Han lever meget usundt og er sukkerafhængig

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Sildeben
Indlæg: 10
Tilmeldt: 6. aug 2016, 20:10
Kort karma: 0
Likede indlæg: 16

Re: Han lever meget usundt og er sukkerafhængig

Indlægaf Sildeben » 4. aug 2017, 20:07

Zoxa:

At blande sig var måske et forkert ordvalg.

Jeg er med på at det ikke er min pligt at ændre hans vaner, uanset hvad det så måtte dreje sig om om det var spil, stoffer, rygning eller madvaner. Jeg synes bare det er hårdt at se på at en man holder af "ødelægger" sig selv.
0
Zoxa
Indlæg: 367
Tilmeldt: 13. jul 2017, 06:04
Kort karma: 22
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 593

Re: Han lever meget usundt og er sukkerafhængig

Indlægaf Zoxa » 4. aug 2017, 20:09

Zombie skrev:Jeg tænker flere ting.

1) Hans forbrug af energidrik er alarmerende. Det skal han simpelthen få styr på - der er en grund til, at det har været diskuteret ift aldersgrænse og at Giftlinjen har et afsnit om det ift børns indtagelse. Om det så var din ven eller fætter, ville jeg stadig mene du havde et ansvar ift oplysning, så han har et informeret grundlag at træffe valg på, hvis han vil fortsætte.

2) Det er en rigtig dårlig idé at ville ændre på ham, for han ville gøre det for din skyld eller også ville han bare blive sur.
I stedet kan du forsøge at inspirere ham. Du nævner, du godt kan lide at lave god mad - inviter ham ind i processen med at vælge en ret, købe ind og lave den. Gør det hyggeligt og noget, I gør sammen.
Dels kan det fjerne lidt af hans kræsenhed, at han ser råvarerne og processen i tilberedelsen (det virker i hvert fald glimrende på børn), dels kan det gøre madlavning mere overskueligt, hvis han får lidt øvelse med det og forbinder det med hygge.
Mange af mine venner har fået interesse for madlavning via ekskærester og kærester, og det at lave mad sammen; og de laver også gerne mad selv nu, så det har haft en generel indflydelse.

3) Du kan I forlængelse af punkt 2 lægge op til, at I laver mad sammen hos ham og fryser ned, så han har nem men sund hurtig mad. Har man f.x. hjemmelavet kartoffelpizza i fryseren, spiser man sgu ikke den fra Netto. :ivrig: I kan måske gøre det til en ting, at lave en stor portion mad sammen når I er hos ham, så han har til senere. Lidt chili con carne, kødsovs, lasagne m/u fisk, pizza osv. hvor det er nemt at lave ekstra og nemt at tø op en anden gang.


Jeg ville klart vælge at motivere og inspirere, og foreslå at lave ekstra til fryseren, fremfor at have en længere snak om, at han ikke levede som du synes.
Min kæreste er også forfalden til frysepizza, men jeg ved så det er fordi vi laver dejlig mad sammen og kun når fryseren er tom for rester. :P
Han elsker dog at lave mad, bare ikke til sig selv.


Altså - vi taler vel om en granvoksen mand som har været igennem skole systemet?
Det er ikke personligt på nogen måde - men jeg får nærmest indvendig "fniller" når der går "Inspiration" og "vis ham vejen" mode i den, eller frys noget ned.
Igen - jeg vil gerne understrege at det ikke på nogen måde er personligt, grunden til at jeg har quotet er bare for eksemplets skyld. For helt ærligt finder jeg det mildest talt nedladende at man kan føle at der skal til at opdrage på et voksent menneske på den måde.

Uanset om han spiser pizza eller om hun er forfalden til hele chokoladeplader...
23
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19607
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46087

Re: Han lever meget usundt og er sukkerafhængig

Indlægaf LadyFox » 4. aug 2017, 20:32

Jeg tænker at fortælle manden at hans livsstil er usund er lidt det samme som at fortælle en ryger at "rygning dræber". Han ved det jo godt selv.

