Dating og det at være særlig sensitiv

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
uptowngirl
Indlæg: 125
Tilmeldt: 5. feb 2017, 21:12
Kort karma: 21
Likede indlæg: 178

Dating og det at være særlig sensitiv

Indlægaf uptowngirl » 5. feb 2017, 21:24

Hej
Nu forsøger jeg mig med mit første indlæg :D
Sagen er den, at jeg er en ret sensitiv person, hvilket på mange måder volder mig mange problemer i mit kærlighedsliv/datingliv. Jeg håber på nogle gode råd/høre fra andre, der står i samme situation.
Jeg er som sagt særlig sensitiv og bliver deraf også hurtigt ret bekymret og usikker, når jeg dater. Jeg kan ikke bare tage den med ro og se hvad der sker, føler jeg har ekstremt meget behov for bekræftelse og at den anden fortæller mig at han stadig er interesseret - og er samtidig bange for at blive noget af en belastning og virke alt for usikker til at en anden person gider dette.
Pt. dater jeg en fyr, som jeg ikke helt har besluttet mig for om jeg egentlig vil. Det er stadig tidligt i forløbet og vi har begge rejst en del, så synes det har været en lidt hård start. Når vi er sammen er alt fint (næsten da, for han siger han er meget genert og har svært ved at give komplimenter, hvilket resulterer i at han aldrig komplimenterer min personlighed/fortæller at han synes jeg er dejlig mm, hvilket jeg har brug for at høre). Jeg har prøvet at snakke lidt med ham om det, men hans respons er bare at han siger han ikke rigtig siger sådan noget højt, og om jeg da tror han ville være der, hvis ikke han tænkte sådan.
Når han så tager hjem går min hjerne helt i selvsving og jeg er sikker på at noget er galt, enten fordi jeg synes han er for lang tid om at besvare sms (3-4 timer), ikke lige sender den rigtige smiley eller ikke skriver søde nok beskeder. Jeg overfortolker altså ALT!
Jeg gætter på at der er andre, der har det som mig? Oveni det døjer jeg med generaliseret angst, som bliver forværret, når jeg dater. Så det er svært at være i mit hoved nogengange.

Jeg ved ikke helt hvad jeg vil med mit indlæg ud over at høre andres syn på min situation. Måske går jeg efter den forkerte type, gode råd til at håndtere tiden mellem dates mm?
Jeg har holdt lange pauser mellem datingforløb, mest fordi jeg tænkte jeg ikke var klar pga. min reaktion på tingene, men det hjælper ikke rigtig. Så jeg er efterhånden rigtig træt af ikke at kunne hvile mere i processen. Har været single et års tid efter et 2 års langt forhold med en eks, der ofte overvejede at slutte forholdet, hvilket kun har bidraget negativt til min manglende tillid til interessen fra fyren.
Well, håber på nogle gode råd :D
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Dating og det at være særlig sensitiv

Indlægaf Slettet bruger » 6. feb 2017, 00:01

Tja, på mig lyder det som et fuldkommen normalt forhold i har der :) Kvinde overfortolker alt, vil have bekræftelse hele tiden, manden har svært ved at udtrykke følelser. Sådan er det jo stort set altid.
0
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Dating og det at være særlig sensitiv

Indlægaf Vixen » 6. feb 2017, 01:51

Kombinationen af en usikker personlighed og en date, som ikke er specielt verbalt anlagt, kan nok godt blive ekstra udfordrende. Ikke kun i starten, men også i det lange løb. Det skal du måske have med i overvejelserne ifht om I er et godt match. Derudover kan jeg godt genkende den usikkerhed, du beskriver, fra mig selv og andre - jeg tror, det er helt normalt, når man er i den magiske opstartsfase med nogen. Det bedste råd er nok at slå koldt vand i blodet, prøve at gøre op med dig selv hvad du ønsker, og så ellers kommunikere det så klart som muligt.

Mht at du skulle være særligt sensitiv; mange bruger det term om det at være ekstra modtagelig overfor sanseindtryk, eksempelvis lys, lyde, smagsoplevelser, berøring, følelsen af stress ved almindelige samtale, m.m. i en grad så det bliver en belastning i hverdagen. Jeg ved ikke, om du også oplever det, men det lyder på mig til, at det, du beskriver her i tråden, er mere i retning af at være meget emotionelt anlagt; altså særligt følsom, måske skrøbelig og/eller usikker.
10
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Lalana
Indlæg: 564
Tilmeldt: 20. dec 2016, 08:49
Kort karma: 68
Likede indlæg: 1021

Re: Dating og det at være særlig sensitiv

Indlægaf Lalana » 6. feb 2017, 09:01

Jeg tror langt de fleste har lidt svært ved at slappe helt af i dating processen, hvis det er en man virkelig godt kan lide er der også større chance for at blive såret... man har mere på spil og er derfor også mere nervøs, og opmærksom på selv helt små ubetydelige tegn. Man kender ikke hinanden endnu og ubetydelige ting kan pludselig føles som noget meget negativt uden at det er det. Hvis det giver mening?

