Frygt for ufrivilig faderskab

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Frygt for ufrivilig faderskab

Indlægaf kidkomb » 21. aug 2017, 17:11

Zoxa skrev:
I snakker om ligestiling kønnene imellem, og det er også fint. Men så vil jeg henvise til dobbeltmoralen i, at man faktisk har forsket i at lave P-piller til mænd, men det blev stoppet pga.....ta da..for mange bivirkninger som akne, depression og for høj libido. Men se lige på bivirkninger i P-piller til kvinder, hvor vi OGSÅ taler om påvirkning af psyken, huden, mindsket sexlyst og, ikke mindst, risiko for blodpropper. Men har nogen stoppet P-pillerne? Næh.


Lige nu er det kedeligt at man kun kan give et grønt kort og hjerte....

Du kan da give rødt?
-Hvilket jeg på ingen måde tilskynder i øvrigt! Det var bare for at sige at der er 3 muligheder.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Zoxa
Indlæg: 367
Tilmeldt: 13. jul 2017, 06:04
Kort karma: 22
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 593

Re: Frygt for ufrivilig faderskab

Indlægaf Zoxa » 21. aug 2017, 17:29

kidkomb skrev:Du kan da give rødt?
-Hvilket jeg på ingen måde tilskynder i øvrigt! Det var bare for at sige at der er 3 muligheder.


Det er nok det sidste jeg ville gøre og det ved du godt din drillepind :lol2:
1
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5115
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 20846

Re: Frygt for ufrivilig faderskab

Indlægaf Zombie » 21. aug 2017, 17:59

JessicaD skrev:Jeg har svært ved at se, at manden skulle have lige så stor interesse i at undgå det i forhold til mig, der ville stå med problemet, hvis det gik galt.


Sådan tror jeg bestemt ikke, alle fyre har det.
0
aka Forbies

:gammel:
Liou
Indlæg: 327
Tilmeldt: 15. jul 2017, 15:49
Kort karma: 42
Geografisk sted: Esbjerg
Likede indlæg: 362

Re: Frygt for ufrivilig faderskab

Indlægaf Liou » 21. aug 2017, 18:12

Af hvad jeg har læst, forsker man stadig i p-pillen til mænd. Men interessant med den gele ting, der virker i 2 år. Det ville jo løse mange problemer. Hvad end det ender ud i dette eller en p-pille til mænd, er det præcis "det" vi har brug for. En beskyttelse til mænd, som ikke er et kondom eller en sterilisering. Det ville løse de største problemer, tror jeg. Så kunne du netop aktivt fravælge det 100% og skulle aldrig bekymre dig igen.

Men eftersom det endnu ikke er på markedet... mht. til den jurdiske abort og hvordan man udfører det i praksis. Kunne man forestille sig en slags kontrakt måske? Jeg ved godt det lyder snørklet, men hvis man nu gav mænd og kvinder mulighed for at skrive under på, at manden frasiger sig ethvert ansvar ved en eventuel graviditet - inklusiv den økonomiske. Og før kvinden bliver gravid selvfølgelig. Vi skal ikke ud i at manden kan gøre kvinden gravid og så bare hoppe fra i 8. måned fordi han får kolde fødder.
TakeAChanceOnMe skrev:
Med den logik tager manden da også ansvar uanset hvad. Han er jo tvunget til at betale børnepenge uagtet om han så gider ungen eller ej. Jeg ser ikke forskellen.

At bruge abort som eneste form for prævention er ikke holdbart. Det har jeg allerede erkendt, og måttet opgive. Der er ikke mere at komme efter der. Det er uddebatteret.


Hvordan tager han ansvar lige meget hvad? Hvis han siger "Jeg er blevet ufrivillig fader, og vil derfor ikke have noget med dette at gøre!" så fralægger han sig da ansvaret for egne handlinger.
Lad mig dog lige sige at det i en situation hvor han er blevet snydt ind i det, er fuldkommen fair at have de følelser og ville skide situationen et godt stykke - det kan jeg sagtens forstå. Men det ændrer bare stadig ikke på at der er et barn på vej og man trods alt har et ansvar, da man jo godt ved at det er en risiko ved at have sex.

