Min chef kysset mig farvel på kinden

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Sladjah
Indlæg: 112
Tilmeldt: 28. jan 2018, 13:13
Kort karma: 8
Likede indlæg: 55

Min chef kysset mig farvel på kinden

Indlægaf Sladjah » 5. maj 2018, 20:33

Jeg har siden jeg fik mit job, altid oplevet at min chef kysser mig på kinden enten når han skal sige farvel eller hej.

Jeg er 25 år og han er meget ældre (47 år) og er skilt men har et barn.

Da jeg var til job samtale, kysset han mig også dér på kinden og fortalte mig det en fransk måde at hilse på

men efter jeg har nu arbejdet i ca 1 år med ham så oplever jeg han gør det ret ofte :(

er det noget jeg skal være bekymret såsom krænkelse eller er han bare sød?
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19607
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46087

Re: Min chef kysset mig farvel på kinden

Indlægaf LadyFox » 5. maj 2018, 20:38

Har du prøvet at fortælle ham at du ikke synes det er rart? Det tænker jeg er første skridt.
1
...
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Min chef kysset mig farvel på kinden

Indlægaf Juki » 5. maj 2018, 20:45

Det er svært at vide hvad hans hensigter er uden at kende omstændighederne.

Er det fx kun dig han gør det ved eller er det naturligt for ham(evt. pga. hans kultur)

Men uanset hvad årsagen er skal du sige fra hvis ikke du bryder dig om at få kindkys af ham.
2
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Min chef kysset mig farvel på kinden

Indlægaf Rapfisk » 5. maj 2018, 21:26

Er han franskmand? Er det i Frankrig?

Jeg ville klart sige fra og sige, at det ikke er din måde at gøre det på, og at du som medarbejder føler dig ubehageligt til mode over det.
2
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4348
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10660

Re: Min chef kysset mig farvel på kinden

Indlægaf BlueBunny » 6. maj 2018, 04:04

Jeg ville ikke være bekymret. Hvis det “bare” er hej/farvel kindkys, så er det noget nogen gør. Min kvindelige direktør gjorde det også.

Hvis du synes det er ubehageligt så gør opmærksom på det ved at sige det. Men det er nok svært.

Nogen giver hånd, nogen giver knus/kram og flere er begyndt at toppe den med et kindkys.
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59510

Re: Min chef kysset mig farvel på kinden

Indlægaf DetSorteCirkus » 6. maj 2018, 04:37

Når din chef selv føler behov for at forklare sin måde at hilse på, virker det allerede på mig, som om han godt er klar over, at han gør noget, efter danske forhold, unormalt. Det er efter min mening uprofessionelt. Oveni det starter han allerede med kysseriet ved jobsamtalen, dvs. i en situation, hvor han godt ved, at magtforholdet mellem dig og ham er allermest skævt, og hvor sandsynligheden for, at du siger fra, derfor er meget lille.

Nogle mennesker synes, at intimitet på arbejdspladsen er rart, men det er ikke et krav, de kan stille til andre. Det ikke-professionelle må som et minimum være båret af en relation og et gensidigt samtykke, og det er jo lige netop det, din chefs kysseri ikke er. Det er blevet trukket ned over hovedet på dig i stedet for at være noget, der hænger sammen med lige netop jeres facon at omgås hinanden på. Jeg synes faktisk, din chef lidt misbruger sin position her, og der er vel også sandsynligt, at han faktisk selv kan mærke, at du ikke bryder dig om intimiteten.

Du er i din gode ret til at sige fra, og det kan godt gøres uden at tillægge ham motiver. For dig er kindkys for privat i en arbejdsmæssig situation. Det må du gerne føle, mene og sige højt, uanset hvad der ligger bag din chefs måde at opføre sig på.
5
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Min chef kysset mig farvel på kinden

Indlægaf Slettet bruger » 6. maj 2018, 05:01

DetSorteCirkus skrev:Når din chef selv føler behov for at forklare sin måde at hilse på, virker det allerede på mig, som om han godt er klar over, at han gør noget, efter danske forhold, unormalt. Det er efter min mening uprofessionelt.