Mht at du har brug for komplimenter... har du så hørt om de 5 kærlighedssprog? Ikke at det er nogen almengyldig sandhed, men jeg synes det er ret interessant hvordan folk kommunikerer på forskellige måder, og jeg er fx ikke selv typen der har specielt brug for sød ord. Fysisk kontakt eller berøring fungerer langt bedre for mig, og det betyder også at jeg har haft kærester der har klaget lidt over at jeg ikke var verbal nok i min kærlighed. Men det falder mig ikke så naturligt/nødvendigt så jeg skal virkelig tænke over at vi kommunikerer forskelligt, og at det jo også er helt normalt. Han viser sikkert at han er interesseret på andre måde, som du måske ikke helt opfatter lige så "gyldige" som ord :)
4
Brugeravatar
uptowngirl
Indlæg: 125
Tilmeldt: 5. feb 2017, 21:12
Kort karma: 21
Likede indlæg: 178

Re: Dating og det at være særlig sensitiv

Indlægaf uptowngirl » 6. feb 2017, 15:59

Mange tak for jeres gode og hjælpsomme svar :)

KinderBueno: Jeg kan sagtens se, hvad du mener - det kan bestemt blive en udfordring både på kort og lang sigt, når han slet ikke udtrykker interesse den vej. Tror han er mere fysisk (som de fleste mænd), så jeg vil prøve at fokusere mere på det ved ham og ikke så meget på hvad han siger. Problemet er at jeg ikke kan slå koldt vand i blodet. Jeg føler, at hvis jeg kommunikerer ud, hvad jeg vil have, giver jeg efter for min angst og mit store behov for kontrol - hvis det giver mening? Og jeg synes det er for tidligt i en relation at reagere sådan - det vil nok skræmme det fleste væk :) Jeg tænkte nok, at nogen ville studse over at jeg beskriver mig selv som særlig sensitiv. Jeg er meget følsom for lyde, lugte og generelt sanseindtryk og bliver ekstremt hurtigt overvældet. Dette er ikke noget jeg kan ændre på, kun tage mine forholdsregler for :)

Lalana: jeg kender de 5 kærlighedssprog og måske er jeg mere verbal end først antaget - havde egentlig altid tænkt jeg var på gavevognen, men igen gav min eks mig også masser verbal bekræftelse, så der manglede det ikke. Det er jo heller ikke enten/eller selvfølgelig :D Som skrevet ovenfor er han vist bare lidt mere fysisk end jeg er :)

Santopia: Jeg vil meget gerne leve mit liv på almindelige præmisser, men jeg synes det er rigtig svært nogen gange. Problemet er at jeg ikke ved hvordan jeg skal arbejde med min usikkerhed, selvværd mm. Jeg har tidligere gået en del i terapi, men jeg føler ikke rigtig jeg kommer videre. Mit selvværd er egentlig fint, så længe jeg ikke indleder en romantisk relation. Jeg arbejder med min angst i form af meditation og mindre udfordringer, så jeg kan få nogle succesoplevelser :)
0
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7462
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24399

Re: Dating og det at være særlig sensitiv

Indlægaf Moxy-lady » 6. feb 2017, 16:59

Men hvem siger at han skal have lov til, enehændigt, at sætte rammerne for jeres kommunikation. Jeg kan godt forstå at du ikke vil overvælde ham med dine tanker, men det gør du jo heller ikke ved at bede om at han skriver nogle søde beskeder fra tid til anden? Jeg ved godt at det ikke falder ham naturligt, og som sådan bliver nødt til at blive skematiseret i et eller andet omfang, i hvert fald i starten. Men hvorfor er hans følelser vigtigere end dine i denne situation? Lige nu tages der 100 % hensyn til hans følelser omkring det at være verbal (eller ej ;) ) i en relation. Hvorfor ikke bede om at I mødes på midten, og han gør lidt mere, og du forventer lidt mindre (ift din eks, for eksempel.) Hvis du oplever at han imødekommer dine følelser vil du måske også kunne få lidt mere ro i hovedet.
Senest rettet af Moxy-lady 6. feb 2017, 18:36, rettet i alt 1 gang.
4
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Dating og det at være særlig sensitiv

Indlægaf Juki » 6. feb 2017, 18:27

Jeg lider også af angst og det er og har virkelig været en følelsesmæssig udfordring/rutsjetur i alt der hedder forhold, dating og kærlighed :mellow:

For mig handler det ikke om at jeg har dårligt selvværd eller mangler selvtillid, men at jeg har angst og er letpåvirkelig overfor stress/press/usikkerhed/uvished. Mit hoved kører let i højeste alarmberedskab og jeg mærker alle følelser (gode som dårlige) med 1000 km/t og har svært ved at rumme og skille dem fra hinanden.

Jeg har desværre ikke de vise sten til at undgå det, men jeg synes det kan hjælpe at få sat ord på. Evt. ved at skrive det ned og ikke mindst ved at være åben og ærlig overfor ham du dater, men specielt også dig selv. Det er OK at have de følelser. Det er ikke det samme som at være needy eller desperat :kram:

Men dog vil jeg lige pippe om at det kan virke meget overvældende for andre at sætte sig ind i det og forstå det. Ikke at de nødvendigvis selv skal lide af angst fx, men det er ikke alle der kan rumme at en man holder af har det skidt eller ved hvordan de skal støtte en. Og slet ikke i datingfasen.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:

Tilbage til "Forhold og sex"