Aargh.. hjælp mig lige med den her hårknude..

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Aargh.. hjælp mig lige med den her hårknude..

Indlægaf billiebean » 18. apr 2016, 17:07

Vi skal giftes på rådhuset om et par uger og holder reception hjemme i vores lejlighed efter vielsen. I dagene op til skal vi derfor gøre klar, dække bord, lave en del af maden mv. Min familie kommer, men min kæreste er udlænding, så hans familie kan ikke komme (til sommer fejrer vi så begivenheden i kærestens hjemland).

I går har min kæreste så - uden at sige noget - inviteret en håndfuld venner fra Frankrig med til brylluppet, hvilket jeg finder ud af nu, hvor han fortæller, at han har inviteret dem i stedet for sine kolleger. Jeg synes, det er fint hvis der kommer nogle fra "hans side", men da jeg spørger, hvor de skal sove, hvis de altså kommer, svarer han, at de da bare kan sove hos os. Jeg siger, at jeg ikke kan rumme at have 1-3 mennesker boende i vores 70 kvm lejlighed i dagene op til festen, hvor vi har 100 gøremål. Og at hvis vi skulle have haft overnattende gæster, så skulle han have meldt ud lang tid før, så vi kunne have holdt festen et andet sted - eller på anden måde have planlagt os ud af det. Udover postyret så synes jeg også, at det er grænseoverskridende at have mennesker, jeg ikke kender til at bo her i forbindelse med sådan en event. Det forstår han overhovedet ikke. Han synes det er helt uforståeligt og synes jeg skal lære at være gæstfri og slappe af med andre mennesker omkring mig. De kan hjælpe til med forberedelserne og det er rart og godt med mennesker omkring sig, er hans mening. Jeg foreslår at vi booker hotel til gæsterne, men det er meget vigtigt for ham, at de er hos os, fordi.. jamen, fordi han synes man skal være gæstfri og åbne sit hjem.

Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal gøre.. for hvis han vil insistere på at have de her fyre til at overnatte, så føler jeg ærligt talt ikke, jeg har andet valg end at finde et andet sted at være i dagene op til. Kan simpelthen ikke overskue situationen ellers. Og den tanke er selvsagt ikke særlig smart at have lige før et bryllup..

What to do?
0
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Aargh.. hjælp mig lige med den her hårknude..

Indlægaf Viskelæder » 18. apr 2016, 17:13

Jeg ville, ligesom dig, være rigtig træt af, at have fremmede folk boende hjemme ved mig i dagene op til mit bryllup. Faktisk også hvis de ikke var fremmede, og det ikke var dagene op til mit bryllup. Generelt synes jeg bare ikke, det er fedt at have nogen boende hos mig i flere dage, og da slet ikke, hvis det ikke er noget, jeg var med til at beslutte.
Mit hjem er der, hvor jeg regenererer og slapper af, og jeg kan kun forestille mig, hvor stresset, man kan blive, op til et bryllup. Der er det bare så meget vigtigere at kunne være sig selv i eget hjem.

Jeg synes, du skal tale med din kæreste om det igen og holde fast i, at de må bo et andet sted. Men selvfølgelig ikke på en udskældende måde, for han har jo bare tænkt på en anden måde end dig, og der er intet ondt eller forkert i det.
3
Brugeravatar
heysamaysa
Indlæg: 626
Tilmeldt: 18. dec 2015, 22:52
Kort karma: 77
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 944

Re: Aargh.. hjælp mig lige med den her hårknude..

Indlægaf heysamaysa » 18. apr 2016, 17:31

Det orkede jeg heller ikke! mit hjem er mit fristed og ja jeg kan godt have overnattende gæster - HVIS jeg har overskud og lyst til det. men op til et bryllup hvor man har 1000 ting at gøre kunne jeg bare heller ikke rumme det. Til et bryllup vil man jo bare gerne have verdens bedste dag og der er pres og forventninger nok i forvejen - hvis man så oven i det skal opvarte gæster (og endda nogle man ikke kender) flere dage inden så er man jo bare udbrændt når endeligt dagen oprinder.
2
Sov sødt lille Noah - 03.12.2015 :trist:

En ny stjerne på himlen er blevet født!

