Ultimatummer

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
musel
Indlæg: 168
Tilmeldt: 10. jan 2016, 19:43
Kort karma: 37
Likede indlæg: 352

Re: Ultimatummer

Indlægaf musel » 18. jun 2016, 20:03

Sangius, jeg kan sagtens se hvad du mener, men jeg tænker nok på et ultimatum som når man eksplicit siger til sin partner "mig eller *indsæt noget*". Og at når man når dertil hvor jeg kunne sige det, var der jeg allerede havde besluttet mig for at gå.
2
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3665
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1203
Likede indlæg: 12178

Re: Ultimatummer

Indlægaf achillaxedprune » 18. jun 2016, 20:07

musel skrev:Sangius, jeg kan sagtens se hvad du mener, men jeg tænker nok på et ultimatum som når man eksplicit siger til sin partner "mig eller *indsæt noget*". Og at når man når dertil hvor jeg kunne sige det, var der jeg allerede havde besluttet mig for at gå.


Hvorfor ville du ikke sige det, inden du besluttede dig for at gå?
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Ultimatummer

Indlægaf Lurende Peber » 18. jun 2016, 20:41

Jeg vil også mene, at et ultimatum skal være kommunikeret ud.
At ville gå, hvis noget bestemt sker/ikke sker, vil jeg kalde en beslutning.
1
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Ultimatummer

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 18. jun 2016, 20:49

vibbsen skrev:Jeg synes ultimatummer i parforholdet er OK....Hvis det er på den præmis som Aima fremlægger "Hvis du gør det igen - så er jeg den der er skredet"....


Dvs. første gang han banker dig, er det gratis?
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Ultimatummer

Indlægaf godtnavn » 18. jun 2016, 21:50

musel skrev:
Tobywan skrev:Det kommer selvfølgelig an på den helt specifikke situation og ingen regel uden undtagelse. Sådan helt generelt vil jeg sige nej - det har ingen steder at gøre i et forhold.

Hvis noget er så stort et problem at et ultimatum er nødvendigt, så bør man nok nærmere overveje om det er et forhold man faktisk bør fortsætte.

Man er sandsynligvis også nået et punkt hvor kommunikationen alligevel ikke fungerer, hvilket igen er en årsag til at der næppe er en fremtid.


Helt enig i alt hvad der skrives her. Jeg kan ikke forestille mig at stille min kæreste et ultimatum, for det ville betyde at vi allerede var derude, hvor han har gjort eller gør noget der har fået mig til at miste respekten for ham, eller tilliden til ham og vores forhold. Hvis han blev alkoholiker eller fik et alkoholproblem ville jeg heller ikke stille ham et ultimatum. Jeg ville forsøge at hjælpe ham ud af det og være der for ham og hvis det ikke hjalp, så ville jeg tage mine ting og gå. Men jeg kan simpelthen ikke forestille mig, at jeg ville stille ham et ultimatum om "mig eller alkoholen", for det vil for mig blot være tilkendegivelsen af, at der ikke er noget at gøre.

Men igen, ingen regler uden undtagelser, så jeg skal da ikke udelukke at det kan ske, jeg har bare virkelig svært ved at forestille mig det.


Men kunne du stille ultimatummet "Enten får du hjælp eller også skrider jeg?".
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Ultimatummer

Indlægaf vibbsen » 18. jun 2016, 21:56

Advocatus-Diaboli skrev:
vibbsen skrev:Jeg synes ultimatummer i parforholdet er OK....Hvis det er på den præmis som Aima fremlægger "Hvis du gør det igen - så er jeg den der er skredet"....


Dvs. første gang han banker dig, er det gratis?


Nej. For jeg har en forventning om at han IKKE banker mig. Det er ikke noget jeg behøver at stille et ultimatum op om.

Jeg vil anbefale dig at prøve at læse Aima's indlæg som faktisk giver ganske god mening......Alting behøver ikke at være et ultimatum. Noget kan være noget så banalt som en simpel forventning....
3
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Ultimatummer

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 18. jun 2016, 22:45

vibbsen skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
vibbsen skrev:Jeg synes ultimatummer i parforholdet er OK....Hvis det er på den præmis som Aima fremlægger "Hvis du gør det igen - så er jeg den der er skredet"....


