Partråden

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
bluetof1
Indlæg: 1873
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:32
Kort karma: 1245
Likede indlæg: 7396

Re: Partråden

Indlægaf bluetof1 » 25. mar 2020, 11:33

Hvorfor mister du penge?
1
I don't think I get enough credit for doing all of this unmedicated.
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12947
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55657
Kontakt:

Re: Partråden

Indlægaf Ado » 25. mar 2020, 11:39

Bouje; nu må du ikke tage dette som et angreb. For du må ikke være i tvivl om, at jeg hepper på dig og jer. Jeg kan bare mærke, at det stritter lidt i mig med selvdiagnosticering. Jeg kender jer ikke, du kender ham og jeg ved godt, du ved bedst og at du (med god grund) ikke skriver alle detaljer i dine indlæg herinde. Men jeg tror bare jeg ville blive voldsomt ked af det, hvis min mand bestemte sig for, at jeg havde en diagnose.
Jeg kan ikke beskrive det ordentlig med ord. Det jeg egentlig prøver at skrive er, at hvis jeg skulle stille mig i din kærestes sko, ville jeg muligvis godt kunne reagere med trods og frustration, hvis roden til problemerne i forholdet blev kogt ned til en diagnose, som kun er på "tegnebrættet".
9
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Bouje
Indlæg: 1567
Tilmeldt: 12. jan 2016, 19:36
Kort karma: 878
Likede indlæg: 5688

Re: Partråden

Indlægaf Bouje » 25. mar 2020, 11:47

bluetof1 skrev:Hvorfor mister du penge?


Jeg er løbet tør for SU nu, men det sidste år tager jeg slutlån. Oprindeligt var økonomien planlagt efter, at jeg fik enlig forsørgertillæg sammen med slutlån. Det står der i hvert fald, at jeg ville kunne få som enlig forsørger. Men nu er han flyttet ind, så det kan jeg ikke, hvilket er fint. Men når man bor sammen med en, som får SU eller tager slutlån (som han havde planer om, da han også løber tør for SU i løbet af det sidste år), så ville jeg få et andet specielt tillæg hver måned i de 12 måneder, jeg tog slutlån. Hvis jeg fik SU nu, ville jeg også have fået det, men det får jeg jo så ikke, så derfor har jeg ikke rigtigt fortalt ham om det. Men hvis han skal holde orlov fra uddannelsen, fordi han skal vente på det 3. eksamensforsøg, som åbenbart først lægger efter næste praktik, og fordi man skal bestå praktik 2. niveau for at starte på 3. niveau, så bliver han forsinket og er ikke SU/slutlån modtager i det år, som er det år, jeg modtager slutlån.
0
Brugeravatar
Bouje
Indlæg: 1567
Tilmeldt: 12. jan 2016, 19:36
Kort karma: 878
Likede indlæg: 5688

Re: Partråden

Indlægaf Bouje » 25. mar 2020, 11:55

Ado skrev:Bouje; nu må du ikke tage dette som et angreb. For du må ikke være i tvivl om, at jeg hepper på dig og jer. Jeg kan bare mærke, at det stritter lidt i mig med selvdiagnosticering. Jeg kender jer ikke, du kender ham og jeg ved godt, du ved bedst og at du (med god grund) ikke skriver alle detaljer i dine indlæg herinde. Men jeg tror bare jeg ville blive voldsomt ked af det, hvis min mand bestemte sig for, at jeg havde en diagnose.
Jeg kan ikke beskrive det ordentlig med ord. Det jeg egentlig prøver at skrive er, at hvis jeg skulle stille mig i din kærestes sko, ville jeg muligvis godt kunne reagere med trods og frustration, hvis roden til problemerne i forholdet blev kogt ned til en diagnose, som kun er på "tegnebrættet".


Jeg er fuldstændig enig og det er jo også derfor, at jeg ikke har snakket med ham om det tidligere. Men nu spidser det til og hans mangel på handlinger får konsekvenser. Jeg kan i øvrigt fortælle, at samtalen forløb sådan, at jeg bad ham om at søge hjælp først og bagefter blev han ved med at bore i hvorfor jeg syntes han skulle søge hjælp og til hvad skulle han søge hjælp og så endte jeg jo med at måtte sige det. Jeg ville så meget hellere, at det var kommet fra en med faglig viden, men det kræver jo, at han søger en med faglig viden og det har han jo ikke gjort, selvom jeg faktisk bad ham om at gøre det for over en måned siden i forhold til skolen.

