Dater vi samfundet ihjel?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Dater vi samfundet ihjel?

Indlægaf Wizzze » 30. apr 2018, 05:23

Lige venner leger bedst, siger man og det ser også ud til at gælde når det kommer til dating og kærlighed. Flere og flere søger mod byerne og uddannelser, og de søger partnere der er lige som dem selv. "Elite-dating" er blevet en ting. En god ting, eller en dårlig ting? :gruble: Hvad mener du?

"De rige bliver rigere og de fattigere fattigere. En del af forklaringen kan muligvis hentes i dating-apps, som er tilbøjelige til at matche personer med samme uddannelsesbaggrund, viser amerikanske studier
Deres forhold begyndte på en server hos et nyt firma i San Fransisco. Anna Wood havde oprettet en dating profil til "The League", der er en dating-app målrettet unge professionelle:
En uddannelse fra et af landets bedste universiteter? Tjek.
Et job med mulighed for at gøre karriere hos et topfirma? Tjek.
Nøje udvalgte profilbilleder og et vindende smil? Tjek og tjek.

The Leagues algoritme matchede hurtigt Anna Wood, der havde arbejdet med salg hos Google, og som netop var blevet optaget på Stanford University, med Tracy Thomas, der var ansat ved et nyt firma i Bay Area, og som havde en garderobe fyldt med mærketøj fra Vineyard Vines. I løbet af en uge havde de aftalt at mødes ved en tennisturnering. Sushi, drinks og frozen yoghurt fulgte. Tre år senere er de forlovede og bor i Los Angeles, mens Tracy Thomas er ved at færdiggøre sin business grad.

"Det var vigtigt for mig, at personen, jeg skulle på date med, var veluddannet og ambitiøs, og at han havde mange af de samme mål, som jeg havde," siger Anna Wood, der nu styrer en livsstil blog- og coachingservice kaldet Brains over Blonde.

"Jeg har store karriereambitioner, og det har tidligere skræmt personer, jeg har været på date med."

The League tilhører en ny gruppe af elite dating-apps, hvis forretningsmodeller bygger på den ældgamle virkelighed, der går ud på, at frieri til dels er en økonomisk øvelse. Disse services letter foreningen mellem uddannede, rige unge fra generation Y, der samles i grupper i byer som San Fransisco og New York. Men i processen hjælper de også med at intensivere USA's stigende ulighed i indkomst såvel som velfærdsforskelle mellem byområder og resten af landet.

Dating-apps "hjælper dig med at finde præcis det, du leder efter," siger Tyler Cowen, der er økonom ved George Mason University, som ved flere lejlighed har adresseret problemet på Marginal Revolution - en populær blog, han er medstifter af.
Nu "gifter man sig med en kollegial professor i den anden ende af byen eller en advokat i D.C. snarere end nogen, man arbejder med eller nogen, som ens svoger har fundet til en."

App'en var i begyndelsen målrettet singler i Bay Area.
"Der er rene, utøjlede ambitioner her, og det var noget, jeg ønskede, at tage højde for, så jeg kunne hjælpe folk, der har travlt og laver fantastiske ting, med at finde andre folk, der har travlt og laver fantastiske ting," siger stifteren af app'en Amanda Bradford, der har en grad i computervidenskab fra Carnegie Mellon University, og som pepper sin tale op med fraser som "kærlighed, kærlighed, kærlighed.".

Amanda Bradford arbejdede på sin MBA ved Stanford University, da hun kom på ideen om en eksklusiv dating-app. Hun var netop kommet ud af et forhold og var ikke imponeret over de dating-apps, hun prøvede. Hun lancerede The League i 2015 med slogan'et: "Meet. Intelligently."
Servicen har nu 300.000 aktive brugere og en 500.000-personers venteliste. Forretningen opererer med det, man kalder en freemium model. Dem, der opretter en gratis profil, har krav på tre daglige "muligheder", mens den årlige medlemspris på 349 dollar giver ret til flere muligheder og et sortiment af andre fordele som "VIP-adgang" til at få vennernes medlemskabsapplikationer sporet.

The League har udvidet sig til også at inkludere Pittsburgh, Tampa og Orlando; Amanda Bradford har overvejet at udvide forretningen til forstæderne, men indtil videre nøjes hun med byerne, fordi det er der, det hele foregår, siger hun.

