Rettigheder i parforholdet

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Rettigheder i parforholdet

Indlægaf Wizzze » 15. mar 2016, 07:38

Rettigheder er måske for stærkt et ord, for jeg er klar over at vi ikke er ude i noget med love, regler og paragraffer. Men hvilken indflydelse har man, hvilke hensyn kan man med rette forvente i forhold til hinanden i et parforhold ? :gruble:

Vi har før haft tråde om f.eks. abort, hvor jeg tror de fleste herinde er enige om at man ikke kan kræve/tvinge en partner til en abort, eller omvendt ikke få en abort. Ligeså er de fleste vel enige om at man har en ret til at forvente en partner er monogam, med mindre andet er aftalt. Og de fleste er vel også enige i at den ene ikke går ud og køber hus, uden at tage partneren med på råd.

Men hvad med de små ting? Hvilke "rettigheder" har man der?
Kan en partner sige, "Jeg vil gerne have du tager dette tøj på til festen / besøget hos Moster Oda" ?
Eller "jeg vil ikke have du klipper håret / gror skæg / stopper med hårfjernelse?
Eller "nu køber du ikke mere tøj / flere computerspil!"
Eller "jeg kan ikke klare kød mere, nu blive vi vegetarer"

Skal man altid tage en partner med på råd, eller er der en bagatelgrænse for hvornår går den i så fald? Eller er der forskellige grænser for områder som økonomi, udseende, livsvalg osv. ?? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Rettigheder i parforholdet

Indlægaf Wizzze » 15. mar 2016, 07:46

Jeg kan lige så godt indrømme at denne tråd er født af at jeg har ladet skægget gro længere end normalt "uden at have spurgt om lov" :D Og nogen er ikke udelt begejstret, men hun er heller ikke sådan, "barber det, ellers er det slut med kysseri" Men der kommer små kommentarer, når hun har været i nærkontakt.
På den ene side, mener jeg jo at det er mit skæg, og vil jeg prøve noget nyt, så er jeg fri til at gøre det. På den anden side kan jeg jo også godt lidt forstå hende, man har også en interesse i partnerens udseende. Og jeg ville nok også mumle lidt hvis hun fik en mærkelig frisure eller lign.

:gruble:
0
Do as I say! :whip:
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Rettigheder i parforholdet

Indlægaf JoyNips » 15. mar 2016, 07:48

Jeg synes ikke, at man kan forbyde, afkræve eller beordre sin partner til noget. Men man kan spørge/foreslå/whatever, hvis det er noget, der betyder noget for én.
3
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
SonataA
Indlæg: 518
Tilmeldt: 1. sep 2015, 05:20
Kort karma: 52
Likede indlæg: 823

Re: Rettigheder i parforholdet

Indlægaf SonataA » 15. mar 2016, 07:51

For mig er der helt klart en bagatel-grænse. Særligt fordi jeg ikke tror ret meget på forhold hvor man skal styre hinanden, fx ift frisure, påklædning, madvaner etc.
Økonomisk har vi en forpligtelse for, at der er penge til de faste udgifter og til at børnene ikke mangler noget, derudover har vi seperat økonomi, netop fordi vi så ikke behøver at hve tilladelse til sko/taske/whatever-køb.
0
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Rettigheder i parforholdet

Indlægaf Lurende Peber » 15. mar 2016, 07:52

JoyNips skrev:Jeg synes ikke, at man kan forbyde, afkræve eller beordre sin partner til noget. Men man kan spørge/foreslå/whatever, hvis det er noget, der betyder noget for én.
...og vise hensyn hvis man VED, at etellerandet er direkte afskyvækkende for partneren.
1
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Rettigheder i parforholdet

Indlægaf Fru Sunshine » 15. mar 2016, 07:53

Jeg har "forbudt" min mand at barbere sit fuldskæg af. Til gengæld må jeg ikke blive korthåret.

Det er vist sådan det vildeste, selv om han da på ingen måde er begejstret for min kjolepassion, som han synes, er gået over gevind (og det er den vist også - lidt), men han bestemmer ikke, om jeg må købe nyt, ligesom jeg ikke bestemmer over ham.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Guldfisk
Indlæg: 537
Tilmeldt: 18. aug 2015, 18:40
Kort karma: 54
Likede indlæg: 1264

Re: Rettigheder i parforholdet

Indlægaf Guldfisk » 15. mar 2016, 08:51

Man må vel altid sige "jeg vil gerne have, at du... " og så kan man tage diskussionen derfra inkl. diverse konsekvenser af om ønsket opfyldes/ikke opfyldes.

Hvis en fyr vil have mig til at gå i pænere tøj, er han velkommen til at forære mig det. Og stå for strygning og håndvask efter behov. Og han ville stadig ikke få ret til at bestemme, hvornår jeg tog det på. Men han kunne jo spørge meget pænt ;)
0
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4061
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 3672

Re: Rettigheder i parforholdet

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 15. mar 2016, 08:56

Så længe hun gør som jeg siger kan hun gøre hvad hun vil.
1
Grab them by the pussy
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Rettigheder i parforholdet

Indlægaf LaScrooge » 15. mar 2016, 09:11

Jeg synes absolut ikke, man har ret til at bestemme noget over sin partner. Man kan anmode og man kan fortælle hvorfor det betyder noget og hvad det betyder for en, men det er dét. Og man kan svare ærligt, når ens partner spørger en om hvad man synes.

