Frygt for ufrivilig faderskab

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Liou
Indlæg: 327
Tilmeldt: 15. jul 2017, 15:49
Kort karma: 42
Geografisk sted: Esbjerg
Likede indlæg: 362

Re: Frygt for ufrivilig faderskab

Indlægaf Liou » 23. aug 2017, 14:11

Sangius skrev:Juridisk abort er en umulighed.

Hvad med de graviditeter der først opdages efter abortgrænsen?


I sådan et tilfælde ville manden være bedre stillet end kvinden. Med juridisk abort forestiller jeg mig, at han stadig ville kunne sige pænt nej tak. Kvinden må så her bare gennemføre eller tage til et land, hvor man er villig til af fjerne fosteret senere.


Sangius skrev:Hvad med de kvinder der så vælger blot at vente med at informere til efter abortgrænsen?


Det kan vel aldrig være mandens skyld? Det er altså hendes ansvar.

Sangius skrev:Det er jo umuligt at vurdere hvem der lyver, og hvem der taler sandt.


Det må domstolene afgøre. Løgn og bedrag er hverdag når det gælder børn, forældremyndigheden, samvær osv. Det er overhovedet ikke noget, der afskrækker mig. Så må man jo finde en løsning på det, men som tommelfingerrel, bør fyren selvfølgelig ikke kunne afskrive sig den økonomiske byrde efter abortgrænsen har passeret, men hvis han har handlet i god tro (dvs. ikke vidst det) synes jeg sagtens man kan argumenter for, at han også burde være sikret af lovgivningen.

Sangius skrev:
Hvad hvis en mand og en kvinde aktivt vælger at få et barn sammen, og manden efter en positiv test skifter mening? Er det rimeligt at man "i god tro" er blevet gravid, men så efterlades med valget mellem 100% ansvar (og et faderløst barn), eller en abort med dertilhørende psykiske og fysiske konsekvenser.


Det er selvfølgelig uheldigt men hvor meget ændre en juridisk abort i dette scenarie? Den eneste forskel jeg kan se, er at hun ville modtage penge af staten i stedet for ham, og at han ikke står på barnets fødselattest. Hun er da ikke ringere stillet her, end hun ville være i dag?

Sangius skrev:Hvad ske når disse mænd, der som 23årig synes det var "top neder" at skulle være far, men som 33årig står med et ønske om at møde og kende sit barn? Han ved jo hvem moderen er, og med stor sandsynlighed hvor hun bor. Skal han nægtes adgang? Hentes af politiet, få tilhold osv? Eller skal han betale for at få adgang?


Nægtes adgang. En juridisk abort er jo ment som et slags retslig (It never happend). Så han skal selvfølgelig bare holde kæft og holde sig langt væk fra det barn.

Sangius skrev:Hvad hvis barnet (under18) opsøger ham? Skal moren/barnet så straffes? Faren har jo en underskrevet ret på ikke at være involveret. Men det er jo umuligt at holde faderens identitet hemmelig - den kender mange jo, da hun i sin tid blev gravid.


Hvor gode er barnets muligheder reelt for at finde frem til ham, hvis navnet ikke står på fødselsattesten og moderen ikke giver alt for mange detaljer, og de ikke nærmest lever lige op og ned af hinanden i et lille landsby samfund? Ikke særlig gode tænker jeg.

Men hvor mange børn af mænd, der fravalgte dem og aldrig har været en del af deres liv vælger reelt at opsøge fædrene? Og nu spørger jeg blot. Jeg har ingen ide om det. Ville måske være værd at kigge på, hvor hyppigt et forekommende fænomen der er tale om.

Men under alle omstændigheder ændre juridisk abort jo ikke nødvendigvis noget her. I reglen synes jeg overhovedet ikke barn og far skal have noget som helst med hinanden at gøre, når vi taler juridisk abort, men jeg anerkender også at vi snakker om mennesker, og at den slags helt sikkert vil ske. Hvad skal vi gøre? Jamen behøver vi gøre noget? Faderen bør have forbud mod at kontakte barnet. Barnet bør holde sig væk fra faderen men synes ikke ligefrem det skal give sanktioner mod hverken barnet eller moderen... medmindre der er tale om bevidst chikane fra moderens side af mod faderen selvfølgelig, fordi hun er bitter over, at han ikke vil være med.
0
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Frygt for ufrivilig faderskab

Indlægaf Planten » 23. aug 2017, 14:17

Liou skrev:
Planten skrev:
Liou skrev:Og hvornår har kvinden så snydt? Når du kan bevise det? Eller er vi ude i et ord-mod-ord her? For det er jo ret svært at bevise bagefter at hun sagde, at hun tog p-piller eller brugte en anden form for prævention. Og hvad når præventionen er i orden men det så alligevel sker?

