Jeg bliver aldrig vred på min kæreste

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
123million
Indlæg: 60
Tilmeldt: 11. jan 2016, 15:24
Kort karma: 6
Likede indlæg: 66

Jeg bliver aldrig vred på min kæreste

Indlægaf 123million » 22. feb 2016, 08:37

Ok - så nu bliver jeg lige nødt til at høre andres tanker om min situation.

Jeg følger simpelthen aldrig rigtig vrede i mit parforhold. Fx spiste min kæreste og jeg hos mine forældre for to uger siden, og min kæreste havde en dårlig aften, fordi han havde arbejdet meget, så efter middagen ville han gerne hjem ret hurtigt. Jeg havde egentlig glædet mig til en hyggelig aften hos mine forældre, som vi ikke har set længe.

Så altså egentlig tænkte jeg, at jeg burde have været lidt sur over, at han bare ville hjem så hurtigt. Men jeg vidste jo også, at han var meget træt efter arbejde, og jeg ved bare, at det ikke hjælper noget at blive sur i selve situationen, særligt hvis han er udmattet og træt, for så lukker han bare helt af.

Nå, men måske så skulle jeg heller ikke have været sur i lige præcis denne situation. Jeg tænker bare, at jeg faktisk stort set aldrig bliver vred på ham - nærmest ligemeget hvad han gør. Men det er jo fordi jeg altid tænker, at der er en god grund til at han gør det? Fx hvis han aflyser en aftale så er det fordi han har det dårligt og har lyst til at være sig selv lidt. Så synes jeg jo det er i orden at han aflyser.

Tanken bag at jeg aldrig bliver vred er vel, at jeg ikke kan forestille mig at han gør noget med ondt i tankerne - altså han er ikke en idiot med vilje eller at hvis han er ubetænksom så er der en god grund til det.

Men altså... er det usundt? Det mener min mor nemlig. Hun synes, at jeg tilpasser mig ham hele tiden, hvor jeg selv tænker, at jeg jo bare stoler på, at han ikke vil mig noget ondt. Og at jeg desuden alligevel ikke ville få en god aften hjemme hos mine forældre, hvis kæresten er træt og uoplagt. Giver det mening?
0
Brugeravatar
Q-beben
Indlæg: 1217
Tilmeldt: 23. dec 2015, 11:23
Kort karma: 267
Likede indlæg: 4288

Re: Jeg bliver aldrig vred på min kæreste

Indlægaf Q-beben » 22. feb 2016, 08:46

Det er svært at sige, om du tilpasser dig for meget.

Men jeg tænker på, at hvis du gerne ville have været blevet - og det ville dine forældre egentlig også. Hvorfor så ikke bare lade din kæreste tage hjem alene - og så hygge dig med dine forældre alene?

Man behøver ikke at gøre alting sammen, bare fordi man er kærester. Måske er det sådan noget, din mor mener, når hun siger, at du tilpasser dig ham hele tiden...
12
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Jeg bliver aldrig vred på min kæreste

Indlægaf Sophies-mor » 22. feb 2016, 09:26

Bare lige strøtanker...
Man kan godt bøje af, fordi der er logiske, praktiske og rationelle årsager. Som fx. da min mand ikke tog med i sorggruppen pga. at han og hans far skulle hente brænde (20 rummeter) og selv skulle skære træet ned/ over osv... Følelsesmæssigt... var jeg absolut ikke glad for det og det forfølger os (mig) faktisk stadig.
Tænk dig godt om, og mærk efter BÅDE med følelser og logik, om du kan/ vil gå med til det.
De to ting kan godt kollidere på sigt.
1
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Jeg bliver aldrig vred på min kæreste

Indlægaf Viskelæder » 22. feb 2016, 09:29

Noget er vel kun et problem, hvis det medfører ubehag? Hvis du ikke føler, at de situationer er trælse, eller at du giver dig for meget og derefter er ked af det/vred mv., så er det vel ikke et problem.
0
Brugeravatar
123million
Indlæg: 60
Tilmeldt: 11. jan 2016, 15:24
Kort karma: 6
Likede indlæg: 66

Re: Jeg bliver aldrig vred på min kæreste

Indlægaf 123million » 22. feb 2016, 09:35

Vi har været sammen i 1 1/2 år.

