Taler i om, hvordan et evt utroskab skal gribes an?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Dawwty
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 6. aug 2019, 11:03
Kort karma: 12
Likede indlæg: 1179

Re: Taler i om, hvordan et evt utroskab skal gribes an?

Indlægaf Dawwty » 24. okt 2019, 16:35

Sangius skrev:
Dawwty skrev:
Sangius skrev:
Dawwty skrev:
fisken80 skrev:Jeg vil helt oprigtigt mene, at man er hamrende naiv, hvis man forestiller sig, at ens partner gennem måske et helt liv, aldrig nogensinde, på noget tidspunkt er uærlig over for en. Og med uærlig mener jeg ikke nødvendigvis utroskab, det kan også være andre ting, der ikke fortælles sandheden om.

Mennesker er mennesker og mennesker laver fejl og er generelt meget meget uperfekte. Og det er netop ud fra den betragtning, at jeg ikke ville sætte et forhold over styr, hvis min kæreste var utro. Jeg ville i stedet forsøge at finde ud af, hvordan man kunne komme videre og hvad der skulle arbejdes på, for jeg er sådan set grundlæggende enig i, at der nok er noget i forholdet, der ikke helt fungerer, hvis den ene part er utro. Men det kan man jo så arbejde med. Hvis forholdet ellers er godt og man elsker hinanden, så tror jeg på, at man kan komme videre og få et endnu stærkere forhold.
Ja jeg tror faktisk på, at man kan få et bedre og stærkere forhold, end dem, der er helt sort-hvide i deres syn på utroskab og derfor dropper partneren omgående.

Det er ikke sammenligt at være utro og være uærlig om små ting for ikke at såre vedkommende.

Ja alle kan begå fejl, men der er nogle fejl som vælger at begå og utroskab er en af dem. Det er ikke noget man kom til, det er et valg. Manglende selvbeherskelse måske men selviskhed og illoyalitet er det helt sikkert.

Så nej et godt menneske er man ikke i den sammenhæng, ligesom en morder ikke er et godt menneske selv vedkommende har andre gode egenskaber.

Vi er hvad vi gør, på samme måde som vi bliver hvad vi spiser.


Hvad er jeg så, hvis jeg er min mand utro, men samtidig bruger al min fritid på at hjælpe de hjemløse?

Et umoralsk menneske som også har gode sider. Men alle mennesker har gode sider, selv de værste mordere og seksuelle overgrebs mænd.

Du kan ikke retfærdiggør en ugerning med noget godt.


Hvorfor er jeg ikke et godt menneske, som har dårlige sider også?

Jeg forstår ikke hvorfor én amoralsk handling skal definere en som person.

Fordi en så grov handling kommer til at blive definerede, ligesom med mange kriminelle og andre grove ugerninger.

Det er grovhenden som er afgørende, men det er klart at hvordan man håndterer det bagefter betyder lige så meget.

Hvis man straks fortryder og siger og går bodsgang så er der noget andet end at have en affære og holde det hæmmeligt. Så også indenfor utroskab er der mange niveauer ligesom der er mange årsager.

Men alle årsager gør dog at du samlet set i en periode ikke er et godt eller moralsk menneske. Men det definere selvfølgelig ikke hele ens liv og man kan ændres sig, men en ny indstilling er et ufravigeligt krav.
0
Brugeravatar
Dawwty
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 6. aug 2019, 11:03
Kort karma: 12
Likede indlæg: 1179

Re: Taler i om, hvordan et evt utroskab skal gribes an?

Indlægaf Dawwty » 24. okt 2019, 16:37

Krølle skrev:
Dawwty skrev:
Sangius skrev:
Dawwty skrev:
fisken80 skrev:Jeg vil helt oprigtigt mene, at man er hamrende naiv, hvis man forestiller sig, at ens partner gennem måske et helt liv, aldrig nogensinde, på noget tidspunkt er uærlig over for en. Og med uærlig mener jeg ikke nødvendigvis utroskab, det kan også være andre ting, der ikke fortælles sandheden om.

