Insp. Økonomi i parforholdet

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf Krølle » 10. jan 2016, 22:23

Cool. Det giver god mening, tak for uddybning.
1
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf Akehurst2 » 10. jan 2016, 22:24

Citat slettet

Jeg forstår godt det, du skriver. Men seriøst? Altså... Så hvis den ene tjener 80.000 kr. om måneden, så vælger man at bo i en billig 3-værelse, så den der tjener 19.000 kr. om måneden også kan være med? Og indregner man mistede tilskud for den lavestlønnede i det regnestykke?

Næ - ikke nødvendigvis. Som beskrevet, så har vi et fælles hus, hvor min mand bare ejer mere og derfor betaler mere. På den måde har jeg ikke købt dyrere end min egen formue- og indtægtssituation tilsagde det, og vi har stadig glæde af, at min mand har mulighed for at betale mere, så vi kan bo lækrere end laveste fællesnævner.

Jeg har aldrig fået nogle tilskud fra det offentlige, min mand heller ikke, så det har ikke været en overvejelse.

Og kan den, er tjener 80.000 kr. om måneden så ikke tage på ferier, der er dyrere end det, den der tjener 19.000 kr. om måneden kan betale? Eller... Det kan personen så godt, for så bestemmer den højestlønnede og "inviterer" den lavestlønnede?

Hvis den, der har flest penge, vil på en ferie, der er dyrere end den anden har råd til, ja, så må den højstlønnede jo invitere den anden. Ligesom hvis det ikke handler direkte om "at have råd til" men også om "at ønske at prioritere".


Og hvis den, der tjener 19.000 kr. om måneden mister sit arbejde, bliver syg og mister dagpengeretten, så er personen ikke kontanthjælpeberettiget. Hvad så? "Slipper" den højstlønnede så med at overfører det, der svarer til kontanthjælp til den anden, der så må huske at spise havregrød og undvære rundstykkerne om søndagen?

Det har heldigvis ikke været aktuelt i vores forhold. Vi er dog gift, og der påtager sig man jo et forsørgeransvar overfor den anden, og det er noget, vi har talt om i forbindelse med ægteskabet - at det er et ansvar, vi begge ønskede at påtage os og som vi tager alvorligt. Hvordan det i givet fald skal udmøntes i praksis har vi dog ikke talt om, men der er jeg ikke spor i tvivl om, at vi finder en rimelig løsning, skulle det blive aktuelt.

Men hvorfor indrette sin økonomi efter det før det er nødvendigt?


Helt ærligt. Så bliver jeg provokeret af "Det er jo ens eget ansvar, at indtægter og udgifter matcher". Jeg kan ikke forstå, nogen vil leve på den måde. Der er jeg nok mere med wizzze.[/quote]

Leve på den måde? Jeg synes, jeg lever rigtig fint.

Og hvis ansvar er det, at indtægter og udgifter matcher, hvis ikke mit eget?
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf avdotja » 10. jan 2016, 22:25

Dikus skrev:Fælleskonti er ikke fællesøkonomi.

Fællesøkonomi er, når man f.eks. betaler mere end den anden og dermed overfører penge fra sin formue til den andens. Det kan man kun i et forhold uden skattemæssige konsekvenser. Ellers ville det blive anset som en gave.

Hvordan man i praksis indretter det med dine, mine, vores konti - det er semantik.

Selv om jeg f.eks. betalte 80% af de faste udgifter for at min partner skulle have et nogenlunde fornuftigt rådighedsbeløb og var villig til at både at justere op og ned på procentsatsen hvis det blev nødvendigt, så er vi stadig meget langt fra en situation med fuld fællesøkonomi hvor begge parter har lige adgang til alle pengene. Det er bestemt ikke bare et spørgsmål om semantik men betyder helt konkret at det er mig og kun mig der har råderet over min indkomst (hvor en del er allokeret til den fælles husholdning); så hvis jeg har lyst til at bruge 40.000 på en rejse med min søster, så gør jeg det uden at skulle diskutere det med partneren (og det handler ikke om hvorvidt han vil unde mig det eller ej; det handler om at beslutningen slet ikke vedkommer ham).
1
Brugeravatar
Fillie
Indlæg: 2415
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:54
Kort karma: 1023
Likede indlæg: 8154

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf Fillie » 10. jan 2016, 22:32

Jeg er fascineret af, hvor meget man kan diskutere dette emne. Jeg tænker virkelig lidt over økonomi i min hverdag - nok for lidt!, så jeg kan slet ikke mønstre jeres engagement. :-D

Men jeg er glad for at følge med, for jeg har lært noget: Vigtigst nødvendigheden af at have et alternativ, når man som min mand og jeg kun har en fælles konto, der i tilfælde af dødsfald vil blive frosset, så den efterlevende kan risikere at stå uden en krone på lommen i månedsvis. Vi er derfor blevet enige om at lægge et kontantbeløb til side, så vi sikrer hinanden imod den grimme situation.

