Hvad er fair?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Hvad er fair?

Indlægaf Zombie » 28. apr 2017, 22:44

Det her er mest et tankeeksperiment, jeg ønsker jeres input til, fordi jeg er nysgerrig på, hvordan andre mon ville anskue dette. :D

Min kæreste er meget aktiv inden for vores hobby. Det betyder, at han allerede i år har været afsted på 3 ugelange ture med denne hobby. Den ene tur var til et arrangement, hvor jeg også deltog - men udover en halv time hist og pist, var der på ingen måde tid til at se hinanden.
De andre ture har været i udlandet - den ene er han afsted på nu, uden mulighed for kontakt pga manglende mobilsignal (et alment kendt problem med lige dette arrangement).

Vi havde snakket om og aftalt fælles ferie til sommer, og arrangeret det med vores respektive arbejdspladser. Jeg (ikke ham selv) opdager, at denne ferie overlapper med et 4. arrangement, han tidligere har snakket om at skulle deltage i.
Jeg blev meget frustreret og skuffet, for ud af 14 planlagte dage sammen, stod jeg tilbage med kun 3,5.

Min kæreste var ret ærgerlig over dette fuckup. Han tilbød i stedet at vi holdt en uges ferie sammen senere den måned - vi havde begge tilmeldt os samme arrangement inden for vores hobby, men havde ikke fået plads efter lodtrækningen om pladser blandt de tilmeldte. Det føltes meget som at få de sørgelige rester efter andres middag - nu hvor vi tilfældigvis ikke skulle afsted, kunne jeg få den ferie - og jeg har sagt, at skønt jeg tager imod denne gestus fra hans side, er det en tam oplevelse og føles som en praktisk løsning på et problem, der for mig også handler om andre ting (føle sig nedprioriteret, frustration ved at "spilde" ferie ment til "os", der nu bare skal bruges på whatever, fordi han skal noget andet osv.).

Hele ovenstående scenarie har vi snakket lidt om, han har undskyldt osv.


HER KOMMER POINTEN SÅ!

Arrangementet, som overlapper med vores tidligere aftalte fælles ferie, begynder officielt samme aften som min fødselsdag. Det er kotume, at deltagende parter møder på stedet nogle dage eller timer før, for at forberede, bygge kulisser m.m.

Min fødselsdag er for mig en big deal. Det er vitterligt den eneste dag om året jeg under mig selv bare en anelse luksus i mit ellers ret stramme budget og jeg holder helt bogstaveligt ingen sociale arrangementer eller fester for hverken familie eller venner udover i denne forbindelse. Det er, for mig, MIN fucking dag og det er IKKE hemmeligt. Jeg planlægger den allerede nu, så småt, selvom det er i juli måned.

Jeg har tænkt mig at snakke med min kæreste om, at han ikke skal tage til det arrangement på min fødselsdag, men vente til dagen efter. Hvis han i dagene op til ønsker at møde ind og hjælpe, er det fint, men jeg vil gerne vågne på min fødselsdag med ham og falde i søvn med ham, når den er slut.
Jeg synes ærlig talt godt, at han kan unde mig den ene dag, når han har "taget" de andre dage af vores fælles ferie til det £#£#¥+÷&×! arrangement, også selvom jeg får en "erstatningsferie" senere på måneden.


Jeg tror egentlig, han vil være ret positivt stemt for ideen (alt, hvad han kan gøre, for at råde lidt bod på sit fuckup med ferien/arrangementet), men hvad tænker I?

Har jeg frasagt mig alle goder eller forhåbninger, fordi jeg slugte kamelen der var det overlappende arrangement og sagde ja tak til erstatningsferien?

Jeg vil tilføje, at min usikkerhed mest bunder i, at jeg pt. savner ham afskyeligt meget og slet ikke kan udholde tanken om at undvære ham igen, og da slet ikke på min fødselsdag. Indsæt smiley med en lille tåre. :)
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Hvad er fair?

Indlægaf Zombie » 28. apr 2017, 23:05

Dikus skrev:Min kæreste ville ikke have nogen overkrop, hvis han ikke af sig selv prioriterede min fødselsdag. Hovedet gavde forladt kroppen ved feriestuntet...


Min kæreste er ny i trafikken aka at være voksenkærester (med voksenjob) og jeg tror, at hvis jeg virkelig sætte trumf på, ville han droppe det andet arrangement.

