Dating på tværs af kultur

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Hendedér
Indlæg: 31
Tilmeldt: 28. jan 2018, 19:19
Kort karma: 2
Likede indlæg: 10

Dating på tværs af kultur

Indlægaf Hendedér » 31. okt 2019, 11:44

Hvad har I af erfarringer med dating på tværs af kultur?

Jeg dater på nuværende tidspunkt en rigtigt dejlig (sort) sydstats-amerikaner. En rigtigt alabama-opdraget fyr på 26 der arbejder her i Europa som ingeniør. Vi har indtil videre talt siden juni og set hinanden en del gange. Jeg er f.eks. lige kommet hjem fra en rejse med ham på 5 dage. Alt har indtil videre været fantastisk, selvom vi meget tydeligt er meget forskellige i opdragelse. Han er generelt langt mere høflig, opdraget efter den gamle skole med gode manerer.
Desværre resulterede vores forskelligheder denne gang i at jeg troede at han var ved at trække sig lidt og ikke ville kysse osv., hvilket forvirrede mig da han stadig tog min hånd når vi var ude, puttede sig ind på sofaen, osv. Derfor gjorde jeg ikke de store tilnærmelser seksuelt på denne tur efter vores første dage.
Jeg spørger ham så over beskeder, da jeg er taget hjem og han har så troet det præcis samme om mig, hvorfor han ikke har gjort større tilnærmelser. Det er så dumt at en af os ikke bare har spurgt "Hvad sker der?" for så ville vi have fået "intimiteten" tilbage igen før jeg tog hjem.
Alt andet var sjovt og skægt som altid med ham, så det var absolut ikke fordi det påvirkede alt på turen, men det får mig til at tænke - hvordan tackler man kulturforskelle når de crasher og resultere i dette? Jeg tænker at vi i Danmark ikke er særligt konfronterende og ham som sydstatsamerikaner er super høflig og ikke vil overtræde noget (specielt med me-too kampagnen).
0
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Dating på tværs af kultur

Indlægaf Kattefjæs » 31. okt 2019, 12:03

Man taler om det. Det er den eneste maade at finde ud af hvad motivationen bag bestemte handlinger er. Det nytter ikke meget at analysere andres handlinger ud fra egen kultur/baggrund hvis den anden person ikke deler den kultur - man er noedt til at smide egne fordomme og tankemoenstre overbord for en stund og vaere aaben overfor at ens maade at goere tingene paa ikke noedvendigvis er i overensstemmelse med en universel sandhed.
4
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2889
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 275
Likede indlæg: 8196

Re: Dating på tværs af kultur

Indlægaf Fru Himmelblå » 31. okt 2019, 12:05

Jeg gik i gang med et indlæg men havde svært ved at formulere det. Essensen var, at jeg ALDRIG kommer til at date en mand fra et engelsktalende land igen, det være sig England, Irland, USA, Canada eller Indien. De har alle de samme ubehagelige træk. Tænker det er en kulturel ting.

Det er heldigvis heller ikke relevant.
0
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16012
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1396
Likede indlæg: 29806

Re: Dating på tværs af kultur

Indlægaf TinaW » 31. okt 2019, 12:21

Frøken Himmelblå skrev:Jeg gik i gang med et indlæg men havde svært ved at formulere det. Essensen var, at jeg ALDRIG kommer til at date en mand fra et engelsktalende land igen, det være sig England, Irland, USA, Canada eller Indien. De har alle de samme ubehagelige træk. Tænker det er en kulturel ting.

Det er heldigvis heller ikke relevant.


Nu er der vel rimelig store kulturelle forskelle mellem f.eks Indien og Canada (hvor en del i øvrigt taler fransk) så hvordan kan man konkludere at alle engelsktalende mænd er ens?
1
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2889
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 275
Likede indlæg: 8196

Re: Dating på tværs af kultur

Indlægaf Fru Himmelblå » 31. okt 2019, 12:25

TinaW skrev:
Frøken Himmelblå skrev:Jeg gik i gang med et indlæg men havde svært ved at formulere det. Essensen var, at jeg ALDRIG kommer til at date en mand fra et engelsktalende land igen, det være sig England, Irland, USA, Canada eller Indien. De har alle de samme ubehagelige træk. Tænker det er en kulturel ting.

