Partråden

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 128
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8486

Re: Partråden

Indlægaf Raenil » 3. nov 2020, 05:22

Min morfar købte engang en gård uden at spørge min mormor. Han havde fået et godt bud, og så slog han til. Hun var selvfølgelig enig - hvor de skulle bo var hans ansvarsområde.

Det var en anden tid.
11
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16077
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1398
Likede indlæg: 29895

Re: Partråden

Indlægaf TinaW » 3. nov 2020, 06:09

Jeg ville nok også være blevet muggen over et indkøb i den prisklasse, for fællespenge, hvis ikke man var blevet enige forinden.
Nu har vi ikke fælles økonomi, så hvis min mand køber værktøj eller andet for flere 1000 kr., så er det ikke noget jeg blander mig i.
Selv om jeg da har en mening om, at pengene kunne være brugt bedre :D :fløjt:
0
Seance
Indlæg: 377
Tilmeldt: 5. jan 2016, 09:45
Kort karma: 52
Likede indlæg: 1878

Re: Partråden

Indlægaf Seance » 3. nov 2020, 07:06

Jeg boede engang sammen med en kæreste og vi havde fælles økonomi. En dag kom han hjem med et stort tv til 5000 kroner. Hold da op et stort skænderi vi havde!
Kort fortalt så blevet det tv returneret næste dag, for vi havde ikke penge til bare at smide 5000 kroner efter et tv.

Min mand og jeg har også fælles økonomi, men ud af de penge får vi lommepenge til tøj, sko, frisør, cafe med veninder osv. Det er mig, som har forslået at vi skulle have lommepenge, han tjener meget mere end mig, og jeg har det bedre med at bruge penge på mig selv hvis det er lommepenge, selvom de jo faktisk kommer fra hans løn :blush:
3
MOGA
Indlæg: 4029
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Partråden

Indlægaf MOGA » 3. nov 2020, 07:24

For mig handler det ikke så meget om beløbet, for nogle er 15.000 mange penge, for andre er det ikke så mange.

Hvis det ikke påvirkede vores sædvanlige forbrug, det ikke var noget der skete hver anden uge og jeg blev mødt med samme åbenhed, hvis der var noget, jeg gerne ville have, så ville jeg ikke have et problem med det.
4
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Partråden

Indlægaf Madam Pomfrey » 3. nov 2020, 08:15

SurSødSovs skrev:
Raenil skrev:Min morfar købte engang en gård uden at spørge min mormor. Han havde fået et godt bud, og så slog han til. Hun var selvfølgelig enig - hvor de skulle bo var hans ansvarsområde.

Det var en anden tid.


Bil. Gård. Tjeck.

Jeg har lidt til referencerammen nu :lol:


Hehe...
Min eksmand var også god til den slags, brugte mange penge på sig selv, men har fx også ud af det blå købt en ny bærbar til mig til 5000 kr. Jeg manglede en, bevares, men for mig er det også noget man overvejer, og taler om.
Vi havde i mange år seperst økonomi, da vi fik fælles fik jeg for alvor øjne på for hvor meget han brugte på knald.


Og han postede penge i noget investering, som pludselig trak et par tusinde kroner ud af budget hver måned, og noget andet der gik konkurs :tie:

Men jvf dit svar til mit indlæg, så forstår jeg godt at du reagerer og bliver sur over hans indkøb, for det gik ud over jeres aftalte rammer, og så skal det naturligvis vendes.
Især når der er tale om fælles økonomi.

Jeg har ikke et ønske eller intention om at skulle ha fælles økonomi med nogen nogensinde igen. Jeg vil kun ha fælles budget til faste fælles udgifter, samt mad, og evt ferie opsparing.
Øvrig økonomi må man selv håndtere og prioritere.
Det er baseret på min erfaring med min eksmand, og hvor mange gange jeg har følt mig i klemme der, har stillet mig bagest i køen, hvis ikke jeg blive sat der.

Min økonomi blev væsentligt bedre efter skilsmisse.
Samme bolig, samme udgifter, tillagt ekstra indtægter til mig (tilskud, friplads, husleje indtægt), fratrukket hans personlige udgifter og bil Nr. 2 med mere. Så kom der ihvertfald netto 15.000 kr mindre ind på kontoen om måneden. Det skulle man jo umiddelbart tænkte var meget mærkbart, ville kræve nogle kompromisser, men det har ikke været tilfældet - hvilket var noget af en øjenåbner!

