Hormonspiral eller kobberspiral?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Sorenspige
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 967
Likede indlæg: 9376

Re: Hormonspiral eller kobberspiral?

Indlægaf Sorenspige » 1. jan 2019, 18:47

Jeg har haft en hormonspiral i knap 2 år. I den første tid havde jeg uregelmæssige pletblødninger ret tit, men efter omkring 3-4 mdr. tid stoppede det, og jeg har ikke haft mens siden.

Jeg har ikke haft bivirkninger i form af uren hud.
2
Kanga
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 180
Likede indlæg: 3633

Re: Hormonspiral eller kobberspiral?

Indlægaf Kanga » 1. jan 2019, 19:13

Jeg fik hormonspiral grundet blødningsforstyrrelser. Havde ingen gener eller smerter i forbindelse med at få den lagt.
Til en start fungerede den perfekt. Mindre blødning, færre smerter osv.
Efter 1,5 år begyndte jeg at få bivirkninger i form af daglig hovedpine og pletblødning. Jeg fik den fjernet, gik tre mdr. uden hormoner. Det medførte voldsom menses. Så brugte jeg Nuvaring i et års tid, også med tiltagende bivirkninger. Nu bruger jeg p-piller, som jeg tager uden pause.
Vi må se, hvor længe der går, uden bivirkninger på p-piller. Jeg synes, det skifter over årene, hvad der fungerer bedst.

Kanga
1
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8893
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25486

Re: Hormonspiral eller kobberspiral?

Indlægaf Madam Pomfrey » 1. jan 2019, 19:31

Ehm - sådan lige et novice spørgsmål.

Hvis man nu har sex med en mand der sådan rammer "helt i bund" - vil det så medføre gener med (hormon)spiral for såvel ham som mig?
Har spiralen liggende, men der er ingen grund til at få den sat op hvis den bliver en gene.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
In_your_eyes
Indlæg: 1015
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:40
Kort karma: 158
Geografisk sted: Midt i Jylland
Likede indlæg: 1942

Re: Hormonspiral eller kobberspiral?

Indlægaf In_your_eyes » 1. jan 2019, 19:37

Hvis snorene er lidt for lange kan de godt genere ham, men så kan de kortes lidt af.
Jeg har ikke selv oplevet at få ondt hvis han er kommet helt i bund, men jeg tænker at det kan være forskelligt fra person til person.
0
:pompom:
Kaffe
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 355
Likede indlæg: 4859

Re: Hormonspiral eller kobberspiral?

Indlægaf Kaffe » 1. jan 2019, 20:07

Jeg har prøvet begge dele, og ingen af dem har været nogen fornøjelse. Kobberspiralen gav kraftige smerter og blødning. Jeg gav det 8 måneder, før jeg gav op. Hormonspiralen var mindre generende. Men den blev rykket halvt ud i forbindelse med udtagning af en tampon. Det nappede ret meget, og jeg fik den taget ud ved vagtlægen. Jeg tror dog ikke, det er almindeligt, at det sker. Uanset gav jeg op på spiraler. Men som det også fremgår af tråden, er det meget invididuelt, hvordan spiral opleves. Det eneste man kan gøre er at prøve, og der vil jeg anbefale hormonspiralen.
1
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6173
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 746
Likede indlæg: 14661

Re: Hormonspiral eller kobberspiral?

Indlægaf Ata » 1. jan 2019, 20:12

Jeg har haft kobberspiral i mange år og var glad for dem. Efter min anden graviditet fik jeg dog for voldsomme blødninger og måtte have den ud.

Har prøvet hormonspiral to gange og havde SINDSSYGT mange slemme bivirkninger. Plejer at sige at det er detværste lægemiddel jeg har taget i mit liv. Fik den ud indenfor nogle måneder begge gange.
1
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6173
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 746
Likede indlæg: 14661

Re: Hormonspiral eller kobberspiral?

Indlægaf Ata » 1. jan 2019, 20:15

Moxy-lady skrev:Hvad kan en hormonspiral som en kobber ikke kan? 1

Den er mere sikker og giver mindre blødning. Til gengæld kan den også give migræne, psykiske problemer,nedsat sexlyst og alt det andet, som hormoner kan give. Især de kunstige hormoner som spiralen indeholder.
1
Brugeravatar
MilleMercy
Indlæg: 390
Tilmeldt: 12. aug 2015, 21:17
Kort karma: 46
Likede indlæg: 576

Re: Hormonspiral eller kobberspiral?

Indlægaf MilleMercy » 1. jan 2019, 20:20

Madam Pomfrey skrev:Ehm - sådan lige et novice spørgsmål.