Jeg synes godt man kan gøre noget unormalt efter danske forhold i en magtposition og forklare hvorfor, problemet opstår først hvis modtageren opfatter det som grænseoverskridende. Hvis han havde bukket dybt, sunget en lille sang, eller fistbumpet til afsked fordi sådan gør de i Kazakhstan hvor han kommer fra, havde der nok ikke været et problem, så havde det højst været lidt mærkeligt.
2
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59510

Re: Min chef kysset mig farvel på kinden

Indlægaf DetSorteCirkus » 6. maj 2018, 05:15

abcd skrev:
DetSorteCirkus skrev:Når din chef selv føler behov for at forklare sin måde at hilse på, virker det allerede på mig, som om han godt er klar over, at han gør noget, efter danske forhold, unormalt. Det er efter min mening uprofessionelt.


Jeg synes godt man kan gøre noget unormalt efter danske forhold i en magtposition og forklare hvorfor, problemet opstår først hvis modtageren opfatter det som grænseoverskridende. Hvis han havde bukket dybt, sunget en lille sang, eller fistbumpet til afsked fordi sådan gør de i Kazakhstan hvor han kommer fra, havde der nok ikke været et problem, så havde det højst været lidt mærkeligt.


Der er for mig at se to ting i det.

Mærkelig eller usædvanlig opførsel vil i en del menneskers øjne nedsætte en persons professionalisme, og det kan skabe usikkerhed, når det drejer sig om en chef og en medarbejder, fordi tryghed i forhold til en leder for mange er forbundet med dennes evne til at agere professionelt. På den måde kan også usædvanlig opførsel, der egentlig ikke opleves som grænseoverskridende, være et problem.

Dertil kommer, at kys i store dele af verden er forbundet med intimitet og derfor ikke automatisk matcher med professionalisme. I Frankrig er det heller ikke sådan, at man kindkysser med alle.

Så samlet set er min holdning, at der ikke behøver ligge noget seksuelt bag chefens opførsel, men at han må være forberedt på, at lige netop den måde at hilse på vil kunne medføre, at i hvert fald nogle medarbejdere vil sige fra, og at det bare skal tages til efterretning uden sure miner. Bliver kindkysseriet et krav fra hans side, taber han i min verden en betydelig del af sin professionalisme.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59510

Re: Min chef kysset mig farvel på kinden

Indlægaf DetSorteCirkus » 6. maj 2018, 05:22

I øvrigt - TS skriver, at chefen kun nogle gange kysser på kinden. Jeg kan godt forstå, hvis det gør det hele mere ubehageligt og uvist, for så er der ikke tale om formalitet og vane, men om situationsbestemt adfærd.
0
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 254
Likede indlæg: 5867

Re: Min chef kysset mig farvel på kinden

Indlægaf Velvet-Goldmine » 6. maj 2018, 05:59

Hvis han decideret sætter læberne på din kind og kysser, så har det heller ikke en dyt med fransk hilsemåde at gøre!
Der lægger man kun kinden mod den andens kind og laver kysselyd i luften (eller laver ikke kysselyd), det ville være grænseoverskridende at lægge læberne på decideret kysse - også i Frankrig.

Jeg ville, med kropssprog, gøre opmærksom på at jeg ikke lige var til kindkysseriet. Smæk højre hånd frem til håndtryk, og lad den anden arm hænge ned og kig ham venligt men bestemt i øjnene imens.
Jeg ville nok også, på en venlig måde, sige at jeg forstod hans hilseritual, men at jeg ikke rigtigt brød mig om det, så det ville være dejligt hvis vi kunne undlade den part.
Så har han klart fået at vide hvor din grænse går, og hvis han så affærdiger det eller insisterer på at fortsætte, er han en 'gammel gris' og skal sættes på plads helt anderledes. Men start ud med det andet og se hvordan han reagerer.
4
Brugeravatar
Diva
Indlæg: 59
Tilmeldt: 26. apr 2018, 07:12
Kort karma: 1
Likede indlæg: 61