Jeg syne det tyder på en ubalance i forholdet, hvis man føler behov for at kræve. Det sker sikkert ret ofte i parforhold, at den ene kræver, at den anden rydder op efter sig selv eller gør rent engang imellem, men det peger stadig på en ubalance i form af dårlig kommunikation, manglende evne til at imødekomme hinanden på hinandens behov, og forskelle, man ikke kan finde kompromiser i forhold til og når man til det punkt, hvor man fremsætter krav overfor et andet voksent menneske, har man ladet det komme for langt ud - begge parter, omend på forskellige måder.
8
And we both know: I will be delicious
In_your_eyes
Indlæg: 1015
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:40
Kort karma: 158
Geografisk sted: Midt i Jylland
Likede indlæg: 1942

Re: Rettigheder i parforholdet

Indlægaf In_your_eyes » 15. mar 2016, 09:16

Et " hold nu op, du er lækker med fx langt hår/i jeans/kjole" kan sagtens få mig til at "makke ret" .
Hvor i mod "hold nu op, du er grim i/med" har den stik modsatte effekt.
Så man kan godt "forlange/kræve" noget af mig, så længe man gør det på en ordentlig måde.
4
:pompom:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46093

Re: Rettigheder i parforholdet

Indlægaf LadyFox » 15. mar 2016, 09:32

Jeg synes det er fuldstændig absurd at sætte krav til hvordan ens partner skal se ud og den slags. Jeg ville flippe fuldstændig skråt hvis min kæreste fik den idé at han havde noget at skulle have sagt omkring min påklædning, frisure osv. Hvordan jeg ser ud skal jeg nok selv om, og han bestemmer også selv. Forslag synes jeg er helt fint, så længe det bliver ved at forslag.

Jeg synes som udgangspunkt ikke man kan bestemme over andre mennesker, heller ikke sin kæreste. Og at man altid har retten til sin egen frie vilje, og sine egne frie valg. Alligevel er der da ting jeg bestemmer i mit forhold, men de ting jeg bestemmer, bestemmer jeg fordi at det har vi i fællesskab aftalt at jeg gør - f.eks. bestemmer jeg over vores økonomi, sådan mere eller mindre - men det er sådan set min kærestes ønske. Min kæreste er bare ikke god til den slags, og det ved han godt - og han ville nemt komme til at bruge så mange penge på f.eks. xboxspil at vi kunne leve af havregryn resten af måneden, og det er han sådan set heller ikke selv interesseret i, til gengæld er det jo så også min pligt at være rimelig omkring økonomien og give plads til de ting der betyder noget for ham. Det som vi ikke har aftalt jeg bestemmer, er der ingen der bestemmer, der snakker vi om det, finder kompromisser, når til en eller anden form for enighed - og sluger en helvedes masse kameler. Men sådan er det, vi skal jo begge kunne være i det, og det er der bare ingen der kan hvis den ene skal agerer en eller anden overboss.
2
...
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Rettigheder i parforholdet

Indlægaf Viskelæder » 15. mar 2016, 09:40

Jeg er også på 'man kan ikke bestemme over hinanden'-vognen. Det er helt i orden at sige, hvad man foretrækker, men kan kan og skal ikke bestemme over hinanden.
1
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Rettigheder i parforholdet

Indlægaf JoyNips » 15. mar 2016, 09:42

Jeg har faktisk engang nægtet at følges med min kæreste, hvis ikke han havde skiftet tøj, kommer jeg til at tænke på.
Han havde taget et par solgule, lidt for stramme jeans fra klæd-ud-kassen på. Der satte jeg altså grænsen.
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Rettigheder i parforholdet

Indlægaf girl_beat » 15. mar 2016, 10:34

Angelina skrev:Man har jo præcis de "rettigheder" som ens partner lader en få ... altså, jeg forlanger f.eks at min mand ikke går ud og handler sammen med mig i hans klamme jogginbukser - alternativet er at vi ikke handler ind sammen. Det kan han jo så vælge at acceptere - eller vælge at sige han ikke vil finde sig i og forlade forholdet. Og sådan er det med det hele, man kan vælge at acceptere de ting ens partner "forlanger" eller også kan man ikke leve med de krav, og så komme videre.

Hæ - hos os er det omvendt; min kæreste vil ikke gå ud i offentligheden i joggingbukser, så jeg plejer at udfordre ham med "du tør ikke..." :devil:
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Rettigheder i parforholdet

Indlægaf Fru Sunshine » 15. mar 2016, 16:29

Forresten ville jeg nu nok ikke kræve skilsmisse, hvis min elskede barberede skægget af.
Jeg elsker ham jo ikke mindre uden, men jeg synes, han er sindssygt lækker med det skæg.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.

Tilbage til "Forhold og sex"