Har i tilgivet utroskab

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Stine72
Indlæg: 8
Tilmeldt: 23. jan 2023, 11:42
Kort karma: 1
Likede indlæg: 6

Re: Har i tilgivet utroskab

Indlægaf Stine72 » 23. jan 2023, 18:00

Det er så rigtigt det i skriver, kan ikke modsige jer, var det en veninder havde jeg også sagt LØB, Det bare sindsyg svært når man elsker manden har haft 20 fantastiske år, tre skønne børn, og en helt knus mand, og man selv er fuldstændig rodet i sine følelser, hans påstand var at hun var en pige med mange problemer og han udelukkende talte med hende fordi han havde ondt af hende, han på intet tidspunkt havde andre tanker, han er mega udadvendt og altid en der taler med alle, at den kaffedate udviklet sig til noget forkerte, han ikke selv havde set og som han straks fik lukket, er jeg naiv???? kan vi alke fejle ? Jeg prøver at forstå ham men spørgsmålet er om jeg bare er blind dum blåøjet og naiv, mit hovede siger noget andet end mit hjerte
1
Portofino male
Indlæg: 23
Tilmeldt: 17. jan 2023, 13:03
Kort karma: 0
Likede indlæg: 17

Re: Har i tilgivet utroskab

Indlægaf Portofino male » 23. jan 2023, 18:14

Stine72 skrev:Det er så rigtigt det i skriver, kan ikke modsige jer, var det en veninder havde jeg også sagt LØB, Det bare sindsyg svært når man elsker manden har haft 20 fantastiske år, tre skønne børn, og en helt knus mand, og man selv er fuldstændig rodet i sine følelser, hans påstand var at hun var en pige med mange problemer og han udelukkende talte med hende fordi han havde ondt af hende, han på intet tidspunkt havde andre tanker, han er mega udadvendt og altid en der taler med alle, at den kaffedate udviklet sig til noget forkerte, han ikke selv havde set og som han straks fik lukket, er jeg naiv???? kan vi alke fejle ? Jeg prøver at forstå ham men spørgsmålet er om jeg bare er blind dum blåøjet og naiv, mit hovede siger noget andet end mit hjerte


Jo, der er et håb.

Men lad ikke det lille, flakkende lys styre din kurs. Pas nu på at al den tabte tillid ikke bliver til ny romance… Der er altid en grund til at den ene part træder over de fælles grænser.

Forstå hvorfor. Ikke hvad han siger (det er sikkert løgn) men hvad han føler. Mærk hvad det er der er på spil for ham. Hvis du har tvivl er han videre og du skal passe på dig selv. Ellers er det ham der skal vinde dig tilbage.

Håber det lykkes, men indstil dig på at lade ham gå.
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Har i tilgivet utroskab

Indlægaf Danseprinsesse » 23. jan 2023, 18:33

Jeg har et nært familiemedlem, der har været gennem noget lignende.

Det var en affære, og det var ikke hendes mand, der selv stoppede det og gik til bekendelse (det var den anden kvindes mand, der afslørede det).
Den del har måske været det sværeste af det at komme igennem.

Det har været rigtig hårdt for dem begge og har taget lang tid (også i terapi), men her efter 3-4 år virker de til at have et godt parforhold.

Som pårørende har det været mig magtpåliggende at være der uden at dømme. Mange er meget sort/hvide mht. utroskab - men du skal have mulighed for at finde din egen vej i det. Det håber jeg, dine omgivelser giver dig plads til, uden at du skal føle dig forkert.

I øvrigt var det også vigtigt for mig, at manden, der havde været utro, skulle behandles ordentligt. Der var selvfølgelig vrede og skuffelse, men han var også et menneske i krise og sorg.

Jeg håber hele jeres familie kommer godt igennem det - uanset om jeres forhold overlever.
12
Stine72
Indlæg: 8
Tilmeldt: 23. jan 2023, 11:42
Kort karma: 1
Likede indlæg: 6

Re: Har i tilgivet utroskab

Indlægaf Stine72 » 23. jan 2023, 21:00

Jeg håber jeg finder den rigtige vej og træffer den rigtige beslutning tak
0
Brugeravatar
Patience
Indlæg: 1423
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:04
Kort karma: 102
Likede indlæg: 4865

Re: Har i tilgivet utroskab

Indlægaf Patience » 23. jan 2023, 21:21

Jeg synes psykolog og parterapeut Esther Perel har sagt og skrevet nogle kloge og nuancerede ting om utroskab og hvordan man bedre forstår hvorfor det sker - selv i gode og lykkelige forhold (det er hendes påstand ikke min) og hvordan man som par kan komme videre fra det.