Hvis min mand stiller træskoene, kan jeg gå amok i trøsteshopping. Debatten er fantastisk. :lun:
Senest rettet af Fillie 11. jan 2016, 07:51, rettet i alt 1 gang.
4
"This is my world, and I'm your rock and roll sherpa."

- Francine Smith
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf Akehurst2 » 10. jan 2016, 22:41

Dikus skrev:Jeg kan godt forstå, du synes, I lever rigtigt fint :) Det giver rigtigt fint mening, som du beskriver det. Men måske også, fordi I begge tjener, så det giver mening - og altid har gjort det? Er det ikke det, der ligger "at vi finder en rimelig løsning, hvis det skulle blive aktuelt". At I så rent faktisk vil overgå til at en anden løsning? Og ikke "enhver er selv ansvarlig for, at indtægter og udgifter matcher"?

Det lyder ikke til, du sidder og ikke har råd til at gå på cafe en enkelt dag, mens din mand har et kæmpe rådighedsbeløb. For mig at se kommer separat økonomi vel kun rigtigt på prøve, når man er der. Hvis du f.eks. kom på dagpenge og skulle spænde livremmen ind - og han insisterede på, du fortsatte med at betale din andel, selvom det betød, du ikke havde noget personligt råderum og måtte sige nej til at deltage i fællesting, arrangementer med veninder og andet, hvis han ikke tilbød dig det.

Giver det mening?


Vores model er selvfølgelig kun god, fordi jeg netop også har en fin løn (og i øvrigt siden arvede og havde penge fra boliginvestering med ind i vore fælles køb), så selvom min mands løn er meget bedre end min, så er det ikke den lille pige med svovlstikkerne og kong Krøsus. Jeg har et fint og ret højt forbrug, så jeg mangler ikke noget.

Jeg er ikke i tvivl om, at blev der smalhals på den ene eller den anden side, så løste det sig uden problemer. Lige som dem, der har en højere grad af fællesøkonomi med deres partner i forvisning om, at vi stoler på hinanden og har hinandens ryg, så har vi det også. Man er jo et fællesskab i et ægteskab, selvom man deler økonomien op.

Så det giver fin mening.
2
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf avdotja » 10. jan 2016, 22:45

Fillie skrev:Jeg er fascineret af, hvor meget man kan diskutere dette emne. Jeg tænker virkelig lidt over økonomi i min hverdag - nok for lidt!, så jeg kan slet ikke mønstre jeres engagement. :-D

Men jeg er glad for at følge med, for jeg har lært noget: Vigtigst nødvendigheden af at have et alternativ, når man som min mand og mig kun har en fælles konto, der i tilfælde af dødsfald vil blive frosset, så den efterlevende kan risikere at stå uden en krone på lommen i månedsvis. Vi er derfor blevet enige om at lægge et kontantbeløb til side, så vi sikrer hinanden imod den grimme situation.

Hvis min mand stiller træskoene, kan jeg gå amok i trøsteshopping. Debatten er fantastisk. :lun:

Første gang jeg stødte på den information, kan jeg huske at jeg simpelthen ikke troede på det; der var nogen der måtte have misforstået noget et sted. Tænk at man kan blive afskåret fra sine egne penge (og reelt kan det jo sagtens være den der er tilbage som reelt har tjent alle pengene) fordi den anden part dør. Går ud fra at det sker af hensyn til arvinger og kreditorer (og med kreditorer kan jeg til dels forstå det) men synes stadig det er forkert.
1
Brugeravatar
Shmartiesh
Indlæg: 1919
Tilmeldt: 10. jan 2016, 17:18
Kort karma: 157
Likede indlæg: 3019

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf Shmartiesh » 10. jan 2016, 22:55

Dikus skrev:
Shmartiesh skrev:...
At have fælles økonomi tror jeg bare ikke har så meget at sige i forhold til vores etablerede forhold. De hænger ikke nødvendigvis sammen for os.


