Den svære snak - om penge

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Den svære snak - om penge

Indlægaf Karkluden » 14. mar 2016, 10:43

Aesel82 skrev:
Karkluden skrev:Vi har i praksis fællesøkonomi, og vi har tænkt os at gifte os med fælleseje.
Med det skal også siges, at vi uddanner os nærmest nøjagtigt samtidig til nærmest nøjagtigt samme lønvilkår og pensionsvilkår. Hvis én over tid får mere/mindre end den anden, er det fordi den anden part giver pladsen - fx ved at han eller jeg går hjemme på barsel eller orlov, og den anden arbejder. Eller at den ene part går ned i tid for at den anden kan arbejde MANGE timer. Ish. Så på den måde føler vi begge to, at det ville være begges fortjeneste hvis en af os skulle få flere penge eller mere pension, og derfor vil vi også dele den også i tilfælde af en skilsmisse.

Kom en af os med et stort særeje, ville vi muligvis se anderledes på det, men vores økonomi var nærmest identisk, inden vi slog den sammen, og grundet vores uddannelser vil den sandsynligvis være vedblevet nærmest identisk, og vi ser derfor ingen grund til andet.


Så ville jeg sørge for at få lavet en ægtepagt om, at pensionerne skal deles i forbindelse med skilsmisse :).

Som udgangspunkt skal pensioner nemlig ikke deles, og som andre i tråden har oplevet, så er mundtlige aftaler ikke altid meget værd i en skilsmissesituation (disclaimer: jeg ved godt, at mundtlige aftaler er lige så gældende som skriftlige, men de er bare så skidesvære at bevise ;) ).

Nå, for søren. Det troede vi faktisk skete automatisk. Det vil vi huske, når vi gifter os - tak :kys:

(Herhjemme har vi i øvrigt ikke svært ved den slags samtaler. Men vi har også været nødt til at forholde os til mange slags "hvad nu hvis" om død osv pga. sydomme... Så lidt skilsmissesnak.. oh well)
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Aesel82
Indlæg: 2635
Tilmeldt: 21. okt 2015, 20:17
Kort karma: 176
Likede indlæg: 4244

Re: Den svære snak - om penge

Indlægaf Aesel82 » 14. mar 2016, 10:47

Karkluden skrev:
Aesel82 skrev:
Karkluden skrev:Vi har i praksis fællesøkonomi, og vi har tænkt os at gifte os med fælleseje.
Med det skal også siges, at vi uddanner os nærmest nøjagtigt samtidig til nærmest nøjagtigt samme lønvilkår og pensionsvilkår. Hvis én over tid får mere/mindre end den anden, er det fordi den anden part giver pladsen - fx ved at han eller jeg går hjemme på barsel eller orlov, og den anden arbejder. Eller at den ene part går ned i tid for at den anden kan arbejde MANGE timer. Ish. Så på den måde føler vi begge to, at det ville være begges fortjeneste hvis en af os skulle få flere penge eller mere pension, og derfor vil vi også dele den også i tilfælde af en skilsmisse.

Kom en af os med et stort særeje, ville vi muligvis se anderledes på det, men vores økonomi var nærmest identisk, inden vi slog den sammen, og grundet vores uddannelser vil den sandsynligvis være vedblevet nærmest identisk, og vi ser derfor ingen grund til andet.


Så ville jeg sørge for at få lavet en ægtepagt om, at pensionerne skal deles i forbindelse med skilsmisse :).

Som udgangspunkt skal pensioner nemlig ikke deles, og som andre i tråden har oplevet, så er mundtlige aftaler ikke altid meget værd i en skilsmissesituation (disclaimer: jeg ved godt, at mundtlige aftaler er lige så gældende som skriftlige, men de er bare så skidesvære at bevise ;) ).

Nå, for søren. Det troede vi faktisk skete automatisk. Det vil vi huske, når vi gifter os - tak :kys:

(Herhjemme har vi i øvrigt ikke svært ved den slags samtaler. Men vi har også været nødt til at forholde os til mange slags "hvad nu hvis" om død osv pga. sydomme... Så lidt skilsmissesnak.. oh well)


You're welcome :)
0
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: Den svære snak - om penge

Indlægaf Spjaerten » 14. mar 2016, 11:12

FruDulle skrev:
Spjaerten skrev:Nu er jeg hverken blev gift eller skilt eller for den sags skyld i et forhold lige nu.