The League mangler ikke konkurrenter. Luxy, der omtaler sig selv som markedets nummer et, når det kommer til online match- og dating services for millionærer, siger, at halvdelen af deres aktive medlemmer tjener mere end 500.000 dollar om året.
Raya beskriver sig selv som et "privat, medlemskabsbaseret fællesskab, hvor mennesker over hele verden kan forbinde sig og samarbejde."
Sparkology beskriver sig selv som en "kurateret datingoplevelse for unge professionelle" og accepterer udelukkende medlemmer, der har fået en invitation eller en reference.
"Piger, I spurgte efter gentlemen af kvalitet: Mændene er verificerede dimittender fra topklasse universiteter," lyder salgstalen til de håbefulde kvindelige klienter på hjemmesiden.

Sådanne apps er blevet en integreret del af generation Y's parringsleg. Nationalt set var det i 2013 omkring 10 procent af de 20-24-årige, der var tilknyttet en online datingside, lyder det ifølge en analyse fra Pew Research Center. Bare to år senere var dette tal næsten tredoblet til 27 procent.

"Jeg ville foretrække at mødes med nogen fysisk, men hvis jeg er i en lufthavn og bare går til og fra kontoret, kommer det selvfølgelig ikke til at ske," siger konsulent Joslyn Williams, der flyttede til Chicago området fra Nashville i November, og som med det samme blev medlem af The League.

Collegeuddannede singler i USA er længe blevet tiltrukket af byerne - en præference, der er blevet mere udtalt i de seneste år. På tværs af Amerikas 50 største byer havde mere end halvdelen af de voksne beboere i byernes centrum i 2015 en uddannelse, hvilket er en markant stigning fra tilsvarende 29 procent i 1990. På samme måde var antallet af 22-24-årige i den indre del af byerne steget fra 29 procent i 1990 til 33 procent i 2015. Ifølge analyser fra University of Virginia er disse tendenser endnu tydeligere i byer som New York og Chicago.
Denne samlende effekt forstærker et andet fænomen: Flere amerikanere søger partnere med samme uddannelsesniveau. Dette mønster kaldes assortativ parring. Par, hvor begge parter havde mindst en fireårig uddannelse, udgjorde 14,7 procent af alle gifte folk i USA i 2015, hvilket var en stigning fra tilsvarende 1,9 procent i 1960, hvor langt færre kvinder gik på universitetet, viser tal fra Institute for Family Studies.

Ægteskabs-matching baseret på uddannelse går hånd i hånd med ulighed, lyder det ifølge research fra sociologen Robert Mares ved University of California i Los Angeles. Det, Robert Mare kalder uddannelsesmæssig homogami, var meget udbredt i USA i slutningen af 1900-tallet og blev mindre populært i 1950'erne, hvor indkomstniveauerne var mere lige. Men de seneste årtier er det blevet mere og mere udbredt.
Mønsteret kan også forøge uligheden, eftersom collegedimittender har et større lønpotentiale, og nu i højere grad konsolideres under samme tag. Generation Y-husstande, der forsørges af en collegeuddannet, tjener mere end sammenlignelige familier fra tidligere generationer, mener Richard Fry, som er seniorforsker ved Pew Research Center. Det skyldes dels deres højere lønninger, og dels at de er langt mere tilbøjelige til at gifte sig med deres college-jævnaldrende.

På appen, The League, lige under billedet af den potentielle partner, der fylder halvdelen af skærmen, finder du et navn og en række afgørende detaljer: Alder, position, højde, uddannelse, profession og interesser - lige fra podcasts til vin og triatlon. Hvis din interesse er vakt kan du sende personen et grønt hjerte, eller du kan forvise personen med et diskvalificerende "X". Omkring 30 pct. af appens brugere kommer fra Ivy League skolerne, og de er mere end dobbelt så tilbøjelige til at matche med hinanden. Samlet set er brugere med tilsvarende uddannelsesniveau tre gange så tilbøjelige til at matche.

