Er der grænser for, hvor meget din kæreste må "læsse af" på dig?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6310
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 751
Likede indlæg: 14934

Er der grænser for, hvor meget din kæreste må "læsse af" på dig?

Indlægaf Ata » 24. maj 2019, 11:16

Jeg er interesseret i at vide, om I andre sætter grænser for, hvor meget jeres partner må "læsse af" på jer, når tingene er svære?

Min mand har et krævende job med mange konflikter (eksterne og interne) og frustrationer og kampe og uløselige problemer. Dertil kommer jobsøgning og lønforhandlinger, hvor de ikke kan blive enige osv osv. Der er nærmest altid nogle problemer - han kunne nemt bruge ½-1 time hver dag på at tale om det...

Indtil nu har jeg tålmodigt lagt øre til og støttet og været opbakkende, men jeg kan mærke, at det dræner mig, at jeg skal tage alle hans problemer ind. Dybest set er det jo HAM, der har valgt det job, HAM der vil have den høj løn osv. - ikke mig. Lige nu er han i jobforhandlinger igen med et nyt sted, hvor de ikke kan blive enige. Jeg synes, det er SÅ stressende. Så jeg har lige nu sagt til ham, at jeg for en periode ikke gider høre mere om det. Det føles rart. Men på den anden side også lidt tarveligt, for man er vel partnere for at støtte og opmuntre hinanden?

Har I oplevet noget lignende og siger I nogen gange til jeres partner, at der er noget, I ikke gider høre mere om? :genert:
1
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Er der grænser for, hvor meget din kæreste må "læsse af" på dig?

Indlægaf HappyPaww » 24. maj 2019, 11:20

Nej - det har jeg ikke oplevet, og kan umiddelbart ikke sætte mig ind i det.

Men jeg vil til gengæld forbeholde mig retten til at sige det direkte til ham, hvis han trænger til et spark bagi, for at ændre på sin situation. Hvis det bare er brok på brok uden man gør noget for at ændre tingene, bliver jeg lidt træt.
5
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Er der grænser for, hvor meget din kæreste må "læsse af" på dig?

Indlægaf Wizzze » 24. maj 2019, 11:28

Nææ egentlig ikke, men det kommer nok an på hvad læsset er. Skal jeg aktivt indgå i løsning og ændringer, så er det nok begrænsninger på hvor mange ting jeg kan reagere på, fordybe mig i, rådgive omkring på en gang. Men skal jeg bare være lyttende og passivt støttende og forkæle lidt ind i mellem, så kan hun bare læsse af alt det hun vil.
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6310
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 751
Likede indlæg: 14934

Re: Er der grænser for, hvor meget din kæreste må "læsse af" på dig?

Indlægaf Ata » 24. maj 2019, 11:43

HappyPaww skrev:Nej - det har jeg ikke oplevet, og kan umiddelbart ikke sætte mig ind i det.

Men jeg vil til gengæld forbeholde mig retten til at sige det direkte til ham, hvis han trænger til et spark bagi, for at ændre på sin situation. Hvis det bare er brok på brok uden man gør noget for at ændre tingene, bliver jeg lidt træt.

Men hvornår er noget brok? Min mands arbejde ER bare besværligt og konfliktpræget - det kan ikke løses. Men her på 4. år er jeg bare træt af at høre om det. Dybest set. Det trækker mit humør ned og stresser mig. Det kan så godt være, at det hjælper lidt for ham at ventilere det derhjemme, men jeg synes ikke altid, det er prisen værd (det er jo mig der betaler prisen)...
1
Brugeravatar
SonataA
Indlæg: 519
Tilmeldt: 1. sep 2015, 05:20
Kort karma: 52
Likede indlæg: 823

Re: Er der grænser for, hvor meget din kæreste må "læsse af" på dig?

Indlægaf SonataA » 24. maj 2019, 11:46

Jeg siger fra i perioder.

Generelt bruger vi hinanden ret meget til sparring, men gratis brok gider jeg ikke.
Så hvis han over længere tid brokker sig, uden at handle eller forøge at gøre noget andet, så gider jeg ikke ligge øre til. Hvis han vil have hjælp til at finde en løsning, then im all in!
6
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Er der grænser for, hvor meget din kæreste må "læsse af" på dig?

Indlægaf Pax Romana » 24. maj 2019, 11:48

Defusing er et værktøj vi anvender meget i vores job og et som vi også overfører til privatlivet. Vi bruger hinanden meget som sparringspartner i alle livets facetter og alt kan læsses af. Som regel kommer vi aldrig helt ud i frustrationer. Problemerne er ofte løst inden da.
2
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6310
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 751
Likede indlæg: 14934

Re: Er der grænser for, hvor meget din kæreste må "læsse af" på dig?

