Utroskab: Altid nogo eller kan det være OK?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16249
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32465

Re: Utroskab: Altid nogo eller kan det være OK?

Indlægaf icelady » 27. jan 2016, 22:22

Hurrze skrev:Ladyfox: ser ikke utroskab som en illoyal holdning nej... Og giver bestemt ikke offeret nogen medskyld, da det ville også give mig medskyld da jeg selv blev voldtaget... Som sagt så misforstår folk lige nu hvad jeg mener... Det virker som om jeg ikke har ret til at have min mening, og at jeg har en anden mening end andre er det forkert. Fint i mener min mening er forker, men ikke fint når der menes at min mening er forkert, fordi den er anderledes end andres.... Føler mig utrolig meget angrebet af folk pt....


Jeg kan godt forstå du føler dig angrebet, men folk spørger fordi de er forundret. :)

Jeg kan til dels godt forstå din pointe; at ens partner kan opfatte det som utroskab, hvis man bliver voldtaget. (sådan forstår jeg dine indlæg, så hvis jeg er helt forkert på, beklager jeg,)

Jeg tror folk prøver at forklare, at for dem (og mig) kan en voldtægt aldrig nogensinde være utroskab: hvis ens partner så mener man har været det og/eller dropper en pga man er blevet voldtaget, så er det altså partneren der har en forskruet tankegang.
5
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Hurrze
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. sep 2015, 20:05
Kort karma: 46
Geografisk sted: Sønderjylland
Likede indlæg: 429

Re: Utroskab: Altid nogo eller kan det være OK?

Indlægaf Hurrze » 27. jan 2016, 22:47

icelady skrev:
Hurrze skrev:Ladyfox: ser ikke utroskab som en illoyal holdning nej... Og giver bestemt ikke offeret nogen medskyld, da det ville også give mig medskyld da jeg selv blev voldtaget... Som sagt så misforstår folk lige nu hvad jeg mener... Det virker som om jeg ikke har ret til at have min mening, og at jeg har en anden mening end andre er det forkert. Fint i mener min mening er forker, men ikke fint når der menes at min mening er forkert, fordi den er anderledes end andres.... Føler mig utrolig meget angrebet af folk pt....


Jeg kan godt forstå du føler dig angrebet, men folk spørger fordi de er forundret. :)

Jeg kan til dels godt forstå din pointe; at ens partner kan opfatte det som utroskab, hvis man bliver voldtaget. (sådan forstår jeg dine indlæg, så hvis jeg er helt forkert på, beklager jeg,)

Jeg tror folk prøver at forklare, at for dem (og mig) kan en voldtægt aldrig nogensinde være utroskab: hvis ens partner så mener man har været det og/eller dropper en pga man er blevet voldtaget, så er det altså partneren der har en forskruet tankegang.


Du har fuldstændig ret i forhold til min pointe... :)
1
"Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain"
Sjg
Indlæg: 153
Tilmeldt: 28. nov 2015, 22:32
Kort karma: 11
Likede indlæg: 212

Re: Utroskab: Altid nogo eller kan det være OK?

Indlægaf Sjg » 27. jan 2016, 23:03

Fru Sunshine skrev:Men hurzze det er jo fordi, ordet utroskab er defineret ved det, som Ladyfox skriver. Det kan du slå op i en betydningsordbog.
Jeg er personligt ikke ude efter at angribe, men jeg vil frygtelig gerne have dig til at forstå, hvorfor man ikke kan sidestille voldtægt og utroskab.
Det er ikke et spørgsmål om holdninger eller at man ikke kan acceptere anderledes holdninger, men simpelthen at du tager fejl omkring betydningen af ordet "utroskab".

Den primære definition af ordet "utro" er altså "som har et seksuelt forhold til en eller flere andre end den faste partner", ligesom ordet "utroskab" (udelukkende) defineres som "det at være sin faste partner seksuelt utro".

Ordbogen angiver altså udtrykkeligt, at illoyalitet ikke er en forudsætning for (en korrekt) anvendelse af ordet "utroskab" - hertil kræves alene et seksuelt forhold.

Jeg mener ikke selv, at voldtægt kan/bør sidestilles med utroskab, men sprogligt har Hurrze altså ret i, at sex med en eller flere andre end den faste partner kan anses for omfattet af utroskabsbegrebet - også selvom partneren har givet sit samtykke.
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Utroskab: Altid nogo eller kan det være OK?

Indlægaf Fru Sunshine » 27. jan 2016, 23:08

Sjg skrev:
Fru Sunshine skrev:Men hurzze det er jo fordi, ordet utroskab er defineret ved det, som Ladyfox skriver. Det kan du slå op i en betydningsordbog.
Jeg er personligt ikke ude efter at angribe, men jeg vil frygtelig gerne have dig til at forstå, hvorfor man ikke kan sidestille voldtægt og utroskab.
Det er ikke et spørgsmål om holdninger eller at man ikke kan acceptere anderledes holdninger, men simpelthen at du tager fejl omkring betydningen af ordet "utroskab".

