Dating og løgn om alder

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4349
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: Dating og løgn om alder

Indlægaf BlueBunny » 24. mar 2016, 13:13

Jeg sad og så en amerikansk serie her den anden dag. De stod overfor en svær beslutning. Den ene foreslår at de slår plat og krone. Den er sådan WTF det kan man da ikke.

Pointen var, sagde han så, at når mønten er kastet, så kan han mærke hvor han håber den lander.

Måske værd at afprøve? :)
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Dating og løgn om alder

Indlægaf Fru Sunshine » 24. mar 2016, 13:42

Men TS, forstår jeg det ret, når jeg læser, at du gerne vil hende?
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
JackieO
Indlæg: 158
Tilmeldt: 8. nov 2015, 22:08
Kort karma: 25
Likede indlæg: 574

Re: Dating og løgn om alder

Indlægaf JackieO » 24. mar 2016, 15:25

Lidt off topic og uden at det skal ses som et forsvar for kvinden her, synes jeg det er lidt morsomt, at der er så forskelligt syn på, om en mand eller en kvinde sidst i 30'erne har nået at fået børn. Hvor kvinden skal skynde sig alt hvad hun kan, har manden tilsyneladende masser af tid, for mænd er jo fertile meget længere end kvinder.

Det er selvfølgelig rigtig nok, men forældrerollen handler vel om andet end at kunne befrugte et æg. Jo ældre manden er, når han får børn, desto mindre vil hans fysiske overskud være og desto færre år vil han have tilbage at leve i og være en del af sit barns liv. Det synes jeg burde være en lige så væsentlig overvejelse, som overvejelsen over, hvor længe man rent biologisk kan vente med at få børn, når man er mand. Men den del bliver vist ikke tillagt samme vægt som kvindens fødedygtige alder.
4
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Dating og løgn om alder

Indlægaf Rapfisk » 24. mar 2016, 15:32

JackieO skrev:Lidt off topic og uden at det skal ses som et forsvar for kvinden her, synes jeg det er lidt morsomt, at der er så forskelligt syn på, om en mand eller en kvinde sidst i 30'erne har nået at fået børn. Hvor kvinden skal skynde sig alt hvad hun kan, har manden tilsyneladende masser af tid, for mænd er jo fertile meget længere end kvinder.

Det er selvfølgelig rigtig nok, men forældrerollen handler vel om andet end at kunne befrugte et æg. Jo ældre manden er, når han får børn, desto mindre vil hans fysiske overskud være og desto færre år vil han have tilbage at leve i og være en del af sit barns liv. Det synes jeg burde være en lige så væsentlig overvejelse, som overvejelsen over, hvor længe man rent biologisk kan vente med at få børn, når man er mand. Men den del bliver vist ikke tillagt samme vægt som kvindens fødedygtige alder.

Du har selvfølgelig ret et stykke hen ad vejen, men jeg har svært ved at de, at dine indvendinger er relevante for en 37-årig. Måske handler det meget om, hvad man er vant til. Hvis man kommer fra en familie, hvor man, når man er omkring 40, er tættere på at få børnebørn end egne børn, kan jeg godt forstå tanken, men personligt synes jeg ikke, man behøver at have moralske skrupler, hvis man gennemsnitligt set kan få 30-40 år med sine børn.
1
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Dating og løgn om alder

Indlægaf HappyPaww » 24. mar 2016, 15:56

Rapfisk skrev:
JackieO skrev:Lidt off topic og uden at det skal ses som et forsvar for kvinden her, synes jeg det er lidt morsomt, at der er så forskelligt syn på, om en mand eller en kvinde sidst i 30'erne har nået at fået børn. Hvor kvinden skal skynde sig alt hvad hun kan, har manden tilsyneladende masser af tid, for mænd er jo fertile meget længere end kvinder.

