Apropos mental load

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 17053
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1080
Likede indlæg: 21288

Re: Apropos mental load

Indlægaf Misantropen » 19. apr 2024, 11:26

abcd skrev:
Misantropen skrev:
abcd skrev:
Misantropen skrev:Det er det jo tydeligvis for nogen når det handler om mere og andet end grådighed, over at ville bestemme alt, og manglende evne til at kunne slappe af.


Jeg forstår ikke dit indlæg. Jeg mener stadig det handler om dårligere evne til at slappe af.

Det handler ikke om evnen til at kunne slappe af.

Jo det gør.

Hvor længe skal vi blive ved med denne ja/nej-diskussion?

:lol:

Vi stopper bare her.
1
Brugeravatar
SødeSkelet
Indlæg: 285
Tilmeldt: 26. jun 2016, 15:12
Kort karma: 23
Likede indlæg: 1253

Re: Apropos mental load

Indlægaf SødeSkelet » 19. apr 2024, 11:27

Jeg synes egentlig, det kører meget godt derhjemme med at fordele ansvaret for logistikken omkring hvad der nu engang skal til for at holde et hjem og en familie kørende. Da jeg lige mødte min mand, som er fra Latinamerika – havde han ellers et mildest talt anderledes forhold til tid og planlægning end mig. Det ændrede sig markant, da vi fik vores søn, og især da jeg første gang derefter skulle ud at rejse I en periode på et par uger og efterlod ham alene på hjemmefronten: Da jeg kom hjem hang der en madplan på køleskabet, og hverdagen var så stramt struktureret, at jeg de første par dage havde svært ved at få en fod til jorden derhjemme: det kørte ganske glimrende uden mig åbenbart. Og det skal det også – for I perioder er jeg ret meget udenlands pga arbejde. Når jeg så har modtaget beskeder hjemmefra, har jeg godt nok ind imellem holde mig I skindet for ikke at kommentere på billeder af børnene iklædt tøj, der er tre numre for småt og som får dem til at ligne indsnørede rullepølser eller de, I mine øjne, helt ved siden af gaver, der bliver indkøbt til børnefødselsdage og sådan. Til gengæld ved jeg, at han – når det er ham, der har været ude at rejse – kommer hjem og undrer sig over, at vi har levet I det, han opfatter som en svinesti (for det med at se, at der trænger til at blive gjort rent, har aldrig været min stærke side).

Men: selvom jeg synes det kører rimeligt godt derhjemme, kommer der altid sådan en ekstra dimension til hjemmelogistikken med forældrene til de andre børn, vores børn går I skole og er venner med. Når der er ting, der skal organiseres eller diskuteres, er det mig, de henvender sig til - også når de ved, at jeg ikke er hjemme. Uden undtagelse. Her kræver det et kontinuerligt arbejde at sende I hvert fald nogle af boldene videre til min mand.
2
Brugeravatar
Moe
Indlæg: 4258
Tilmeldt: 9. sep 2022, 11:34
Kort karma: 23
Likede indlæg: 1202

Re: Apropos mental load

Indlægaf Moe » 19. apr 2024, 11:46

Misantropen skrev:
abcd skrev:
Misantropen skrev:Hvilken forskel skulle det gøre at man kan slappe af? Det forsvinder problemerne jo ikke af. Der er stadig ting der skal planlægges og sørges for. Er det fordi du tænker at partneren så automatisk tillærer sig de ting han eller hun ikke har kendt til eller haft overblikket over, som har været en byrde for den der skal slappe af, eller fordi du tænker personen skal/vil lære at slække og give afkald på at få tingene til at hænge sammen?


