Homofobi

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 562
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1310

Homofobi

Indlægaf MissDitte » 6. nov 2018, 08:21

Jeg er en voksen dame med børn på 16 og 13.

Jeg har været skilt fra deres far i 10 år og vi blev skilt, fordi jeg fandt ud af, at jeg var lesbisk.
Det har aldrig givet anledning til negativitet - allerhøjest nysgerrighed.
Mine børn er ligeglade. De er begge startet ny skole i år og jeg kan mærke, at det virkeligt er uden betydning. Hvis de har nogen med hjem siger de som det naturligste "Det er min mor og hendes kæreste" og vennerne siger "Hej" (eller hvad de nu siger).

MEN jeg oplever i min kærestes omgangskreds - og faktisk blandt de unge (hendes børn og deres venner) at der er en helt anden holdning. Det er ulækkert og klamt og de vil ikke vide af, at jeg findes. Det gik så vidt, at til min kærestes fødselsdagsfest, var en ung mand nødt til at tage hjem, fordi vi dansede. Og vi gjorde vitterligt ikke andet.
Jeg er simpelthen så overrasket over, at det er holdningen blandt unge mennesker. Havde det været en mormor på 90 ville jeg måske have større forståelse.

Hvordan ser I holdningen til homoseksualitet? Er det mig, der har været naiv, når jeg har troet, at accepten havde vundet? Er der mange, der synes det er helt forkert? Jeg taler selvfølgelig kun om Danmark. I udlandet gribes der jo ligefrem til dødsstraf - der er vi trods alt ikke herhjemme :)
0
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Homofobi

Indlægaf billiebean » 6. nov 2018, 08:31

Min bedste veninde er biseksuel og skal have barn med sin kone nu her, så jeg oplever på ingen måde homofobi i min omgangskreds.

I mine forældres generation oplever jeg måske en smule manglende forståelse, men ikke mere end den der eksisterer omkring så meget andet der er anderledes end det traditionelle.

Til gengæld tror jeg stadig der er sociale lag i Danmark, hvor homo er et skældsord - specielt blandt unge og typisk hos mænd og hvor der dyrkes et mandeideal som er i direkte modstrid med homoseksualitet og feminisme for dens sags skyld.
2
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Homofobi

Indlægaf kidkomb » 6. nov 2018, 08:38

Nu arbejder jeg på en meget, meget åben arbejdsplads, så nej. Jeg oplever det stort set aldrig. Heller ikke hos de unge vi har ansat.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Patience
Indlæg: 1423
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:04
Kort karma: 102
Likede indlæg: 4864

Re: Homofobi

Indlægaf Patience » 6. nov 2018, 08:38

Jeg tror virkelig det kommer an på hvilke cirkler man kommer i. I min egen omgangskreds ville ingen tænke 2 sekunder over et homopar uanset køn, men jeg tror der desværre stadig er mange der ser det anderledes.
Da min moster sprang ud for en del år siden oplevede hende og hendes kæreste vidt forskellige reaktioner fra de 2 familier. I min familie var reaktionen "fedt at du har fundet en dejlig kæreste". Min mosters kærestes familie slog nærmest hånden af hende og det tog mange år at klinke skårene bare en lille smule.
0
There are only four questions of value in life. What is sacred? Of what is the spirit made? What is worth living for, and what is worth dying for? The answer to each is the same: only love.
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Homofobi

Indlægaf Madam Pomfrey » 6. nov 2018, 08:40

jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har oplevet homofobi, andet end på skrift på f.x. facebook.
Jeg oplever det på ingen måde blandt familie, venner, kollegaer - og mine egne børn reagerer på det med et skuldetræk.

Vi har flere gange taget fat i det at bruge ordet bøsse som en skældsord, da jeg ikke vil acceptere at man bruget det - da man netop kan risikere at ramme en skolekammerat der evt. er homoseksuel, og som derfor ikke skal have oplevelsen af at der er noget negativt og ulækkert.

Kærlighed er kærlighed!
5
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Homofobi

Indlægaf Persnikedy » 6. nov 2018, 08:52

Jeg er biseksuel, min bedste ven er bøsse, min søster er lesbisk og jeg var endda til et lesbisk bryllup i sommers. I min omgangskres er der ingen homofobi for de er overalt og vi har alle kendt hinanden så mange år at vi jo ved at homoer bare er mennesker.