Jay Feldman blev af Hinge, en fem år gammel datingservice, der forbinder venners venner, udråbt som værende blandt de 20 "mest attraktive" indenfor medicinstudiet i New York. Appen har for nyligt genopfundet sit brand med titlen "The relationship app."
Men den populære medicinstuderende siger, at han foretrækker Tinder, der ellers har ry for at være en knalde-app, og The League. Jay Feldmand siger "at pigerne er meget bedre" på The League, end de er på Tinder. De er ikke alle lige kønne, noterer han, men de har bedre profilbilleder, og de arbejder eller går i skole. Mens Jay Feldman ikke insisterer på at finde nogen, som tjener det samme eller mere end han gør, vil han stadig foretrække at date en med en uddannelse, fordi det giver bedre mulighed for en god samtale, og fordi hun skal være "præsentabel", hvis hun skal vises frem til familien. Jay Feldman tog de seks måneder han var på venteliste, før han fik adgang til The League, som et godt tegn.
"Det er de samme principper, der gælder, når man tager på natklub," siger han.
"Hvis du bliver bedt om at vente, må det være fordi, den er god."
http://borsen.dk/nyheder/avisen/artikel ... l#cxrecs_s

Nu beskriver artiklen amerikanske forhold, men det er jo ikke ubekendt herhjemme at København og Århus trækker i de unge singler, og at "elite-apps" også findes i DK, ej heller er det nyt i DK at universitetsuddannede søger sammen, eller at dem med de god jobs og lønninger har en tendens til at finde sammen. Er det et problem på sigt, at vi ender med et opsplittet samfund :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21832

Re: Dater vi samfundet ihjel?

Indlægaf Purple Haze » 30. apr 2018, 05:39

Tror vi ender med et mere opsplittet samfund, men mener ikke det er på grund af hvordan vi dater.
Hvis det har relevans er det snarere et symptom på at det sker.

Tror mere grunden skal findes i en politik der forringer folkeskolen, så børn af de rige og ressourcestærke ender på privatskoler. Folk uden arbejde, syge og andre ‘udfordrede’ grupper behandles som undermennesker i systemet osv.
5
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Lys
Indlæg: 5807
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10456

Re: Dater vi samfundet ihjel?

Indlægaf Lys » 30. apr 2018, 05:59

Men findes der noget i Danmark, der bare minder om den der The League-app? Det er ikke noget, jeg er stødt på.

Der findes mig bekendt forskellige datingapps, der er målrettet forskellige præferencer, men at man går specifikt efter en person med uddannelse (elitedaters) er vel ikke så anderledes end at søge specifikt efter en der vil bo på landet (farmerdating) eller vil have børn (kan ikke lige huske navnet på den).

Det er vel heller ikke noget særligt nyt, at man søger efter et passende “parti”, der matcher ens livstil og interesser. Men jeg kender ikke nogen, der står så stejlt på sådanne præferencer, at de ikke kan fraviges for den rette, hvis han/hun skulle dukke op. Men når vi taler datingservices, så er man jo nødt til at sætte nogle søgeparametre op - ellers drukner man jo i muligheder.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Dater vi samfundet ihjel?

Indlægaf DetSorteCirkus » 30. apr 2018, 06:25

Artiklen får da i hvert fald demonstreret, at karriere og uddannelse er noget majet elitært, siden skribenten hverken har kunne finde ud af at oversætte "young professionals" eller "college professor". Det er en skændsel for et medie som Børsen.

Nå, men ellers har jeg det med problematikken, som jeg generelt har det med andre påståede uretfærdigheder i forhold til kærlighed. Hvad skal vi gøre ved det? Er der nogen, som er forpligtet til at søge efter en partner og forelske sig på en anden måde, end de gør i dag? Og hvordan skal det i givet fald håndhæves?

Jeg er enig i, at folks præferencer i høj grad er et symptom på den tidsalder og det samfund, de lever i, men det er ikke noget nyt. Måske handler det om, at det provokerer nogle, at så mange tilsyneladende bruger den historisk relativt nyvundne frihed til selv at vælge egen partner til at reproducere de gamle værdier indenfor kunsten at finde et godt parti? Det er måske svært at acceptere, hvis man tror, at vi ikke længere har et klassesamfund, hvilket er en udbredt og hårdnakket misforståelse.
9
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40584

Re: Dater vi samfundet ihjel?

Indlægaf Akehurst2 » 30. apr 2018, 07:48

JessicaD skrev:Har det ikke altid været sådan? Så nej, det tror jeg ikke bliver et problem. Det er bare nemmere på mange måder med en kæreste, der har nogenlunde samme baggrund som en selv.


