Selvtægt eller blot venlig orientering?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Q-beben
Indlæg: 1217
Tilmeldt: 23. dec 2015, 11:23
Kort karma: 267
Likede indlæg: 4288

Selvtægt eller blot venlig orientering?

Indlægaf Q-beben » 2. feb 2016, 08:12

Der er en anden tråd, der handler om, at hvis man modtager "pik-billeder" fra en fremmed afsender, om det så er ok at orientere afsenderens kæreste om det... Og så kom jeg til at tænke på noget, som jeg ville gerne høre jeres mening til det.

Et barn, der er i aflastning hos vores familie, modtog her sidste år en besked fra en fremmed på facebook. Hun kender ham ikke - har aldrig mødt ham, så hun tjekker hans profil og ser, at han er ven med hendes storebror. Hun svarer ham, at han må ha skrevet forkert, for hun kan se, at han er ven med hendes storebror. Han skriver nej, og spørger, om hun vil være venner.

Hun skriver nej tak, - og han forsøger at charmere sig ind. Hun skriver retur, at hun er et barn, og han er en voksen, så det ønsker hun ikke.

Han begynder så at skrive lumret. Og hun siger stop, lad være med at skrive sådan til mig. Han tilbyder både det ene og andet. Altså at vise hende, hvor hendes fisse er, - hvad man kan bruge sådan en til. Det ender med, at hun blokerer ham.

Vi havde selvfølgelig talt om net-etik, så hun ved godt, hvordan hun skal opføre sig på nettet. Men hun blev i tvivl om, hvad hun skulle gøre, for han var jo ikke en 100% "fremmed", når nu han var venner med hendes storebror.

Jeg lavede skærmdump af korrespondancen som dokumentation og meldte det til politiet. De tager først hende ind til afhøring. Og bagefter afhører de ham. Men herfra ved vi ingenting... Altså, om der blevet rejst sigtelse eller ej. Er han blevet dømt eller?

Nu her, hvor jeg læser den her tråd.. ja, dengang tjekkede jeg hans facebook profil ud, og han havde nemlig en kæreste.

Hvad synes I? Skulle jeg ha sendt skærmdump af korrespondancen til kæresten? Det smager jo af selvtægt og alligevel ikke...

Og ved nogen, om jeg kan ringe til politiet og få at vide, hvad der er sket i sagen? Det er jo mig, der har anmeldt sagen.
0
Brugeravatar
Lækre Arne
Indlæg: 251
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:53
Kort karma: 116
Likede indlæg: 687

Re: Selvtægt eller blot venlig orientering?

Indlægaf Lækre Arne » 2. feb 2016, 08:25

Jeg havde nok ikke kunne stoppe mig selv. Når det handler om børn :sur: :badr:
Hun får jo ikke noget at vide om evt. sigtelse. Og hvis hun overvejede at få børn med vedkommende. Ej.
Måske forkert, men jeg tror min reptilhjerne havde taget over.
6
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4061
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 3672

Re: Selvtægt eller blot venlig orientering?

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 2. feb 2016, 08:34

Hvis du sender til hans kærste kan det måske tolkes som du influerer sagen. Ved ikke. Under alle omstøndigheder har jeg så lidt tiltro til at politiet ikke sylter som man hører de gør i så mange andre sager, at jeg ville sende al materialet til kærsten. Og også hans forældre. Hvis der ikke er tale om en sag hvor han er 15 og hun er 14 eller noget i den retning.
0
Grab them by the pussy
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Selvtægt eller blot venlig orientering?

Indlægaf HappyPaww » 2. feb 2016, 08:45

Han får jo garanteret bare et minimalt rap over fingrene med vores latterligt milde lovgivning, så jeg ville bestemt sende det til hans kæreste, som forhåbentlig giver ham en noget mere mærkbar straf :evil:
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25486

Re: Selvtægt eller blot venlig orientering?

Indlægaf Madam Pomfrey » 2. feb 2016, 08:54

Når politiet, med rette, er indblandet, så synes jeg det bør ligge der i første omgang, og kun der.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Selvtægt eller blot venlig orientering?

Indlægaf Lurende Peber » 2. feb 2016, 09:05

DD_81 skrev:Når politiet, med rette, er indblandet, så synes jeg det bør ligge der i første omgang, og kun der.
Enig. Men gem nu hellere screendumps og andre beviser.
2
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25486

Re: Selvtægt eller blot venlig orientering?

Indlægaf Madam Pomfrey » 2. feb 2016, 09:07

Q-beben skrev:
Og ved nogen, om jeg kan ringe til politiet og få at vide, hvad der er sket i sagen? Det er jo mig, der har anmeldt sagen.