Nogle mennesker kan have vildt travlt i deres liv, ildebrand alle vegne, og så sover de stadig godt om natten. Andre ligger vågne den halve nat på grund af tankemylder hvis der er den mindste ting i vejen. Mental load-problemer handler ikke om mængden af opgaver, for så stor er den altså bare heller ikke. Så er det sgu ikke vildere at tage sig af et par børn og en husholdning. Vi har opvaskemaskiner og biler og plæneklippere og alt muligt, det har aldrig været lettere, hvis forældre synes det er hårdt, må de sgu lige komme ind i kampen. Mental load handler om at så snart der er lidt mange bolde i luften, så kører det rundt i hovedet på en. I stedet for at man kan sætte sig ned og kigge ud i luften og lade bolde være bolde. Det er mænd bedre til. Kvinder får også oftere stress på arbejde. Når der er deadlines som man umuligt kan nå osv. Der er mænd simpelthen bedre til at være i det.

Hvad hjælper opvaskemaskiner, plæneklippere osv. når problemet kan være at kun den ene halvdel har overblikket, tager ansvar og måske har viden om hvad det kræver at holde hele familien kørende? Man kan da godt læne sig tilbage og sige pyt med det hele, og være ligeglad med at det kan have nogle konsekvenser for resten af familien, men så er man jo heller ikke en del af det fællesskab en familie udgør.

Jeg synes mange misser hvordan man håndterer tingene mentalt og i hvilken grad man lader sig styre eller påvirke af forskellige faktorer i familielivet.

De krav man stiller til sig selv og hinanden spiller en stor rolle. At styre en familie som en del af et par er ikke hårdere end at gøre det alene, og hvis man kan håndtere det hele alene, som abcd gør, så er det bestemt også muligt at gøre det som et par, selv med en ulige fordeling af opgaverne uden at kommer i "mental load".

Desuden er der forskellige måder at vise ansvar på. Det er ikke givet, at den måde du typisk viser ansvar på, er den eneste måde. Din mand kan have sin egen tilgang, der kan være lige så legitim, men hvis du ignorerer det faktum, så kan det føre til problemer med "mental load" på grund af en forkerte forventninger, ikke fordi din mands tilgang nødvendigvis er forkert eller uansvarlig.

PS: Jeg taller generelt og ikke om dit forhold specifikt, hvilket jeg af gode grunde ikke kan udtaler mig om, det er et tænkt eksempel.
1
Homer: “Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that’s even remotely true. Facts schmacts.”
Marengs
Indlæg: 219
Tilmeldt: 23. feb 2024, 09:22
Kort karma: 12
Likede indlæg: 301

Re: Apropos mental load

Indlægaf Marengs » 19. apr 2024, 13:02

Galoldriel skrev:
Moe skrev:
Galoldriel skrev:
Moe skrev:
Galoldriel skrev:
Nej, det er din påstand, og dermed dig, der bør underbygge den. Og den er så generaliserende, at jeg ikke kan tage det seriøst.


Men hvad jeg siger, gør ikke noget til sandhed eller det modsatte, og jeg har ikke nogen autoritet for de autoritetstro (i øvrigt er jeg modstander af blind tillid til autoriteter). Det mest overbeviser for dig, vil altid være at undersøge det selv og af den vej få det bekræftet.

Psykologisk forskning viser, at copingstrategier og personlig metal håndtering vil mildne effekterne af stress påvirkninger, selv i meget udfordrende miljøer. Det mere end antyder, at ændringer i personlige holdninger og adfærd kan være gavnlige, selvom der stadig også kan være gode grunde til at adressere eksterne faktorer også for at opnå en god helhedsløsninger.

Men der kan være eksterne betingelser som ikke kan ændres, og så er hvordan man håndterer dem, den eneste mulighed for at reducere stress og mental belastning.


Det er din påstand, og hvis du vil have mig til at tage den seriøst, skal du selv fremskaffe beviserne. Ellers må du leve med, at jeg synes, du i denne henseende er påståelig.

Det lever jeg gerne med. Alt hvad enhver skriver i enhver debat er en påstand som udgangspunkt, indtil du selv får det bekræftet fra kilder, du kan stole på, så vil du tro på det du vælger at tro på. Intet jeg siger, gør altså fra eller til, hvis du ikke selv vil undersøge det.


Bevisbyrden skal tilfalde den, der kommer med påstanden. Jeg har ikke mere at tilføje, og ser heller ikke nogen pointe i at fortsætte denne samtale.