Det er selvfølgelig rigtig nok, men forældrerollen handler vel om andet end at kunne befrugte et æg. Jo ældre manden er, når han får børn, desto mindre vil hans fysiske overskud være og desto færre år vil han have tilbage at leve i og være en del af sit barns liv. Det synes jeg burde være en lige så væsentlig overvejelse, som overvejelsen over, hvor længe man rent biologisk kan vente med at få børn, når man er mand. Men den del bliver vist ikke tillagt samme vægt som kvindens fødedygtige alder.

Du har selvfølgelig ret et stykke hen ad vejen, men jeg har svært ved at de, at dine indvendinger er relevante for en 37-årig. Måske handler det meget om, hvad man er vant til. Hvis man kommer fra en familie, hvor man, når man er omkring 40, er tættere på at få børnebørn end egne børn, kan jeg godt forstå tanken, men personligt synes jeg ikke, man behøver at have moralske skrupler, hvis man gennemsnitligt set kan få 30-40 år med sine børn.

Men det er vel heller ikke et problem at kvinden er omkring de 40 når hun bliver gravid? Det giver immervæk TS og kæresten 2 år at løbe på og være kærester i.
1
Brugeravatar
Skralde
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:13
Kort karma: 429
Likede indlæg: 5338

Re: Dating og løgn om alder

Indlægaf Skralde » 24. mar 2016, 17:14

HappyPaww skrev:
Rapfisk skrev:
JackieO skrev:Lidt off topic og uden at det skal ses som et forsvar for kvinden her, synes jeg det er lidt morsomt, at der er så forskelligt syn på, om en mand eller en kvinde sidst i 30'erne har nået at fået børn. Hvor kvinden skal skynde sig alt hvad hun kan, har manden tilsyneladende masser af tid, for mænd er jo fertile meget længere end kvinder.

Det er selvfølgelig rigtig nok, men forældrerollen handler vel om andet end at kunne befrugte et æg. Jo ældre manden er, når han får børn, desto mindre vil hans fysiske overskud være og desto færre år vil han have tilbage at leve i og være en del af sit barns liv. Det synes jeg burde være en lige så væsentlig overvejelse, som overvejelsen over, hvor længe man rent biologisk kan vente med at få børn, når man er mand. Men den del bliver vist ikke tillagt samme vægt som kvindens fødedygtige alder.

Du har selvfølgelig ret et stykke hen ad vejen, men jeg har svært ved at de, at dine indvendinger er relevante for en 37-årig. Måske handler det meget om, hvad man er vant til. Hvis man kommer fra en familie, hvor man, når man er omkring 40, er tættere på at få børnebørn end egne børn, kan jeg godt forstå tanken, men personligt synes jeg ikke, man behøver at have moralske skrupler, hvis man gennemsnitligt set kan få 30-40 år med sine børn.

Men det er vel heller ikke et problem at kvinden er omkring de 40 når hun bliver gravid? Det giver immervæk TS og kæresten 2 år at løbe på og være kærester i.


Det er helt rigtigt - hvis de vel og mærke er fertile begge to. Men hvis de ikke er kan det altså virkelige give problemer, hvis man efter et års prøven, som lægen som regel "forlanger," finder ud af at man ikke kan få børn og derfor skal have hjælp, så er det da i den grad problematisk hvis de først starter om 2 år. Og endnu mere problematisk hvis de ønsker mere end et barn.

Edit: Til oplysning, så har en kvinde på 35 år i følge Riget 12% chance for en graviditet hver måned - en kvinde på 40 er nede på 5% hver måned. Når man er 45 år er den helt nede på 0,5%. Det går så stærkt ned af bakke. https://www.rigshospitalet.dk/afdelinge ... rheden.pdf
Mænds fertilitet begynder først at blive påvirket af alderen når de er 40-50år.
1
L, mit livs lys - 3.10.2010
@denkreativerappenskralde
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Dating og løgn om alder

Indlægaf Rapfisk » 24. mar 2016, 17:24

TS, lige et par ord om mænds fertilitet, som man ofte overser. Den daler nemlig også med alderen (om end ikke lige så drastisk som kvinders), og sammenholdt med en jævnaldrende partner kan det være rigtig svært at undfange, når man er i slut-trediverne eller fyrrerne.

