Hvor tit ser I svigerfamilien? Hvad er jeres forventninger til jeres partner?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Hvor tit ser I svigerfamilien? Hvad er jeres forventninger til jeres partner?

Indlægaf twinkle » 21. jul 2017, 09:15

Ego81 skrev:
twinkle skrev:
Ego81 skrev:
Tobywan skrev:
Ego81 skrev:Jer, som ikke er med hos svigerfamilie hver gang, kæresten ser dem...hvilken begrundelse bruger I, hvis sandheden er, at I trænger til at blive hjemme el.lign.?

Siger I det, som det er (eller beder kæresten om det), eller finder I på hvide løgne som f.eks. at I skal noget andet?

Og hvad hvis svigerfamilien lige vil kigge forbi, men I ikke kan overskue det?


Man skal ikke begrunde et afbud. Det er rigeligt at sige man ikke kan den dag - hvilket jo også er sandheden.


Jo, men det er lidt sværere at sige det sådan til en kæreste, man bor sammen, hvis han udmærket ved, at man ikke har nogen planer.


Men er der noget galt i at sige, at man simpelthen ikke har lyst?


Næ, ikke medmindre det medfører skuffelse og en masse spørgsmål fra svigerfamilien, som kæresten så skal håndtere, når han mødes med dem alene.


Det ville jeg synes var mega uhøfligt. Hvis nogen melder afbud til en aftale kunne jeg aldrig finde på at spørge hvorfor. Jeg vil hellere have at folk melder afbud hvis de ikke har overskud/lyst, i stedet for at dukke op og så være en nedern person at være sammen med. Jeg synes ikke man skylder nogen en forklaring..
5
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1965

Re: Hvor tit ser I svigerfamilien? Hvad er jeres forventninger til jeres partner?

Indlægaf Tobywan » 21. jul 2017, 09:44

Ego81 skrev:
Jeg ser kun min svigerfamilie til større arrangementer som fødselsdage o.lign., hvor jeg heller ikke altid har lyst, men det ville ikke være en acceptabel undskyldning ifølge hverken kæresten eller svigerfamiliem.


Det synes jeg så derimod er virkelig dårlig opførsel og ekstremt uhøfligt. Personligt vil jeg lagt hellere have et afbud, og de folk der så kommer er glade for at være her.

Ikke på vilkår om jeg gad finde mig i at familie og venner skal gøre sig til dommere over, hvad der er en "acceptabel undskyldning" for ikke at møde op til et arrangement. Der kan da aldrig nogensinde komme noget godt ud at opføre sig, eller tænke på den måde.
2
Brugeravatar
Orchidea
Indlæg: 1022
Tilmeldt: 24. aug 2015, 15:36
Kort karma: 109
Likede indlæg: 2423

Re: Hvor tit ser I svigerfamilien? Hvad er jeres forventninger til jeres partner?

Indlægaf Orchidea » 21. jul 2017, 09:56

Jeg synes ikke rigtig vi har en lyst problematik i forhold til at se hinandens familier. Vi deltager i de arrangementer der er, hvis vi kan. Jeg har været til fødselsdage med ungerne uden min mand hos hans familie og det har han også været hos min familie.

Derudover laver jeg ting med min søster og min mor (både med og uden børn), hvor min mand ikke er inviteret og han ligeså med sin bror, men i det store hele deltager vi sammen uden at det giver anledning til diskussioner.

Jeg ved ikke om det gør en forskel at vi har været sammen i mange, mange år og dermed kender hinandens familier rigtig godt. På den anden side har det vist altid været sådan at vi har deltaget sammen og af ren og skær lyst. Vi er begge familiemennesker og kan godt lide at se de forskellige, at følge med i deres liv og ikke mindst at være sammen.
0
Brugeravatar
didas
Indlæg: 2144
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:28
Kort karma: 404
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 5792

Re: Hvor tit ser I svigerfamilien? Hvad er jeres forventninger til jeres partner?

Indlægaf didas » 21. jul 2017, 10:25

Hvis svigerfamilien inviterer mig til noget, tager jeg naturligvis med. Hvis det er kun er min kæreste, der er inviteret, så tager han af sted alene og det er helt ok :)

Da min kæreste har mistet begge sine forældre og jeg kun har min far tilbage, er det mest større familiefester, konfirmationer og lign., vi er af sted til.
0
I was dropped as a baby into a pool of awesomeness and glitter :dance:
Ego81
Indlæg: 564
Tilmeldt: 4. nov 2015, 14:35
Kort karma: 52
Likede indlæg: 1505

Re: Hvor tit ser I svigerfamilien? Hvad er jeres forventninger til jeres partner?

