Han lever meget usundt og er sukkerafhængig

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4348
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: Han lever meget usundt og er sukkerafhængig

Indlægaf BlueBunny » 6. aug 2017, 18:06

^^jo man kender sikkert godt konsekvensen. Jeg vil bare mene man kan glemme den.
Det bliver dagligdag.
Og effekten kan komme gradvist så man ikke bemærker den.
At en udefra påpeger det kan hjælpe til at man lige stopper op og tænker over det.
En vane og livsstil er jo ofte noget som de fleste ikke tænker over. Noget som er lidt pr automatik.

Hvis en (ny) kæreste nævner at det kunne være dejligt med lidt anderledes mad, så kan det da meget vel tænkes han er åben over for det. Eller hvis de har en snak om kost så behøver det da ikke være negativt?

Når 1 og 1 bliver 2, så vil jeg mene det bedste er at tale om hvordan de bliver bedst sammen. Det behøver ikke betyde at han skal slå knuder på sig selv. Tværtimod betyder det måske han skal løsne lidt op. Og umiddelbart kan det betyde at han får flere nye oplevelser.
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Contrast
Indlæg: 2069
Tilmeldt: 21. jan 2016, 18:24
Kort karma: 208
Likede indlæg: 6082

Re: Han lever meget usundt og er sukkerafhængig

Indlægaf Contrast » 7. aug 2017, 16:50

Det dér med ikke at ville blande sig - jeg synes, der går for meget "every man for himself" i den. Hvis det er ens holdning, at man ikke behøver at forholde sig til at ens elskede har det dårligt fysisk eller psykisk, så længe de ikke spørger om hjælp, så vil jeg ikke mene, man er særligt følelsesmæssigt investeret i forholdet.
4
Inge Færch Schott
Brugeravatar
Contrast
Indlæg: 2069
Tilmeldt: 21. jan 2016, 18:24
Kort karma: 208
Likede indlæg: 6082

Re: Han lever meget usundt og er sukkerafhængig

Indlægaf Contrast » 7. aug 2017, 18:36

Dikus skrev:
Contrast skrev:Det dér med ikke at ville blande sig - jeg synes, der går for meget "every man for himself" i den. Hvis det er ens holdning, at man ikke behøver at forholde sig til at ens elskede har det dårligt fysisk eller psykisk, så længe de ikke spørger om hjælp, så vil jeg ikke mene, man er særligt følelsesmæssigt investeret i forholdet.


Du synes ikke, der er forskel på ens elskede og en ny relation?


Jo, det er der naturligvis. Men der ville alligevel nok ikke gå længe, inden jeg bekymrede mig, hvis det var så usunde vaner som det, TS beskrev.
0
Inge Færch Schott
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7322
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23128

Re: Han lever meget usundt og er sukkerafhængig

Indlægaf Aragorn » 7. aug 2017, 19:50

Jeg ved godt, jeg bliver skudt voldsomt på, efter dette indlæg, men rent faktuelt er der kun meget svage beviser for, at decideret sukkerafhængighed findes - selv om det er en særdeles udbredt fortælling blandt mange mennesker, så er der ikke belæg for at påstå at man kan blive fysisk afhængig af sukker.

Det nærmeste man kommer det i de - videnskabeligt udførte - undersøgelser, jeg har læst, er, at folk ganske enkelt bare rigtigt godt kan lide smagen, og derfor indtager meget af det.
7

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Han lever meget usundt og er sukkerafhængig

Indlægaf Lykke » 8. aug 2017, 14:16

Og der er heller ikke fødevarer som er usunde i sig selv. Det hele handler om mængder. Så en frysepizza kan sagtens indgå som en varieret del af maden i løbet af dagen.

Jeg ville personligt stå helt af på at blive belært om mad i starten af et forhold.
Er du vild med manden i sig selv, eller er det hvad han spiser du er vild med? Ja måske sat lidt på spidsen.

Man kan måske tale om at Energidrikke i store mængder ikke er sunde. Men hvad med kaffedrikkere, det er jo også koffein.
7
Brugeravatar
Sildeben
Indlæg: 10
Tilmeldt: 6. aug 2016, 20:10
Kort karma: 0
Likede indlæg: 16

Re: Han lever meget usundt og er sukkerafhængig

Indlægaf Sildeben » 8. aug 2017, 14:18

Hej alle.

