Skal manden kompensere kvinden ved barsel?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Skal manden kompensere kvinden ved barsel?

Indlægaf Novella » 9. maj 2017, 07:59

Sæt i gang.
1
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Skal manden kompensere kvinden ved barsel?

Indlægaf Novella » 9. maj 2017, 08:03

Ekstrovert skrev:Altså jeg ville nok have formuleret det som skal forældre kompensere hinanden ved barsel, deltidsjob med videre.
Og til det svarer jeg ja.

Jeg regner med min kæreste og jeg deler de økonomisk udgifter ved barsel og jeg regner med kompenserer ham hvis han går på deltid mens børnene er små.

Enig. Allerede her er jeg chauvinistisk :D
(Jeg tager det bare som en selvfølge, at det går begge veje)
1
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 275
Likede indlæg: 8236

Re: Skal manden kompensere kvinden ved barsel?

Indlægaf Fru Himmelblå » 9. maj 2017, 08:06

Ekstrovert skrev:Altså jeg ville nok have formuleret det som skal forældre kompensere hinanden ved barsel, deltidsjob med videre.
Og til det svarer jeg ja.

Jeg regner med min kæreste og jeg deler de økonomisk udgifter ved barsel og jeg regner med kompenserer ham hvis han går på deltid mens børnene er små.


Enig. Og ja. Selvfølgelig.
0
Vir prudens non contra ventum mingit
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Skal manden kompensere kvinden ved barsel?

Indlægaf Slettet bruger » 9. maj 2017, 08:12

Nej. Det at få børn er et fællesprojekt, og når man skal beslutte hvem der skal gå mest hjemme, og hvem der skal arbejde mest, ser man på hvad der giver bedst mening for familiefællesskabet, man kræver ikke at hvis man skal gå hjemme, skal man i hvert fald også have noget af den andens løn som forsikring.

Den der arbejder, giver tid med barnet til projektet, og den der går hjemme, giver en lidt lavere anciennitet og pension på arbejdsmarkedet.

Jeg synes debatten i den anden tråd bliver meget ensidig mht. fordele og ulemper. Jeg ville da gerne have gået hjemme et halvt år med hvert af mine børn, men det gav ingen økonomisk mening fordi den anden part i vores forhold var på SU. Skulle jeg så oven i købet have betalt for hendes pension? Det synes jeg ikke ville være rimeligt. Vi har så den fordel at der ikke er brugt så mange af barselsdagpengeugerne, så jeg har mulighed for at holde næsten et år på dagpenge inden børnene bliver 8-9 år. Dem forventer jeg at holde en del af når min kone er kommet i arbejde, jeg tænker de kan få en lettere skolestart hvis jeg går hjemme nogle måneder ved hvert barn. Og jeg har ikke tænkt mig at kræve pensionskompensation i den forbindelse.
2
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Skal manden kompensere kvinden ved barsel?

Indlægaf Novella » 9. maj 2017, 08:13

Jeg forstår slet ikke, hvordan man vil overveje at få børn uden at dette er på plads. Begge forældre tager slæbet, begge forældre henter, begge forældre tager sygedagene, skifter bleer osv. Hold kæft, hvor jeg ikke gad regne med en medforælder, der bare valsede udenom.
8
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Skal manden kompensere kvinden ved barsel?

Indlægaf JoyNips » 9. maj 2017, 08:13

Når nu det ikke kan være anderledes end at kvinden føder børnene og det oftest økonomisk giver bedst mening, at hun holder mest barsel, så synes jeg det er rimeligt, at hun ikke alene skal bære det økonomiske tab ved barslen. Det ER trods alt et fælles barn. Jeg synes det er noget mærkeligt noget at insistere på at barnet er fælles, at manden skal have rettigheder over det og at forældremyndigheden skal deles, men at de goder han optjener ved ikke at have barsel udelukkende er hans og skal ikke deles og at de goder hun mister ved barslen udelukkende er hendes ulempe og skal ikke deles.
13
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Skal manden kompensere kvinden ved barsel?