Mennesker er mennesker og mennesker laver fejl og er generelt meget meget uperfekte. Og det er netop ud fra den betragtning, at jeg ikke ville sætte et forhold over styr, hvis min kæreste var utro. Jeg ville i stedet forsøge at finde ud af, hvordan man kunne komme videre og hvad der skulle arbejdes på, for jeg er sådan set grundlæggende enig i, at der nok er noget i forholdet, der ikke helt fungerer, hvis den ene part er utro. Men det kan man jo så arbejde med. Hvis forholdet ellers er godt og man elsker hinanden, så tror jeg på, at man kan komme videre og få et endnu stærkere forhold.
Ja jeg tror faktisk på, at man kan få et bedre og stærkere forhold, end dem, der er helt sort-hvide i deres syn på utroskab og derfor dropper partneren omgående.

Det er ikke sammenligt at være utro og være uærlig om små ting for ikke at såre vedkommende.

Ja alle kan begå fejl, men der er nogle fejl som vælger at begå og utroskab er en af dem. Det er ikke noget man kom til, det er et valg. Manglende selvbeherskelse måske men selviskhed og illoyalitet er det helt sikkert.

Så nej et godt menneske er man ikke i den sammenhæng, ligesom en morder ikke er et godt menneske selv vedkommende har andre gode egenskaber.

Vi er hvad vi gør, på samme måde som vi bliver hvad vi spiser.


Hvad er jeg så, hvis jeg er min mand utro, men samtidig bruger al min fritid på at hjælpe de hjemløse?

Et umoralsk menneske som også har gode sider. Men alle mennesker har gode sider, selv de værste mordere og seksuelle overgrebs mænd.

Du kan ikke retfærdiggør en ugerning med noget godt.


Jeg ved simpelthen ikke, hvordan jeg skal forholde mig til, at du putter utroskab - uanset omstændighederne - i samme kasse som mord og voldtægt. Det gør det ret svært at indgå i en dialog endsige debat om emnet.

Fordi det er samme indstilling rent moralsk.

Give mig en grund og så skal jeg sige hvorfor den ikke er god nok?
0
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Taler i om, hvordan et evt utroskab skal gribes an?

Indlægaf Krølle » 24. okt 2019, 16:43

Dawwty skrev:
Krølle skrev:
Dawwty skrev:
Sangius skrev:
Dawwty skrev:
fisken80 skrev:Jeg vil helt oprigtigt mene, at man er hamrende naiv, hvis man forestiller sig, at ens partner gennem måske et helt liv, aldrig nogensinde, på noget tidspunkt er uærlig over for en. Og med uærlig mener jeg ikke nødvendigvis utroskab, det kan også være andre ting, der ikke fortælles sandheden om.

Mennesker er mennesker og mennesker laver fejl og er generelt meget meget uperfekte. Og det er netop ud fra den betragtning, at jeg ikke ville sætte et forhold over styr, hvis min kæreste var utro. Jeg ville i stedet forsøge at finde ud af, hvordan man kunne komme videre og hvad der skulle arbejdes på, for jeg er sådan set grundlæggende enig i, at der nok er noget i forholdet, der ikke helt fungerer, hvis den ene part er utro. Men det kan man jo så arbejde med. Hvis forholdet ellers er godt og man elsker hinanden, så tror jeg på, at man kan komme videre og få et endnu stærkere forhold.
Ja jeg tror faktisk på, at man kan få et bedre og stærkere forhold, end dem, der er helt sort-hvide i deres syn på utroskab og derfor dropper partneren omgående.

Det er ikke sammenligt at være utro og være uærlig om små ting for ikke at såre vedkommende.

Ja alle kan begå fejl, men der er nogle fejl som vælger at begå og utroskab er en af dem. Det er ikke noget man kom til, det er et valg. Manglende selvbeherskelse måske men selviskhed og illoyalitet er det helt sikkert.

Så nej et godt menneske er man ikke i den sammenhæng, ligesom en morder ikke er et godt menneske selv vedkommende har andre gode egenskaber.

Vi er hvad vi gør, på samme måde som vi bliver hvad vi spiser.


Hvad er jeg så, hvis jeg er min mand utro, men samtidig bruger al min fritid på at hjælpe de hjemløse?

Et umoralsk menneske som også har gode sider. Men alle mennesker har gode sider, selv de værste mordere og seksuelle overgrebs mænd.