Indlægaf Ego81 » 21. jul 2017, 11:00

Tobywan skrev:
Ego81 skrev:
Jeg ser kun min svigerfamilie til større arrangementer som fødselsdage o.lign., hvor jeg heller ikke altid har lyst, men det ville ikke være en acceptabel undskyldning ifølge hverken kæresten eller svigerfamiliem.


Det synes jeg så derimod er virkelig dårlig opførsel og ekstremt uhøfligt. Personligt vil jeg lagt hellere have et afbud, og de folk der så kommer er glade for at være her.

Ikke på vilkår om jeg gad finde mig i at familie og venner skal gøre sig til dommere over, hvad der er en "acceptabel undskyldning" for ikke at møde op til et arrangement. Der kan da aldrig nogensinde komme noget godt ud at opføre sig, eller tænke på den måde.


Jamen, jeg er enig. Jeg synes bare, at det er svært i praksis, når man er inviteret til en fødselsdag to måneder i forvejen, men ikke orker på selve dagen, og så sige til familien eller få kæresten til at sige, at man ikke kommer uden at give en begrundelse. Og samtidig gøre sin kæreste ked af det, fordi man ikke har lyst til at se hans familie.

Men ja, jeg forstår ikke de dér pligtarrangementer.
1
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1965

Re: Hvor tit ser I svigerfamilien? Hvad er jeres forventninger til jeres partner?

Indlægaf Tobywan » 21. jul 2017, 11:16

Ego81 skrev:Jamen, jeg er enig. Jeg synes bare, at det er svært i praksis, når man er inviteret til en fødselsdag to måneder i forvejen, men ikke orker på selve dagen, og så sige til familien eller få kæresten til at sige, at man ikke kommer uden at give en begrundelse. Og samtidig gøre sin kæreste ked af det, fordi man ikke har lyst til at se hans familie.

Men ja, jeg forstår ikke de dér pligtarrangementer.


I den situation vil jeg nok også komme med en begrundelse. Hvis man har sagt ja, så synes jeg også man forpligter sig til at møde op medmindre der sker noget ekstraordinært som sygdom eller tilsvarende. Ellers må man melde afbud fra start.
0
Ego81
Indlæg: 564
Tilmeldt: 4. nov 2015, 14:35
Kort karma: 52
Likede indlæg: 1505

Re: Hvor tit ser I svigerfamilien? Hvad er jeres forventninger til jeres partner?

Indlægaf Ego81 » 21. jul 2017, 11:18

Tobywan skrev:
Ego81 skrev:Jamen, jeg er enig. Jeg synes bare, at det er svært i praksis, når man er inviteret til en fødselsdag to måneder i forvejen, men ikke orker på selve dagen, og så sige til familien eller få kæresten til at sige, at man ikke kommer uden at give en begrundelse. Og samtidig gøre sin kæreste ked af det, fordi man ikke har lyst til at se hans familie.

Men ja, jeg forstår ikke de dér pligtarrangementer.


I den situation vil jeg nok også komme med en begrundelse. Hvis man har sagt ja, så synes jeg også man forpligter sig til at møde op. Ellers må man melde afbud fra start.


Og hvis begrundelsen er, at man ikke har lyst, ville du så sige det?
0
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1965

Re: Hvor tit ser I svigerfamilien? Hvad er jeres forventninger til jeres partner?

Indlægaf Tobywan » 21. jul 2017, 11:27

Ego81 skrev:
Tobywan skrev:
Ego81 skrev:Jamen, jeg er enig. Jeg synes bare, at det er svært i praksis, når man er inviteret til en fødselsdag to måneder i forvejen, men ikke orker på selve dagen, og så sige til familien eller få kæresten til at sige, at man ikke kommer uden at give en begrundelse. Og samtidig gøre sin kæreste ked af det, fordi man ikke har lyst til at se hans familie.

Men ja, jeg forstår ikke de dér pligtarrangementer.


I den situation vil jeg nok også komme med en begrundelse. Hvis man har sagt ja, så synes jeg også man forpligter sig til at møde op. Ellers må man melde afbud fra start.


Og hvis begrundelsen er, at man ikke har lyst, ville du så sige det?


