Kvinder slår mere end mænd

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Kvinder slår mere end mænd

Indlægaf Zombie » 22. jan 2018, 19:20

Mænd ER mere voldelige. Til gengæld er det et større tabu for dem, når de selv er udsat for systematisk vold, særligt hvis gerningspersonen er en kvinde.

Jeg synes ikke, tråden skal handle om, hvem der har det værst. Denne tråd handler om voldsramte mænd.

Jeg tror, at der for begge køn er et stort stigma knyttet til at være voldsramt. Jeg så et citat fra Humans of New York, hvor en kvinde fortalte om at være voldsramt; "Jeg havde aldrig troet, jeg var sådan én, der ville være i et voldeligt forhold". Voldsramte kvinder er både stærke og svage; der findes ikke en særlig 'type'.

Når det er så svært for kvinder at være voldsramt, så tror jeg på, det er 100 gange værre for mænd. Hvilken type ses man som, som en mand der får tæsk af en kvinde? Skal jeg gætte, ender jeg i nedgørende, maskulinitets-nedsættende udtryk. Som om en mand ville blive mindre mand.

Jeg synes, det er flot, at så mange mænd trods alt søger hjælp. Jeg forestiller mig, at mandekrisecentre administreres af mænd, og det er netop andre mænd som de voldsramte ditto kan føle sig truet af ift. om der vil ses ned på dem. Der er nogle mænd bedre til at acceptere den omsorg, der typisk tillægges kvinder.

Men jeg tror det er et vigtigt, omend svært skridt, for på centret møder de dels ligesindede, dels professionelle som ikke ser ned på dem; tværtimod har de hørt alle historier 100 gange før, så den enkelte mand skiller sig ikke ud. Han kan, måske, få en oplevelse af, at hans maskulintet ikke er tabt, fordi han indser, at det er mere udbredt end kun til hans egen situation.

Jeg håber, de voldsramte mænd får en god støtte og jeg ville ønske, flere kvinder blev retsforfulgt for deres horrible og kriminelle opførsel over for disse mænd.
4
aka Forbies

:gammel:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kvinder slår mere end mænd

Indlægaf Slettet bruger » 22. jan 2018, 19:35

Zombie skrev:Jeg ønsker bare at dumpe ind med lidt perspektiv, sakset fra En Feminists Bekendelser på Facebook:

"Der er en del misforståelser og proportions forvrængelser angående kvindekrisecentre vs. mandekrisecentre. Her er fakta;

Der er 7 mandecentre i Danmark, hvoraf 4 tilbyder ophold. I følge den seneste statistik fra 2014, (Socialstyrelsen) fik 108 mænd ophold.

Mandekrisecentre tilbyder;
- praktisk rådgivning og personlig sparring, når dit ægteskab eller dit parforhold er ved at slutte.
-Rådgivning og hjælp til at sikre samvær med børn.
-Rådgivning til voldsramte mænd, herunder også ophold.

I 2016 opsøgte 31 mænd tilflugt på et Mandekrisecenter pga. vold, hvoraf 9 blev afvist pga. centerenes manglende sikkerhed.

Der er 43 kvindekrisecentre i Danmark, og årligt tager ca. 2000 kvinder ophold på et krisecenter. Af dem har 55 procent været udsat for vold i over tre år.

Kvindekrisecentre tilbyder;
- midlertidig ophold for voldramte og deres børn.

I 2016 blev 4.561 voldsramte kvinder afvist pga manglende pladser.

Begge tilbud er vigtige, men det er 2 vidt forskellige tilbud, som tjener forskellige formål. Mandekrisecentre bruges primært til mænd i livskrise, oftest pga samlivsophør.
Kvindekrisecentre er kun til kvinder og børn på flugt fra voldelge mænd.
Og tallene siger sig selv."


Tænk hvis kvinderne var de stærkeste, så skulle der være endnu flere pladser når nu de slår mere end mænd...
0
Kaffe
Indlæg: 2541
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 355
Likede indlæg: 4860

Re: Kvinder slår mere end mænd

Indlægaf Kaffe » 23. jan 2018, 17:18

Zombie skrev:
Kaffe skrev:Jeg husker, at der har været et forsøg, hvor man har ønsket at afdække, hvorvidt mennesker er i stand til at påføre andre smerte, når dette dikteres af en autoritet og ved en gradvis tilvænning. Forsøget viste, at testpersonerne gik længere, end man havde antaget forud. Uanset individualitet mv er forsøget meget interessant ift at forstå handlinger hos dem, der går over den grænse, som vi definerer i et givent samfund.


