Monogami og den eneste ene

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1926
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9624

Re: Monogami og den eneste ene

Indlægaf Tanten » 1. aug 2019, 13:17

Jeg tror sagtens, man kan være heldig at finde den eneste ene i første forsøg - men for de allerfleste er der i et eller andet omfang tale om seriel monogami, som der også har været for mig, fordi man modnes og forandres gennem livet.

Personligt kan jeg sagtens blive tiltrukket af andre, selvom jeg er i et velfungerende parforhold - men der er uendelig langt fra en impuls til handling, fra fantasi til virkelighed, og jeg handler ikke på forbigående flings, der kan risikere at skade en langvarig, tæt og stærk relation og såre den, jeg elsker.

Jeg har tit tænkt, at jeg jo i teorien burde kunne unde min elskede alt, incl. sex med andre, hvis han fik lyst til dét - men jeg må bare konstatere, at jeg ikke er så storsindet, at jeg ville kunne rumme det i praksis.
Senest rettet af Tanten 2. aug 2019, 00:57, rettet i alt 1 gang.
2
Brugeravatar
deliciouscookie
Indlæg: 1445
Tilmeldt: 25. jun 2018, 19:37
Kort karma: 12
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 603

Re: Monogami og den eneste ene

Indlægaf deliciouscookie » 1. aug 2019, 13:42

Seriel monogami opstår fordi folk ikke længer har nogle moralske indvendigere imod at gå fra hinanden og blive skilt. Hele samfundet er bygget op om individuelt frihed til at gøre hvad man vil, derfor vælger man partner mere løst og skiles af samme årsag også fordi det både var en forkert partner og fordi det jo er ok at skilles.

I gamle dage og i nogle andre kulture er monogami stadig eksisterende, men det ændre ikke på at monogami er det vi tilstræber i Danmark anno 2019, vi gør det bare utroligt dårligt i praksis.
0
make cookies not war
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Monogami og den eneste ene

Indlægaf Zombie » 1. aug 2019, 21:35

deliciouscookie skrev:Seriel monogami opstår fordi folk ikke længer har nogle moralske indvendigere imod at gå fra hinanden og blive skilt. Hele samfundet er bygget op om individuelt frihed til at gøre hvad man vil, derfor vælger man partner mere løst og skiles af samme årsag også fordi det både var en forkert partner og fordi det jo er ok at skilles.

I gamle dage og i nogle andre kulture er monogami stadig eksisterende, men det ændre ikke på at monogami er det vi tilstræber i Danmark anno 2019, vi gør det bare utroligt dårligt i praksis.


En dårlig praksis er også at tvinge folk sammen, fordi de ellers bliver udstødt, fyret, ikke kan forsørge sig selv eller sine børn osv.

Der var færre skilsmisser i gamle dage, men langt flere ulykkelige og rædselsfulde ægteskaber.

Gudskelov for fri skilsmisse.
5
aka Forbies

:gammel:
Petrix
Indlæg: 3745
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3632

Re: Monogami og den eneste ene

Indlægaf Petrix » 1. aug 2019, 21:56

Jeg er gift med en asiat, og hun har ikke det samme frie syn på skilsmisse som vi har i Danmark. Jeg føler mig godt tilpas i denne relation, da jeg føler vores ægteskab på en eller anden måde er lidt mere bindende. Det gør også at man er tvunget til at arbejde med de problemer, der altid vil opstå i ethvert forhold. Vi ved at vi skal blive gamle sammen og det arbejder vi udfra.
1
27102021
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Monogami og den eneste ene

Indlægaf Jedi » 1. aug 2019, 23:54

deliciouscookie skrev:Seriel monogami opstår fordi folk ikke længer har nogle moralske indvendigere imod at gå fra hinanden og blive skilt. Hele samfundet er bygget op om individuelt frihed til at gøre hvad man vil, derfor vælger man partner mere løst og skiles af samme årsag også fordi det både var en forkert partner og fordi det jo er ok at skilles.

I gamle dage og i nogle andre kulture er monogami stadig eksisterende, men det ændre ikke på at monogami er det vi tilstræber i Danmark anno 2019, vi gør det bare utroligt dårligt i praksis.