Dvs. første gang han banker dig, er det gratis?


Nej. For jeg har en forventning om at han IKKE banker mig. Det er ikke noget jeg behøver at stille et ultimatum op om.

Jeg vil anbefale dig at prøve at læse Aima's indlæg som faktisk giver ganske god mening......Alting behøver ikke at være et ultimatum. Noget kan være noget så banalt som en simpel forventning....


Det er jo præcis dét jeg gør. Konsekvensen ved Aimas holdning er jo netop, at ultimatummer kun kan komme som reaktion, og det vil implicit betyde at man først lader konsekvensen falde EFTER noget er sket. At du har en forventning om at han ikke banker dig, er jo ikke en konsekvens, og det kan du jo ret beset ikke bruge til noget, hvis du alligevel først trækker en streg når skaden ER sket.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Ultimatummer

Indlægaf Aima » 18. jun 2016, 23:24

Advocatus-Diaboli skrev:
vibbsen skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
vibbsen skrev:Jeg synes ultimatummer i parforholdet er OK....Hvis det er på den præmis som Aima fremlægger "Hvis du gør det igen - så er jeg den der er skredet"....


Dvs. første gang han banker dig, er det gratis?


Nej. For jeg har en forventning om at han IKKE banker mig. Det er ikke noget jeg behøver at stille et ultimatum op om.

Jeg vil anbefale dig at prøve at læse Aima's indlæg som faktisk giver ganske god mening......Alting behøver ikke at være et ultimatum. Noget kan være noget så banalt som en simpel forventning....


Det er jo præcis dét jeg gør. Konsekvensen ved Aimas holdning er jo netop, at ultimatummer kun kan komme som reaktion, og det vil implicit betyde at man først lader konsekvensen falde EFTER noget er sket. At du har en forventning om at han ikke banker dig, er jo ikke en konsekvens, og det kan du jo ret beset ikke bruge til noget, hvis du alligevel først trækker en streg når skaden ER sket.


Jeg definerede sådan set bare ordets bogstavelige betydning, og nej, det betyder ikke nødvendigvis, konsekvensen først falder, EFTER noget er sket, det betyder faktisk bare dét jeg skrev; at der inden et ultimatum afsættes, har været en konflikt, en forhandlingsprocess eller andet der kan sidestilles. (De sidste fem ord skrev jeg ikke, de var underforståede).

Hvis man har mistanke om, ens partner vil banke en, være utro, begynde at sniffe coke eller whatever, kan man i princippet føle behov for at markere en grænse og stille et ultimatum, i så fald har der jo så også været en process, en interessekonflikt, et forløb, en årsag eller ET eller andet forudgående, der har vakt behovet for at markere en grænse, derfor ultimatum. Er man derimod i et forhold med en helt naturlig forvening om, at ens partner ikke vil banke en, være utro, begynde at sniffe coke eller whatever, er det ikke et ultimatum, men en helt naturlig forventning.
4
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Ultimatummer

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 19. jun 2016, 00:02

Aima skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
vibbsen skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
vibbsen skrev:Jeg synes ultimatummer i parforholdet er OK....Hvis det er på den præmis som Aima fremlægger "Hvis du gør det igen - så er jeg den der er skredet"....


Dvs. første gang han banker dig, er det gratis?


Nej. For jeg har en forventning om at han IKKE banker mig. Det er ikke noget jeg behøver at stille et ultimatum op om.

Jeg vil anbefale dig at prøve at læse Aima's indlæg som faktisk giver ganske god mening......Alting behøver ikke at være et ultimatum. Noget kan være noget så banalt som en simpel forventning....


Det er jo præcis dét jeg gør. Konsekvensen ved Aimas holdning er jo netop, at ultimatummer kun kan komme som reaktion, og det vil implicit betyde at man først lader konsekvensen falde EFTER noget er sket. At du har en forventning om at han ikke banker dig, er jo ikke en konsekvens, og det kan du jo ret beset ikke bruge til noget, hvis du alligevel først trækker en streg når skaden ER sket.