Du kan ikke retfærdiggør en ugerning med noget godt.


Jeg ved simpelthen ikke, hvordan jeg skal forholde mig til, at du putter utroskab - uanset omstændighederne - i samme kasse som mord og voldtægt. Det gør det ret svært at indgå i en dialog endsige debat om emnet.

Fordi det er samme indstilling rent moralsk.

Give mig en grund og så skal jeg sige hvorfor den ikke er god nok?


Det er det på ingen måde for mig, men der er vi så bare forskellige.

I min verden kan man sige det samme om at gå over for rødt. Det kan traumatisere den bilist, der i god tro ender med at køre dig ned - det gør ikke mord og en trafikforseelse til det samme.
0
Brugeravatar
deliciouscookie
Indlæg: 1443
Tilmeldt: 25. jun 2018, 19:37
Kort karma: 12
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 600

Re: Taler i om, hvordan et evt utroskab skal gribes an?

Indlægaf deliciouscookie » 24. okt 2019, 16:51

Sangius skrev:Jeg anser utroskab som så meget andet amoralsk, sårende, forkert og forbudt - at det skal man selvfølgelig ikke gøre, men at under de rette omstændigheder kan selv gode, ærlige og rare mennesker gøre noget, de fortryder.

Det kan man ja, det gør vi alle på forskellige niveauerer. For mig at se handler det mere om hvorfor og hvordan man så håndtere det bagefter.
2
make cookies not war
Brugeravatar
Dawwty
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 6. aug 2019, 11:03
Kort karma: 12
Likede indlæg: 1179

Re: Taler i om, hvordan et evt utroskab skal gribes an?

Indlægaf Dawwty » 24. okt 2019, 16:55

Krølle skrev:
Dawwty skrev:
Krølle skrev:
Dawwty skrev:
Sangius skrev:
Dawwty skrev:
fisken80 skrev:Jeg vil helt oprigtigt mene, at man er hamrende naiv, hvis man forestiller sig, at ens partner gennem måske et helt liv, aldrig nogensinde, på noget tidspunkt er uærlig over for en. Og med uærlig mener jeg ikke nødvendigvis utroskab, det kan også være andre ting, der ikke fortælles sandheden om.

Mennesker er mennesker og mennesker laver fejl og er generelt meget meget uperfekte. Og det er netop ud fra den betragtning, at jeg ikke ville sætte et forhold over styr, hvis min kæreste var utro. Jeg ville i stedet forsøge at finde ud af, hvordan man kunne komme videre og hvad der skulle arbejdes på, for jeg er sådan set grundlæggende enig i, at der nok er noget i forholdet, der ikke helt fungerer, hvis den ene part er utro. Men det kan man jo så arbejde med. Hvis forholdet ellers er godt og man elsker hinanden, så tror jeg på, at man kan komme videre og få et endnu stærkere forhold.
Ja jeg tror faktisk på, at man kan få et bedre og stærkere forhold, end dem, der er helt sort-hvide i deres syn på utroskab og derfor dropper partneren omgående.

Det er ikke sammenligt at være utro og være uærlig om små ting for ikke at såre vedkommende.

Ja alle kan begå fejl, men der er nogle fejl som vælger at begå og utroskab er en af dem. Det er ikke noget man kom til, det er et valg. Manglende selvbeherskelse måske men selviskhed og illoyalitet er det helt sikkert.

Så nej et godt menneske er man ikke i den sammenhæng, ligesom en morder ikke er et godt menneske selv vedkommende har andre gode egenskaber.

Vi er hvad vi gør, på samme måde som vi bliver hvad vi spiser.


Hvad er jeg så, hvis jeg er min mand utro, men samtidig bruger al min fritid på at hjælpe de hjemløse?

Et umoralsk menneske som også har gode sider. Men alle mennesker har gode sider, selv de værste mordere og seksuelle overgrebs mænd.

Du kan ikke retfærdiggør en ugerning med noget godt.


Jeg ved simpelthen ikke, hvordan jeg skal forholde mig til, at du putter utroskab - uanset omstændighederne - i samme kasse som mord og voldtægt. Det gør det ret svært at indgå i en dialog endsige debat om emnet.

Fordi det er samme indstilling rent moralsk.