Jeg har læst alle jeres svar og takker for jeres indlæg.
Jeg har ikke taget en endelig beslutning endnu om hvor vidt jeg vil kommentere hans forbrug eller ej, men jeres indlæg har givet stof til eftertanke.
4
Brugeravatar
Cupid Carries A Gun
Indlæg: 133
Tilmeldt: 13. nov 2016, 11:25
Kort karma: 4
Likede indlæg: 154

Re: Han lever meget usundt og er sukkerafhængig

Indlægaf Cupid Carries A Gun » 10. aug 2017, 11:02

Contrast skrev:Det dér med ikke at ville blande sig - jeg synes, der går for meget "every man for himself" i den. Hvis det er ens holdning, at man ikke behøver at forholde sig til at ens elskede har det dårligt fysisk eller psykisk, så længe de ikke spørger om hjælp, så vil jeg ikke mene, man er særligt følelsesmæssigt investeret i forholdet.

Jeg interesserer mig for mine venner. Jeg interesserer mig for deres velbefindende, men jeg gider ikke løfte pegefingre og blande mig i deres vaner, deres valg med mindre snakken kommer ind på det og jeg bliver direkte spurgt.
Det er helt deres eget valg at leve som de gør. Jeg har på ingen måde tænkt mig at prøve at styre dem i en bestemt retning. Det er heller ikke andres holdning der påvirker, hvordan jeg vælger at leve mit liv.
Jeg ryger og det ved jeg er usundt. Folk skal overhovedet ikke blande sig i om jeg ryger eller ej, det er mit valg.

Som der bliver skrevet, hvis man har nogenlunde hjernefunktion så ved man godt, hvad der er sundt og usundt.
0
I should be dealing with my demons, instead I am dancing with them.
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Han lever meget usundt og er sukkerafhængig

Indlægaf DenBruneMunk » 10. aug 2017, 13:12

Cupid Carries A Gun skrev:Som der bliver skrevet, hvis man har nogenlunde hjernefunktion så ved man godt, hvad der er sundt og usundt.

Der er dog en ting, som glemmes, at intelligens flytter ikke bjerge , det gør støtten fra andre, og når du ikke har andre at støtte dig op ad, når du vil holde op, så har du det præcis som andre når de vil spise sundere. Den manglende inspiration fra andre, den manglende støtte fra dem, som holder sig passive og ikke vil høre noget selv. Det virker bare ikke.
Der er klart nogle som har ryggrad men husk, vi er alle forskellige og sociale mennesker og nogle kan bare ikke uden af man har støtten.
1
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 128
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8486

Re: Han lever meget usundt og er sukkerafhængig

Indlægaf Raenil » 10. aug 2017, 19:24

Jeg har planer om at holde guldbryllup med min kone. Det kræver at vi begge i et eller andet omfang passer på os selv og hinanden. Så ja, vi blander os. Og støtter hinanden. Og vi synes begge at det er helt rimeligt.
3
Brugeravatar
Mulan
Indlæg: 1763
Tilmeldt: 12. aug 2015, 23:15
Kort karma: 622
Likede indlæg: 6445

Re: Han lever meget usundt og er sukkerafhængig

Indlægaf Mulan » 15. aug 2017, 20:15

Umiddelbart, så kan jeg ikke lade være med at tænke, hvorfor det er så tabu at snakke om. Altså, hvis det nu var.. ja, dårlig personlig hygiejne, så ville alle (efter pinlig tåkrummen und so weiter) da tage snakken og sige "Hør'nu'li' her Hans-Einer, det er fa'me ikke så lækkert, at du ikke bader, så har jeg mindre lyst til at guffe gren på dig. Kunne du ikke hoppe i bad først?"
Det er det grelle overdrevne eksempel for lis'som at sætte lidt kontrast på billedet.

Kan man ikke spørge ham, eller sige direkte til ham: "Snuttepusling, du er fucker-lækker, men jeg må indrømme, at jeg personligt synes dine madvaner er gustne. Hvad tænker du? er du frisk på at være lidt sundere i hverdagen, eller er det helt ligegyldigt for dig?"
Jeg ved godt, at det er super-direkte, men altså.. al den faffen og semi-manipulation, det er mere nederen efter min personlige mindrebemidlede, sort-hvide, no-bs tilgang til livet, parforhold og relationer generelt.
Det kræver selvfølgelig sin kvinde (boller, cahunos, patter, baller, eller hvilken legemsdel man opfatter som passende aggrevat og symbolik for mod og kvinds-hjerte) at tage dialogen uden psykologiske svinkeærinder, men simpelthen være ærlig og lægge frysepizzaen på disken.
2
Rosa Espinosa skrev:Ville slet ikke magte en diller, når jeg bare kom efter en dagmartærte.

