Manglende sexlyst i forhold

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Hop-sa-sa
Indlæg: 29
Tilmeldt: 3. sep 2015, 19:49
Kort karma: 11
Likede indlæg: 47

Manglende sexlyst i forhold

Indlægaf Hop-sa-sa » 5. sep 2018, 20:41

Kære debat

Jeg ved godt, at min problemstilling langt fra er unik, men det er endnu ikke lykkedes mig at finde konkrete råd til, hvad man kan gøre i situationen.

Min kæreste og jeg har været sammen i knap 3 år. Vi har boet sammen i to af disse år. Jeg blev uddannet som sygeplejerske kort tid efter, vi lærte hinanden at kende, og har arbejdet som sådan siden.

Sagen er den, at jeg de sidste knap 2 år ikke har haft lyst til sex. Eller, i hvert fald meget sjældent. Tidligere har jeg set mig selv som et meget seksuelt væsen, men det er ligesom bare forsvundet som dug for solen. Jeg kan ikke sætte en finger på, hvad den mest oplagte årsag er, men der er flere ting i spil. Jeg har i lange perioder de sidste par år været stresset. Hvis jeg ikke har været decideret stresset, har jeg været træt og udmattet pga. krævende job og skiftende arbejdstider. Jeg elsker min kæreste meget højt, men jeg kan ikke huske, hvornår jeg sidst har haft lyst til sex - hverken med ham eller nogen andre, hvilket er meget atypisk for mig.

Tidligere har jeg kun været i korterevarende forhold, hvor man stadig red på nyforelskelsesfølelsen. Nu har jeg glæden af at opleve, hvad "rigtig", vedvarende kærlighed er. Men lysten og passionen er væk. Til stor frustration for min kæreste - og selvfølgelig også for mig.

Jeg er aldrig rigtig "kommet". Det er som om, at min klitoris ikke rigtigt fungerer. Men i nyforelskelsesfasen er det jo ikke så stort et problem - der er lykken over at være tæt på den anden det bærende element. Men hvad gør man så, når hverdagen sniger sig ind, og det at få en god nats søvn og et hvil træder forud for intimititen og seksualiteten i et længerevarende forhold?

Hvad gør I andre? Hvordan holder I passionen ved lige?

Og er der andre kvinder, der har oplevet ikke rigtigt at kunne få orgasme med en partner - eller overhovedet?

Hvad gør I andre med seksualiteten i et længerevarende forhold, hvor jobs og hverdag og søvnmangel sniger sig ind?
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Manglende sexlyst i forhold

Indlægaf Madam Pomfrey » 5. sep 2018, 20:51

Jeg synes det lyder som noget du skal søge professionel hjælp til! Både idht dig selv, og ifht jer som par.

Jeg har været i et 15 år langt forhold, hvor der kom 4 børn til med årene. Og jo der var der perioder hvor enten han eller jeg ikke havde det store overskud, og det var acceptabelt i et eller andet omfang, og det var op til den anden part så at tage mere ansvar for det fælles seksuelle, at bruge noget tid og energi på at gøre det godt og rart for den anden, sådan forstået at der ikke nødvendigvis var ligevægt i opmærksomheden fra den ene til den anden, men begge fik noget ud af det, og havde lyst til sex og intimitet generelt.

Men for mig var det ihvertfald vigtigt at det intime og nære, uden at det handlede om sex, var til stede også. ellers kunne jeg ikke fungere i det. Jeg havde brug for den fysiske opmærksomhed i form af kram, kys, at blive holdt om - uden at det skulle tolkes som forspil.
Men jeg var også nødt til at sætte ord på, at det var det jeg havde brug for, og at den konto skulle fyldes op før end jeg havde lyst til mere.
Mne det var så også i perioder hvor vi havde det mindre godt sammen, hvor min eksmand prioriterede sig selv, job og interesser i alt for højt omfang, og med stress til følge.
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16880
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20970

Re: Manglende sexlyst i forhold

Indlægaf Misantropen » 5. sep 2018, 21:17

Det lyder til at der er flere aspekter i det.

Er det et problem for dig at du ikke har nogen sexlyst eller er det mest fordi du får dårlig samvittighed overfor din kæreste, fordi du føler dig utilstrækkelig? Hvis du stadig mærker noget til din stress så hjælper det "pres" i hvert fald næppe på hverken sexlyst eller tanker/stress.

Hvis du selv gerne vil genfinde din lyst og overskud til at have sex skal du gøre noget ved det. Om I skal gribe det helt anderledes an end tidligere kan sagtens være. Alt bliver jo kedeligt hvis det er for utilfredsstillende, forudsigeligt og trivielt.

Jeg mener ikke at I skal tage i en sexshop eller begynde at gå i swingerklub, men "små ting" som nærhed, kærtegn, komplimemter, bekræftelse osv. Sørger I for det? En ting er fysisk tiltrækning, men et længerevarende og godt sexliv kræver også at man får bygget noget tryghed m.m. op.