Give mig en grund og så skal jeg sige hvorfor den ikke er god nok?


Det er det på ingen måde for mig, men der er vi så bare forskellige.

I min verden kan man sige det samme om at gå over for rødt. Det kan traumatisere den bilist, der i god tro ender med at køre dig ned - det gør ikke mord og en trafikforseelse til det samme.

Det er ikke samme niveau, men det er samme indstilling og konsekvenser kan være meget store.

Børn med skilte forældre, smitte partner med kønssygdom, få et barn med en andet osv.
Det kan have stor og utilsigtet konsekvenser på samme måde som eks spritkørsel kan have. Derfor er spritbilister også dårlige og umoralsk mennesker som sætter andres liv og førlighed i fare.
0
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1953
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 418
Likede indlæg: 4809

Re: Taler i om, hvordan et evt utroskab skal gribes an?

Indlægaf milisa » 24. okt 2019, 17:03

deliciouscookie skrev:Det er helt normalt at fordømme og begå sig i absolutter, det gør du selv og stort set alle andre også. Det drejer sig kun om hvordan og i hvilke sammenhæng.
Vi kan sikkert hurtigt finde en emne om det er så er racisme, diskrimination af kvinder eller andet hvor du hurtigt bliver fordømmende og absolut.

Det hele handle om følelser. Nogle regerer voldsomt imod utroskab, hvilket viser deres følelser om at blive såret andre gør ikke fordi det betyder minder for dem.

1Men bare fordi utroskab betyder minder for dig end for Dawwty, så gør det hende ikke til mere absolut eller fordømmende.


Alle mennesker har fordomme. Men ikke alle mennesker fordømmer.

Man kan sagtens have stærke meninger, passionerede holdninger, være fast i troen uden at fordømme og være ude af stand til at se og anerkende, at der altid er undtagelser til reglen.

Man kan sagtens have præcis lige så stærke følelser mod utroskab og at blive såret som Dawwty men stadig erkende, at ingen kan svaret på "hvorfor" på forhånd.
3
Tally-ho
Kakadu
Indlæg: 3478
Tilmeldt: 7. jul 2019, 20:27
Kort karma: 572
Likede indlæg: 10256

Re: Taler i om, hvordan et evt utroskab skal gribes an?

Indlægaf Kakadu » 24. okt 2019, 18:56

Hvis man ser så unuanceret på tilværelsen, at man helt oprigtigt sidestiller utroskab og mord, kan man måske med fordel gå ud og opsøge noget livserfaring, før man udtaler sig yderligere.
5
Hvis hesten er død, så stå af.
Brugeravatar
Dawwty
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 6. aug 2019, 11:03
Kort karma: 12
Likede indlæg: 1179

Re: Taler i om, hvordan et evt utroskab skal gribes an?

Indlægaf Dawwty » 24. okt 2019, 19:08

Kakadu skrev:Hvis man ser så unuanceret på tilværelsen, at man helt oprigtigt sidestiller utroskab og mord, kan man måske med fordel gå ud og opsøge noget livserfaring, før man udtaler sig yderligere.

Jeg sammliger moralen og det at man planlægger og ikke bare kommer til. Jeg sidestille ikke de to som værende ens, det burde være indlysende.
0
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Taler i om, hvordan et evt utroskab skal gribes an?

Indlægaf Pax Romana » 24. okt 2019, 21:09

Jeg er af den overbevisning, at utroskab er et spørgsmål om personlige grænser og hvad man selv definerer. Der er mange muligheder og samlivsformer. Det er op til folk selv at finde de svar og løsninger der virker for dem. Jeg har selv været udsat for utroskab og det gør bestemt ondt. Der skal to til en tango og i den er der mange elementer, der skal gå op i en højere enhed, og hvis ikke musikken, intensiteten, rytmen og det at lede og følge hinanden, danner rammen, så er der ikke tale om en tango. På samme måde gælder det i et parforhold. Hvis ikke fleksibiliteten, villigheden, interessen, kærligheden, rytmen og forståelsen for hinandens bevæggrunde er på plads, så er det sværere at få pardansen til at lykkes. Når jeg ser tilbage på dengang, kan jeg godt se hvor det gik galt. Så er det bare man må opføre sig som et voksent menneske og få talt ud om problemet. Vi fandt ud af at vi var to forskellige steder i vores liv og gik fra hinanden uden dramatik. Men det, der ikke slår dig ihjel, gør dig stærkere og jeg kom ud på den anden side en hel del klogere på det at være i et forhold. Min nuværende kæreste og jeg er meget ens på mange måder og er 100 % loyale og ærlige over for hinanden og er helt enige om hvor grænsen går.
3
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
fisken80
Indlæg: 22015
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1122
Likede indlæg: 51941

Re: Taler i om, hvordan et evt utroskab skal gribes an?