Ej. Det er en debat. Man kan lige så godt sige, du skal bevise din påstand. Eller som minimum forklare, hvorfor man går til psykolog…
1
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6420
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 767
Likede indlæg: 15227

Re: Apropos mental load

Indlægaf Ata » 19. apr 2024, 13:39

Moe skrev:
Misantropen skrev:
abcd skrev:
Misantropen skrev:Hvilken forskel skulle det gøre at man kan slappe af? Det forsvinder problemerne jo ikke af. Der er stadig ting der skal planlægges og sørges for. Er det fordi du tænker at partneren så automatisk tillærer sig de ting han eller hun ikke har kendt til eller haft overblikket over, som har været en byrde for den der skal slappe af, eller fordi du tænker personen skal/vil lære at slække og give afkald på at få tingene til at hænge sammen?


Nogle mennesker kan have vildt travlt i deres liv, ildebrand alle vegne, og så sover de stadig godt om natten. Andre ligger vågne den halve nat på grund af tankemylder hvis der er den mindste ting i vejen. Mental load-problemer handler ikke om mængden af opgaver, for så stor er den altså bare heller ikke. Så er det sgu ikke vildere at tage sig af et par børn og en husholdning. Vi har opvaskemaskiner og biler og plæneklippere og alt muligt, det har aldrig været lettere, hvis forældre synes det er hårdt, må de sgu lige komme ind i kampen. Mental load handler om at så snart der er lidt mange bolde i luften, så kører det rundt i hovedet på en. I stedet for at man kan sætte sig ned og kigge ud i luften og lade bolde være bolde. Det er mænd bedre til. Kvinder får også oftere stress på arbejde. Når der er deadlines som man umuligt kan nå osv. Der er mænd simpelthen bedre til at være i det.

Hvad hjælper opvaskemaskiner, plæneklippere osv. når problemet kan være at kun den ene halvdel har overblikket, tager ansvar og måske har viden om hvad det kræver at holde hele familien kørende? Man kan da godt læne sig tilbage og sige pyt med det hele, og være ligeglad med at det kan have nogle konsekvenser for resten af familien, men så er man jo heller ikke en del af det fællesskab en familie udgør.

Jeg synes mange misser hvordan man håndterer tingene mentalt og i hvilken grad man lader sig styre eller påvirke af forskellige faktorer i familielivet.

De krav man stiller til sig selv og hinanden spiller en stor rolle. At styre en familie som en del af et par er ikke hårdere end at gøre det alene, og hvis man kan håndtere det hele alene, som abcd gør, så er det bestemt også muligt at gøre det som et par, selv med en ulige fordeling af opgaverne uden at kommer i "mental load".

Desuden er der forskellige måder at vise ansvar på. Det er ikke givet, at den måde du typisk viser ansvar på, er den eneste måde. Din mand kan have sin egen tilgang, der kan være lige så legitim, men hvis du ignorerer det faktum, så kan det føre til problemer med "mental load" på grund af en forkerte forventninger, ikke fordi din mands tilgang nødvendigvis er forkert eller uansvarlig.

PS: Jeg taller generelt og ikke om dit forhold specifikt, hvilket jeg af gode grunde ikke kan udtaler mig om, det er et tænkt eksempel.

Så hvis kvinder bare affinder sig mentalt med at bære hele lortet, så er alt fint! Det giver fuld mening! Bare ikke rigtig fra kvindernes perspektiv.
6
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6420
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 767
Likede indlæg: 15227

Re: Apropos mental load

Indlægaf Ata » 19. apr 2024, 13:42

Gad nok se den mand, som på arbejdet var træt af, at han holdt hele biksen kørende, mens kollegerne tog en slapper - og som så sagde “nåååårh okay, tak for forklaringen”, når kollegerne forklarede ham, at han bare skulle ændre sin mentale indstilling…
6
Sofakartoflen
Indlæg: 3895
Tilmeldt: 28. sep 2020, 12:32
Kort karma: 436
Likede indlæg: 9244

Re: Apropos mental load

Indlægaf Sofakartoflen » 19. apr 2024, 13:48

Min oplevelse af mental load og stress er, at der er mange faktorer, der spiller ind. De er vævet ind i hinanden.