Hvis man nu har sex med en mand der sådan rammer "helt i bund" - vil det så medføre gener med (hormon)spiral for såvel ham som mig?
Har spiralen liggende, men der er ingen grund til at få den sat op hvis den bliver en gene.


Det kommer jo an på størrelsen, eller længden om man vil, af pikken, samt hvordan din livmoder ligger. Min livmoder vender fx lidt bagud pga. arvæv fra to kejsersnit, så min hormonspiral ligger så trådene “strittede” mere lige ud end normalt.
Jeg fik klippet trådene af min ret hurtigt, da min kæreste fik små papercuts (I kid you not!) på..ja, pikhovedet af dem :8:

Ift. mig selv, så kan jeg ikke mærke forskel på spiral vs. ingen spiral uanset, hvor hårdt og dybt det måtte gå for sig. Jeg er glad for min spiral, men har heller ikke haft gener andet end, at det gjorde nas at få den lagt op pga. ovennævnte arvæv, men lokalbedøvelse tog toppen af det og det gjorde slet ikke ondt at få snorene klippet efterfølgende :)
1
MOGA
Indlæg: 4029
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Hormonspiral eller kobberspiral?

Indlægaf MOGA » 1. jan 2019, 20:25

Jeg fik hormonspiral grundet langvarige og kraftige menstruationer. Det første ca halvandet år var jeg SÅ træt af den! Jeg fik stadig kraftige menstruationer, nu bare uregelmæssigt, og derudover mange pletblødninger.
Pludselig faldt det dog på plads, jeg oplever et par dages pletblødning hver måned, det er det. Eneste minus er, at jeg har fået øget ansigtsbehåring, men ikke mere end hvad andre naturligt kan have.
1
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8893
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25486

Re: Hormonspiral eller kobberspiral?

Indlægaf Madam Pomfrey » 1. jan 2019, 20:37

MilleMercy skrev:
Madam Pomfrey skrev:Ehm - sådan lige et novice spørgsmål.

Hvis man nu har sex med en mand der sådan rammer "helt i bund" - vil det så medføre gener med (hormon)spiral for såvel ham som mig?
Har spiralen liggende, men der er ingen grund til at få den sat op hvis den bliver en gene.


Det kommer jo an på størrelsen, eller længden om man vil, af pikken, samt hvordan din livmoder ligger. Min livmoder vender fx lidt bagud pga. arvæv fra to kejsersnit, så min hormonspiral ligger så trådene “strittede” mere lige ud end normalt.
Jeg fik klippet trådene af min ret hurtigt, da min kæreste fik små papercuts (I kid you not!) på..ja, pikhovedet af dem :8:

Ift. mig selv, så kan jeg ikke mærke forskel på spiral vs. ingen spiral uanset, hvor hårdt og dybt det måtte gå for sig. Jeg er glad for min spiral, men har heller ikke haft gener andet end, at det gjorde nas at få den lagt op pga. ovennævnte arvæv, men lokalbedøvelse tog toppen af det og det gjorde slet ikke ondt at få snorene klippet efterfølgende :)



tak for svar... Min livmoder ligger ihvertfald skævt, eller livmoderhalsen er snæver/kringlet - så min egen læge kunne/ville ikke forsøge at lægge spiralen op, og jeg har fået en henvisning til gyn. det er dog bare gået lidt i glemmebogen.
Det er ret nyt for mig, det med en mand der "rammer i bund" :genert: men jeg havde også tidligere læst/hørt at det kunne udgøre en gene for manden, men hvis det kan ordnes ved at man klipper snorene korte nok, så er det jo bare sådan.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
MilleMercy
Indlæg: 390
Tilmeldt: 12. aug 2015, 21:17
Kort karma: 46
Likede indlæg: 576

Re: Hormonspiral eller kobberspiral?

Indlægaf MilleMercy » 1. jan 2019, 20:43

Madam Pomfrey skrev:
MilleMercy skrev:
Madam Pomfrey skrev:Ehm - sådan lige et novice spørgsmål.

Hvis man nu har sex med en mand der sådan rammer "helt i bund" - vil det så medføre gener med (hormon)spiral for såvel ham som mig?
Har spiralen liggende, men der er ingen grund til at få den sat op hvis den bliver en gene.