Sæt evt. noget tid af til bare at være sammen og nyde hinandens selskab. Sluk mobilerne, computer, tv'et og gå en tur, tag et brætspil eller hvad I nu kan lide uden forstyrrelser.
0
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Manglende sexlyst i forhold

Indlægaf Zombie » 6. sep 2018, 05:35

Hvis du tager p-piller, ville jeg asap skifte over til et ikke-hormon baseret præventiv.

Jeg kender mange, mig selv inklusive, hvis sexlyst påvirkes rigtig negativt af hormonerne i p-piller. Nyforelskelse kan gøre meget, men det varer jo ikke ved, og så gør det altså en forskel.

Mit seksuelle drive bliver minimalt på p-piller uanset om jeg er single eller i forhold.
Og jeg har flere veninder, der har fulgt mit råd her med succes, og nu forsværger p-piller.
Som én sagde "Nu går jeg og bliver liderlig, fordi min krop fungerer igen på det område, og så glæder jeg mig jo til den pik, jeg har adgang til, som sidder på min kæreste". :lol:

Så inden du roder dig ud i alt mulig, så hvis du er på hormoner, så find noget andet prævention. Det kan gøre en helt vild forskel.
7
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9019
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1012
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21841

Re: Manglende sexlyst i forhold

Indlægaf Purple Haze » 6. sep 2018, 05:35

Er i “fysiske” sammen uden at det nødvendigvis fører til sex?
Synes det at nusse og rører ved hinanden er vigtigt for at få lyst til sex. Men hvis det hver gang bliver opfattet som en opfordring, så stopper man jo med det fordi det bliver er pres, og så endt man måske med aldrig at få lyst.
6
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Manglende sexlyst i forhold

Indlægaf Zombie » 6. sep 2018, 05:38

PS.
Vi sørger for ikke at have sex inden sengetid. Ingen af os fungerer med det. Vi har det tidligere på dagen, fx efter job inden aftensmad eller i weekenden inden vi har eventuelle planer.
At lave det til et ritual inden sengetid er en dødssejler for os... Vi er for gamle til at holde os vågne. :lol:

Når vi får børn, må vi have tidligt fri de samme dage og lige mødes derhjemme inden vi henter børn. :)
2
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18169

Re: Manglende sexlyst i forhold

Indlægaf Mi55y » 6. sep 2018, 08:33

Enig med Zombie i, at der bør kigges på evt. hormonbaseret prævention eller anden medicin, der evt. indtages.

Også mht. at prøve andre tidspunkter. Min kæreste har mindre lyst end mig - han kan oftest slet ikke nå til lyst-punktet i en travl hverdag, fordi job og andre forpligtelser fylder for meget. Så sex her er primært lørdag eller søndag morgen. Til gengæld har vi så ofte nøgentid, hvor vi bare ligger og krammer, taler og nusser, men hvor det faktisk meget sjældent fører til sex.
2
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Hop-sa-sa
Indlæg: 29
Tilmeldt: 3. sep 2015, 19:49
Kort karma: 11
Likede indlæg: 47

Re: Manglende sexlyst i forhold

Indlægaf Hop-sa-sa » 6. sep 2018, 09:06

Misantropen skrev:Det lyder til at der er flere aspekter i det.

Er det et problem for dig at du ikke har nogen sexlyst eller er det mest fordi du får dårlig samvittighed overfor din kæreste, fordi du føler dig utilstrækkelig? Hvis du stadig mærker noget til din stress så hjælper det "pres" i hvert fald næppe på hverken sexlyst eller tanker/stress.

Hvis du selv gerne vil genfinde din lyst og overskud til at have sex skal du gøre noget ved det. Om I skal gribe det helt anderledes an end tidligere kan sagtens være. Alt bliver jo kedeligt hvis det er for utilfredsstillende, forudsigeligt og trivielt.

Jeg mener ikke at I skal tage i en sexshop eller begynde at gå i swingerklub, men "små ting" som nærhed, kærtegn, komplimemter, bekræftelse osv. Sørger I for det? En ting er fysisk tiltrækning, men et længerevarende og godt sexliv kræver også at man får bygget noget tryghed m.m. op.

Sæt evt. noget tid af til bare at være sammen og nyde hinandens selskab. Sluk mobilerne, computer, tv'et og gå en tur, tag et brætspil eller hvad I nu kan lide uden forstyrrelser.


Det primære problem for mig er helt klart den dårlige samvittighed overfor min kæreste. Jeg har selv været i et forhold, hvor "rollerne" var omvendt, og jeg véd, hvor ondt det kan gøre at føle sig afvist i det omfang. Vi er begge bevidste om, at pres vil have modsatte effekt, og min kæreste presser mig ikke. Men jeg ved, at det går ham meget på. Og så går det også mig på.

