Anbefal en god parterapeut i KBH

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6931

Anbefal en god parterapeut i KBH

Indlægaf MrMister » 15. maj 2019, 13:28

Vi er nået dertil i vores forhold, at vi skal have en god gang terapi til at få parforholdets helbred på plads.

Min nye tilstand som voksendiagnosticeret højintelligent ADHDer har givet os lysten til at tage hul på nogle af de svære emner i vores forhold, som jeg tidligere ikke har kunne / ville forholde mig til.

Emnerne handler om alt fra kommunikation til sex, som bunder i tillidsudfordringer delvist, men absolut ikke alene, forårsaget af mig og min ubehandlede diagnose. Hvor det for mig er en lettelse at have fået en diagnose, blive medicinsk behandlet og pludselig være “mig selv” med alt det indebærer, eks voldsomt meget større selvindsigt, mindre sort/hvid tænkning og større evne til at være tilstede i én tanke og én samtale, forholder det sig anderledes for min kone.

Hun skal pludselig elske en “ny” mand, som godt nok er meget bedre på mange punkter, men samtidigt ikke længere er en Superman med uendelig energi, urokkelig (iskold uanset pres). Hun skal så at sige “glemme” hvem og hvordan det var før, og sammen finde ud af hvordan den nye fremtid sammen bliver. Og acceptere at jeg nærmest ingen erindring har af, hvordan jeg har været før alt dette. Jeg kan så at sige ikke huske / skelne min gamle jeg og dennes reaktionsmønstre fra nye mig.

Terapeuten skal helst være en kvinde. Gerne erfaren med lidt mere komplekse problemstillinger som vores er. Helst bosiddende Nørrebro eller tæt derved. Og meget gerne have aftenkonsultation. Prisen er ligegyldig; kvalitet plejer at koste.

Vi er begge indstillet på, at vi har en fremtid sammen. Vi vil gerne hinanden. Men jeg har ihvertfald brug for at få afklaret, om min kone kan blive lykkeligere med mig, end hun vil være alene uden mig. For jeg søgte hjælp i første omgang, fordi jeg kunne se, at jeg negativt fyldte i familien og min kone ikke var glad. Hvis det ikke er muligt, vil jeg egentlig bare gerne vide det, så hun kan komme godt videre. Jeg kan ikke helt se, hvordan jeg kan leve uden hende. Men det kan jo ikke blive på bekostning af hende. Alle tidligere forsøg er døde hurtigt, primært fordi jeg automatisk begyndte at kontrollere og styre samtalerne, fordi min adhd spassede totalt ud indvendigt, når rammerne blev for uforudsigelige - og uden vilje, ingen vej.

Så Anbefal gerne. Og helst begrundet. Også hvis det er en decideret advarsel. Her eller i PB. Det ER grænseoverskridende at lægge vores samliv, ja, sågar sexliv, i hænderne på en fremmed. Så tillid er Alpha og omega.
1
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Anbefal en god parterapeut i KBH

Indlægaf girl_beat » 15. maj 2019, 13:41

Jeg har ikke været til konsultation - kun foredrag - hos Daisy Løvendahl, men hun virker super cool og direkte med en god portion humor. Der blev trykket på nogle klassiske kønsroller og -mønstre med et glimt i øjet, så de fleste hurtigt kunne genkende noget fra eget parforhold.

Prøv evt at google hende :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6176
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14661

Re: Anbefal en god parterapeut i KBH

Indlægaf Ata » 15. maj 2019, 16:58

Har ingen gode råd, men vil gerne have et tip, hvis I finder en god en. :)
1
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Anbefal en god parterapeut i KBH

Indlægaf Zombie » 15. maj 2019, 17:03

Daisy Løvendahl: https://daisylovendahl.dk/

Jeg har to vennepar, der har været hos hende og det lød som en virkelig god omgang. Som girl_beat er inde på, prikker hun lige der, hvor de fleste af os bliver fanget i typiske mønstre og så er hun ikke bange for at spørge: "Hvad kunne være fedt for JER?" fremfor at have en skabelon på det "gode parforhold".