Dette er også en af grundende til at juridisk abort bare ikke virker for mig. Man ved det er en risiko ved at have samleje, og når man gør det alligevel, så acceptere man også den risiko.
Jeg synes ikke det ændrer noget om at acceptere risikoen om det er en mand eller kvinde - hvis man for alt i verden ikke vil have barn, så må man altså afholde sig fra sex. Hvis man ikke vil det, så ved man også at lige meget hvor godt man beskytter sig, så må man forholde sig til at det er en mulighed. Er uheldet ude, jamen så må man jo føle hvad man vil, men du kan ikke tvinge et andet menneske til enten at beholde barnet eller få det fjernet. Det ville være overgreb af høj grad og fuldkommen uacceptabelt i et moderne samfund.

At han er tvunget til at betale er ikke at tage ansvar, da det er tvunget. Betaler han frivilligt, så ja, så tager han ansvar - også selvom han vælger ikke at ville være en del af barnets liv.
Hvis han skal tvinges til at betale, så prøver han vel lige netop at undslippe ansvaret og i disse tilfælde skal man vidst også helt ud i DNA-tests, for at han hoster op.

Argumentet med at fjerne fri abort er jo bare til grin. Det er der jo absolut ingen der vinder på. Hverken mor, far eller evt. uønsket barn.[/quote]

Det gør han da ikke. Han er stadig tvunget til at betale børnepenge. Og hvordan er det anderledes end en kvinde, der får en abort/ikke vil have noget med barnet at gøre? Det er da den præcis samme mængde ansvar, bortset fra at fyren selvfølgelig ikke er tvunget til at gennemgå en abort eller fødsel. Men han er så til gengæld tvangsindlagt til at betale børnepenge i 18 år, hvis hun vælger at beholde det. Det er vel også at tage ansvar, no? Tvunget ansvar eller ej. Eneste måde han slipper, er hvis han forlader landet eller noget. Og at bede om en DNA test ændre da intet. Faktisk vil jeg vove påstå, at det kun er logisk i betragtning af, at omkring 10% af alle fædre, render rundt og tror, at de er far til et barn, der ikke er deres eget. Hvem i alverden har lyst til at betale børnepenge til en unge, der ikke engang er deres eget? Jeg synes virkelig ikke man kan klandre mænd for gerne at ville se beviset, hvis de har bare skyggen af grund til at være i tvivl... og måske alligevel, selv hvis de ikke har særlig meget grund til at være i tvivl - just in case.

Den skal jeg lige have igen. Så hvis man ikke ønsker at tage ansvar ved at være der for barnet, hvis uheldet skulle ske, skal man holde sig helt fra sex? Jeg håber, at jeg bare misfortolker dig her. Det er forhåbentlig ikke det, du mener?

JessicaD skrev:Men ville kvinder generelt være trygge ved, at det var manden, der tog pillen? Jeg ville godt nok have det skidt med det, da jeg ikke ville føle, at jeg havde kontrol over situationen. Hvis det var et fast forhold, hvor begge parter var enige om, at det ikke ville gøre så meget, hvis der kom et barn, ville det være okay. Men hvis jeg selv virkelig ikke ønskede at blive gravid, så ville jeg ikke stole på andre end mig selv. Jeg har svært ved at se, at manden skulle have lige så stor interesse i at undgå det i forhold til mig, der ville stå med problemet, hvis det gik galt.


Den risiko lever vi (mænd) jo under hver gang vi vælger at stole på kvinder, der siger at de er på pillen. Og medmindre mænd ligefrem er i forhold og gerne vil have børn, er det nu min erfaring af de fleste vil undgå en graviditet som pesten, så tror du kan være rimelig sikker på, at de har en gigantisk interesse i at undgå det, medmindre de har røven fuld af penge og er fuldstændig ligeglade med, hvad de gør med deres arvemasse.
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9081
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21923

Re: Frygt for ufrivilig faderskab

Indlægaf Purple Haze » 21. aug 2017, 20:14

Mht juridisk abort, så er der jo ikke noget der forhindre faderen i at tage kontakt til barnet hvis han fortryder - det kan godt være han ikke må, men derfor kan han jo godt gøre det alligevel.