Og jeg er stadig pænt øv om det, så det skal vi også lige have snakket om. :)
Han ved godt, han har kvajet sig - men vi havde kendt hinanden i 3 måneder da ferien blev aftalt og arrangeret, jeg tror vitterligt han bare ikke er vildt øvet i at skulle koordinere ting efter en anden person.
1
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46096

Re: Hvad er fair?

Indlægaf LadyFox » 28. apr 2017, 23:12

Jeg synes i forvejen du er meget large, i feriesituationen.
Jeg synes han er en mega klovn hvis han ikke selv har i tankerne at være der på din fødselsdag.
Altså, hobbyer er vigtige, men da ikke vigtigere end relationer, han har allerede prioriteret hobby en stor del af jeres fælles ferie, det mindste han kan gøre er da at smide alt han har i hænderne og give dig en god fødselsdag. Hvis der skal være plads til at tage kærestetid til hobbyer, er der vel også plads til at tage lidt af hobbytiden til at være kærester.
6
...
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Hvad er fair?

Indlægaf Zombie » 28. apr 2017, 23:27

LadyFox skrev:Jeg synes i forvejen du er meget large, i feriesituationen.
Jeg synes han er en mega klovn hvis han ikke selv har i tankerne at være der på din fødselsdag.
Altså, hobbyer er vigtige, men da ikke vigtigere end relationer, han har allerede prioriteret hobby en stor del af jeres fælles ferie, det mindste han kan gøre er da at smide alt han har i hænderne og give dig en god fødselsdag. Hvis der skal være plads til at tage kærestetid til hobbyer, er der vel også plads til at tage lidt af hobbytiden til at være kærester.


Meget mine tanker!
0
aka Forbies

:gammel:
AlmostFamous35
Indlæg: 241
Tilmeldt: 4. jan 2016, 08:41
Kort karma: 30
Likede indlæg: 372

Re: Hvad er fair?

Indlægaf AlmostFamous35 » 29. apr 2017, 05:48

Jeg synes også, du er (for!) large ift den først aftalte ferie. Hvis nu det havde været et once in a lifetime arrangement, så havde jeg kunnet forstå hans prioritering. Men ikke det 4. eller 5. på et år. Er du sikker på, at du ikke igen er på vej ind i en vældig forståelsessyge, hvor du tilsidesætter dine egne følelser fordi din kæreste "indsæt selv én eller anden forklaring på hvorfor han ikke agerer som han burde i et modent forhold"? Synes lidt, jeg har set mønsteret før i dine tidligere forhold..?
7
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Hvad er fair?

Indlægaf Akehurst2 » 29. apr 2017, 05:50

Sådan helt kort, hvorfor var det så, du accepterede at en planlagt og aftalt fælles ferie, der også var planlagt i forhold til jeres jobs, skulle ændres på grund af et hobbyarrangement? Endda et, han ikke engang selv var opmærksom på.
5
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9660
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29251

Re: Hvad er fair?

Indlægaf Sangius » 29. apr 2017, 06:04

Selvom min mand havde været hjemme hver aften i 20 år, så havde jeg stadig grædt snot hvis han ikke var der på min fødselsdag.

Da han i år skulle arbejde på min fødselsdag, blev jeg så ked af det, at han endte med at få nogen til at spørge om de kunne bytte vagt, selvom det er ret besværligt i hans erhverv... jeg er måske lidt en skid. Men... fødselsdag!

Jeg ville nok ikke engang blive sur, hvis min kæreste aftalte noget på min fødselsdag. Jeg ville blive så ulykkelig, ynkelig og hulkende, at han ville føle sig som den største lort (med rette), og så ville han nok aldrig gøre det igen :D
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Hvad er fair?

Indlægaf IrmaPigen » 29. apr 2017, 06:23

FruDulle skrev:Jeg ville 100% mere træt af det med ferien end med min fødselsdag. Min fødselsdag anser jeg ikke som særlig vigtig, slet ikke i den grad andre her giver udtryk for. Men en partner må jo acceptere og respektere at det er sådan det er og så agere ud fra det.


Sådan ville jeg også have det.

Han skal da prioritere den planlagte ferie. Især fordi han i den tid i har haft sammen indtil nu har været af sted/bortrejst med hobby flere gange.