Indlægaf fisken80 » 25. okt 2019, 03:57

Jeg holder endnu mere fast i, at det er dem, der kan se nuancerne i tilværelsen og er bevidste om, at mennesker begår fejl, der får de stærkeste og mest holdbare og sunde forhold i længden, efter at jeg har læst de seneste indlæg.
6
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9621

Re: Taler i om, hvordan et evt utroskab skal gribes an?

Indlægaf Tanten » 25. okt 2019, 16:32

Dawwty skrev:
kidkomb skrev:
Dawwty skrev:
kidkomb skrev:Er ddt ikke hårdt at være så sort/hvid, Dawwty? Det lyder for firkantet til at være helt sundt.

Så er alternativete at siger utroskab er ok?

Din kommentar og de likes du får lyder mere som om du eller ander vil forsvare noget man selv er gjort. Er det tilfælde?

Når det gælder løgn og utroskab er det sort og hvidt, man gør det eller gør det ikke. Åbne forhold er noget andet, vi taler om at lyve og bedrage her!!!

Tag det lige roligt, det var et simpelt spørgsmål. Hvis du ellers havde læst tråden ville du vide at jeg lever i et åbent forhold og derfor ikke lever efter samme regler som mange andre. Det er i øvrigt fuldkommen ligegyldigt i denne her forbindelse hvordan jeg lever.
Jeg lagde bare mærke til at du virkede mere defensiv end nuanceret og derfor spurgte jeg.

Det var ikke et spørgsmål, du kalder mig firkantet og siger det ikke kan være sundt.

Når man forsvare det uforalske og det gælder også dine likes og grønne kort, så er det naturligt at mistænkte årsagen til at være at forsvare egne handlinger.

Et normalt sundt menneske synes ikke utroskab er ok. Normerne er heller ikke åbne forhold, hvor utroskaben af gode grunde ikke rigtig eksisterer.

Det jeg siger og som du kalder sort og hvid, det er faktisk sådan som de fleste har det.


Jeg har faktisk ikke set nogen her i tråden plædere for, at utroskab er ok - faktisk har jeg mødt meget få gennem mit 50-årige liv med den holdning.

Jeg har derimod mødt en del, der har været utro en enkelt gang, selvom det er imod deres egne principper, og som har fortrudt det bitterligt bagefter. Det har ikke gjort dem til dårlige mennesker i mine øjne - blot fejlbarlige og ærlige.

Og til det sidste - du ved ikke, hvordan de fleste har det.
7
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9621

Re: Taler i om, hvordan et evt utroskab skal gribes an?

Indlægaf Tanten » 25. okt 2019, 16:37

Dawwty skrev:
Contrast skrev:
Dawwty skrev:
Zombie skrev:
Dawwty skrev:Hvis man er uærlige og utro, hvorfor tro man så en anden aftale om hvad og om man siger det vil blive overholdt!!!!

En der er utro lyver og gør hvad der skal gøres for at sikre sin egen interesse, uanset hvad der er aftalt. Alt andet er naivt, ja der er undtagelser, men generelt er det en naiv forestilling.


Verden er ikke sort/hvid. Gode mennesker kan også fejle og gøre nederen ting, men det betyder ikke, de er gennemført dårlige mennesker, der bare vil pisse på alt.

Det kan du have ret i, men udviser man mangler loyalitet ved at være utro, så gør man det også ved at lyve hvis det gavner ens sag.

Livet er for kort til at være sammen med løgner og selviske mennesker, så jeg vil anbefale at være kredsen i sit valg af parter. Men selv den bedste kan blive snyder og folk ændre sig i gennem livet. Så god i dag kan godt være et svin i morgen og omvendt.