Som anmelder og forurettet er jeg ret sikker på at man har ret til at få oplysninger om sagens forløb og udfald.
Så jeg ville da kontakte dem og høre ad.

Edit: Min mand var udsat for økonomisk kriminalitet, og der mødte han/hans forældre op i retten, og de fik konsekvenser og udfald at vide hver gang, da anmeldte ikke kunne betale min mand det skyldige beløb.
Senest har han i en anden sag, hvor mange blev snydt og min mand samlede beviser og stod øverst på listen som anmelder, der mødte han også i retten, og fik dommen at vide med det samme.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Q-beben
Indlæg: 1217
Tilmeldt: 23. dec 2015, 11:23
Kort karma: 267
Likede indlæg: 4288

Re: Selvtægt eller blot venlig orientering?

Indlægaf Q-beben » 2. feb 2016, 11:29

DD_81 skrev:
Q-beben skrev:Min mand var udsat for økonomisk kriminalitet, og der mødte han/hans forældre op i retten, og de fik konsekvenser og udfald at vide hver gang, da anmeldte ikke kunne betale min mand det skyldige beløb.
Senest har han i en anden sag, hvor mange blev snydt og min mand samlede beviser og stod øverst på listen som anmelder, der mødte han også i retten, og fik dommen at vide med det samme.


Hm... jeg har bare intet hørt... Så jeg blir lidt nervøs for, om der overhovedet er rejst sigtelse mod ham. Omvendt reagerede politiet inden for få timer efter, at jeg havde anmeldt det. Tænker, at jeg prøver at ringe til politiet.

Jeg synes, at når man skriver sådan til et barn - og barnet har endda gjort opmærksom på, at hun er et barn - så bør det få konsekvenser.

Mht. alderen, - hun var lige fyldt 13 år på det tidspunkt.
1
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Selvtægt eller blot venlig orientering?

Indlægaf HappyPaww » 2. feb 2016, 11:31

I øvrigt, så :gogo: til pigen! Det er sgu sejt at reagere, sådan som hun gjorde. Man ser jo desværre ofte at det langt fra altid er tilfældet...
4
Brugeravatar
Spasserinde
Indlæg: 196
Tilmeldt: 30. jan 2016, 10:01
Kort karma: 67
Likede indlæg: 830

Re: Selvtægt eller blot venlig orientering?

Indlægaf Spasserinde » 2. feb 2016, 11:34

Altså selvtægt handler vel om at man gør noget ULOVLIGT for at straffe personen - vold fx.

Det er jo ikke selvtægt, hvis man fx nægter at købe ind, fordi man synes kæresten var et fjols i går.

Så eftersom jeg ikke regner med at det er ulovligt at screen dumpe hans samtale, så vil jeg ikke engang mene, man kan kalde det selvtægt. Igen, jeg synes folk har en moralsk ret til privatliv i samtaler m.v., men hvis det handler om chikane, så bortfalder den ret altså. Man kan sgu ikke sidde og skrive gustne ting til børn og så regne med, de har tavshedspligt.
1
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Selvtægt eller blot venlig orientering?

Indlægaf Aima » 2. feb 2016, 11:39

Jeg kan udmærket sætte mig ind i lysten til at informere afsenders kæreste, men for princippet i det ville jeg ikke gøre det. Jeg synes det er at tage den ud på et seriøst uhensigtsmæssigt sidespor, når civile på den måde begynder at ty til selvtægt og blande sig i sager, der udelukkende er anklagemyndighed og eventuel domstols bord.

Derudover er der adskillige aspekter, der ikke er taget højde for. Mandens facebookprofil kan være blevet misbrugt, kæresten kan potentiel nå at tilpasse sin eventuelle vidneforklaring, hvis hun får besked fra udefrakommende osv. osv.
Det er politiets opgave at afsøge og behandle den slags, ikke din eller min, og det er jeg, uanset sagens alvorlige karakter, overbevist om er det bedste.
8
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Selvtægt eller blot venlig orientering?

Indlægaf Rapfisk » 3. feb 2016, 19:07

Jeg hører til dem, der ikke ønsker at få det at vide fra andre, hvis min kæreste har været utro, men hvis jeg havde rodet mig ud i et forhold med en person, det gjorde tilnærmelser til børn, ville jeg MEGET gerne have det at vide så hurtigt som muligt. Tænk, hvis de planlægger at få børn sammen!

Hvad politiet gør, synes jeg egentlig er underordnet i forhold til at underrette kæresten.

Edit: Jeg går ud fra, han er voksen. Ellers ville jeg underrette forældrene. Jeg går også ud fra, at kæresten er voksen. Ellers ville jeg underrette hendes forældre.
0
Livslinjen: 70 201 201

Tilbage til "Forhold og sex"