Smartphones - påvirker de jeres forhold og hvad gør I ved det?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46091

Re: Smartphones - påvirker de jeres forhold og hvad gør I ved det?

Indlægaf LadyFox » 10. maj 2019, 16:08

Min smartphone har overtaget computeren, så da jeg var i forhold var den ikke et større problem end computeren var før det. Men klart at den fyldte, på samme måde som PS4, YouTube osv. Fyldte den anden vej. Omvendt så så jeg det ikke som et problem, da jeg egentlig synes det er fair nok ikke at behøve at være på det meste af tiden når man er hjemme, partner eller ej.
Jeg er nok bare af den overbevisning at man gerne må trække sig når man bor sammen, så længe man kan prioritere kæreste-tid fra hjemme-tid.

Ham jeg ser nu, ser jeg meget begrænset, det går op og ned og er kompliceret. Når vi ses kigger vi slet ikke på telefonen, men det er netop også nyt og ekstremt kompliceret og periodisk.
0
...
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Smartphones - påvirker de jeres forhold og hvad gør I ved det?

Indlægaf Buller » 11. maj 2019, 06:29

Hvor er det vildt så mange skærmnarkomaner der er.

Altså jeg ved det jo egentlig godt, kan jo se det når jeg færdes i det offentlige rum. Det er efterhånden sjældent at se folk der kigger op.

Gad vide om det er det vores generation skal huskes for. Dem som ikke kunne styre sig selv og gloede deres liv væk på en skærm. De ligegyldige.

Glæder mig til det begynder at behandle det som alle andre narkomaner og prøvet at hjælpe folk lidt. Især de børn hvis forældre er helt væk. De kommet da til at savne voksent nærvær.

Anyway. Vi har taget et meget bevidst valg om at begrænse skærme meget. Og det er kun blevet vigtigere for os efter vi fik vores søn. Vi fik ham ikke for at han skulle vælges fra til fordel for en skærm.

Og jo mindre man selv sidder med en skærm jo tydeligere kan man se dem det gør det. Det et nøjagtigt lige så diskret som alkoholikeren der ikke tror folk ved han drikker. Og lige så skadeligt.
2
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26585

Re: Smartphones - påvirker de jeres forhold og hvad gør I ved det?

Indlægaf Santa » 11. maj 2019, 06:33

Hm.....først og fremmest, så har vi ikke børn, så vores brug af tlf/iPads rammer ingen udover os selv.
Vi har begge meget sociale jobs, som kræver at man er meget "på", og har derfor brug at kunne være mere introverte, når vi har fri. Der bruger vi begge vores tlf/iPads/pc/tv.
Jeg synes dog kun sjældent at det er et problem - vi lægger dem væk, når vi spiser sammen, og meget ofte inddrager vi den anden i noget vi har set/læst på nettet, og får gode, lange diskussioner om det. Ser vi film sammen, er de lagt væk, og som regel lydløse. Jeg synes at det er temmelig uopdragent, hvis man sidder og kigger på sin tlf, mens man spiser eller ser film.
Har vi gæster eller er gæster hos nogen, er de naturligvis heller ikke fremme. Jeg ville påtale det, hvis en gæst sad med sin tlf (medmindre det er ganske kort, eller for at vise noget, vi taler om) og har gjort det flere gange.
Det er dog sjældent jeg synes at det er nødvendigt. (Udover en enkelt kollega, der bare er en selvoptaget ko.)

Men af og til kan den ene eller anden af os, da godt synes at nu bør den anden lytte bedre.....men det kunne osse ske at det var hunden, som stjal den opmærksomhed eller noget helt fjerde. Min kæreste har en tendens til at gå ud af rummet eller give sig til at småsnakke med hunden, mens jeg taler til ham, det bliver jeg megaprovokeret af hver gang.
Men jeg siger det!

I det store hele, synes jeg at vi har en god balance. Når vi aktivt vælger at lave noget sammen - gå en tur, spise, se film, etc - så er tlf ikke fremme. Når vi har brug for at koble af alene, så er de i brug. Og ikke sjældent fører de til samvær i form af samtaler.
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27063

Re: Smartphones - påvirker de jeres forhold og hvad gør I ved det?