Helt ærligt, så vælger jeg at tro, at se færreste snyder. Ligesom at jeg tror på, når mænd siger, at de ikke fejler noget. Og ting i den dur.


Det er bare ret væsentligt her. Du siger at du er imod at mænd kan fraskrive sig faderskabet medmindre kvinden har snydt. Det er også fine and dandy, men så er vi jo også nødtil at kunne definere, hvornår hun har snydt, right? for hvis vi bare antager, at det gør folk generelt ikke, er det fuldkommen det samme som at sige, at du er imod at mænd kan fraskrive sig faderskabet i det hele taget.

Ligesom alle andre svindelsager vel. Fx manden brugte kondom, som hun havde prikket hul på. Eller hun sagde hun tog p piller, men gjorde det ikke.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Frygt for ufrivilig faderskab

Indlægaf Akehurst2 » 23. aug 2017, 14:20

Liou skrev:Men under alle omstændigheder ændre juridisk abort jo ikke nødvendigvis noget her. I reglen synes jeg overhovedet ikke barn og far skal have noget som helst med hinanden at gøre, når vi taler juridisk abort, men jeg anerkender også at vi snakker om mennesker, og at den slags helt sikkert vil ske. Hvad skal vi gøre? Jamen behøver vi gøre noget? Faderen bør have forbud mod at kontakte barnet. Barnet bør holde sig væk fra faderen men synes ikke ligefrem det skal give sanktioner mod hverken barnet eller moderen... medmindre der er tale om bevidst chikane fra moderens side af mod faderen selvfølgelig, fordi hun er bitter over, at han ikke vil være med.


Hvorfor bør barnet det? Det er da helt uden skyld i situationen, og ønsket om at kende (til) sit ophav er da helt legitimt.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Frygt for ufrivilig faderskab

Indlægaf Slettet bruger » 23. aug 2017, 15:40

Dikus skrev:
abcd skrev:
Dikus skrev:Diskussionen om donorbørn er en helt anden. Det er nogle helt andre tal, der skal kigges på, hvis man skal se på det samfundsmæssigt


Hvilke andre tal? Et barn er vel et barn, og donorbørn koster staten flere penge end et juridisk abort-børn vil gøre.


Hvilke ting, der skal medregnes i, hvorvidt noget er samfundsøkonomisk fordelagtigt eller ej, kræver lidt uddannelse og ret lange redegørelser. Det er fair nok, du ser det som du gør - det gør jeg bare ikke. Og jeg gider egentlig ikke diskutere donorbørn.


Redegørelser? Det er da ikke særligt svært at regne ud at børnebidrag til et juridisk abort-barn koster staten præcis det samme som børnebidrag til et donorbarn.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Frygt for ufrivilig faderskab

Indlægaf Slettet bruger » 23. aug 2017, 15:58

Dikus skrev:
abcd skrev:
Dikus skrev:
abcd skrev:
Dikus skrev:Diskussionen om donorbørn er en helt anden. Det er nogle helt andre tal, der skal kigges på, hvis man skal se på det samfundsmæssigt


Hvilke andre tal? Et barn er vel et barn, og donorbørn koster staten flere penge end et juridisk abort-børn vil gøre.


Hvilke ting, der skal medregnes i, hvorvidt noget er samfundsøkonomisk fordelagtigt eller ej, kræver lidt uddannelse og ret lange redegørelser. Det er fair nok, du ser det som du gør - det gør jeg bare ikke. Og jeg gider egentlig ikke diskutere donorbørn.


Redegørelser? Det er da ikke særligt svært at regne ud at børnebidrag til et juridisk abort-barn koster staten præcis det samme som børnebidrag til et donorbarn.


Næhhh.... Men der er mange andre ting, der påvirker det samlede regnestykke.