Ansvarsfølelse; det er meget forskelligt, i hvor høj grad vi lader ansvarsfølelse og samvittighed påvirke vores liv. (Måske også hvor meget vi overhovedet besidder evnerne/er blevet indoktrineret til at være "gode mennesker")

Empati/medlidenhed/indlevelsesevne; jo mere veludviklet det område er, jo mere vil man være tilbøjelig til eller skulle bekæmpe at forholde sig til andre mennesker, - det være sig egne børn eller mennesker, man arbejder med som kollegaer eller borgere.

Intelligens; jo mere du opdager, forudser og gennemskuer, jo mere arbejde er der potentielt at tage på sig eller arbejde på at lade ligge.

Selvopofrelse eller egoisme; det har stor betydning, hvor meget hensyn du tager til dig selv.

Jeg er helt enig i, at det også handler om at lære at tackle stress og sætte grænser for sig selv i forhold til at påtage sig opgaver, men samtidig er det min overbevisning, at det er langt mindre krævende at være uintelligent og ignorant eller ligeglad end at være intelligent og følsom. Dermed ikke sagt, at de mennesker, der ikke føler mental load eller går ned med stress er dumme og følelseskolde, kun for at pointere, at mennesker har ikke samme udgangspunkt.

Der er også kæmpe forskel på, hvor meget man er slidt, når man kommer hjem fra job og skal forholde sig til mental load, alt efter hvad man arbejder med. Og der er jobs, hvor det er begrænset, hvor meget man kan ændre, selvom jobbet er stressende.

Jeg er så misundelig på min kæreste; jeg kan spørge ham om så mange ting, og så tit er svaret; " det har jeg ikke lige tænkt over". Hvis nogen spørger mig om noget, har jeg som regel tænkt over det, - eller også når jeg at gøre det, når de spørger mig. Jeg gad godt ikke have tænkt over noget.
1
abcd
Indlæg: 6349
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 293
Likede indlæg: 10389

Re: Apropos mental load

Indlægaf abcd » 19. apr 2024, 13:49

Ata skrev:Gad nok se den mand, som på arbejdet var træt af, at han holdt hele biksen kørende, mens kollegerne tog en slapper - og som så sagde “nåååårh okay, tak for forklaringen”, når kollegerne forklarede ham, at han bare skulle ændre sin mentale indstilling…


Kvinder har også mere mental load på arbejde. De går oftere ned med stress. Er det også mændenes skyld?
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6420
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 767
Likede indlæg: 15227

Re: Apropos mental load

Indlægaf Ata » 19. apr 2024, 13:51

abcd skrev:
Ata skrev:Gad nok se den mand, som på arbejdet var træt af, at han holdt hele biksen kørende, mens kollegerne tog en slapper - og som så sagde “nåååårh okay, tak for forklaringen”, når kollegerne forklarede ham, at han bare skulle ændre sin mentale indstilling…


Kvinder har også mere mental load på arbejde. De går oftere ned med stress. Er det også mændenes skyld?

Jeg tror nu mere, at de går ned med stress pga dobbeltarbejdet. Fuldtidsjob + mental og praktisk load derhjemme. Jeg har ikke oplevet, at jeg arbejdsmæssigt havde mere load end mine mandlige kolleger.
10
Brugeravatar
Galoldriel
Indlæg: 1280
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:52
Kort karma: 248
Likede indlæg: 4209

Re: Apropos mental load

Indlægaf Galoldriel » 19. apr 2024, 13:51

Marengs skrev:
Ej. Det er en debat. Man kan lige så godt sige, du skal bevise din påstand. Eller som minimum forklare, hvorfor man går til psykolog…


Hvis jeg skulle finde beviser for alle de påstande, folk kommer med herinde, kunne jeg ikke bestille andet. Det er komplet urimeligt og dovent at bede andre om at modbevise det, man påstår. Prøv at forestille dig, hvis man gjorde det inen videnskabelig eller juridisk sammenhæng:

"Gud findes faktisk"
"Bevis det"
"Nej det er dig, der skal bevise, han ikke findes"

"Det er ham, der er tyven!"
"Så bevis det"
"Nej, det er dig, der skal bevise, han er uskyldig!"