Indlægaf Ata » 24. maj 2019, 11:49

Pax Romana skrev:Defusing er et værktøj vi anvender meget i vores job og et som vi også overfører til privatlivet. Vi bruger hinanden meget som sparringspartner i alle livets facetter og alt kan læsses af. Som regel kommer vi aldrig helt ud i frustrationer. Problemerne er ofte løst inden da.

Hvad er defusing?
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6310
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 751
Likede indlæg: 14934

Re: Er der grænser for, hvor meget din kæreste må "læsse af" på dig?

Indlægaf Ata » 24. maj 2019, 11:52

SonataA skrev:Jeg siger fra i perioder.

Generelt bruger vi hinanden ret meget til sparring, men gratis brok gider jeg ikke.
Så hvis han over længere tid brokker sig, uden at handle eller forøge at gøre noget andet, så gider jeg ikke ligge øre til. Hvis han vil have hjælp til at finde en løsning, then im all in!

Ja, og nogen gange er der jo heller ingen løsning, men bare noget ubehageligt/svært, som man må stå igennem. Og det kan jeg da godt forstå, han gerne vil tale om. Jeg synes bare godt, at man kan overveje, om man behøver læsse alt af derhjemme.

Nu jeg tænker over det: Min mor gjorde PRÆCIS det samme. Hun sad altid og talte i 1-2 timer om alle de forfærdelige ting alle dem på hendes arbejde havde udsat hende for den dag. Sådan et langt udførligt referat over middagen, hvor vi andre bare skulle sidde og lytte og sige hmm og nå. Hvor jeg nu tænker, at det hvis virkelig var SÅ slemt at gå på det job, hvorfor blev du der så i 35 år? :forvirret:
5
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Er der grænser for, hvor meget din kæreste må "læsse af" på dig?

Indlægaf Pax Romana » 24. maj 2019, 11:57

Ata skrev:
Pax Romana skrev:Defusing er et værktøj vi anvender meget i vores job og et som vi også overfører til privatlivet. Vi bruger hinanden meget som sparringspartner i alle livets facetter og alt kan læsses af. Som regel kommer vi aldrig helt ud i frustrationer. Problemerne er ofte løst inden da.

Hvad er defusing?
I princippet en struktureret samtale, hvor hovedformålet er at få luftet dine tanker og normaliseret din reaktion på oplevelsen af situationen.
2
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
Purple
Indlæg: 698
Tilmeldt: 19. jan 2016, 21:44
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1657

Re: Er der grænser for, hvor meget din kæreste må "læsse af" på dig?

Indlægaf Purple » 24. maj 2019, 13:37

*slettet*
Senest rettet af Purple 2. okt 2019, 10:30, rettet i alt 1 gang.
4
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6310
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 751
Likede indlæg: 14934

Re: Er der grænser for, hvor meget din kæreste må "læsse af" på dig?

Indlægaf Ata » 24. maj 2019, 14:14

Purple skrev:Der er grænser ja. Min kæreste har også behov for at åbne for ventilen jævnligt, hans job giver også en del udfordringer. Jeg mærkede, lige som dig, at det drænede mig med al den negative konfliktsnak. Hvis jeg har forsøgt at komme med gode råd, så har han ikke været særlig åben overfor det - så det er ikke hjælp han har haft søgt i de situationer, men netop "bare at lufte frustrationer ud". Jeg snakkede med ham om det, og fortalte det som det var, at det drænede mig, at jeg i så stor en grad skulle gribe hans frustrationer - når han samtidig ikke gjorde noget ved dem.

En ting ting er, som du også er inde på, - min kæreste har selv valgt hans job, jeg tvinger ham ikke til at gøre det han gør. Han har andre valg. Det betyder ikke, at han ikke må lufte hans frustrationer herhjemme, men jeg vil ikke fungere som hans ventil på fast basis, hvor han så efter ventilen er bleve luftet kan føle sig let - og jeg kan føle mig helt drænet. Det er ikke fair.

Der er stor forskel på at komme med frustrationer hver eneste dag, og til at komme med noget vigtigt. Det kan sagtens blive en rutine, at ens partner kan lufte ud når han eller hun kommer hjem - men jeg tror de færreste i længden kan holde smilet og glæden ved lige når ens partner kommer hjem, hvis det er gældende hver dag. Det dræner.

