Hash og dating

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Hash og dating

Indlægaf LaScrooge » 18. jun 2019, 05:20

Tanten skrev:
LaScrooge skrev:
Stitch skrev:
Kaffe skrev:Så vidt jeg lige forstår, så tales der i tråden om personer, der f.eks tager en joint om måneden eller en om året. Der skal ikke megen romatisering til for ikke se det som et problem. Jeg vil tværtom mene, at der skal lidt dramatik til, for at problematisere det,

Det ser ud til, at der i tråden ikke skelnes mellem brug og misbrug, og det forstår jeg ikke meningen i :gruble:


Jeg skelner ikke mellem brug og misbrug overhovedet. Jeg bryder mig ikke om røg, punktum. For mig er det et problem. Et stort problem endda. Så for mig er Hash en dealbreaker.

Så kan man godt lidt nedladende sige til mig: "ej smider du noget potentielt godt væk "bare" pga. lidt hash?"
Nej. Jeg smider noget dårligt væk. Jeg vil ikke have det i min nære sfære. Hvad mine venner gør, kan jeg desværre ikke påvirke. Men jeg undgår i store træk at have det i mit liv, hvis muligt.
For mig er et hash brug, uanset hvor stort eller småt det må være, ikke "bare" noget.

Jeg har haft en kæreste der røg. Never fucking again.

Men altså. Jeg havde indtil for nyligt ikke drukket alkohol i årevis og hader al røg af godt hjerte, så det er jo bare den slags person jeg er. Jeg er også blevet afvist på grundlag af det og så kunne man jo sige: "smider du noget potentielt godt væk, bare fordi hun ikke drikker/ryger?". Men det tror jeg aldrig nogen af de "frisindede" kunne finde på at sige.


Personligt ville jeg ikke bryde en relation bare fordi nogen var afholdende, men jeg ville ikke fortsætte noget med en person, som forholdt sig dømmende til mig og mine venner, fordi vi ikke var afholdende. Selve handlingen at dømme på dén måde og det grundlag, ville fortælle mig, at vi var forskelligt orienterede på mange områder til at det ville fungere.


Jeg er nok enormt farvet af at have været i forhold med misbrugere og oplevet misbrugets magt, og hvordan det til enhver tid vil være nummer 1 og medføre enorme svigt af partner, venner og børn.

Jeg kunne ikke drømme om at dømme nogen, fordi de har et højere forbrug af rusmidler end jeg. Alle de misbrugere, jeg har været tæt på, har været følsomme, sårbare mennesker, der har brugt stoffer og alkohol til at selvmedicinere og enten dulme følelser eller give dem et sprog.

Det betyder bare ikke, at jeg kan og vil leve i deres misbrug med dem, for så går jeg også under.


Jeg taler ikke om at være sammen med en misbruger.
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Hash og dating

Indlægaf LaScrooge » 18. jun 2019, 05:23

malou_43 skrev:
LaScrooge skrev:
Stitch skrev:
Kaffe skrev:Så vidt jeg lige forstår, så tales der i tråden om personer, der f.eks tager en joint om måneden eller en om året. Der skal ikke megen romatisering til for ikke se det som et problem. Jeg vil tværtom mene, at der skal lidt dramatik til, for at problematisere det,

Det ser ud til, at der i tråden ikke skelnes mellem brug og misbrug, og det forstår jeg ikke meningen i :gruble:


Jeg skelner ikke mellem brug og misbrug overhovedet. Jeg bryder mig ikke om røg, punktum. For mig er det et problem. Et stort problem endda. Så for mig er Hash en dealbreaker.

Så kan man godt lidt nedladende sige til mig: "ej smider du noget potentielt godt væk "bare" pga. lidt hash?"
Nej. Jeg smider noget dårligt væk. Jeg vil ikke have det i min nære sfære. Hvad mine venner gør, kan jeg desværre ikke påvirke. Men jeg undgår i store træk at have det i mit liv, hvis muligt.
For mig er et hash brug, uanset hvor stort eller småt det må være, ikke "bare" noget.

Jeg har haft en kæreste der røg. Never fucking again.

Men altså. Jeg havde indtil for nyligt ikke drukket alkohol i årevis og hader al røg af godt hjerte, så det er jo bare den slags person jeg er. Jeg er også blevet afvist på grundlag af det og så kunne man jo sige: "smider du noget potentielt godt væk, bare fordi hun ikke drikker/ryger?". Men det tror jeg aldrig nogen af de "frisindede" kunne finde på at sige.


