Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.

Skal manden altid have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Afstemning sluttede 5. mar 2016, 10:48

Kvinde: Ja, total juridisk og økonomisk ansvarsfraskrivelse skal altid være muligt for alle mænd op til abortgrænsen.
10
9%
Kvinde: Nej, total juridisk og økonomisk ansvarsfraskrivelse skal ikke være muligt for alle mænd op til abortgrænsen.
92
79%
Mand: Ja, total juridisk og økonomisk ansvarsfraskrivelse skal altid være muligt for alle mænd op til abortgrænsen.
5
4%
Mand: Nej, total juridisk og økonomisk ansvarsfraskrivelse skal ikke være muligt for alle mænd op til abortgrænsen.
10
9%
 
Afgivne stemmer: 117
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf thomassneum » 4. feb 2016, 12:53

Zombie skrev:
thomassneum skrev:
Zombie skrev:
thomassneum skrev:
Zombie skrev:
thomassneum skrev:
Den ret mener jeg ikke bliver krænket?
Faderen har juridiske ansvarsfraskrivelse, og moderen har accepterert at gennemfører graviditeten. Det er ikke ulovligt at være aleneforældre.


Jeg forstår ikke hvad diskussionen i så fald går på.

Manden har frasagt forældremyndigheden og derned har han heller intet juridisk ansvar over for barnet, udover at han er pålagt at betale børnepenge.

Jeg har argumenteret for, at børnepengene rent historisk og kulturelt MULIGVIS har spillet sig ud, i kraft af vores samfundsudvikling.
Så længe barnets tarv er sikret, er børnepenge måske passé.

Hvis vi fjerner betalingen fra disse mænd, har de dermed ikke flere forpligtelser over for barnet. Hvorfor diskussionen om juridisk abort er ligegyldig. Med mindre de heller ikke vil stå på en faderskabsattest, der sådan set blot er et papir der angiver, hvem der er mor og far. Et barn har krav på at kende sin mor og far jf. Børnekonventionen.

At blive fjernet fra faderskabsattesten giver ikke mening heller i den forstand, at man ikke pålægger eks. moderen tavshed ift. hvem faderen ER. Hans identitet. Og samtidig er det barnets ret at kende til sin far, hvis barnet ønsker denne information eks. som voksen.

Så hvis vi fjerner de økonomiske forpligtelser, eks. børnepenge og tvangsarv. Hvad er det så vi diskuterer helt præcist, hvis det ikke handler om at krænke barnets ret til at have en (biologisk) far?


Jeg må indrømme at jeg har faret frem med uret.
Jeg har ikke opfanget din pointe, beklager.

Din pointe er interessandt. Der kommer dog udfordringer omkring sager om arv.


Det tænker jeg ikke - ift. arv.

Jeg tænker, at hvis faderen bliver økonomisk separeret fra barnet - i modgift for aldrig at kunne gøre krav gældende ift. dette barn - så tæller dette også arv... gensidigt. Så hvis barnet dør, arver moderen og ej faderen.


Så en juridisk abortion, men hvor barnet har ret til at vide hvem den biologiske far er.
(Jeg har svært ved at se, hvordan den information ikke ville sive ud alligevel)


Det skal så bare ikke hedde en juridisk abort.


Jeg bryder mig nu heller ikke synderligt om navnet. Men det er nu engang det som det er kendt under. Det vil blive forvirrende, at vi kalder det noget andet, imens uvildige til denne debat, forsætter med navnet. Nu ved alle i det mindste hvad der tales om.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf Zombie » 4. feb 2016, 12:57

Precaseptica skrev:
Zombie skrev:Så hvis vi fjerner de økonomiske forpligtelser, eks. børnepenge og tvangsarv. Hvad er det så vi diskuterer helt præcist, hvis det ikke handler om at krænke barnets ret til at have en (biologisk) far?


Så vidt jeg kan se har det endnu ikke været på tale i sagen om juridisk abort, så før det bliver en realitet at man økonomisk kan undtages, så debatterer vi måske juridisk abort netop for at komme de 18 års betalingstvang til livs.

Principielt kan jeg ikke se problemet i at man ikke "bare" kan få sit navn fjernet fra en forældreattest.


Jf. Børnekonventionen har et barn ret til at kende sine forældre.

Lad os forestille os en verden, hvor fædre kan fjerne navnet fra forældreattesten. Af uransagelige årsager nægter moderen at fortælle barnet, hvem faderen er.

Så har barnet ingen mulighed for at vide, hvem vedkommendes far er - og det mener jeg, er en slem krænkelse. Vi kan jo blot ty til den information og forskning, der findes inden for adoption og anonyme sæddonorer, for at se hvor psykisk traumatisk det kan være for et menneske, også som voksen, ikke at vide noget om sit biologiske ophav.

