Dater vi samfundet ihjel?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Dater vi samfundet ihjel?

Indlægaf Slettet bruger » 30. apr 2018, 16:06

DetSorteCirkus skrev:
abcd skrev:Ja, jeg frygter at det bliver vores civilisations undergang, men det har ikke noget med menneskesyn at gøre, og det betyder ikke at jeg synes lægehjælp er forkert. Det er ikke sådan at jeg kigger på en syg og ønsker at han dør, jeg ønsker da at han bliver rask og får så godt et liv som muligt. Men på længere sigt frygter jeg at vores moral og empati er farlige for os fordi vi sætter den naturlige udvælgelse delvist ud af drift. Jeg har ikke en god løsning, det er et dilemma.

Det mest nærliggende eksempel er den store vækst i hjælp til undfangelse af børn. Man skal ikke have taget den store biologi-eksamen for at regne ud at jo mere vi avler på dårlig sædkvalitet og andre dårlige formerings-egenskaber, jo sværere får fremtidige generationer ved at få børn på naturlig vis.


Hvis det mest nærliggende eksempel er hjælp til undfangelse af børn, har du altså formuleret dig uklart.
Der er ingen, som ville dø, hvis man indstillede den praksis, og det var netop dem, som ville dø uden hjælp, som du startede med at nævne, da jeg spurgte, hvad du mente med "at holde i live"


Min formulering var "Det er langt værre at vi holder liv i alskens fysisk og psykisk sygdom som får lov at formere sig". Der er to dele af det udsagn "vi holder liv i de syge", og "de får lov at formere sig". Det indebærer så også at der er to umiddelbare løsninger: De syge skal ikke overleve, eller de syge skal ikke formere sig. Det er ikke et problem for evolutionen at de syge overlever hvis de ikke får børn. Og nej, det betyder heller ikke at jeg synes at vi skal forhindre syge i at få børn. Der kan sagtens finde andre løsninger end de umiddelbare.

Men det er da rigtigt at jeg kunne have undgået forvirringen, hvis jeg havde udeladt det med at holde liv i. Jeg kunne have nøjedes med at skrive at det er et problem at dårlige gener formerer sig, det er en tilstrækkelig beskrivelse af problemet. Det problem blev tidligere i vid udstrækning løst af at dårlige gener enten døde eller ikke kunne få børn.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Dater vi samfundet ihjel?

Indlægaf Slettet bruger » 30. apr 2018, 19:22

paint skrev:Men du har problematiseret, at visse mennesker overhovedet lever. Og endda sagt/skrevet, at du frygter at det vil føre til civilisationens undergang. Du nævner ligeledes at det er et dilemma.

Der er ikke ret langt fra det du skriver til decideret negativ eugenik (arvehygiejne)


Du glemte at skrive Hitler.

At onde mennesker i fortiden har beskæftiget sig med race-renhed, betyder ikke at det er forkert at stille spørgsmålstegn ved det kloge i at udvande effekten af naturlig udvælgelse.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20415
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43828

Re: Dater vi samfundet ihjel?

Indlægaf paint » 30. apr 2018, 21:34

Falstria skrev:
Wizzze skrev:
Når jeg tænker tilbage på dating da jeg var ung (mimre mimre) så var der mere man mødtes til en fest hos venner, hvor også venners venner var med, så man mødte en lidt bredere skare, eller man mødtes i byen, og det spredte også dating poolen lidt mere ud, hende de søde i baren kunne lige så godt være sygeplejerske eller butiksansat som Cand.Mag. eller forretningskonsulent :gruble:

Jo, der var da masser af dating indenfor studiet, eller møder i studiebaren, men generelt virkede det bare lidt "bredere" dengang, end i dag, hvor man er meget specifik i sine søgekriterier/valg på diverse sites og apps :gruble:

Men ja, der har altid været den med lige børn leger bedst, og at man bevæger sig i samme cirkler, giver stor chance for at forhold også starter indenfor samme cirkler. Det er måske bare blevet endnu mere udpenslet i dag? :gruble:


Førhen holdt f.eks. landbrugsskolen bal sammen med sygeplejerskolen her...

Idag går den vist ikke, pga. noget med resistente bakterier.


De kunne da også godt gå i bad engang imellem, de landbrugselever :-D
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Dater vi samfundet ihjel?

Indlægaf Slettet bruger » 1. maj 2018, 03:17

JessicaD skrev:
abcd skrev:
paint skrev:Men du har problematiseret, at visse mennesker overhovedet lever. Og endda sagt/skrevet, at du frygter at det vil føre til civilisationens undergang. Du nævner ligeledes at det er et dilemma.