Personligt ville jeg ikke bryde en relation bare fordi nogen var afholdende, men jeg ville ikke fortsætte noget med en person, som forholdt sig dømmende til mig og mine venner, fordi vi ikke var afholdende. Selve handlingen at dømme på dén måde og det grundlag, ville fortælle mig, at vi var forskelligt orienterede på mange områder til at det ville fungere.


Men ser du lighed mellem at dømme og at sige “jeg vil ikke have et forhold med en, der ryger hash” ?


Når jeg læser nogle af begrundelserne herfor i denne og singletråden, så ja, bestemt. Der er ekstremt mange fordomme. Det startede jeg endda med at skrive noget om.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17843

Re: Hash og dating

Indlægaf Stitch » 18. jun 2019, 07:05

LaScrooge skrev:Når jeg læser nogle af begrundelserne herfor i denne og singletråden, så ja, bestemt. Der er ekstremt mange fordomme. Det startede jeg endda med at skrive noget om.


Jeg synes bare ikke om når folk ryger. Det påvirker dem, det lugter og jeg bryder mig ikke om det. Det er ikke, fordi jeg tror, at de bliver misbrugere af at ryge ind i mellem. Jeg fravælger bare at have røg i min nære sfære.
3
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Hash og dating

Indlægaf Sangius » 18. jun 2019, 07:31

Jeg synes man bliver væsentligt mere påvirket af en enkelt joint, end man gør af et glas vin.
Så hvis min mand drak et glas vin et par gange om ugen, ville jeg tage det ret stille og roligt. Hvis han røg en joint et par gange om ugen, det ville jeg slet ikke kunne acceptere.

Jeg synes ikke alkohol og hash kan sammenlignes. Små mængder alkohol påvirker stort set ikke. Det samme kan ikke siges om hash.

Jeg er nok også farvet af, at det vrimler med hashmisbrugere i min familie. Min far var misbruger, og det har i den grad påvirket hans evner som far.
Begge mine brøde ryger hash. Den ene har paranoid skizofreni og er alkoholiker.

Jeg har selv røget som teenager, og så det ikke som et problem. Er opdraget med, at det ikke betyder noget, at man ryger.

Heldigvis har min mand nultolerance, så jeg stoppede fuldstændig da jeg mødte ham. Ikke at jeg røg særlig meget. Men er glad for, at jeg mødte en, som ikke gad det, så jeg ikke endte i samme rille som mine brødre.
9
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2311
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 91
Likede indlæg: 2267

Re: Hash og dating

Indlægaf Elverpigen » 17. sep 2019, 23:06

JessicaD skrev:Debat fra Singletråden - så kan vi snakke videre her.

Jeg kan starte. Jeg har selv været uheldig med fyre og hash ifbm dating. Den ene spurgte fx, om jeg havde noget imod, hvis man havde prøvet at ryge før i tiden. Nej det havde jeg ikke. Efter nogle mdr viste det sig, at han røg dagligt og havde gjort det længe! En anden angav også et noget mildere forbrug, end han reelt havde osv osv. Så hvis en fyr sagde, at han røg 1 gang om mdr, ville jeg have svært ved at tro på det, for indtil videre har jeg ikke oplevet en eneste, der reelt ikke havde det som et alt for stort forbrug/misbrug. Det hænger vel også lidt sammen med den holdning, visse giver udtryk for i Singletråden - at det ikke er slemt eller farligt. Hvis man har behov for at lyve om sit forbrug, så er man vel allerede der ude på et sidespor?
(..)


Tidligere ville jeg helt sort/hvid på forhånd takke nej til en hashbruger, og højst sandsynligt ville jeg nok også gøre det i dag. Jeg har aldrig så meget som forsøgt at ryge en almindelig cigaret, og har heller ingen ønsker om det.

Dog har jeg efterhånden udviklet et lillebitte "men":

Velvet-Goldmine skrev:Jeg har 2 personer tæt i mit liv der ryger pot jævnligt. De er begge over 40, har velbetalte og høje stillinger som de passer fuld ud, de er intelligente og fremragende samtalepartnere, har børn osv osv og ligger altså på ingen måde i "hashrus" på noget tidspunkt.
Jeg kunne ikke være mere ligeglad med deres brug af pot fra tid til anden - de drikker så ikke specielt meget alkohol nogen af dem, og jeg må indrømme at en person som en af min brors venner der er 50 og stadig drikker sig i hegnet jævnligt, ville være et turnoff af de store som partner.