Se evt. lidt omkring på hendes hjemmeside, og lyt til hendes brevkasse, hvor hun snakker om et problem. Så får I en fornemmelse af hende.

--- Hendes bog "Elsk" er også værd at læse.
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6176
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14661

Re: Anbefal en god parterapeut i KBH

Indlægaf Ata » 15. maj 2019, 17:18

Zombie skrev:Daisy Løvendahl: https://daisylovendahl.dk/

Jeg har to vennepar, der har været hos hende og det lød som en virkelig god omgang. Som girl_beat er inde på, prikker hun lige der, hvor de fleste af os bliver fanget i typiske mønstre og så er hun ikke bange for at spørge: "Hvad kunne være fedt for JER?" fremfor at have en skabelon på det "gode parforhold".

Se evt. lidt omkring på hendes hjemmeside, og lyt til hendes brevkasse, hvor hun snakker om et problem. Så får I en fornemmelse af hende.

--- Hendes bog "Elsk" er også værd at læse.

Men hvis man har nogle lidt mere dybereliggende konflikter og problematikker, så er det jo ikke "hvad kunne være fedt for jer?", man har brug for. Så har man brug for en, som er super skarp på at forstå alt det, der foregår nede under overfladen mellem to mennesker, som har levet sammen et halvt liv. Og al respekt for hende Daisy, men jeg ville måske vælge en med lidt mere tyngde og gerne noget psykologbaggrund i Mrmisters tilfælde. :)
7
Aurora
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 21. nov 2016, 15:12
Kort karma: 209
Likede indlæg: 2692

Re: Anbefal en god parterapeut i KBH

Indlægaf Aurora » 15. maj 2019, 17:27

Det er ikke en kvinde, men min eksmand og jeg var hos Frej Prahl (ham der efterfølgende er kommet lidt i medierne). Jeg synes han var helt fantastisk og indsigtsfuld, også selvom det endte med et brud.

Han er psykolog af uddannelse, det så jeg selv som et kæmpe plus. Og har arbejdet hos Center for familieudvikling og måske/måske ikke derfor tænker han også familien med - ikke kun parret. Ej, jeg kan ikke anbefale ham nok. Dog er det på Østerbro.
Senest rettet af Aurora 15. maj 2019, 17:35, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Elfenben
Indlæg: 517
Tilmeldt: 23. jan 2016, 17:39
Kort karma: 107
Likede indlæg: 706

Re: Anbefal en god parterapeut i KBH

Indlægaf Elfenben » 15. maj 2019, 17:34

John og Pia Mortensen - https://danskimagocenter.dk/profil virkelig virkeligt dygtige.
1
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Anbefal en god parterapeut i KBH

Indlægaf Zombie » 15. maj 2019, 18:17

Ata skrev:
Zombie skrev:Daisy Løvendahl: https://daisylovendahl.dk/

Jeg har to vennepar, der har været hos hende og det lød som en virkelig god omgang. Som girl_beat er inde på, prikker hun lige der, hvor de fleste af os bliver fanget i typiske mønstre og så er hun ikke bange for at spørge: "Hvad kunne være fedt for JER?" fremfor at have en skabelon på det "gode parforhold".

Se evt. lidt omkring på hendes hjemmeside, og lyt til hendes brevkasse, hvor hun snakker om et problem. Så får I en fornemmelse af hende.

--- Hendes bog "Elsk" er også værd at læse.

Men hvis man har nogle lidt mere dybereliggende konflikter og problematikker, så er det jo ikke "hvad kunne være fedt for jer?", man har brug for. Så har man brug for en, som er super skarp på at forstå alt det, der foregår nede under overfladen mellem to mennesker, som har levet sammen et halvt liv. Og al respekt for hende Daisy, men jeg ville måske vælge en med lidt mere tyngde og gerne noget psykologbaggrund i Mrmisters tilfælde. :)


Det var verdens korteste eksempel, og jeg synes du drejer mine ord.

Hun har uddannelse inden for kommunikation og filosofi, forskellige andre kurser og meget erfaring. Det er ikke noget hippie bavl, men rent faktisk konkrete værktøjer, hun kan bidrage med.