Det kan man ikke garderer sig imod, så er altid en hvis risiko i ethvert forhold.


Jeg var utro i det første forhold jeg var i, hvor jeg var temmelig ung. Jeg var flyttet til en anden by, mens jeg var kærester med en fra min gamle by, og det karakteristiske igennem forholdet var, at han var temmelig egoistisk og styrende, men det var jeg for ung og uerfaren til at se. Så da jeg mødte en i den anden by, som viste interesse på en helt anden og nærværende måde, indså jeg, at jeg var på vej ud af forholdet følelsesmæssigt. Men det indså jeg først for alvor, da jeg var på vej til at være utro. I det sekund besluttede jeg mig for at slå op lige efter. Så utroskab kan altså også handle om, at man ikke har markeret grænser i forholdet tydeligt nok, og derfor føler sig mere og mere overset, hvor det så eksploderer til sidst, enten i form af utroskab eller noget andet.

Utroskab kan aldrig forsvares eller undskylds, hvis det kunne det var det ikke utroskab.

Du kunne have tænkt dig om tidligere, vente med at indgå i et forhold til du var moden nok til det osv.

Jeg er enig i at folk forsøger at forsvare deres handlinger som en efterrationalisering, men det er bare en dårlig undskyldning uanset hvad.


Du kan da ikke bestemme, hvad andre kan vælge at anse som noget undskyldeligt og dermed tilgive?
3
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19587
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: Taler i om, hvordan et evt utroskab skal gribes an?

Indlægaf LadyFox » 25. okt 2019, 17:18

Jeg er sådan et uordenligt menneske der har bedrevet utroskab - i flere forhold. Ind i mellem hvis jeg er sur og såret kommer jeg også til at sige tarvelige ting jeg måske ikke helt mener, det sker jeg tager det største stykke kage selvom det ikke er tættest på, jeg glemmer at ringe tilbage, har før stjålet noget i butikker, bagtalt nogen endda folk jeg holder af og alt muligt andet der helt sikkert kan anses som at værende noget nederen mennesker gør.
Jeg siger ikke at det er helt i orden, men altså - jeg er et menneske der nogengange gør ting jeg fortryder, dummer mig og er på ingen måde et perfekt menneske der aldrig træder ved siden af.

Til gengæld er jeg også skide omsorgsfuld, jeg er god ved dyr, har haft forskellige hjemløse boende i min sofa i længere perioder, jeg husker at fortælle folk at de ser godt ud, står ALTID til rådighed for mine mennesker, jeg er gavmild, rejser mig op for gamle mennesker, blander mig hvis jeg ser voldelige situationer i nattelivet osv.

I virkeligheden er jeg i følge mig selv et almindeligt mennesker med gode og dårlige sider. Og altså, når de mennesker jeg har været utro (eller andre former nederen) overfor kan tilgive mig så tænker jeg at mine gode sider stadig overgår mine dårlige og så går det nok at en eller anden frelst type på nettet synes min moral er på linje med Peter Madsens.
9
...
Brugeravatar
Dawwty
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 6. aug 2019, 11:03
Kort karma: 12
Likede indlæg: 1179

Re: Taler i om, hvordan et evt utroskab skal gribes an?

Indlægaf Dawwty » 25. okt 2019, 19:14

Tanten skrev:
Dawwty skrev:
Contrast skrev:
Dawwty skrev:
Zombie skrev:
Dawwty skrev:Hvis man er uærlige og utro, hvorfor tro man så en anden aftale om hvad og om man siger det vil blive overholdt!!!!

En der er utro lyver og gør hvad der skal gøres for at sikre sin egen interesse, uanset hvad der er aftalt. Alt andet er naivt, ja der er undtagelser, men generelt er det en naiv forestilling.


Verden er ikke sort/hvid. Gode mennesker kan også fejle og gøre nederen ting, men det betyder ikke, de er gennemført dårlige mennesker, der bare vil pisse på alt.

Det kan du have ret i, men udviser man mangler loyalitet ved at være utro, så gør man det også ved at lyve hvis det gavner ens sag.