Hun har skrevet en bog der hedder "The state of Affairs" og på youtube ligger der en masse klip med hende f.eks hendes Ted-talk "Rethinking infidelity"
og der er et klip der "How to build trust in your relationship again" hvor jeg også synes hun siger nogle ret fornuftige ting.
Hun har en podcast også ( Where do we begin) hvis nu du skulle blive lige så vild med hende som jeg blev da jeg "opdagede" hende.
Min kæreste har ikke været mig utro, men vi har haft andre udfordringer, hvor jeg har kunnet bruge hendes betragtninger.
6
There are only four questions of value in life. What is sacred? Of what is the spirit made? What is worth living for, and what is worth dying for? The answer to each is the same: only love.
ajnaM
Indlæg: 9931
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27073

Re: Har i tilgivet utroskab

Indlægaf ajnaM » 23. jan 2023, 21:23

Jeg har tilgivet noget lignende - og er blevet tilgivet noget lignende i øvrigt. Begge gange er vi oprigtigt kommet videre. Nøglen har ligget i tid og kommunikation, og både min ekskæreste og jeg har haft et behov for at forstå, hvad der lå til grund.

Utroskab er selvfølgelig noget l*rt, men kan man komme videre, kan man også lære noget om sig selv og hinanden. Måske man også kan få ændret ved noget af det, der skabte behovet for at 'træde ved siden af' til at begynde med.
4
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
HerErJeg
Indlæg: 4192
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Har i tilgivet utroskab

Indlægaf HerErJeg » 24. jan 2023, 06:31

Det er rigtigt nok at man nok aldrig glemmer det, når nogle personer markerer sig uheldigt på en eller anden måde.
Det behøver slet ikke være utroskab, men hvis personer kommer langt ud over kanten, hvor man slet ikke kan kende dem, så er det nærmest umuligt at slå ud af hovedet.

Lidt i samme boldgade som utroskab:
Vi havde nogle venner som købte deres første hus. Jeg var på arbejde i samme by, og vi aftalte, at jeg skulle smutte forbi og kigge på herligheden.
Det var så kun konen som var hjemme, og pludselig kom der en SMS med nogenlunde denne ordlyd: Hvad så min egen Loverboy, jeg hører du kommer forbi og besøger mig?
Jeg overvejede virkelig at køre hjem uden at besøge hjemmet, men besluttede, at min egen dømmekraft måtte navigere, hvis det skulle være nødvendigt.
Jeg blev også taget meget stormende imod, og det kunne være endt med hvad som helst, hvis jeg ikke stod fast.
Men tanken om hende var for altid ændret på grund den SMS. Min kone fik aldrig noget at vide, for der skete ikke noget, og jeg ville ikke ødelægge noget, og jeg havde det rigtig godt sammen med hendes mand.
1
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 9943
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1203
Likede indlæg: 17872

Re: Har i tilgivet utroskab

Indlægaf .Magic. » 24. jan 2023, 08:44

Jeg har ikke stået i sådan en situation men jeg er sikker på at jeg ikke kunne tilgive og komme videre.
Bryder man min tillid så er det næsten umuligt at få den 100% igen. Der ligger altid en lille mistillid i baghovedet på mig og så kan jeg ikke se noget fornuftigt i at være sammen.
2
Brugeravatar
Moe
Indlæg: 4031
Tilmeldt: 9. sep 2022, 11:34
Kort karma: 20
Likede indlæg: 1084

Re: Har i tilgivet utroskab

Indlægaf Moe » 24. jan 2023, 10:22

Nej det har jeg ikke prøvet og ser ingen grund til at tilgive et aftale brud på det niveau.
0
Søhesten
Indlæg: 410
Tilmeldt: 26. dec 2018, 15:41
Kort karma: 34
Likede indlæg: 795

Re: Har i tilgivet utroskab

Indlægaf Søhesten » 24. jan 2023, 17:38

Jeg vil godt kunne tilgive!
Jeg vil ikke smide 20 år væk pga en fejltagelse heller ikke selvom han har skjult det. Men det kræver arbejde og det kræver at man med tiden kan lægge det bag sig.
5
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2825
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Har i tilgivet utroskab

Indlægaf Torn » 24. jan 2023, 17:44

Jeg ville gøre meget for at finde tilgivelse. I har delt så mange år, I har børn, og du elsker ham. Måske kan I endda nå hinanden endnu dybere ved at kæmpe jer igennem denne krise.
8
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Har i tilgivet utroskab

Indlægaf Zombie » 25. jan 2023, 16:51

Der findes en bog på engelsk, "Not Just Friends" af Shirley Glass. Fås fx hos Saxo.com, men også andre steder. Køb 2 eksemplarer.