Han bad om anbefalinger fra noget man kendte til. Hun har hjulpet et vennepar på 35/37 år og nogle af mine fars venner på 65/66 år. Sidstnævnte efter et forløb med kræft, for at finde hinanden igen.

Jeg linker netop for at han selv kan undersøge tingene og vælge selv.
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6176
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14661

Re: Anbefal en god parterapeut i KBH

Indlægaf Ata » 15. maj 2019, 18:28

Zombie skrev:
Ata skrev:
Zombie skrev:Daisy Løvendahl: https://daisylovendahl.dk/

Jeg har to vennepar, der har været hos hende og det lød som en virkelig god omgang. Som girl_beat er inde på, prikker hun lige der, hvor de fleste af os bliver fanget i typiske mønstre og så er hun ikke bange for at spørge: "Hvad kunne være fedt for JER?" fremfor at have en skabelon på det "gode parforhold".

Se evt. lidt omkring på hendes hjemmeside, og lyt til hendes brevkasse, hvor hun snakker om et problem. Så får I en fornemmelse af hende.

--- Hendes bog "Elsk" er også værd at læse.

Men hvis man har nogle lidt mere dybereliggende konflikter og problematikker, så er det jo ikke "hvad kunne være fedt for jer?", man har brug for. Så har man brug for en, som er super skarp på at forstå alt det, der foregår nede under overfladen mellem to mennesker, som har levet sammen et halvt liv. Og al respekt for hende Daisy, men jeg ville måske vælge en med lidt mere tyngde og gerne noget psykologbaggrund i Mrmisters tilfælde. :)


Det var verdens korteste eksempel, og jeg synes du drejer mine ord.

Hun har uddannelse inden for kommunikation og filosofi, forskellige andre kurser og meget erfaring. Det er ikke noget hippie bavl, men rent faktisk konkrete værktøjer, hun kan bidrage med.

Han bad om anbefalinger fra noget man kendte til. Hun har hjulpet et vennepar på 35/37 år og nogle af mine fars venner på 65/66 år. Sidstnævnte efter et forløb med kræft, for at finde hinanden igen.

Jeg linker netop for at han selv kan undersøge tingene og vælge selv.

Ja, selvfølgelig kan han det. Jeg gav sådan set bare mit besyv med om hende, og så må trådstarter jo bruge det som han vil.
Jeg mener ikke, at det er noget hippie-bavl (det skrev jeg vist heller ikke?), men alt hvad jeg har læst af hende og set hende deltage i synes jeg har været ret letbenet. Derfor var min umiddelbare vurdering ikke, at hun ville være topegnet til det her behov, men det er selvfølgelig muligt, at jeg tager fejl.
1
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Anbefal en god parterapeut i KBH

Indlægaf milisa » 15. maj 2019, 19:31

Bare lige et pip. Ingen, heller ikke din kone, kan sige noget om, hvorvidt hun med garanti vil blive lykkeligere uden dig eller ej. Din kone kan have en mavefornemmelse. Og hvis hun siger go-go, så lad nu for helvede være med at betvivle det. Hun er en voksen kvinde, antager jeg, der fuldt ud kan træffe sine egne beslutninger, antager jeg igen. Har jeg ret, så drop enhver tanke om, at du skal finde ud af noget som helst. Hvis hun siger, hun vil dig, så er det jo i bund og grund fuldstændigt inderligt ligegyldigt, om hun kunne blive lykkeligere uden dig eller ej, så har hun taget en voksen beslutning som en voksen kvinde På det grundlag, HUN nu engang har valgt.

Fair nok, hvis DU vil gå fra hende, men respekter hendes valg, også selvom du ikke forstår det, eller hvad der nu er din bevæggrund.

