Er der grænser for, hvor meget din kæreste må "læsse af" på dig?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Er der grænser for, hvor meget din kæreste må "læsse af" på dig?

Indlægaf LaScrooge » 25. maj 2019, 08:23

Precaseptica skrev:Spændende emne!

Personligt falder jeg i den lejr, hvor jeg kun gider at høre om problemer jeg kan hjælpe med. Overordnet set. Selvfølgelig kan jeg godt tåle at høre om en dårlig dag på jobbet eller en vejleder der er en spade. Men hvis det strækker sig over en længere periode, så siger jeg stop.

Jeg havde for nyligt et sammenstød med en veninde der spurgte om hun måtte læsse af ifm en dårlig dag. Det gik hun så lov til, men al min feedback var uinteressant for hende. Hun ville bare brokke sig og høre støttende bemærkninger. Den slags måtte jeg så erkende, at jeg ikke duer til. Jeg bliver den nye parkeringsplads for hendes problemer, hvis jeg ikke må arbejde med dem og give et andet perspektiv. Så jeg kan sagtens se det fornuftige i at TS siger stop og har det godt med det.


Læsse af betyder i min bevidsthed nøjagtig dét, din veninde gjorde: få lov til bare at fortælle og fortælle indtil det hele er fortalt. Det er jo i brund og grund fasen inden problemløsningen, fordi man i aflæsningsprocessen for mulighed for at male hele det forvirrende, komplekse billede, som man er overvældet af og ikke kan finde rundt i. Først når dét er gjort, kan man se mere struktureret på det. Lytte/redegøre -> opklarende spørgsmål: hvadd skete der, hvad følte du, hvad synes du om det, hvorfor er det et problem -> facilitere løsninger gennem indsigt: hvad kunne du godt tænke dig, hvordan vil du gerne have det -> og først derefter konkrete gode råd: min erfaring er, hvis problemet er X, kan du måske prøve Y, har du overvejet dette, hvordan tror du at denne strategi ville virke, etc. Typisk er man igennem faserne ad flere omgange, hvor den første fase bliver kortere og kortere og mere skarp og de andre mere og mere nuancerede og konkrete. Til slut har man så nogle handlemuligheder som er veldefinerede og velbegrundede og derfor allernemmest at eksekvere og derefter evaluere.

Problemet med at give råd inden personen har redegjort tilstrækkeligt (overfor sig selv, ved at fortælle til dig) er, at rådene enten kan ramme helt forkert i forhold til hvad der egentlig er kernen i problemet (det kommer man ofte ind til efter det første kaotiske redegørelse) eller at det er umuligt at se hvordan rådet faktisk bruges, fordi man ikke er klartil at være løsningsorienteret, fordi man stadig er følelsesfuld.
3
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Contrast
Indlæg: 2070
Tilmeldt: 21. jan 2016, 18:24
Kort karma: 208
Likede indlæg: 6082

Re: Er der grænser for, hvor meget din kæreste må "læsse af" på dig?

Indlægaf Contrast » 25. maj 2019, 09:36

Jeg har ikke selv oplevet i tidligere forhold at det blev for meget. Men jeg har oplevet den anden vej, at min eks ikke var god til at håndtere, når jeg kom hjem og havde haft en ubehagelig oplevelse med nogen. Husker f.eks. en periode, hvor jeg døjede med smerter i fødderne i sådan en grad, at jeg ikke kunne gå en almindelig tur i byen. Der gik jeg til en fysioterapeut, som opførte sig ret uprofessionelt, på grænsende til det flabede, og jeg blev så paf at jeg først kunne samle tankerne om det på vej hjem. Da jeg så snakkede med min kæreste om det, var hans reaktion noget i retning af "sådan er de bare". :ticks:
I retrospektiv handlede det om, at han selv ville tolke en situation sådan over for sig selv, hvis han kom ud for det. Altså, forsøge at glatte det ud og undertrykke sine følelser. Så derfor handlede det jo mere om ham.