Hele samfundet er faktisk bygget op omkring fællesskab: hele vores infrastruktur, fra sundheds-og uddannelsessystem til offentlig transport og kulturstøtte.
Der er ingen, der har interesse i at, at et par bliver sammen, hvis de vitterlig ikke ønsker det.
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Monogami og den eneste ene

Indlægaf dgd2007 » 2. aug 2019, 03:05

Wizzze skrev:[...]
Tror du på den eneste ene og det monogame forhold [...]

Jeg gør. :engel:
Da jeg skulle ilden (i peioden 1969-73) var det jo meget moderne med fri kærlighed og åbne forhold - pillen var lige kommet, og aids var ikke opfundet endnu - og pigerne gjorde da også deres bedste for at være med på moden. Men det syntes nu ikke rigtig at virke, må jeg sige - især pga. dem. Og det er jo trods alt dem der har mest forstand på det. ;)
1
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Monogami og den eneste ene

Indlægaf LaScrooge » 2. aug 2019, 05:45

Jeg synes det er relevant at huske på, at det romantiske ideal om den eneste ene og ægteskabet som en handling hvorigennem man på det individuelle plan realiserer et kulturelt succeskriterium, er forholdsvis nyt i vores kulturhistorie, ikke ældre end romantikken. Før det var ægteskaber enten politisk strategiske konstellationer (adelen) eller praktiske foranstaltninger som måtte indgås før man måtte dyrke sex og få børn, for skete det udenfor ægteskabet, kunne man både forvente at brænde i helvede og blive udstødt af samfundet (resten af befolkningen). I andre dele af verden og i tidligere tider har polygame konstellationer været et redskab til at sikre fred og stabilitet - det er fx den historiske årsag til at muslimske mænd må tage flere hustruer.

Idealet om den evige brændende kærlighed med én sjælemage er kun et par hundrede år gammel og kan kun hyldes i overskudssamfund, hvor det lykkelige parforholdet kan være et personligt projekt. Det er, i vores del af verden, blevet adopteret og hyldet i en grad at det nu gennemsyrer hele vores kulturelle selvforståelse, men det er kun fordi man glemmer dels konteksten omkring dets opståelse og årsagerne til, at vi kan vedblive at have det. I vesten er individer efterhaanden tildelt rettigheder som beskytter dem på et individuelt plan, ligesom vores samfundsstruktur muliggør at man kan leve alene hvis man ønsker det. Man bliver ikke udstødt, stenet eller foragtet, og man må gerne leje en lejlighed der har plads til flere end én, ligesom kvinder må gerne eje deres egen ejendom. For kun omkring 80 år siden (hvis det da er så længe) kunne en enlig ikke leje en større bolig end en ét-værelses og lidt tidligere end det, blev formue og ejendom nedarvet k mandlig linje.

I samfund af dén art, handler det om at sikre sin position og dermed sin overlevelse, og kærlighed er i dén kontekst en luksus, ikke selve målet med det hele.
3
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Monogami og den eneste ene

Indlægaf LaScrooge » 2. aug 2019, 05:58

Hvis jeg bruger mig selv som undersøgelsessubjekt, så kan jeg konstatere, at der er "familier" af mennesker, som jeg trives med og derfor vælger at knytte bånd til, ligesom det er her jeg lægger min energi ifht relationspleje. Skulle jeg udvælge en population jeg skulle bygge et samfund op sammen med, ville det være disse mennesker. Relationerne er baseret på åndsfællesskab, delte værdier, delte orienteringer, en personlig tiltrækning som transdenderer både det romantiske og det platoniske, på den måde, at jeg ville opfostre afkom med dem alle. For mig giver det ikke mening at vurdere relationer alene ud fra enten romantisk eller seksuel tiltrækning; jeg kunne, hvis jeg skulle, dele livet med dem og det ville på en lang række parametre være succesfuldt uafhængigt af om vi dyrkede eller ikke dyrkede sex, om vi var eller ikke var romantisk forelskede i hinanden. Et godt kærlighedsforhold er i mine øjne også baseret på andet end romantisk tiltrækning; sættes dét som fundamentET er konstellationenen for skrøbelig til at kunne overleve. Og er det baseret på andet end det, vil det formentlig også være stærkt nok til at kunne rumme hele den menneskelighed der ligger i at berøres og bevæges af andre møder i løbet af hele det lange liv.
2
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
deliciouscookie
Indlæg: 1445
Tilmeldt: 25. jun 2018, 19:37
Kort karma: 12
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 603