Dertil kommer, at ældre mænd (sammenhænge er påvist fra ca 40 år) har større risiko for at få børn med medfødte misdannelser, Downs Syndrom, autisme, epilepsi og visse psykiske sygdomme. Det er også værd at tage med i dine overvejelser om, hvornår du selv ønsker børn, om det så er med denne kvinde eller en anden.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Dating og løgn om alder

Indlægaf Zombie » 24. mar 2016, 17:26

Til gengæld dør mænd markant tidligere end kvinder, så jeg vil ikke mene at det giver Super meget.mere.mening for en.mand at lave børn, efter kvindens fertilitet er udløbet..
2
aka Forbies

:gammel:
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Dating og løgn om alder

Indlægaf avdotja » 24. mar 2016, 20:16

Den her tråd er langt ude - folk må altså gerne have præferencer for hvilken mennesker de vil date, herunder deres alder, uden at skulle forsvare og begrunde det for et helt debatforum.
2
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Dating og løgn om alder

Indlægaf avdotja » 24. mar 2016, 21:14

Dikus skrev:
avdotja skrev:Den her tråd er langt ude - folk må altså gerne have præferencer for hvilken mennesker de vil date, herunder deres alder, uden at skulle forsvare og begrunde det for et helt debatforum.


Ja. Og vil de det, så lader de vel være med at henvende sig til et debatforum med problemstillngen...

Det var sådan set heller ikke den problemstilling TS henvendte sig med. Den drejede sig, ret konkret, om folk der ikke fortalte sandheden på deres datingprofil
3
Brugeravatar
Willow
Indlæg: 25
Tilmeldt: 3. sep 2015, 11:43
Kort karma: 2
Likede indlæg: 68

Re: Dating og løgn om alder

Indlægaf Willow » 24. mar 2016, 23:10

:(
Dikus skrev:
avdotja skrev:
Dikus skrev:
avdotja skrev:Den her tråd er langt ude - folk må altså gerne have præferencer for hvilken mennesker de vil date, herunder deres alder, uden at skulle forsvare og begrunde det for et helt debatforum.


Ja. Og vil de det, så lader de vel være med at henvende sig til et debatforum med problemstillngen...

Det var sådan set heller ikke den problemstilling TS henvendte sig med. Den drejede sig, ret konkret, om folk der ikke fortalte sandheden på deres datingprofil


Og i den forbindelse er det da relevant, hvorfor den tilbageholdte sandhed på nogen måde er relevant. Her taler vi effing to år. Damen er et år ældre end TS i stedet for et år yngre. Forholder man sig helt neutralt til det... så er det en ligegyldighed, der slet ikke giver mening at lyve om. Når det giver mening, så er det jo, fordi damen har passeret en grænse, hun (og mange andre) anser for at være kritisk i forhold til at finde en partner og blive nogens mor.

Årsagen til alderspræferencen bliver da ret relevant. Især for TS, der er i tvivl om, hvad han synes om løgnen. Er den ligegyldig? Eller mener han rent faktisk, at han som 37-årig godt kan få børn om 3-4 år, mens en kvinde som 38-årig ikke kan få børn 2-3 år.


Men det er da ikke op til os andre at vurdere om det er relevant?. Pointen er at de begge har valgt at bruge et medie hvor man angiver alders grænser for hvem man ønsker at møde. Hvilke grunde han har er da ikke op til os at dømme så længe han har været ærlig omkring sine valg.

Jeg synes ikke at man kan gøre sig til dommer over om manden må have ret til at sætte spørgsmåltegn ved en masse andre områder (uanset om man måtte mene de er mindre eller ligegyldige eller urimelige) når han finder ud af at der er uærlighed og endda en manglende vilje/evne til at stå ved det. For de fleste af os er tillid en af de helt vigtige ting i et forhold. Bliver der rokket ved den ryger mange andre ting til genovervejelse, måske endda nogle ting man slet ikke havde overvejet før.