Forsøget gik specifikt ud på at Undersøge menneskets autoritetstro, som en måde st forklare eksempelvis uhyrligheder under 2. Verdenskrig. Testpersonerne fik at vide, at de blev ansat til at hjælpe i et forsøg og vidste ikke, de selv var subjektet. De interagerede med autoritative figurer som læger og forskere i kitler, som gav dem besked om at sætte strøm i et andet menneske (en skuespiller som lavede lyde i det andet rum, de ikke kunne se).

Man kan derfor ikke overføre forsøgets resultater på den måde, du gør her, da det drejer sig om menneskers evne til at tilsidesætte etik og moral til fordel for autoriteter. På den led går de netop IKKE ud over samfundets etik, men følger det slavisk ift. Hvad højere autoriteter siger er okay, fremfor at forholde sig til sine individuelle grænser.


Jeg refererede til forsøget (uden at beskrive det, som du gør, fordi jeg antager, at folk kender det). Og jeg ser paralleller, fordi jeg isolerer det aspekt der handler om at gå over sin individuelle grænse for dels tillært og dels apriorisk adfærd og moral. Og jeg ser individets morale grænser som dels dannet af og identisk med samfundets grænser. Det, jeg kommenterer på, handler om ondskab og hvad der kan drive mennesker til onde gerninger. Forsøget viser bare (også), at vi nemt kan påvirkes.
0
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24403

Re: Kvinder slår mere end mænd

Indlægaf Moxy-lady » 23. jan 2018, 21:35

Zombie skrev:Jeg ønsker bare at dumpe ind med lidt perspektiv, sakset fra En Feminists Bekendelser på Facebook:

"Der er en del misforståelser og proportions forvrængelser angående kvindekrisecentre vs. mandekrisecentre. Her er fakta;

Der er 7 mandecentre i Danmark, hvoraf 4 tilbyder ophold. I følge den seneste statistik fra 2014, (Socialstyrelsen) fik 108 mænd ophold.

Mandekrisecentre tilbyder;
- praktisk rådgivning og personlig sparring, når dit ægteskab eller dit parforhold er ved at slutte.
-Rådgivning og hjælp til at sikre samvær med børn.
-Rådgivning til voldsramte mænd, herunder også ophold.

I 2016 opsøgte 31 mænd tilflugt på et Mandekrisecenter pga. vold, hvoraf 9 blev afvist pga. centerenes manglende sikkerhed.

Der er 43 kvindekrisecentre i Danmark, og årligt tager ca. 2000 kvinder ophold på et krisecenter. Af dem har 55 procent været udsat for vold i over tre år.

Kvindekrisecentre tilbyder;
- midlertidig ophold for voldramte og deres børn.

I 2016 blev 4.561 voldsramte kvinder afvist pga manglende pladser.

Begge tilbud er vigtige, men det er 2 vidt forskellige tilbud, som tjener forskellige formål. Mandekrisecentre bruges primært til mænd i livskrise, oftest pga samlivsophør.
Kvindekrisecentre er kun til kvinder og børn på flugt fra voldelge mænd.
Og tallene siger sig selv."


Men de få tilfælde af mænd der opsøger krisecentre er sandsynligvis også et spørgsmål om at der bare *er* et større tabu forbundet med at være voldsramt som mand.

Derudover er der i højere grad (tænker jeg men ved det selvfølgelig ikke) tale om ikke-livsfarlig vold - her taler jeg gennemsnitligt at kvinder er mindre fysisk og også mindre stærke. Jeg siger på ingen måde at de ikke kan gøre skade - overhovedet ikke! Jeg siger bare at et slag fra en (gennemsnitlig! uden våben af nogen art) kvinde vs. et lignende fra en mand mod hhv mand eller kvinde har mindre risiko for at være sygehuskrævende. Det vil sige at, udover tabuet ved at få tæsk af sin kone, så er der oftest ikke den samme "nu bliver jeg nødt til at smutte inden hun slår mig ihjel"-situation der får manden til at opsøge hjælp. Derudover tror jeg at mænd, både qva tabuet men også traditioner og kultur er mere isolerede i voldelige forhold. Der er ved at ske en ændring her, men jeg tror at det historisk set har været småt med bagland til at hjælpe en mand med at komme ud af et voldeligt forhold. Mange voldsramte kvinder er også isolerede, men jeg tror at mange har kontakt med en eller to personer (familie eller veninde) der repræsenterer det "normale". Når man er voldramt (i mit tilfælde psykisk) så har man en meget ringe virkelighedsopfattelse. Volden bliver normalen, og ting som andre ville blive rasende over, er en ganske almindelig tirsdag. Hvis ens liv består af et voldeligt forhold, og derudover ikke byder på meget personlig snak med andre, så bliver man ikke på samme måde konfronteret med *hvor* forkert ens partner behandler en.