Jeg tager nogle gange hjem til mine forældre uden min kæreste - jeg ved sagtens at vi ikke behøver lave alting sammen.

Altså, jeg tænkte jo: "Jeg ville ønske, han havde mere energi, så vi kunne have hygget" - men jeg ved jo, at det ikke hjælper at blive vred?

Men jeg bliver ikke efterfølgende vred eller ked af det eller noget. Oftest hvis han opfører sig "urimeligt" bliver jeg ikke vred, men bekymret? For sådan ville han jo ikke opføre sig, hvis der ikke var noget galt - og så spørger jeg ind til det i stedet for at blive vred.
0
Brugeravatar
123million
Indlæg: 60
Tilmeldt: 11. jan 2016, 15:24
Kort karma: 6
Likede indlæg: 66

Re: Jeg bliver aldrig vred på min kæreste

Indlægaf 123million » 22. feb 2016, 09:37

Jeg synes bare, det kan være svært at mærke om jeg ikke bliver vred fordi jeg tilpasser mig?
Om jeg simpelthen er unaturligt forstående? Min kæreste siger selv, at jeg er den mest forstående kæreste han nogensinde har haft. Han har tidligere haft svært ved at være i forhold, fordi han er ekstrem introvert.
Jeg har nok mest bare sådan en attitude, at jeg ikke gider presse ham til noget, han ikke har lyst til. Fx hvis han har lyst til at have en aften alene, jamen så gider jeg jo faktisk slet ikke være sammen med ham. Jeg vil da hellere bruge min aften sammen med en, der har lyst til at være sammen med mig den aften (fx en ven) eller bare hygge mig alene.

Men jeg bliver bare generelt smadder glad af at være sammen med ham. Min mor synes ikke, at vi skal være sammen.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19608
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46088

Re: Jeg bliver aldrig vred på min kæreste

Indlægaf LadyFox » 22. feb 2016, 10:01

Hvordan har du det med at din mor ikke synes at i skal være sammen? Jeg kan ikke lade være med at tænke om din mors mening påvirker dig ubevidst, altså at dit spørgsmål her om vrede i virkeligheden drejer sig om at du lidt prøver at finde fejl ved dit forhold, som måske slet ikke er der?
9
...
Brugeravatar
123million
Indlæg: 60
Tilmeldt: 11. jan 2016, 15:24
Kort karma: 6
Likede indlæg: 66

Re: Jeg bliver aldrig vred på min kæreste

Indlægaf 123million » 22. feb 2016, 10:13

Det har jeg det forfærdeligt med! Men det er sådan en helt barndomssag, hvor jeg har enormt svært ved at gøre noget, som min mor synes er en dårlig ide - jeg går faktisk til psykolog for at få hjælp til at tage mig det oprør jeg aldrig fik taget i teenageårene (er 27 år). Der er ingen tvivl om, at jeg har et usundt forhold til min mors holdninger!

Jeg har tidligere tænkt, at når jeg blev ked af noget i mit forhold så er det sjældent i forhold til noget mellem mig og min kæreste, men tværtimod hvad min mor ville sige. Altså, fx hvad tænker min mor, når han nu ikke siger så meget til store familiemiddage osv.
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Jeg bliver aldrig vred på min kæreste

Indlægaf LaScrooge » 22. feb 2016, 10:19

Jeg tror at den eneste måde du kan finde ud af det på, er ved at mærke efter om du føler, at du meget ofte går på kompromis med dine egne ønsker og om tingene er på hans præmisser på en måde, så dine ønsker, drømme, forhåbninger osv bliver sat i baggrunden. Hvor ofte gør du det du gerne vil og hvor ofte bliver det du gerne vil gøre afkortet, omformet eller aflyst på grund af hensyntagen til ham?