By all means, gå til terapeut, det kan helt sikkert gavne jer. Men gå til terapeut for at finde ud af, hvordan I bliver et bedre par, ikke fordi du skal have noget afklaret på hendes vegne.
17
Tally-ho
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6931

Re: Anbefal en god parterapeut i KBH

Indlægaf MrMister » 15. maj 2019, 21:24

milisa skrev:Bare lige et pip. Ingen, heller ikke din kone, kan sige noget om, hvorvidt hun med garanti vil blive lykkeligere uden dig eller ej. Din kone kan have en mavefornemmelse. Og hvis hun siger go-go, så lad nu for helvede være med at betvivle det. Hun er en voksen kvinde, antager jeg, der fuldt ud kan træffe sine egne beslutninger, antager jeg igen. Har jeg ret, så drop enhver tanke om, at du skal finde ud af noget som helst. Hvis hun siger, hun vil dig, så er det jo i bund og grund fuldstændigt inderligt ligegyldigt, om hun kunne blive lykkeligere uden dig eller ej, så har hun taget en voksen beslutning som en voksen kvinde På det grundlag, HUN nu engang har valgt.

Fair nok, hvis DU vil gå fra hende, men respekter hendes valg, også selvom du ikke forstår det, eller hvad der nu er din bevæggrund.

By all means, gå til terapeut, det kan helt sikkert gavne jer. Men gå til terapeut for at finde ud af, hvordan I bliver et bedre par, ikke fordi du skal have noget afklaret på hendes vegne.


Selvfølgelig er hun en voksen, selvstændig, kompetent kvinde. Hun kan sagtens træffe egne valg.

Men en del af kærligheden ligger også i at se hinanden lykkes, trives og blomstre. Vi skal blive bedre sammen. Eller hver for sig. Hun skal - og derfor er vi to til terapi - finde ud af, om den nye jeg er en, hun kan se en god fremtid med - og om vi kan viske tavlen ren så at sige for alt det, der er sket i fortiden. Hvis ikke, kan vi ikke være sammen for begges skyld.

Et godt eksempel på dette er sex. Ubevidst for begge har mit drive været unaturlig højt. Det har skabt gensidig frustration. Hun følte sig forkert og utilstrækkelig osv. Jeg følte mig afvist og forkert (hvilket så var sandt :D). Selvom jeg nu har et, vel, normalt drive, så bærer vi begge historikken med. Så en “normal” afvisning genskaber begge parters følelser fra før. Forskellen er blot, at jeg ER forandret og derfor på en mærkelig måde har haft et overgangsrite og bedre kunne lægge det bag mig (og kan mærke driftsforskelle afhængig af medicindosis/tidspunkter - gruer for sommerkjoler...). Det har hun ikke. Der skal vi så at sige skrue tiden tilbage til forholdets år 0 og genfinde et “kompromis” omkring hele seksualiteten og dertilhørende elementer. Orker man virkelig det én gang til?

Et andet nyt område er min diagnose. Hvornår skal der vises hensyn og hvornår ikke. Og hvordan? Hun giftede sig ikke med en psykisk syg. Det fulgte med. Det er immervæk en stor ting. Vi sidder begge med kæmpe sorg omkring alle de unødvendige kampe i fortiden, som nu kan forklares ud fra en simpel symptomgennemgang.

Og der er mange flere sådanne ting. Summen er, at det næsten er et nyt frieri. Vi skal genfinde hinanden med nye forudsætninger. Og dét ved jeg faktisk ikke, om vi begge er 100% klar til at investere fuldt ud i. Og balancen er skiftet; jeg kan mindre forestille mig at leve uden hende, end hun kan uden mig. Så derfor hjælp til at finde ud af, om hun kan blive lykkelig med mig - og tilgive fortiden og lægge den bag os (og ja, der skal to til tango, men retrospekt har jeg virkelig ikke været ret enkel at have som mand).
5
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Anbefal en god parterapeut i KBH

Indlægaf milisa » 16. maj 2019, 04:42

MrMister skrev:
milisa skrev:Bare lige et pip. Ingen, heller ikke din kone, kan sige noget om, hvorvidt hun med garanti vil blive lykkeligere uden dig eller ej. Din kone kan have en mavefornemmelse. Og hvis hun siger go-go, så lad nu for helvede være med at betvivle det. Hun er en voksen kvinde, antager jeg, der fuldt ud kan træffe sine egne beslutninger, antager jeg igen. Har jeg ret, så drop enhver tanke om, at du skal finde ud af noget som helst. Hvis hun siger, hun vil dig, så er det jo i bund og grund fuldstændigt inderligt ligegyldigt, om hun kunne blive lykkeligere uden dig eller ej, så har hun taget en voksen beslutning som en voksen kvinde På det grundlag, HUN nu engang har valgt.