Jeg er meget interesseret i hvad det er for ting, men hvis du ikke vil ud med det, må jeg jo leve i uvished.
0
Liou
Indlæg: 327
Tilmeldt: 15. jul 2017, 15:49
Kort karma: 42
Geografisk sted: Esbjerg
Likede indlæg: 362

Re: Frygt for ufrivilig faderskab

Indlægaf Liou » 23. aug 2017, 17:02

Planten skrev:
Liou skrev:
Planten skrev:
Liou skrev:Og hvornår har kvinden så snydt? Når du kan bevise det? Eller er vi ude i et ord-mod-ord her? For det er jo ret svært at bevise bagefter at hun sagde, at hun tog p-piller eller brugte en anden form for prævention. Og hvad når præventionen er i orden men det så alligevel sker?

Helt ærligt, så vælger jeg at tro, at se færreste snyder. Ligesom at jeg tror på, når mænd siger, at de ikke fejler noget. Og ting i den dur.


Det er bare ret væsentligt her. Du siger at du er imod at mænd kan fraskrive sig faderskabet medmindre kvinden har snydt. Det er også fine and dandy, men så er vi jo også nødtil at kunne definere, hvornår hun har snydt, right? for hvis vi bare antager, at det gør folk generelt ikke, er det fuldkommen det samme som at sige, at du er imod at mænd kan fraskrive sig faderskabet i det hele taget.

Ligesom alle andre svindelsager vel. Fx manden brugte kondom, som hun havde prikket hul på. Eller hun sagde hun tog p piller, men gjorde det ikke.


Bortset fra at jeg også mener, at mænd der er kommet i sådan en situation hvor præventionen bare svigtede (dvs. det var ikke rigtig nogens skyld) også bør have hjælp med en billet ud af supedasen, tror jeg egentlig ikke vi er super uenige. Jeg synes blot juridisk abort er den bedste løsning, jeg har set på problemet indtil nu. I det mindste indtil den mandlige p pille bliver en realitet.
0
Liou
Indlæg: 327
Tilmeldt: 15. jul 2017, 15:49
Kort karma: 42
Geografisk sted: Esbjerg
Likede indlæg: 362

Re: Frygt for ufrivilig faderskab

Indlægaf Liou » 23. aug 2017, 17:09

Akehurst2 skrev:
Liou skrev:Men under alle omstændigheder ændre juridisk abort jo ikke nødvendigvis noget her. I reglen synes jeg overhovedet ikke barn og far skal have noget som helst med hinanden at gøre, når vi taler juridisk abort, men jeg anerkender også at vi snakker om mennesker, og at den slags helt sikkert vil ske. Hvad skal vi gøre? Jamen behøver vi gøre noget? Faderen bør have forbud mod at kontakte barnet. Barnet bør holde sig væk fra faderen men synes ikke ligefrem det skal give sanktioner mod hverken barnet eller moderen... medmindre der er tale om bevidst chikane fra moderens side af mod faderen selvfølgelig, fordi hun er bitter over, at han ikke vil være med.


Hvorfor bør barnet det? Det er da helt uden skyld i situationen, og ønsket om at kende (til) sit ophav er da helt legitimt.


Fordi der næppe kommer noget godt ud af det. Jeg ville sige det samme om et barn af en far, der ikke gider se det. I begge tilfælde snakker vi om at manden har fravalgt barnet. En helt bevidst handling. Fra hans side, er der ingen interesse eller emotionelle bånd. Hvis faderen virkelig var interesseret, ville han ikke bede om en juridisk abort til at begynde med. Det betyder ikke, at jeg ikke sagtens kan se, at det er virkelig bittert for barnet, som er total uforskyldt. Jeg kan ikke rigtig se, hvad godt der skulle komme ud af det. Men netop derfor, bør man også virkelig tænke sig godt om, hvem man sætter børn i verden med.