Måske ønsker han først børn om 5 år og derfor kigger efter en yngre. Jeg kan virkelig ikke se et problem så længe man er ærlig omkring sine ønsker. Han skal da ikke have det dårligt over at han selv er samme alder som hende overhovedet. Der er massere både kvinder og mænd der ønsker yngre eller ældre kærester. Det kommer da ikke andre ved så længe vi taler om voksne mennesker der ved hvad de gør

Jeg synes det er ret tydeligt ud af TS beskrivelser og overvejelser at en han til dels undersøger om vi andre synes han bør have dårlig samvittighed fordi det betyder meget for ham og at det gør han faktisk overvejer forholdet. Det drejer sig ikke kun om "effing to år"
Senest rettet af Willow 24. mar 2016, 23:19, rettet i alt 2 gange.
8
Thomas31
Indlæg: 2564
Tilmeldt: 12. mar 2016, 01:47
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2390

Re: Dating og løgn om alder

Indlægaf Thomas31 » 24. mar 2016, 23:14

Zombie skrev:Til gengæld dør mænd markant tidligere end kvinder, så jeg vil ikke mene at det giver Super meget.mere.mening for en.mand at lave børn, efter kvindens fertilitet er udløbet..


en mands tidligere død har bare sådan cirka ikke ret meget med fertilitet at gøre.
0
Brugeravatar
Willow
Indlæg: 25
Tilmeldt: 3. sep 2015, 11:43
Kort karma: 2
Likede indlæg: 68

Re: Dating og løgn om alder

Indlægaf Willow » 24. mar 2016, 23:57

Dikus skrev:Jeg er slet ikke uenig. TS har selv sagt 3 års tidsperspektiv for at få børn. Det er derfor, det er det, jeg forholder mig til :) (Bare jeg nu ikke husker forkert :genert:)

De spørgsmål, jeg stiller - er jo netop spørgsmål. Som TS skal tage stilling til. Fordi det er dem, han selv kredser om som værende vigtige.

Ooooog... Netop fordi jeg er så enig med din sidste sætning, finder jeg det relevant for TS at få sat ord på, hvad det så drejer sig om. Nogle gange kan andres tanker hjælpe en selv på vej til at finde ud af det. For det fremgår ret tydeligt, han ikke selv er helt klar over det.

Mit første bud var dårlig samvittighed over at have dømt en dejlig kvinde ude over to år. Fordi jeg selv ville føle mig konfronteret med at have pinlige aldersfordomme, hvis jeg var i TS' situation. Det har TS ikke - og så er det jo fint. Så er det ikke det, der er problemet. Han kredser selv omkring fertilliteten og børn... og så virker det relevant at få fundet ud af, hvorvidt det reelt er et problem. Han skriver selv, han ikke anser hende for at være for gammel til at få børn. Men får ikke svaret på, om hun er for gammel til at få HANS børn, fordi han gerne vil vente længere tid...


Ok, så tror jeg ikke lige jeg fangede dit indlæg rigtigt. :)

Jeg opfatter det nu stadigvæk mere som om at han undersøgte om vi syntes det var ok opførsel hvis man f.eks. helt skippede et andet menneske og derved gjorde hende ked over denne løgn og. Det med børn og frugtbarhed opfatter jeg mere som nogle af de tanker der var kommet op i ham som gjorde han måske i første instans havde valgt den aldersafgrænsning. Det jeg opponerede imod var mere at folk pillede totalt ned i alt muligt og derved guilttripper ham i stedet for at svare lidt mere enkelt på det han spurgte om. f.eks. "Ja jeg synes du er en numsegøj hvis du dropper hende pga. det" eller f.eks. min mening som er "nej det ville også være helt naturligt for mig at genoverveje det hele især pga. løgnens længde og efterfølgende reaktion".

På mig lyder det som om ts slås mere med sin dårlige samvittighed hvis han droppede hende end en egentlig afklaring med hvad han har lyst til. Deraf også kommentaren mht. om han ikke må have sine egne præferencer osv.

Det er muligt at jeg ikke har forstået det rigtigt, det må ts. lige afklare for os :)
1

Tilbage til "Forhold og sex"