Dine forældre og dine forhold

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9624

Re: Dine forældre og dine forhold

Indlægaf Tanten » 23. jan 2016, 22:41

Jeg synes ikke, mine kærester har lignet min far, men jeg kan tydeligt se, at jeg har været meget præget af mine forældres tilgang til monogami og loyalitet i parforholdet. Så meget, så jeg faktisk har haft svært ved at afslutte forhold, der var usunde for mig, fordi man jo skal være loyal mod sin partner. Min bror har haft det på samme måde. Vi er simpelthen vokset op med, at et par var en ubrydelig enhed, og det har vi forsøgt at efterligne til et punkt, hvor det klart er gået ud over os selv.
1
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8188

Re: Dine forældre og dine forhold

Indlægaf Anilara » 24. jan 2016, 08:38

Nej, min nuværende kæreste er meget mere snaksagelig og åben om sine følelser, end min far, og ikke lige så gammeldags. Min far er mere intelligent end min kæreste. Eneste umiddelbare sammenligning er deres store tålmodighed, men det ville næsten være underligt hvis INTET karaktertræk var ens.
Min tidligere kæreste var temmelig usympatisk og og kold, og det vil jeg bestemt heller ikke sige kendetegner min far.

Jeg synes heller ikke mine forhold har været ligesom mine forældres. Jeg har altid forsøgt at undgå at blive som min mor, som er ret bossy overfor min far, og altid vil bestemme alt. Når jeg en sjælden gang i mellem kan høre, at jeg har lidt af de samme træk, undskylder jeg hurtigt og bliver irriteret på mig selv.
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Dine forældre og dine forhold

Indlægaf LaScrooge » 24. jan 2016, 10:03

Min mor og far har ikke været sammen i min barndom og opvækst, faktisk har min mor ikke rigtig haft længerevarende, stabile parforhold mens jeg voksede op. Så jeg har ikke rigtig noget at tage med mig, hverken godt eller dårligt som udspringer direkte af parforhold. Til gengæld havde jeg masser af bagage i forhold til almindelig omgang med andre og især i forhold til konflikthåndtering. Det har jeg heldigvis udviklet mig ud af. Det tog et år på efterskole med en god værelseskammerat, som kom fra noget ordentligt, at finde ud af, at det kunne være helt anderledes end jeg var vant til. Jeg lærte fx at man godt kunne snakke om ting uden at råbe. Jeg anede ikke engang AT jeg råbte, men jeg kunne øjeblikkeligt mærke stressniveauet falde da jeg holdt op med det. Jeg prøvede med det samme at indføre det i mit eget hjem og det virkede sgu, selvom det tog nogle år og megen tålmodighed. Jeg har virkelig opdraget meget på min familie (og mens jeg leder efter en passende smiley, går det op for mig, at jeg ikke ved om jeg skal grine eller græde over det... Det er vel en slags sejr, noget jeg kan være stolt af, men det er også bare tragisk, ikke? jeg var 16 år gammel da jeg indtog rollen som hende, der viste vejen frem i livets forhold for 5 andre mennesker inkl. min mor)
2
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Patience
Indlæg: 1423
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:04
Kort karma: 102
Likede indlæg: 4864

Re: Dine forældre og dine forhold

Indlægaf Patience » 24. jan 2016, 10:55

Jeg har bestemt ikke valgt en mand, der minder om min far. Det eneste de umiddelbart har til fælles er meget høj intelligens og stor videbegærlighed.
Min far er lidt af en træ-mand og lidt af en hidsigprop, hvis han føler sig presset. Han er uorganiseret og lettere kaotisk og meget konfliktsky .Han er sådan en der glider af på tingene og tager imod i lang tid, for så at eksplodere, når han er blevet presset langt nok.
Min kæreste derimod er det mest rolige og afbalancerede menneske. Han er på ingen måde konfliksky, men hans væsen gør at han meget sjældent kommer i konflikt. Ethvert opløb til problemer tages meget roligt og med det samme. Han ejer simpelthen bare ikke skyggen af drama gen.