Det handler om hvordan folk bruger og hvordan de administrerer sig selv hvis man kan sige det sådan, og ikke om de ryger lidt pot eller drikker en øl til lørdagsfrokosten, om jeg ser dem som mennesker jeg gerne vil have i mit liv.
Maanii skrev:Min mand ryger pot (på en vaporizer) i snit ca. en gang om ugen. I perioder lidt mere, i andre noget mindre. Jeg ryger også selv en sjælden gang.

Vi er voksne, ansvarlige mennesker. Vi har absolut ingen problemer med at styre vores forbrug og det påvirker ikke vores evner til at leve op til vores forpligtelser.

Personligt synes jeg det, både i forhold til rus og eftervirkninger, er markant mere mildt end alkohol - og jeg synes det er lidt skævt at det ene er lovligt og det andet ikke er - men begge dele er lige problematisk hvis man har et overforbrug og en afhængighed.


Jeg har efterhånden også haft kollegaer og bekendte, som med mine øjne ser ud til fint at kunne håndtere et lille forbrug af hash. Lidt på samme måde som jeg tænker, at et enkelt glas øl eller vin er et nydelsesmiddel, og først i højere doser giver en rus.

Hvor ofte, hvor meget og hvordan synes jeg potentielt kan nuancere spørgsmålet - og under hvordan hører også, om vedkommende har et behov for at lyve om forbruget.

LaMariposa skrev:Min mand og jeg snakkede lige om det over aftensmaden. Han spurgte mig, om det ville gøre en forskel, hvis vi nu antog, at hash var lovligt, og at der på lige linje med alkohol, var retningslinjer fra Sundhedsstyrelsen på maks antal joints om ugen. (....)

Ville det gøre nogen forskel for jer?


Det ville gøre en forskel, at der antageligt ville være mere standardiserede og sikre produkter på markedet, der af både af brugere og misbrugere lettere kunne doseres hensigtsmæssigt.

Så længe det er ulovligt, er den tryggeste måde vel at dyrke selv, både mht indhold og at slippe for kontakt til det kriminelle miljø.

Hvis der er tale om et par planter i en blandet køkkenhave, ville det fra min personlige synsvinkel mere være en fredelig civil ulydighed end en hård kriminel handling.

Mavis skrev:Jeg synes det er virkelig grineren, at folk hellere vil have at man ryger hash mellem 16-19 end når man er 30, fordi så “sidder man fast”. Mig bekendt er det både sundere og sikrere at indtage sådan cirka alle rusmidler når hjernen er færdigudviklet. (....)


Hæ, fin vinkel :gogo:




Helt generelt tror jeg, at det for mig mest handler om, hvorvidt jeg føler mig tryg og tilpas med, hvad end der forbruges (eller misbruges). Hvis folk har et alkoholforbrug, der er inden for Sundhedsstyrelsens grænser, men jeg alligevel oplever påvirker personen og relationerne negativt, så er det bare et problem for mig. Her er jeg nok også obs på, at jeg ikke vil gå ind i en eller anden usund "mor-rolle". Reelt set tror jeg, at det ville være svært at finde en hashbruger, som jeg ville føle mig tryg og tilpas med, men ikke umuligt.

Selv noget så ureguleret som brugen af smartphones kan få mig til at miste den positive interesse og nysgerrighed, hvis personen kobler af sociale sammenhænge så jeg finder det forstyrrende - apropos et af de nyere dilemmaer i Mads & Monopolet, hvor en kæreste er begyndt at hoppe over i smartponen midt i samtaler, hvor jeg ser det som begyndelsen til enden og mener at rådet om smart undertøj for at kunne konkurrere med smartphonen er et vildspor.
0
Brugeravatar
Dawwty
Indlæg: 2088
Tilmeldt: 6. aug 2019, 11:03
Kort karma: 12
Likede indlæg: 1190

Re: Hash og dating

Indlægaf Dawwty » 19. sep 2019, 22:18

Nu er tobak og stoffer dealbreaker for mig da jeg ikke kan med folk der tager stoffer og tobaksrøg er bare for ulækkert. At kysse en ryger er bare ikke en fornøjelse så det kan jeg ikke med.

Så er hash også livsstil som ikke passer med min. Jo mange i omgangskreds har røget hash, men det er ikke noget jeg kan med så tæt på som med en kæreste.
0

Tilbage til "Forhold og sex"