"The worst thing a mother goes through is having to give her sweet angel back to heaven"
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46094

Re: Aargh.. hjælp mig lige med den her hårknude..

Indlægaf LadyFox » 18. apr 2016, 17:55

Hvis man vil være ubegrænset gæstfri må man bo alene!

Jeg synes det er lidt meget at inviterer nogle gutter som du overhovedet ikke kender over inden jeres bryllup, især da han ikke engang har snakket med dig først. Jeg mener ikke at man SKAL være gæstfri, men jeg mener heller ikke man er ugæstfri fordi man ikke bryder sig om det han prøver at få igennem. Der er mennesker der er gæstfri af natur, som bare synes det er fedt at folk kommer forbi, og det er der jo ikke noget galt med, men der er så sandelig heller ikke noget galt med at synes at det er krævende, og hårdt at have gæster,.
Så jeg synes du skal holde fast. Jeg kunne forstå at han bad dig om at bærer over med at vennerne boede hos jer hvis der ikke var andre muligheder, for jeg forstår godt at han gerne vil have dem med - men det er jo muligt at de bor et andet sted, og selvom de gør det kan han jo stadig godt se dem.
2
...
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 231
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5529

Re: Aargh.. hjælp mig lige med den her hårknude..

Indlægaf Luffegås » 18. apr 2016, 18:02

Uden at gå chick-flick amok, så synes jeg du helt ærligt fortjener det bryllup du lidt gerne vil have der kan give dig ro. Det er super hårdt at være vært i forvejen, om det så er bryllup, fødselsdag eller noget andet, og nerverne hænger. Så gider man ikke også føle andres morgenånde, eller at man ikke kan være sig selv, og nyde den sidste tid inden brylluppet. Ja jeg ved godt der jo ikke er noget der forandres som sådan fra kærester til gifte, men det er jo en tid man gerne vil huske om mange år!

De må sikkert hjertens gerne komme en anden gang for dig, hvor du har tid til at lære dem at kende, men op til noget så vigtigt for jer to, synes jeg helt ærligt du lidt fortjener den ro.
4
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Aargh.. hjælp mig lige med den her hårknude..

Indlægaf DetSorteCirkus » 18. apr 2016, 18:14

En veninde, der er gift med en franskmand, som på grund af hende har slået sig ned i Danmark, oplevede stort set det samme til deres bryllup.
Her var det så en masse familiemedlemmer, som han ville have boende i deres lejlighed, hvor vi også skulle tilberede al maden, osv.
Som jeg forstod det dengang, handlede det dels om kulturforskelle, dels om et, måske lidt ubevidst, behov hos ham for at have noget af "sit eget" tæt på i et ellers meget dansk bryllup. Altså, det var bestemt ikke, fordi min veninde havde tromlet frem med danske traditioner, retter, osv., men det hele blev jo bare meget funderet i Danmark, når både vielsen og festen skulle foregå her i landet, de fleste gæster var hendes familie og venner, osv.
Enden på det hele blev, at familiemedlemmerne bookede hotel.

Hvis jeg var dig, ville jeg nok tage udgangspunkt i mine egne behov og grænser og virkelig skære ud i pap, hvad overnattende gæster vil gøre ved mig i forhold til at kunne nyde den store dag. Jeg ville desuden forklare, at hans forslag simpelthen ikke harmonerer med det, de fleste danskere forestiller sig, når de tænker i bryllup, og at det derfor er meget uventet og stressende.
For de fleste danskere er hjemmet meget privat, hvilket betyder, at det især ved store begivenheder bliver der, hvor man lader op til at være i centrum og omgivet af mange mennesker. Det har ikke noget med manglende gæstfrihed at gøre og er derfor heller ikke noget, som du skal lære at lægge fra dig.