Hobby kan og skal ikke vinde hver gang. Hvis det er hans prioritering altid at prioritere hobby først ville jeg som kæreste blive betænkelig.
Senest rettet af IrmaPigen 29. apr 2017, 06:28, rettet i alt 1 gang.
3
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Hvad er fair?

Indlægaf Akehurst2 » 29. apr 2017, 06:25

FruDulle skrev:Jeg ville 100% mere træt af det med ferien end med min fødselsdag. Min fødselsdag anser jeg ikke som særlig vigtig, slet ikke i den grad andre her giver udtryk for. Men en partner må jo acceptere og respektere at det er sådan det er og så agere ud fra det.


Enig. Jeg er også ret ligeglad med min fødselsdag, men hvis jeg ikke var i en grad, så jeg gik og planlagde den tre måneder før, så ville jeg forvente af min mand, at han fangede, den var vigtig.
1
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Hvad er fair?

Indlægaf Hunkat » 29. apr 2017, 06:26

Jeg har også en hobby som kræver at jeg deltager aktivt i weekendmøder (ofte hele dagen) og en gang om året sætter en hel uge af til at arbejde skidehårdt. Selvom min mand har været med en enkelt gang så er det præcis som du oplever, man arbejder (selvom man også har det sjovt selvfølgelig) og der er altså ikke tid til kæresteri. Jeg synes han allerede har taget meget tid ud af jeres fælles kalender for at pleje jeres hobby, det er jo nærmest en uge om måneden.

Nå men ja, jeg ville være kold i røven, jeg har det som sig, jeg vil ha' min fødselsdag og det vil jeg skide på om det er egoistisk. Jeg synes faktisk han 'skylder' mere end det men som minimum en awesome og perfekt fødselsdag.
2
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Hvad er fair?

Indlægaf Rapfisk » 29. apr 2017, 07:05

Jeg ville sætte os ned og tale om - i helikopterperspektiv - hvor meget den hobby skal fylde. Altså, de fleste mennesker med "voksenjob" har 5-6 ugers ferie om året. Hvis han planlægger fire ture på et halvt år, er der faktisk ret lidt tid til kæresteferie og andre aktiviteter.

Det er fedt, at I har en fælles hobby, men det gør det på ingen måde ud for tid, hvor I to sammen oplever nye ting - eller bare er sammen og nyder hinandens selskab. Og da slet ikke på ture, hvor du ikke er med.

Jeg har altid bakket op, når mine kærester ville på camping, fodboldture, festival etc. med kammerater i stedet for mig. Det samme har været tilfældet den anden vej. Men det grundlæggende er, at vi først og fremmest har valgt hinanden, og de andre ture har været flødeskum, når parforholdet har fået sit. Det handler jo også meget om, hvordan man ser forhold i forhold til fællesskab og individualitet. For nogle er fællesskabet den grundlæggende byggesten, mens andre ser to individer, der bindes sammen af fællesskabet - giver det mening? I hvert fald er det vigtigt at vide, hvor man er, og at man ser ens på det.

Hvad angår din fødselsdag er den ikke vigtig for mig og måske ikke for ham og måske ikke objektivt, men for dig er det årets begivenhed, og når du er den, han elsker, kan jeg slet ikke forstå, at det ikke er en prioritet for ham.

Og så får jeg den tanke, at du måske ikke er tydelig om, hvad du forventer af ham. Da du sagde til ham, at jeres ferie lå samtidig med arrangementet, kunne han så have oplevet, at du havde en forventning om, at han gik så meget op i jeres fælles interesse, at det var det, han valgte? Eller bare, at du ikke var klar om, at du ønskede at holde fast og ikke var ligeglad med, om det blev det ene eller det andet?
7
Livslinjen: 70 201 201
Wunder8
Indlæg: 553
Tilmeldt: 29. dec 2015, 15:42
Kort karma: 117
Likede indlæg: 1463

Re: Hvad er fair?

Indlægaf Wunder8 » 29. apr 2017, 07:23

Jeg må så gå lidt imod flertallet her, for jeg synes egentlig ikke, din kæreste er så slem som han gøres til. Altså, jeg ville nok have det sådan lidt: Ja, det er da irriterende, han ikke lige har styr på sine ting og roder rundt med sin ferie. Men hvis I kan få ferien sammen senere og han så samtidig kan nå sin hobby, så er det vel lige så godt? Dermed sagt ville jeg klart have et problem, hvis hans utjekkethed betød, at vi slet ikke kunne få noget ferie sammen.