Det er ikke aktuelt at min kæreste og jeg flytter sammen inden for nærmere fremtid, og det er ikke noget vi har som sådan har talt om.
Men han er også, bevidst og åben om, en knallert til det med penge, lader sig styre af impulser, har svært ved at holde overblik. Men er dog blevet bedre til det og mere ansvarlig.
Men bliver det aktuelt at dele adresse, så bliver det med mig som finansminister. Jeg vil aldrig nogensinde igen have ondt i maven over økonomi.
5
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10394

Re: Partråden

Indlægaf lillebjoern » 3. nov 2020, 08:17

Hvis det havde påvirket vores økonomi på nogen måde (givet at vi havde fællesøkonomi), så var jeg også blevet stiktosset. Hvis det var hans egne penge måtte han selvom det :D
2
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Partråden

Indlægaf Madam Pomfrey » 3. nov 2020, 08:27

SurSødSovs skrev:
Madam Pomfrey skrev:
SurSødSovs skrev:
Raenil skrev:Min morfar købte engang en gård uden at spørge min mormor. Han havde fået et godt bud, og så slog han til. Hun var selvfølgelig enig - hvor de skulle bo var hans ansvarsområde.

Det var en anden tid.


Bil. Gård. Tjeck.

Jeg har lidt til referencerammen nu :lol:


Hehe...
Min eksmand var også god til den slags, brugte mange penge på sig selv, men har fx også ud af det blå købt en ny bærbar til mig til 5000 kr. Jeg manglede en, bevares, men for mig er det også noget man overvejer, og taler om.
Vi havde i mange år seperst økonomi, da vi fik fælles fik jeg for alvor øjne på for hvor meget han brugte på knald.


Og han postede penge i noget investering, som pludselig trak et par tusinde kroner ud af budget hver måned, og noget andet der gik konkurs :tie:

Men jvf dit svar til mit indlæg, så forstår jeg godt at du reagerer og bliver sur over hans indkøb, for det gik ud over jeres aftalte rammer, og så skal det naturligvis vendes.
Især når der er tale om fælles økonomi.

Jeg har ikke et ønske eller intention om at skulle ha fælles økonomi med nogen nogensinde igen. Jeg vil kun ha fælles budget til faste fælles udgifter, samt mad, og evt ferie opsparing.
Øvrig økonomi må man selv håndtere og prioritere.
Det er baseret på min erfaring med min eksmand, og hvor mange gange jeg har følt mig i klemme der, har stillet mig bagest i køen, hvis ikke jeg blive sat der.

Min økonomi blev væsentligt bedre efter skilsmisse.
Samme bolig, samme udgifter, tillagt ekstra indtægter til mig (tilskud, friplads, husleje indtægt), fratrukket hans personlige udgifter og bil Nr. 2 med mere. Så kom der ihvertfald netto 15.000 kr mindre ind på kontoen om måneden. Det skulle man jo umiddelbart tænkte var meget mærkbart, ville kræve nogle kompromisser, men det har ikke været tilfældet - hvilket var noget af en øjenåbner!

Det er ikke aktuelt at min kæreste og jeg flytter sammen inden for nærmere fremtid, og det er ikke noget vi har som sådan har talt om.
Men han er også, bevidst og åben om, en knallert til det med penge, lader sig styre af impulser, har svært ved at holde overblik. Men er dog blevet bedre til det og mere ansvarlig.
Men bliver det aktuelt at dele adresse, så bliver det med mig som finansminister. Jeg vil aldrig nogensinde igen have ondt i maven over økonomi.


Her er det slet ikke realistisk med seperat økonomi, da jeg tjener tre gange så leget som min kæreste. Det ville være dybt urimeligt, jeg havde så meget større rådighedsbeløb end ham. Og ja. Så havde jeg flere penge til mig selv iden ham. Til gengæld har jeg ham


De fleste finder jo en model der virker og som man er enig om et fair, baseret på indtægt og økonomisk formåen generelt. Jeg går absolut ikke ind for millimeter demokrati, det ville jeg aldrig fungere i.
Men det gør det heller ikke rimeligt at han uden videre går 10.000 over budget :) og slet ikke når han, som du påpeger det, bare gør det, uden at tale om det.
Jeg var også blevet sur, eller vred.