Jeg synes, at det er fair nok, at din kæreste gerne vil have mennesker omkring sig i dagene op til brylluppet, og her tænker jeg, at I måske kunne planlægge forberedelserne sådan, at der var noget, "hans" gæster kunne involveres i, eller så der blev tid til, at han kunne foretage sig et eller andet med dem udenfor hjemmet (en middag på restaurant eller lignende).

Uanset hvad burde han kunne forstå, at det i sig selv er problematisk at ændre jeres planer så tæt på brylluppet.
Det, tror jeg, ville irritere de fleste mennesker, uanset baggrund.
11
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Aargh.. hjælp mig lige med den her hårknude..

Indlægaf Æble » 18. apr 2016, 18:20

Jeg ville have det på nøjagtig samme måde som dig. Jeg kan dog også godt forstå din kæreste, i Danmark er vi faktisk ikke særlig gode til at invitere ind i vores hjem, hvor i andre kulturer er det helt normalt at alle er velkomne. Kan du gøre noget for at imødekomme din kærestes behov for st være gæstfri? Evt lade gæsterne bo på hotel, men invitere dem hjem til brunch eller middag og inddrage dem i forberedelserne.
3
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Aargh.. hjælp mig lige med den her hårknude..

Indlægaf DetSorteCirkus » 18. apr 2016, 18:26

Har din kæreste haft polterabend eller lignende? Kunne det være sådan noget, han i virkeligheden indirekte efterlyser?
Noget, hvor han er i midtpunkt, og hvor han ikke skal have fokus på at passe ind i en dansk kontekst.
2
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Aargh.. hjælp mig lige med den her hårknude..

Indlægaf Vixen » 18. apr 2016, 18:44

Min kæreste kunne nok godt finde på noget lignende. Han er i øvrigt halvt fransk. ;) Han elsker at have venner på besøg, gerne så mange som muligt, så længe som muligt. Det gør ham SÅ lykkelig - hvilket jo er dejligt. Men han er også fuldstændig, og jeg mener det virkelig, ligeglad med værtsrollen. Hans gæster bliver ikke budt på noget som helst, end ikke kaffe, selvom de alle er kaffedrikkere, for han kan godt li' en uformel stemning, hvor man bare kommer forbi (gerne spontant...!) og "hænger ud", som man siger. Problemet er bare, at når vi besøger dem, så er det ikke sådan det forholder sig, så det ville være sygt uhøfligt, hvis ikke vi bød på et eller andet, når de var hos os. Og for mig er det altså også almindelig pli. (Okay, det gælder selvfølgelig ikke aftensmad eller planlagt frokost f.eks., hvor min kæreste gerne disker op med det ene og det andet. Overdrivelse fremmer forståelsen.)

Vi har ofte haft diskussionen. Jeg gider ikke være husmor, men samtidig magter jeg heller ikke gæster i vores hjem, som end ikke bliver budt på en skide kop kaffe. Og han insisterer på, at jeg obsesser over ligegyldige ting, og at hans venner er ligeglade. Begge dele har jo gode argumenter i sig, men hvor han har det neutralt, så synes jeg, han er pissedårligt opdraget på dét punkt. ;)


Nå, lang smøre. Men jeg forstår dig fuldstændig. Med en lejlighed fuld af franske gæster kommer man til at fare rundt og falde over folks soveposer og rejsetasker, og på bryllupsmorgenen risikerer badeværelset at være optaget, fordi Jean-Pierre altså skal rulles ind i aftershave, og det tager minimum 45 minutter. Argh, nej!

Den er skidesvær, for jeg kan godt sætte mig ind i din kærestes argumenter. Men jeg ville slet, slet, slet ikke kunne nyde mit eget bryllup, hvis det dér skete for mig. Jeg ville bare stå helt udmattet og med mega oppustet mave (for jeg kan altså ikke holde en normal toiletrytme med huset fuld af semi-fremmede, franske venner over flere dage) og rander under øjnene på rådhuset. Du må forklare ham, at det ville ødelægge dit livs store dag totalt.
5
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Aargh.. hjælp mig lige med den her hårknude..