Hvis vi postulerer, at det da kan være lige meget - så skal mænd da heller ikke gå op i, om børnene er deres rent biologisk. Så er det fuldstændig underordnet at diskutere det problematiske i, at hver tiende dansker (eller hvad tallet nu er - det ændrer sig hele tiden) har en helt anden far end de tror at de har, og dermed at manden i hver tiende familie er blevet snydt og bedraget ift. biologiske børn.
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf thomassneum » 4. feb 2016, 13:04

Zombie skrev:
Precaseptica skrev:
Zombie skrev:Så hvis vi fjerner de økonomiske forpligtelser, eks. børnepenge og tvangsarv. Hvad er det så vi diskuterer helt præcist, hvis det ikke handler om at krænke barnets ret til at have en (biologisk) far?


Så vidt jeg kan se har det endnu ikke været på tale i sagen om juridisk abort, så før det bliver en realitet at man økonomisk kan undtages, så debatterer vi måske juridisk abort netop for at komme de 18 års betalingstvang til livs.

Principielt kan jeg ikke se problemet i at man ikke "bare" kan få sit navn fjernet fra en forældreattest.


Jf. Børnekonventionen har et barn ret til at kende sine forældre.

Lad os forestille os en verden, hvor fædre kan fjerne navnet fra forældreattesten. Af uransagelige årsager nægter moderen at fortælle barnet, hvem faderen er.

Så har barnet ingen mulighed for at vide, hvem vedkommendes far er - og det mener jeg, er en slem krænkelse. Vi kan jo blot ty til den information og forskning, der findes inden for adoption og anonyme sæddonorer, for at se hvor psykisk traumatisk det kan være for et menneske, også som voksen, ikke at vide noget om sit biologiske ophav.

Hvis vi postulerer, at det da kan være lige meget - så skal mænd da heller ikke gå op i, om børnene er deres rent biologisk. Så er det fuldstændig underordnet at diskutere det problematiske i, at hver tiende dansker (eller hvad tallet nu er - det ændrer sig hele tiden) har en helt anden far end de tror at de har, og dermed at manden i hver tiende familie er blevet snydt og bedraget ift. biologiske børn.


De har "så vidt muligt, ret til at kende og blive passet af sine forældre"

En juridisk abort, vil modvirke faderens identitet, men ikke gå imod konventionen.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Spasserinde
Indlæg: 196
Tilmeldt: 30. jan 2016, 10:01
Kort karma: 67
Likede indlæg: 830

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf Spasserinde » 4. feb 2016, 14:34

Jeg synes så stadigvæk bare, at det er fuldstændigt forrykt, at man som mand først kan nægte at tage del i ansvaret for præventionen eller sågar snyde med den, og så bagefter bare skrive under på, at man ikke gider have noget med graviditeten at gøre.

Det er, som om det faktum at kvinden står med graviditeten, som muligvis heller ikke var hendes ønske, og skal gennemføre en eventuel abort eller fødsel ikke bliver tillagt en pind betydning. Det eneste, der bliver fokuseret på, er, at siden hun har en valg imellem pest eller kolera, så skal manden kompenseres ved at kunne overlade al tænkelig bøvl og ansvar til kvinden ved en underskrift.
13
Brugeravatar
Spasserinde
Indlæg: 196
Tilmeldt: 30. jan 2016, 10:01
Kort karma: 67
Likede indlæg: 830

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf Spasserinde » 4. feb 2016, 14:44

Spasserinde skrev:Jeg synes så stadigvæk bare, at det er fuldstændigt forrykt, at man som mand først kan nægte at tage del i ansvaret for præventionen eller sågar snyde med den, og så bagefter bare skrive under på, at man ikke gider have noget med graviditeten at gøre.

Det er, som om det faktum at kvinden står med graviditeten, som muligvis heller ikke var hendes ønske, og skal gennemføre en eventuel abort eller fødsel ikke bliver tillagt en pind betydning. Det eneste, der bliver fokuseret på, er, at siden hun har en valg imellem pest eller kolera, så skal manden kompenseres ved at kunne overlade al tænkelig bøvl og ansvar til kvinden ved en underskrift.


Jeg mener bare, en graviditet består altså af mange trin.

1) Begge parter vælger at dyrke sex.
2) Begge vælger ikke at beskytte sig ordentligt eller beskytter sig ordentligt og der sker et uheld
3) I DK er abort er lovligt, og kun kvinden kan tage den endelige beslutning, fordi man naturligvis ikke kan tvinge en person til en abort.