Det er heldigvis heller ikke relevant.


Nu er der vel rimelig store kulturelle forskelle mellem f.eks Indien og Canada (hvor en del i øvrigt taler fransk) så hvordan kan man konkludere at alle engelsktalende mænd er ens?


Jeps, der er store kulturelle forskelle. Alligevel står jeg ved mit indlæg. Nej, det er ikke alle mændene der er ens. Men der er simpelthen nogle klare kulturelle tendenser jeg ikke kan med. Så jeg skal bare aldrig nogensinde date en mand fra et engelsktalende land igen.
0
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16012
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1396
Likede indlæg: 29806

Re: Dating på tværs af kultur

Indlægaf TinaW » 31. okt 2019, 12:27

Frøken Himmelblå skrev:
TinaW skrev:
Frøken Himmelblå skrev:Jeg gik i gang med et indlæg men havde svært ved at formulere det. Essensen var, at jeg ALDRIG kommer til at date en mand fra et engelsktalende land igen, det være sig England, Irland, USA, Canada eller Indien. De har alle de samme ubehagelige træk. Tænker det er en kulturel ting.

Det er heldigvis heller ikke relevant.


Nu er der vel rimelig store kulturelle forskelle mellem f.eks Indien og Canada (hvor en del i øvrigt taler fransk) så hvordan kan man konkludere at alle engelsktalende mænd er ens?


Jeps, der er store kulturelle forskelle. Alligevel står jeg ved mit indlæg. Nej, det er ikke alle mændene der er ens. Men der er simpelthen nogle klare kulturelle tendenser jeg ikke kan med. Så jeg skal bare aldrig nogensinde date en mand fra et engelsktalende land igen.


Som efter din mening er koblet op på det, at de taler engelsk? Vil du komme med et par eksempler?
3
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2889
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 275
Likede indlæg: 8196

Re: Dating på tværs af kultur

Indlægaf Fru Himmelblå » 31. okt 2019, 12:31

TinaW skrev:
Frøken Himmelblå skrev:
TinaW skrev:
Frøken Himmelblå skrev:Jeg gik i gang med et indlæg men havde svært ved at formulere det. Essensen var, at jeg ALDRIG kommer til at date en mand fra et engelsktalende land igen, det være sig England, Irland, USA, Canada eller Indien. De har alle de samme ubehagelige træk. Tænker det er en kulturel ting.

Det er heldigvis heller ikke relevant.


Nu er der vel rimelig store kulturelle forskelle mellem f.eks Indien og Canada (hvor en del i øvrigt taler fransk) så hvordan kan man konkludere at alle engelsktalende mænd er ens?


Jeps, der er store kulturelle forskelle. Alligevel står jeg ved mit indlæg. Nej, det er ikke alle mændene der er ens. Men der er simpelthen nogle klare kulturelle tendenser jeg ikke kan med. Så jeg skal bare aldrig nogensinde date en mand fra et engelsktalende land igen.


Som efter din mening er koblet op på det, at de taler engelsk? Vil du komme med et par eksempler?


Det er ikke koblet på at de taler engelsk. Det er bare nogle udprægede træk i deres kulturer. Måske handler det om, at de alle er blevet heftigt præget af de engelske kultur.

En ting der er gået igen hver evig eneste gang er f.eks. at for nogen der er så glade for frasen "no offence" er de dælme hurtige til selv at blive krænkede og tage alt som et personligt angreb.

:rulle:

Jeg er bare ikke kompatibel med den kultur de er vokset op med.
0
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16012
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1396
Likede indlæg: 29806

Re: Dating på tværs af kultur

Indlægaf TinaW » 31. okt 2019, 12:34

Frøken Himmelblå skrev:
TinaW skrev:
Frøken Himmelblå skrev:
TinaW skrev:
Frøken Himmelblå skrev:Jeg gik i gang med et indlæg men havde svært ved at formulere det. Essensen var, at jeg ALDRIG kommer til at date en mand fra et engelsktalende land igen, det være sig England, Irland, USA, Canada eller Indien. De har alle de samme ubehagelige træk. Tænker det er en kulturel ting.