Ift. fødselsdag, ved han så hvor meget det betyder for dig? For hvis du ikke har gjort meget klart udtryk for ham, så er det lidt unfair at forvente, at han prioriterer det lige så højt som dig. Jeg kender vitterligt en del for hvem deres fødselsdag ikke betyder det store. Det sagt, så synes jeg, han bør prioritere at være sammen med dig på dagen one way or the other - men præcis hvad du synes formatet skal være, det synes jeg du bør snakke med ham om.

Med alt dette sagt, så kan jeg dog ikke lade være med at tænke, om der ligger noget andet usikkerhed bag, når du bringer emnet op her - at du fx føler dig nedprioriteret generelt ift. hans hobby. For der er jo også stor forskel på, om sådan et ferie-fuckup sker een gang eller flere gange. Hvis han en enkelt gang imellem kommer til at prioritere noget andet over dig, well - ingen er jo perfekte. Men hvis du føler/oplever, det er et mønster, så er det et lidt større problem, og så bør du nok overveje, om du generelt går på meget kompromis med dig selv.
6
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Hvad er fair?

Indlægaf Akehurst2 » 29. apr 2017, 09:36

Wunder8 skrev:Jeg må så gå lidt imod flertallet her, for jeg synes egentlig ikke, din kæreste er så slem som han gøres til. Altså, jeg ville nok have det sådan lidt: Ja, det er da irriterende, han ikke lige har styr på sine ting og roder rundt med sin ferie. Men hvis I kan få ferien sammen senere og han så samtidig kan nå sin hobby, så er det vel lige så godt? Dermed sagt ville jeg klart have et problem, hvis hans utjekkethed betød, at vi slet ikke kunne få noget ferie sammen.

(...)

Med alt dette sagt, så kan jeg dog ikke lade være med at tænke, om der ligger noget andet usikkerhed bag, når du bringer emnet op her - at du fx føler dig nedprioriteret generelt ift. hans hobby. For der er jo også stor forskel på, om sådan et ferie-fuckup sker een gang eller flere gange. Hvis han en enkelt gang imellem kommer til at prioritere noget andet over dig, well - ingen er jo perfekte. Men hvis du føler/oplever, det er et mønster, så er det et lidt større problem, og så bør du nok overveje, om du generelt går på meget kompromis med dig selv.


Jeg er meget enig i, at det bryder meget, om ferie-roderiet er udtryk for, at han simpelthen ikke var opmærksom på dagene og at hobby-arrangementet er rigtig vigtigt og at han slet ikke har regnet ind i planlægningen, at man som Rapfisk skriver, jo altså kun har et vist antal feriedage i voksen-jobs og når de er brugt er der ikke flere, eller om han bare generelt sørger for altid at nå de ting, han selv helst vil, uanset hvad han i øvrigt måtte have fået planlagt.

For mig virker ferie-roderiet enormt utjekket, og næsten som noget, jeg ikke helt kan tro på betragtning af, at Zombie har beskrevet ham som en super cool og intelligent fyr. Samtidig har hun jo også beskrevet ham som sød og moden og betænksom, så det er jo en mulighed, at Zombie ikke har gjort ham klart, hvor skuffet og frustreret, ferie-rodet faktisk har gjort hende.

Men overordnet set, så synes jeg bare at mit rod = mit problem, så i min verden ville rodet have betydet, at jeg måtte droppe hobby-arrangement helt uden, at det var til diskussion, medmindre min kæreste af sig selv ligefrem bad mig om at tage til hobby-ting og jeg kunne stole på, han virkelig selv syntes det var en god ide af en eller anden grund. Men det læser jeg ikke, at Zombie har gjort - snarere at hun har accepteret det i stedet for som jeg synes var mere rimeligt, at have sagt "nå, det var da ærgerligt, men man kan jo ikke alting, og det er jo lige oven i vores ferie".
1
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Hvad er fair?

Indlægaf Zombie » 29. apr 2017, 14:10

Smiling_Goat skrev:Jeg synes på ingen måde, du har indvilliget i at ikke fejre din fødselsdag, fordi du udviste meget forståelse omkring feriesituationen. Hvis jeg var din kæreste ville jeg slet ikke overveje, om jeg skulle fejre dig, som du beder om. Det må da vist være det mindste, du kan forvente - især når din fødselsdag betyder så meget for dig, som den gør :)


Det tror jeg også bliver hans svar. :)

Jeg har meget klogt at skrive, men min mor er her og hun snakker om Trump Og "at han vil tage os alle sammen i pussyen". Min mor er 70. Det er for grineren til at misse ud på. :D
12
aka Forbies

:gammel:
Wunder8
Indlæg: 553
Tilmeldt: 29. dec 2015, 15:42
Kort karma: 117
Likede indlæg: 1463

Re: Hvad er fair?