Jeg kunne aldrig finde på at melde fra noget på dagen fordi jeg ikke har lyst. Hvis jeg har accepteret en invitation, så møder jeg op medmindre der er en dybere årsag til lade være. I de tilfælde vil jeg få det bedste ud af dagen og måske tage lidt tidligere hjem end normalt.
0
Brugeravatar
Orchidea
Indlæg: 1022
Tilmeldt: 24. aug 2015, 15:36
Kort karma: 109
Likede indlæg: 2423

Re: Hvor tit ser I svigerfamilien? Hvad er jeres forventninger til jeres partner?

Indlægaf Orchidea » 21. jul 2017, 11:30

Jeg synes egentlig også bare at man skal blive væk, hvis man kun ser deltagelse som en sur pligt. Jeg har ikke lyst til at have gæster, der i virkeligheden ikke gider være der. Jeg forestiller mig at jeg ikke kan være den eneste som har det sådan.

Jeg kunne ikke finde på at slæbe min mand med til familiearrangementer, hvis han ikke gad og bare følte sig tvunget. Men jeg ville heller ikke opfinde undskyldninger for ham.

Jeg synes vel bare at det er en naturlighed at man i et parforhold også er en del af hinandens familie, hvis man forudsætter at denne familie ikke er fuldstændig uciviliseret. Det der med ikke at gide, orke eller hvad-har-vi og hvor alt i livet er en lang uretfærdig pligt er bare så dræbende og kedeligt. Mand dig nu op, tag et smil på og gå ind i det. Jeeeez
Senest rettet af Orchidea 21. jul 2017, 12:13, rettet i alt 1 gang.
3
Ego81
Indlæg: 564
Tilmeldt: 4. nov 2015, 14:35
Kort karma: 52
Likede indlæg: 1505

Re: Hvor tit ser I svigerfamilien? Hvad er jeres forventninger til jeres partner?

Indlægaf Ego81 » 21. jul 2017, 11:50

Tobywan skrev:
Ego81 skrev:
Tobywan skrev:
Ego81 skrev:Jamen, jeg er enig. Jeg synes bare, at det er svært i praksis, når man er inviteret til en fødselsdag to måneder i forvejen, men ikke orker på selve dagen, og så sige til familien eller få kæresten til at sige, at man ikke kommer uden at give en begrundelse. Og samtidig gøre sin kæreste ked af det, fordi man ikke har lyst til at se hans familie.

Men ja, jeg forstår ikke de dér pligtarrangementer.


I den situation vil jeg nok også komme med en begrundelse. Hvis man har sagt ja, så synes jeg også man forpligter sig til at møde op. Ellers må man melde afbud fra start.


Og hvis begrundelsen er, at man ikke har lyst, ville du så sige det?


Jeg kunne aldrig finde på at melde fra noget på dagen fordi jeg ikke har lyst. Hvis jeg har accepteret en invitation, så møder jeg op medmindre der er en dybere årsag til lade være. I de tilfælde vil jeg få det bedste ud af dagen og måske tage lidt tidligere hjem end normalt.


Ok, så forstår jeg nok bare ikke det, du skrev tidligere om, at livet er for kort til at deltage i noget af pligt :gruble:
0
Summer
Indlæg: 996
Tilmeldt: 18. jun 2017, 20:45
Kort karma: 47
Likede indlæg: 1314

Re: Hvor tit ser I svigerfamilien? Hvad er jeres forventninger til jeres partner?

Indlægaf Summer » 21. jul 2017, 12:48

Ego81 skrev:Jer, som ikke er med hos svigerfamilie hver gang, kæresten ser dem...hvilken begrundelse bruger I, hvis sandheden er, at I trænger til at blive hjemme el.lign.?

Siger I det, som det er (eller beder kæresten om det), eller finder I på hvide løgne som f.eks. at I skal noget andet?

Og hvad hvis svigerfamilien lige vil kigge forbi, men I ikke kan overskue det?



Hvis jeg ikke er med ovre og besøge min svigerfamilie, så siger min kæreste bare som det er. At jeg gerne ville være hjemme, og have lidt alene tid - for det er jo grunden til at jeg ikke tager med.
Det samme gælder min kæreste. Hvis han ikke lige har lyst til at tage over til mine forældre og få en kop kaffe, fordi han bare trænger til at lave ingenting eller at han er ved at spille, så siger jeg det bare som det er. Der er ingen fornærmede miner ved hverken min familie eller hans.

Vi bor tæt på min familie, og her er det normalt bare at slå hovedet forbi uden at give lyd først. Det har vi ingen problemer med. Typisk er det bare for at få en hurtig kop kaffe.