Og hvad med det barn der findes, men er blevet "aborteret"? Hvilke rettigheder har det som det vokser op?

Det er nogen af de ting der gør at jeg ikke helt kan se det som en reel mulighed.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Liou
Indlæg: 327
Tilmeldt: 15. jul 2017, 15:49
Kort karma: 42
Geografisk sted: Esbjerg
Likede indlæg: 362

Re: Frygt for ufrivilig faderskab

Indlægaf Liou » 21. aug 2017, 21:31

Purple Haze skrev:Mht juridisk abort, så er der jo ikke noget der forhindre faderen i at tage kontakt til barnet hvis han fortryder - det kan godt være han ikke må, men derfor kan han jo godt gøre det alligevel.

Og hvad med det barn der findes, men er blevet "aborteret"? Hvilke rettigheder har det som det vokser op?

Det er nogen af de ting der gør at jeg ikke helt kan se det som en reel mulighed.


Det er korrekt. Kan ikke lige se, hvordan man kan forhindre ham i det. Det er selvfølgelig sandt, men jeg kan ikke se det som et argument mod juridisk abort.

Barnet har vel ingen rettigheder i det henseende, andet end at moderen selvfølgelig kan fortælle hvem faderen er. Men det bør hun under alle omstændigheder ikke IMO. I hvert fald ikke i så store detaljer, at barnet får mulighed for at opsøge faderen. Hvis juridisk abort var en mulighed, og man fravælger barnet, ville man vel ikke på nogen måde være interesseret i at have barnet til at forsøge at kontakte en. Så har man fravalgt det 100%. Ellers skal man ikke få en juridisk abort til at begynde med.

JessicaD skrev:
Liou skrev:
Den risiko lever vi (mænd) jo under hver gang vi vælger at stole på kvinder, der siger at de er på pillen. Og medmindre mænd ligefrem er i forhold og gerne vil have børn, er det nu min erfaring af de fleste vil undgå en graviditet som pesten, så tror du kan være rimelig sikker på, at de har en gigantisk interesse i at undgå det, medmindre de har røven fuld af penge og er fuldstændig ligeglade med, hvad de gør med deres arvemasse.


Ja, det undrer jeg mig også over, at I gør. Med mindre det er et fast forhold, hvor det ikke ville være en kæmpe katastrofe, hvis der kom et barn.


Det er da heller ikke en rar følelse. Altså at skulle ligge sin skæbne i hånden på andre og bare stole på dem på den måde.
1
Thomas31
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2398

Re: Frygt for ufrivilig faderskab

Indlægaf Thomas31 » 21. aug 2017, 21:40

Purple Haze skrev:Mht juridisk abort var jeg også indledningsvis positivt stemt.
Men har som Himmelblå også indset at der er for mange upraktikaliteter. Ud over dem Himmelblå nævner så er der jo et barn, ved rigtig abort er der ikke et barn.
Og selvom det er surt for manden at der findes et barn han har lavet, som han helst var foruden - så findes det og forsvinder ikke fordi han ikke vil det - og hans fejltrin (et uønsket barn), skal gå så lidt ud over det barn som muligt.

Kvinder har flere muligheder for at beskytte sig imod at blive mor end mænd har for at blive far - men konsekvenserne er også meget større for kvinden, både ved uønsket graviditet og ved de preventionsmetoder der er, og sådan er det bare.

Hvis der kommer et uønsket barn ud af sex, har mor og far de samme muligheder/konsekvenser/ulemper.