Og hvis det blev gentaget, så ville jeg nok revurdere aftalen, og dele økonomi og i fælles og egen, så man netop har et lommepenge beløb til sig selv, rman frit kan prioritere. Og så basere andele til det fælles ud fra indkomster, så det føltes rimeligt for begge parter.
Senest rettet af Madam Pomfrey 3. nov 2020, 08:29, rettet i alt 1 gang.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
SugarButt
Indlæg: 280
Tilmeldt: 12. sep 2019, 05:30
Kort karma: 82
Likede indlæg: 1351

Re: Partråden

Indlægaf SugarButt » 3. nov 2020, 09:01

Hvis min kæreste og jeg tjente nogenlunde det samme og, havde fællesøkonomi og han smed 15k på et ur, ville jeg blive stram.
Hvis vores fællesøkonomi var baseret på, at han bidrog med tre gange så meget som mig, ville jeg nok nøjes med at tænke “grimt ur”, men hvis jeg bidrog med tre gange mere end ham, ville jeg blive strammere end stram :tie:
4
MOGA
Indlæg: 4029
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Partråden

Indlægaf MOGA » 3. nov 2020, 09:03

SugarButt skrev:Hvis min kæreste og jeg havde fællesøkonomi og han smed 15k på et ur, ville jeg blive stram.
Hvis vores fællesøkonomi var baseret på, at han bidrog med tre gange så meget som mig, ville jeg nok nøjes med at tænke “grimt ur”, men hvis jeg bidrog med tre gange mere end ham, ville jeg blive strammere end stram :tie:


Fordi den der tjener mest, kan tillade sig mest, selvom man har besluttet, at det er fælles penge? Dét ville gøre mig stram i betrækket.
15
SugarButt
Indlæg: 280
Tilmeldt: 12. sep 2019, 05:30
Kort karma: 82
Likede indlæg: 1351

Re: Partråden

Indlægaf SugarButt » 3. nov 2020, 09:04

MOGA skrev:
SugarButt skrev:Hvis min kæreste og jeg havde fællesøkonomi og han smed 15k på et ur, ville jeg blive stram.
Hvis vores fællesøkonomi var baseret på, at han bidrog med tre gange så meget som mig, ville jeg nok nøjes med at tænke “grimt ur”, men hvis jeg bidrog med tre gange mere end ham, ville jeg blive strammere end stram :tie:


Fordi den der tjener mest, kan tillade sig mest, selvom man har besluttet, at det er fælles penge? Dét ville gøre mig stram i betrækket.

I ur-klassen, ja. Ikke i gård/bil/rumraket-klassen.
2
MOGA
Indlæg: 4029
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Partråden

Indlægaf MOGA » 3. nov 2020, 09:07

SugarButt skrev:
MOGA skrev:
SugarButt skrev:Hvis min kæreste og jeg havde fællesøkonomi og han smed 15k på et ur, ville jeg blive stram.
Hvis vores fællesøkonomi var baseret på, at han bidrog med tre gange så meget som mig, ville jeg nok nøjes med at tænke “grimt ur”, men hvis jeg bidrog med tre gange mere end ham, ville jeg blive strammere end stram :tie:


Fordi den der tjener mest, kan tillade sig mest, selvom man har besluttet, at det er fælles penge? Dét ville gøre mig stram i betrækket.

I ur-klassen, ja. Ikke i gård/bil/rumraket-klassen.


Men så kan man jo bare lade være med at have fællesøkonomi og indrette det fælles liv efter laveste indkomst? Ikke på vilkår, om jeg ville finde mig i det andet. Skal man så også have dårlig samvittighed, hvis man skal have nye briller, får en dyr tandlægeregning eller lignende?
2
SugarButt
Indlæg: 280
Tilmeldt: 12. sep 2019, 05:30
Kort karma: 82
Likede indlæg: 1351

Re: Partråden

Indlægaf SugarButt » 3. nov 2020, 09:11

MOGA skrev:
SugarButt skrev:
MOGA skrev:
SugarButt skrev:Hvis min kæreste og jeg havde fællesøkonomi og han smed 15k på et ur, ville jeg blive stram.
Hvis vores fællesøkonomi var baseret på, at han bidrog med tre gange så meget som mig, ville jeg nok nøjes med at tænke “grimt ur”, men hvis jeg bidrog med tre gange mere end ham, ville jeg blive strammere end stram :tie:


Fordi den der tjener mest, kan tillade sig mest, selvom man har besluttet, at det er fælles penge? Dét ville gøre mig stram i betrækket.