Mine forældre havde et ret dramatisk forhold, hvor jeg ikke tvivler på, at der var stor kærlighed. Men der var også mange skænderier - og drama. Og det har i hvert tilfælde påvirket mit syn på parforhold meget. Jeg vil aldrig nogensinde være i sådan et forhold.
Jeg kan slet ikke tåle at skændes med min kæreste. Og vi har faktisk kun skændtes én gang i de 7 år, vi har været sammen, og det tog mig lang tid, at komme mig over. Selvom det virkelig var noget, der ville have været en bagatel for de fleste par, tror jeg.
0
There are only four questions of value in life. What is sacred? Of what is the spirit made? What is worth living for, and what is worth dying for? The answer to each is the same: only love.
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 125
Likede indlæg: 4979

Re: Dine forældre og dine forhold

Indlægaf Anne Droid » 25. jan 2016, 18:51

Min kæreste minder på ingen måder om min far. Jeg minder om min far og to af den slags i et forhold, det kan ikke gå godt.
Kæresten minder heldigvis heller ikke om min mor, så ville jeg nok trods alt foretrække at han minder om min far.

Min mor kom i øvrigt med et surt opstød da jeg havde været sammen med min kæreste i et halvt års tid. Jeg havde været single i ret mange år da jeg fandt min kæreste. Hun mente simpelthen at jeg brugte for meget tid sammen med ham :s Jamen, tak mor. Det var da lige den form for opbakning jeg havde brug for.
0
Klimatosse
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15614
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1640
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 20989

Re: Dine forældre og dine forhold

Indlægaf 2SHY » 25. jan 2016, 19:21

Jeg tror jeg ville gå ud foran en lastbil i fuld fart hvis jeg fik en kæreste der mindede om min far bare det mindste. Mage til narrøv skal man lede længe efter
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Melankolikeren
Indlæg: 46
Tilmeldt: 7. jan 2016, 15:26
Kort karma: 2
Likede indlæg: 102

Re: Dine forældre og dine forhold

Indlægaf Melankolikeren » 25. jan 2016, 19:51

Min far minder i hvert fald overhovedet ikke om min kæreste, så lige på vores forhold holder den ikke.
0
Honi soit qui mal y pense - Shame on whomsoever would think badly of it
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7464
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24399

Re: Dine forældre og dine forhold

Indlægaf Moxy-lady » 27. jan 2016, 01:30

Indtil jeg skred fra min alkoholiserede, utro løgner af en eks som 25 årig så havde mit liv været, med meget få undtagelser, en lang række af mænd/drenge af samme kaliber = direkte kopier af min far. Skænderier var ikke voldelige, men truende. Manipulation. Problemer med alkohol (og i mine kæresters tilfælde, stoffer af forskellige slags), tyveri, mindreværd som skulle læsses af på deres partner (mig/min mor), utroskab, et hjem der var utrygt. Jeg kunne fortsætte. Gudskelov gik jeg, mens jeg var sammen med min eks, i terapi, og bearbejdede her mit forhold til min far. Det førte til at da jeg gik fra min eks så jeg mig aldrig tilbage. De fyre jeg fandt tiltrækkende nu, var søde og charmerende, uden psykiske issues og manipulerende tendenser. Min kæreste er nærmest min fars diamentrale modsætning, gudskelov.

I øvrigt skændes vi heller ikke, af samme grund som ovenfor. Det er for utrygt og ubehageligt for os begge.