Og så pludselig i trin 3, så bryder helvede løs, at fordi man ikke kan tvinge kvinden til abort, upåagtet at manden har haft præcis lige så meget at have sagt i to foregående trin, så skal hun pludselig stå med det fulde ansvar for konsekvenserne af alle 3 beslutningsrunder. Så hvis hun ikke beslutter det, manden vil have, så må hun betale for begge deres fejltrin.
5
Firebird
Indlæg: 869
Tilmeldt: 11. nov 2015, 11:19
Kort karma: 160
Likede indlæg: 1289

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf Firebird » 4. feb 2016, 15:03

Juki skrev:
Firebird skrev:Ikke er istand til det? Hvad mener du?

Hvis man fx. er handicappet, fysisk eller mentalt. Eller er for psykisk ustabil.


Til det har vi en sociallovgivning. Såfremt socialforvaltningen skønner at barnets tarv ikke bliver tilgodeset, bliver barnet jo fjernet.
0
Fod. Enhed der finder bord og stoleben i mørke.
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6165
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16109

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf Urtekussen » 4. feb 2016, 15:13

Vlad Kalashnikov skrev:Nej. Man kommer ikke udenom at der er en fysisk forskel på mænd og kvinder, og konsekvensen for graviditet er meget mere alvorlig for kvinder. En abort er bare ikke at sammenligne med at skrive under på et papir.


Det her synes jeg bliver overset i meget af debatten!

Der er kæmpe forskel på at fraskrive sig noget på et stykke papir, og så på at gå hormonpåvirket rundt og vide, at ens eneste muligheder har store fysiske konsekvenser lige meget hvad man vælger.
Jeg er næsten nødt til at trække et "mor"-kort nu.

Det er som om nogle af fortalerne vitterligt tror, at alle kvinder er så onde og beregnende, at de lader sig befrugte med vilje og at det bare er pyller, hvis de ikke vil vælge en abort.

Hvis nu den underskrift blev fulgt af fem skridtspark fra en pony, så kunne vi tale om ligestilling
2
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Spasserinde
Indlæg: 196
Tilmeldt: 30. jan 2016, 10:01
Kort karma: 67
Likede indlæg: 830

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf Spasserinde » 4. feb 2016, 15:28

Urtekussen skrev:
Vlad Kalashnikov skrev:Nej. Man kommer ikke udenom at der er en fysisk forskel på mænd og kvinder, og konsekvensen for graviditet er meget mere alvorlig for kvinder. En abort er bare ikke at sammenligne med at skrive under på et papir.


Det her synes jeg bliver overset i meget af debatten!

Der er kæmpe forskel på at fraskrive sig noget på et stykke papir, og så på at gå hormonpåvirket rundt og vide, at ens eneste muligheder har store fysiske konsekvenser lige meget hvad man vælger.

Jeg er næsten nødt til at trække et "mor"-kort nu.

Det er som om nogle af fortalerne vitterligt tror, at alle kvinder er så onde og beregnende, at de lader sig befrugte med vilje og at det bare er pyller, hvis de ikke vil vælge en abort.

Hvis nu den underskrift blev fulgt af fem skridtspark fra en pony, så kunne vi tale om ligestilling

Ja, enig.

Jeg synes virkelig det er grelt med den der "hun kan jo bare få en abort, og hvis ikke hun gør det, så er det hele hendes eget problem."

Okay, way to go, abort-pression.
2
Brugeravatar
Spasserinde
Indlæg: 196
Tilmeldt: 30. jan 2016, 10:01
Kort karma: 67
Likede indlæg: 830

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf Spasserinde » 4. feb 2016, 15:37

Her er en lille historie.

Bjarne og Spasserinden sidder og chiller ude i ørkenen og beslutter at tilbede en falsk gud, som de kalder Keller. Pludselig manifesterer Herren sig over os og tordner:

"Bjarne og Spasser! I har forbrudt jer imod det første bud og aktiveret (?) Guds vrede! Gud vil straffe jer for jeres synder. Spasser, du kan nu vælge: Ønsker du at nedbringe pest eller kolera over jer begge?"

Spasser: "Uargh! Hvad har vi dog gjort, vi fjolser! Puha, Bjarne, sikke en suppedas vi har bragt os selv i! Nå, jeg vælger kolera, det skal jo gøres."

Bjarne: "NEJ, du skulle have valgt pest! Gud, det er uretfærdigt at Spasser får lov til at vælge! Kan du ikke både give hende kolera og ebola og så lade mig slippe?"

Gud: "Jo, sørme så, Bjarne, det lyder fornuftigt. Det er også urimeligt, at jeg bad hende om at vælge. Du skal naturligvis ikke stå til ansvar for Spasserindens valg om pest eller kolera. Gå med fred, Bjarne. Og held og lykke med den dobbelte diagnose, Spass. Husk at drikke meget vand."

