Jeres erfaringer med jalousi og usikkerhed?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Selma156
Indlæg: 2344
Tilmeldt: 27. maj 2016, 16:41
Kort karma: 398
Likede indlæg: 6809

Jeres erfaringer med jalousi og usikkerhed?

Indlægaf Selma156 » 9. jul 2016, 17:52

Hej,

Jeg har nu i et stykke tid overvejet at oprette en tråd, da jeg også tidligere har fået gode råd på den gamle debat. Jeg skal prøve at gøre det kort, og I bedes venligst undlade at quote.

Sagen er den, at jeg har været sammen med min kæreste i 10 mdr. nu. Jeg er 25 år, og det er mit første seriøse forhold. Jeg elsker ham virkelig højt, han er alt det, jeg drømmer om i en mand, og han har aldrig givet mig grund til at tvivle på ham. Problemet er bare, at det gør jeg. I seriøst høj grad. Jeg har opdaget, at jeg er meget jaloux anlagt på visse områder. Jeg har det helt cool med, at han har veninder, at han er venner med ekser på Facebook, liker andre pigers billeder og giver udtryk for, at den og den kendis er lækker. Det rører mig sådan set ikke.

Problemet er, at jeg får nærmest paniske anfald, hver gang han er i byen/til fester/ude og fulde sig uden mig. Flere gange har jeg ikke sovet hele natten, grædt, gået ture i frustration osv. Det er ikke altid, han sover hos mig efter en bytur (vi bor ikke sammen), men så sørger han altid for at skrive, han er kommet hjem osv. Jeg opdigter de værste scenarier; at han råflirter, kysser, tager hjem med én. Selv om han aldrig nogensinde har givet mig grund til at tro det! Han er meget kærlig, når han er fuld, men det berettiger mig ikke til at tænke, at han er mig utro. Desuden har vi været i byen sammen nogle gange, hvor han ikke lægger skjul på, at han nogle gange tager en dans med en anden pige, men at han samtidig forsikrer mig om, at der er forskel på uskyldig flirt, fx at joke med andre og sende smil, men at han aldrig ville kysse, danse tæt eller noget, der var over min grænse.

Denne samtale har vi efterhånden haft flere gange, og det er som om, at hver gang, den bliver taget op, får jeg et klarsyn og tænker "hold op, hvor er du dum, at du tror alt muligt om ham uden grund". Men næste gang han så skal ud, er det den samme historie om igen. Jeg er så træt af det, og det gør mig virkelig ked af det, at jeg har det sådan, selv om jeg prøver at berolige mig selv og ændre på det. Jeg har ikke oplevet tillidsbrud fra tidligere mænd, men jeg har oplevet svigt af min far i barndommen.

Jeg ved egentlig ikke helt, hvad jeg søger med denne tråd - måske et par gode råd fra nogen, der selv har kæmpet med jalousi. Eller hvordan I andre tackler, at jeres kærester tager ud uden jer, tillid til hinanden osv. Det kunne være super rart med nogle input, da jeg føler, at jeg er ved at ødelægge et ellers fantastisk forhold. Det dræner ham naturligvis meget, at han føler den mistillid fra min side, når der aldrig har været noget.
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Jeres erfaringer med jalousi og usikkerhed?

Indlægaf Hunkat » 9. jul 2016, 17:57

Jeg tænker at du er nødt til at tale med nogen som kan give dig nogle redskaber til at skrue ned for den panik du oplever i forbindelse med at han går i byen. Jeg tror ikke han kan sige eller gøre noget som hjælper, det er dig der har en angst som du skal arbejde med.

Ikke at han bare kan gøre hvadsomhelst og så er det din skyld, det er ikke det jeg mener. Jeg mener bare at han kan hjælpe alt det han vil, men det vil sandsynligvis ikke være nok.