"thats typical bad male judgment not a cognitive disorder "
OberstNasig
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 19. feb 2016, 21:10
Kort karma: 259
Likede indlæg: 2975

Re: Han lever meget usundt og er sukkerafhængig

Indlægaf OberstNasig » 15. aug 2017, 20:47

Ja, den her er jo rigtig, rigtig svær.
Han prioriterer det vel ganske enkelt ikke eller har det ikke som en værdi, at spise sundt og varieret og ellers passe på sig selv?
Det kan være meget svært at gøre op med, medmindre han selv er motiveret.
Jeg synes det er en meget dårlig idé at manipulere med ham eller at lokke sunde retter i ham, som var han et lille barn. Det her en snak, der skal tages imellem to voksne og du kan risikere, at han stejler. Men det eneste værdige ville være at tale med ham om det og spørge ind til, hvad det betyder for ham. Det kan jo være, at han faktisk gerne vil spise sundere, men at det er uoverskueligt for ham eller at han ikke ved, hvor man skal starte.
0
Brugeravatar
Cupid Carries A Gun
Indlæg: 133
Tilmeldt: 13. nov 2016, 11:25
Kort karma: 4
Likede indlæg: 154

Re: Han lever meget usundt og er sukkerafhængig

Indlægaf Cupid Carries A Gun » 16. aug 2017, 10:34

DenBruneMunk skrev:
Cupid Carries A Gun skrev:Som der bliver skrevet, hvis man har nogenlunde hjernefunktion så ved man godt, hvad der er sundt og usundt.

Der er dog en ting, som glemmes, at intelligens flytter ikke bjerge , det gør støtten fra andre, og når du ikke har andre at støtte dig op ad, når du vil holde op, så har du det præcis som andre når de vil spise sundere. Den manglende inspiration fra andre, den manglende støtte fra dem, som holder sig passive og ikke vil høre noget selv. Det virker bare ikke.
Der er klart nogle som har ryggrad men husk, vi er alle forskellige og sociale mennesker og nogle kan bare ikke uden af man har støtten.

Jeg mindes ikke at have skrevet at jeg ikke vil støtte.
0
I should be dealing with my demons, instead I am dancing with them.
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Han lever meget usundt og er sukkerafhængig

Indlægaf DenBruneMunk » 16. aug 2017, 10:54

Cupid Carries A Gun skrev:Jeg interesserer mig for mine venner. Jeg interesserer mig for deres velbefindende, men jeg gider ikke løfte pegefingre og blande mig i deres vaner, deres valg med mindre snakken kommer ind på det og jeg bliver direkte spurgt.
Det er helt deres eget valg at leve som de gør. Jeg har på ingen måde tænkt mig at prøve at styre dem i en bestemt retning. Det er heller ikke andres holdning der påvirker, hvordan jeg vælger at leve mit liv.

1. Der er ikke meget støtte at hente her.
2. Når du nævner dig selv som ryger, så synes jeg ikke din sidste bemærkning og sundt og usundt, hænger sammen med om de har nogenlunde hjernefunktion? Eller hvad mener du præcis her? Det kan ikke være man er intelligent og kan se at rygning er usundt og man gør det fordi man kan og vil og fordi ingen støtter dig i det modsatte? Det er vel den nogenlunde hjernefunktion som gør du melder pas fordi har den nogenlunde hjernefunktion til formålet :)
0
Brugeravatar
Cupid Carries A Gun
Indlæg: 133
Tilmeldt: 13. nov 2016, 11:25
Kort karma: 4
Likede indlæg: 154

Re: Han lever meget usundt og er sukkerafhængig

Indlægaf Cupid Carries A Gun » 24. aug 2017, 18:23

DenBruneMunk skrev:
Cupid Carries A Gun skrev:Jeg interesserer mig for mine venner. Jeg interesserer mig for deres velbefindende, men jeg gider ikke løfte pegefingre og blande mig i deres vaner, deres valg med mindre snakken kommer ind på det og jeg bliver direkte spurgt.
Det er helt deres eget valg at leve som de gør. Jeg har på ingen måde tænkt mig at prøve at styre dem i en bestemt retning. Det er heller ikke andres holdning der påvirker, hvordan jeg vælger at leve mit liv.