Dikus. debatten omkring donerbørn vs juridisk abort. At bringe et samfundsøkonomisk perspektiv på banen som argument... og så bagefter sige at man ikke gider argumenter for det... jamen hvorfor så overhovedet nævne det. Hvis du ikke har tænkt dig at tage den.
0
Liou
Indlæg: 327
Tilmeldt: 15. jul 2017, 15:49
Kort karma: 42
Geografisk sted: Esbjerg
Likede indlæg: 362

Re: Frygt for ufrivilig faderskab

Indlægaf Liou » 23. aug 2017, 17:36

Dikus skrev:
Liou skrev:
Akehurst2 skrev:
Liou skrev:Men under alle omstændigheder ændre juridisk abort jo ikke nødvendigvis noget her. I reglen synes jeg overhovedet ikke barn og far skal have noget som helst med hinanden at gøre, når vi taler juridisk abort, men jeg anerkender også at vi snakker om mennesker, og at den slags helt sikkert vil ske. Hvad skal vi gøre? Jamen behøver vi gøre noget? Faderen bør have forbud mod at kontakte barnet. Barnet bør holde sig væk fra faderen men synes ikke ligefrem det skal give sanktioner mod hverken barnet eller moderen... medmindre der er tale om bevidst chikane fra moderens side af mod faderen selvfølgelig, fordi hun er bitter over, at han ikke vil være med.


Opret en tråd om donorbørn. Denne her handler ikke om donorbørn.

Hvorfor bør barnet det? Det er da helt uden skyld i situationen, og ønsket om at kende (til) sit ophav er da helt legitimt.


Fordi der næppe kommer noget godt ud af det. Jeg ville sige det samme om et barn af en far, der ikke gider se det. I begge tilfælde snakker vi om at manden har fravalgt barnet. En helt bevidst handling. Fra hans side, er der ingen interesse eller emotionelle bånd. Hvis faderen virkelig var interesseret, ville han ikke bede om en juridisk abort til at begynde med. Det betyder ikke, at jeg ikke sagtens kan se, at det er virkelig bittert for barnet, som er total uforskyldt. Jeg kan ikke rigtig se, hvad godt der skulle komme ud af det. Men netop derfor, bør man også virkelig tænke sig godt om, hvem man sætter børn i verden med.

Dikus. debatten omkring donerbørn vs juridisk abort. At bringe et samfundsøkonomisk perspektiv på banen som argument... og så bagefter sige at man ikke gider argumenter for det... jamen hvorfor så overhovedet nævne det. Hvis du ikke har tænkt dig at tage den.


Jeg tror ikke rigtig jeg forstår indlægget her :gruble:
0
Liou
Indlæg: 327
Tilmeldt: 15. jul 2017, 15:49
Kort karma: 42
Geografisk sted: Esbjerg
Likede indlæg: 362

Re: Frygt for ufrivilig faderskab

Indlægaf Liou » 23. aug 2017, 19:47

Dikus skrev:
Liou skrev:
Dikus skrev:
Liou skrev:
Akehurst2 skrev:
Liou skrev:Men under alle omstændigheder ændre juridisk abort jo ikke nødvendigvis noget her. I reglen synes jeg overhovedet ikke barn og far skal have noget som helst med hinanden at gøre, når vi taler juridisk abort, men jeg anerkender også at vi snakker om mennesker, og at den slags helt sikkert vil ske. Hvad skal vi gøre? Jamen behøver vi gøre noget? Faderen bør have forbud mod at kontakte barnet. Barnet bør holde sig væk fra faderen men synes ikke ligefrem det skal give sanktioner mod hverken barnet eller moderen... medmindre der er tale om bevidst chikane fra moderens side af mod faderen selvfølgelig, fordi hun er bitter over, at han ikke vil være med.


Opret en tråd om donorbørn. Denne her handler ikke om donorbørn.

Hvorfor bør barnet det? Det er da helt uden skyld i situationen, og ønsket om at kende (til) sit ophav er da helt legitimt.


Fordi der næppe kommer noget godt ud af det. Jeg ville sige det samme om et barn af en far, der ikke gider se det. I begge tilfælde snakker vi om at manden har fravalgt barnet. En helt bevidst handling. Fra hans side, er der ingen interesse eller emotionelle bånd. Hvis faderen virkelig var interesseret, ville han ikke bede om en juridisk abort til at begynde med. Det betyder ikke, at jeg ikke sagtens kan se, at det er virkelig bittert for barnet, som er total uforskyldt. Jeg kan ikke rigtig se, hvad godt der skulle komme ud af det. Men netop derfor, bør man også virkelig tænke sig godt om, hvem man sætter børn i verden med.