Fair nok, hvis DU vil gå fra hende, men respekter hendes valg, også selvom du ikke forstår det, eller hvad der nu er din bevæggrund.

By all means, gå til terapeut, det kan helt sikkert gavne jer. Men gå til terapeut for at finde ud af, hvordan I bliver et bedre par, ikke fordi du skal have noget afklaret på hendes vegne.


Selvfølgelig er hun en voksen, selvstændig, kompetent kvinde. Hun kan sagtens træffe egne valg.

Men en del af kærligheden ligger også i at se hinanden lykkes, trives og blomstre. Vi skal blive bedre sammen. Eller hver for sig. Hun skal - og derfor er vi to til terapi - finde ud af, om den nye jeg er en, hun kan se en god fremtid med - og om vi kan viske tavlen ren så at sige for alt det, der er sket i fortiden. Hvis ikke, kan vi ikke være sammen for begges skyld.

Et godt eksempel på dette er sex. Ubevidst for begge har mit drive været unaturlig højt. Det har skabt gensidig frustration. Hun følte sig forkert og utilstrækkelig osv. Jeg følte mig afvist og forkert (hvilket så var sandt :D). Selvom jeg nu har et, vel, normalt drive, så bærer vi begge historikken med. Så en “normal” afvisning genskaber begge parters følelser fra før. Forskellen er blot, at jeg ER forandret og derfor på en mærkelig måde har haft et overgangsrite og bedre kunne lægge det bag mig (og kan mærke driftsforskelle afhængig af medicindosis/tidspunkter - gruer for sommerkjoler...). Det har hun ikke. Der skal vi så at sige skrue tiden tilbage til forholdets år 0 og genfinde et “kompromis” omkring hele seksualiteten og dertilhørende elementer. Orker man virkelig det én gang til?

Et andet nyt område er min diagnose. Hvornår skal der vises hensyn og hvornår ikke. Og hvordan? Hun giftede sig ikke med en psykisk syg. Det fulgte med. Det er immervæk en stor ting. Vi sidder begge med kæmpe sorg omkring alle de unødvendige kampe i fortiden, som nu kan forklares ud fra en simpel symptomgennemgang.

Og der er mange flere sådanne ting. Summen er, at det næsten er et nyt frieri. Vi skal genfinde hinanden med nye forudsætninger. Og dét ved jeg faktisk ikke, om vi begge er 100% klar til at investere fuldt ud i. Og balancen er skiftet; jeg kan mindre forestille mig at leve uden hende, end hun kan uden mig. Så derfor hjælp til at finde ud af, om hun kan blive lykkelig med mig - og tilgive fortiden og lægge den bag os (og ja, der skal to til tango, men retrospekt har jeg virkelig ikke været ret enkel at have som mand).


Jeg er helt med på dine tanker, og som sagt er jeg enig i, at det er yderst fornuftig beslutning at få hjælp til jeres forhold. Det eneste, jeg imponerede imod, var, at du aldrig må tage beslutningen for hende. Det er ikke din ret. Hvis hun beslutter at blive med dig, så lad være med at tro, at du ved bedre og bedre kan beslutte, hvad der er bedst for hende.

Lad mig understrege, at jeg er helt klar over, at du ikke direkte har skrevet ovenstående, men det er den fornemmelse, jeg sidder tilbage med. Tager jeg fejl, ignorerer du mig naturligvis bare. :)
4
Tally-ho
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6176
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14661

Re: Anbefal en god parterapeut i KBH

Indlægaf Ata » 16. maj 2019, 06:21

Jeg får lyst til at skrive til dig, at det I er igennem nok er noget, som de fleste langvarige parforhold er igennem på en eller anden måde. Ikke for på nogen måde at underkende det, I er igennem, men for at sige til dig, at det er en normal ting og at mange står i det samme. :ae:

Når man er sammen i 10-15-20-30 år - så forandrer man sig undervejs og man får opbygget både gode og dårlige mønstre. Og man er ikke længere dem, man var, da man mødte hinanden. Og jeg tror, at det er meget typisk, at ens parforhold når den slags kriseperioder, hvor man skal redefinere sig selv og hinanden og forholdet.

