Hvorfor vil folk eje andre mennesker/monogami?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
libertá
Indlæg: 886
Tilmeldt: 29. jan 2018, 17:39
Kort karma: 15
Likede indlæg: 359

Hvorfor vil folk eje andre mennesker/monogami?

Indlægaf libertá » 16. nov 2023, 18:14

I de få forhold, jeg har været i, har det været åbne forhold. Jeg dur ikke til monogami og bryder mig ikke om konceptet.

Jeg synes, at det er noget underligt noget, at man mener at man har ret til at eje et andet menneske og skabe sig, hvis den anden person har sex med eller kan lide et andet menneske. I min verden bør man være en fri fugl og have sex med og elske dem, man har lyst til. Og jeg mener, at det bliver ret kedeligt, hvis man kun må være sammen med én person hele livet. Jeg er heller ikke sikker på, at det er naturligt og sundt for mennesker. Man ser tit parforhold blive åh så kedelige med tiden...

I, der lever monogamt og kan lide dette, savner I aldrig sex og selskab med andre mennesker end jeres mand/kvinde? Og føler I jer aldrig fristet af andre og virker det aldrig stridt og begrænsende for jer, at I ikke må være sammen med eller flirte med andre?

Og hvorfor mener I, at I har ret til at eje den anden person? Bør andre ikke også have muligheden for at nyde denne person, hvad enten det er en mand eller kvinde? Hvorfor mener DU, at lige præcist DU og ingen anden skal have eneret over denne udkårne person? Er det ikke lidt egoistisk rent koncept-mæssigt? ;)

Jeg har da været forelsket og haft følelser for personer. Bestemt. Men jeg har ALDRIG haft lyst til at eje nogen. I min verden skal folk være frie fugle og man skal bare gøre, som man har lyst til. Så hvis en person på et tidspunkt gerne vil ses med andre end mig, vil jeg ikke være i vejen for dette. Det ville jeg mene ville være egoistisk af mig. Ligesom jeg egentlig også synes, at det er besidderisk og lidt egoistisk, hvis nogen tror, at de ejer MIG. Det er der ingen der gør!

Er monogami stadig cool anno 2023 eller er monogami ved at være et forældet og umoderne koncept. Hvad siger I?

P.S: Mine forældre er først i 70´erne og har fejret guldbryllup. Uadadtil er de jo det perfekte par og har tilsyneladende aldrig haft noget ved siden af (påstår de begge). Men alligevel tænker jeg, om det mon kan passe, at de aldrig har haft lyst til andre. F.eks. har jeg lagt mærke til, at når min far ser Youtube-videoer, ser han påfalende ofte videoer med skønne unge sangerinder. Så tænker jeg, at det nok er noget, han ubevidst gør, fordi han alligevel inderst inde HAR en eller anden uforløst drift rettet imod unge kvinder. Så ser han bare Youtube-videoer med unge lækre sangerinder og projicerer sin lyst overpå disse. Jeg mener, det er næsten kun unge sangerinder, han ser. Sjældent modne. Og mandelige sangere ser han stort set aldrig. Det synes jeg er påfaldende. :slem:
0
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2590
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 129
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8662

Re: Hvorfor vil folk eje andre mennesker/monogami?

Indlægaf Raenil » 16. nov 2023, 19:25

Det der adskiller os fra de fleste andre dyr er muligheden for at lægge langsigtede planer og handle på dem.
Fx. at have et livsvidne, som man kan fejre guldbryllup med. Og snakke om børnene med. Og tage på ferie med.

Selvfølgelig har din far lyst til andre kvinder. Han har bare mere lyst til at være sammen med din mor. Så han styrer sine impulser.

Og nåe ja. Tillid og tryghed og en der har ens ryg og den slags. Fællesskab. Det at ens børn ikke skal ligge og spekulere over om mor og far mon også vælger hinanden til i morgen.

Hvis dine planer er anderledes, og du har det godt med det, så godt for dig, det må du gerne for min skyld. Bare du er ærlig omkring hvad du søger.
15
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 10325
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1232
Likede indlæg: 18651

Re: Hvorfor vil folk eje andre mennesker/monogami?

