Før man beslutter sig for at få børn

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41320

Re: Før man beslutter sig for at få børn

Indlægaf LaMariposa » 20. aug 2017, 16:26

Der er selvfølgelig altid flere nuancer end jeg angiver her. Men vi brugte enormt lang tid på at blive klar både mentalt og økonomisk. Da vi så endelig var klar, så fandt vi ud af, at vi ikke kan få børn.

Så ud fra mine egne erfaringer vil jeg bare sige, at man ikke skal vente for længe. Der er ingen garanti for, at det lykkes med det samme, og jo længere tid, man har brugt på de helt rigtige omstændigheder, jo sværere bliver det, hvis det ikke lykkes med det samme.
0
:lun: Be brave
Aquadorable
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:27
Kort karma: 256
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 2921

Re: Før man beslutter sig for at få børn

Indlægaf Aquadorable » 20. aug 2017, 16:43

Vi skal ikke have børn lige nu, men har dog alligevel gjort os en del overvejelser omkring emnet :)

For os har det vigtigste været at blive mentalt klar. At det økonomiske og pladsmæssige så også er på plads, er da bestemt en bonus, men det har ikke været afgørende for os. Jeg tror på, at man finder ud af det, hvis man ellers føler sig klar til at påtage sig forældrerollen. Med alt, hvad det indebærer af udsættelse af egne behov og ændringer - store som små - i dagligdagen.
0
K - 12.06.18 :love:
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Før man beslutter sig for at få børn

Indlægaf girl_beat » 20. aug 2017, 17:02

Orchidea skrev:Jeg er helt enig med Vlad.

Vi havde både hus, biler, gode jobs og penge i banken da vi fik børn, men ingen af os har prøvet at være økonomisk begrænset, så det var ikke fordi vi absolut ville have de ting på plads inden børn. Vi havde bare travl med at være opslugt af hinanden meget længe.

Vi har også alle de ydre omstændigheder på plads og har haft det nogle år, men har hellere ville være kærester/elskende/eventyrere/karrieremennesker med masser af frihed i en periode. Nu giver vi det så et forsøg med børn, men der er jo ingen garanti for, at det lykkes :)
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18169

Re: Før man beslutter sig for at få børn

Indlægaf Mi55y » 21. aug 2017, 08:59

Vi har lige smidt præventionen og leder samtidig efter hus. Køber vi et hus til knap 3 mio., så vil vi stadig have et rådighedsbeløb på næsten 20.000 om måneden, så det der med økonomien har aldrig rigtig været et issue i vores forhold. Vi ville egentlig gerne have brugt lidt mere tid på bare at være os to, men vi er i 30'erne, og flere i vores omgangskreds har brugt år på at blive gravide, så vi besluttede os for at kaste os ud i det.
1
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15158

Re: Før man beslutter sig for at få børn

Indlægaf Zonta » 21. aug 2017, 18:26

Vi er 28 og 30 år - jeg med en kort uddannelse, jeg ikke bruger og derfor et ufaglært job, min mand med en professionsbachelor, som han bruger. Til sammen har vi omkring 30.000 udbetalt om måneden. Vi bor i hus med et realkreditlån på 1,8 mio. og har en kat og en bil i klassen større end en minibil. Vi har desuden ikke rigtig nogen særlig opsparing. Måske omkring 10.000 kr.

Vi har netop været i banken i forbindelse med huslån og bankrådgiveren var ikke bekymret for vores økonomi i forhold til børn. Vi har nok omkring 7-8.000 til mad og fornøjelser og så er alt andet betalt. Ergo har vi langt fra et kæmpe rådighedsbeløb, men vi er vant til at leve med relativt små indtægter og har et meget nøje budget, som bliver opdateret et par gange årligt. Derfor havde hun ikke nogle indvendinger. Hun havde endda undersøgt hvad en institutionsplads i kommunen kostede og hvad satsen for børnepenge var :lol:

Jeg er netop stoppet på p-piller, for at få min krop tilbage på min almindelige cyklus, så planen er ikke børn lige nu og her, men jeg kunne forestille mig, at vi aktivt begynder at prøve om ½-1 år. Jeg er en af dem, der aldrig bliver klar. Jeg vil gerne præcis vide hvilken graviditet jeg får, hvordan fødslen kommer til at gå og hvilken slags baby (og senere barn) vi får - og det er temmelig umuligt :genert: :lol: Men nu er vi gift, har været sammen i snart 8 år, vores rammer er til det og vi vil begge gerne have børn. Jeg så gerne, at vores økonomi var bedre, men sådan skulle det altså ikke være lige nu. Muligheden for at vi får en markant bedre økonomi indenfor de næste 5 års tid er ikke særlig stor, så jeg tænker, at vi bare kaster os ud i det :panik: Man når langt med godt og brugt og jeg har nogle forældre, som med garanti gerne vil give lidt til baby, uden at vi altså har regnet det med i baby-budgettet :P
1
J, juli 2018.
Summer
Indlæg: 996
Tilmeldt: 18. jun 2017, 20:45
Kort karma: 47
Likede indlæg: 1314