En påstand forbliver en påstand, indtil der foreligger tilstrækkelig dokumentation, til at den kan bekræftes.

Det er en debat. Og netop på en debatside må man forvente, folk forstår dette princip. Når man præsenterer udsagn som fakta, må man underbygge det med fakta. Ellers er det en holdning.

Holdninger må man hjertens gerne have - og bringe dem i spil - men det er noget andet end generaliserende påstande, som hævder, at noget specifikt gør sig gældende på universel basis, og kan bevises som sådan.

Jeg kan i øvrigt varmt anbefale "Hvad er videnskab?
- en indføring i moderne videnskabsteori" af A.F. Chalmers. Her får man en grundig indføring i moderne videnskabsfilosofi, og hvordan man kan kvalificere sine påstande, så de rent faktisk kan fremme viden og ikke det modsatte.
Senest rettet af Galoldriel 19. apr 2024, 14:06, rettet i alt 3 gange.
3
“I’m a man who discovered the wheel and built the Eiffel Tower out of metal and brawn. That’s what kind of man I am. You’re just a woman with a small brain. With a brain a third the size of us. It’s science.”

- Ron Burgundy
abcd
Indlæg: 6349
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 293
Likede indlæg: 10389

Re: Apropos mental load

Indlægaf abcd » 19. apr 2024, 13:52

Ata skrev:
abcd skrev:
Ata skrev:Gad nok se den mand, som på arbejdet var træt af, at han holdt hele biksen kørende, mens kollegerne tog en slapper - og som så sagde “nåååårh okay, tak for forklaringen”, når kollegerne forklarede ham, at han bare skulle ændre sin mentale indstilling…


Kvinder har også mere mental load på arbejde. De går oftere ned med stress. Er det også mændenes skyld?

Jeg tror nu mere, at de går ned med stress pga dobbeltarbejdet. Fuldtidsjob + mental og praktisk load derhjemme. Jeg har ikke oplevet, at jeg arbejdsmæssigt havde mere load end mine mandlige kolleger.


Det er endnu værre for kvinderne med arbejdsstress når de ikke har børn: https://www.ae.dk/analyse/2024-03-kvind ... eres-boern
1
Brugeravatar
Galoldriel
Indlæg: 1280
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:52
Kort karma: 248
Likede indlæg: 4209

Re: Apropos mental load

Indlægaf Galoldriel » 19. apr 2024, 14:24

Galoldriel skrev:
Marengs skrev:
Ej. Det er en debat. Man kan lige så godt sige, du skal bevise din påstand. Eller som minimum forklare, hvorfor man går til psykolog…


Hvis jeg skulle finde beviser for alle de påstande, folk kommer med herinde, kunne jeg ikke bestille andet. Det er komplet urimeligt og dovent at bede andre om at modbevise det, man påstår. Prøv at forestille dig, hvis man gjorde det inen videnskabelig eller juridisk sammenhæng:

"Gud findes faktisk"
"Bevis det"
"Nej det er dig, der skal bevise, han ikke findes"

"Det er ham, der er tyven!"
"Så bevis det"
"Nej, det er dig, der skal bevise, han er uskyldig!"

En påstand forbliver en påstand, indtil der foreligger tilstrækkelig dokumentation, til at den kan bekræftes.

Det er en debat. Og netop på en debatside må man forvente, folk forstår dette princip. Når man præsenterer udsagn som fakta, må man underbygge det med fakta. Ellers er det en holdning.

Holdninger må man hjertens gerne have - og bringe dem i spil - men det er noget andet end generaliserende påstande, som hævder, at noget specifikt gør sig gældende på universel basis, og kan bevises som sådan.