Jeg definerede sådan set bare ordets bogstavelige betydning, og nej, det betyder ikke nødvendigvis, konsekvensen først falder, EFTER noget er sket, det betyder faktisk bare dét jeg skrev; at der inden et ultimatum afsættes, har været en konflikt, en forhandlingsprocess eller andet der kan sidestilles. (De sidste fem ord skrev jeg ikke, de var underforståede).

Hvis man har mistanke om, ens partner vil banke en, være utro, begynde at sniffe coke eller whatever, kan man i princippet føle behov for at markere en grænse og stille et ultimatum, i så fald har der jo så også været en process, en interessekonflikt, et forløb, en årsag eller ET eller andet forudgående, der har vakt behovet for at markere en grænse, derfor ultimatum. Er man derimod i et forhold med en helt naturlig forvening om, at ens partner ikke vil banke en, være utro, begynde at sniffe coke eller whatever, er det ikke et ultimatum, men en helt naturlig forventning.


Du modsiger dig selv. Du skriver at et ultimatum kan sættes EFTER der har været en konflikt eller en forhandlingsproces. Hverken en mistanke eller en forventning er en konflikt eller en proces, og derfor kan det ikke udløse et ultimatum, selvom du siger at man bør sætte et.

Du sætter også lighedstegn mellem ultimatum og forventninger, og det er på ingen måde det samme. Det er ikke engang tæt på.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Flowergirl
Indlæg: 152
Tilmeldt: 12. maj 2016, 11:18
Kort karma: 9
Likede indlæg: 144

Re: Ultimatummer

Indlægaf Flowergirl » 19. jun 2016, 01:39

Jeg synes ikke ultimatummer er et no go, men det er helst ikke noget jeg vil bruge i mit forhold. For mig ville et ultimatum betyde, at mit forhold var så langt ude at det nok ikke kunne reddes.

Vi har begge snakket om, hvor vores grænser ligger, og mht. til ting som vold, utroskab osv. Så har jeg en forventning om, at min kæreste ikke vil gøre sådan noget.
Men hvis jeg evt. Kom ud for, at han havde været mig utro, så ville jeg heller ikke stille ham ultimatum. For hvis jeg nu tilgav ham, og han gjorde det igen, jamen så ville forholdet ligesom være dødsdømt.
0
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Ultimatummer

Indlægaf Aima » 19. jun 2016, 01:46

Advocatus-Diaboli skrev:
Aima skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
vibbsen skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
vibbsen skrev:Jeg synes ultimatummer i parforholdet er OK....Hvis det er på den præmis som Aima fremlægger "Hvis du gør det igen - så er jeg den der er skredet"....


Dvs. første gang han banker dig, er det gratis?


Nej. For jeg har en forventning om at han IKKE banker mig. Det er ikke noget jeg behøver at stille et ultimatum op om.

Jeg vil anbefale dig at prøve at læse Aima's indlæg som faktisk giver ganske god mening......Alting behøver ikke at være et ultimatum. Noget kan være noget så banalt som en simpel forventning....


Det er jo præcis dét jeg gør. Konsekvensen ved Aimas holdning er jo netop, at ultimatummer kun kan komme som reaktion, og det vil implicit betyde at man først lader konsekvensen falde EFTER noget er sket. At du har en forventning om at han ikke banker dig, er jo ikke en konsekvens, og det kan du jo ret beset ikke bruge til noget, hvis du alligevel først trækker en streg når skaden ER sket.


Jeg definerede sådan set bare ordets bogstavelige betydning, og nej, det betyder ikke nødvendigvis, konsekvensen først falder, EFTER noget er sket, det betyder faktisk bare dét jeg skrev; at der inden et ultimatum afsættes, har været en konflikt, en forhandlingsprocess eller andet der kan sidestilles. (De sidste fem ord skrev jeg ikke, de var underforståede).

Hvis man har mistanke om, ens partner vil banke en, være utro, begynde at sniffe coke eller whatever, kan man i princippet føle behov for at markere en grænse og stille et ultimatum, i så fald har der jo så også været en process, en interessekonflikt, et forløb, en årsag eller ET eller andet forudgående, der har vakt behovet for at markere en grænse, derfor ultimatum. Er man derimod i et forhold med en helt naturlig forvening om, at ens partner ikke vil banke en, være utro, begynde at sniffe coke eller whatever, er det ikke et ultimatum, men en helt naturlig forventning.