Ingen andre kan fortælle dig, at du går for meget på kompromis eller tilpasser dig for meget. Det kan kun du mærke. Jeg tænker, at du skal prøve på forhånd - altså før en aktivitet - at mærke efter hvordan du gerne vil have at det bliver for dig og så kan du derefter forventningsafstemme med ham. Så ved I begge hvad det hhv betyder for dig og for ham og hvor I er i forhold til hinanden. Og han har mulighed for at melde fra hvis han ikke tror han orker det, liegsom han har mulighed for at sige, "det lyder superhyggeligt, men jeg skal arbejde sent den aften, så jeg tror ikke jeg orker hele aftenen. Skal jeg blive hjemme så, eller er du OK med at vi tager tidligere hjem?". Om du er OK med det vil dine tidligere overvejelser svare dig på. Så bevarer I den konstruktive dialog (som klart er bedre end skuffelse på baggrund af uafklarede forventninger) og ingen af jer ender med at føle jer utilstrækkelige eller at I skal tilsidesætte jer selv.

Jeg synes kun der er grund til irritation eller vrede hvis du altid melder klart ud og han alligevel ender med at bede om dit hensyn. For i forhold synes jeg også, at man engang imellem skal gøre ting primært fordi det gør den anden glad og hvis man har sagt ja, så gør man sit bedste. Man må tage ansvar for sine udmeldinger.
5
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19608
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46088

Re: Jeg bliver aldrig vred på min kæreste

Indlægaf LadyFox » 22. feb 2016, 10:24

123million skrev:Det har jeg det forfærdeligt med! Men det er sådan en helt barndomssag, hvor jeg har enormt svært ved at gøre noget, som min mor synes er en dårlig ide - jeg går faktisk til psykolog for at få hjælp til at tage mig det oprør jeg aldrig fik taget i teenageårene (er 27 år). Der er ingen tvivl om, at jeg har et usundt forhold til min mors holdninger!

Jeg har tidligere tænkt, at når jeg blev ked af noget i mit forhold så er det sjældent i forhold til noget mellem mig og min kæreste, men tværtimod hvad min mor ville sige. Altså, fx hvad tænker min mor, når han nu ikke siger så meget til store familiemiddage osv.

Det lyder utrolig hårdt, men også ret forståeligt. Altså, jeg tænker at det er meget normalt at at tage sine forældres ord lige det mere alvorligt end alle mulige andres, det er trods alt dem der har opdraget en, dem der har kendt en altid osv. Problemet er bare at de ikke altid har ret.
Jeg synes det er godt du får hjælp til at rive dig fri af din mors tanker - du er et voksent menneske, og helt sikkert i stand til selv at beslutte hvad du vil med dit liv.

Har du en fornuftig veninde, eller anden relation, som kender dig godt, og kan finde ud af at sige tingene som de er? For så kunne du jo prøve at spørge den person om hvordan de ser dig i dit forhold - altså synes de du virker glad, som om du har det godt, synes de du virker til at være et mindre helt menneske efter du har mødt din kæreste - jeg tænker at hvis du kan få nogle tanker et andet sted fra, så kunne du jo prøve at holde dem op imod din mors tanker, og måske blive mere bevidst om at tingene kan ses på forskellige måder.
3
...
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Jeg bliver aldrig vred på min kæreste

Indlægaf LaScrooge » 22. feb 2016, 10:25

123million skrev:Vi har været sammen i 1 1/2 år.

Jeg tager nogle gange hjem til mine forældre uden min kæreste - jeg ved sagtens at vi ikke behøver lave alting sammen.

Altså, jeg tænkte jo: "Jeg ville ønske, han havde mere energi, så vi kunne have hygget" - men jeg ved jo, at det ikke hjælper at blive vred?

Men jeg bliver ikke efterfølgende vred eller ked af det eller noget. Oftest hvis han opfører sig "urimeligt" bliver jeg ikke vred, men bekymret? For sådan ville han jo ikke opføre sig, hvis der ikke var noget galt - og så spørger jeg ind til det i stedet for at blive vred.


Jeg synes du har fat i den lange ende med den tilgang her. Det er da absolut den bedste måde at være overfor hinanden på, i hvert fald i mine øjne. Det er harmonisk og kærligt.