I ur-klassen, ja. Ikke i gård/bil/rumraket-klassen.


Men så kan man jo bare lade være med at have fællesøkonomi og indrette det fælles liv efter laveste indkomst? Ikke på vilkår, om jeg ville finde mig i det andet. Skal man så også have dårlig samvittighed, hvis man skal have nye briller, får en dyr tandlægeregning eller lignende?

Skal vi lige afklare, om vi snakker om “man”, dig eller mig?

JEG ville blive stram som “primær indtægtskilde”, hvis der blev brændt 15k af på luksus. Ikke på nødvendigheder som tandlæge, nye briller eller noget i dén dur.

Jeg vil så, af samme årsag, aldrig nogensinde ende i et forhold med fællesøkonomi igen...
9
MOGA
Indlæg: 4029
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Partråden

Indlægaf MOGA » 3. nov 2020, 09:55

SugarButt skrev:
MOGA skrev:
SugarButt skrev:
MOGA skrev:
SugarButt skrev:Hvis min kæreste og jeg havde fællesøkonomi og han smed 15k på et ur, ville jeg blive stram.
Hvis vores fællesøkonomi var baseret på, at han bidrog med tre gange så meget som mig, ville jeg nok nøjes med at tænke “grimt ur”, men hvis jeg bidrog med tre gange mere end ham, ville jeg blive strammere end stram :tie:


Fordi den der tjener mest, kan tillade sig mest, selvom man har besluttet, at det er fælles penge? Dét ville gøre mig stram i betrækket.

I ur-klassen, ja. Ikke i gård/bil/rumraket-klassen.


Men så kan man jo bare lade være med at have fællesøkonomi og indrette det fælles liv efter laveste indkomst? Ikke på vilkår, om jeg ville finde mig i det andet. Skal man så også have dårlig samvittighed, hvis man skal have nye briller, får en dyr tandlægeregning eller lignende?

Skal vi lige afklare, om vi snakker om “man”, dig eller mig?

JEG ville blive stram som “primær indtægtskilde”, hvis der blev brændt 15k af på luksus. Ikke på nødvendigheder som tandlæge, nye briller eller noget i dén dur.

Jeg vil så, af samme årsag, aldrig nogensinde ende i et forhold med fællesøkonomi igen...


Man debatterer vel altid ud fra eget synspunkt?

Jeg kan godt have fællesøkonomi, men det kræver, at man er enig. Ellers er det jo heldigvis nemt nok at lade være, som du også skriver.
0
Sofakartoflen
Indlæg: 3759
Tilmeldt: 28. sep 2020, 12:32
Kort karma: 423
Likede indlæg: 8876

Re: Partråden

Indlægaf Sofakartoflen » 3. nov 2020, 10:20

MOGA skrev:
Men så kan man jo bare lade være med at have fællesøkonomi og indrette det fælles liv efter laveste indkomst? Ikke på vilkår, om jeg ville finde mig i det andet. Skal man så også have dårlig samvittighed, hvis man skal have nye briller, får en dyr tandlægeregning eller lignende?


Jeg synes, det skal med i overvejelserne, at man har lavet nogle aftaler omkring, hvordan man begår sig i den fælles økonomi.

Hvis man har aftalt et budget og lavet nogle øvre rammer, er det ikke ok at overskride dem med 10.000 kr, og i mine øjne er det bare væsentligt værre, at den der gør det, ikke er den, der tjener pengene. Jeg ville stadig synes, det ikke var ok, hvis det var den med den høje løn, der ikke overholdt aftalen, - jeg synes nok bare, at det er ekstra mangel på respekt at bruge penge, den anden har tjent velvidende, at man løber fra en aftale.
6
Sofakartoflen
Indlæg: 3759
Tilmeldt: 28. sep 2020, 12:32
Kort karma: 423
Likede indlæg: 8876

Re: Partråden

Indlægaf Sofakartoflen » 3. nov 2020, 10:23

Jeg er i øvrigt rigtig glad for, at vi ikke har fællesøkonomi denne gang. Det er bare så nemt, at man kan tilgodese sine egne børn (og børnebørn) uden at skulle tage fra en fællespulje og tjekke det af med modparten først.
2

Tilbage til "Forhold og sex"