Livet er for kort til at være sammen med løgner og selviske mennesker, så jeg vil anbefale at være kredsen i sit valg af parter. Men selv den bedste kan blive snyder og folk ændre sig i gennem livet. Så god i dag kan godt være et svin i morgen og omvendt.

Det kan man ikke garderer sig imod, så er altid en hvis risiko i ethvert forhold.


Jeg var utro i det første forhold jeg var i, hvor jeg var temmelig ung. Jeg var flyttet til en anden by, mens jeg var kærester med en fra min gamle by, og det karakteristiske igennem forholdet var, at han var temmelig egoistisk og styrende, men det var jeg for ung og uerfaren til at se. Så da jeg mødte en i den anden by, som viste interesse på en helt anden og nærværende måde, indså jeg, at jeg var på vej ud af forholdet følelsesmæssigt. Men det indså jeg først for alvor, da jeg var på vej til at være utro. I det sekund besluttede jeg mig for at slå op lige efter. Så utroskab kan altså også handle om, at man ikke har markeret grænser i forholdet tydeligt nok, og derfor føler sig mere og mere overset, hvor det så eksploderer til sidst, enten i form af utroskab eller noget andet.

Utroskab kan aldrig forsvares eller undskylds, hvis det kunne det var det ikke utroskab.

Du kunne have tænkt dig om tidligere, vente med at indgå i et forhold til du var moden nok til det osv.

Jeg er enig i at folk forsøger at forsvare deres handlinger som en efterrationalisering, men det er bare en dårlig undskyldning uanset hvad.


Du kan da ikke bestemme, hvad andre kan vælge at anse som noget undskyldeligt og dermed tilgive?

Hvad giver dig også den ide at jeg skulle mene det, når jeg ikke har sagt det!
0
Brugeravatar
Dawwty
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 6. aug 2019, 11:03
Kort karma: 12
Likede indlæg: 1179

Re: Taler i om, hvordan et evt utroskab skal gribes an?

Indlægaf Dawwty » 25. okt 2019, 19:17

Tanten skrev:
Dawwty skrev:
kidkomb skrev:
Dawwty skrev:
kidkomb skrev:Er ddt ikke hårdt at være så sort/hvid, Dawwty? Det lyder for firkantet til at være helt sundt.

Så er alternativete at siger utroskab er ok?

Din kommentar og de likes du får lyder mere som om du eller ander vil forsvare noget man selv er gjort. Er det tilfælde?

Når det gælder løgn og utroskab er det sort og hvidt, man gør det eller gør det ikke. Åbne forhold er noget andet, vi taler om at lyve og bedrage her!!!

Tag det lige roligt, det var et simpelt spørgsmål. Hvis du ellers havde læst tråden ville du vide at jeg lever i et åbent forhold og derfor ikke lever efter samme regler som mange andre. Det er i øvrigt fuldkommen ligegyldigt i denne her forbindelse hvordan jeg lever.
Jeg lagde bare mærke til at du virkede mere defensiv end nuanceret og derfor spurgte jeg.

Det var ikke et spørgsmål, du kalder mig firkantet og siger det ikke kan være sundt.

Når man forsvare det uforalske og det gælder også dine likes og grønne kort, så er det naturligt at mistænkte årsagen til at være at forsvare egne handlinger.

Et normalt sundt menneske synes ikke utroskab er ok. Normerne er heller ikke åbne forhold, hvor utroskaben af gode grunde ikke rigtig eksisterer.

Det jeg siger og som du kalder sort og hvid, det er faktisk sådan som de fleste har det.


Jeg har faktisk ikke set nogen her i tråden plædere for, at utroskab er ok - faktisk har jeg mødt meget få gennem mit 50-årige liv med den holdning.

Jeg har derimod mødt en del, der har været utro en enkelt gang, selvom det er imod deres egne principper, og som har fortrudt det bitterligt bagefter. Det har ikke gjort dem til dårlige mennesker i mine øjne - blot fejlbarlige og ærlige.

Og til det sidste - du ved ikke, hvordan de fleste har det.

Et det ved du heller ikke.

To hvad vil du så kalde dem som er utro men fortryder, svage?
Er utroskab noget man vælger eller noget man tvinges til?

Hvad skal der til for at man er et dårligt menneske?
0

Tilbage til "Forhold og sex"