Hvis kvinden er uønsket gravid så har kvinden et valg - og manden har ikke. Som jeg ser det er det her det eneste tidspunkt manden har en ulempe kvinden ikke har - og selvom det er noget lort! Så er det småting i forhold til de konsekvenser der er for kvinden.
Hvilket nok også har en stor betydning for at mange/nogen kvinder har lidt svært ved at tage mænds beklagelser om dette så seriøst som det muligvis fortjener.

Første valg er at "lege Gud" potentielt liv eller ikke potentielt liv + alle de psykiske følger af det.
Derudover er de fysiske konsekvenser - som ved abort er mindre end graviditet, men de er ikke ubetydelige. Konsekvenserne kan i værste fald være sterilitet eller værre død!
Man risikere som kvinde at dø! Det er ikke en stor risiko, men den er der...
Og så er der alt det andet, økonomi, stigmatisering, "ødelagt krop" osv osv.

Man kan ikke se på en mand at han har en uønsket graviditet på sig - det er lidt svært for en kvinde at skjule.


Humlen i "juridisk abort" er ikke love og regler men normer. Det handler om at give mænd samme muligheder som kvinder for at fravælge et barn. Hvis en 17-årig pige får en abort er der jo ingen, der vil se skævt til det. Hvis en 17-årig dreng frasagde sig barnet vil han blive set som en fej kujon, der ikke tog sit ansvar som en mand. Det er en strategi, der altid bruges mod mænd - tag ansvar, vær en mand - især fra dem, der ellers ser sig i opgør med gamle normer. Målet helliger vel midlet. En rigtig mand tager ansvar. Han stiller ikke spørgsmål.

Mænd burde blive bedre til at sige fra. Hvis der er ligestilling, har han ikke noget særligt ansvar. Han skal ikke redde kvinder, forsørge kvinder eller betale særlig hårdt på !ivstid pga en enkelt fejl. Juridisk abort er reelt indført, når mænd med åben pande siger nej tak.
0
én-to-fire
Indlæg: 94
Tilmeldt: 26. maj 2016, 10:51
Kort karma: 8
Likede indlæg: 176

Re: Frygt for ufrivilig faderskab

Indlægaf én-to-fire » 22. aug 2017, 09:10

Thomas31 skrev:
Purple Haze skrev:Mht juridisk abort var jeg også indledningsvis positivt stemt.
Men har som Himmelblå også indset at der er for mange upraktikaliteter. Ud over dem Himmelblå nævner så er der jo et barn, ved rigtig abort er der ikke et barn.
Og selvom det er surt for manden at der findes et barn han har lavet, som han helst var foruden - så findes det og forsvinder ikke fordi han ikke vil det - og hans fejltrin (et uønsket barn), skal gå så lidt ud over det barn som muligt.

Kvinder har flere muligheder for at beskytte sig imod at blive mor end mænd har for at blive far - men konsekvenserne er også meget større for kvinden, både ved uønsket graviditet og ved de preventionsmetoder der er, og sådan er det bare.

Hvis der kommer et uønsket barn ud af sex, har mor og far de samme muligheder/konsekvenser/ulemper.

Hvis kvinden er uønsket gravid så har kvinden et valg - og manden har ikke. Som jeg ser det er det her det eneste tidspunkt manden har en ulempe kvinden ikke har - og selvom det er noget lort! Så er det småting i forhold til de konsekvenser der er for kvinden.
Hvilket nok også har en stor betydning for at mange/nogen kvinder har lidt svært ved at tage mænds beklagelser om dette så seriøst som det muligvis fortjener.

Første valg er at "lege Gud" potentielt liv eller ikke potentielt liv + alle de psykiske følger af det.
Derudover er de fysiske konsekvenser - som ved abort er mindre end graviditet, men de er ikke ubetydelige. Konsekvenserne kan i værste fald være sterilitet eller værre død!
Man risikere som kvinde at dø! Det er ikke en stor risiko, men den er der...
Og så er der alt det andet, økonomi, stigmatisering, "ødelagt krop" osv osv.

Man kan ikke se på en mand at han har en uønsket graviditet på sig - det er lidt svært for en kvinde at skjule.