Så ja - det handler lige så meget om at være i stand til at blive "læsset af" på (jeg vil nok kalde det at delagtiggøre andre i ens svære situationer, det andet lyder negativt).
2
Inge Færch Schott
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Er der grænser for, hvor meget din kæreste må "læsse af" på dig?

Indlægaf Zombie » 26. maj 2019, 10:28

Precaseptica skrev:Spændende emne!

Personligt falder jeg i den lejr, hvor jeg kun gider at høre om problemer jeg kan hjælpe med. Overordnet set. Selvfølgelig kan jeg godt tåle at høre om en dårlig dag på jobbet eller en vejleder der er en spade. Men hvis det strækker sig over en længere periode, så siger jeg stop.

Jeg havde for nyligt et sammenstød med en veninde der spurgte om hun måtte læsse af ifm en dårlig dag. Det gik hun så lov til, men al min feedback var uinteressant for hende. Hun ville bare brokke sig og høre støttende bemærkninger. Den slags måtte jeg så erkende, at jeg ikke duer til. Jeg bliver den nye parkeringsplads for hendes problemer, hvis jeg ikke må arbejde med dem og give et andet perspektiv. Så jeg kan sagtens se det fornuftige i at TS siger stop og har det godt med det.


Det skurer i mine ører, fordi jeg ved fra mit arbejde, at ofte er det at lytte, faktisk det man gør for det andet menneske. Hvis man så som nr. 2 ting giver feedback og nr. 3 ting er villig til at tage handling på nogle ting, så okay - men det at lytte er også at hjælpe.

At kunne lytte og være nærværende, uden at skulle lege frelser eller fikser, er den største gave, man kan give i sine relationer. Det synes jeg virkelig. Og jeg synes, det er mega synd for dig og dine omgivelser, hvis du ikke kan dét eller ikke kan se/mærke værdien af det.


Det kræver virkelig, at man evner at sætte sig selv i 2. række eller helt tage sig selv ud af ligningen. At vide, at nu handler det ikke om ens egne meninger, perspektiver eller gode idéer. Det handler slet ikke om én, det handler kun om den anden.
Det er i bund og grund et spørgsmål om ens ego. Om det kan holde til, at verden ikke altid handler om én og de perspektiver, løsninger osv. man brænder inde med.

Beklager hvis jeg har misforstået dig.
6
aka Forbies

:gammel:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Er der grænser for, hvor meget din kæreste må "læsse af" på dig?

Indlægaf Slettet bruger » 26. maj 2019, 11:08

Zombie skrev:Det kræver virkelig, at man evner at sætte sig selv i 2. række eller helt tage sig selv ud af ligningen. At vide, at nu handler det ikke om ens egne meninger, perspektiver eller gode idéer. Det handler slet ikke om én, det handler kun om den anden.
Det er i bund og grund et spørgsmål om ens ego. Om det kan holde til, at verden ikke altid handler om én og de perspektiver, løsninger osv. man brænder inde med.


Det kan vel også bare handle om at det ikke er noget man selv bruger og derfor har lidt svært ved at forstå. Jeg har ikke brug for at nogen lytter til mine problemer. Hvis nogen er interesserede - f.eks. hvis jeg virker i dårligere humør end normalt - kan jeg fint fortælle om det, men jeg kommer ikke af mig selv og fortæller lange historier om problemer på arbejde f.eks., medmindre det er med et eller andet konkret formål. Når andre så har det behov, bliver det temmelig akavet bare at skulle sidde og lytte uden at det er for at man skal bidrage med andet.

Men jeg vil gerne gøre det i rimeligt omfang alligevel, jeg behøver ikke forstå alting.
3
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3756
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 555
Likede indlæg: 8192

Re: Er der grænser for, hvor meget din kæreste må "læsse af" på dig?

Indlægaf Anilara » 26. maj 2019, 11:18

abcd skrev:
Zombie skrev:Det kræver virkelig, at man evner at sætte sig selv i 2. række eller helt tage sig selv ud af ligningen. At vide, at nu handler det ikke om ens egne meninger, perspektiver eller gode idéer. Det handler slet ikke om én, det handler kun om den anden.
Det er i bund og grund et spørgsmål om ens ego. Om det kan holde til, at verden ikke altid handler om én og de perspektiver, løsninger osv. man brænder inde med.