Der er ikke ret langt fra det du skriver til decideret negativ eugenik (arvehygiejne)


Du glemte at skrive Hitler.

At onde mennesker i fortiden har beskæftiget sig med race-renhed, betyder ikke at det er forkert at stille spørgsmålstegn ved det kloge i at udvande effekten af naturlig udvælgelse.


Hvordan skulle problemet løses? Man kan jo ikke forhindre folk i at formere sig.


Det kan man rimelig let gøre, men det bliver hurtigt lidt totalitært. Men jeg ved det ikke. Genmanipulation og -udvælgelse måske.
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9010
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21827

Re: Dater vi samfundet ihjel?

Indlægaf Purple Haze » 1. maj 2018, 07:55

Man kan jo også forestille sig at pga verden som den ser ud i dag, så har vi som menneskehed mere brug for folk med “store hjerner” end folk med “store muskler”.

Optimalt set får vi begge dele, men tænker hvis jeg skal vælge så vil jeg hellere have flere Steven Hawking typer end jeg vil have flere tomhjernede muskelbunter. Men derfra og så til at tænke at “no-brainerne” kunstigt skal udryddes der er alligevel langt. Hvis der ikke er nogen der finder dem attraktive så sker det helt naturligt, men tænker de nok finder sammen med hinanden og så er der balance.
Kommer til at tænke på ‘ideocracy’
http://www.imdb.com/title/tt0387808/
:P
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 844
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 210
Likede indlæg: 1874

Re: Dater vi samfundet ihjel?

Indlægaf Precaseptica » 1. maj 2018, 08:01

Nu behøver man jo ikke passe sammen, bare fordi man gør det på papiret. Der kan sagtens komme en vidtrækkende korrektion på den her attitude.

Overordnet set tror jeg, det handler om at vi instrumentaliserer hinanden i ekstrem grad. Alt skal føre til noget og være en progression imod noget.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Dater vi samfundet ihjel?

Indlægaf Slettet bruger » 1. maj 2018, 08:18

JessicaD skrev:
abcd skrev:
Det kan man rimelig let gøre, men det bliver hurtigt lidt totalitært. Men jeg ved det ikke. Genmanipulation og -udvælgelse måske.


Så er vi vist ret langt væk fra naturlig selektion, som du startede ud med. Det der lyder endnu mere kunstigt end at kurere diverse sygdomme og holde folk i live. :D


Jeg har ikke sagt at naturlig udvælgelse er den eneste vej. Men lige nu fucker vi den op, og vi sætter ikke noget i stedet, men det kan sagtens være at vi kan finde en kunstig løsning på problemet.
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9010
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21827

Re: Dater vi samfundet ihjel?

Indlægaf Purple Haze » 1. maj 2018, 09:39

Hvad er unaturligt ved at vi har udvikler os så det ikke længere kun er fysikken der tæller?
Tænker det er helt naturligt og logisk at vi tiltrækkes af og “vil formere os” så det der giver mening i vores samfund.
Det er ikke så vigtigt om man kan overleve vinteren med et tykt spæklag, men det er vigtigt at vi kan begå os socialt og har en hvis intelligens.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Dater vi samfundet ihjel?

Indlægaf Slettet bruger » 1. maj 2018, 10:21

vulpesVelox skrev:
abcd skrev:
paint skrev:Men du har problematiseret, at visse mennesker overhovedet lever. Og endda sagt/skrevet, at du frygter at det vil føre til civilisationens undergang. Du nævner ligeledes at det er et dilemma.

Der er ikke ret langt fra det du skriver til decideret negativ eugenik (arvehygiejne)


Du glemte at skrive Hitler.

At onde mennesker i fortiden har beskæftiget sig med race-renhed, betyder ikke at det er forkert at stille spørgsmålstegn ved det kloge i at udvande effekten af naturlig udvælgelse.

Jeg tror godt, jeg kan følge din tankegang, upopulær som den nu engang fremstår. Hvis man ikke kan se det symptomatisk negative i eksemplet, hvor et menneske går til plastickirurg og "får fikset" sin elendige gentik i den hensigt at blive mere attraktiv i forplantningssammenhænge, så har man "trukket gardinet lige lovlig meget for", hvad realitetssansen angår.

Hvor nogle nok vil råbe vagt i gevær og referere til alskens ondskab, så vil jeg i dette tilfælde sige "spartanere" og "overgangsritualer".
De unge drenge blev i dette krigersamfund sendt ud i naturen, hvor de skulle klare sig selv som et led i et overgangsritual. Nogle kom aldrig hjem igen, hvor andre klarede skærene. Resultatet, som man kan vurdere i en given historiebog, der drejer sig om det antikke Grækenland, taler vist nogenlunde for sig selv; spartanerne var ikke ligefrem svage mennesker.