Min bror derimod har svært ved bøsser. Han havde igennem tiden sagt en masse dumme ting så min søster var længe om at fortælle ham noget. Jeg tror han bare er den type mand der har svært ved tingd er ikke passer ind i kasser. Mænd der bare er lidt feminime kan give ham gåsehud. Jeg har svært ved når han siger noget om homosexuelle, så der kan vi sagtens komme op og toppes.
Han har dog modereeret sig mig siden vores søster sprang ud, især efter jeg lige slog fast for ham at det nok ikke var det fedeste at høre på og han skulle have i mente at begge hans søstre ikke var straight.
Han har det stadig svært ved mændende, men, i det mindste, så gemmer han det når han er omkring homosexuelle mænd der er til den feminime side. Man kan se at han ikke bryder sig om det, men han er i det mindste ikke tydeligt med det mere.
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Homofobi

Indlægaf Pax Romana » 6. nov 2018, 08:56

Jeg arbejder i et meget maskulint fag og selv om jeg har kolleger som åbent står ved at de er homoseksuelle, har jeg aldrig hørt om decideret mobning. Vi er faktisk meget rummelige. Jeg har en ven som er bøsse og han oplever da en gang imellem fordømmelse. Det sørgelige er, at han har indvandrerbaggrund og det er også fra den side han oplever fjendskab. Jeg selv kender ikke rigtigt nogen som ikke accepterer homoseksualitet.
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Kakro05
Indlæg: 536
Tilmeldt: 7. sep 2015, 19:24
Kort karma: 71
Likede indlæg: 449

Re: Homofobi

Indlægaf Kakro05 » 6. nov 2018, 09:04

Jeg oplever ingenting og kender umiddelbart ingen som ikke acceptere homoseksualitet. Min mands bedste ven fra barndommen er homoseksuel og min "papsøster" er lesbisk og venter barn nr 2 med hendes kæreste (hvilket jeg synes de har grebet rigtigt fint an og jeg kunne da godt ønske jeg havde en hustru der kunne tage graviditet nr 2 :genert: ).
1
Brugeravatar
Chatsy
Indlæg: 1000
Tilmeldt: 1. nov 2015, 09:30
Kort karma: 212
Likede indlæg: 4669

Re: Homofobi

Indlægaf Chatsy » 6. nov 2018, 09:23

Jeg har gennem tiden oplevet en sådan nedladende indstilling overfor homoseksuelle. For et par år siden, på min tidligere arbejdsplads, blev der ansat en, som er lesbisk. Der gik arbejdsgiveren småfnisende rundt og hviskede-tiskede med medarbejderne om at den pågældende kollega er lesbisk.
Et tidspunkt kom han så også til mig for at småfnise om det.
"XX er lesbisk, hihi"
Jeg stirrede blankt på ham.
"Ja, det betyder jo, at hun er sammen med en kvinde, haha"
Uden at fortrække en mine svarede jeg bare "Men det er du jo også?".
Så så han helt forkert ud og gik sin vej.

For endnu flere år siden på en anden arbejdsplads sad jeg til frokost med nogle kollegaer og snakken gik ind på seksualiteter. En kollega hævdede at hvis hendes datter sprang ud som lesbisk ville hun blive dybt ulykkelig og have det meget svært med at anse hende som som sin datter. Det var lige groft nok, syntes jeg og valgte at tage diskussionen med hende. For jeg kunne ikke se, hvad fanden hendes datters eventuelle partner ragede hende, hun skulle vel ikke selv hoppe i kanen med dem. Det blev en meget belastende snak som mest bundede i, at hun mente at kun mænd og kvinder bør finde sammen for ellers kan de ikke sådan på den rigtige måde lave en baby og hun havde en idé om at hendes datter skulle skænke hende et barnebarn, hvor jeg mere appellerede til, at uanset hvad er det hendes datters liv og lykke, det kommer an på og det skulle hun ikke forsøge at påtvinge sig en plads eller rolle i. Vi nåede aldrig til nogen enighed, men kollegaen syntes helt sikkert at jeg var dum.

Det er ellers ikke så tit snakken kommer ind på det, så jeg ved jo ikke om jeg er omgivet af flere, som har en lidt ærgerlig holdning til homoseksuelle, men de er der jo. Desværre.
2
Brugeravatar
MissDitte
Indlæg: 562
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:07
Kort karma: 169
Likede indlæg: 1310

Re: Homofobi

Indlægaf MissDitte » 6. nov 2018, 09:34

Jeg er selv meget undrende. For jeg synes virkeligt det kan være fuldstændigt ligemeget for andre hvem jeg er kæreste med, så længe vi har det godt sammen. Det har jo absolut intet med andre mennesker at gøre.

Hvis folk ikke bryder sig om sex mellem folk af samme køn, synes jeg jo bare de skal lade være med at dyrke det. Ligesom jeg ikke bryder mig om SM og derfor ikke dyrker det. Det betyder jo ikke, at jeg ville nægte at møde folk hvis jeg vidste det var deres foretrukne sex-aktivitet.
5
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Homofobi

Indlægaf JoyNips » 6. nov 2018, 09:38

I de kredse, jeg kommer i, er der ikke andet end accept. Der er både lesbiske og bøsser og sikkert nogle biseksuelle også - om man er kæreste med en mand eller kvinde er helt ærligt ikke noget, vi går meget op i eller taler om (bortset fra min homo-ven, som glad og gerne deler ud om sine eskapader).