1. Der er ikke meget støtte at hente her.
2. Når du nævner dig selv som ryger, så synes jeg ikke din sidste bemærkning og sundt og usundt, hænger sammen med om de har nogenlunde hjernefunktion? Eller hvad mener du præcis her? Det kan ikke være man er intelligent og kan se at rygning er usundt og man gør det fordi man kan og vil og fordi ingen støtter dig i det modsatte? Det er vel den nogenlunde hjernefunktion som gør du melder pas fordi har den nogenlunde hjernefunktion til formålet :)


1. Nej, det er der ikke med mindre folk beder om hjælp.

2. Jeg mener det jeg skriver.
Hvis man spiser rigtig usundt, ryger eller drikker for meget alkohol o.s.v. Så skal man være ualmindelig dum, hvis man tror det er sundt.
For at bruge mit eget eksempel. Jeg elsker at ryge, jeg ved det er usundt. Jeg vil ikke stoppe fordi det er usundt.
Det er MIT valg og kom der en og prøvede at blande sig i det valg jeg har truffet, så fik personen at vide at han eller hun ikke skulle blande sig.

Spiser man en masse usundt mad og tror at man lever sundt. F.eks. tror at pommes frites kan gå ind og dække et behov for grøntsager. Eller hvis jeg gik rundt og troede at det at ryge ikke er så usundt, hvis bare jeg ryger et par om dagen. Jamen, så er man efter min mening ualmindelig uintelligent.
0
I should be dealing with my demons, instead I am dancing with them.
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Han lever meget usundt og er sukkerafhængig

Indlægaf DenBruneMunk » 24. aug 2017, 19:49

Cupid Carries A Gun skrev:1. Nej, det er der ikke med mindre folk beder om hjælp.

2. Jeg mener det jeg skriver.
Hvis man spiser rigtig usundt, ryger eller drikker for meget alkohol o.s.v. Så skal man være ualmindelig dum, hvis man tror det er sundt.
For at bruge mit eget eksempel. Jeg elsker at ryge, jeg ved det er usundt. Jeg vil ikke stoppe fordi det er usundt.
Det er MIT valg og kom der en og prøvede at blande sig i det valg jeg har truffet, så fik personen at vide at han eller hun ikke skulle blande sig.

Spiser man en masse usundt mad og tror at man lever sundt. F.eks. tror at pommes frites kan gå ind og dække et behov for grøntsager. Eller hvis jeg gik rundt og troede at det at ryge ikke er så usundt, hvis bare jeg ryger et par om dagen. Jamen, så er man efter min mening ualmindelig uintelligent.

Jeg vil gerne give dit ret her, man skal ikke fortælle andre hvordan de skal leve deres liv, når man ikke kan fortælle sig selv hvor forkert det er at ryge.
Hvis man ikke kan forklare sig selv dette, så er det også urimeligt at forvente man skal kunne forklare andre hvordan man lever sundt.

Ens valg af cigaretter, er kun ens eget valg, indtil en fortæller sig selv, det ikke mere er et valg men et valg med en stor chance for at dø af det.
Det kræver nogle gange, mange , mange år før man har sagt det til sig selv nok , eller forsøgt at stoppe flere gange eller man får konstateret cancer og derefter vurderer, at man reagerede for sent. Nogle er ligeglade og ryger da ofte på dagen de siger farvel, det er jo som du siger, ens eget valg, og liv.
Nogle gange, har man familie og kærester som fortæller man ikke skal være så egoistisk og kun tænke, det er ens eget valg, for der er andre som elsker og lever med en og for en, og det er ikke respektløst at forklare det igen og igen, man skader ikke kun sig selv men andre med dette valg.

Nå, der skulle vist ikke en prædiken til her, jeg kender bare valget og cigaretten og afhængigheden, indtil den får en sørgelig udgang for en, det kan man ikke fortælle ofte nok. Har man kun sig selv, så er der klart ingen at stå til ansvar overfor og så har man fuldstændig ret, så ville jeg også gøre præcis det samme.

:engel:
1

Tilbage til "Forhold og sex"