Jeg har været sammen med min mand i 18 år. Igennem den periode har han været gået ned med stress i flere omgange, og har dermed måttet forvandle sig fra en supermand-type ligesom dig (dit tidligere jeg) til at være en lidt sensitiv mand, som lige nu er i et længere psykologforløb for at komme i kontakt til sin egen (godt skjulte) følelsesmæssige side. Vores forhold startede med at være et meget sexbetonet forhold, men jeg kom gennem flere år til at lide af en underlivssygdom, som gjorde vores sexliv rigtig svært, og stadig trækker spor her en del år efter. Han har forandret sig fra at være forskertypen til at være managementkonsulenttypen i jakkesæt. Jeg har forandret mig fra at være den (på overfladen) lidt rå individualisttype, til at være mor med kæmpe stort M. Han var ham, der ønskede sig børn flere år før mig. Nu er det mig, der står med det primære ansvar for børnene, og skændes med ham om hans karrierejob. = Ingen af os er det, vi var, da vi mødte hinanden. Og når jeg kigger rundt på de par, jeg kender, gælder det rigtig mange andre.

Så det er klogt at I får noget hjælp. Men jeg synes, du skal spare dig selv (og hende) for den der argumentation med, at du ikke er den, hun giftede sig med længere. Det får ingen af jer noget godt ud af, tror jeg.
18
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Anbefal en god parterapeut i KBH

Indlægaf Madam Pomfrey » 16. maj 2019, 07:54

Ata skrev:
Så det er klogt at I får noget hjælp. Men jeg synes, du skal spare dig selv (og hende) for den der argumentation med, at du ikke er den, hun giftede sig med længere. Det får ingen af jer noget godt ud af, tror jeg.


Jeg er så enig i dit indlæg! Ingen af os er statiske, vi forandrer os, på forskellige parametre, individuelt og i fællesskaber, mange faktorer spiller ind på de skridt vi tager, de veje vi vælger, og den udvikling der sætter sit præg på os.

men som eks-kone ti en voksen-diagnosticeret (autisme,men kunne være ADHD - der er mange fællestræk)
Så vil jeg bare sige at jeg i den grad tager hatten af for den selvindsig der lægges for dagen her, alle de bolde der trækkes ind på egen bane, tages ansvar for, forståelsen for hvad man gør ved andre mennesker, hvordan man påvirker dem når man nok har tendens til i nogle situationer at blive temmelig regid og sort/hvid.
Jeg synes det er en flot anerkendelse at det her ikke kun handler om "Mig" - men om "OS" - at det her diagnose halløj, og medicinens årsag til positive forandringer faktisk er noget af en mundfuld for en partner, at man får et indblik i hvad man har krævet af og fyldt hos den anden.
Jeg ville virkelig ønske at min eksmand havde den form for selvindsigt og selverkendelse, og tog ansvar for det, det ville gøre alverden til forskel for børn og mig.


Og et forsigtigt indspark, - det der knirker og knager nu, det handler måske ikke så meget om at din kone har fået en ny mand, om man så kan sige.
Det handler måske også om træthed, for du har en kvinde der har kæmpet i mange år, ifht børn, ifht dig, - en kvinde der formodentligt har været, og stadig udgør en form for base, fundament, er den der holder sammen på det hele, får det til at glide og fungere, og fortsat skal være i den her rolle.
Det er ihvertfald det jeg læser ud af dine indlæg.
Og jeg vil bare sige at det faktisk er benhårdt at være i den rolle, sindsygt benhårdt, man bliver træt og slidt, men man lægger ikke rigtig mærke til det, for sådan er det bare. Man sætter hele tiden sig selv sidst, børn og mand først, fordi de skal fungere - og man bruger sig selv hele tiden.
Og jeg tænker egentligt at noget der måske kunne og ville gøre en forskel for hende, var at du gav hende en ferie, fra familielivet. Lader hende trække stikket, slippe tøjler og kontrol. Jeg tror hun trænger!
7
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6931

Re: Anbefal en god parterapeut i KBH

Indlægaf MrMister » 16. maj 2019, 08:02

Ata skrev:Så det er klogt at I får noget hjælp. Men jeg synes, du skal spare dig selv (og hende) for den der argumentation med, at du ikke er den, hun giftede sig med længere. Det får ingen af jer noget godt ud af, tror jeg.