Humlen i "juridisk abort" er ikke love og regler men normer. Det handler om at give mænd samme muligheder som kvinder for at fravælge et barn. Hvis en 17-årig pige får en abort er der jo ingen, der vil se skævt til det. Hvis en 17-årig dreng frasagde sig barnet vil han blive set som en fej kujon, der ikke tog sit ansvar som en mand. Det er en strategi, der altid bruges mod mænd - tag ansvar, vær en mand - især fra dem, der ellers ser sig i opgør med gamle normer. Målet helliger vel midlet. En rigtig mand tager ansvar. Han stiller ikke spørgsmål.

Mænd burde blive bedre til at sige fra. Hvis der er ligestilling, har han ikke noget særligt ansvar. Han skal ikke redde kvinder, forsørge kvinder eller betale særlig hårdt på !ivstid pga en enkelt fejl. Juridisk abort er reelt indført, når mænd med åben pande siger nej tak.


Jeg synes din sammenligning af folks reaktion på kvinder som får en fysisk abort og mænd som fravælger deres levende barn, er forfejlet. En kvinde som ikke ville tage ansvar for det barn hun havde sat i verden, ville blive mødt med mindst lige så meget fordømmelse (hvis ikke mere), som den far som ikke vil tage ansvar for sit barn. Der er den store forskel på en juridisk abort og en fysisk abort, at den juridiske abort forudsætter at der er et levende barn, og derfor er folk måske mere tilgivende overfor en kvinde som får en tidlig abort inden for 12 ugers grænsen, end overfor den far som fravælger ansvaret for sit levende barn. Det handler ikke om at man har en strategi, som du kalder det, der går ud på at mænd skal tage mere ansvar end kvinder overfor deres børn.
Og igen, kvinder som får gentagne aborter fordi de bruger abort som præventionsmiddel, møder altså heller ikke særlig meget forståelse nogen steder.
At kvinden i forhold til manden i dag har den fordel, at hun kan vælge en fysisk abort indenfor de første 12 uger af en graviditet, så hun ikke kommer i den situation at hun skal tage sig af et uønsket barn, er et udslag af at vi moderne tider respekterer menneskers ret til selvbestemmelse over egen krop, og heldigvis for det. Mænd kan også bestemme over deres egen krop.
Jeg kender i øvrigt ikke mange, som ikke ville synes det ville være smadder synd for en 17 årig dreng, hvis han skulle blive far i den alder, uanset at man ville mene at han burde have sørget for at beskytte sig. Ondt af ham, det tror jeg faktisk de fleste ville have. Og derfor er det også bare så vigtigt, at vi lærer vores sønner at beskytte sig, så de ikke sætter børn i verden før de selv har lyst til at blive fædre (jeg er selv drengemor).
7
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Frygt for ufrivilig faderskab

Indlægaf thomassneum » 22. aug 2017, 09:30

Zoxa skrev:@Thomassneum
Tak!

For god ordens skyld, så respekterer jeg også fuldt ud andres meninger. :)
Naturligvis er det en faktisk mulighed. Det kræver bare et simpelt flertal.


Nå, nå , nå Sneum - i denne her debat har tonen godt nok fået en anden lyd, var? :naughty:


? - Hvordan :gruble:
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Frygt for ufrivilig faderskab

Indlægaf thomassneum » 22. aug 2017, 09:36

Purple Haze skrev:Mht juridisk abort, så er der jo ikke noget der forhindre faderen i at tage kontakt til barnet hvis han fortryder - det kan godt være han ikke må, men derfor kan han jo godt gøre det alligevel.

Og hvad med det barn der findes, men er blevet "aborteret"? Hvilke rettigheder har det som det vokser op?

Det er nogen af de ting der gør at jeg ikke helt kan se det som en reel mulighed.