Indlægaf Bimmerdyret » 18. apr 2016, 18:56

Skal I direkte fra bryllupsfesten og afsted på bryllupsrejse, eller er det sådan at I fra bryllupsfesten skal hjem (med påhæng) og fejre bryllupsnatten?
0
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 254
Likede indlæg: 5867

Re: Aargh.. hjælp mig lige med den her hårknude..

Indlægaf Velvet-Goldmine » 18. apr 2016, 21:10

Jeg tror, at jeg havde været helt ok med det hvis vi havde boet i et 150 kvm. hus, hvor gæsterne kunne få et værelse at sove og bo i, men en 70 m2 lejlighed - så skal de vel næsten sove i stuen og have pakkenelliker osv. i entre, stue osv? Jeg ville få flip, endda helt uden bryllup :lol:
Jeg ville nok undersøge B&B's i området og finde dem et værelse. Sige til dem at de var så hjerteligt velkomne i løbet af dagen osv. men at bo der, mens jeg løb rundt og fik ordnet mad, og gjort mig brudeklar og panikagtig? Not gonna happen!
1
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Aargh.. hjælp mig lige med den her hårknude..

Indlægaf Aima » 18. apr 2016, 21:44

Jeg er enig med flokken, og jeg ville ikke magte det der overhovedet. Jeg anser mig selv som et ret overbærende og rummeligt menneske, der normalt er villig til at gå laaangt for at glæde og please mennesker, jeg holder af, men det dér havde været fuldstændigt indiskutabelt her. De mennesker måtte finde et andet sted at bo og det ville jeg holde fuldstændigt fast i min ret til at bestemme, med dét som udgangspunkt, at det ville påvirke min glæde til og ved brylluppet i negativt retning. Jeg synes i øvrigt at det burde være argument nok.
2
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9491
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Aargh.. hjælp mig lige med den her hårknude..

Indlægaf Sophies-mor » 18. apr 2016, 21:45

Aima skrev:Jeg er enig med flokken, og jeg ville ikke magte det der overhovedet. Jeg anser mig selv som et ret overbærende og rummeligt menneske, der normalt er villig til at gå laaangt for at glæde og please mennesker, jeg holder af, men det dér havde været fuldstændigt indiskutabelt her. De mennesker måtte finde et andet sted at bo og det ville jeg holde fuldstændigt fast i min ret til at bestemme, med dét som udgangspunkt, at det ville påvirke min glæde til og ved brylluppet i negativt retning. Jeg synes i øvrigt at det burde være argument nok.

100% enig.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Aargh.. hjælp mig lige med den her hårknude..

Indlægaf Karkluden » 19. apr 2016, 01:36

Jeg er meget åben, og folk bor altid hos os, når vi har besøg (og vi bor på 60 kvm). Men SATEME nej om det ville ske op til mit bryllup. Min mor kunne gå, men alle andre kunne venligst få anvist et B&B, privat udlejning, gæsteværelser hos familie og venner eller hoteller.
1
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Aargh.. hjælp mig lige med den her hårknude..

Indlægaf Hunkat » 19. apr 2016, 03:35

Jeg synes Bimmerdyret har en okay god pointe som du kan hive frem når du fortæller ham at du ikke magter det. Hvad med jeres bryllupsnat? Jeres første nat som ægtefolk, med 1-3 franskmænd snorkende i stuen ved siden af. Jeg var røget helt op i det infrarøde felt, det kan jeg godt love dig.

Jeg står lidt i samme situation, forestående bryllup med ikke-dansker men hans familie har bare at indfinde sig på et hotel. Så skal jeg gerne lave middag og underholde men de skal ikke bo i min lille lejlighed som knap har plads til to mennesker som godt gider bo tæt.

Min søster stod faktisk i samme situation, udenlandske gæster som hun selv havde inviteret til at bo i deres lejlighed. Nøj hvor hun fortrød, det kan jeg godt love dig. Shit hun fik mange grå hår på de par dage det varede.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen

Tilbage til "Forhold og sex"