Dating på tværs af kultur

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Hendedér
Indlæg: 31
Tilmeldt: 28. jan 2018, 19:19
Kort karma: 2
Likede indlæg: 10

Re: Dating på tværs af kultur

Indlægaf Hendedér » 1. nov 2019, 14:39

Persnikedy skrev:
Hendedér skrev:Jeg synes jo faktisk, at jeg kan nikke genkendende til rigtigt mange af de ting som I nævner. Heriblandt at kulturforskellene er noget af det der gør det spændende og skaber en spændende dialog. Det er da noget vi taler meget om, eller reflektere over når vi støder på ting når vi er sammen. Noget af det der gør det svært er måske også at det er et langdistance "forhold", hvorfor meget af kommunikationen ikke kan ske ansigt-til-ansigt.


Jeg synes virkelig at en app som fx whatsapp kan hjælpe der når i er langdistance. Det er mere ansigt til ansigt, og meningen i ting kan forsvinde i forskellige måder at bruge ord og vendinger, for ikke at nævne smilyer, som er nemmere at spotte igennem ansigtsmemik


Det lyder spændende. Hvad er forskellen fra almindelig imessage til WhatsApp?
0
Petrix
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3624

Re: Dating på tværs af kultur

Indlægaf Petrix » 1. nov 2019, 14:56

For mig har det altid været nemmere at date på tværs af kultur. Meget mere spændende og altid noget at snakke om. Jeg har altid haft svært ved at komme ind på danske kvinder, men når der har været noget kultur barriere, så er det altid gået fint
2
27102021
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Dating på tværs af kultur

Indlægaf Persnikedy » 1. nov 2019, 15:23

Hendedér skrev:
Persnikedy skrev:
Hendedér skrev:Jeg synes jo faktisk, at jeg kan nikke genkendende til rigtigt mange af de ting som I nævner. Heriblandt at kulturforskellene er noget af det der gør det spændende og skaber en spændende dialog. Det er da noget vi taler meget om, eller reflektere over når vi støder på ting når vi er sammen. Noget af det der gør det svært er måske også at det er et langdistance "forhold", hvorfor meget af kommunikationen ikke kan ske ansigt-til-ansigt.


Jeg synes virkelig at en app som fx whatsapp kan hjælpe der når i er langdistance. Det er mere ansigt til ansigt, og meningen i ting kan forsvinde i forskellige måder at bruge ord og vendinger, for ikke at nævne smilyer, som er nemmere at spotte igennem ansigtsmemik


Det lyder spændende. Hvad er forskellen fra almindelig imessage til WhatsApp?


Jeg ved ikke hvad imessenger er.

Men whatsapp er ligesom sms'er der er bare også mulighed for at videochatte
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6930

Re: Dating på tværs af kultur

Indlægaf MrMister » 1. nov 2019, 16:58

Det er jo pænt passivt aggressivt at spørge: “er der noget galt, siden du reagerer sådan” vs “hjælp mig med at forstå, hvorfor du gør x”. Så en ikke-dømmende tilgang virker bedst
4
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
Boganis
Indlæg: 153
Tilmeldt: 29. jun 2019, 17:30
Kort karma: 7
Likede indlæg: 176

Re: Dating på tværs af kultur

Indlægaf Boganis » 1. nov 2019, 17:16

Frøken Himmelblå skrev:Jeg gik i gang med et indlæg men havde svært ved at formulere det. Essensen var, at jeg ALDRIG kommer til at date en mand fra et engelsktalende land igen, det være sig England, Irland, USA, Canada eller Indien. De har alle de samme ubehagelige træk. Tænker det er en kulturel ting.

Det er heldigvis heller ikke relevant.


