Single når man er 40: "Uheldig" eller et spørgsmål om manglende evne til at opretholde forhold?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Muspel
Indlæg: 3881
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10761

Re: Single når man er 40: "Uheldig" eller et spørgsmål om manglende evne til at opretholde forhold?

Indlægaf Muspel » 6. jul 2016, 13:16

Wunder8 skrev:

Jeg synes, det er lidt groft at sige, at singler har mere integritet end folk i parforhold, men jeg kan godt se, hvor du vil hen. Jeg tror også, at ens evne/tilbøjelighed til at indgå i parforhold handler en del om, hvor god man er til at være alene og i tosomhed. Altså de veninder, jeg har, der har haft færrest seriøse forhold, er da helt tydeligt også dem, der er mest enspænderagtige og kompromisløse, sådan generelt. Det er jo egentlig ret banalt, når man stiller det sådan op, men der ER da forskel på, hvor meget folk trives solo versus i et forhold.

Personligt er min mere egenrådige side da kun blevet forstærket efter jeg blev single for nogle år siden. Det kan jeg da godt mærke også er en udfordring i forhold til at forlige sig med tanken om at forpligte sig til en fast partner. Hvorfor det så også er essentielt for mig med en meget stor grad af frihed i mit (kommende) forhold. Her snakker vi i øvrigt ikke friheden til at være sammen med andre, men til at gøre ting alene, have meget solotid, gå op i sin karriere etc.


Det har du ret i - sådan mente jeg det vel egentligt heller ikke. Jeg mente 'end nogle af de parforhold jeg ser, som virker lidt 'nå ja - så får vi nok et godt liv sammen'- agtige. Og det er da heldigvis ikke flertallet af parforhold. Tak fordi du lige pegede på det for mig. Sådan vil jeg helst ikke have, at folk tror, jeg mener.

Og helt enig i, at det måske handler om, hvordan man ser på alternativet. For mig er det ikke ulykken at være single - så måske er det derfor jeg er det endnu.
2
Brugeravatar
catnip
Indlæg: 4634
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:47
Kort karma: 676
Likede indlæg: 21200

Re: Single når man er 40: "Uheldig" eller et spørgsmål om manglende evne til at opretholde forhold?

Indlægaf catnip » 6. jul 2016, 13:29

Ahh, jeg synes det er en lidt søgt oversimplificering.

Jeg har, i mine dating dage, stødt på mangen en mand der ikke evnede at "slå sig ned"...både under og over 40. Min mand blev først sat i en alder af 42 da jeg hapsede ham. Men det er jo ikke just empiri man kan bruge til så meget, blot mine egne observationer.

Jeg tror der er flere årsager til at man ser et stigende antal singler i 30'erne og 40'erne. Dels bliver mange skilt i den alder, og finder pludselig sig selv som ny-singler i en dating verden der er total uoverskuelig og forrået i forhold til den gang de blev "satte" da de var først i 20'erne. Dernæst tror jeg at en løbende opreguleret fokus på karriere også har en hel del at skulle have sagt - vi er nok blevet lidt mere kompromisløse i forhold til hvad vi vil professionelt, og dermed også privat.

For et par årtier siden var man en "spinster" i en alder af 25. Sådan er det bare ikke helt mere, og jeg tror den udvikling er ganske naturlig set i forhold til vores løbende kulturelle og samfundsmæssige udvikling.
1
- Nevertheless she persisted -
Brugeravatar
Spasserinde
Indlæg: 196
Tilmeldt: 30. jan 2016, 10:01
Kort karma: 67
Likede indlæg: 830

Re: Single når man er 40: "Uheldig" eller et spørgsmål om manglende evne til at opretholde forhold?

Indlægaf Spasserinde » 8. jul 2016, 19:36

Wunder8 skrev:(...) Altså de veninder, jeg har, der har haft færrest seriøse forhold, er da helt tydeligt også dem, der er mest enspænderagtige og kompromisløse, sådan generelt. Det er jo egentlig ret banalt, når man stiller det sådan op, men der ER da forskel på, hvor meget folk trives solo versus i et forhold. (...)


Det her synes jeg faktisk er en rigtigt interessant observation. Det virker jo egentlig så banalt at man tænker "det MÅ jeg da have tænkt på før" - men det tror jeg faktisk ikke, jeg har.