Re: Min chef kysset mig farvel på kinden

Indlægaf Diva » 6. maj 2018, 06:02

hvis han ikke er franskmand måske har han boet i frankrig så kan det derfor han har den vane?
0
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 128
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8486

Re: Min chef kysset mig farvel på kinden

Indlægaf Raenil » 6. maj 2018, 06:39

Jeg giver heller ikke knus på mit arbejde, og jeg har aldrig oplevet nogen gøre det. Det ville være dybt mærkeligt - lige så mærkeligt som et kindkys.
0
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Min chef kysset mig farvel på kinden

Indlægaf FruKuk » 6. maj 2018, 06:47

Jeg tror ikke, at han tænker det krænkende. Men for mig ville det var LANGT over grænsen. Jeg hverken kindkysser eller krammer på jobbet. Ikke med chefen, ikke med nogen. Og dem der lægger an til en krammer, de bliver afvist.
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7319
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23119

Re: Min chef kysset mig farvel på kinden

Indlægaf Aragorn » 6. maj 2018, 06:50

abcd skrev:
DetSorteCirkus skrev:Når din chef selv føler behov for at forklare sin måde at hilse på, virker det allerede på mig, som om han godt er klar over, at han gør noget, efter danske forhold, unormalt. Det er efter min mening uprofessionelt.


Jeg synes godt man kan gøre noget unormalt efter danske forhold i en magtposition og forklare hvorfor, problemet opstår først hvis modtageren opfatter det som grænseoverskridende. Hvis han havde bukket dybt, sunget en lille sang, eller fistbumpet til afsked fordi sådan gør de i Kazakhstan hvor han kommer fra, havde der nok ikke været et problem, så havde det højst været lidt mærkeligt.


Ah ja, det kazakhstanske fistbump. Der har vi jo alle været.
5

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7319
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23119

Re: Min chef kysset mig farvel på kinden

Indlægaf Aragorn » 6. maj 2018, 07:08

Velvet-Goldmine skrev:Hvis han decideret sætter læberne på din kind og kysser, så har det heller ikke en dyt med fransk hilsemåde at gøre!
Der lægger man kun kinden mod den andens kind og laver kysselyd i luften (eller laver ikke kysselyd), det ville være grænseoverskridende at lægge læberne på decideret kysse - også i Frankrig.

Jeg ville, med kropssprog, gøre opmærksom på at jeg ikke lige var til kindkysseriet. Smæk højre hånd frem til håndtryk, og lad den anden arm hænge ned og kig ham venligt men bestemt i øjnene imens.
Jeg ville nok også, på en venlig måde, sige at jeg forstod hans hilseritual, men at jeg ikke rigtigt brød mig om det, så det ville være dejligt hvis vi kunne undlade den part.
Så har han klart fået at vide hvor din grænse går, og hvis han så affærdiger det eller insisterer på at fortsætte, er han en 'gammel gris' og skal sættes på plads helt anderledes. Men start ud med det andet og se hvordan han reagerer.


For hvad det nu engang kan bruges til, kan jeg oplyse at jeg er blevet kysset på læberne af en italiensk mand. Jeg vil egentlig godt tro det sker, med læberne. Også i Frankrig. Der er mange franskmænd, trods alt.

Det er bare ikke pointen at diskutere præcist hvordan man kindkysser nogen steder i verden, det er mere pointen at Sladjah ikke bryder sig om det, ligesom jeg heller ikke brød mig om at den italiener kyssede mig på munden. Og så er der naturligvis også et facet i hele det med, at han er hendes chef.

Men er han ellers grænseoverskridende i sin adfærd? Kommer han med seksuelle bemærkninger eller tager han på dig?

For hvis det udelukkende handler om det kindkys, og hans begrundelse for at gøre det, er fordi han er fransk, så er det måske bare noget med at sige 'ved du hvad François, i Danmark giver vi hånd, og det har jeg det bedst med, så skal vi ikke bare gøre sådan?', og undgå at gøre et stort nummer ud af det, hvis det ikke ER et stort nummer.
3

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.

Tilbage til "Forhold og sex"