Jeg har i øvrigt heller ikke kogt problemerne i forholdet ned til add. Det har været en snak om hans skolearbejdet udelukkende og det har været planen hele tiden, at forholdsproblemerne ikke skulle fylde i forhold til snak om add, selvom det selvfølgelig også betyder meget i forholdet. Det eneste jeg har sagt i forbindelse med forholdet er, at jeg har bedt ham ændre sine søvnvaner i lang tid og at han ikke har gjort det, har været frustrerende og så har han spurgt om det så passer med add og det har jeg så bekræftet, at det gør. Ellers har vi faktisk slet ikke snakket om add og vores forhold (endnu). Lige nu sidder han faktisk og arbejder på sin opgave og han har bedt mig om hjælp til den. Han tager det faktisk rigtigt godt indtil videre. Jeg tror, at der er nogle ting omkring add, som han har læst, som giver mening for ham.
2
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Partråden

Indlægaf avdotja » 25. mar 2020, 12:08

Akehurst2 skrev:For mig er loyalitet i et parforhold også noget med at vi er et team udadtil og tager uenigheder hjemme, fx i forhold til svigerfamilien. Der forventer jeg egentlig, at han bakker mig ret ubetinget op og så må vi drøfte det når vi er alene.

Jeg tror du har ret i at det er det mange forventer og jeg har f.eks. også haft en veninde der droppede mig, fordi hun følte sig svigtet af at jeg gav udtryk for enighed med dem hun diskuterede med. I hendes øjne burde jeg have bakket hende op (eller som minimum holdt min mund) og så kunne jeg bagefter - i enerum - havde givet udtryk for at jeg ikke var enig med hende.

I mine øjne er det misforstået loyalitet. Jeg har lige så meget ret til at have en holdning i offentligheden som en ven/partner og hvis en god ven/partner opfører sig som et fjols overfor andre venner/familie, betragter jeg det ikke bare som en rettighed, men en forbandet pligt at sige fra overfor vedkommende.
0
Brugeravatar
Mulan
Indlæg: 1764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 23:15
Kort karma: 622
Likede indlæg: 6446

Re: Partråden

Indlægaf Mulan » 25. mar 2020, 12:12

Jeg har taget en flexdag i dag og han har undervist mig i spark og i boksning. Vi har også fjollet rundt til Melvins Corona-workout. Det har været godt :)
5
Rosa Espinosa skrev:Ville slet ikke magte en diller, når jeg bare kom efter en dagmartærte.

"thats typical bad male judgment not a cognitive disorder "
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24405

Re: Partråden

Indlægaf Moxy-lady » 25. mar 2020, 12:14

LaScrooge skrev:Det er et interessant emne, det med loyalitet.

Den form for loyalitet hvor man tager hinandens parti overfor andre, uanset om man er enig eller ej og (næsten) uanset hvor forkert den anden opfører sig eller hvor galt de er på den i den givne situation, anser jeg som yderst kontraproduktiv. Man går glip af chancen for at udvikle sig som menneske, når dem tættest på én spejler én forkert eller utilstrækkeligt og bare giver én ret i, at X også var tarveligt eller forkert og at det også bare er de andre, der er dumme. Man kan risikere at danne fælles front mod nogen, som faktisk har ret i det de fremfører og det synes jeg er grundlæggende moralsk forkert. Og gør man det, er der ingen udvikling overhovedet i det konflikten fundamentalt angår, givet at ens behov for blind opbakning stammer fra et grundlæggende ubehag ved at tage fejl, møde modstand, være uenige eller at skulle give indrømmelser, eventuelt overfor specifikke mennesker. Det vigtige var ikke, at man tog fejl, for det gør vi alle sammen; det vigtige er, at man lærer af det og det kan man ikke, hvis dem tættest på én synes det er vigtigere at befri en fra de svære følelser, end at hjælpe én med at se, at de er der, at de blev udløst af noget bestemt og hvad dét var og hjælpe én med at finde ind til årsagen til at man reagerede på det som man gjorde. Jeg synes oprigtigt man snyder hinanden for noget meget vigtigt, hvis man ikke tør konfrontere, når den anden siger eller gør noget forkert, eller spejle dem i at deres ubehag aldrig ophører, hvis de ikke tør se det i øjnene og forholde sig til det.