Heldigvis er der intimitet på andre områder i vores forhold. Vi er ellers meget fysiske og krammer ofte, rører ved hinanden, komplimenterer hinanden osv., men seksuallysten udebliver bare for mit vedkommende. Vi har lige været på ferie sammen i to uger, hvor vi bare var sammen, oplevede ting, slappede af sammen osv., men min lyst rykkede det ikke noget ved. Det er frustrerende.
0
Hop-sa-sa
Indlæg: 29
Tilmeldt: 3. sep 2015, 19:49
Kort karma: 11
Likede indlæg: 47

Re: Manglende sexlyst i forhold

Indlægaf Hop-sa-sa » 6. sep 2018, 09:13

Zombie skrev:PS.
Vi sørger for ikke at have sex inden sengetid. Ingen af os fungerer med det. Vi har det tidligere på dagen, fx efter job inden aftensmad eller i weekenden inden vi har eventuelle planer.
At lave det til et ritual inden sengetid er en dødssejler for os... Vi er for gamle til at holde os vågne. :lol:

Når vi får børn, må vi have tidligt fri de samme dage og lige mødes derhjemme inden vi henter børn. :)


Det kan godt være, at der skal eksperimenteres lidt med tidspunkter for sex. For der er jo helt sikkert tidspunkter, der er værre end andre i forhold til overskud. Udfordringen er bare, at jeg arbejder i treholdsskift og også ofte i weekenden, mens min kæreste har 8-16 mandag til fredag. Men selv på de tidspunkter, hvor jeg HAR overskud, har jeg bare ikke rigtigt lyst til sex.

Jeg har selv tænkt tanken med p-piller, og stoppede faktisk med dem for knap 3 måneder siden. Har desværre ikke mærket nogen forskel endnu.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Manglende sexlyst i forhold

Indlægaf Madam Pomfrey » 6. sep 2018, 09:27

Mener det var DR der havde en programserie om folk der var udfordret i forskellige aspekter af deres sexualitet, men at manglende lyst, hos såvel mand som kvinde, var et gennemgående tema. Programserien var filmet fra sexologisk klinik, hvor de her mennesker kom og fik råd og vejledning, evt medicinsk behandling, psykologisk behandling osv.
Det er måske værd at se dem, hvis de kan findes :) - og måske kan være startskuddet til at du selv søger hjælp i det regi.

Alene det at du ikke engang på en 14 dages ferie har lyst til, behov for sex, og den form for intimitet i jeres forhold, synes jeg siger ret meget om hvor hårdt ramt du faktisk er.
Og måske er det bare min tolkning ud af dine indlæg, men jeg får ihvertfald den essens at du næsten bekymrer dig mere om din kærestes frustration over manglende sexualliv jer 2 imellem, end du bekymrer dig om din manglende lyst.

Men i og med du HAR haft det, så tænker jeg at det absolut må kunne findes frem igen med den rette hjælp.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Manglende sexlyst i forhold

Indlægaf Madam Pomfrey » 6. sep 2018, 09:28

0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Jegvilgerneheddenogetnyt
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 26. dec 2015, 11:24
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2192

Re: Manglende sexlyst i forhold

Indlægaf Jegvilgerneheddenogetnyt » 6. sep 2018, 14:00

Kan du selv få orgasme?
0
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 845
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 210
Likede indlæg: 1874

Re: Manglende sexlyst i forhold

Indlægaf Precaseptica » 6. sep 2018, 14:45

Professionel hjælp lyder som den bedste ide. Der kan graves nok så meget i det, men det kan være en god ide at konsultere en ekspert, der ved hvordan der skal spørges ind til problemet.

Alene det at du tager skridt i retningen af at få løst problemet vil kunne gøre en (lille) ændring. Du vil opleve dig selv som dedikeret til dit forhold og interesseret i at få løst konflikten, og du vil signalere præcis dette til din partner.
3
Hop-sa-sa
Indlæg: 29
Tilmeldt: 3. sep 2015, 19:49
Kort karma: 11
Likede indlæg: 47

Re: Manglende sexlyst i forhold

Indlægaf Hop-sa-sa » 6. sep 2018, 16:31

Madam Pomfrey skrev:Mener det var DR der havde en programserie om folk der var udfordret i forskellige aspekter af deres sexualitet, men at manglende lyst, hos såvel mand som kvinde, var et gennemgående tema. Programserien var filmet fra sexologisk klinik, hvor de her mennesker kom og fik råd og vejledning, evt medicinsk behandling, psykologisk behandling osv.
Det er måske værd at se dem, hvis de kan findes :) - og måske kan være startskuddet til at du selv søger hjælp i det regi.