Den juridiske abort handler jo ikke om,at mandn ikke "må" tage kontakt senere, eller at han for altid skal holde sig væk. Det er kort og godt en mulighed for at træde ud af faderskabet, nu og her - under forudsætningen at kvinden har mulighed for en medicinsk abort. Ingen taler om 100% ligestilling her, men det er det tætteste vi p.t. kan komme, så begge har et aktivt til/fra valg. Med de muligheder vi har i dag, manglede det bare.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Daflo
Indlæg: 561
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:12
Kort karma: 56
Likede indlæg: 1004

Re: Frygt for ufrivilig faderskab

Indlægaf Daflo » 22. aug 2017, 09:45

thomassneum skrev:
Purple Haze skrev:Mht juridisk abort, så er der jo ikke noget der forhindre faderen i at tage kontakt til barnet hvis han fortryder - det kan godt være han ikke må, men derfor kan han jo godt gøre det alligevel.

Og hvad med det barn der findes, men er blevet "aborteret"? Hvilke rettigheder har det som det vokser op?

Det er nogen af de ting der gør at jeg ikke helt kan se det som en reel mulighed.


Den juridiske abort handler jo ikke om,at mandn ikke "må" tage kontakt senere, eller at han for altid skal holde sig væk. Det er kort og godt en mulighed for at træde ud af faderskabet, nu og her - under forudsætningen at kvinden har mulighed for en medicinsk abort. Ingen taler om 100% ligestilling her, men det er det tætteste vi p.t. kan komme, så begge har et aktivt til/fra valg. Med de muligheder vi har i dag, manglede det bare.


Det er da smart. Folk der ikke lige synes de har råd/lyst til at betale til et barn vælger juridisk abort og børnepenge betales af staten. Derefter tager de bare kontakt til barnet, for der er jo ingen der har sagt han skal holde sig væk.

Og træde ud af faderskabet nu og her? Det er et barn vi snakker om. Skal faren så med sin juridiske abort i hånden kunne komme og gå som det passer ham? Og hvem skal forklare barnet at far ikke har lyst til dig nu og her, og det er helt ok for han har fået en juridisk abort, men det kan være han kommer igen en anden gang?
7
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Frygt for ufrivilig faderskab

Indlægaf thomassneum » 22. aug 2017, 09:55

Daflo skrev:
Det er da smart. Folk der ikke lige synes de har råd/lyst til at betale til et barn vælger juridisk abort og børnepenge betales af staten. Derefter tager de bare kontakt til barnet, for der er jo ingen der har sagt han skal holde sig væk.

Og træde ud af faderskabet nu og her? Det er et barn vi snakker om. Skal faren så med sin juridiske abort i hånden kunne komme og gå som det passer ham? Og hvem skal forklare barnet at far ikke har lyst til dig nu og her, og det er helt ok for han har fået en juridisk abort, men det kan være han kommer igen en anden gang?


Når man har frasagt sig faderskabet, så er det de samme regler som idag. Du bliver ikke bare far, fordi du ønsker det. Du har ingen ret til det barn overhoved. Men som du ikke kan nægte nogen mennesker, at kontakte andre mennesker, så kan man det heller ikke her.

Generer en mand en familie, så kan de få et polititilhold. (Polititilhold: https://www.familieadvokaten.dk/Breve-900/b900-606.html)
0
Med bov skal man mad lave, men...
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Frygt for ufrivilig faderskab

Indlægaf Slettet bruger » 22. aug 2017, 09:58

én-to-fire skrev:Og igen, kvinder som får gentagne aborter fordi de bruger abort som præventionsmiddel, møder altså heller ikke særlig meget forståelse nogen steder.


Hvorfor ikke? Hvis abort er et moralsk helt uproblematisk indgreb, så kan jeg ikke forstå hvorfor det skulle være moralsk angribeligt at få den ene abort efter den anden. Er det ud fra et økonomisk synspunkt?
0
én-to-fire
Indlæg: 94
Tilmeldt: 26. maj 2016, 10:51
Kort karma: 8
Likede indlæg: 176

Re: Frygt for ufrivilig faderskab

Indlægaf én-to-fire » 22. aug 2017, 10:29

abcd skrev:
én-to-fire skrev:Og igen, kvinder som får gentagne aborter fordi de bruger abort som præventionsmiddel, møder altså heller ikke særlig meget forståelse nogen steder.