Det kommer jo an på størrelsen, eller længden om man vil, af pikken, samt hvordan din livmoder ligger. Min livmoder vender fx lidt bagud pga. arvæv fra to kejsersnit, så min hormonspiral ligger så trådene “strittede” mere lige ud end normalt.
Jeg fik klippet trådene af min ret hurtigt, da min kæreste fik små papercuts (I kid you not!) på..ja, pikhovedet af dem :8:

Ift. mig selv, så kan jeg ikke mærke forskel på spiral vs. ingen spiral uanset, hvor hårdt og dybt det måtte gå for sig. Jeg er glad for min spiral, men har heller ikke haft gener andet end, at det gjorde nas at få den lagt op pga. ovennævnte arvæv, men lokalbedøvelse tog toppen af det og det gjorde slet ikke ondt at få snorene klippet efterfølgende :)



tak for svar... Min livmoder ligger ihvertfald skævt, eller livmoderhalsen er snæver/kringlet - så min egen læge kunne/ville ikke forsøge at lægge spiralen op, og jeg har fået en henvisning til gyn. det er dog bare gået lidt i glemmebogen.
Det er ret nyt for mig, det med en mand der "rammer i bund" :genert: men jeg havde også tidligere læst/hørt at det kunne udgøre en gene for manden, men hvis det kan ordnes ved at man klipper snorene korte nok, så er det jo bare sådan.


Min er også lagt op af en gynækolog, det krævede ikke henvisning, men der var vist et par mdrs ventetid (i Kbh), jeg kan i hvert fald anbefale hende jeg var hos, hvis du vil have det :gogo:
Blev scannet både da den blev lagt op og igen til et tjek tre mdr efter, men faktisk tror jeg også de scannede, da jeg var oppe for at få klippet snorene et par uger efter oplæggelsen. Det er betryggende at vide den ligger som den skal synes jeg.
1
Brugeravatar
Q-beben
Indlæg: 1217
Tilmeldt: 23. dec 2015, 11:23
Kort karma: 267
Likede indlæg: 4288

Re: Hormonspiral eller kobberspiral?

Indlægaf Q-beben » 2. jan 2019, 12:05

Jeg startede med at få en kobberspiral. De første par måneder blødte jeg voldsomt meget og nærmest hele tiden - efter ca. tre måneder blødte jeg væsentligt mindre.. Normalt bløder jeg 3-4 dage pr. cyklus og ikke ret meget, men med kobberspiral blødte jeg 7-9 dage.

Så da jeg skulle ha en ny spiral efter fem år, gik jeg over til hormonspiral. De første to måneder havde jeg normal blødning (3-4 dage), og herefter har jeg slet ikke blødt. Og det er bare en kæmpe fordel :)

Jeg har slet ingen bivirkninger haft. Heller ikke uren hud eller mindre sexlyst...

Det gør til gengæld hamrende ondt at få sat den op. Første gang måtte jeg ligge ned i 20 min. bagefter, da jeg var svimmel og ikke kunne stå på benene. Det kan VARMT anbefales at få en gynækolog til at sætte den op OG at få bedøvelse. Jeg skulle have en henvisning fra min egen læge for at kunne få en tid hos en privat gynækolog.
1
Brugeravatar
Q-beben
Indlæg: 1217
Tilmeldt: 23. dec 2015, 11:23
Kort karma: 267
Likede indlæg: 4288

Re: Hormonspiral eller kobberspiral?

Indlægaf Q-beben » 2. jan 2019, 12:07

Mht. snoren... Jeg havde lige en kort omgang en b-ven, hvor han blev generet af tråden fra spiralen. Det gjorde ikke ondt på mig, når han ramte den. Men det er nemt at få snoren afkortet hos gynækologen.
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6173
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 746
Likede indlæg: 14661

Re: Hormonspiral eller kobberspiral?

Indlægaf Ata » 2. jan 2019, 12:08

Vil lige tilføje, at jeg har fået sat spiral op 4-5 gange - og jeg har aldrig oplevet at det gjorde specielt ondt. Det gjorde dog lidt mere ondt, da jeg ikke havde født endnu, men ikke mere end, at det var væk efter et par timer på sofaen. Har aldrig fået bedøvelse for det.
1
Brugeravatar
Q-beben
Indlæg: 1217
Tilmeldt: 23. dec 2015, 11:23
Kort karma: 267
Likede indlæg: 4288

Re: Hormonspiral eller kobberspiral?

Indlægaf Q-beben » 2. jan 2019, 12:42

Ata skrev:Vil lige tilføje, at jeg har fået sat spiral op 4-5 gange - og jeg har aldrig oplevet at det gjorde specielt ondt. Det gjorde dog lidt mere ondt, da jeg ikke havde født endnu, men ikke mere end, at det var væk efter et par timer på sofaen. Har aldrig fået bedøvelse for det.


Jeg har ikke født naturligt, men har fået kejsersnit, så måske er det derfor, at det gjorde så ondt at få sat en spiral op...?
0

Tilbage til "Forhold og sex"