Re: Før man beslutter sig for at få børn

Indlægaf Summer » 22. aug 2017, 00:06

Vi har ikke børn endnu, og der kommer også til at gå nogle år før det sker.

vi vil gerne vente med at få børn til jeg bl.a. er færdiguddannet (er jeg om 1 år). Derudover vil jeg gerne have fundet et job først og have arbejdet et par år, før jeg vil til at have et barn. (Kæresten er færdiguddannet og har fast arbejde).
Vi har ikke en fast tidsplan på, hvornår vi skal til at begynde på projekt baby. Det eneste vi ved er, at jeg skal færdiggøre min uddannelse og være i arbejde, så vi har en fin indkomst begge to. Ikke fordi vi ikke klarer os helt fint med min SU og hans løn, men vi vil gerne have noget mere til rådighed og have mulighed for at kunne spare op til ting - såsom ferier og oplevelser. Det er ikke så nemt at gøre nu.

Sidst men ikke mindst skal vi begge være mentalt klar. Og det er jeg ihvertfald ikke lige nu. Jeg kan mærke, at jeg gerne vil have nogle år endnu, hvor jeg ikke har ansvaret for et andet menneske og hvor jeg kan gøre hvad jeg/vi vil.

Ift. Andre praktiske ting, så har vi eget hus og bil :-)
1
Kakro05
Indlæg: 536
Tilmeldt: 7. sep 2015, 19:24
Kort karma: 71
Likede indlæg: 449

Re: Før man beslutter sig for at få børn

Indlægaf Kakro05 » 22. aug 2017, 07:43

Jeg var arbejdsløs (eller på vej til at blive det, da min stilling stoppede under min graviditet). Min mand var i fastarbejde. Vi boede en en halvdyr lejlighed og var omkring de 30.
Vi brugte ca 10.000 på udstyr før baby kom. Vi købte en "billig" kombivogn (kombivogn, da vi bor i byen), vi arvede en del tøj og fik en del i rotation. Man behøver virkelig ikke ret meget før baby er født (og der behøver man ofte heller ikke så meget). Jeg tror vi har købt under en tredje del af alt det crap der er på de der baby must have lister.
Vi kunne ikke undvære vores kombivogn, vores vikler og vores babynest. Vi brugte desværre også en del penge på brystpumpe og flasker, da amningen kom dårligt fra start. Han er snart 2 år og han går primært i brugt tøj, som jeg køber. Vi køber sjældent legetøj (han får så meget i gaver). Vi ville ikke kunne undvære vores vaskemaksine, men der er jo mange der vasker på vaskeri, så det er nice to have. Vi har aldrig brugt mikrobølgeovnen til hans mad, så her ville den være unødvendig (udover til at varme mælk til kaffen). Udstyr til madopstart ville kunne gøres med en højstol og almindeligt bestik.....alt det fine dyre plastik bestik er virkelig ikke nødvendigt (og kan man ikke leve uden, så fås det billigt i IKEA). Børn behøver ikke være dyre. institution er dyrt, men der kan man vist få noget tilskud, hvis man har lav indkomst.
Han er heller ikke eget værelse endnu, da vi priotere at vores ekstraværelse er kontor/gæsteværelse. Han lider ingen nød. Han foretrækker at sove hos os. Vi er først nu så småt ved at overveje at købe lidt møbler der ind til, som vi kan opbevare hans legetøj i. Vi har endnu ingen bil og vores familie er langt væk, men vi rejser med tog/bus.

Det vigtigtste må være at i mentalt er klar. Jeg ville ønske jeg havde været klar før, for jeg synes det har været hårdt at få barn. Min krop er slet ikke gearet til sove så afbrudt og stå så tidligt op (vores dage starter oftes kl 5, men nogen gange endnu tidligere :træt: :træt: ). Det er drøn hårdt jeg tror at min krop tidligere bedre ville have kunne klare det. Men jeg er glad for at vi gjorde det. Det er noget af det bedste jeg nogensinde har gjort. Jeg knus elsker den lille stride banan og jeg håber han en dag bliver storebror :panik: :love2: .
1

Tilbage til "Forhold og sex"