Jeg tror ikke rigtig der er så meget at gøre ved det, skal han ændre det skal det komme fra ham selv. Du kan jo eventuelt spørge ham om hvorfor han lever som han gør, men du bliver jo så nødt til at tage hans svar som gode varer.
Jeg tror ikke han ændre vaner fordi der kommer og fortæller ham at hans livsstil er dårlig. Dog tænker jeg at en del af grunden til fastfood er en single-ting, i hvert fald til en vis grænse. Men slik og energidrikke handler nok om at han godt kan lide det.
4
...
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Han lever meget usundt og er sukkerafhængig

Indlægaf Zombie » 4. aug 2017, 20:57

Zoxa skrev:
Zombie skrev:Jeg tænker flere ting.

1) Hans forbrug af energidrik er alarmerende. Det skal han simpelthen få styr på - der er en grund til, at det har været diskuteret ift aldersgrænse og at Giftlinjen har et afsnit om det ift børns indtagelse. Om det så var din ven eller fætter, ville jeg stadig mene du havde et ansvar ift oplysning, så han har et informeret grundlag at træffe valg på, hvis han vil fortsætte.

2) Det er en rigtig dårlig idé at ville ændre på ham, for han ville gøre det for din skyld eller også ville han bare blive sur.
I stedet kan du forsøge at inspirere ham. Du nævner, du godt kan lide at lave god mad - inviter ham ind i processen med at vælge en ret, købe ind og lave den. Gør det hyggeligt og noget, I gør sammen.
Dels kan det fjerne lidt af hans kræsenhed, at han ser råvarerne og processen i tilberedelsen (det virker i hvert fald glimrende på børn), dels kan det gøre madlavning mere overskueligt, hvis han får lidt øvelse med det og forbinder det med hygge.
Mange af mine venner har fået interesse for madlavning via ekskærester og kærester, og det at lave mad sammen; og de laver også gerne mad selv nu, så det har haft en generel indflydelse.

3) Du kan I forlængelse af punkt 2 lægge op til, at I laver mad sammen hos ham og fryser ned, så han har nem men sund hurtig mad. Har man f.x. hjemmelavet kartoffelpizza i fryseren, spiser man sgu ikke den fra Netto. :ivrig: I kan måske gøre det til en ting, at lave en stor portion mad sammen når I er hos ham, så han har til senere. Lidt chili con carne, kødsovs, lasagne m/u fisk, pizza osv. hvor det er nemt at lave ekstra og nemt at tø op en anden gang.


Jeg ville klart vælge at motivere og inspirere, og foreslå at lave ekstra til fryseren, fremfor at have en længere snak om, at han ikke levede som du synes.
Min kæreste er også forfalden til frysepizza, men jeg ved så det er fordi vi laver dejlig mad sammen og kun når fryseren er tom for rester. :P
Han elsker dog at lave mad, bare ikke til sig selv.


Altså - vi taler vel om en granvoksen mand som har været igennem skole systemet?
Det er ikke personligt på nogen måde - men jeg får nærmest indvendig "fniller" når der går "Inspiration" og "vis ham vejen" mode i den, eller frys noget ned.
Igen - jeg vil gerne understrege at det ikke på nogen måde er personligt, grunden til at jeg har quotet er bare for eksemplets skyld. For helt ærligt finder jeg det mildest talt nedladende at man kan føle at der skal til at opdrage på et voksent menneske på den måde.

Uanset om han spiser pizza eller om hun er forfalden til hele chokoladeplader...


Så når jeg deler min hobby med maling af modeller med min kæreste, i håbet om han måske bliver fanget af det, så vi kan dele det som hobby - eller han finder brætspil i temaer der kunne fange mig, så jeg vil spille oftere. Så opdrager vi på hinanden?

Jeez.
0
aka Forbies

:gammel:
Zoxa
Indlæg: 367
Tilmeldt: 13. jul 2017, 06:04
Kort karma: 22
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 593

Re: Han lever meget usundt og er sukkerafhængig

Indlægaf Zoxa » 4. aug 2017, 21:05

Selv "jeez" hvis du ikke kan skældne

Jeg kan da sagtens forstå TS - men der er lang fra det og til potentielt at begynde at luske opdrage på en voksen mand.

Hvis hun havde skrevet at han begyndte at *opdrage* på hende med at han ikke kunne lide at hun ikke fik nok motion og hun skal tvangs indlægges til et hamster hjul i fittness centeret havde der ganske givet lydt et ramaskrig af forargelse - over ham!
6
Nacaw
Indlæg: 209
Tilmeldt: 30. apr 2016, 08:56
Kort karma: 14
Likede indlæg: 357

Re: Han lever meget usundt og er sukkerafhængig

Indlægaf Nacaw » 5. aug 2017, 03:22

Jeg har stået i lidt den samme situation (dog er det mig hang til energidrik).