Hvorfor ikke? Hvis abort er et moralsk helt uproblematisk indgreb, så kan jeg ikke forstå hvorfor det skulle være moralsk angribeligt at få den ene abort efter den anden. Er det ud fra et økonomisk synspunkt?


Jeg kan ikke tale på alles vegne, men jeg tænker at der vel er flere aspekter i det. For det første, at man et eller andet sted misbruger sundhedsvæsenet, hvis man gang på gang beder om at få foretaget en abort, blot fordi man ikke gider at bruge prævention. Jeg har en veninde som er sygeplejerske og som kan berette om, hvordan nogen kvinder kommer igen gang på gang, og er helt uimodtagelige overfor sundhedspersonalets forsøg på at snakke prævention med dem. Der er ikke mange af dem, men de findes altså. Jeg er sikker på, og håber, at kvinderne bliver mødt professionelt, men der er ingen tvivl om at det er noget der bliver snakket om når 'kitlen' tages af.

Og så er der for mig også det aspekt i det, at en graviditet er noget som potentielt kan blive til et menneske. Starten på et liv. Jeg har fået foretaget en abort da jeg var ung, og syntes det var vældig svært, og det er bestemt ikke noget jeg nogensinde skal opleve igen. Jeg respekterer og anerkender at ikke alle kvinder har det sådan, men for mig ville det svært at forstå, hvis man helt upåvirket kunne få den ene abort efter den anden. Dermed slet ikke sagt at jeg mener, at den fri abort skal afskaffes. Så længe der er tale om et foster på under 12 uger, mener jeg helt bestemt at kvinders ret til at bestemme over egen krop, trumfer det ufødte fosters ret til livet, hvis man kan sige det sådan - der er jo ikke på det tidspunkt tale om et færdigt menneske med tanker og følelser og en selvstændig vilje til liv.
2
Thomas31
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2398

Re: Frygt for ufrivilig faderskab

Indlægaf Thomas31 » 22. aug 2017, 10:47

én-to-fire skrev:
Thomas31 skrev:
Purple Haze skrev:Mht juridisk abort var jeg også indledningsvis positivt stemt.
Men har som Himmelblå også indset at der er for mange upraktikaliteter. Ud over dem Himmelblå nævner så er der jo et barn, ved rigtig abort er der ikke et barn.
Og selvom det er surt for manden at der findes et barn han har lavet, som han helst var foruden - så findes det og forsvinder ikke fordi han ikke vil det - og hans fejltrin (et uønsket barn), skal gå så lidt ud over det barn som muligt.

Kvinder har flere muligheder for at beskytte sig imod at blive mor end mænd har for at blive far - men konsekvenserne er også meget større for kvinden, både ved uønsket graviditet og ved de preventionsmetoder der er, og sådan er det bare.

Hvis der kommer et uønsket barn ud af sex, har mor og far de samme muligheder/konsekvenser/ulemper.

Hvis kvinden er uønsket gravid så har kvinden et valg - og manden har ikke. Som jeg ser det er det her det eneste tidspunkt manden har en ulempe kvinden ikke har - og selvom det er noget lort! Så er det småting i forhold til de konsekvenser der er for kvinden.
Hvilket nok også har en stor betydning for at mange/nogen kvinder har lidt svært ved at tage mænds beklagelser om dette så seriøst som det muligvis fortjener.

Første valg er at "lege Gud" potentielt liv eller ikke potentielt liv + alle de psykiske følger af det.
Derudover er de fysiske konsekvenser - som ved abort er mindre end graviditet, men de er ikke ubetydelige. Konsekvenserne kan i værste fald være sterilitet eller værre død!
Man risikere som kvinde at dø! Det er ikke en stor risiko, men den er der...
Og så er der alt det andet, økonomi, stigmatisering, "ødelagt krop" osv osv.

Man kan ikke se på en mand at han har en uønsket graviditet på sig - det er lidt svært for en kvinde at skjule.