Så... tag en kærlig snak med din kæreste, og fortæl ham eventuelt at du er nødt til at vælge dig selv til - at det ikke betyder at du er ligeglad med ham, langt fra faktisk - men at du har brug for at vælge dig selv til, vælge dit positive sind til og fylde op i energi-kassen.

Jeg kan personligt sagtens selv finde på at sige til min kæreste,- hvis han lufter frustrationer som er "blah blah" - altså ikke noget voldsomt alvorligt - og sige, at "Beklager, men det er ikke fordi jeg vil være strid, men jeg har nok ting at tænke på lige nu og må lige vælge mig selv til - så jeg kan ikke rumme dine frustrationer lige i dag,- med mindre du har noget du vil dele med mig, som er i den kritiske ende?"
(og med kritiske ende, der er det altså ikke at en vare ikke blev leveret som den skulle til en kunde, eller en kunde har været vred eller andet lignende - den kritiske ende, det er dér hvor det gør ondt personligt.. og ikke bare er irritationer, frustrationer osv)

Denne artikel kan være fin at læse - selvom den er rettet mod en veninde - så er der nogle fine elementer imellem alligevel:

https://www.femina.dk/psykologi/draener ... ger-du-fra

Nogen gange kan det faktisk være med til at fastholde en person i noget negativt - uden det nogen sinde bliver din skyld - hvis personen får luftet af ved partneren hele tiden... fordi det så bliver tåleligt til en vis grad at være i... og partneren bliver bare mere og mere drænet af at skulle lægge øre og tanker til alle disse negative informationer... Sker det meget ofte, og føler du dig drænet af dig - så er du nødt til at agere på det :blomst:

Tak for dit gode svar og linket til artiklen. Den var faktisk rigtig god. Især pointen om, at man kan risikere at fastholde nogen i noget dårligt ved at give dem konstant rum for at få det ventileret. Det giver faktisk meget mening. Og er om ikke andet end måde at legitimere, at man beskytter sig selv lidt.
2
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6310
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 751
Likede indlæg: 14934

Re: Er der grænser for, hvor meget din kæreste må "læsse af" på dig?

Indlægaf Ata » 24. maj 2019, 14:15

Maanii skrev:Der er grænser, ja.

Men generelt gør vi det begge to en hel del. Det er ingen af os der elsker at gå på arbejde, og vi har krævende stillinger, så det kommer nemt til at fylde meget mentalt.

Meget af det er også sådan lidt “hygge” brok.
Vi er begge to pessimister by heart, og jeg tror faktisk vi ville blive mere irriteret hvis vi skulle høre den anden fortælle om hvor fantastisk arbejdet er.

Jeg er selv typen, der lægger mit arbejde fra mig, når jeg går hjem. Dvs. at jeg typisk hverken tænker på eller taler om mit arbejde, før dagen efter. Derfor er det også ret irriterende, at jeg så skal være "på arbejde" med ham fra kl. 18 til 21. Jeg vil egentlig hellere holde fri. Også i mit hoved. :)
1
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Er der grænser for, hvor meget din kæreste må "læsse af" på dig?

Indlægaf LaScrooge » 24. maj 2019, 14:18

Ja, det er der, men de er vide.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6310
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 751
Likede indlæg: 14934

Re: Er der grænser for, hvor meget din kæreste må "læsse af" på dig?

Indlægaf Ata » 24. maj 2019, 14:20

SurSødSovs skrev:Til spørgsmålet i overskriften: NEJ.

Efter at have læst uddybningen: Man skal filme ikke lægge øre til andres arbejde hele tiden. Christ in heaven.

Jeg er slem til at gøre som din mand, da det jo er den slags, der fylder. Og min familie har al ret til at sige "Tal til hånden", når de ikke gider høre om det mere. Jeg sammenligner faktisk arbejdsrelateret tale lidt ala at tage arbejdstelefonen ved spisebordet. Er det ok, så er det ok. Men det er HELT lige så fint, at familien siger fra og beder en om at rette fokus på familielivet og dem selv. For... det er jo det, der lider, når man er i arbejdet, når man endelig er hjemme.

Faktisk... Ved at sige fra, gør man lidt sin partner en tjeneste... Alt til sin tid.

Det er nemlig præcis sådan, det føles. Som om han er på arbejde, selvom han er hjemme. Og det værste er så, at jeg er med! :shock:
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Er der grænser for, hvor meget din kæreste må "læsse af" på dig?

Indlægaf Fru Sunshine » 24. maj 2019, 14:35

Nej, men han er også god til at fortælle om alle de gode ting, så når han er frustreret over et eller andet, må han hjertens gerne læsse af på mig. Jeg må også gerne læsse af hos ham.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.

Tilbage til "Forhold og sex"