Dikus. debatten omkring donerbørn vs juridisk abort. At bringe et samfundsøkonomisk perspektiv på banen som argument... og så bagefter sige at man ikke gider argumenter for det... jamen hvorfor så overhovedet nævne det. Hvis du ikke har tænkt dig at tage den.


Jeg tror ikke rigtig jeg forstår indlægget her :gruble:


Svaret står også helt forkert. Sorry:

Opret en tråd om donorbørn. Denne her handler ikke om donorbørn


Aaaaah syntes også nok :lol:

Altså nu blev det hevet frem fordi det faktisk er et ret godt argument for juridisk abort, eller i hvert fald for det økonomiske aspekt ved det. tråden handlede oprindeligt om et problem jeg havde, som jeg for længst har fået løst, og tog så en politisk og ideologisk drejning - Det accepterede jeg, fordi jeg synes debatten er interessant og fordi jeg gerne selv vil blive (og er blevet) klogere på, hvad jeg kan gøre, hvordan jeg er stillet hvis det skulle gå galt, hvad folk tænker om det, hvordan de 2 køn forholder sig, og hvilken retning samfundet bevæger sig mod. Hvis vi skulle holde os til emnet, burde tråden her lukkes, og en anden som handler mere generelt om ufrivillig faderskab, juridisk abort osv. startes i stedet. Og her ville donerbørn ret naturligt komme med ind, fordi det er et fair at kigge på og sammenligne med.
0
Liou
Indlæg: 327
Tilmeldt: 15. jul 2017, 15:49
Kort karma: 42
Geografisk sted: Esbjerg
Likede indlæg: 362

Re: Frygt for ufrivilig faderskab

Indlægaf Liou » 24. aug 2017, 14:03

Dikus skrev:
Liou skrev:
Dikus skrev:
Liou skrev:
Dikus skrev:
Liou skrev:
Akehurst2 skrev:
Liou skrev:Men under alle omstændigheder ændre juridisk abort jo ikke nødvendigvis noget her. I reglen synes jeg overhovedet ikke barn og far skal have noget som helst med hinanden at gøre, når vi taler juridisk abort, men jeg anerkender også at vi snakker om mennesker, og at den slags helt sikkert vil ske. Hvad skal vi gøre? Jamen behøver vi gøre noget? Faderen bør have forbud mod at kontakte barnet. Barnet bør holde sig væk fra faderen men synes ikke ligefrem det skal give sanktioner mod hverken barnet eller moderen... medmindre der er tale om bevidst chikane fra moderens side af mod faderen selvfølgelig, fordi hun er bitter over, at han ikke vil være med.


Opret en tråd om donorbørn. Denne her handler ikke om donorbørn.

Hvorfor bør barnet det? Det er da helt uden skyld i situationen, og ønsket om at kende (til) sit ophav er da helt legitimt.


Fordi der næppe kommer noget godt ud af det. Jeg ville sige det samme om et barn af en far, der ikke gider se det. I begge tilfælde snakker vi om at manden har fravalgt barnet. En helt bevidst handling. Fra hans side, er der ingen interesse eller emotionelle bånd. Hvis faderen virkelig var interesseret, ville han ikke bede om en juridisk abort til at begynde med. Det betyder ikke, at jeg ikke sagtens kan se, at det er virkelig bittert for barnet, som er total uforskyldt. Jeg kan ikke rigtig se, hvad godt der skulle komme ud af det. Men netop derfor, bør man også virkelig tænke sig godt om, hvem man sætter børn i verden med.

Dikus. debatten omkring donerbørn vs juridisk abort. At bringe et samfundsøkonomisk perspektiv på banen som argument... og så bagefter sige at man ikke gider argumenter for det... jamen hvorfor så overhovedet nævne det. Hvis du ikke har tænkt dig at tage den.


Jeg tror ikke rigtig jeg forstår indlægget her :gruble:


Svaret står også helt forkert. Sorry:

Opret en tråd om donorbørn. Denne her handler ikke om donorbørn


Aaaaah syntes også nok :lol:

Altså nu blev det hevet frem fordi det faktisk er et ret godt argument for juridisk abort, eller i hvert fald for det økonomiske aspekt ved det. tråden handlede oprindeligt om et problem jeg havde, som jeg for længst har fået løst, og tog så en politisk og ideologisk drejning - Det accepterede jeg, fordi jeg synes debatten er interessant og fordi jeg gerne selv vil blive (og er blevet) klogere på, hvad jeg kan gøre, hvordan jeg er stillet hvis det skulle gå galt, hvad folk tænker om det, hvordan de 2 køn forholder sig, og hvilken retning samfundet bevæger sig mod. Hvis vi skulle holde os til emnet, burde tråden her lukkes, og en anden som handler mere generelt om ufrivillig faderskab, juridisk abort osv. startes i stedet. Og her ville donerbørn ret naturligt komme med ind, fordi det er et fair at kigge på og sammenligne med.