Indlægaf .Magic. » 16. nov 2023, 19:26

Hvorfor har du behov for at være nedladende ift folk der er monogame? Jeg forstår ikke behovet for at nedgøre andre i forsøget på at uddybe din holdning til forhold :-)
Det er en træls måde at starte en debat på, men jeg hopper på den.

Man kan ikke eje en person. Man ejer døde ting i min verden - Ikke levende væsner.

Jeg kan sagtens mene at en anden mand er pæn og lækker og jeg er da også sikker på at min kæreste mener det samme om kvinder, hvilket er ganske almindeligt.
Jeg har ikke noget behov for at have sex eller anden form for fysisk kontakt med en anden mand. Sexting er forbeholdt min kæreste og han har det på samme måde og ingen af os har lyst eller behov for at blande andre ind i det.
9
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5326
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6702

Re: Hvorfor vil folk eje andre mennesker/monogami?

Indlægaf 1234 » 16. nov 2023, 19:27

Raenil skrev:Det der adskiller os fra de fleste andre dyr er muligheden for at lægge langsigtede planer og handle på dem.
Fx. at have et livsvidne, som man kan fejre guldbryllup med. Og snakke om børnene med. Og tage på ferie med.

Selvfølgelig har din far lyst til andre kvinder. Han har bare mere lyst til at være sammen med din mor. Så han styrer sine impulser.

Og nåe ja. Tillid og tryghed og en der har ens ryg og den slags. Fællesskab. Det at ens børn ikke skal ligge og spekulere over om mor og far mon også vælger hinanden til i morgen.

Hvis dine planer er anderledes, og du har det godt med det, så godt for dig, det må du gerne for min skyld. Bare du er ærlig omkring hvad du søger.

Enig udover at jeg faktisk ikke har haft lyst til andre mænd end min mand. Jeg er kun seksuelt tiltrukket, når jeg elsker eller er forelsket og det jeg ikke været i andre siden vi blev kærester.
1
Allmost_Famous
Indlæg: 4180
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 747
Likede indlæg: 17210

Re: Hvorfor vil folk eje andre mennesker/monogami?

Indlægaf Allmost_Famous » 16. nov 2023, 19:31

Hvorfor er det vigtigt for dig? Altså, jeg er godt med på, at man kan finde et emne interessant, men hvorfor har du så meget investeret i det?
3
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6484
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 774
Likede indlæg: 15354

Re: Hvorfor vil folk eje andre mennesker/monogami?

Indlægaf Ata » 16. nov 2023, 19:33

Jeg vil ikke eje nogen. Men jeg ved, at min egen risiko for at blive forelsket i andre, hvis jeg har seksuelle relationer med dem, er ret høj, og jeg har indtryk af, at det samme gælder min mand. Så det er primært for at beskytte vores parforhold, at vi ikke render og er sammen med andre. Jeg dur i øvrigt ikke til at have sex med nogen, som jeg ikke har en form for følelser for, så for mig ville fidusen heller ikke være så stor...
1
abcd
Indlæg: 6447
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 296
Likede indlæg: 10547

Re: Hvorfor vil folk eje andre mennesker/monogami?

Indlægaf abcd » 16. nov 2023, 19:37

Monogami eksisterer fordi det skaber social stabilitet. For de fleste mænd er spørgsmålet om andre kvinder ikke så relevant fordi de har så vanskeligt ved at skaffe kvinder at de er deres kvinder tro fordi det er det letteste. Mænd med høj social status og følgende mange seksuelle muligheder er meget ofte utro. Den brede masse af mænd er primært tro fordi det er for besværligt at være andet, ikke fordi de er dedikerede til deres kvinder. Hvis man præsenterede dem for en masse attraktive muligheder for sex, ville de fleste af dem falde i.
1
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 10325
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1232
Likede indlæg: 18651

Re: Hvorfor vil folk eje andre mennesker/monogami?