Min kæreste havde aldrig smagt linser, kinærter, bønner, couscous, quinoa osv. før vi mødtes, og havde ligeledes svært ved krydret mad.
Hun er vokset op med traditionel dansk mad, så det var et clash i starten. Hun er ikke blevet vild med den samme mad som mad, men laver nu hendes egne eksperimenter med retter. Og det støtter jeg selfølgelig op om :)

Det ville selvfølgelig være helt optimalt hvis man havde nogenlunde samme opfattelse af god kost, og kunne støtte hinanden i at spise sundt når det kniber med overskud. Det kan jeg godt savne. Måske kommer det en dag :love2:

Nu nævner du ikke jeres alder, men i start tyverne vil jeg mene at det du beskriver er et nogenlunde standard forhold til mad, for en knægt som ikke har deltaget i madlavning derhjemme. Hvis han var 30+ ville jeg nok tænke han er lidt umoden, eller været single alt for længe.

Rådet om at sige det tænder dig, at han laver mad e.l., synes jeg er direkte manipulerende og ulækkert :puke:
Så se hellere nogle dokumentarfilm sammen omkring kost og kroppen generelt, de kan måske skubbe i til hans forståelse af mad. Men det er umuligt at forudsige hvad det kan trigge en anerkendelse af, at kost er vigtigt. Måske sker det aldrig. Det skal du blive okay med, og fortsætte med at spise som du vil :-)
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Han lever meget usundt og er sukkerafhængig

Indlægaf DenBruneMunk » 5. aug 2017, 04:03

Når jeg er værst, så ryger der 2-3 Redbull's om dagen indtil forsyningerne er danske igen, så koster de lidt mere, og der købes ikke rammer :) Det har så stået på siden 1994 , så ved ikke om man tager skade, så skulle det nok være sket nu.

Jeg definerer mig selv som værende usund, grønsager er en by i Rusland, kommer der aldrig. Jeg kan stege alt muligt men ofte med pasta eller kartofler :)

Alle vil lave om på mig, og intet hjælper. Var i kærester havde du nok fået lavet om på det ret hurtigt men når du ser på det med kikkert syn, så skal du nok ikke forvente meget.

edit: Jeg tror den med kæresten glippede , undskyld :) Og læser nu i lever i et langdistanceforhold, så når du nok ikke at rette op på ham.
Senest rettet af DenBruneMunk 5. aug 2017, 10:38, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Han lever meget usundt og er sukkerafhængig

Indlægaf Aima » 5. aug 2017, 04:59

Jeg gad ikke rende rundt og spekulere over og bekymre mig om et voksent menneskes madvaner, og jeg gad virkelig heller ikke, være det voksne menneske som en eller anden forholdsvis ny relation bekymrede sig om. Jeg ville synes begge roller og fordelingen mellem dem var forkert og uligevægtig. Hvis jeg var dig, ville jeg droppe berøringsangsten og spørge lige ud, hvad manden selv tænkte om sin måde at leve på, og den måde det afviger fra din. "Vi lever godt nok ret forskelligt, hva'? Hvad tænker du i grunden om det? For jeg har egentlig selv tænkt lidt over det her på det sidste. Tror du det risikerer at blive en udfordring hvis det bliver seriøst mellem os, eller er det bare mig der er lidt fjollet, når jeg bekymrer mig om den slags?"

Hør, hvad manden reelt set tænker, for et eller andet tænker han jo nok, hvis han bliver spurgt. Det er meget nemmere bare at tale sammen, end at gå og tolke og gisne.
23
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Trommedreng
Indlæg: 276
Tilmeldt: 13. jan 2016, 14:15
Kort karma: 34
Geografisk sted: Teheranistan
Likede indlæg: 390

Re: Han lever meget usundt og er sukkerafhængig

Indlægaf Trommedreng » 5. aug 2017, 06:52

Zombie skrev:Jeg tænker flere ting.