Det er ikke det samme. (Jeg synes egentlig ikke staten skal betale farens børnepenge ved donorbørn, men aner ikke om de gør det)

Uanset taler du for mindre personligt ansvar, som staten skal betale for ved en juridisk abort. Og det ser jeg ingen grund til at betale mere i skat for.


Marioneta skrev:Mødre til donorbørn får et særlig tilskud til barnet svarende til normalbidraget som en far ville skulle betale. Dvs. ca 1300 kr om måneden. Det har ændret sig et par gange afhængig af hvilken regering vi har haft.


This. Staten betaler allerede.

Og derfor er det relevant at hive frem. Jeg taler ikke for mindre personligt ansvar. Jeg taler for at give mænd nogle basale rettigheder, men det er nok omsonst at debattere videre.
0
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5890
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 831
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14700

Re: Frygt for ufrivilig faderskab

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 24. aug 2017, 15:08

Jeg synes jeg lavede det her indlæg før, men kan ikke finde det. Så med fare for dobbelt post - here goes.

Når man snakker juridisk abort, så er der tale om et total boycott mellem far/mor og far/barn. Men hvad så med sygdomshistorie på fars side af familien? Og hvordan skal den opdateres, for der er jo ingen kontakt overhovedet. En opdateret sygdomshistorie er jo utrolig vigtig på ganske mange punkter - medicin, diagnosticering, hvad skal man være obs. på etc.

Jeg studerer indenfor sundhedssektoreren, og vi burger en opdateret family history til at kigge på symptomer og red flags. Det er altså rigtig vigtigt, og hvis der er komplet radio silence fra fars side, så risikere man altså at sætte barnets helbred i fare.

Så hvad gør man her? Jeg ved godt hvem jeg ville sætte i første række, og det har intet at gøre med rettigheder, køn eller andet ...
1
Brugeravatar
Cupid Carries A Gun
Indlæg: 133
Tilmeldt: 13. nov 2016, 11:25
Kort karma: 4
Likede indlæg: 154

Re: Frygt for ufrivilig faderskab

Indlægaf Cupid Carries A Gun » 24. aug 2017, 18:33

Jeg har ikke læst alle de mange sider og svarer ud fra første indlæg.

Allerførst, hvad mener du med at hun ikke kan tåle ret mange mænd? Deres sæd eller hvad snakker vi om?

Hvis man ikke vil være gravid eller gøre en gravid og man ikke kan tåle latexfri kondom eller p-piller, så går man til lægen og forhører sig om andre muligheder.
Hvis man er ligeglad så knalder man bare løs og håber på man ikke bliver gravid eller gør nogen gravid. Man kan jo altid få en abort, men jeg tror der er grænser for hvor mange man kan få, derfor er det sikkert ikke løsningen på sigt.

Tag noget ansvar og få gummi på fidusen så slipper du for at tage stilling til juridsk abort og hvad pokker det ellers hedder ;)
0
I should be dealing with my demons, instead I am dancing with them.
Liou
Indlæg: 327
Tilmeldt: 15. jul 2017, 15:49
Kort karma: 42
Geografisk sted: Esbjerg
Likede indlæg: 362

Re: Frygt for ufrivilig faderskab

Indlægaf Liou » 25. aug 2017, 18:30

TakeAChanceOnMe skrev:Jeg synes jeg lavede det her indlæg før, men kan ikke finde det. Så med fare for dobbelt post - here goes.

Når man snakker juridisk abort, så er der tale om et total boycott mellem far/mor og far/barn. Men hvad så med sygdomshistorie på fars side af familien? Og hvordan skal den opdateres, for der er jo ingen kontakt overhovedet. En opdateret sygdomshistorie er jo utrolig vigtig på ganske mange punkter - medicin, diagnosticering, hvad skal man være obs. på etc.