Min familie er også accepterende, omend jeg godt kan mærke at mine forældre - 73 og 68 år gamle - går lidt mere op i, om nogen er homo, forstået på den måde, at det er et fakta, de hæfter sig ved, hvor min omgangskreds er mere ligeglade med det.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
bluetof1
Indlæg: 1873
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:32
Kort karma: 1245
Likede indlæg: 7396

Re: Homofobi

Indlægaf bluetof1 » 6. nov 2018, 09:58

Jeg er ret sikker på at min omgangskreds er ligeglad i ret stort omfang.
I min søns klasse er der en dreng med en mor og en mommy og jeg tror aldrig jeg har hørt nogle af børnene snakke om det. Jeg tror slet ikke de tænker over det. Da min mor hørte det, måtte jeg dog tale med ret store bogstaver fordi hun udtalte sig temmelig nedladende om arrangementet.
Vi har et vennepar, hvor hendes bedste ven er bøsse og det har hendes mand ingen problemer med, men bøsser som koncept er han ikke så pjattet med. Jeg tror han er bange for at det smitter :gruble: Men han kunne aldrig finde på at udtale sig negativt hverken til eller om homoseksuelle.
Jeg er selv helt ligeglad. Jeg bliver først irriteret hvis folk smækker deres seksualitet op i hovedet på mig. Jeg gider faktisk ikke vide om andre om de homo, hetero eller noget som helst andet. Det rager ikke mig.
Altså, jeg kan jo se at de to mødre fra min søns klasse er lesbiske, men de er jo bare sammen lige som alle andre par, der har to børn sammen så det er fint med mig. Men for nogle år siden skulle jeg på kursus sammen med en kollega og vi skulle dele et hotelværelse. Der spurgte hun "nå, tør du godt dele værelse med mig, høhø :-D " Jeg svarede ja og spurgte om hun da snorkede eller sådan noget, nej det var jo fordi hun var lesbisk så det kunne jo være at jeg var bange for at hun ville lægge an på mig. Det var så tydeligt at hun fortalte det for at se om hun kunne chokere mig. Det var en ret mærkelig oplevelse
0
I don't think I get enough credit for doing all of this unmedicated.
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6165
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16109

Re: Homofobi

Indlægaf Urtekussen » 6. nov 2018, 11:41

Min mor er en del af indremission, og for hende er det en synd at være homoseksuel.
Jeg selv kunne ikke være mere ligeglad - kærlighed mellem to voksne, indforståede mennesker, hvordan kan det være forkert?

Men min mors holdning er ret stærk, selv om hun sjældent udtrykker den. Hun mener de kommer i helvede. Jeg er 95% sikker på, at min ene søster er homoseksuel, men det er nok temmeligt svært at springe ud, når ens mor har den holdning.
1
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Homofobi

Indlægaf hotlips » 6. nov 2018, 12:11

Jeg er ligeglad og vi er vokset op med at have et rend af mennesker og det inkluderede flere homoseksuelle par der var åbne om det, det var ellers ikke så almindeligt der i starten af firserne.

Jeg har sådan en ekstra onkel, min fars bedste ven som er gift med min mors bedste ven da de var børn, hans bror er homoseksuel og jeg har vidst det siden jeg var så lille at jeg ikke kendte selve begrebet, men vi taler også om en omvandrende stereo typi, det er helt vildt, men han er noget af det sødeste og mest børnevenlige man kan finde og jeg syntes bare han var det bedste da jeg var barn. Så man kan vel også sige jeg startede med er mere positivt indtryk end hovedparten på min alder der har mødt det i form af en det har sagt bøsserøv eller sådan noget.

Mig bekendt er der ingen i vores omgangskreds der ikke ville acceptere det, og jeg ville da aldrig acceptere at der var nogen der kom her behandlede andre respektløst og så er jeg sådan set ligeglad med grunden, hvem er det du besøger der er så vigtige at du lader dig udsætte for den slags?
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16874
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20968

Re: Homofobi

Indlægaf Misantropen » 6. nov 2018, 12:18

Jeg oplever stort set kun homofobi når jeg er sammen med mine homoseksuelle venner. Oftest har det været i nattelivet hvor nogen har følt sig provokeret af deres seksualitet(uden andet kendskab til dem)

Jeg har flere gange været på homobar og -diskotek, og selvom homoseksuelle indbyrdes kan være nogle kællinger sådanne steder har jeg aldrig oplevet at det har været med trusler, tilråb, negative kommentarer og vold som andre har reageret på dem med. Det har højest været elevatorblikke, sladder og konkurrencer i smidighed og forførelse på dansegulvet.

Jeg er vokset op med at homoseksualitet bare er en seksualitet, ikke noget der er afgørende for om vedkommende er en god ven eller definerer hvem vedkommende er. Det har mest bare været en konstatering, ligesom at nogen bruger briller. Jeg er vokset op i et "alternativt" og åbent hjem hvor bøssekollektiv, udklædning osv. ikke var ukendt så der skal mere end homoseksualitet til at forarge mig.


>> Men jeg har altså også oplevet lignende idiot-opførsel i andre sammenhænge, mod mig selv og andre, så om homoseksuelle er mere udsatte er ikke min erfaring. Nok nærmere bare prisen for at skille sig ud. Nogle gange har homoseksualiteten også bare været en biting, og uden relation til hvad der er sket.
0

Tilbage til "Forhold og sex"