Det eneste du skal være opmærksom på er om det er for ensidigt og om du for tit handler imod dine egne ønsker. I det tilfælde nytter det ikke at presse ham til at være noget han ikke er eller ikke kan være, eller at blive irriteret over at han ikke er eller kan være det, men at leve de dele af dit liv uden ham. Acceptere det som et (måske midlertidigt) vilkår og altid være tydelig overfor ham om hvem du er og hvad du ønsker.
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 231
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5529

Re: Jeg bliver aldrig vred på min kæreste

Indlægaf Luffegås » 22. feb 2016, 12:21

Man kan godt være skuffet, uden at man føler det er den andens skyld. Det lyder mystiskt ved jeg godt. Men du kan sagtens få følelsen "øv" og stadig respektere at han vil noget andet. Du behøver ikke blive sur nødvendigvis. Jeg tror du nok helt selv føler når du er blevet trådt over tæerne. man skal ikke blive sur bare for at være sur.
Din mor er bare bekymret, indimellem er man den sidste til at indse man bliver "udnyttet" på følelserne, men du har ret, måske han bare ville noget andet.
0
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Brugeravatar
Sevii
Indlæg: 519
Tilmeldt: 19. nov 2015, 08:30
Kort karma: 93
Likede indlæg: 1345

Re: Jeg bliver aldrig vred på min kæreste

Indlægaf Sevii » 22. feb 2016, 12:55

Jeg tror dit problem er din mor. Tvivl ikke på dig selv og dine følelser, også selvom hun siger det er forkert. Du ved bedst hvad der er rigtigt for dig. Det er egentlig bare det jeg tænker, når jeg læser din tråd.
2
:banan: :banan:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Jeg bliver aldrig vred på min kæreste

Indlægaf DetSorteCirkus » 22. feb 2016, 13:31

Er det korrekt forstået, at det her problem er opstået, fordi din mor har påpeget, at hun er utilfreds med, at du er sammen med din kæreste, og at du er for eftergivende?
Hvis det er det, synes jeg, at du skal holde ekstra godt fast i dit forhold, samtidig med at du arbejde videre med at løsrive dig fra din mor.

Hvis der derimod, enten helt eller til dels, faktisk er noget om snakken, og du føler, at du har mere fokus på at undskylde for din kæreste (altså overfor dig selv) end mærke efter, hvordan du selv har det med hans opførsel, skal du omvendt ikke lade det fare, blot fordi din mor også er opmærksom på det. Du skal dog nok heller ikke bruge hende til at løse problemet.

En tredie mulighed er selvfølgelig, at du godt kan forstå din kærestes ageren, men at det er ved at blive for meget for dig med de særhensyn, der skal tages til ham. Det er i orden at have det sådan. En opførsel kan godt være for meget i længden, selvom den er forklarlig.

Har du overvejet, om den (for) stærke tilknytning til din mor kan være i færd med at blive flyttet over på din kæreste?
7
Brugeravatar
123million
Indlæg: 60
Tilmeldt: 11. jan 2016, 15:24
Kort karma: 6
Likede indlæg: 66

Re: Jeg bliver aldrig vred på min kæreste

Indlægaf 123million » 22. feb 2016, 21:49

Altså - tilknytningen til min kæreste er ikke på samme måde som min mors og min. Jeg føler ikke, at jeg skal være på en bestemt måde, for at gøre ham glad, jeg skal bare være mig selv. Han gør meget hvad, der passer ham, og jeg gør meget det, der passer mig. Så vi gør ofte ting uden hinanden, og jeg gør de ting, som jeg selv har lyst til. Fx er det mig, der har bestemt, hvor vi skal hen på ferie, så på den måde, er det ikke kun ham, der bestemmer alting.

Et eksempel på min tilknytning til min mor er, at når jeg er på besøg og godt ved, at jeg trænger til at blive klippet, så fortæller jeg det, så hun ikke går og tænker, at jeg er sjusket. Jeg tager også altid pænere tøj på, når jeg er hjemme hos mine forældre og vasker oftere hår. Jeg snakker med min mor flere dage om ugen bare for at høre, hvordan hun har det. Jeg er lettere nervøs og anspændt sammen med hende.
Når jeg er sammen med min kæreste hviler jeg meget i mig selv.

Tak for alle jeres svar. Det er så rart at få andres indsigt.
1

Tilbage til "Forhold og sex"