1) Hans forbrug af energidrik er alarmerende. Det skal han simpelthen få styr på - der er en grund til, at det har været diskuteret ift aldersgrænse og at Giftlinjen har et afsnit om det ift børns indtagelse. Om det så var din ven eller fætter, ville jeg stadig mene du havde et ansvar ift oplysning, så han har et informeret grundlag at træffe valg på, hvis han vil fortsætte....

2)...


Gud fader. Kender du specifikt til vedkommendes forbrug? Kender du til indholdet af den mængde koffein der er i produktet, som manden indtager?

Der skal en del mængde koffein til, før et rask, voksent menneske løber ind i sundhedsmæssige kvaler på grund af energidrikke og kaffe - medmindre mennesket har en underliggende kardial dysfunktion. Er han kendt med det?

Du nævner børn, men vi taler om et voksent menneske. Jeg vil finde dig jævn træls, hvis du som min voksne ven, skal belære mig, hvor meget kaffe jeg må indtage og efterfølgende henvise til en 'giftlinje' for børn og teenagere. Gud fader.
11
I would have written you a shorter letter, but I did not have the time.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Han lever meget usundt og er sukkerafhængig

Indlægaf Slettet bruger » 5. aug 2017, 07:12

Trommedreng skrev:Gud fader. Kender du specifikt til vedkommendes forbrug? Kender du til indholdet af den mængde koffein der er i produktet, som manden indtager?

Der skal en del mængde koffein til, før et rask, voksent menneske løber ind i sundhedsmæssige kvaler på grund af energidrikke og kaffe - medmindre mennesket har en underliggende kardial dysfunktion. Er han kendt med det?


Du ved det utvivlsomt, men en Red Bull på 250ml svarer ca. til en kop kaffe mht. koffein. Hvis man er almindeligt sund og rask, er det næppe noget problem at drikke f.eks. en håndfuld af dem om dagen ligesom masser af mennesker drikker 5 kopper kaffe om dagen. At Red Bull indeholder mere sukker end Cola, er nok et større problem, men stadig ikke noget der ligefrem bringer en i overhængende livsfare.
3
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Han lever meget usundt og er sukkerafhængig

Indlægaf Animi » 5. aug 2017, 08:24

Zombie skrev:Så når jeg deler min hobby med maling af modeller med min kæreste, i håbet om han måske bliver fanget af det, så vi kan dele det som hobby - eller han finder brætspil i temaer der kunne fange mig, så jeg vil spille oftere. Så opdrager vi på hinanden?

Jeez.


Men altså Zombie, der er jo stor forskel på at ville dele en hobby med sin kæreste fordi man tænker det kunne være hyggeligt at være fælles om, og så på at bruge det som et skjult middel for at ændre noget man er utilfreds med. Hvis nogen gjorde det sidste på mig, fremfor at tale med mig om det ville jeg tænde helt af, og føle mig behandlet som et barn.
20
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Han lever meget usundt og er sukkerafhængig

Indlægaf LaScrooge » 5. aug 2017, 09:17

Jeg ville bare være direkte i forhold til det, for der er ikke noget forkert i at tale om tingene som man oplever dem. Formentlig ville der komme udsagn a la disse ud "Kan du virkelig godt leve af junkfood på den måde? Jeg kan mærke, at jeg bliver sløv og tung i kroppen hvis jeg spiser junkfood flere dage i træk. Jeg kan også føle mig deprimeret.", "Laver du aldrig mad selv? Hvorfor ikke? Det er da både sundere og billigere." "Skal vi ikke lave rigtig mad i dag? Jeg bliver ikke ordentlig mæt af frysepizza." etc. Og hvis vi skulle spise sammen hos ham og junkfood var på menuen, ville jeg insistere på, at der også var noget hjemmelavet med, fx salat, så jeg sørgede for selv at få den næring jeg havde brug for. Og så ville jeg lave mad til os, både hos ham og hos mig selv, i hvert fald engang imellem. Det handler jo egentlig bare om, at du tager dig selv med ind i ligningen, og du er sådan en, der godt kan lide at lave mad, som spiser hjemmelavet indimellem og for hvem, det også er vigtigt at spise relativt sundt.
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Han lever meget usundt og er sukkerafhængig

Indlægaf Zombie » 5. aug 2017, 09:33

Animi skrev:
Zombie skrev:Så når jeg deler min hobby med maling af modeller med min kæreste, i håbet om han måske bliver fanget af det, så vi kan dele det som hobby - eller han finder brætspil i temaer der kunne fange mig, så jeg vil spille oftere. Så opdrager vi på hinanden?