-Hvis det ikke er relevant, hvorfor så afsløre din anglofobi ved fuldtonet bashing løs på de der slemme perfebidus albion's ?? :-D
0
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough.
Albert Einstein
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2889
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 275
Likede indlæg: 8196

Re: Dating på tværs af kultur

Indlægaf Fru Himmelblå » 1. nov 2019, 17:21

Boganis skrev:
Frøken Himmelblå skrev:Jeg gik i gang med et indlæg men havde svært ved at formulere det. Essensen var, at jeg ALDRIG kommer til at date en mand fra et engelsktalende land igen, det være sig England, Irland, USA, Canada eller Indien. De har alle de samme ubehagelige træk. Tænker det er en kulturel ting.

Det er heldigvis heller ikke relevant.


-Hvis det ikke er relevant, hvorfor så afsløre din anglofobi ved fuldtonet bashing løs på de der slemme perfebidus albion's ?? :-D


Der blev spurgt ind til erfaringer. Jeg kom med min, som er, at deres kultur er for langt fra det jeg er vant til ;)
0
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3416
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Dating på tværs af kultur

Indlægaf billiebean » 1. nov 2019, 18:49

Min erfaring er, at når man dater på tværs af landegrænser, så bliver man hurtigere tvunget ud i de store samtaler, netop for at komme til bunds i forforståelserne, fordommene, forestillingerne som hersker på det kulturelle plan. Man skal hurtigt have afklaret nogle forhold, som man kan vente i årevis med (og nogle gange slet ikke får taget hul på) som dansk par. Det har sine ulemper, fordi det er en stor mundfuld og kan være krævende og angstprovokerende at skulle investere sig selv så meget, så tidligt. Men det er også en super god lakmusprøve på, om man er langtidsholdbart som par og man får elimineret de store ubehagelige overraskelser up front.
3
Brugeravatar
Rynke10
Indlæg: 3
Tilmeldt: 6. dec 2016, 13:22
Kort karma: 0
Likede indlæg: 2

Re: Dating på tværs af kultur

Indlægaf Rynke10 » 2. nov 2019, 16:53

Det lyder egentlig ikke som om det er kulturen der clasher, du kunne vel bare spørge?
Min største lektie i livet, var da jeg var helt vild med en pige da jeg var omkring 16. Totally out of my league. Jeg møder hende til en fest, flere år senere og hun fortæller om hvor vild hun var med mig dengang. ingen af os sagde noget.
Kultur forskelle kan nu også give noget nyt input. Jeg har haft kærester fra flere forskellige lande. Min nuværende kæreste er fra Philippinerne og jeg har kendt hende i omkring 7 år. Vi har begge boet i mange forskellige lande og det at hun er meget international, gør at vi passer sammen.
Forskellige kulturer, forskellige traditioner. Men man er altså 2, så man kan ikke bebrejde den anden for ikke at åbne munden.
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 8977
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1010
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21796

Re: Dating på tværs af kultur

Indlægaf Purple Haze » 13. nov 2019, 08:04

Har været kærester med en columbianer, danskere, en sydkoreaner og en fra Israel.
Og så har jeg datet mænd fra div. andre lande i kortere tid.

Synes kulturforskellene har været mest udpræget nu længere væk og nu mere ikke-vestlige lande de var fra. Men synes aldrig de ting der for det meste har skabt konflikt eller har gjort vi ikke passede sammen nødvendigvis var kulturelle, men mere var personligheds eller værdi defineret.

Så kan man selvfølgelig argumentere for at kulturen er med til at præge især værdierne. Fx har Det for alle 3 udlændinge jeg var kærester med tydeligt at de kom fra en meget mere ‘macho-præget’ kultur end den danske.
Det var især tydeligt for syd-koreaneren, hvor det som det “naturligste” er “sandt” at kvinder er mindre værd end mænd. Og det er der så en masse “høflighedsregler” I samfundet der understøtter. For columbianeren var der også en udpræget “macho-holdning” Til kønnene, men ikke på samme måde en antagelse om at kvinder er mindre værd end mænd, omvendt nærmest - i hvert fald hvis det drejede sig om de “rigtige” kvinder, som hans mor fx. så var piedestalen de var sat op på nærmest uendelig høj.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.

Tilbage til "Forhold og sex"