Næ, før var kvinderne generelt dårligere/lavere uddannet end mænd og giftede sig opad - nu er de lige så veluddannede og gifter sig med de samme veluddannede mænd.

Altså, før giftede den mandlige læge sig med en kvindelig sygeplejerske - nu gifter han sig med den kvindelige læge.
3
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Dater vi samfundet ihjel?

Indlægaf Wizzze » 30. apr 2018, 07:56

Dikus skrev:Jeg er ikke sikker på, jeg forstår? Alternativt forstår jeg det samme som DSC.

Jeg har aldrig fundet kærester via apps eller dating. Til gengæld har jeg fundet nogen "der var som mig selv" i den der virkelighed. For selvfølgelig er det dem, jeg møder og falder i hak med.

Er det ikke bare sådan det er? Eneste forskel er, man kan se det og køre statistik på det, hvis det sker over en app?


Når jeg tænker tilbage på dating da jeg var ung (mimre mimre) så var der mere man mødtes til en fest hos venner, hvor også venners venner var med, så man mødte en lidt bredere skare, eller man mødtes i byen, og det spredte også dating poolen lidt mere ud, hende de søde i baren kunne lige så godt være sygeplejerske eller butiksansat som Cand.Mag. eller forretningskonsulent :gruble:

Jo, der var da masser af dating indenfor studiet, eller møder i studiebaren, men generelt virkede det bare lidt "bredere" dengang, end i dag, hvor man er meget specifik i sine søgekriterier/valg på diverse sites og apps :gruble:

Men ja, der har altid været den med lige børn leger bedst, og at man bevæger sig i samme cirkler, giver stor chance for at forhold også starter indenfor samme cirkler. Det er måske bare blevet endnu mere udpenslet i dag? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Dater vi samfundet ihjel?

Indlægaf Wizzze » 30. apr 2018, 08:12

Dikus skrev:
Wizzze skrev:
Dikus skrev:Jeg er ikke sikker på, jeg forstår? Alternativt forstår jeg det samme som DSC.

Jeg har aldrig fundet kærester via apps eller dating. Til gengæld har jeg fundet nogen "der var som mig selv" i den der virkelighed. For selvfølgelig er det dem, jeg møder og falder i hak med.

Er det ikke bare sådan det er? Eneste forskel er, man kan se det og køre statistik på det, hvis det sker over en app?


Når jeg tænker tilbage på dating da jeg var ung (mimre mimre) så var der mere man mødtes til en fest hos venner, hvor også venners venner var med, så man mødte en lidt bredere skare, eller man mødtes i byen, og det spredte også dating poolen lidt mere ud, hende de søde i baren kunne lige så godt være sygeplejerske eller butiksansat som Cand.Mag. eller forretningskonsulent :gruble:

Jo, der var da masser af dating indenfor studiet, eller møder i studiebaren, men generelt virkede det bare lidt "bredere" dengang, end i dag, hvor man er meget specifik i sine søgekriterier/valg på diverse sites og apps :gruble:

Men ja, der har altid været den med lige børn leger bedst, og at man bevæger sig i samme cirkler, giver stor chance for at forhold også starter indenfor samme cirkler. Det er måske bare blevet endnu mere udpenslet i dag? :gruble:


Sådan foregår det vel OGSÅ i dag. Og i dag som dengang kyssede man mange frøer til man ramte en, man klikkede med... Og der var der måske igen mere lighed end ulighed over det langvarige match. Når jeg kigger mig omkring mine forældres generation, er det i hvert fald tilfældet.


Sammenlignede du mig lige med din far der? :shock: :8:

SÅÅ gammel er jeg altså ikke :whine:
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43830

Re: Dater vi samfundet ihjel?