Jeg studerer indenfor sundhedssektoreren, og vi burger en opdateret family history til at kigge på symptomer og red flags. Det er altså rigtig vigtigt, og hvis der er komplet radio silence fra fars side, så risikere man altså at sætte barnets helbred i fare.

Så hvad gør man her? Jeg ved godt hvem jeg ville sætte i første række, og det har intet at gøre med rettigheder, køn eller andet ...


Ikke for at køre i den samme plade, men er det ikke også tilfældet for donerbørn? Donere er selvfølgelig tjekket i hoved og røv, men eftersom de er anonyme opdateres det vel ikke, eller hvordan?

Men jeg har selv tænkt den tanke. Der kunne opstå situationer, hvor man kunne forestille sig at barn eller far desperat har brug for hinanden grundet sygdom. Jeg har ikke svarene på det. Det er måske det absolut stærkeste argument mod juridisk abort overhovedet... dog er jeg stadig for.

Cupid Carries A Gun skrev:Jeg har ikke læst alle de mange sider og svarer ud fra første indlæg.

Allerførst, hvad mener du med at hun ikke kan tåle ret mange mænd? Deres sæd eller hvad snakker vi om?

Hvis man ikke vil være gravid eller gøre en gravid og man ikke kan tåle latexfri kondom eller p-piller, så går man til lægen og forhører sig om andre muligheder.
Hvis man er ligeglad så knalder man bare løs og håber på man ikke bliver gravid eller gør nogen gravid. Man kan jo altid få en abort, men jeg tror der er grænser for hvor mange man kan få, derfor er det sikkert ikke løsningen på sigt.

Tag noget ansvar og få gummi på fidusen så slipper du for at tage stilling til juridsk abort og hvad pokker det ellers hedder ;)


Altså nu er hele den sag jo heldigvis ligesom lukket. Men nej, hun sagde at hun også kunne være allergisk overfor mænd. At være sammen med en ny, var altid lidt af et gamble.

Hun har været til lægen. Hun har undersøgt det. Eller det påstår hun da. Jeg magtede ikke at tage diskussionen med hende. Men der er en million forskellige ting hun ikke kan tåle - vi taler ikke kun prævention. Så hun kunne have talt sandt. Jeg ved det ikke. Det er også ligegyldigt nu :)
0
Mila_H
Indlæg: 415
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:28
Kort karma: 105
Likede indlæg: 623

Re: Frygt for ufrivilig faderskab

Indlægaf Mila_H » 28. aug 2017, 06:28

[/quote]

Ikke for at køre i den samme plade, men er det ikke også tilfældet for donerbørn? Donere er selvfølgelig tjekket i hoved og røv, men eftersom de er anonyme opdateres det vel ikke, eller hvordan?
[/quote]
Lige angående det med sæddonorer, så afhænger det af, hvorvidt donoren og/eller forældre til børn deraf indberetter sygdomme, der kan være arvelige.
Sædbanken har jo donornr mm gemt og ved, hvilke børn, der er kommet som resultat af behandling med den pågældende donor.
De har altså mulighed for at tage kontakt til forældrene, hvis det viser sig, at donor er bærer af en genetisk sygdom.

Jeg har haft en elev, hvis forældre blev kontaktet på den baggrund.

Har forsøgt at cutte i antallet af citater i mit svar, så beklager, hvis det ikke er gjort ordentligt
1
Jammerdalen
Indlæg: 776
Tilmeldt: 6. feb 2016, 19:14
Kort karma: 133
Likede indlæg: 1001

Re: Frygt for ufrivilig faderskab

Indlægaf Jammerdalen » 29. aug 2017, 12:15

Jeg har ikke læst de sidste 10 sider, så tilgiv mig, hvis jeg gentager noget, der allerede er skrevet.

Jeg har et par spørgsmål til dig abcd:

Lad os sige, at en kvinde bliver ufrivilligt gravid ved et bristet kondom. Både kvinden og manden var enige om brug af kondomet, og der er sket et hæderligt uheld. Det er imidlertid en ulykkelig situation for begge parter. Ingen af dem ønsker at blive forældre, men de er samtidig modstandere af abort. Kvinden har den fordel, at hun kan tage den endelige beslutning og manden har den fordel, at han ikke skal lægge krop (og hoved) til hvad end valget bliver. Kan vi blive enige om, at begge dele kan have sine fordele og ulemper, men at det har konsekvenser for dem begge?