Humlen i "juridisk abort" er ikke love og regler men normer. Det handler om at give mænd samme muligheder som kvinder for at fravælge et barn. Hvis en 17-årig pige får en abort er der jo ingen, der vil se skævt til det. Hvis en 17-årig dreng frasagde sig barnet vil han blive set som en fej kujon, der ikke tog sit ansvar som en mand. Det er en strategi, der altid bruges mod mænd - tag ansvar, vær en mand - især fra dem, der ellers ser sig i opgør med gamle normer. Målet helliger vel midlet. En rigtig mand tager ansvar. Han stiller ikke spørgsmål.

Mænd burde blive bedre til at sige fra. Hvis der er ligestilling, har han ikke noget særligt ansvar. Han skal ikke redde kvinder, forsørge kvinder eller betale særlig hårdt på !ivstid pga en enkelt fejl. Juridisk abort er reelt indført, når mænd med åben pande siger nej tak.


Jeg synes din sammenligning af folks reaktion på kvinder som får en fysisk abort og mænd som fravælger deres levende barn, er forfejlet. En kvinde som ikke ville tage ansvar for det barn hun havde sat i verden, ville blive mødt med mindst lige så meget fordømmelse (hvis ikke mere), som den far som ikke vil tage ansvar for sit barn. Der er den store forskel på en juridisk abort og en fysisk abort, at den juridiske abort forudsætter at der er et levende barn, og derfor er folk måske mere tilgivende overfor en kvinde som får en tidlig abort inden for 12 ugers grænsen, end overfor den far som fravælger ansvaret for sit levende barn. Det handler ikke om at man har en strategi, som du kalder det, der går ud på at mænd skal tage mere ansvar end kvinder overfor deres børn.
Og igen, kvinder som får gentagne aborter fordi de bruger abort som præventionsmiddel, møder altså heller ikke særlig meget forståelse nogen steder.
At kvinden i forhold til manden i dag har den fordel, at hun kan vælge en fysisk abort indenfor de første 12 uger af en graviditet, så hun ikke kommer i den situation at hun skal tage sig af et uønsket barn, er et udslag af at vi moderne tider respekterer menneskers ret til selvbestemmelse over egen krop, og heldigvis for det. Mænd kan også bestemme over deres egen krop.
Jeg kender i øvrigt ikke mange, som ikke ville synes det ville være smadder synd for en 17 årig dreng, hvis han skulle blive far i den alder, uanset at man ville mene at han burde have sørget for at beskytte sig. Ondt af ham, det tror jeg faktisk de fleste ville have. Og derfor er det også bare så vigtigt, at vi lærer vores sønner at beskytte sig, så de ikke sætter børn i verden før de selv har lyst til at blive fædre (jeg er selv drengemor).


Der ville ikke blive set skævt til den 17-årige pige, hverken hvis hun fik abort eller hvis hun frasagde sig barnet ved bortadoption eller lignende. Tværtimod.
Omvendt med den 17-årige dreng. Han er prisgivet hendes beslutning og fordømmes, hvis han ikke retter ind.
Og nej mange vil ikke synes det er synd for ham. Bemærk retorikken med den klassiske "hvis man er gammel nok til at knalde, er man gammel nok til konsekevnserne". Det interesante er ikke lidt ligegyldig medlidenhed, men den underliggende årsag til, at man bruger den hårde retorik mod den, der står svagest. Man farer aggressivt frem med forældede normer om mænds ansvar for at undgå en reel diskusion.

Og jo det er en generel strategi, man også ser andre steder. Feminister mv bliver stadig mere glade for forældede normer på trods af, at de hævder det modsatte, fordi det kan bruges mod mænd. Kvinders frigørelse, har jo haft den utilsigtede konsekevns, at mænd også blev frie. Og det duer ikke. Mænd skal facilitere kvinders frihed, ikke selv være frie. Hvis din dreng gør en pige gravid, skal hendes valgmuligheder maksimeres, og han skal assistere hende i det.
0

Tilbage til "Forhold og sex"