Indlægaf paint » 30. apr 2018, 08:23

Det er lidt tankevækkende' at vi tidsmæssigt og dermed også norm-mæssigt, er begyndt at køre 'baglæns'. For 100 år siden, ville det være utænkeligt, at folk fra øvre middelklasse og videre op i det bedre borgerskab, overhovedet ville bare overveje at gifte sig med andre end ligestillede (samme samfundsklasse)
Gradvist, har normerne ændret sig op gennem 1900-tallet, godt hjulpet af ungdomsoprør mv som har udvisket noget af betydningen af de 'standsmæssige' forskelligheder og baggrunde.
Så kom internettet (og dermed individualiseringen) og ændrede ALT. Nu ser vi et tilbageløb til gamle vaner og dyder, og dermed også - formentlig - en tilbagevenden til et mere opdelt klassesamfund. Måske ikke lige i morgen eller i overmorgen, men det kommer.

På den måde vil fremtidens samfund, som vi kun ser konturerne af i dag, måske komme til at ligne samfundsformen som den var for 100 år siden.

Matador med familien Varnæs og alle den andre, er på vej tilbage). Denne gang med internet. ;)

Billede
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5607
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1484
Likede indlæg: 22867

Re: Dater vi samfundet ihjel?

Indlægaf POCKETKITTEN » 30. apr 2018, 08:43

Jeg synes, det er en meget søgt vinkel.
3
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Dater vi samfundet ihjel?

Indlægaf DetSorteCirkus » 30. apr 2018, 08:57

paint skrev:Det er lidt tankevækkende' at vi tidsmæssigt og dermed også norm-mæssigt, er begyndt at køre 'baglæns'. For 100 år siden, ville det være utænkeligt, at folk fra øvre middelklasse og videre op i det bedre borgerskab, overhovedet ville bare overveje at gifte sig med andre end ligestillede (samme samfundsklasse)
Gradvist, har normerne ændret sig op gennem 1900-tallet, godt hjulpet af ungdomsoprør mv som har udvisket noget af betydningen af de 'standsmæssige' forskelligheder og baggrunde.
Så kom internettet (og dermed individualiseringen) og ændrede ALT. Nu ser vi et tilbageløb til gamle vaner og dyder, og dermed også - formentlig - en tilbagevenden til et mere opdelt klassesamfund. Måske ikke lige i morgen eller i overmorgen, men det kommer.

På den måde vil fremtidens samfund, som vi kun ser konturerne af i dag, måske komme til at ligne samfundsformen som den var for 100 år siden.

Matador med familien Varnæs og alle den andre, er på vej tilbage). Denne gang med internet. ;)


Eller også fortæller samfundsudviklingen én historie, og parudviklingen en anden?
Ingen af de (nu forhenværende) ungdomsoprørere, jeg kender, og det er en hel del, har dannet længerevarende forhold udenfor samme kreds, og stederne, parrene har mødtes, var i den grad interessebestemte (højskole, studenterpolitik, kollektiv, kunstudstilling, mm.). Nogle kommer oprindelig fra arbejderklassen, men ingen af dem vendte efter længerevarende uddannelse eller lignende tilbage og giftede sig med den ufaglærte klassekammerat.
1
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40584

Re: Dater vi samfundet ihjel?

Indlægaf Akehurst2 » 30. apr 2018, 09:40

Dikus skrev:
Akehurst2 skrev:
JessicaD skrev:Har det ikke altid været sådan? Så nej, det tror jeg ikke bliver et problem. Det er bare nemmere på mange måder med en kæreste, der har nogenlunde samme baggrund som en selv.


Næ, før var kvinderne generelt dårligere/lavere uddannet end mænd og giftede sig opad - nu er de lige så veluddannede og gifter sig med de samme veluddannede mænd.

Altså, før giftede den mandlige læge sig med en kvindelig sygeplejerske - nu gifter han sig med den kvindelige læge.


Han giftede sig jo så også inden for samme kreds. Der var bare ikke så mange kvindelige læger at møde


Ja, hvis kreds defineres som "på hospital", men par mellem fx portører og læger er vel netop ikke par med samme baggrund.
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Dater vi samfundet ihjel?

Indlægaf 1234 » 30. apr 2018, 09:54

Smiling_Goat skrev:Men præmisset holder vel også kun, hvis folk rent faktisk har overvejende held med at etablere forhold gennem app's o.lign.

Det er mit indtryk, at folk nok bruger de forskellige tilgængelige medier ifm. Dating, men det er godt nok begrænset, hvor mange der rent faktisk får et holdbart forhold ud af det, synes jeg. Jeg ved godt, der er mange, der kan sige, det virkede for dem (jeg er én af dem) men vi er vel trods alt enige om, at langt størstedelen af forhold i dag fortsat indledes off line.