Hvis vi kan blive enige om, at ovenfor nævnte situation har konsekvenser for både manden og kvinde, så lad os gå videre med de forskellige senarier:

1. Kvinden vælger abort og bliver psykisk knækket, fordi hun føler, at hun har slået et barn ihjel. Manden har det lidt på samme måde, men har dog ikke oplevet aborten på egen krop. Men jeg vil gå med til, at det kan have en konsekvens for dem begge og at de begge føler sorg.

2. Kvinden vælger at få barnet, fordi hun ikke kan få sig selv til at få en abort. Manden er påvirket af valget, fordi han ikke ønsker at blive far. Mener du, at kvinden og manden her ikke er ligestillet? Kvinden vælger jo netop at få barnet, fordi hun er modstander af at få en abort og her kommer mit spørgsmål. Faderen var som sagt imod abort, men også imod kvindens graviditet. Så uanset hvad kvinden vælger, vil manden ikke være tilfreds. Konsekvensen for kvinden er, at hun får et uplanlagt barn, som hun dog har besluttet sig for at tage sig af og elske, fordi alternativet (abort) for hende ville have været værre. Kan vi blive enige om, at selvom hun kommer til at tage vare på barnet, så kan det stadig have en række konsekvenser, da hun ikke ønskede barnet fra start?
I modsætning til kvinden, så er faderen på ingen måde indstillet på at blive far og han vælger derfor ikke at se sit barn. Jeg vil gerne anerkende, at det er en træls situation for manden. Men hvordan mener du, at en juridisk abort kan formildne hans situation? Både manden og kvinden kommer til at hæfte økonomisk for at barnet er sat i verden, selvom ingen i første omgang ønskede sig barnet. Hvorfor er det mest fair, at faderen får lov til at slippe for at betale. Hvis han træffer det samme valg som moderen - nemlig at indstille sig på faderskab, så kommer han på lige fod med hende til at få de fordele og ulemper, der følger med. Ligesom moderen har han et valg, der begge har konsekvenser.

3. Kvinden ønsker på ingen måde at blive mor, men kan heller ikke få sig selv til at få en abort. Hun giver derfor barnet væk efter fødslen. Manden er enig om beslutningen. Kan vi blive enige om, at det har konsekvenser for begge? Ingen af dem kommer til at betale i modsætning til, hvis moderen beholder barnet, så skal de begge betale (men faderen kan også stadig vælger om han vil blive en del af barnets liv eller ej).

Det er muligt, at der er en lille økonomisk ulempe ved at blive ufrivilligt far, men uanset hvordan man vender og drejer det, så vil det være en psykisk ulempe for moderen. Lad os bare antage, at både moderen og faderen som udgangspunkt føler den samme sorg omkring abort og fødsel. Men når vi så lægger den fysiske byrde oveni for kvinden, så mener jeg klart, at kvinden har en ulempe. Manden er måske nok i sorg, men han kan drikke sig fuld, tage ud at rejse og aflede sine tanker. Kvinden skal forholde sig til valget hele tiden, fordi barnet er i hende krop. Hun skal rent fysisk selv bevæge sig hen for at få aborten, hun skal opleve de fysiske gener umiddelbart efter. Hun bliver kort sagt konstant mindet om sit valg. Hun kan ikke tage ud at rejse eller drikke sig fuld for at lindre sine sorger, for hun skal have en abort. Selvom hun kan disse ting bagefter, så har hun stadig oplevelsen og minderne fra aborten, der har sat spor i hende.
Mht. bortadoption umiddelbart efter fødslen: Igen mener jeg at det psykisk har langt større konsekvenser for kvinden, fordi babyen er i hende krop. Hun skal gennemgå en graviditet, hvor hun mærker det voksende liv, hun skal gennemgå en ubeskrivelig smerte ved fødslen og opleve en masse hormoner. Derudover er hun TIL STEDE, når barnet tages fra hende. Alt det kan faderen undgå. Han behøver ikke engang at se barnet.

Hvorfor er det hele så unfair for manden? Hvorfor mener du, at den "økonomiske" byrde har større konsekvenser end de psykiske har for kvinden?
4

Tilbage til "Forhold og sex"