Det kan vel også bare handle om at det ikke er noget man selv bruger og derfor har lidt svært ved at forstå. Jeg har ikke brug for at nogen lytter til mine problemer. Hvis nogen er interesserede - f.eks. hvis jeg virker i dårligere humør end normalt - kan jeg fint fortælle om det, men jeg kommer ikke af mig selv og fortæller lange historier om problemer på arbejde f.eks., medmindre det er med et eller andet konkret formål. Når andre så har det behov, bliver det temmelig akavet bare at skulle sidde og lytte uden at det er for at man skal bidrage med andet.

Men jeg vil gerne gøre det i rimeligt omfang alligevel, jeg behøver ikke forstå alting.

Præcis. Når jeg læsser af, eller fortæller om noget jeg er træt af, er det for at få råd eller blive bekræftet, ikke for at blive lyttet til. Og det kan netop derfor være svært at forstå, at andre kan have det behov.
2
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6188
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14671

Re: Er der grænser for, hvor meget din kæreste må "læsse af" på dig?

Indlægaf Ata » 26. maj 2019, 11:21

abcd skrev:
Zombie skrev:Det kræver virkelig, at man evner at sætte sig selv i 2. række eller helt tage sig selv ud af ligningen. At vide, at nu handler det ikke om ens egne meninger, perspektiver eller gode idéer. Det handler slet ikke om én, det handler kun om den anden.
Det er i bund og grund et spørgsmål om ens ego. Om det kan holde til, at verden ikke altid handler om én og de perspektiver, løsninger osv. man brænder inde med.


Det kan vel også bare handle om at det ikke er noget man selv bruger og derfor har lidt svært ved at forstå. Jeg har ikke brug for at nogen lytter til mine problemer. Hvis nogen er interesserede - f.eks. hvis jeg virker i dårligere humør end normalt - kan jeg fint fortælle om det, men jeg kommer ikke af mig selv og fortæller lange historier om problemer på arbejde f.eks., medmindre det er med et eller andet konkret formål. Når andre så har det behov, bliver det temmelig akavet bare at skulle sidde og lytte uden at det er for at man skal bidrage med andet.

Men jeg vil gerne gøre det i rimeligt omfang alligevel, jeg behøver ikke forstå alting.

Jeg forstår sådan set udmærket behovet for bare at fortælle om svære ting - at blive lyttet til og forstået. Men jeg synes også, man har et ansvar for at balancere det, så ens svære oplevelser ikke pludselig fylder hele relationen.

En del er det er nok også at folk, som (evt i en periode) har meget brug for at læsse af, godt kan blive lidt absorberet i deres egne problemer. Hvilket betyder at det mentale overskud til også at være den lyttende part falder. Og det er bare drænende konstant at lytte på en, som samtidig ikke rigtig giver noget tilbage.
1
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Er der grænser for, hvor meget din kæreste må "læsse af" på dig?

Indlægaf Zombie » 26. maj 2019, 11:32

Ata skrev:
abcd skrev:
Zombie skrev:Det kræver virkelig, at man evner at sætte sig selv i 2. række eller helt tage sig selv ud af ligningen. At vide, at nu handler det ikke om ens egne meninger, perspektiver eller gode idéer. Det handler slet ikke om én, det handler kun om den anden.
Det er i bund og grund et spørgsmål om ens ego. Om det kan holde til, at verden ikke altid handler om én og de perspektiver, løsninger osv. man brænder inde med.


Det kan vel også bare handle om at det ikke er noget man selv bruger og derfor har lidt svært ved at forstå. Jeg har ikke brug for at nogen lytter til mine problemer. Hvis nogen er interesserede - f.eks. hvis jeg virker i dårligere humør end normalt - kan jeg fint fortælle om det, men jeg kommer ikke af mig selv og fortæller lange historier om problemer på arbejde f.eks., medmindre det er med et eller andet konkret formål. Når andre så har det behov, bliver det temmelig akavet bare at skulle sidde og lytte uden at det er for at man skal bidrage med andet.