Indlægaf ajnaM » 11. maj 2019, 08:17

Jeg har klart en tendens til at være på hele tiden. Jeg arbejder blandt andet med sociale medier, og jeg er altid lidt på twitter/facebook/instagram - hvor grænserne mellem arbejde og privatliv i øvrigt er meget flydende. Og så har jeg rigtig meget kontakt frem og tilbage med alle mulige, både opkald, sms'er og mails, der skal besvares med det samme.

Til gengæld opfatter jeg det ikke som invaderende på samme måde som hvis jeg reelt har noget, der skal skrives eller på anden måde kræver min udelte opmærksomhed. Sådan oplever jeg også, at computerspil er - at man skal sætte sig og koncentrere sig om det i længere tid. Bortset fra telefonsamtalerne er mit typisk sådan noget, der tager 2 minutter.

Så det er mere et spørgsmål om at gøre det på en ordentlig måde. Både at jeg selv kan navigere i at være til stede mentalt, og at jeg samtidig husker at tage noget tid, hvor mobilen IKKE er i hånden. Børnene tror jeg har vænnet sig til det, på godt og ondt helt sikkert. Men jeg tror faktisk ikke, de oplever, at de ikke får opmærksomhed.

Mine børns skærmtid er i øvrigt begrænset til et minimum. De ser Disney om fredagen, og så er der spilledag om mandagen, hvor den store må have iPad med i skole og far spiller nintendo med dem begge om aftenen.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
mariannaa
Indlæg: 1083
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:11
Kort karma: 181
Likede indlæg: 2181

Re: Smartphones - påvirker de jeres forhold og hvad gør I ved det?

Indlægaf mariannaa » 11. maj 2019, 08:29

Ingen af os bruger den til andet end at ringe fra og sende sms. Den eneste grund til at jeg har skiftet min gamle Nokia ud var for at få appen to good to go.
0
OberstNasig
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 19. feb 2016, 21:10
Kort karma: 259
Likede indlæg: 2975

Re: Smartphones - påvirker de jeres forhold og hvad gør I ved det?

Indlægaf OberstNasig » 12. maj 2019, 11:34

Ata skrev:
OberstNasig skrev:Åh, det her er en kæphest!
Iphones var helt klart en stor del af årsagen til den dårlige og lange tid, der gik og som ledte til et brud imellem min kæreste og jeg.
Han havde sin iPhone med overalt og tjekkede den ustandseligt. Det var simpelthen så svært at skabe kontakt til ham, fordi han sad med den, vitterligt heletiden, når vi var hjemme sammen. Kun under aftensmaden kunne han for det meste lade den være. Når jeg italesatte det som et problem, der skabte en distance imellem os, mente han ikke at det var et problem, fordi jeg kunne jo bare tale til ham og så lyttede han. Det var bare ikke den oplevelse, jeg havde. Jeg synes at den telefon skabte en barriere imellem os.
Jeg var også den eneste, der reflekterede over mit forbrug og aktivt satte det ned, fordi jeg ikke ville være en slave af det, som foregik på den.

Så jeg er stor modstander af, at den overtager parforholdet, for intimiteten og de dér øjeblikke, hvor man kigger hinanden i øjnene og får lyst til at udveksle ord sammen, bliver kraftigt reduceret, når der er konkurrence fra en telefon.

Fortrød han så efterfølgende, eller mente han bare, at det var dig, der var en sur harpe?


Direkte fortrød kan man nok ikke sige. Han har, efter bruddet, anerkendt at han bruger den meget, men han bruger ikke udtrykket "For meget". Det var det sidste han tjekkede før vi gik i seng og det første han tjekkede om morgenen, så der var mange potentielt gode stunder i hverdagen, der gik tabt.
0
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Smartphones - påvirker de jeres forhold og hvad gør I ved det?

Indlægaf Jedi » 12. maj 2019, 11:56

Jeg er i et helt nyt forhold og vil sige, at der både er negative og positive sider ved mobilbruget: vi er begge lidt teenagtige med vores telefoner (han smser i et væk, og ringer uafbrudt til folk - jeg tjekker insta og spiller spil), hvilket kan forstyre samværet/samhørigheden, når vi er sammen OG vi bruger skriver rigtigt meget sammen, sender billeder og sniksnakker, hvilket gør det nemmere at være fra hinanden.