Indlægaf .Magic. » 16. nov 2023, 20:09

abcd skrev:Monogami eksisterer fordi det skaber social stabilitet. For de fleste mænd er spørgsmålet om andre kvinder ikke så relevant fordi de har så vanskeligt ved at skaffe kvinder at de er deres kvinder tro fordi det er det letteste. Mænd med høj social status og følgende mange seksuelle muligheder er meget ofte utro. Den brede masse af mænd er primært tro fordi det er for besværligt at være andet, ikke fordi de er dedikerede til deres kvinder. Hvis man præsenterede dem for en masse attraktive muligheder for sex, ville de fleste af dem falde i.

Jeg tror der er ligeså mange kvinder der ville falde i men det snakker vi bare ikke om fordi det er kvinder - og sådan noget gør kvinder jo ikke.
Nej jeg siger ikke at alle mænd eller kvinder er utro. Jeg siger mange kvinder er nok på lige fod med mænd på det punkt.
1
abcd
Indlæg: 6447
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 296
Likede indlæg: 10547

Re: Hvorfor vil folk eje andre mennesker/monogami?

Indlægaf abcd » 16. nov 2023, 20:21

.Magic. skrev:
abcd skrev:Monogami eksisterer fordi det skaber social stabilitet. For de fleste mænd er spørgsmålet om andre kvinder ikke så relevant fordi de har så vanskeligt ved at skaffe kvinder at de er deres kvinder tro fordi det er det letteste. Mænd med høj social status og følgende mange seksuelle muligheder er meget ofte utro. Den brede masse af mænd er primært tro fordi det er for besværligt at være andet, ikke fordi de er dedikerede til deres kvinder. Hvis man præsenterede dem for en masse attraktive muligheder for sex, ville de fleste af dem falde i.

Jeg tror der er ligeså mange kvinder der ville falde i men det snakker vi bare ikke om fordi det er kvinder - og sådan noget gør kvinder jo ikke.
Nej jeg siger ikke at alle mænd eller kvinder er utro. Jeg siger mange kvinder er nok på lige fod med mænd på det punkt.


Forskellen er at de fleste kvinder har tæt på fri adgang til sex. Hvis mænd levede på den gennemsnitlige kvindens betingelser, ville der ikke være monogami.
0
D.itsen
Indlæg: 3366
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 566
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 9090

Re: Hvorfor vil folk eje andre mennesker/monogami?

Indlægaf D.itsen » 16. nov 2023, 20:43

Raenil skrev:Det der adskiller os fra de fleste andre dyr er muligheden for at lægge langsigtede planer og handle på dem.
Fx. at have et livsvidne, som man kan fejre guldbryllup med. Og snakke om børnene med. Og tage på ferie med.

Selvfølgelig har din far lyst til andre kvinder. Han har bare mere lyst til at være sammen med din mor. Så han styrer sine impulser.

Og nåe ja. Tillid og tryghed og en der har ens ryg og den slags. Fællesskab. Det at ens børn ikke skal ligge og spekulere over om mor og far mon også vælger hinanden til i morgen.

Hvis dine planer er anderledes, og du har det godt med det, så godt for dig, det må du gerne for min skyld. Bare du er ærlig omkring hvad du søger.

Alt det der kan man også i ikke-monogame forhold. Også blandt totalt parforholds-anarkister (eller hvad det nu er de selv kalder sig). Men nej, nok ikke i den form trådstarter lægger op til.
2
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
ajnaM
Indlæg: 10114
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1059
Likede indlæg: 27697

Re: Hvorfor vil folk eje andre mennesker/monogami?

Indlægaf ajnaM » 16. nov 2023, 20:51

Vi ejer da ikke hinanden? Vi vælger hinanden og et fælles liv til. Ikke mindst fordi det er den type familie, vi begge ønsker.

Var vi sammen med andre, ville der altid være en risiko for, at man forelskede sig i en anden og muligvis fik lyst til at leve sit liv med en anden - eller følte sig splittet og endte med at blive ked af det. Det ville være for stor en risiko for vores familie, og det er der ingen af os, der ønsker.

Men altså, man kan jo sagtens have venner af det modsatte køn - vi må også gerne flirte, danse og alt det der. Så selskab er der masser af. Bare ikke noget seksuelt, men det klarer vi os begge fint uden.
8
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3121
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 43
Likede indlæg: 5368

Re: Hvorfor vil folk eje andre mennesker/monogami?