Min kærestes mor er en frygtelig kvinde og på nogle punkter en ufatteligt dårlig og egoistisk mor, men jeg kan godt se lighedspunkter mellem mig og hende. Det har jeg bare aldrig fortalt min kæreste, da han har droppet kontakten med hende. Der er ingen grund til at få ham til at kigge efter det :-D
3
My world 12-10-18 :lun:
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Dine forældre og dine forhold

Indlægaf hotlips » 27. jan 2016, 02:16

Deres forhold har ihvertfald givet mig og min søster stærke forbehold mod at betale for meget for at være i forhold.
Min mor var i 20 år gift med en mand der sad på sin røveri og spillede stor og mægtig,mens hun blev forvandlet til en forsagt lille husmor hvis mening ikke talte og så fik hun oveni æren af at knokle i 3 jobs for at forsørge ham og for at han kunne fortsætte sine horribelt dyre vaner.

Min far var i 25 år gift med en hystade der satte sig og hylede for et godt ord og som allernådigst bevilgede ham lommepenge også selvom hun gik arbejdsløs i årevis og han forsørgede dem og iøvrigt stod for at passe huset imens. Da de så endelig blev skilt brugte han formuer på datingsider men opgav det, og endte med at gifte sig med en Filippiner han havde kendt i 2 mdr tror jeg, nu er det så hende der bestemmer over hans penge og hvem han må besøge.

Jeg har intet imod at være i forhold men det præger mig i den forstand at det skal være noget jeg er fordi jeg er snotforelsket, det der med at have forhold man sidder fanget i fordi man er psykisk afhængig og ude af stand til at være alene.. Det er lige før jeg kan mærke det som fysisk ubehag.

Mine kærester har iøvrigt ikke mindet det mindste om min far, han er sådan en tøffelhelt der lider lidt af lillemandssyndrom så han har det med at koge op og så bliver han meget aggressiv og hysterisk, selvom han langt størstedetiden er venlig og rar nok..Mine mænd er blevet gale oftere men det har aldrig været det der voldsommer med at vise tænder og smide med ting, de har heller ikke haft det der med at finde sig i hvad som helst, heller ikke i deres senere forhold.

Så ja det har påvirket mig men mest i den forstand at det har givet mig nogen ting jeg ikke vil og som jeg har så stor modvilje mod at jeg ikke ville kunne vælge selv hvis jeg prøvede.
0
Aquadorable
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:27
Kort karma: 256
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 2921

Re: Dine forældre og dine forhold

Indlægaf Aquadorable » 28. jan 2016, 12:12

JoyNips skrev:Haha, ja! :blush: Jeg er total kæreste med min far.


Samme her :fløjt: :D
0
K - 12.06.18 :love:
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2963
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6594

Re: Dine forældre og dine forhold

Indlægaf Sophaya » 28. jan 2016, 12:18

Viskelæder skrev:Jeg synes, både via egen erfaring og gennem mit arbejde, at jeg oftere ser, at vi kommer til at leve i nogle mønstre, der minder om enten vores forældres parforholdsmønster eller vores relationer til vores forældre gennem barndommen, mere end at vi finder en partner, der decideret minder om enten vores mor eller far.

Jeg synes ikke, mine mænd har mindet om min far. Min far er en træmand, der viser følelser gennem at give noget materielt. Fraværende gennem min opvækst, både fysisk og emotionelt, men meget intelligent, generøs og dygtig til sit arbejde mv.. De mænd, jeg har fundet, har ikke mindet om ham som person, men vores relationer har ofte båret præg af, at jeg enten ville dem rigtig meget, og de var ligesom altid lidt fraværende i kontakten, eller omvendt; at de ville mig rigtig meget, men jeg fik kvælningsfornemelse af deres villen, så jeg trak mig. Jeg kan lede begge mønstre tilbage til min relation til min far og også mor for den sags skyld.