Men jeg vil gerne gøre det i rimeligt omfang alligevel, jeg behøver ikke forstå alting.

Jeg forstår sådan set udmærket behovet for bare at fortælle om svære ting - at blive lyttet til og forstået. Men jeg synes også, man har et ansvar for at balancere det, så ens svære oplevelser ikke pludselig fylder hele relationen.

En del er det er nok også at folk, som (evt i en periode) har meget brug for at læsse af, godt kan blive lidt absorberet i deres egne problemer. Hvilket betyder at det mentale overskud til også at være den lyttende part falder. Og det er bare drænende konstant at lytte på en, som samtidig ikke rigtig giver noget tilbage.


Og jeg er enig så langt som at det kan fylde det hele. Men Preca skrev om at lytte én gang til en veninde med en dårlig dag. Det var hans konkrete eksempel.

Selvfølgelig skal man passe på sig selv, det vil jeg altid argumentere for. Og har man selv en svær periode, kan man måske ikke lytte selv den ene gang. Det var bare ikke det, Preca beskrev.
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6188
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14671

Re: Er der grænser for, hvor meget din kæreste må "læsse af" på dig?

Indlægaf Ata » 26. maj 2019, 12:21

Zombie skrev:
Ata skrev:
abcd skrev:
Zombie skrev:Det kræver virkelig, at man evner at sætte sig selv i 2. række eller helt tage sig selv ud af ligningen. At vide, at nu handler det ikke om ens egne meninger, perspektiver eller gode idéer. Det handler slet ikke om én, det handler kun om den anden.
Det er i bund og grund et spørgsmål om ens ego. Om det kan holde til, at verden ikke altid handler om én og de perspektiver, løsninger osv. man brænder inde med.


Det kan vel også bare handle om at det ikke er noget man selv bruger og derfor har lidt svært ved at forstå. Jeg har ikke brug for at nogen lytter til mine problemer. Hvis nogen er interesserede - f.eks. hvis jeg virker i dårligere humør end normalt - kan jeg fint fortælle om det, men jeg kommer ikke af mig selv og fortæller lange historier om problemer på arbejde f.eks., medmindre det er med et eller andet konkret formål. Når andre så har det behov, bliver det temmelig akavet bare at skulle sidde og lytte uden at det er for at man skal bidrage med andet.

Men jeg vil gerne gøre det i rimeligt omfang alligevel, jeg behøver ikke forstå alting.

Jeg forstår sådan set udmærket behovet for bare at fortælle om svære ting - at blive lyttet til og forstået. Men jeg synes også, man har et ansvar for at balancere det, så ens svære oplevelser ikke pludselig fylder hele relationen.

En del er det er nok også at folk, som (evt i en periode) har meget brug for at læsse af, godt kan blive lidt absorberet i deres egne problemer. Hvilket betyder at det mentale overskud til også at være den lyttende part falder. Og det er bare drænende konstant at lytte på en, som samtidig ikke rigtig giver noget tilbage.


Og jeg er enig så langt som at det kan fylde det hele. Men Preca skrev om at lytte én gang til en veninde med en dårlig dag. Det var hans konkrete eksempel.

Selvfølgelig skal man passe på sig selv, det vil jeg altid argumentere for. Og har man selv en svær periode, kan man måske ikke lytte selv den ene gang. Det var bare ikke det, Preca beskrev.

Nej ok. Der er jeg nok enig med dig. At lytte kan fint være det der er behov for.
0
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Er der grænser for, hvor meget din kæreste må "læsse af" på dig?

Indlægaf Jedi » 26. maj 2019, 15:26

Absolut. Hvis jeg skal høre på den samme historie igen og igen og igen og igen, uden at han egentligt får lettet sit hjerte eller sin hjerne og heller ikke kommer en løsning nærmere, så vil jeg bede om, at han sniksnakker med en anden.
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9020
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1014
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21850

Re: Er der grænser for, hvor meget din kæreste må "læsse af" på dig?