Men jeg ville da aldrig nogensinde forvente at skulle ha del i evt mands pension.
Jeg har min egen opsparet via job og ja jeg er jo selv skyld i hvor meget der er opsparet og at jeg ikke har oprettet en privat yderligere, det kan da ikke komme ham ved!


Jeg har en forventning om 1/2 af næsten alt. Men vi har også indrettet os meget atypisk.


Lige præcis i har nemlig valgt en anderledes livsstil end et normalt hvor begge parter srbejder "normalt" så kan sagtens forstå i har "andre regler" & indrettet jer efter dem i fht pension og formue.
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Den svære snak - om penge

Indlægaf Madam Pomfrey » 14. mar 2016, 11:43

Vi har snakket om det, hvordan vi forholder os i forskellige situationer.

Vi har sørget for at vi respektivt er forsikret, og vores pensioner osv. går til den anden ved tidlig dødsfald.
Vi kører 100 % fælles økonomi, og mundtlig aftale er at vi trækker et engangsbeløb fra til mig, og derefter deler det hele ligeligt.
Engangbeløb til mig, da jeg har en lavere pensionsopsparing end han, og det er økonomisk set min personlige økonomi der har lidt under barsler, og sidst men "her og nu"-væsentligt, er at min indkomst er lavere end hans, og jeg derfor ville have sværere ved at re-etablere mig.

Vores pensionsopsparinger har vi aftalt ikke skal i spil, - grundlæggende fordi de er en del af lønpakken.
Det er jo ikke min mands valg at jeg har uddannet mig inden for et omsorgsfag, og lønnen ikke er verdens højeste.
Og jeg har heller ikke haft indflydelse på min mands valg af uddannelse, job osv.
Så min indkomst vs. hans, og min pension vs. hans - det er som det er. Vi bidrager hver især med det vi tjener, og det gør vi al den tid vi er sammen. Den dag vi ikke er samme, har vi ikke forpligtigelser overfor hinanden.
Det er jo ikke hans pensionsopsparing eller hans lønchek jeg har giftet mig med.


Faktisk var vores snak mest baseret på hvad vi kunne og ville gøre ifht. børn ved evt. skilsmisse.
Og umiddelbart blev modellen, at jeg på papiret ville være bopælsforældre, da jeg tjener mindst, og derfor har større behov for ydelser og tilskud. Samt at jeg er den der i langt det største omfang tager mig at indkøb til børn, frisør, skoletasker, sportssko og hvad har vi ellers.
Derfor synes det mest fair.
Vi ville dog etablere en konto hvor alle indtægter i forb. med børn, fars bidrag incl, blev sat ind.

Denne snak var imens vores børn gik på privatskole, og det derfor var vigtig for os at de ville kunne blive ved med at gå på skolen, og være i et miljø der var trygt og velkendt for dem, så den del af deres hverdag ikke skulle brydes, oven i en evt. skilsmisse.
Snakken udsprang netop af at min veninde blev skilt fra hendes mand, og hvad det bl.a. betød for hendes økonomi og for deres børn, som f.x. endte med skoleskifte, da far ikke ønskede at bidrage yderligt for at det kunne lykkes.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Sorenspige
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 967
Likede indlæg: 9377

Re: Den svære snak - om penge

Indlægaf Sorenspige » 14. mar 2016, 19:45

Der er jo også forskel på pensionsopsparinger. Min mand tjener mere end mig, men han skal til gengæld selv betale al sin pension selv (pt indbetaler han 15%). Min pension er en del af min løn, og procentvis højere end min mands.
Derfor får vi ca der samme om måneden, selvom min arbejdstid er nedsat 10%.

Som tingene er nu, kan jeg derfor ikke se det rimelige i at forlange halvdelen af hans pension ved en evt skilsmisse.
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Den svære snak - om penge

Indlægaf Studsgaard » 14. mar 2016, 20:25

Jeg går hjemme på deltid, han tjener størstedelen af vores penge - en fælles beslutning.