Jeez.


Men altså Zombie, der er jo stor forskel på at ville dele en hobby med sin kæreste fordi man tænker det kunne være hyggeligt at være fælles om, og så på at bruge det som et skjult middel for at ændre noget man er utilfreds med. Hvis nogen gjorde det sidste på mig, fremfor at tale med mig om det ville jeg tænde helt af, og føle mig behandlet som et barn.


Når TS går op i sund mad selv, og har det som interesse, hvad er så forskellen? Jeg kan reelt ikke se det?

Jeg skriver netop, det ikke handler om at ændre noget men forsøge at inspirere og motivere. Hvis det så ikke fanger ham, må man respektere at det bare ikke er noget, han vil.
Og jeg ved ikke, hvorfor du mener det skal være skjult. Jeg ville da bare være ærlig med det - at jeg synes madlavning er fedt, og jeg gerne vil gøre det sammen, så vi kan motivere hinanden og jeg måske også selv kan få nye ideer gennem ham?
0
aka Forbies

:gammel:
JoyNips
Indlæg: 12051
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Han lever meget usundt og er sukkerafhængig

Indlægaf JoyNips » 5. aug 2017, 09:37

Zombie skrev:
Når TS går op i sund mad selv, og har det som interesse, hvad er så forskellen? Jeg kan reelt ikke se det?

Jeg skriver netop, det ikke handler om at ændre noget men forsøge at inspirere og motivere. Hvis det så ikke fanger ham, må man respektere at det bare ikke er noget, han vil.
Og jeg ved ikke, hvorfor du mener det skal være skjult. Jeg ville da bare være ærlig med det - at jeg synes madlavning er fedt, og jeg gerne vil gøre det sammen, så vi kan motivere hinanden og jeg måske også selv kan få nye ideer gennem ham?


Få nye ideer gennem ham? Mr. fast food, som er bange for fremmed mad med (gyyys) smag i? :gruble: Ej vel. Det er jo ikke engang en lille hvid løgn. Det er manipulation.
9
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Han lever meget usundt og er sukkerafhængig

Indlægaf Animi » 5. aug 2017, 09:39

Zombie skrev:
Animi skrev:
Zombie skrev:Så når jeg deler min hobby med maling af modeller med min kæreste, i håbet om han måske bliver fanget af det, så vi kan dele det som hobby - eller han finder brætspil i temaer der kunne fange mig, så jeg vil spille oftere. Så opdrager vi på hinanden?

Jeez.


Men altså Zombie, der er jo stor forskel på at ville dele en hobby med sin kæreste fordi man tænker det kunne være hyggeligt at være fælles om, og så på at bruge det som et skjult middel for at ændre noget man er utilfreds med. Hvis nogen gjorde det sidste på mig, fremfor at tale med mig om det ville jeg tænde helt af, og føle mig behandlet som et barn.


Når TS går op i sund mad selv, og har det som interesse, hvad er så forskellen? Jeg kan reelt ikke se det?

Jeg skriver netop, det ikke handler om at ændre noget men forsøge at inspirere og motivere. Hvis det så ikke fanger ham, må man respektere at det bare ikke er noget, han vil.
Og jeg ved ikke, hvorfor du mener det skal være skjult. Jeg ville da bare være ærlig med det - at jeg synes madlavning er fedt, og jeg gerne vil gøre det sammen, så vi kan motivere hinanden og jeg måske også selv kan få nye ideer gennem ham?


Forskellen for mig er intentionen bag det. Jeg synes der er forskel på at dele en interesse fordi man synes det er hyggeligt, og så at gøre det med et håb om at ændre kærestens madvaner, fordi man er utilfreds med det. Fremfor at tale om det i stedet for.

Edit: Og med at det er skjult, mener jeg at medmindre TS er fuldkommen ærlig og siger "Jeg synes du spiser for usundt/dårligt og derfor vil jeg gerne lære dig nogen nye ting/madvaner", så vil den oprindelige intention være skjult: at hun er utilfreds med hans madvaner, og gerne så den ændret.
4
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.

Tilbage til "Forhold og sex"