Af princip - eller som et er nu? Altså... heller ikke, hvis de økonomiske forudsætninger ændrer sig for en af jer?


Vist bare fordi det ikke betyder noget for os at den skal være mere fælles end den er. Vi har begge uddannelser der ikke er specielt højt lønnede, så tror ikke den kommer til at ændre sig.
0
Brugeravatar
Fillie
Indlæg: 2415
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:54
Kort karma: 1023
Likede indlæg: 8154

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf Fillie » 10. jan 2016, 23:03

avdotja skrev:
Fillie skrev:Jeg er fascineret af, hvor meget man kan diskutere dette emne. Jeg tænker virkelig lidt over økonomi i min hverdag - nok for lidt!, så jeg kan slet ikke mønstre jeres engagement. :-D

Men jeg er glad for at følge med, for jeg har lært noget: Vigtigst nødvendigheden af at have et alternativ, når man som min mand og mig kun har en fælles konto, der i tilfælde af dødsfald vil blive frosset, så den efterlevende kan risikere at stå uden en krone på lommen i månedsvis. Vi er derfor blevet enige om at lægge et kontantbeløb til side, så vi sikrer hinanden imod den grimme situation.

Hvis min mand stiller træskoene, kan jeg gå amok i trøsteshopping. Debatten er fantastisk. :lun:

Første gang jeg stødte på den information, kan jeg huske at jeg simpelthen ikke troede på det; der var nogen der måtte have misforstået noget et sted. Tænk at man kan blive afskåret fra sine egne penge (og reelt kan det jo sagtens være den der er tilbage som reelt har tjent alle pengene) fordi den anden part dør. Går ud fra at det sker af hensyn til arvinger og kreditorer (og med kreditorer kan jeg til dels forstå det) men synes stadig det er forkert.


Jeg er også både forundret og vred over, at man midlertidigt mister råderetten over egne midler, men jeg tænker som du, at det skyldes hensyntagen til arvinger og kreditorer, fordi boet skal gøres op - og så skal der vel i sagens natur også lige undersøges, at der ikke er sket en forbrydelse. :gruble:
0
"This is my world, and I'm your rock and roll sherpa."

- Francine Smith
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf avdotja » 10. jan 2016, 23:11

Dikus skrev:...

Jeg antager, det er beløbet - og ikke det, at du er væk i længere tid, der ikke vedkommer ham? Ellers er vi ude i en ny tråd :blush:

Men det er jo spændende, faktisk. For "nogenlunde fornuftigt rådighedsbeløb" - det er så noget, du som den, der tjener mest, giver din partner? Og dig, der bestemmer, hvad det er. Og så er resten dit - og så kan du være den, er er den store og køber lækre ting, mens din partner kun kan følge med i det tempo, du er gået med til?

Han har sin egen indtægt, det er ikke noget jeg giver ham. De faste udgifter (er for mit vedkommende) stort set de samme ved enten vi er en eller to; han har hverken 3 galopheste eller en kælder fuld af dyre biler som jeg overtager udgifterne på - så at jeg betaler mere der, ser jeg udelukkende som en detalje.

Men ja; hvis han f.eks. har lyst til den nye macbook er han nød til at tjekke sin egen konto eller snakke med mig om det, han tager den ikke bare på mit kort.

(og det var beløbet jeg tænkte på; men jeg spørger du heller ikke om lov før jeg booker en ferie)
0
Mette
Indlæg: 1274
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1816

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf Mette » 11. jan 2016, 10:00

godtnavn skrev:
Mette skrev:Alle vores penge ryger ind på én konto.
Derfra bliver der overført til madkonto, budgetkonto, opsparing og lommepenge på hver vores konto.