Vi har aftale at vi deler ved en evt skilsmisse. Vi kom ind i ægteskabet uden nogen formuer, og vi har fællesøkonomi.
Nu hvor jeg ser denne tråd, har vi lige tage snakken, han grinede bare og sagde at det var da hans pension, den skulle han da leve godt af..... Men blev så alvorlig, og sagde at det jo ville være mest fair vi delt. Ellers kunne han jo også se det kunne påvirke hans børn. Blev vi skilt og jeg stod med kun min lille pensionsopsparing, så måtte jeg jo forsøge at få indbetalt mere på fære år, hvilket ville medføre ringere økonomisk frirum for mig som jo også vil påvirke vores børn.
1
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1965

Re: Den svære snak - om penge

Indlægaf Tobywan » 14. mar 2016, 21:11

Ingen af os vil på ingen måde leve i et forhold, hvor vi ikke er økonomisk lige. Derfor har vi også fællesøkonomi og deles lige om de ressourcer der kommer ind, uanset hvem der tjener hvad.

Den ene af os havde penge efter et lejlighedssalg, som blev brugt til vores fælles boligkøb. Den del er låst/reserveret, så den udbetales ved et evt. salg. Indtil da kommer den os begge til gode, da den har betydet et markant lavere huslån.

Vi havde cirka lige store pensionsopsparinger inden vi mødes.
Det skifter lidt hvem der tjener mest, og derfor forsøger vi løbende at tilpasse det så vi betaler det samme ind på vores pensionsopsparing. Det gør også, at vi stadig i dag ligger ret tæt i forhold til opsparing. Skulle det ske vi går hver til til sit, så er der intet der skal deles i forhold til pension (det er der allerede sørge for). Der kan selvfølgelig være en forskel i forhold til forretning, men så længe vi løbende betaler det samme ind, så er vi begge tilfredse med den løsning. Bliver vi sammen kommer det jo ud på et, og går vi fra hinanden er ingen dårligere stillet end man ellers ville have været. Praktikken har siden starten været, at vi betaler ind, så det tilsvarer den som tjener mest.

Vi er ikke gift, men har gennem testemente sikret hinanden. Ligeledes er der lavet livsforsikringer, så ingen skal bekymre sig om økonomi, hvis det bliver aktuelt.

Vi har altså taget snakken, fået lavet papirarbejdet, og er i øvrigt ret enige om hvordan det skal fungere.
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Den svære snak - om penge

Indlægaf Fru Sunshine » 15. mar 2016, 07:32

Jeg tror, vores pensionsordninger giver stort set det samme, og så er min mand sådan en, der elsker at spare sammen. Blandt andet til, når vi bliver gamle og grå.
Skulle det værste ske, vil den opsparing da være hans. Det er jo ham, der han betalt til den. Vores fællesopsparing ville skulle deles, netop fordi den er fælles.

Jeg har intet ønske om at plukke ham, hvis vi skulle ende i skilsmisse - og vice versa.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Den svære snak - om penge

Indlægaf Stars » 15. mar 2016, 07:58

FruDulle skrev:
adagio skrev:
FruDulle skrev:Tvivler på at nogen laver sådan en opsætning. "Jeg VIL gå hjemme og du SKAL tjene pengene og jeg SKAL kompenseres i pension og du har ikke noget valg" færdig bum. Altså, seriøst. Sådan er et forhold jo ikke. Det virker ret søgt.


Men derfor kan kvinden jo godt gå hjemme på eget ønske og imod mandens ønske. Det hedder kompromis.


Men partout imod mandens ønske er da ikke et kompromis. Et kompromis er give and take. Udfra den firkantede opstilling er det jo kun kun take.

Jeg kan egentlig godt se, hvad adagio mener, for det var det samme - bare med modsat fortegn - for mine forældre, da vi var børn:

Min mor ville gerne tilbage på arbejde, mens min far insisterede på, at hjem og børn var hendes primære forpligtelse.
Kompromis'et blev, at hun allernådigst fik lov til at arbejde 15 timer/ugen, fra jeg var 3 år.
(At min far så fandt det urimeligt, at han efter et 25 år langt ægteskab på hans præmisser måtte hoste op med ægtefællebidrag, er en anden sag)
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Den svære snak - om penge

Indlægaf Akehurst2 » 15. mar 2016, 09:10

Det er i virkeligheden det, der er den svære snak:

"Altså, hvis der er for meget vrøvl med dig, så tænker jeg på din livsforsikring og kvæler dig med en pude. Bare så vi har det på det rene."

Så er det trods alt noget lettere at tale lidt om pensionerne og samejekontrakten på huset.
0

Tilbage til "Forhold og sex"