Spændende debat :)


Jeg ser præcis det samme mønster hos mig selv i fortiden - at enten ville jeg dem og de ville ikke mig, eller de ville mig og jeg blev kvalt. Jeg relaterer det også til følelsesmæssig utilgængelighed fra mine forældre i min barndom.
Senest rettet af Sophaya 2. feb 2016, 20:09, rettet i alt 1 gang.
0
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Dine forældre og dine forhold

Indlægaf Karkluden » 28. jan 2016, 13:10

Her passer det ikke. Eller dvs. ift. hvad andre kan fortælle om min far passer det ikke, for manden er altså død, og har været det i snart tyve år, men min mor, bedsteforældre etc siger, at min kæreste og far slet ikke minder om hinanden.
Min far var handy, men til gengæld var han alkoholisk, ikke til at stole på/lave aftaler med/, behandlede ikke min mor så pænt (skred fx fra hende 1 måned før hun fødte mig), ville ikke se mig, var uansvarlig på sit job og døde derfor af en arbejdsulykke etc etc. Han var sprudlende, ekstremt ekstrovert og der var altid gang i den.

Min kæreste er ikke særligt handy, men han er det mest ansvarfulde og tillidsvækkende menneske her i verden, han er stabil, rolig og kærlig. Han er så ordentlig overfor alle, og så tilbeder han i ret høj grad den jord jeg går på. Og han elsker også en god fest og øl, bevares, men det er måske 3 gange om året.

Min kæreste minder til gengæld herremeget om både min mor og den af mine morbrødre jeg er tættest med, og som har haft en far-rolle ift. mig.
Men det er nu nok meget logisk. Jeg har aldrig rigtigt kendt min far, så jeg har fundet en kæreste, der minder om de to, der var "min far" - min mor og min morbror :lol:

Årh, nu glæder jeg mig til han kommer hjem :love:
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Dine forældre og dine forhold

Indlægaf Karkluden » 28. jan 2016, 13:14

Nå ja, og det der med, at man finder familiemønstre, der minder om det, man er vokset op i... Nu kan jeg selvfølgelig ikke spå om fremtiden, men som det ser ud nu, så har jeg faktisk gjort det modsatte af min mor. Hun har altid været alene med et par længere COLA-forhold. Jeg har slået mig ned som 23-årig, og det er min oprigtige plan, at vi skal være sammen altid. Jeg har gået den vej mine bedsteforældre, og min anden morbror jeg ikke er så tæt med har gjort :lol:
1
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 845
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 210
Likede indlæg: 1874

Re: Dine forældre og dine forhold

Indlægaf Precaseptica » 31. jan 2016, 09:12

Jeg tror i højere grad, det drejer sig om hvordan man opleves af sin partner i starten af forholdet, end hvordan man rent faktisk er. For jeg er slet ikke som min svigerfar. Slet ikke. Han er skåret i hårdt egetræ og jeg er en evighedsstuderende pladderhumanist. Han er rigtig jyde og jeg er midtsjællænder med tungt anker. MEN han er bestemt og kan løse problemer, og sådan har jeg klart set ud i starten af flere af mine forhold. Vi har begge stærke holdninger og vi er ikke bange for at sige noget andre er uenige i.

Så jeg kan godt se hvorfor min forlovede umiddelbart har kastet sig over en mand, der på mange måder udstrålede de styrker hun så i sin egen far. Men efter 5½ år er vi ret enige om, at jeg på mange måder slet ikke kan sammenlignes med hendes far.

Så altså, for mig at se er det mere indikerende for udgangspunktet end det behøver at være på længere sigt.
0
Oddinary
Indlæg: 573
Tilmeldt: 15. jan 2016, 16:08
Kort karma: 57
Likede indlæg: 679

Re: Dine forældre og dine forhold

Indlægaf Oddinary » 2. feb 2016, 18:51

Ingen af mine forhold har været med mænd, der mindede om min far. Heldigvis, for han er ikke et godt menneske. Til gengæld har han nok præget mig til at have meget svært ved at binde mig. Jeg er også blevet lidt følsom overfor bestemte typer adfærd, og tager hurtigt afstand fra dem. Det sjove er, at det er noget, jeg bestemte mig for at gøre, da jeg var meget ung, da jeg netop havde hørt at historien har en tendens til at gentage sig selv, så at sige, og det ønskede jeg ikke.
0

Tilbage til "Forhold og sex"