Hvorfor overfører I fra den konto pengene går ind på til en opsparingskonto? Hvad er så et evt overskud på den konto så? Og er det ikke besværligt hvis der en måned går mere eller mindre ind, tænker I vel så skal ændre på overførslerne? Vi har cirka det samme, det er bare den konto pengene går ind på der er vores opsparing, så er det resten når mad, regninger og "lommepenge" er betalt som bliver sparret op, uanset hvad beløbet måtte være :)


Vi overfører til opsparingskontoen, fordi vi får renter på den.
Jeg synes ikke det er besværligt.
3000 til mig, 3000 til ham, 3000 til mad, 11000 til budgettet og resten på opsparingskontoen. Det tager ca 5 min en gang om måneden :)
0
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf Spjaerten » 11. jan 2016, 10:07

Dikus skrev:
avdotja skrev:Han har sin egen indtægt, det er ikke noget jeg giver ham. De faste udgifter (er for mit vedkommende) stort set de samme ved enten vi er en eller to; han har hverken 3 galopheste eller en kælder fuld af dyre biler som jeg overtager udgifterne på - så at jeg betaler mere der, ser jeg udelukkende som en detalje.

Men ja; hvis han f.eks. har lyst til den nye macbook er han nød til at tjekke sin egen konto eller snakke med mig om det, han tager den ikke bare på mit kort.

(og det var beløbet jeg tænkte på; men jeg spørger du heller ikke om lov før jeg booker en ferie)


Det er faktisk en meget fin måde at se det på - at de faste udgifter lige så godt kunne være helt dine, så derfor gør det ikke noget, hvis han ikke kan bidrage væsentligt i en periode til de faste udgifter :)

så altså.. Du kan bare købe en ny macbook, hvis du har lyst - men han skal spørge om lov? Og det samme med ferier, køb af ting til huset og den slags? Der har du så sidste ord i forhold til, om det kommer ind i huset, fordi det er dig, der har råd til det?

Og det har han det ok med?


Jeg tror du totalt misforstår

Jeg kan life tilføje - jeg ville ha det på samme måde som avdotja beskriver ovenfor hvis jeg var i et forhold.

Jeg ville bidrage til faste udgifter med den % sats der var nødvendig for vi sammen kunne betale om evt partner ikke blev blanket af.
Forvente at vi delte 50/50 med husholdning og han havde et nogenlunde ok beløb til tøj/elektronik what ever han ville vælge at bruge sine penge på.
Men nej jeg ville ikke betale hans computer, rejser etc.

Mine penge er mine penge :)

Og ovenstående ville klart ændre sig ved ægteskab det er nemlig mit kriterie for at få fælles - eller delvis fælles som nok ville være mit niveau
0
Tryk på * :slem:
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12858

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf godtnavn » 11. jan 2016, 10:08

Mette skrev:
godtnavn skrev:
Mette skrev:Alle vores penge ryger ind på én konto.
Derfra bliver der overført til madkonto, budgetkonto, opsparing og lommepenge på hver vores konto.


Hvorfor overfører I fra den konto pengene går ind på til en opsparingskonto? Hvad er så et evt overskud på den konto så? Og er det ikke besværligt hvis der en måned går mere eller mindre ind, tænker I vel så skal ændre på overførslerne? Vi har cirka det samme, det er bare den konto pengene går ind på der er vores opsparing, så er det resten når mad, regninger og "lommepenge" er betalt som bliver sparret op, uanset hvad beløbet måtte være :)


Vi overfører til opsparingskontoen, fordi vi får renter på den.
Jeg synes ikke det er besværligt.
3000 til mig, 3000 til ham, 3000 til mad, 11000 til budgettet og resten på opsparingskontoen. Det tager ca 5 min en gang om måneden :)


Så var der en mening med det, vi får renter på den konto pengene går ind, så vi bruger 0 min hver måned :P Men jeg forstår godt I overfører når I ellers ikke får renter :)
0
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3665
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1203
Likede indlæg: 12180

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf achillaxedprune » 11. jan 2016, 10:39

Angående det med at være den, der har mindst... Da jeg mødte min mand var jeg på SU, og han arbejdede med en pæn god løn (mange gange højere end min).

Vi kørte fuldstændig seperat økonomi, og det gav da problemer en gang i mellem... Jeg kan huske en gang, hvor jeg havde INGEN penge tilbage og han glædestrålende kom og fortalte om han havde indkøbt en ny legetøjshelikoper til over 10.000 kr.
...det var en ulige tid, og det er klart blevet bedre efter jeg selv kom ud på arbejdsmarkedet. I starten boede vi i hans lejlighed, også da jeg stadig var på SU, og der betalte jeg halvdelen af alle udgifterne undtagn til lånet - dvs. halv forsikring osv. Der var ikke nogen fordelingsnøgle, der tog højde for, at jeg havde en markant lavere indkomst end ham.