Det er heldigvis heller ikke relevant.


Nu er der vel rimelig store kulturelle forskelle mellem f.eks Indien og Canada (hvor en del i øvrigt taler fransk) så hvordan kan man konkludere at alle engelsktalende mænd er ens?


Jeps, der er store kulturelle forskelle. Alligevel står jeg ved mit indlæg. Nej, det er ikke alle mændene der er ens. Men der er simpelthen nogle klare kulturelle tendenser jeg ikke kan med. Så jeg skal bare aldrig nogensinde date en mand fra et engelsktalende land igen.


Som efter din mening er koblet op på det, at de taler engelsk? Vil du komme med et par eksempler?


Det er ikke koblet på at de taler engelsk. Det er bare nogle udprægede træk i deres kulturer. Måske handler det om, at de alle er blevet heftigt præget af de engelske kultur.

En ting der er gået igen hver evig eneste gang er f.eks. at for nogen der er så glade for frasen "no offence" er de dælme hurtige til selv at blive krænkede og tage alt som et personligt angreb.

:rulle:

Jeg er bare ikke kompatibel med den kultur de er vokset op med.


Fair nok. Jeg har vist aldrig datet en mand, der var født i et engelsksproget land, så det ville slet ikke falde mig ind, at koble mænd fra lande som Indien, USA og Irland sammen på den måde.
12
Brugeravatar
catnip
Indlæg: 4563
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:47
Kort karma: 665
Likede indlæg: 20864

Re: Dating på tværs af kultur

Indlægaf catnip » 31. okt 2019, 12:34

Jeg tror mere det handler om at lære hinanden at kende, og kommunikere, end at det har så meget med kulturelle forskelle at gøre. Uanset hvem man dater, vil man have forskellige erfaringer og ting med i bagagen der kan lede til misforståelser hvis ikke man taler sammen. Jeg har dated mænd fra mange forskellige lande og er i dag amerikansk gift. Selvfølgelig er der nogle kulturelle forskelle, men for mig har det egentlig bare været grobund for nogle virkelig interessante samtaler.


Frøken Himmelblå skrev:Jeg gik i gang med et indlæg men havde svært ved at formulere det. Essensen var, at jeg ALDRIG kommer til at date en mand fra et engelsktalende land igen, det være sig England, Irland, USA, Canada eller Indien. De har alle de samme ubehagelige træk. Tænker det er en kulturel ting.

Det må du selvfølgelig selv bestemme, men jeg kunne sige det samme om danske mænd, baseret på egen erfaring. Det ændrer bare ikke på at det er og bliver en overdrevet generaliserende og meget subjektiv holdning, baseret på en håndfuld mænd taget ud af hele den danske befolkning.
Senest rettet af catnip 31. okt 2019, 12:43, rettet i alt 1 gang.
6
- Nevertheless she persisted -
Brugeravatar
Andromeda
Indlæg: 315
Tilmeldt: 8. nov 2017, 21:46
Kort karma: 14
Likede indlæg: 458

Re: Dating på tværs af kultur

Indlægaf Andromeda » 31. okt 2019, 13:02

Min erfaring er, at der som regel er mindst lige så store individuelle forskelle på folk som hvad kulturelle forskelle kan give, især hvis vi bliver indenfor den vestlige verden. Man lærer jo bare personen med deres kultur at kende, som man gør med en hver anden man møder.
Det kan godt være der er nogle måder at opføre sig på der er mere udpræget under visse kulturer, men der er jo folk der stikker ud, så nu du har mødt en mand du godt kan lide, så må du prøve at være åben overfor hvordan han er og se om det kan fungere imellem jer to.
1
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3416
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Dating på tværs af kultur

Indlægaf billiebean » 31. okt 2019, 13:27

Jeg synes mere, at det lyder som om I har fået forskellig opdragelse og at I begge to er lidt tilbageholdende med at initiere samtaler om følelser og fornemmelser.