Hver uge læser din mand og du et kapitel, afsnit eller hvad I aftaler, og så snakker I sammen om, hvad I har læst.

Bogen handler om venskaber og bekendtskaber, der udvikler sig og truer forholdet, og de blinde vinkler den utro part har (haft). Din mand har haft en manglende dømmekraft, der måske har baseret sig på dårlig grænsesætning - over for sig selv især, men også andre.

Bogen kan give lejlighed til at diskutere venskaber, hjælpsomhed, hvad man gør med andre og hvor grænsen går - og mere.
4
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Har i tilgivet utroskab

Indlægaf DetSorteCirkus » 25. jan 2023, 18:07

Nu ved jeg ikke, om det er dine eller dine mands ord, du her bruger til at beskrive det skete, men hvis det er hans, synes jeg, at der er grund til at dvæle ved dem. Der er nemlig mange ansvarsfralæggende formuleringer, der godt kunne lyde som nogle, man ville bruge, hvis man fx. var så uheldig at glide på et glat gulv. Sådan "jeg var på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt". Måske udtrykker din mand sig, som han gør, i et forsøg på virkelig at understrege, at han ikke ønskede at gøre dig ondt. Ting skete bare. Men årsagen kan også være, at han synes, at du også bør have lidt ondt af ham, eller at han inderst inde ikke vil indse, at han tog et valg, da han var sammen med en anden. Han blev ikke lagt i benlås og tvunget, og han kunne have rejst sig op og være gået.
For mig ville rigtig meget handle om, hvorvidt min partner havde en realistisk indstilling til det skete og ikke gik rundt med et forblommet narrativ om, at noget var overgået ham, fremfor at han aktivt havde gjort noget, for det ville simpelthen have stor betydning for min tiltro til, om det overhovedet var muligt på sigt at komme videre.
15
Stine72
Indlæg: 8
Tilmeldt: 23. jan 2023, 11:42
Kort karma: 1
Likede indlæg: 6

Re: Har i tilgivet utroskab

Indlægaf Stine72 » 25. jan 2023, 18:12

Tak jeg vil finde bogen
0
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6931

Re: Har i tilgivet utroskab

Indlægaf MrMister » 25. jan 2023, 18:34

DetSorteCirkus skrev:Nu ved jeg ikke, om det er dine eller dine mands ord, du her bruger til at beskrive det skete, men hvis det er hans, synes jeg, at der er grund til at dvæle ved dem. Der er nemlig mange ansvarsfralæggende formuleringer, der godt kunne lyde som nogle, man ville bruge, hvis man fx. var så uheldig at glide på et glat gulv. Sådan "jeg var på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt". Måske udtrykker din mand sig, som han gør, i et forsøg på virkelig at understrege, at han ikke ønskede at gøre dig ondt. Ting skete bare. Men årsagen kan også være, at han synes, at du også bør have lidt ondt af ham, eller at han inderst inde ikke vil indse, at han tog et valg, da han var sammen med en anden. Han blev ikke lagt i benlås og tvunget, og han kunne have rejst sig op og være gået.
For mig ville rigtig meget handle om, hvorvidt min partner havde en realistisk indstilling til det skete og ikke gik rundt med et forblommet narrativ om, at noget var overgået ham, fremfor at han aktivt havde gjort noget, for det ville simpelthen have stor betydning for min tiltro til, om det overhovedet var muligt på sigt at komme videre.


This. Han lyder mere ramt af skyld og skam, end oprigtig anger over den smerte, han har påført dig. Det var ikke hans skyld. Hun var sårbar, han var naiv, det var et svagt øjeblik er alle eksempler på ansvarsfralæggelse. Det ville jeg tage op i terapien.

Derudover kan man godt tilgive uden at forsones. Giver han dig plads til det, altså ikke at kunne tilgive og acceptere, at det først kan komme den dag, hvor du er klar. Ikke når han har behov for det.
5
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill

Tilbage til "Forhold og sex"