Stress og ubehag i forholdet

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
pluto
Indlæg: 1
Tilmeldt: 20. jun 2017, 08:31
Kort karma: 0

Stress og ubehag i forholdet

Indlægaf pluto » 20. jun 2017, 09:58

Har i prøvet at et forhold bare er fyldt med stress og dårlig stemning?
Min kæreste og jeg har været sammen de sidste 3 år. 2 af årene har været præget af mange stressede perioder, rigtig mange misforståelser, og forventninger til hinanden som ikke kommer i opfyldelse. Selvfølgelig er der også gode stunder, men jeg vil sige at det dårlige fylder 70 procent.
Det sker ofte, at når han er presset og har ting han skal nå, at han forventer at jeg hjælper ham. Hvis jeg ikke lige gør det på den rigtige måde eller rigtige tidspunkt, lader han sin vrede gå ud over mig. Taler bare grimt til mig. I sådan en situation bliver jeg ofte hysterisk, og siger voldsomt, at jeg ikke vil finde mig i at blive talt sådan til. Herefter siger han, at det er fordi han er stresset, og ikke kan overskue noget.
Jeg ser udemærket at han ikke kan overskue noget. Han tager meget lidt del i oprydning/rengøring i vores fælles lejlighed, hvilket er noget jeg har talt med ham om mange gange. Det bliver så også til en konflikt, at jeg åbentbart kræver for meget... suk...
Vi er begge over 30, har fuldtidsarbejde begge to. Mit er mere vagtbaseret, og jeg skal ikke tænke på arbejde når jeg kommer hjem. Han arbejder i et privat firma med stort ansvar, og kan godt være nødt til at skulle lave lidt mere arbejde i fritiden. Udover det har han gang i en projekt, med nogen andre, hvor de laver et produkt, som de vil prøve at sælge, som der også bruges en masse tid på.
Jeg har ikke så meget ved siden af mit arbejde. Jeg bruger så derfor meget af min tid på at købe ind, rydde op og vaske tøj og skure toilettet. Jeg er ikke typen, der stræber efter et perfekt hjem. Jeg vil bare helst have, at det ikke sejler fuldstændigt og der ikke lugter råddent i køkkenet. Jeg vil også bare kunne holde ud at være i mit hjem.... Vi har ingen børn, og heller ikke nogen på vej.
Og så er der det med det seksuelle... det sker meget sjældent. Jeg har opgivet at forsøge at forføre ham, for han har tit afvist mig. Han siger, at det ikke har noget med mig at gøre, men at han er stresset. Han vil faktisk helst sidde foran sin computer, når han er hjemme fra arbejde. Jeg kan også høre at han hygger sig rigtig meget med sin venner online. og det er jo dejligt for ham... han fortæller, at det er hans måde at koble af på.
Min hverdag er snart bare ikke så sjov mere. Jeg har det bedst når jeg er sammen med mine veninder, for så slipper jeg for stresset, og ikke at skulle huske det manglende nærvær i forholdet. Jeg er meget sensitiv og græder ofte meget over det.
Jeg tænker måske at en terapeut er en mulighed her. Min kæreste har tidl. sagt at han synes vi skal klare det selv, men det bliver bare ikke bedre.... :(
0
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 231
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5529

Re: Stress og ubehag i forholdet

Indlægaf Luffegås » 20. jun 2017, 10:14

Han kommer til at falde om med en blodprop hvis han ikke passer på. Man kan ikke leve i så højt et gear uden der kommer til at være ofre, og lige nu er det hans personlige liv der lider, altså jeres forhold, og hans overskud til at "leve" når han ikke er på arbejde (ment som daglig livsførelse).
Jeg synes du ligeså meget skal give bekymring for hans helbred, for han er nærmest hele faktaboksen for stress.
Han bliver nød til at prioritere hvad der er vigtigst og betyder noget i hans liv, eller også må han acceptere at han fair nok, har et vigtigt og ansvarsfuldt job, men hans liv er også vigtig, hvordan kan han få de to ting til at fungere så du også er glad. Jamen det er at komme hjem og lige gribe en klud og lave 30 minutters oprydning, og så måske lørdag/søndag lave lidt mere. Der er ikke balance i hans liv, for det hele tipper. Hvordan kan han acceptere selv at han taler sådan til dig, pga. han er stresset? Man skal da ændre det hvis det er sådan man bliver?
2
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Stress og ubehag i forholdet

Indlægaf billiebean » 20. jun 2017, 10:30

Øv. Det lyder ikke særlig rart eller holdbart for dig. Og det lyder unægteligt som om din kæreste har presset citronen til det yderste med både karriere og iværksætteri på sidelinjen og slet ikke kan eller vil prioritere. Har I talt sammen om fordeling af husligt arbejde mv.? Er hans projekts indflydelse på jeres hverdagsliv noget, I har talt om?