Den primære definition af ordet "utro" er altså "som har et seksuelt forhold til en eller flere andre end den faste partner", ligesom ordet "utroskab" (udelukkende) defineres som "det at være sin faste partner seksuelt utro".

Ordbogen angiver altså udtrykkeligt, at illoyalitet ikke er en forudsætning for (en korrekt) anvendelse af ordet "utroskab" - hertil kræves alene et seksuelt forhold.

Jeg mener ikke selv, at voldtægt kan/bør sidestilles med utroskab, men sprogligt har Hurrze altså ret i, at sex med en eller flere andre end den faste partner kan anses for omfattet af utroskabsbegrebet - også selvom partneren har givet sit samtykke.

Tjek lige 2. definition.
"som svigter nogen eller noget; som bryder med en etableret praksis"

Altså illoyalitet.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Sjg
Indlæg: 153
Tilmeldt: 28. nov 2015, 22:32
Kort karma: 11
Likede indlæg: 212

Re: Utroskab: Altid nogo eller kan det være OK?

Indlægaf Sjg » 27. jan 2016, 23:11

Fru Sunshine skrev:
Sjg skrev:
Fru Sunshine skrev:Men hurzze det er jo fordi, ordet utroskab er defineret ved det, som Ladyfox skriver. Det kan du slå op i en betydningsordbog.
Jeg er personligt ikke ude efter at angribe, men jeg vil frygtelig gerne have dig til at forstå, hvorfor man ikke kan sidestille voldtægt og utroskab.
Det er ikke et spørgsmål om holdninger eller at man ikke kan acceptere anderledes holdninger, men simpelthen at du tager fejl omkring betydningen af ordet "utroskab".

Den primære definition af ordet "utro" er altså "som har et seksuelt forhold til en eller flere andre end den faste partner", ligesom ordet "utroskab" (udelukkende) defineres som "det at være sin faste partner seksuelt utro".

Ordbogen angiver altså udtrykkeligt, at illoyalitet ikke er en forudsætning for (en korrekt) anvendelse af ordet "utroskab" - hertil kræves alene et seksuelt forhold.

Jeg mener ikke selv, at voldtægt kan/bør sidestilles med utroskab, men sprogligt har Hurrze altså ret i, at sex med en eller flere andre end den faste partner kan anses for omfattet af utroskabsbegrebet - også selvom partneren har givet sit samtykke.

Tjek lige 2. definition.
"som svigter nogen eller noget; som bryder med en etableret praksis"

Altså illoyalitet.

Ja? Som jeg skrev: "den primære definition".

Det ændrer sådan set ikke på, at Hurrzes definition også er korrekt.
0
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1936
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9667

Re: Utroskab: Altid nogo eller kan det være OK?

Indlægaf Tanten » 28. jan 2016, 00:19

Hvis ens partner mener, man har været utro, hvis man er udsat for et overgreb, så begår h*n dobbelt overgreb mod sin kæreste.

Det kan af rigtig mange årsager være svært at komme videre i et parforhold, hvor den ene har været udsat for voldtægt - men hvis man har den holdning, at partneren har været utro ved at have været offer for et seksuelt overgreb, så er man ikke meget bedre end gerningsmanden.

Og jo, den slags partnere findes desværre. En meget nær veninde var ude for, at hendes partner bebrejdede hende, at hun havde været udsat for voldtægt.
5
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Utroskab: Altid nogo eller kan det være OK?

Indlægaf LadyFox » 28. jan 2016, 06:34

Sjg skrev:
Fru Sunshine skrev:Men hurzze det er jo fordi, ordet utroskab er defineret ved det, som Ladyfox skriver. Det kan du slå op i en betydningsordbog.
Jeg er personligt ikke ude efter at angribe, men jeg vil frygtelig gerne have dig til at forstå, hvorfor man ikke kan sidestille voldtægt og utroskab.
Det er ikke et spørgsmål om holdninger eller at man ikke kan acceptere anderledes holdninger, men simpelthen at du tager fejl omkring betydningen af ordet "utroskab".

Den primære definition af ordet "utro" er altså "som har et seksuelt forhold til en eller flere andre end den faste partner", ligesom ordet "utroskab" (udelukkende) defineres som "det at være sin faste partner seksuelt utro".

Ordbogen angiver altså udtrykkeligt, at illoyalitet ikke er en forudsætning for (en korrekt) anvendelse af ordet "utroskab" - hertil kræves alene et seksuelt forhold.

Jeg mener ikke selv, at voldtægt kan/bør sidestilles med utroskab, men sprogligt har Hurrze altså ret i, at sex med en eller flere andre end den faste partner kan anses for omfattet af utroskabsbegrebet - også selvom partneren har givet sit samtykke.


Så utroskab er ikke det modsatte af troskab?
1
...

Tilbage til "Forhold og sex"