Man skal ikke vende hinanden ryggen. Hvis man kan mærke, at ens partner er presset, kan man afdramatisere sårbarheden over at være uenige eller tage fejl, man kan "kræve" at uenigheden udspiller sig på en mere behagelig og gensidigt respektfuld måde, og man kan søge at afslutte situationen, så de kan komme ud af den, hvis de er ved at tabe sig selv i det. Og så kan man snakke om det sammen bagefter, når ingen lytter med.

For mig handler loyalitet om at være den andens kærlige og ærlige spejl og makker i livet. Det handler ikke om at skåne den anden for svære følelser eller hjælp dem med fortsat at lukke øjnene overfor deres egne svage punkter; det handler om at bidrage til at de bliver stærkere i sig selv, ved at være lyttende, nysgerrig og skabe et trygt rum for konfrontation af de ting i én selv man ikke har det godt med eller som spænder ben for én.

Jeg går ud fra, at alle mennesker kontinuerligt stræber efter at blive bedre mennesker: mere fair, mere afbalancerede, mere stærke i deres sårbarhed, lære af deres fejl, kende sig selv bedre, mere kærlige og mere frygtløse, og dét sker kun, hvis man ser sine dæmoner i øjnene. Min opgave som ven og kæreste er derfor at skabe et trygt rum for at man kan gå til bekendelse om det man har det svært med og de fejl man har begået og det kræver grundlæggende også, at jeg giver ærlig respons når jeg bliver spurgt.


Jeg er egentlig I bund og grund enig, men når der bliver brugt udtryk som at "føle sig smidt under bussen" så synes jeg at man skal overveje sin adfærd, uanset om det går under loyalitet eller ej, i ens egen hoved. Det er ikke en fed følelse at sidde med, hvis man føler at ens kæreste har smidt en under bussen.
8
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8192

Re: Partråden

Indlægaf Anilara » 25. mar 2020, 15:01

Moxy-lady skrev:
Jeg er egentlig I bund og grund enig, men når der bliver brugt udtryk som at "føle sig smidt under bussen" så synes jeg at man skal overveje sin adfærd, uanset om det går under loyalitet eller ej, i ens egen hoved. Det er ikke en fed følelse at sidde med, hvis man føler at ens kæreste har smidt en under bussen.

Det var vidst mig der bragte det udtryk op, og der skynder jeg mig lige at sige at ingen har fortalt mig de har følt det sådan, ordret.
Men jeg har kunnet fornemme flere mene, at idet jeg gik imod dem, og de følte sig alene, har efterladt dem med en ubehagelig oplevelse, selvom det ikke var min intention.

Min intention er altid meget logisk og rationel forankret. Den følelsesmæssige del har jeg udfordringer med at sætte mig ind i, hvilket kan være mere voldsomt for nogen end andre - og nogen vil sikkert i nogle situationer kunne føle, at jeg forrådte og forlod dem.
Jeg tror igen det handler meget om, om personer ved hvad min intention er, hvor dybt de tager det ind.
0
Brugeravatar
Bouje
Indlæg: 1567
Tilmeldt: 12. jan 2016, 19:36
Kort karma: 878
Likede indlæg: 5688

Re: Partråden

Indlægaf Bouje » 25. mar 2020, 15:53

Og han har allerede haft ringet til lægen for at blive udredt. En sten er lettet fra mit hjerte. Vi er allerede kommet så meget videre og nu har jeg en tro på, at vi nok skal finde ud af det, når han allerede nu viser, at han vil arbejde med sig selv.
10
Brugeravatar
Pomelo
Indlæg: 252
Tilmeldt: 27. okt 2019, 23:17
Kort karma: 36
Likede indlæg: 911

Re: Partråden

Indlægaf Pomelo » 25. mar 2020, 15:54

Bouje skrev:Og han har allerede haft ringet til lægen for at blive udredt. En sten er lettet fra mit hjerte. Vi er allerede kommet så meget videre og nu har jeg en tro på, at vi nok skal finde ud af det, når han allerede nu viser, at han vil arbejde med sig selv.