Tak. Det er rart at høre, at vi ikke er de eneste og at det (jo selvfølgelig) er normalt efter >15 år, flere børn og alt det, der hører med, at man skal genfinde hinanden / redefinere rammerne for fremtiden.

Jeg er også meget enig i, at jeg skal passe meget på med ikke at opbygge et martyrium og skubbe det foran mig som et unfair element i “forhandlingerne”. For dén ansvarsfralæggelse og -forskydning er ret besnærende - men stadig ikke fair og rigtig.

Jeg tror ideen om “ny mand” argumentet bunder i, at vi som par tidligere har talt om, at min kone oplevede den “rigtige” mig kom sjældnere og sjældnere frem som presset fra karriere og familie blev større og større i takt med udvidelsen af begge. Med rigtig mente hun ham, som hun giftede sig med. Ham, som i kærlighed satte hende først. Ham, der var tålmodig og mild og kurtiserede hende. De snakke var ubetinget største årsag til at jeg søgte hjælp, for uanset hvor meget jeg tog mig sammen, blev det bare aldrig længerevarende.

Medicineringen har ændret en del. Jeg er mere eftertænksom om konsekvenserne for andre her og nu, mere til stede i nuet, mere følsom / mindre kold og meget mere verbal istedet for at forsvinde ind i eget tankeunivers som overkommelsesstrategi. Det er en kæmpe ændring. For os begge. På den vis er vi gået fra hver vores punkt til, at jeg har taget et (uventet) kvantespring hen mod hende istedet for en gradvis tilnærmelse.

Men jeg skal ikke flytte mig helt hen til hende. Vi skal finde kompromisser, hvor begge vinder så begge er glade. Ellers holder de ikke i længden. Det indebærer også eks en accept af, at jeg aldrig bliver glad for spontanitet, altid vil være træt efter larmende familiesammenkomster og ikke vil anse ferie med eks svigerforældre eller vennepar med børn som ferie. Det kan jeg ikke. Små ting, men eks på at hun skal kunne acceptere sådanne kompromiser uden at blive skuffet eller bitter både på sådanne områder såvel som med børn, sex, økonomi osv. Samme skal jeg. Jeg har bare en “trumf” med i form af diagnose og de begrænsninger, den sætter. Det er nok det, jeg tænker skal accepteres; at spillereglerne har forandret sig.

Et helt andet eksempel er at vi skal lære at skændes igen. Jeg er selvvalgt væsentlig mindre robust nu end før. Alternativet er iskold. Men det er vi begge amatører ift at skændes under de nye regler. Samme med sex. Nu kan det pludselig være mig, der faktisk ikke har lyst istedet for altid at være klar. Det skal vi også lære. Samme med børn. Nu er jeg ikke den, der altid står fast / kan holde til alt. Nu er hun også nødt til engang imellem at “baile” mig ud i konflikter.

Det, der gør, at vi begge vil kæmpe for det er, at vi elsker hinanden og elsker vores børn. Og hvis jeg skal sætte fingeren på én positiv ting ved det hele, så er det at jeg aldrig har elsket hende mere end nu. Jeg kan pludselig se, hvor meget hun uselvisk har elsket mig i så mange år og fundet sig i så meget, at det har taget så lang tid at indse, at jeg har fejlet noget. Hun er på alle måder endnu mere min trygge havn og favn. Måske også derfor jeg er lidt “nervøs”. Kan slet ikke forestille mig at kunne leve uden hende
7
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill

Tilbage til "Forhold og sex"