Indlægaf Wunder8 » 30. apr 2017, 14:16

Akehurst2 skrev:
Wunder8 skrev:Jeg må så gå lidt imod flertallet her, for jeg synes egentlig ikke, din kæreste er så slem som han gøres til. Altså, jeg ville nok have det sådan lidt: Ja, det er da irriterende, han ikke lige har styr på sine ting og roder rundt med sin ferie. Men hvis I kan få ferien sammen senere og han så samtidig kan nå sin hobby, så er det vel lige så godt? Dermed sagt ville jeg klart have et problem, hvis hans utjekkethed betød, at vi slet ikke kunne få noget ferie sammen.

(...)

Med alt dette sagt, så kan jeg dog ikke lade være med at tænke, om der ligger noget andet usikkerhed bag, når du bringer emnet op her - at du fx føler dig nedprioriteret generelt ift. hans hobby. For der er jo også stor forskel på, om sådan et ferie-fuckup sker een gang eller flere gange. Hvis han en enkelt gang imellem kommer til at prioritere noget andet over dig, well - ingen er jo perfekte. Men hvis du føler/oplever, det er et mønster, så er det et lidt større problem, og så bør du nok overveje, om du generelt går på meget kompromis med dig selv.


Jeg er meget enig i, at det bryder meget, om ferie-roderiet er udtryk for, at han simpelthen ikke var opmærksom på dagene og at hobby-arrangementet er rigtig vigtigt og at han slet ikke har regnet ind i planlægningen, at man som Rapfisk skriver, jo altså kun har et vist antal feriedage i voksen-jobs og når de er brugt er der ikke flere, eller om han bare generelt sørger for altid at nå de ting, han selv helst vil, uanset hvad han i øvrigt måtte have fået planlagt.

For mig virker ferie-roderiet enormt utjekket, og næsten som noget, jeg ikke helt kan tro på betragtning af, at Zombie har beskrevet ham som en super cool og intelligent fyr. Samtidig har hun jo også beskrevet ham som sød og moden og betænksom, så det er jo en mulighed, at Zombie ikke har gjort ham klart, hvor skuffet og frustreret, ferie-rodet faktisk har gjort hende.

Men overordnet set, så synes jeg bare at mit rod = mit problem, så i min verden ville rodet have betydet, at jeg måtte droppe hobby-arrangement helt uden, at det var til diskussion, medmindre min kæreste af sig selv ligefrem bad mig om at tage til hobby-ting og jeg kunne stole på, han virkelig selv syntes det var en god ide af en eller anden grund. Men det læser jeg ikke, at Zombie har gjort - snarere at hun har accepteret det i stedet for som jeg synes var mere rimeligt, at have sagt "nå, det var da ærgerligt, men man kan jo ikke alting, og det er jo lige oven i vores ferie".


Det er jo svært for os at vide, hvad der gør sig gældende hos ham, jeg ved bare, at jeg selv har været kærester med semi-utjekkede mænd, hvor det vitterligt bare handlede om manglende planlægger-skills. Men for the record er jeg enig i, at hvis det er fordi, han aldrig prioriterer hende først, så er den ikke god. Jeg ville i hvert fald blive skuffet, hvis min kæreste havde lagt planer hele sommeren og jeg så skulle mases ind, hvor der lige var et hul.

Ift. det med tid brugt på hobby, så har jeg det nok lidt sådan, at den hobby jo altid har været en del af kærestens liv - så synes jeg faktisk ikke, man kan forvente, at den pludselig bliver lagt helt eller delvist på hylden. Det er selvfølgelig en balance, for igen - Zombie skal jo føle sig prioriteret - men i min optik er der ikke noget "galt" i gerne at ville bruge sin tid på en masse andre ting end sin kæreste, så længe man OGSÅ sørger for at passe sin kæreste. Men hele humlen er jo, at man gerne skal være enig om den fordeling, når man er et par :)
2

Tilbage til "Forhold og sex"