Hvad vil du gøre, hvis han ikke fejler noget?
3
Brugeravatar
Bouje
Indlæg: 1567
Tilmeldt: 12. jan 2016, 19:36
Kort karma: 878
Likede indlæg: 5688

Re: Partråden

Indlægaf Bouje » 25. mar 2020, 15:59

Pomelo skrev:
Bouje skrev:Og han har allerede haft ringet til lægen for at blive udredt. En sten er lettet fra mit hjerte. Vi er allerede kommet så meget videre og nu har jeg en tro på, at vi nok skal finde ud af det, når han allerede nu viser, at han vil arbejde med sig selv.


Hvad vil du gøre, hvis han ikke fejler noget?


Det tager vi, hvis det kommer.
2
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7327
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23139

Re: Partråden

Indlægaf Aragorn » 25. mar 2020, 16:09

avdotja skrev:
Akehurst2 skrev:For mig er loyalitet i et parforhold også noget med at vi er et team udadtil og tager uenigheder hjemme, fx i forhold til svigerfamilien. Der forventer jeg egentlig, at han bakker mig ret ubetinget op og så må vi drøfte det når vi er alene.

Jeg tror du har ret i at det er det mange forventer og jeg har f.eks. også haft en veninde der droppede mig, fordi hun følte sig svigtet af at jeg gav udtryk for enighed med dem hun diskuterede med. I hendes øjne burde jeg have bakket hende op (eller som minimum holdt min mund) og så kunne jeg bagefter - i enerum - havde givet udtryk for at jeg ikke var enig med hende.

I mine øjne er det misforstået loyalitet. Jeg har lige så meget ret til at have en holdning i offentligheden som en ven/partner og hvis en god ven/partner opfører sig som et fjols overfor andre venner/familie, betragter jeg det ikke bare som en rettighed, men en forbandet pligt at sige fra overfor vedkommende.


Det er en af de mest mærkværdige ting jeg har oplevet ved en x. Hun ville have jeg tog hendes parti i alt, ellers blev hun vanvittig. Men det har jeg ikke tænkt mig. Jeg vil ikke sidde og sige noget jeg ikke tror på, og udstille mig selv som en idiot, blot fordi andre ikke kan se hvor dumme de selv er.

Hvis man ikke lader sig korrekse når man tager fejl, så lærer man ikke. Jeg har siddet og hørt denne her ex sige franske ord præcist som de var skrevet, men jeg kunne ikke fortælle hende at hun udtalte dem forkert, for så blev hun vred på mig.

Idiot.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7327
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23139

Re: Partråden

Indlægaf Aragorn » 25. mar 2020, 16:12

Bouje skrev:
Pomelo skrev:
Bouje skrev:Og han har allerede haft ringet til lægen for at blive udredt. En sten er lettet fra mit hjerte. Vi er allerede kommet så meget videre og nu har jeg en tro på, at vi nok skal finde ud af det, når han allerede nu viser, at han vil arbejde med sig selv.


Hvad vil du gøre, hvis han ikke fejler noget?


Det tager vi, hvis det kommer.


Hvis man ikke er hudløst ærlig over for sin psykiater eller psykolog, så er det bare spild af penge.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Afskylia
Indlæg: 529
Tilmeldt: 7. jan 2016, 12:07
Kort karma: 62
Likede indlæg: 1295

Re: Partråden

Indlægaf Afskylia » 25. mar 2020, 16:21

Anilara skrev:
Moxy-lady skrev:
Jeg er egentlig I bund og grund enig, men når der bliver brugt udtryk som at "føle sig smidt under bussen" så synes jeg at man skal overveje sin adfærd, uanset om det går under loyalitet eller ej, i ens egen hoved. Det er ikke en fed følelse at sidde med, hvis man føler at ens kæreste har smidt en under bussen.

Det var vidst mig der bragte det udtryk op, og der skynder jeg mig lige at sige at ingen har fortalt mig de har følt det sådan, ordret.
Men jeg har kunnet fornemme flere mene, at idet jeg gik imod dem, og de følte sig alene, har efterladt dem med en ubehagelig oplevelse, selvom det ikke var min intention.

Min intention er altid meget logisk og rationel forankret. Den følelsesmæssige del har jeg udfordringer med at sætte mig ind i, hvilket kan være mere voldsomt for nogen end andre - og nogen vil sikkert i nogle situationer kunne føle, at jeg forrådte og forlod dem.
Jeg tror igen det handler meget om, om personer ved hvad min intention er, hvor dybt de tager det ind.