Re: Monogami og den eneste ene

Indlægaf deliciouscookie » 2. aug 2019, 18:15

Zombie skrev:
deliciouscookie skrev:Seriel monogami opstår fordi folk ikke længer har nogle moralske indvendigere imod at gå fra hinanden og blive skilt. Hele samfundet er bygget op om individuelt frihed til at gøre hvad man vil, derfor vælger man partner mere løst og skiles af samme årsag også fordi det både var en forkert partner og fordi det jo er ok at skilles.

I gamle dage og i nogle andre kulture er monogami stadig eksisterende, men det ændre ikke på at monogami er det vi tilstræber i Danmark anno 2019, vi gør det bare utroligt dårligt i praksis.


En dårlig praksis er også at tvinge folk sammen, fordi de ellers bliver udstødt, fyret, ikke kan forsørge sig selv eller sine børn osv.

Der var færre skilsmisser i gamle dage, men langt flere ulykkelige og rædselsfulde ægteskaber.

Gudskelov for fri skilsmisse.


Det betyder også børn uden forældre, sammensatte familier, flere kønssygdomme, flere aborter og enlige forældre - ingenting er gratis og uden ulemper.

Det ændre dog ikke på at det store flertal stræber efter og ser monogami som idealet.
0
make cookies not war
Brugeravatar
deliciouscookie
Indlæg: 1445
Tilmeldt: 25. jun 2018, 19:37
Kort karma: 12
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 603

Re: Monogami og den eneste ene

Indlægaf deliciouscookie » 2. aug 2019, 18:17

Jedi skrev:
deliciouscookie skrev:Seriel monogami opstår fordi folk ikke længer har nogle moralske indvendigere imod at gå fra hinanden og blive skilt. Hele samfundet er bygget op om individuelt frihed til at gøre hvad man vil, derfor vælger man partner mere løst og skiles af samme årsag også fordi det både var en forkert partner og fordi det jo er ok at skilles.

I gamle dage og i nogle andre kulture er monogami stadig eksisterende, men det ændre ikke på at monogami er det vi tilstræber i Danmark anno 2019, vi gør det bare utroligt dårligt i praksis.


Hele samfundet er faktisk bygget op omkring fællesskab: hele vores infrastruktur, fra sundheds-og uddannelsessystem til offentlig transport og kulturstøtte.
Der er ingen, der har interesse i at, at et par bliver sammen, hvis de vitterlig ikke ønsker det.


Problemer er ikke at par bliver sammen hvis de vitterlig ikke ønsker det, problemet er at folk danner par uden en mere grundig overvejelse men nogen de ikke passer samme med og ikke tilpasser sig tilstrækkeligt for hinanden eller kæmper for forholdet når de er sammen, men opgiver og går videre til det næste -brug og smid væk holdning.
0
make cookies not war
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Monogami og den eneste ene

Indlægaf Jedi » 2. aug 2019, 18:24

deliciouscookie skrev:
Jedi skrev:
deliciouscookie skrev:Seriel monogami opstår fordi folk ikke længer har nogle moralske indvendigere imod at gå fra hinanden og blive skilt. Hele samfundet er bygget op om individuelt frihed til at gøre hvad man vil, derfor vælger man partner mere løst og skiles af samme årsag også fordi det både var en forkert partner og fordi det jo er ok at skilles.

I gamle dage og i nogle andre kulture er monogami stadig eksisterende, men det ændre ikke på at monogami er det vi tilstræber i Danmark anno 2019, vi gør det bare utroligt dårligt i praksis.


Hele samfundet er faktisk bygget op omkring fællesskab: hele vores infrastruktur, fra sundheds-og uddannelsessystem til offentlig transport og kulturstøtte.
Der er ingen, der har interesse i at, at et par bliver sammen, hvis de vitterlig ikke ønsker det.