Følg med i næste afsnit, hvor Bjarne og Spasser glemmer at holde hviledagen hellig, og Spasser får malaria og byldepest....
Senest rettet af Spasserinde 4. feb 2016, 15:44, rettet i alt 1 gang.
10
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6165
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16109

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf Urtekussen » 4. feb 2016, 15:40

Jeg har heldigvis aldrig selv fået en provokeret abort, men jeg har oplevet at miste et ønskebarn inden for rammerne for tilladt abort.
Det fysiske var faktisk det mindste.
Jeg så embryoet, da det kom ud, og jeg var utroligt påvirket i mange måneder. Jeg tænker stadig meget ofte på det.

Jeg kender flere, som har taget ansvar og fået aborteret et barn, som de ikke ønskede/havde mulighed for at tage sig af, og de tænker stadig på det efter mange år. 30 år og mere.

Det er altså ikke bare det samme som at sætte en underskrift og sige "Tak for knep".

Og hvis man så oven i købet skal abortere ønskebarnet, som man og kæresten sammen har skabt i enighed, fordi han pludselig får kolde fødder 10+3. (Der er i øvrigt mange mænd, som kyllinger når de skal være far - kender vi ikke alle sammen sådan en?)

Tror I det er noget, man bare lige går igennem?
10+3 er det altså et temmeligt stort foster, som man bare lige skal føde derhjemme i toilettet.

Jeg tror helt ærligt ikke nogen kvinder har nemt ved at træffe den beslutning!
10
2011
2015
2018
2020
2023
DGrayish
Indlæg: 95
Tilmeldt: 1. sep 2015, 14:01
Kort karma: 30
Likede indlæg: 430

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf DGrayish » 4. feb 2016, 16:13

Det er godt at jeg blev født, før den juridiske abort blev fri. Min far havde helt sikkert "aborteret" mig hvis han havde haft muligheden. Det samme havde han gjort med mine to søskende. Vi er alle tre produkter af, at han dyrkede ubeskyttet sex med vores respektive mødre.
Min far synes at det er sådan lidt synd for ham selv, at han skulle gå og betale penge til de tre onde kvinder som opdragede og drog omsorg for de børn som han ikke selv kunne rumme. Han ville jo sådan set kun have sex.
Jeg er glad for at min mor fik økonomisk støtte til min opvækst og at jeg ikke voksede op vidende at jeg var en "abort".

Dette indlæg er måske lige emotionelt nok, men jeg har simpelthen lidt så meget under at føle mig uønsket som barn, og tanken om at det skulle være legalt for mænd at afskrive sig et hvert ansvar for deres ufødte børn er modbydelig.
17
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf Pølsemix » 4. feb 2016, 16:33

Selvfølgelig bør mænd have de samme rettigheder som kvinder, og derfor er juridisk abort kun et ret og rimeligt krav. Kravet er et ydmygt ønske om ligestilling på et område hvor mænd ikke har noget at skulle have sagt, men må ligge under for kvindernes nåde. Mændenes rettigheder er vigtigere end barnets tarv, da det kun lider minimal skade, hvis det overhovedet gør.
0
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6165
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16109

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf Urtekussen » 4. feb 2016, 16:34

^

Gælder det kun for pigebørn, eller skal drengebørn stilles anderledes?
0
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55652
Kontakt:

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf Ado » 4. feb 2016, 16:40

Jeg kvæler den næste mand, der omtaler abort som noget man bare gør.
7
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Spasserinde
Indlæg: 196
Tilmeldt: 30. jan 2016, 10:01
Kort karma: 67
Likede indlæg: 830

Re: Skal manden have ret til at fraskrive sig al ansvar for barnet indtil abortgrænsen?

Indlægaf Spasserinde » 4. feb 2016, 16:45

DGrayish skrev:Det er godt at jeg blev født, før den juridiske abort blev fri. Min far havde helt sikkert "aborteret" mig hvis han havde haft muligheden. Det samme havde han gjort med mine to søskende. Vi er alle tre produkter af, at han dyrkede ubeskyttet sex med vores respektive mødre.
Min far synes at det er sådan lidt synd for ham selv, at han skulle gå og betale penge til de tre onde kvinder som opdragede og drog omsorg for de børn som han ikke selv kunne rumme. Han ville jo sådan set kun have sex.
Jeg er glad for at min mor fik økonomisk støtte til min opvækst og at jeg ikke voksede op vidende at jeg var en "abort".

Dette indlæg er måske lige emotionelt nok, men jeg har simpelthen lidt så meget under at føle mig uønsket som barn, og tanken om at det skulle være legalt for mænd at afskrive sig et hvert ansvar for deres ufødte børn er modbydelig.

Sikke en historie. Virkelig relevant indlæg. Tak for at bringe mere virkelighed ind i debatten.
4

Tilbage til "Forhold og sex"