Så ja, man sorterer måske de lavtuddannede fra på nettet, men man møder jo så formentligt nogle af dem i virkeligheden, hvor man ikke får smækket deres uddannelsesniveau i ansigtet på samme måde (mht. Grammatik fx) og så får man øje på andet - præcis som det altid har været.

Men møder man virkelig så mange lavtuddannede? Andelen af folk jeg møder med lavere uddannelsesniveau end mellemlange er godt nok ikke ret tit. Og halvdelen af min familie er ellers faglærte.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Dater vi samfundet ihjel?

Indlægaf hotlips » 30. apr 2018, 10:25

Næ, det er forsøgt før på forskellige måder at få folk til at holde sig til deres "egne", men mennesker og deres følelser er nu mere besværlige end til at blive styret af hvad der nu dukker op af mærkelige regler.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43830

Re: Dater vi samfundet ihjel?

Indlægaf paint » 30. apr 2018, 11:15

DetSorteCirkus skrev:
paint skrev:Det er lidt tankevækkende' at vi tidsmæssigt og dermed også norm-mæssigt, er begyndt at køre 'baglæns'. For 100 år siden, ville det være utænkeligt, at folk fra øvre middelklasse og videre op i det bedre borgerskab, overhovedet ville bare overveje at gifte sig med andre end ligestillede (samme samfundsklasse)
Gradvist, har normerne ændret sig op gennem 1900-tallet, godt hjulpet af ungdomsoprør mv som har udvisket noget af betydningen af de 'standsmæssige' forskelligheder og baggrunde.
Så kom internettet (og dermed individualiseringen) og ændrede ALT. Nu ser vi et tilbageløb til gamle vaner og dyder, og dermed også - formentlig - en tilbagevenden til et mere opdelt klassesamfund. Måske ikke lige i morgen eller i overmorgen, men det kommer.

På den måde vil fremtidens samfund, som vi kun ser konturerne af i dag, måske komme til at ligne samfundsformen som den var for 100 år siden.

Matador med familien Varnæs og alle den andre, er på vej tilbage). Denne gang med internet. ;)


Eller også fortæller samfundsudviklingen én historie, og parudviklingen en anden?
Ingen af de (nu forhenværende) ungdomsoprørere, jeg kender, og det er en hel del, har dannet længerevarende forhold udenfor samme kreds, og stederne, parrene har mødtes, var i den grad interessebestemte (højskole, studenterpolitik, kollektiv, kunstudstilling, mm.). Nogle kommer oprindelig fra arbejderklassen, men ingen af dem vendte efter længerevarende uddannelse eller lignende tilbage og giftede sig med den ufaglærte klassekammerat.


Dét tillader jeg mig at tvivle på. Den måde man gifter sig på eller finder en ægtefælle/partner, er en del af samfundsnormen. Det samme gælder hvem man gifter sig/danner par med. Jeg har svært ved at forestille mig, at det skulle være to forskellige parallelle spor.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Dater vi samfundet ihjel?

Indlægaf DetSorteCirkus » 30. apr 2018, 11:26

paint skrev:Dét tillader jeg mig at tvivle på. Den måde man gifter sig på eller finder en ægtefælle/partner, er en del af samfundsnormen. Jeg har svært ved at forestille mig, at det skulle være to forskellige parallelle spor.


Du kan jo netop godt have et samfund med social mobilitet, hvor du så typisk gifter sig med en nogenlunde ligestillet dér, hvor du ender i forhold til uddannelse og karriere. Det kommer i virkeligheden an på, hvordan du definerer, hvor en person hører til i samfundspyramiden; er det ens baggrund eller den plads, man senere indtager i voksenlivet?

Jeg mener, at man, i hvert fald i denne sammenhæng, skal have fokus på det sidste, da man ikke bliver gift som barn. Og der må man bare sige, at folk stadig i høj grad gifter sig, som man gjorde i Matador. Forskellen er dog, at den sociale mobilitet betyder, at det ikke behøver at være advokatens søn advokaten, der gifter sig med lægens datter; det kan også være tømrerens søn advokaten, der finder sammen med lægens datter gymnasielæreren.
3

Tilbage til "Forhold og sex"