Problemer er ikke at par bliver sammen hvis de vitterlig ikke ønsker det, problemet er at folk danner par uden en mere grundig overvejelse men nogen de ikke passer samme med og ikke tilpasser sig tilstrækkeligt for hinanden eller kæmper for forholdet når de er sammen, men opgiver og går videre til det næste -brug og smid væk holdning.

Førhen blev man gift over stok og sten (shotgun weddings), så jeg ved ikke helt, hvad du mener?
Der er ingen, som aner hvad andre gør for at tilpasse sig hinanden eller i hvor stort omfang de kæmper for deres forhold. Forskellen på den gang og nu er såmænd bare, at det at blive skilt ikke er forbundet med stor skam OG man har mulighed for at få en lejebolig som enlig.
0
Brugeravatar
deliciouscookie
Indlæg: 1445
Tilmeldt: 25. jun 2018, 19:37
Kort karma: 12
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 603

Re: Monogami og den eneste ene

Indlægaf deliciouscookie » 2. aug 2019, 18:55

Jedi skrev:
deliciouscookie skrev:
Jedi skrev:
deliciouscookie skrev:Seriel monogami opstår fordi folk ikke længer har nogle moralske indvendigere imod at gå fra hinanden og blive skilt. Hele samfundet er bygget op om individuelt frihed til at gøre hvad man vil, derfor vælger man partner mere løst og skiles af samme årsag også fordi det både var en forkert partner og fordi det jo er ok at skilles.

I gamle dage og i nogle andre kulture er monogami stadig eksisterende, men det ændre ikke på at monogami er det vi tilstræber i Danmark anno 2019, vi gør det bare utroligt dårligt i praksis.


Hele samfundet er faktisk bygget op omkring fællesskab: hele vores infrastruktur, fra sundheds-og uddannelsessystem til offentlig transport og kulturstøtte.
Der er ingen, der har interesse i at, at et par bliver sammen, hvis de vitterlig ikke ønsker det.


Problemer er ikke at par bliver sammen hvis de vitterlig ikke ønsker det, problemet er at folk danner par uden en mere grundig overvejelse men nogen de ikke passer samme med og ikke tilpasser sig tilstrækkeligt for hinanden eller kæmper for forholdet når de er sammen, men opgiver og går videre til det næste -brug og smid væk holdning.

Førhen blev man gift over stok og sten (shotgun weddings), så jeg ved ikke helt, hvad du mener?
Der er ingen, som aner hvad andre gør for at tilpasse sig hinanden eller i hvor stort omfang de kæmper for deres forhold. Forskellen på den gang og nu er såmænd bare, at det at blive skilt ikke er forbundet med stor skam OG man har mulighed for at få en lejebolig som enlig.


Og sammensatte familier og enlig forældre ja ja, det hele er bedre uden ulemper....in you dreams.
0
make cookies not war
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Monogami og den eneste ene

Indlægaf Zombie » 3. aug 2019, 08:20

deliciouscookie skrev:
Zombie skrev:
deliciouscookie skrev:Seriel monogami opstår fordi folk ikke længer har nogle moralske indvendigere imod at gå fra hinanden og blive skilt. Hele samfundet er bygget op om individuelt frihed til at gøre hvad man vil, derfor vælger man partner mere løst og skiles af samme årsag også fordi det både var en forkert partner og fordi det jo er ok at skilles.

I gamle dage og i nogle andre kulture er monogami stadig eksisterende, men det ændre ikke på at monogami er det vi tilstræber i Danmark anno 2019, vi gør det bare utroligt dårligt i praksis.


En dårlig praksis er også at tvinge folk sammen, fordi de ellers bliver udstødt, fyret, ikke kan forsørge sig selv eller sine børn osv.

Der var færre skilsmisser i gamle dage, men langt flere ulykkelige og rædselsfulde ægteskaber.

Gudskelov for fri skilsmisse.


Det betyder også børn uden forældre, sammensatte familier, flere kønssygdomme, flere aborter og enlige forældre - ingenting er gratis og uden ulemper.

Det ændre dog ikke på at det store flertal stræber efter og ser monogami som idealet.