Alene det at du ikke engang på en 14 dages ferie har lyst til, behov for sex, og den form for intimitet i jeres forhold, synes jeg siger ret meget om hvor hårdt ramt du faktisk er.
Og måske er det bare min tolkning ud af dine indlæg, men jeg får ihvertfald den essens at du næsten bekymrer dig mere om din kærestes frustration over manglende sexualliv jer 2 imellem, end du bekymrer dig om din manglende lyst.

Men i og med du HAR haft det, så tænker jeg at det absolut må kunne findes frem igen med den rette hjælp.


Jeg bekymrer mig i høj grad mest om min kærestes frustrationer, for jeg føler mig lidt som en dårlig partner, når jeg ikke kan give ham dét, han (også) gerne vil have. Sex er jo en helt naturlig - og vigtig - del af et parforhold, og det faktum, at jeg ikke har lyst, får mig også til at føle mig "forkert" på en måde. Jeg er ikke sikker på, at jeg overhovedet ville opleve det som et problem, hvis jeg var single, for på sin vis savner jeg jo ikke noget, jeg ikke har lyst til. Men jeg har jo LYST til at have lyst - for både min og hans skyld.

Jeg er meget glad for, at du har fået gravet linket frem til programserien. Det vil jeg helt sikkert få set på. Tusind tak!
0
Hop-sa-sa
Indlæg: 29
Tilmeldt: 3. sep 2015, 19:49
Kort karma: 11
Likede indlæg: 47

Re: Manglende sexlyst i forhold

Indlægaf Hop-sa-sa » 6. sep 2018, 16:44

JumboJette skrev:Det lyder hårdt. :(

Umiddelbart virker det til, at I er glade for hinanden og er gode til at vise hinanden det, og det er jo første skridt på vejen til, at det kunne komme til at fungere engang i fremtiden igen. Så langt, så godt.

Hvordan er stemningen så omkring, at I ikke har sex? Er der forståelse? Det er i hvert fald vigtigt, at du ikke føler dig presset, for så tror jeg bare, det bliver endnu værre for dig at finde tilbage til dit "gamle jeg".

Og hvilken rolle spiller det for dig, at du ikke har fået orgasme endnu? Og er det noget, du også har forsøgt med selv?

Til sidst tænker jeg på, om du mon reelt ER stresset? Har du været hos lægen og fået det snakket igennem, eller har du ikke følt behovet for det (endnu)? Er der mon mulighed for, at du kan gå fra at arbejde både dag, aften og nat til fx at arbejde på mere faste tidspunkter, eller er det helt umuligt på din afdeling?


Ja, heldigvis er der masser af kærlighed og nærhed ellers. Men jeg ved også godt, at det ikke er nok.

Der er forståelse. Min kæreste gør, hvad han kan for, at jeg ikke skal føle mig presset. Men jeg ved jo, at han savner dén intimitet, og at det sårer ham, at jeg ikke har lyst til det - og ham - på den måde. Så derfor føler jeg jo presset alligevel.

Jeg har selv prøvet at fundere over, hvor stor en andel af problemet jeg egentlig kan tilskrive dét, at jeg ikke kan få orgasme. Måske vejer det i virkeligheden også ret tungt, for jeg tænker, at jeg måske nok ville have et helt naturligt behov, som skulle dækkes, hvis jeg kunne få orgasme. Og at jeg, hvis jeg nogensinde havde kunnet få orgasme på egen hånd også bedre kunne guide min kæreste i, hvad min krop har brug for. Men sandheden er jo, at jeg ikke selv aner det, på trods af, at jeg selv har forsøgt mange gange. Læst stolpe op og stolpe ned, prøvet hjælpemidler både rent praktisk og visuelt osv. Til en grad, hvor jeg også selv blev dødtræt af "projekt orgasme", hvilket jo heller ikke er fordrende for, at det vil lykkes.

Nu er stress jo sådan en fluffy størrelse, for hvornår er man presset, og hvornår er man reelt stresset? I bakspejlet kan jeg se nu, at jeg helt bestemt HAR været stresset. Hvor jeg befinder mig nu, har jeg svært ved at vurdere. Jeg har for få måneder siden skiftet job, og har heldigvis fået et langt bedre arbejdsmiljø - hvilket var målet med jobskiftet. Til gengæld er de faglige krav noget højere på min nuværende afdeling, hvilket jeg finder spændende - men det er også udmattende at skulle lære et nyt og krævende speciale med minus på kontoen fra tidligere. Jeg har været hos min læge og blev henvist til en erhvervspsykolog, som jeg har gået ved nogle måneder, men jeg syntes ikke rigtigt, det gav mig noget.
Desværre er der ikke nogen mulighed for at undgå de skiftende arbejdstider. Det er et vilkår. Men jeg håber jo, at der kommer mere overskud, når det hele ikke er så nyt længere.
1

Tilbage til "Forhold og sex"