Indlægaf Purple Haze » 26. maj 2019, 15:56

Ata skrev:
En del er det er nok også at folk, som (evt i en periode) har meget brug for at læsse af, godt kan blive lidt absorberet i deres egne problemer. Hvilket betyder at det mentale overskud til også at være den lyttende part falder. Og det er bare drænende konstant at lytte på en, som samtidig ikke rigtig giver noget tilbage.


Så er det jeg tænker at man kan bruge målestokken dig, mig og os. I et sundt forhold fylder hver del ca en 3. del.
Hvis der kun er plads til den ene, og måske “os” ting - så er forholdet uligevægtigt.
3
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1926
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9629

Re: Er der grænser for, hvor meget din kæreste må "læsse af" på dig?

Indlægaf Tanten » 26. maj 2019, 20:17

Min kæreste må læsse lige så meget af på mig, som han har behov for, uanset hvad det handler om. Men hvis han kommer igen og igen med samme problematik, så vil jeg nok sige, at han er nødt til at ændre noget, hvis han skal få det bedre i den givne situation - ellers er der risiko for, at man får oparbejdet sådan en negativ brokke-stemning, hvor man bare bitcher uhæmmet over det samme hele tiden, uden at se på, at man har nogle handlemuligheder i situationen.
5
Kisser
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:42
Kort karma: 232
Likede indlæg: 2701

Re: Er der grænser for, hvor meget din kæreste må "læsse af" på dig?

Indlægaf Kisser » 3. jun 2019, 22:25

Jeg er ikke stødt på grænsen for aflæsning og det er min mand heldigvis heller ikke. Selvom mine komplicerede familierelationer har fyldt rigtig meget i rigtig mange år :genert:

Når det så er sagt, så tænker jeg at din kæreste skal have noget professionel ledelsessparring, hvis han ikke allerede får det. Dét kan hjælpe ham med at få vendt dine tanker, blive en bedre leder, foretage de nødvendige handlinger og ikke mindst at efterlade arbejdet sammen med skoene i entréen.
2
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Er der grænser for, hvor meget din kæreste må "læsse af" på dig?

Indlægaf vibbsen » 4. jun 2019, 03:55

Jeg er pænt brutal.

Don't do the talk If you won't do the walk.

Hr.vibbsen HADER sit job. Han keder sig. Han er sine chefer fagligt overlegne. Han trænger til fornyelse.

Hver eneste dag når han kommer hjem så er undskyldningen for IKKE at deltage i nogen af vores private "aktiviteter" at han har været på arbejde i 8 timer.

Da jeg blev tilbudt en fratrædelsesaftale i mit nuværende job gik der 3 dage hvor han stort set ikke talte til mig. Det kan jeg sagtens forstå. Det er IKKE særlig fedt at han endnu engang skal være "main breed winner"....Fordi jeg ikke kan holde på mit job.

Men ikke desto mindre så knækkede filmen for mig, da han angav årsagen til sine frustationen ti, at det betød at han skulle arbejde 8 timer om dagen i et job som han hader, og som ikke formår at udfordrer ham. Mens jeg kunne gå i fede den på en fritstilling....

Det gad jeg ikke.....Hvis du er utilfreds med DIT job. Så må DU søge et andet job. Du skal IKKE lade det gå ud over mig, at du ikke er tilfres i dit job. at JEG pt. kke har et job har intet med sagen at gøre- Jeg har valgt det her.Nu er det din tur. Enten gør du noget ved det (hvilket han har MASSER af muligheder for. Fordi han faktisk er ekstremt faglig kompetent) eller også holder du din kæft. DU skal ikke fise rundt på min banehalvdel. Gå hjem til dig selv.

Pt. kan han vælge at blive I sit virkelig velbetalte og meget trygge job. Eller han kan vælge at springe "ud" og rent faktisk gøre det han er bedst til. Jeg er OK med begge dele.

Men han skal vælge. Jeg har hans ryg uanset hvad. Men han skal IKKE forsøge at tørre beslutnigen af på mig.
9
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof

Tilbage til "Forhold og sex"