Det er en ret spændende diskussion. Kunne du komme med et eksempel med hvordan du har "gået i mod" hvor der har været forventet noget andet? Jeg har svært ved at lure om det "bare" er forventning om at skulle være enige i alt, for det tror jeg de færreste synes er nødvendigt.
2
Brugeravatar
Primerose
Indlæg: 1768
Tilmeldt: 29. dec 2015, 00:54
Kort karma: 465
Likede indlæg: 4980

Re: Partråden

Indlægaf Primerose » 25. mar 2020, 17:19

Bouje skrev:
Ado skrev:Bouje; nu må du ikke tage dette som et angreb. For du må ikke være i tvivl om, at jeg hepper på dig og jer. Jeg kan bare mærke, at det stritter lidt i mig med selvdiagnosticering. Jeg kender jer ikke, du kender ham og jeg ved godt, du ved bedst og at du (med god grund) ikke skriver alle detaljer i dine indlæg herinde. Men jeg tror bare jeg ville blive voldsomt ked af det, hvis min mand bestemte sig for, at jeg havde en diagnose.
Jeg kan ikke beskrive det ordentlig med ord. Det jeg egentlig prøver at skrive er, at hvis jeg skulle stille mig i din kærestes sko, ville jeg muligvis godt kunne reagere med trods og frustration, hvis roden til problemerne i forholdet blev kogt ned til en diagnose, som kun er på "tegnebrættet".


Jeg er fuldstændig enig og det er jo også derfor, at jeg ikke har snakket med ham om det tidligere. Men nu spidser det til og hans mangel på handlinger får konsekvenser. Jeg kan i øvrigt fortælle, at samtalen forløb sådan, at jeg bad ham om at søge hjælp først og bagefter blev han ved med at bore i hvorfor jeg syntes han skulle søge hjælp og til hvad skulle han søge hjælp og så endte jeg jo med at måtte sige det. Jeg ville så meget hellere, at det var kommet fra en med faglig viden, men det kræver jo, at han søger en med faglig viden og det har han jo ikke gjort, selvom jeg faktisk bad ham om at gøre det for over en måned siden i forhold til skolen.

Jeg har i øvrigt heller ikke kogt problemerne i forholdet ned til add. Det har været en snak om hans skolearbejdet udelukkende og det har været planen hele tiden, at forholdsproblemerne ikke skulle fylde i forhold til snak om add, selvom det selvfølgelig også betyder meget i forholdet. Det eneste jeg har sagt i forbindelse med forholdet er, at jeg har bedt ham ændre sine søvnvaner i lang tid og at han ikke har gjort det, har været frustrerende og så har han spurgt om det så passer med add og det har jeg så bekræftet, at det gør. Ellers har vi faktisk slet ikke snakket om add og vores forhold (endnu). Lige nu sidder han faktisk og arbejder på sin opgave og han har bedt mig om hjælp til den. Han tager det faktisk rigtigt godt indtil videre. Jeg tror, at der er nogle ting omkring add, som han har læst, som giver mening for ham.


Jeg forstår bare ikke dit behov for overhovedet at tale diagnoser. Før var det aspergers, du længe var så godt som overbevist om at han fejlede. Du havde endda talt med din egen psykolog om det. Nu er det så ADD.
Ville det ikke være nok at sige “jeg tror dine mange vanskeligheder med at føre et liv med normal døgnrytme, skænderier og manglende engagement på uddannelsen er tegn på, at du måske fejler et eller andet, som du måske kan få hjælp til. Derfor vil jeg gerne have, at du for vores alle sammens skyld taler med en psykiater og finder ud af om jeg har ret i min antagelse. I så fald kan vores forhold måske have en chance for at fortsætte.”

Jeg vil virkelig gerne understrege vigtigheden af, at du lægger tankerne om en specifik diagnose langt væk. Ellers er jeg bange for at du bare ender med at blive skuffet.
Og han vil nok også føle at han skuffer dig, hvis ikke han faktisk får den diagnose af en professionel.
Det er lidt som om at tanken om en ADD-diagnose bliver en fælles usynlig fjende, en syndebuk, som I nu kan være sammen om at give skylden for jeres problemer. Det er en falsk tryghed om at I nu bliver reddet.


Jeg mener ikke noget ondt med det her, det håber jeg, at du forstår. Jeg håber det bedste for jer. Jeg tror bare ikke det bedste er at tale om diagnoser ingen har fået.
21
I had the blues because I had no shoes, until a day upon the street I met a man who had no feet.

Tilbage til "Forhold og sex"