Min mand var nærmest panisk angst for at dele... Det har generelt været et problem, men ikke så stort, at jeg ikke har ville ham alligevel. Og det er blevet meeeget bedre med tiden. Jeg er temmelig sikker på, at det bunder i opvækst og erfaringer.

Hvis jeg havde kunne vælge den perfekte mand, så ville jeg have valgt min mand med modefikationer... Men alle har jo deres særheder, og penge - og hans manglende evne til at dele dem med mig - skulle ikke medføre et brud. Penge er for mig bare penge... Og jeg ville ikke kræve, at han skulle give nogen til mig bare fordi vi var kærester. Altså, min levestandard behøvede ikke blive bedre bare fordi, jeg fandt mig en kæreste med penge. Det kunne have været rart, ja, og jeg ville ikke have sagt nej tak. Men da det ikke blev tilbudt, var det ikke en dealbreaker.

MEN jeg ville ikke længere kunne acceptere samme fordeling af penge til rådighed. Heller ikke selvom en af os kom på dagpenge, f.eks. Fra nu af skal vi have lige meget... Det var også varslet: At jeg accepterede hans måde at gøre tingene på indtil vi enten købte hus eller fik børn. Når det skete, så ville seperat økonomi ikke længere være en mulighed og jeg ville have fællesøkonomi.

...og jeg eeeeelsker fællesøkonomi!! Dog stadig med lommepenge på egen konti, som man selv har rådighed over. Og han får 1000 kr. mere om måneden end mig i lommepenge, og det er fint. Han køber alligevel mest elektronikdimser, som jeg også får glæde af. :-D
2
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf lulu-p » 11. jan 2016, 11:21

Jeg synes det her er en rigtig god tråd. Og hvis det var muligt at give en tråd grønt kort, så ville jeg gøre det med det samme. Jeg synes det er interessant så forskellige tilgange vi har til økonomien i et parforhold, og interessant at økonomien (i de fleste tilfælde) fungerer selvom man skruer den sammen på så mange forskellige måder.

Jeg må også sige, at jeg føler mig meget taknemmelig efter at have læst tråden. Taknemmelig over at være i et forhold hvor vi aldrig har diskuteret dine, mine og vores penge. Jeg er taknemmelig over at have mulighed for at bo et dejligt sted, som min indkomst ikke ville række til. At kunne tage på ferier som min indkomst ikke kan bære alene. Og alle de oplevelser vi kan give vores børn fordi min mand tjener så meget mere end mig, og økonomisk gerne yder så meget mere end mig til vores fælles liv.
6
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Insp. Økonomi i parforholdet

Indlægaf lulu-p » 11. jan 2016, 12:47

Jeg tænker også, at en af de helt primære årsager til at man vælger en bestemt økonomisk model i parforholdet netop er - hvor man er i parforholdet? Er man et par der lige er flyttet sammen, eller er man gift / samlevende på 10. år og har fælles børn?

Men hvis man allerede i de helt indledende "nu flytter vi sammen fase" er meget uenige om økonomi, eller den ene er exceptionelt nærig og den anden føler lønnen brænde i lommen. Så ligger det nok ikke i kortene, at man bare finder fælles fodslag ved huskøb, børn og andre store fælles udgifter.

Jeg tror jeg skrev om hende på den gamle debat. Men jeg havde en studiekammerat som fandt sammen med en ret godt betalt mand i det private erhvervsliv. De var jævnaldrende og hun på SU. Han var økonomisk påpasselig da de mødte hinanden (og han også var studerende), men det regnede hun for et aktiv. Og det kan det jo være.

Så flyttede de sammen. Han på løn og hun på SU. Og nu skulle alle udgifter pludselig deles lige over, fuldstændig 50/50. Bil, mad, husleje osv. Det siger sig selv, at når de nåede et stykke ind i måneden, så havde hun ikke flere penge. Og han gav altså ikke ved dørene. Så de penge han måtte bruge ekstra på "hendes udgifter" det blive nøje skrevet ned, så hun kunne betale tilbage når hun var færdiguddannet og fik løn. Han sparede rigtig mange penge op, som han satte på en konto i sit eget navn.

Det blev bedre da de fik barn, men det var op ad bakke. I dag er de ikke sammen.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...

Tilbage til "Forhold og sex"