Grækerne (spartanerne) er ikke det eneste folkefærd i verdenshistorien, der har benyttet livsfarlige overgangsritualer for at filtrere det værste skravl ud af genpølen.

I dag har vi ikke samme behov. Vi har elektricitet, rindende vand, læger, og en række andre hjælpemidler, der reelt set sørger for, at "de hjælpeløse" kan hjælpes. Jeg synes det er rimeligt nok, at spekulere i, om alle disse fremspring entydigt er af det gode, sat i forhold til den menneskelige betingning.

Det store spørgsmål er så (altså såfremt vi tillader os at lege videre med tanken): Hvor skal vi sætte tærsklen? Svære defekter? Skæve næser? Lavstammet intelligens? Ude af stand til at tyde rejseplanen.dk?


Jeg læste i JP engang at nogle forskere mener at grunden til at en bestemt gruppe af sorte amerikanere/jamaicanere altid vinder i hurtigløb til OL, er at der blev filtreret godt og grundigt i deres gener på slaveskibene fra Afrika til USA hvor en stor del af de ufrivillige passagerer - de fysisk svageste - døde. Så man kan også finde moderne eksempler, og der skal ikke så meget udvælgelse til at gøre en målbar forskel. Omvendt er det ikke så vanskeligt at forestille sig at når vi ikke længere er så afhængige af vores immunsystem for at komme igennem barndommen uden at dø af en eller anden infektionssygdom, så svækkes det gennemsnitlige immunsystem nok med tiden, og det bliver mere og mere behandlingskrævende at holde os i live.

Men ja, spørgsmålet er hvordan man kan begrænse hvem der formerer sig uden at trampe helt vildt på menneskers rettigheder.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Dater vi samfundet ihjel?

Indlægaf Slettet bruger » 3. maj 2018, 03:40

vulpesVelox skrev:Det korte svar er velsagtens, at det kan man ikke (medmindre vi implementerer asiatisk hivemind i vores grundforståelse af verden som vi annemmer den). Og man skal egentlig heller ikke. Fidusen er jo netop at krage søger mage og egentlig altid har gjort det (newsflash: Det er ikke internettets skyld, at folk typisk søger ligesindet selskab). Hvis vi igen betragter udsagnene, der angår hvordan man gjorde i gamle dage, vil jeg indskyde, at der altid har eksisteret et hieraki på diskotekernes dansegulve, og at den selvsamme selektionsproces har udspillet sig utallige gange på disse venues. - Hvis ikke, hvorfor gik man så aldrig hjem med ham med bumserne, hende den hjemløse eller slet og ret den allerdummeste, man kunne finde?

Hierakiet har hidtil ikke båret nogen titel. Jeg tror vitterligt problemet ligger i, at man har sat en klar etiket på hierakiet; det er det, der får os til at vrænge på næsen. Fordi vi har fået at vide, at "det er Hitlers tankegang op ad dage det dér". Igen må jeg sige det: Bollocks.


Men hvad selekteres der så positivt for i dag? Det er næppe intelligens, de bedst begavede mennesker får færre børn end de dummeste fordi de bedst begavede har for travlt med at gøre karriere og rejse Jorden rundt. Og den årlige IQ-test til sessionen har da også vist at IQ'en toppede i slutningen af 90'erne og siden har været svagt faldende. Stigningen frem til 90'erne kan formentlig tilskrives forbedringer i miljøet.
0
Jegvilgerneheddenogetnyt
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 26. dec 2015, 11:24
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2192

Re: Dater vi samfundet ihjel?

Indlægaf Jegvilgerneheddenogetnyt » 3. maj 2018, 05:46

Dikus skrev:
Akehurst2 skrev:
JessicaD skrev:Har det ikke altid været sådan? Så nej, det tror jeg ikke bliver et problem. Det er bare nemmere på mange måder med en kæreste, der har nogenlunde samme baggrund som en selv.


Næ, før var kvinderne generelt dårligere/lavere uddannet end mænd og giftede sig opad - nu er de lige så veluddannede og gifter sig med de samme veluddannede mænd.

Altså, før giftede den mandlige læge sig med en kvindelig sygeplejerske - nu gifter han sig med den kvindelige læge.


Han giftede sig jo så også inden for samme kreds. Der var bare ikke så mange kvindelige læger at møde

Og dengang var normen heller ikke at kvinder var højtuddannede.
0

Tilbage til "Forhold og sex"