Ved min svigerfamilie, så strejker deres besøg over en weekend eller mere (da de bor 3 timers kørsel væk). Nu er det stort set kun mine svigerforældre som kommer, men det fleste gange siger vi ja til, at de må komme over (her bliver det så planlagt sammen med dem, hvilken weekend der passer os alle). Der kan dog være perioder, hvor energien og tiden bare ikke er der - og det er typisk der hvor jeg har en eksamen lige om hjørnet, og hvor jeg så ikke kan overkomme at have gæster overnattende.
0
Straniera
Indlæg: 901
Tilmeldt: 6. aug 2016, 21:46
Kort karma: 64
Likede indlæg: 2660

Re: Hvor tit ser I svigerfamilien? Hvad er jeres forventninger til jeres partner?

Indlægaf Straniera » 22. jul 2017, 18:12

Jeg har aldrig haft en kæreste, hvor jeg gad svigerfamilien særlig meget. Jeg stiller op til de store begivenheder, og har ikke noget imod at spise middag med svigerforældre, men jeg sætter grænsen, hvis det kræver overnatning, og det forventes, at jeg sover i deres hjem.

Jeg har haft et par kærester, hvis familier boede i den anden ende af landet, og jeg tog aldrig med derover. Jeg prioriterer mine fridage højt, så de skal bruges på noget, jeg virkelig har lyst til at lave, og familesammenkomster hænger mig ofte langt ud af halsen.

Til gengæld har jeg heller aldrig forventet, at mine kærester deltog i min familie. Ofte orker jeg ikke engang selv at være sammen med dem, og hvis jeg slæber en kæreste med, går situationen mig endnu mere på nerverne.
0
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Hvor tit ser I svigerfamilien? Hvad er jeres forventninger til jeres partner?

Indlægaf Filipai » 22. jul 2017, 19:54

Vi ser svigerfamilien ca 1-2 gange om måneden. Jeg tager nærmest altid med. Kan utroligt godt lide min svigerfamilie. Dog viste en ferietur i 1,5 værelses lejlighed at være lidt for meget.

Vi ser min familie væsentligt mere. Skyldes til dels at jeg er skilsmissebarn, så der er 2 sæt at besøge. Og så også at min far inviterer til ugentlig spisning. Der er jeg der nærmest hver gang, og manden er nok med i 9 ud af 10 gange. Generelt har vi det godt med hinandens familier, og jeg ser også min svigermor uden min kæreste.
Vi er begge familiepersoner, og har begge forventning til man stiller op.

Vi planlægger at flytte ned nær mine forældre snart, og håber det kan give flere anledninger til at se svigerne, da vi så ikke skal både transportere os langt for min og hans familie :)
0
bluetof1
Indlæg: 1873
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:32
Kort karma: 1245
Likede indlæg: 7396

Re: Hvor tit ser I svigerfamilien? Hvad er jeres forventninger til jeres partner?

Indlægaf bluetof1 » 23. jul 2017, 20:28

Min familie er ikke ret stor og vi ses stort set kun spontant og relativt sjældent. Min mor passer børn en gang i mellem, men ellers ser jeg hende kun når jeg slår hendes græs eller vi kører forbi eller de par gange om året vi inviterer til børnefødselsdag. Ser hende vel en et par gange om måneden og min kæreste ser hende nok hver anden/tredje gang.
Min kærestes familie derimod... mein Gott im Himmel! De er så mange mennesker! De ses hele tiden! De mødes fast hos hans mormor hver anden torsdag hvor alle dem, der kan kommer. Der er som regel mellem 10 og 25 mennesker. Så er der fødselsdage, højtider, spontane middagsinvitationer, kaffe i sommerhuset, de lejlighedsvise "kan du køre mig til lægen" og "min bil skal på værksted" og så naturligvis det løse. Jeg er den eneste ikke-nordjyde i familien og stort set alle i familien har kendt alle andre i familiens venner/kærester/ægtefæller fra barns ben fordi de har familie, der kender hinanden, har arbejdet sammen eller har arbejdet for hinanden. Det er helt sindssygt.
Min kæreste ser sin familie mindst en gang om ugen. Jeg ser dem måske en gang om måneden. Jeg kan slet ikke kapere deres se-hinanden-rutiner. Det er totalt overvældende. Det er heldigvis heller ikke noget problem.
Når der er noget større som f.eks. runde fødselsdage og den slags så kommer jeg selvfølgelig, men det er helt acceptabelt at sige nej tak hvis jeg af en eller anden grund ikke er på toppen. Det samme i min familie, men vi er så få så der er måske en fest om året. Højest.
0
I don't think I get enough credit for doing all of this unmedicated.

Tilbage til "Forhold og sex"