Indlægaf Studsgaard » 9. maj 2017, 08:16

Jeg arbejder ikke fuld tid men har ekstra tid med børnene. Lige pt sætter det et pres på min mand med han skal tjene de fleste penge og det gør han gladeligt. Men vi har haft snakken, og går vi fra hinanden skal jeg kompenseres ved at vi deler pensionsopsparingerne lige imellem os, netop pga min er lavere end hans både pga tre gange barsel og deltidsarbejde i en del år.

Vi har det begge fint og har hele vejen været enige, om at jeg helst vil have mere tid med børnene og han har det fint med rollen som hovedforsørger. Men vi er også bevidste om at min pensionsopsparing (den igennem arbejdet) "lider" under denne ordning.
3
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Skal manden kompensere kvinden ved barsel?

Indlægaf Slettet bruger » 9. maj 2017, 08:17

JoyNips skrev:Når nu det ikke kan være anderledes end at kvinden føder børnene og det oftest økonomisk giver bedst mening, at hun holder mest barsel, så synes jeg det er rimeligt, at hun ikke alene skal bære det økonomiske tab ved barslen. Det ER trods alt et fælles barn. Jeg synes det er noget mærkeligt noget at insistere på at barnet er fælles, at manden skal have rettigheder over det og at forældremyndigheden skal deles, men at de goder han optjener ved ikke at have barsel udelukkende er hans og skal ikke deles og at de goder hun mister ved barslen udelukkende er hendes ulempe og skal ikke deles.


Du glemmer de goder hun får ved at have barslen. At gå hjemme med deres fælles barn og være tættest på dets udvikling.
1
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Skal manden kompensere kvinden ved barsel?

Indlægaf Novella » 9. maj 2017, 08:22

abcd skrev:
JoyNips skrev:Når nu det ikke kan være anderledes end at kvinden føder børnene og det oftest økonomisk giver bedst mening, at hun holder mest barsel, så synes jeg det er rimeligt, at hun ikke alene skal bære det økonomiske tab ved barslen. Det ER trods alt et fælles barn. Jeg synes det er noget mærkeligt noget at insistere på at barnet er fælles, at manden skal have rettigheder over det og at forældremyndigheden skal deles, men at de goder han optjener ved ikke at have barsel udelukkende er hans og skal ikke deles og at de goder hun mister ved barslen udelukkende er hendes ulempe og skal ikke deles.


Du glemmer de goder hun får ved at have barslen. At gå hjemme med deres fælles barn og være tættest på dets udvikling.

Skrigeturene, de dødeligt udmattede nætter og dage, de forstenede barnevognsture, de tunge slæb, vasketøjet, der hober sig op, skrigeturene, det beskidte hjem, den dødelige udmattelse, de lange patter, ensomheden, de tunge slæb...? Er det de goder, du mener? Dem, man skal varme sig ved og glæde sig over i stearinlysets skær, når man sidder i sin etværelses som 67-årig?

Hvad er det, du har af romantisk forestilling om barsel? Noget smukt og yndigt, blidt og kærligt? Det er rædselsfuldt hårdt. Der er noget, man kommer igennem på viljen.
16
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Skal manden kompensere kvinden ved barsel?

Indlægaf JoyNips » 9. maj 2017, 08:26

Min kæreste og jeg har i øvrigt 5-mdrs barselsjubilæum i dag. Meget apropos.
3
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Skal manden kompensere kvinden ved barsel?

Indlægaf Slettet bruger » 9. maj 2017, 08:27

Novella skrev:
abcd skrev:
JoyNips skrev:Når nu det ikke kan være anderledes end at kvinden føder børnene og det oftest økonomisk giver bedst mening, at hun holder mest barsel, så synes jeg det er rimeligt, at hun ikke alene skal bære det økonomiske tab ved barslen. Det ER trods alt et fælles barn. Jeg synes det er noget mærkeligt noget at insistere på at barnet er fælles, at manden skal have rettigheder over det og at forældremyndigheden skal deles, men at de goder han optjener ved ikke at have barsel udelukkende er hans og skal ikke deles og at de goder hun mister ved barslen udelukkende er hendes ulempe og skal ikke deles.