Lige nu er det ikke forstyrende nok til at der skal gøres noget ved det. Hvis jeg skal rette på noget, så vil det først være min egen trang til insta kiggeri, hvor det er nogle gange helt hjernedødt.
0
Wunder8
Indlæg: 553
Tilmeldt: 29. dec 2015, 15:42
Kort karma: 117
Likede indlæg: 1463

Re: Smartphones - påvirker de jeres forhold og hvad gør I ved det?

Indlægaf Wunder8 » 12. maj 2019, 13:00

Jeg synes, vi er ret gode til at håndtere det. Der kan selvfølgelig være hverdagsaftener, hvor vi begge ligger på sofaen og zoner ud, men så synes jeg, at vi er gode til lige at aftale det a’la “ej, jeg har lige brug for at stene lidt på Instagram, men skal vi hygge med den dér serie sammen om en halv time?”. Så sætter man ligesom en ramme, så man ikke pludselig ender med at bruge flere timer i hver sin skærm. Vi er begge ret allergiske overfor folk, der hiver telefonen frem i sociale sammenhænge, og det tror jeg også medvirker til, at vi forsøger at begrænse det herhjemme. Vi kan dog være udfordrede af, at vi begge har jobs, der nogle gange kræver, at vi er på udenfor arbejdstid. Men der handler det mere om arbejde, og ikke telefonen i sig selv. Det er så mest i hverdagene, ferie er totalt helligt på den front.

Når det er sagt, så synes jeg heller ikke man kan skære alt smartphone-forbrug over én kam: jeg sidder fx tit og researcher (fælles) ferie på min telefon, leder efter restauranter og den slags. Det svarer lidt til at læse i en avis eller guidebog, synes jeg, blot i et andet format. Så det er jo langt fra al telefon-aktivitet, der bare er mindless scrolling og Farmville. Hvis min kæreste fx spillede meget, så ville jeg formentlig finde det ret irriterende.
0
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6931

Re: Smartphones - påvirker de jeres forhold og hvad gør I ved det?

Indlægaf MrMister » 15. maj 2019, 13:02

Vel, jeg er afhængig af den. Bruger den et væk. Særlgit når jeg rejser og keder mig i taxi osv.

Udfordringen består i at det er alt for enkelt at arbejde på den, særligt når jeg arbejder på tværs af tidszoner. Så jeg var altid på. Koblet med tidligere ubehandlet adhd, var det en impuls jeg slet ikke kunne lade være.

Er begyndt at lægge den væk nu. Være mere tilstede i nuet og ikke flygte ind i arbejdet. Det virker ret godt. Jeg tjekker den stadig, når jeg går i seng. Men tjekker ikke længere mails (lorte nyheder kunne før få mig op for at arbejde), spiller ikke spil. Læser nyheder og er herinde (som vel også er en form for hobby / aflæsning).

Vores børn her 1 times skærmtid på tværs af platforme styret af OS. De er tit hjemme før os og kedsomhed medfører altid “Jeg er bange for at være alene hjemme”-opkald. Det virker. Den yngste er ikke nået dertil endnu.
1
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Smartphones - påvirker de jeres forhold og hvad gør I ved det?

Indlægaf milisa » 15. maj 2019, 19:58

Vi har været mega slemme. Især fordi vi er arbejdsnarkomaner, og der var altid lige en mail. Det har gjort, at vi har indført, at den første halve time, efter datteren er puttet betyder ingen skærm. Og 8 ud af 10 gange gør den halve time, at det bliver hele aftenen. Enkelte gange har man lige noget, der skal laves. Så aftaler man selvfølgelig bare det. Men den halve time var tilpas overskuelig til, at vi kunne overholde det, og tilpas lang tid til at vanen kunne brydes.

Jeg er dog stadig meget slem og skal mindes om det, men det er sgu lidt svært, når man arbejder på tværs af tidszoner og ens samarbejdspartnere møder ind, når man går hjem og når man går i seng....
0
Tally-ho

Tilbage til "Forhold og sex"