Jeg vil sige, at første skridt er at få noget kommunikation op at køre om det her. Måske kunne første skridt være et brev? Hvis han er sur og presset kan mundtlig kommunikation hurtigt ryge af sporet? Hvis han er den type, kan du også sende ham denne tegneserie: https://english.emmaclit.com/2017/05/20 ... dve-asked/

Min mand er ikke typen, der lige af sig selv svinger støvklud eller støvsuger. Slet ikke i perioder hvor han er mast og stresset. Jeg har efter mange års indædt kamp affundet mig med, at jeg er den, der må tage initiativet til at få gang i det huslige arbejde. Når jeg først gør det, er han super flittig. Han ved godt, at det lægger en byrde på mine skuldre at skulle "projektlede" herhjemme, og den anerkendelse gør nok også, at det fungerer ok. Sådan var det ikke i starten, skal det siges, men jeg synes ikke, at der var nogen god grund til ikke at forsøge at finde en fair fordeling af byrderne i et forhold, og det har jeg holdt fast i.
2
Brugeravatar
Jydepigen
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 12. dec 2016, 13:39
Kort karma: 87
Likede indlæg: 886

Re: Stress og ubehag i forholdet

Indlægaf Jydepigen » 20. jun 2017, 11:09

Det lyder meget til at din kæreste har ALT for meget om ørerne, men ikke vil give slip på det. I mine øjne er du røget ned i prioriteringslisten og nu ligger efter arbejde, iværksætteri, computerspil.. Det er ikke noget jeg ville finde mig i.

Der er to muligheder, som jeg ser det. Enten må kommunikationen i gang, og han må indse at den livsstil han fører lige nu, ikke går i længden, slet ikke hvis du skal være med i billedet. Evt. en parterapeut eller en psykolog kan hjælpe? Er godt klar over, at der ikke er mange mænd der gider snakke om deres privatliv med en "fremmede", men lyder til at det er nødvendigt i dette tilfælde.
Hvis han stadig ikke rykker sig, må du gøre op med dig selv om du vil blive ved med at leve på den måde, eller du ønsker at gå fra ham. Det lyder ikke til at du er glad i forholdet.
0
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 128
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8486

Re: Stress og ubehag i forholdet

Indlægaf Raenil » 20. jun 2017, 11:20

Er det en mulighed at leve 'Hver for sig'?
Det vil gøre parforholdet til en tilvalgsordning - og det kan jo være positivt, hvis han ikke vil tale...
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21835

Re: Stress og ubehag i forholdet

Indlægaf Purple Haze » 22. jun 2017, 07:09

Dikus skrev:.

Så: Rengøringshjælp en gang om ugen. Det kunne måske give mening at prioritere?


Det ville jeg også indfører som det første.
Og i må jo have råd til det når i begge arbejder - hvis han brokker sig over det? Så må han selv gøre det, det kan ikke være meningen at du, TS, skal være hans personlige hjemmehjælper.

Derudover ville jeg begynde at lave aftaler med kæresten (som ikke må brydes), hvor i aftaler at ses og være sammen - evt 2-3 gange om ugen.
Det behøver ikke være noget vildt, Fx date på sofaen kl 21 eller aftensmad onsdag fra 18 - 21.
Og hvis han brænder dig af, så er det ikke anderledes end hvis han brændte dig af på en date ude i byen, og det skal han vide på forhånd.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Stress og ubehag i forholdet

Indlægaf Akehurst2 » 22. jun 2017, 07:33

Jeg tænker på, om du mon også selv er stresset? Ikke på grund af dit arbejde, men på grund af dit forhold.

Når du beskriver, at "Jeg har ikke så meget ved siden af mit arbejde. Jeg bruger så derfor meget af min tid på at købe ind, rydde op og vaske tøj og skure toilettet. Jeg er ikke typen, der stræber efter et perfekt hjem. Jeg vil bare helst have, at det ikke sejler fuldstændigt og der ikke lugter råddent i køkkenet. Jeg vil også bare kunne holde ud at være i mit hjem.... " så er min første tanke, at det da ikke skal fyle så meget, når i "kun" er to voksne uden børn i en lejlighed. To voksne, der begge arbejder fuldtid, og ikke har hus og have, der skal passes, genererer jo ikke så meget rod og skidt og arbejde, at det skal tage al din fritid at holde styr på.

Forstå mig ret, det er helt, helt urimeligt, at det hele ligger på dig, og din kærestes opførsel lyder fuldstændig utilstedelig, især hans vrede, men det med at det praktiske føles så uoverskueligt for dig, fik mig nu alligevel til at tænke, at du måske også oplevede en ret høj psykisk belastning, som du skal tage alvorligt.
3
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59512

Re: Stress og ubehag i forholdet

Indlægaf DetSorteCirkus » 22. jun 2017, 11:11

Når det har været to halv/heldårlige år ud af tre, vil jeg mene, at det er rigtig vigtigt at overveje, hvad det gode i forholdet er, om det kan bringes til igen at blive toneangivende samt i hvilken grad, du evt. stadig er sammen med din kæreste, fordi du ikke har lyst til at være alene.
4

Tilbage til "Forhold og sex"