Indlægaf AFK » 16. nov 2023, 21:07

libertá skrev:Jeg dur ikke til monogami og bryder mig ikke om konceptet.

Og hvorfor mener I, at I har ret til at eje den anden person? Bør andre ikke også have muligheden for at nyde denne person, hvad enten det er en mand eller kvinde? Hvorfor mener DU, at lige præcist DU og ingen anden skal have eneret over denne udkårne person? Er det ikke lidt egoistisk rent koncept-mæssigt? ;)

Er monogami stadig cool anno 2023 eller er monogami ved at være et forældet og umoderne koncept. Hvad siger I?


At dømme efter dit oplæg, fatter du hat af hvad monogami går ud på som koncept, og det er jo nok dét, der er det største problem.

Man ejer ikke hinanden, bare fordi man er monogam. Man har bare besluttet sig for gensidigt at aftale, at man kun har sex med hinanden, og ikke med andre. Hvis man ikke gider de vilkår, eller hvis man ønsker at være sammen med andre, kan man enten bare lade være med at indgå sådan en aftale eller trække sig ud af den, hvis man har fortrudt.

Og mht. moderne, så var polygami sidst på mode i 70'erne - altså for 4-5 årtier siden, mens monogami har været den herskende mode lige siden. Så hvis nogle af de koncepter er umoderne eller forældede, må det jo være polygami.
5
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 10325
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1232
Likede indlæg: 18651

Re: Hvorfor vil folk eje andre mennesker/monogami?

Indlægaf .Magic. » 16. nov 2023, 21:46

abcd skrev:
.Magic. skrev:
abcd skrev:Monogami eksisterer fordi det skaber social stabilitet. For de fleste mænd er spørgsmålet om andre kvinder ikke så relevant fordi de har så vanskeligt ved at skaffe kvinder at de er deres kvinder tro fordi det er det letteste. Mænd med høj social status og følgende mange seksuelle muligheder er meget ofte utro. Den brede masse af mænd er primært tro fordi det er for besværligt at være andet, ikke fordi de er dedikerede til deres kvinder. Hvis man præsenterede dem for en masse attraktive muligheder for sex, ville de fleste af dem falde i.

Jeg tror der er ligeså mange kvinder der ville falde i men det snakker vi bare ikke om fordi det er kvinder - og sådan noget gør kvinder jo ikke.
Nej jeg siger ikke at alle mænd eller kvinder er utro. Jeg siger mange kvinder er nok på lige fod med mænd på det punkt.


Forskellen er at de fleste kvinder har tæt på fri adgang til sex. Hvis mænd levede på den gennemsnitlige kvindens betingelser, ville der ikke være monogami.

Godt du lige fik “tæt på” med.
0
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5957
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 833
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14817

Re: Hvorfor vil folk eje andre mennesker/monogami?

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 16. nov 2023, 21:54

Jeg ejer ikke min kæreste og har ingen intention om det heller. Han må knalde lige dem han har lyst til - han er sit eget menneske med egne tanker, lyster og drømme. Jeg har bare været klar i min udmelding om at hvis han vil knalde med andre, så skal vi ikke være sammen. Så er valget egentlig hans. Ligesom at jeg kan gøre lige hvad jeg vil, men hvis jeg vælger at være sammen med andre, så skal vi ikke være sammen.

Monogami er at vælge hinanden og nogle faste retningslinjer til, uden at man derudover bliver ejet af et andet menneske. Handlinger har konsekvenser - det er ikke det samme som at "eje" andre.
8
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7570
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 836
Likede indlæg: 19899

Re: Hvorfor vil folk eje andre mennesker/monogami?

Indlægaf Animi » 16. nov 2023, 21:58

Jeg og min kæreste ejer ikke hinanden, men vi har samme værdier og lysten til at være monogame. Så det er det, vi er.

Han har da sikkert set nogle andre kvinder, han har været tiltrukket af og tænkt " ku' godt" om. Men heldigvis er vores parforhold og vores familie vigtigere end behovet for at have sex med andre.

Har man ikke lyst til at være monogam, så er det da helt fint. Så skal man da bare finde en, der har det på samme måde.
3
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.

Tilbage til "Forhold og sex"