Du modsiger dig selv. Du skriver at et ultimatum kan sættes EFTER der har været en konflikt eller en forhandlingsproces. Hverken en mistanke eller en forventning er en konflikt eller en proces, og derfor kan det ikke udløse et ultimatum, selvom du siger at man bør sætte et.

Du sætter også lighedstegn mellem ultimatum og forventninger, og det er på ingen måde det samme. Det er ikke engang tæt på.


Okay. Fint med mig :gogo: :danse:
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Ultimatummer

Indlægaf vibbsen » 19. jun 2016, 08:35

Advocatus-Diaboli skrev:
vibbsen skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
vibbsen skrev:Jeg synes ultimatummer i parforholdet er OK....Hvis det er på den præmis som Aima fremlægger "Hvis du gør det igen - så er jeg den der er skredet"....


Dvs. første gang han banker dig, er det gratis?


Nej. For jeg har en forventning om at han IKKE banker mig. Det er ikke noget jeg behøver at stille et ultimatum op om.

Jeg vil anbefale dig at prøve at læse Aima's indlæg som faktisk giver ganske god mening......Alting behøver ikke at være et ultimatum. Noget kan være noget så banalt som en simpel forventning....


Det er jo præcis dét jeg gør. Konsekvensen ved Aimas holdning er jo netop, at ultimatummer kun kan komme som reaktion, og det vil implicit betyde at man først lader konsekvensen falde EFTER noget er sket. At du har en forventning om at han ikke banker dig, er jo ikke en konsekvens, og det kan du jo ret beset ikke bruge til noget, hvis du alligevel først trækker en streg når skaden ER sket.


Jeg har en forventning om at min mand IKKE banker mig. Gør han det alligevel. Så ville jeg skride på stedet. Uden ultimatummer.

For mig er et ultimatum noget man stiller som en sidste chance i visse tilfælde. Og skal ikke sidestilles med den række ting som jeg under ingen omstændigheder finder mig i. Og som udløser øjeblikkelig rødt kort og los i røven.
3
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4349
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: Ultimatummer

Indlægaf BlueBunny » 19. jun 2016, 09:05

Et ultimatum er vel en slags trussel, og derfor kan det virker lidt konfliktoptrappende.
Hvis du gør (ikke gør) dit, så gør jeg (ikke) dat.
Hvis man stiller et ultimatum skal ens partner acceptere vilkårene. Dvs konsekvensen kan egentlig komme uden der (ikke) er lavet en handling, alene hvis modparten ikke vil acceptere vilkårene.

Derfor lidt voldsomt, og skal overvejes før dwt tages i brug.
1
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Ultimatummer

Indlægaf Studsgaard » 19. jun 2016, 10:08

Man kan vel også sætte et ultimatum uden en forudgående konflikt?

Hvis jeg havde nogle erfaringer fra tidligere i mit liv, kan jeg jo godt opsætte et ultimatum i forhold til hvad jeg vil finde mig i fra en partner.

Helt konkret så vil et alkoholmisbrug være no go for mig da jeg har oplevet det i noget familie. Det har jeg gjort helt klart at det vil være en klar grænse for mig, og det er sagt helt uden min mand er på vej i noget misbrug.
0
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Ultimatummer

Indlægaf girl_beat » 20. jun 2016, 11:47

Sangius skrev:Tja.
Hvis ens bedre halvdel gør noget, som er så voldsomt at man ikke kan leve med det, hvad er så alternativet? Man skal vel give ham/hende en chance for at kunne ændre adfærd.

Jeg har egentlig svært ved at se alternativet, hvis man er så langt ude, at forholdet ikke kan fortsætte hvis der ikke laves ændringer. Jeg ville så så vidt muligt altid forsøge at indgå i løsningen, støtte og hjælpe hvis det er nødvendigt. Men i sidste ende er der bare ting jeg ikke ville kunne leve med, og så bliver det jo et slags ultimatum? :)

This :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D

Tilbage til "Forhold og sex"