Du glemmer de goder hun får ved at have barslen. At gå hjemme med deres fælles barn og være tættest på dets udvikling.

Skrigeturene, de dødeligt udmattede nætter og dage, de forstenede barnevognsture, de tunge slæb, vasketøjet, der hober sig op, skrigeturene, det beskidte hjem, den dødelige udmattelse, de lange patter, ensomheden, de tunge slæb...? Er det de goder, du mener? Dem, man skal varme sig ved og glæde sig over i stearinlysets skær, når man sidder i sin etværelses som 67-årig?

Hvad er det, du har af romantisk forestilling om barsel? Noget smukt og yndigt, blidt og kærligt? Det er rædselsfuldt hårdt. Der er noget, man kommer igennem på viljen.


Jeg har haft 2,5 måneders barselsorlov ved begge mine børn, dvs. 5 måneder i alt. De første 14 dage med løn og sammen med moderen, og de sidste 2 måneder på dagpenge alene. Det har kostet langt over 100.000,- i tabt arbejdsløn. Og jeg syntes det var en fornøjelse. Mine patter blev slet ikke lange, det skyldtes nok motionen fra de lange barnevognsture som jeg satte stor pris på.
0
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Skal manden kompensere kvinden ved barsel?

Indlægaf Pølsemix » 9. maj 2017, 08:36

Nej, manden skal da have lov til at beholde hele sin pension, nu hvor han går glip af værdifuld tid med barnet.
0
Jammerdalen
Indlæg: 776
Tilmeldt: 6. feb 2016, 19:14
Kort karma: 133
Likede indlæg: 1001

Re: Skal manden kompensere kvinden ved barsel?

Indlægaf Jammerdalen » 9. maj 2017, 08:41

abcd skrev:
Novella skrev:
abcd skrev:
JoyNips skrev:Når nu det ikke kan være anderledes end at kvinden føder børnene og det oftest økonomisk giver bedst mening, at hun holder mest barsel, så synes jeg det er rimeligt, at hun ikke alene skal bære det økonomiske tab ved barslen. Det ER trods alt et fælles barn. Jeg synes det er noget mærkeligt noget at insistere på at barnet er fælles, at manden skal have rettigheder over det og at forældremyndigheden skal deles, men at de goder han optjener ved ikke at have barsel udelukkende er hans og skal ikke deles og at de goder hun mister ved barslen udelukkende er hendes ulempe og skal ikke deles.


Du glemmer de goder hun får ved at have barslen. At gå hjemme med deres fælles barn og være tættest på dets udvikling.

Skrigeturene, de dødeligt udmattede nætter og dage, de forstenede barnevognsture, de tunge slæb, vasketøjet, der hober sig op, skrigeturene, det beskidte hjem, den dødelige udmattelse, de lange patter, ensomheden, de tunge slæb...? Er det de goder, du mener? Dem, man skal varme sig ved og glæde sig over i stearinlysets skær, når man sidder i sin etværelses som 67-årig?

Hvad er det, du har af romantisk forestilling om barsel? Noget smukt og yndigt, blidt og kærligt? Det er rædselsfuldt hårdt. Der er noget, man kommer igennem på viljen.


Jeg har haft 2,5 måneders barselsorlov ved begge mine børn, dvs. 5 måneder i alt. De første 14 dage med løn og sammen med moderen, og de sidste 2 måneder på dagpenge alene. Det har kostet langt over 100.000,- i tabt arbejdsløn. Og jeg syntes det var en fornøjelse. Mine patter blev slet ikke lange, det skyldtes nok motionen fra de lange barnevognsture som jeg satte stor pris på.