Nej, men det betød børn, der voksede op og troede deres bedsteforældre var deres forældre, det betød børn på børnehjem og druknede nyfødte født i døglsmål.
Børn af en alkoholisk forælder der vokser op under urimelige vilkår, børn der udsættes for vold, you name it.

Min pointe er egentlig bare, lad nu være med at glorificere fortiden, når de fleste af de mennesker som levede i den, selv siger det var noget tragisk noget.
6
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
deliciouscookie
Indlæg: 1445
Tilmeldt: 25. jun 2018, 19:37
Kort karma: 12
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 603

Re: Monogami og den eneste ene

Indlægaf deliciouscookie » 3. aug 2019, 20:36

Zombie skrev:
deliciouscookie skrev:
Zombie skrev:
deliciouscookie skrev:Seriel monogami opstår fordi folk ikke længer har nogle moralske indvendigere imod at gå fra hinanden og blive skilt. Hele samfundet er bygget op om individuelt frihed til at gøre hvad man vil, derfor vælger man partner mere løst og skiles af samme årsag også fordi det både var en forkert partner og fordi det jo er ok at skilles.

I gamle dage og i nogle andre kulture er monogami stadig eksisterende, men det ændre ikke på at monogami er det vi tilstræber i Danmark anno 2019, vi gør det bare utroligt dårligt i praksis.


En dårlig praksis er også at tvinge folk sammen, fordi de ellers bliver udstødt, fyret, ikke kan forsørge sig selv eller sine børn osv.

Der var færre skilsmisser i gamle dage, men langt flere ulykkelige og rædselsfulde ægteskaber.

Gudskelov for fri skilsmisse.


Det betyder også børn uden forældre, sammensatte familier, flere kønssygdomme, flere aborter og enlige forældre - ingenting er gratis og uden ulemper.

Det ændre dog ikke på at det store flertal stræber efter og ser monogami som idealet.


Nej, men det betød børn, der voksede op og troede deres bedsteforældre var deres forældre, det betød børn på børnehjem og druknede nyfødte født i døglsmål.
Børn af en alkoholisk forælder der vokser op under urimelige vilkår, børn der udsættes for vold, you name it.

Min pointe er egentlig bare, lad nu være med at glorificere fortiden, når de fleste af de mennesker som levede i den, selv siger det var noget tragisk noget.


Jeg glorificere ikke fortiden jeg siger bare at mange af de ting du nævner giver jeg skylden på andre ting end monogami. Desuden er der fordele og ulemper ved alt og jeg nægte bare at sige at monogami ikke har en rækker fordele som jeg synes giver bedre resultater end det modsatte. Som jeg sagde det betyder også børn uden forældre, sammensatte familier, flere kønssygdomme, flere aborter og enlige forældre. Noget som jeg synes er værre end ulemperne ved monogami.

At børn voksede op og troede deres bedsteforældre var deres forældre er jo netop fordi man brød monogami og altså konsekvens på det modsatte.

Det betød børn på børnehjem og druknede nyfødte født i døglsmål, nej nu taler du om aborter og ikke monogami skal vi ikke holde de emner adskilt!!

Børn af en alkoholisk forælder der vokser op under urimelige vilkår, børn der udsættes for vold er igen ikke relaterede til monogami men til socialøkonomiske tilstande.
0
make cookies not war
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Monogami og den eneste ene

Indlægaf fisken80 » 3. aug 2019, 20:55

Det er da mega skørt, at påstå, at monogami er naturligt og at det blev praktiseret tilbage i historien. Er I klar over, hvordan familiestrukturen var i middelalderen i de fine kredse? Ægteskaberne var arrangerede, konen skulle føde nogle arvinger og manden havde som minimum en elskerinde, ofte flere, og desuden var voldtægter af fattige kvinder normen og noget man så som en naturgiven (ja, netop) ret for samfundets førende mænd.

Ideen om den eneste ene og monogami stammer, som en anden skriver, fra romantikken. Før det fandtes tanken ikke. Det er helt korrekt, at ægteskab og familie blev anset som den rette måde at leve på, men det var en praktisk foranstaltning og havde intet med monogami at gøre - overhovedet.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Forhold og sex"