Hvis man lader være med at lable forskelligheder som kulturelt betingede er de straks meget nemmere at overkomme.

Min mor er vokset op på en gård på landet og min far i et rækkehus i Viby med en indremissionsk mor og en far i finansverdenen. Hvis man vil er der masser af kulturelle forskelligheder mellem de to, som har gjort deres samliv besværligt, men fordi de begge er danskere kalder vi det bare “forskellig opvækst” eller “baggrund” - og så bliver det straks mere almindeligt og overkommeligt.

Min mand er fra Marokko og der er jo udefra set ca 1 mio kulturelle forskelle mellem os. Men det sjove er at fordi vi begge er højt uddannede, agnostikere, nysgerrige, venstreorienterede, elsker det samme mad og generelt deler enormt mange værdier, humor, personlige træk osv., så har vi mere til fælles end jeg har med 90% af de danske mænd jeg har mødt.
18
Grissebassen
Indlæg: 1997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3425

Re: Dating på tværs af kultur

Indlægaf Grissebassen » 1. nov 2019, 11:11

Min erfaring er, at den slags netop bliver netop at tale om, når der er kulturelle forskelle. Nogle gange er det nemmere at spørge "er det en kulturel ting, når du agerer på den måde?" end at spørge "er det fordi du ikke er vild med mig?"
1
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7722
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 589
Likede indlæg: 11406

Re: Dating på tværs af kultur

Indlægaf Kerrigan » 1. nov 2019, 12:05

Kommunikation, kommunikation, kommunikation.
Det kan være rigtig svært at initiere, men det er altså bare alfa og omega.
Min mand er fra Indien, og man kommer bare ikke udenom at der er kulturforskelle. For mig har de været i petitesseafdelingen, og fordi vi begge synes det er fascinerende at udforske disse forskelle. Det gør man bedst ved, ja, at snakke om det og være åben.

Det kan sagtens lade sig gøre at date på tværs af kulturer.
For mig er det grundlæggende at man deler mange af de samme værdier og personlighedstræk. Vi er begge venstreorienterede, familieorienterede, feminister, deler samme humor, har samme sexlyst osv. Og så kommer vi begge fra lærerfamilier, hvor vi tit kan nikke genkendende til mange af vores forældres træk.
Min mand er derudover højtuddannet, og jeg er selv på samme spor.
3
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
Hendedér
Indlæg: 31
Tilmeldt: 28. jan 2018, 19:19
Kort karma: 2
Likede indlæg: 10

Re: Dating på tværs af kultur

Indlægaf Hendedér » 1. nov 2019, 13:23

Jeg synes jo faktisk, at jeg kan nikke genkendende til rigtigt mange af de ting som I nævner. Heriblandt at kulturforskellene er noget af det der gør det spændende og skaber en spændende dialog. Det er da noget vi taler meget om, eller reflektere over når vi støder på ting når vi er sammen. Noget af det der gør det svært er måske også at det er et langdistance "forhold", hvorfor meget af kommunikationen ikke kan ske ansigt-til-ansigt.
0
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Dating på tværs af kultur

Indlægaf Persnikedy » 1. nov 2019, 14:21

Hendedér skrev:Jeg synes jo faktisk, at jeg kan nikke genkendende til rigtigt mange af de ting som I nævner. Heriblandt at kulturforskellene er noget af det der gør det spændende og skaber en spændende dialog. Det er da noget vi taler meget om, eller reflektere over når vi støder på ting når vi er sammen. Noget af det der gør det svært er måske også at det er et langdistance "forhold", hvorfor meget af kommunikationen ikke kan ske ansigt-til-ansigt.


Jeg synes virkelig at en app som fx whatsapp kan hjælpe der når i er langdistance. Det er mere ansigt til ansigt, og meningen i ting kan forsvinde i forskellige måder at bruge ord og vendinger, for ikke at nævne smilyer, som er nemmere at spotte igennem ansigtsmemik
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.

Tilbage til "Forhold og sex"