2 måneder? :P Og så i slutningen af barselstiden, hvor babyen er så stor, at man kan noget med den :P

Jeg er gået hjemme med mine tre børn og har bestemt nydt det i perioder. Men de sidste måneder kan være dræbende og det er en følelse, som jeg personligt ikke ville kunne nå at opleve i løbet af kun to måneder.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Skal manden kompensere kvinden ved barsel?

Indlægaf Slettet bruger » 9. maj 2017, 08:50

Jammerdalen skrev:2 måneder? :P Og så i slutningen af barselstiden, hvor babyen er så stor, at man kan noget med den :P

Jeg er gået hjemme med mine tre børn og har bestemt nydt det i perioder. Men de sidste måneder kan være dræbende og det er en følelse, som jeg personligt ikke ville kunne nå at opleve i løbet af kun to måneder.


O.k. Min kone har ikke udtrykt andet end at hun også nød sin barselstid selv om det selvfølgelig kunne være hårdt i perioder, så det er ikke alle der hader det. Men jeg kan selvfølgelig ikke argumentere med mere førstehåndserfaring end jeg nu engang har.

Jeg ville som sagt gerne have haft mere barsel, jeg synes det er et privilegium at få lov at hive et år ud af sit 45-års arbejdsliv til at lave noget helt andet, og jeg ville meget gerne have gået hjemme med mine børn i længere tid. Jeg ville næppe have skænket en tanke at det kostede mig lidt pension og anciennitet, jeg synes sgu jeg bruger rigeligt af mit liv på arbejde. Det var bare ikke lige muligt, og det vil jeg ikke klynke over, men jeg vil heller ikke betragte min kone som en slags martyr der har ofret alt for at jeg kan leve et luksusliv med min kæmpe pension.
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Skal manden kompensere kvinden ved barsel?

Indlægaf Tux » 9. maj 2017, 09:10

Min kone insisterede på at tage det meste af barslen (jeg tog 3 måneder), så må hun også bære det økonomiske tab der på længere sigt følger med i form af tabt ancinnitet og pensionsindbetaling. Jeg har alle dage, og særligt i dagene med barseldagpenge, bidraget økonomisk mest til den samlede husholdning - så jeg føler ikke jeg skylder nogen noget.

Bonusinfo/disclaimer: Vi deler de fleste opgaver nogenlunde ligeligt, inklusive sygedage, hente/bringe børn, huslige gøremål osv. Og nej jeg har ikke det fjerneste imod at bidrage ekstra til fællesskabet på den økonomiske front, eller at barslen blev delt som den nu gjorde. VI har desuden begge gode pensionsordninger, så der er ikke nogen der får en fattig pensionisttilfærelse..

Novella skrev:Skrigeturene, de dødeligt udmattede nætter og dage, de forstenede barnevognsture, de tunge slæb, vasketøjet, der hober sig op, skrigeturene, det beskidte hjem, den dødelige udmattelse, de lange patter, ensomheden, de tunge slæb...? Er det de goder, du mener? Dem, man skal varme sig ved og glæde sig over i stearinlysets skær, når man sidder i sin etværelses som 67-årig?

Hvad er det, du har af romantisk forestilling om barsel? Noget smukt og yndigt, blidt og kærligt? Det er rædselsfuldt hårdt. Der er noget, man kommer igennem på viljen.

Man kan så overveje om det er bedre eller værre end Skrigeturene, de dødeligt udmattede nætter, de forstenede barnevognsture, de tunge slæb, vasketøjet, der hober sig op, skrigeturene, det beskidte hjem, den dødelige udmattelse, de tunge slæb + fuld arbejdsuge + gå glip af mange af de gode timer med baby i løbet af dagen + at være lidt sat på sidelinjen i forhold til mor-barns tætte bånd + + + ...

Jeg mindes dog ikke at få beskrevet hverdagen med bebs som forfærdelig, og ej heller at vasketøjet, madlavning og rengøringen var noget vi lige pludselig stoppede med at deles om..
Senest rettet af Tux 9. maj 2017, 09:22, rettet i alt 1 gang.
2

Tilbage til "Forhold og sex"