På det mere personlige plan er jeg også den type som bliver meget kærlig når jeg bliver fuld, men det er altid rettet mod min kæreste, evt. veninder/søster (på det platoniske plan ofc). Du oplever at han bliver kærlig fordi det er sådan han reagerer på dig. Det betyder langt fra at han ville reagerer på nogen andre.
2
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Blonderella
Indlæg: 124
Tilmeldt: 20. mar 2016, 20:19
Kort karma: 21
Likede indlæg: 287

Re: Jeres erfaringer med jalousi og usikkerhed?

Indlægaf Blonderella » 9. jul 2016, 18:28

Jeg har også oplevet svigt fra min far da jeg var mindre.. og jeg genkender bestemt dine følelser. Hader simpelthen den panikangst - ikke at det hjælper dig en meter - men jeg tror bestemt at din far har en rolle i det her
1
Brugeravatar
ManicNinja
Indlæg: 5484
Tilmeldt: 27. aug 2015, 14:16
Kort karma: 1159
Likede indlæg: 8962

Re: Jeres erfaringer med jalousi og usikkerhed?

Indlægaf ManicNinja » 9. jul 2016, 18:51

Jeg synes, det lyder, som om du har en rimeligt fornuftig tilgang til det her - du ved dybest set godt, at din kæreste ikke gør noget galt, og at det er indeni dig selv, der er noget at kæmpe med.

Du strejfer selv din fars svigt. Har du overvejet nogle sessions om den her problematik hos en professionel? En smerte og panik som fx den, du oplever her, skal jo fortælle os noget. Og potentielt kan du virkelig lære noget af den og om dig selv, hvis du får noget hjælp til det ...

Dét tror jeg, jeg ville gøre, hvis jeg var dig. Og lur mig: Der vil ikke gå ret lang tid hos en psykolog, før I sidder og snakker om rigtigt meget andet end dig og din kæreste og de her byture. For i virkeligheden er det umiddelbare problem jo som regel "bare" en trigger til noget, der ligger meget dybere, og som det kan være svært at grave frem og få kigget på, hvis altså ikke det fremprovokeres.

Men nu har du fået en god chance for at få det undersøgt. Jeg mener helt seriøst, at det vil du på et tidspunkt komme til at glæde dig over. :)

God vind med det! :kys:
6
"Success is the ability to go from one failure to another - with no loss of enthusiasm".

Winston Churchill
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Jeres erfaringer med jalousi og usikkerhed?

Indlægaf Zombie » 10. jul 2016, 10:43

Jeg kan ikke lade være med at bide mærke i, at det ikke så meget handler om din kærestes interaktion med andre kvinder, som det handler om når din kæreste indgår i settings, hvor alkohol og "løssluppen adfærd" er den dikterende norm.

Hvordan er dit generelle forhold til alkohol og fester? Sætter du lighedstegn mellem alkohol og tab af kontrol? Og hvordan har du det med (selv)kontrol i det hele taget, er du sådan en med tjek på tingene altid, eller kan du godt selv være lidt chilleren, og måske få sagt/gjort lidt dumme ting i en brandert?

Det lyder næsten som om du tror, at din kæreste kunne "komme til" at være sammen med en anden, fordi han er fuld og glad. Og i så fald er den jalousi du føler, jo mere bare et symptom på et underliggende issue, der stammer fra et kontrolbehov eller en erfaring med, at manglende kontrol fører til rigtig grimme ting.

Du kan også overveje, om manglen på kontrol tidligere har ført til problemer for dig. Ikke så meget ift. mænd du har været sammen med, men måske snarere mere generelt.
For hvis du har en stærk, ubevidst overbevisning om at "alt kan ske" til fester, forstår jeg godt at det trigger dig. Og så skal du arbejde med din jalousi fra en lidt skæv vinkel, fordi det i så fald ikke handler om jalousi-følelser, men andre følelser.
2
aka Forbies

:gammel:

Tilbage til "Forhold og sex"