Jeg oplever faktisk ydermere, at mine veninder i forholdsvis høj grad kan inddeles i dem, der næsten altid er i forhold - men gerne med skiftende mand - og dem, der næsten aldrig er det. Lidt som om der er en stor gruppe der er i forhold 80 % af tiden, og en stor gruppe, der er det 10-20 % af tiden. Og ikke super mange i midten.
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Single når man er 40: "Uheldig" eller et spørgsmål om manglende evne til at opretholde forhold?

Indlægaf vibbsen » 9. jul 2016, 19:20

Jeg synes ligesom catnip at det er en lidt søgt simplificering.....

I min omgangskreds har vi en fyr som var et stykke inde i 40'erne inden han pludselig mødte Ms Right. Som iøvrigt også var et stykke over 40. Vi snakker børn. Vi snakker villa. Vi snakker Labrador. Det griner vi meget af. Han var bare SÅ meget single typen. Ms Right er en skøn kvinde med masser af ben i næsen. Hun kan vil give ham plads til stadig at være en drengrøv og prøver på ingen måde at tøjle ham. Og han forguder sine piger (De fik trillinger :nerve: ).

Min mands barndomsven har i alt den tid jeg har kendt ham beskæftiget sig med mere eller mindre håbløse forhold til kvinder som på ingen måde forstod at værdsætte ham. Så pludselig som 43 årig rendte han ind i en pige der var 10 år yngre end ham. Og så var den der bare....Hun havde brug for det som han tilbød. Og forstod at værdsætte det. De andre kvinder han har kendt var helt sikkert søde piger. Hende han har nu er jeg ikke specielt vild med som person. Men hun er lige præcis det han har brug for. Og har enormt meget brug for det han tilbyder. De venter deres første barn nu hvor han er 45. Og han har aldrig set gladere ud.
2
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
yessup
Indlæg: 53
Tilmeldt: 15. maj 2016, 14:36
Kort karma: 0
Likede indlæg: 23

Re: Single når man er 40: "Uheldig" eller et spørgsmål om manglende evne til at opretholde forhold?

Indlægaf yessup » 10. jul 2016, 14:31

Jeg mener at påstanden er for generaliserende. Der er helt sikkert undtagelser. Folk kan f. eks. være dygtige nok til det med det modsatte køn, men have været optaget af karriere eller en altopslugende interesse.

Når det så er sagt er det klart at der nok er en højere andel af kroniske enspændertyper blandt de 40årige singler end blandt befolkningen som helhed. Det er vel logisk nok.
0
Brugeravatar
Q-beben
Indlæg: 1242
Tilmeldt: 23. dec 2015, 11:23
Kort karma: 268
Likede indlæg: 4366

Re: Single når man er 40: "Uheldig" eller et spørgsmål om manglende evne til at opretholde forhold?

Indlægaf Q-beben » 11. jul 2016, 06:26

Oplever, at der er nogle, der aldrig er kommet i gang med at dyrke det andet køn... af den ene eller anden årsag... og de findes i alle aldre, også som 40+.

Og så er der mange 40+, som har været gift, fået børn og blevet skilt efter måske 10-15 år sammen med én partner. I min vennekreds er der en del af dem, - og de nyder (med rette) efter mange års parforhold at være single.

De er ikke interesseret i at få nye børn, hus, have - de har selv de børn, det hus og den have, de gerne vil have. Hvis de ønsker et nyt forhold, er det primært baseret på egoistiske årsager, - dvs. der er ikke noget biologisk ur, der tikker. De har ikke travlt med at komme i et nyt forhold.
0
Bluemoon
Indlæg: 106
Tilmeldt: 7. jul 2016, 12:44
Kort karma: 14
Likede indlæg: 276

Re: Single når man er 40: "Uheldig" eller et spørgsmål om manglende evne til at opretholde forhold?

Indlægaf Bluemoon » 13. jul 2016, 18:39

Jeg synes det er temmelig logisk, at man nok gør et eller andet forkert, hvis man er ufrivilligt single i den alder og aldrig har haft et forhold. Det kan jo være nogle personlighedstræk man har, som besværliggør det at finde og bibeholde en partner. Eller man dater måske de forkerte typer. Jeg synes i hvert fald, at man skal tage og vende blikket lidt indad ;)
0

Tilbage til "Forhold og sex"