Jeg kan i øvrigt varmt anbefale "Hvad er videnskab?
- en indføring i moderne videnskabsteori" af A.F. Chalmers. Her får man en grundig indføring i moderne videnskabsfilosofi, og hvordan man kan kvalificere sine påstande, så de rent faktisk kan fremme viden og ikke det modsatte.


Det er i øvrigt ikke et faktum, at den påstående part altid løfter bevisbyrden, for det er åbenlyst ikke noget, alle praktiserer. Det hører ind under principper for videnskabelig teori og metode, og er en standard, man følger, hvis man vil tages seriøst.

Denne artikel fra Videnskab.dk beskriver det meget godt:

1. Bevisbyrden ligger hos den, der fremsætter påstanden
Der er en generel regel i argumentation: »Hvad der kan hævdes uden bevis, kan også afvises uden bevis.«

Det betyder, at vi bærer byrden for at at bevise, at vores påstand er sand, hvis vi fremsætter en påstand om verden.

Carl Sagan formulerede et princip, som kan anvendes til at vurdere sandhedsværdien af et udsagn, og det lyder: »Ekstraordinære påstande kræver ekstraordinære beviser.«


Længere nede står der:
Hvis nogen ønsker at blive taget seriøst, er det mindste, de kan gøre, at fremlægge deres argument fuldt ud.

Vi kan stadig engagere os meningsfuldt med hinanden, men vi skal være ærlige omkring vores information, og hvor vi har den fra.

Det nytter ikke noget, at vi forlanger, at andre skal gøre arbejdet for os.


Artiklen kan læses her:
https://videnskab.dk/kultur-samfund/ny- ... -serioest/
1
“I’m a man who discovered the wheel and built the Eiffel Tower out of metal and brawn. That’s what kind of man I am. You’re just a woman with a small brain. With a brain a third the size of us. It’s science.”

- Ron Burgundy
Søhesten
Indlæg: 413
Tilmeldt: 26. dec 2018, 15:41
Kort karma: 34
Likede indlæg: 809

Re: Apropos mental load

Indlægaf Søhesten » 19. apr 2024, 19:09

Jeg må altså erkende mig enig med abcd
Tit handler det ol at kvinder gerne vil have ting er perfekt, at det skal gøres på en bestemt måde og man gerne vil kontrollere alt.

Det er meget generaliserende - det ved jeg.
Men ovenstående er fx derfor jeg hverken gider være i en afdeling kun med kvinder eller have en kvinde chef.

Jeg tror mange kvinder vil kunne finde en anden ro hvis de lærte at sige pyt. Altså hvad sker der hvis der ikke lige bliver støvsuget en dag?
Jeg er med på nogle ting med børn kan man ikke sige pyt til, men mange ting er jo ikke vigtige, som i at det skal fikses nu.
3
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7681
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 766
Likede indlæg: 21506

Re: Apropos mental load

Indlægaf Nesnay » 20. apr 2024, 13:41

TinaW skrev:Her en kvinde, der mener at det er selvforskyldt, når andre kvinder brokker sig over at skulle være familiens projektleder.
Har hun ret?
Det er vel ikke helt så sort hvidt, tænker jeg.

https://jyllands-posten.dk/debat/kommen ... ey15bZu2GD
Den kvinde har så en au pair til at tage en stor del af det praktiske. Det hjælper nok lidt.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
14
Kirstenkp
Indlæg: 595
Tilmeldt: 16. aug 2015, 18:27
Kort karma: 30
Likede indlæg: 973

Re: Apropos mental load

Indlægaf Kirstenkp » 20. apr 2024, 14:08

Nesnay skrev:
TinaW skrev:Her en kvinde, der mener at det er selvforskyldt, når andre kvinder brokker sig over at skulle være familiens projektleder.
Har hun ret?
Det er vel ikke helt så sort hvidt, tænker jeg.

https://jyllands-posten.dk/debat/kommen ... ey15bZu2GD
Den kvinde har så en au pair til at tage en stor del af det praktiske. Det hjælper nok lidt.


Hvordan ved du det ikke er manden der har au-pair?
0

Tilbage til "Forhold og sex"