Jeg har slået min eks en gang. Der er ingen undskyldning. Jeg var ung og fuld og præget af mediebilledet af hvor "sejt" det var at slå en i et skænderi. Han var en idiot, og jeg gjorde det inden jeg tænkte mig om - i afmagt. Jeg forsøgte ikke at få eller tage noget magt. Jeg var frustreret og han diskuterede i cirkler og var modbydelig, og jeg troede (Hollywood igen :rulle: ) at det ville få ham til at standse op så vi kunne få snakket ordenligt om det. Lad mig bare sige at det ikke var det der skete. Min frustration og afmagt var fair nok - min reaktion absolut ikke. Jeg burde have forladt skænderiet, uanset hvad det havde haft af konsekvenser.
1
My world 12-10-18 :lun:
Kaffe
Indlæg: 2541
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 355
Likede indlæg: 4860

Re: Kvinder slår mere end mænd

Indlægaf Kaffe » 24. jan 2018, 06:06

Jeg ved godt, det er et sidespor, men jeg er slet ikke i tvivl om, at kvinder er bedst til at belaste partneren psykisk i et forhold. Altså i form af brok, intriger, anklager, krav, endeløse samtaler, krav om at 'sætte ord på følelser', forventning om at manden gider at verbalisere tanker og følelser i timer. Som jeg forstår mænd så må det være et stort pres.
Fysisk vold er selvfølgelig værre, det ved jeg, men det andet er nok heller ikke rart.
1
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Kvinder slår mere end mænd

Indlægaf dgd2007 » 24. jan 2018, 06:56

Kaffe skrev:Jeg ved godt, det er et sidespor, men jeg er slet ikke i tvivl om, at kvinder er bedst til at belaste partneren psykisk i et forhold. [...]

:) Som skrevet står:
    En god hustru er sin mands krone;
    en dårlig er som edder i hans ben. *

* = betændelse i knoglerne :panik:
Senest rettet af dgd2007 24. jan 2018, 06:57, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Kvinder slår mere end mænd

Indlægaf LaScrooge » 24. jan 2018, 06:57

HVis nogen er interesserede i at læse rapporten, findes den her: file:///C:/Users/Ejer/AppData/Local/Temp/Undersgelse%20af%20indbyrdes%20vold%2016-01-2018_endelig.pdf
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Kvinder slår mere end mænd

Indlægaf dgd2007 » 24. jan 2018, 06:59

LaScrooge skrev:HVis nogen er interesserede i at læse rapporten, findes den her: file:///C:/Users/Ejer/AppData/Local/Temp/Undersgelse%20af%20indbyrdes%20vold%2016-01-2018_endelig.pdf

Det lyder, som om det er noget på din harddisk ... den har vi vist ikke adgang til? :)
1
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Kvinder slår mere end mænd

Indlægaf LaScrooge » 24. jan 2018, 07:00

dgd2007 skrev:
LaScrooge skrev:HVis nogen er interesserede i at læse rapporten, findes den her: file:///C:/Users/Ejer/AppData/Local/Temp/Undersgelse%20af%20indbyrdes%20vold%2016-01-2018_endelig.pdf

Det lyder, som om det er noget på din harddisk ... den har vi vist ikke adgang til? :)


Nå, pudsigt. Jeg kompierede url'en. Men den er også her, øverste søgeresultat: https://www.google.dk/search?q=unders%C ... gAa8pp6YDg
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Kvinder slår mere end mænd

Indlægaf thomassneum » 24. jan 2018, 07:26

Zombie skrev:Jeg ønsker bare at dumpe ind med lidt perspektiv, sakset fra En Feminists Bekendelser på Facebook:

"Der er en del misforståelser og proportions forvrængelser angående kvindekrisecentre vs. mandekrisecentre. Her er fakta;

Der er 7 mandecentre i Danmark, hvoraf 4 tilbyder ophold. I følge den seneste statistik fra 2014, (Socialstyrelsen) fik 108 mænd ophold.

Mandekrisecentre tilbyder;
- praktisk rådgivning og personlig sparring, når dit ægteskab eller dit parforhold er ved at slutte.
-Rådgivning og hjælp til at sikre samvær med børn.
-Rådgivning til voldsramte mænd, herunder også ophold.

I 2016 opsøgte 31 mænd tilflugt på et Mandekrisecenter pga. vold, hvoraf 9 blev afvist pga. centerenes manglende sikkerhed.

Der er 43 kvindekrisecentre i Danmark, og årligt tager ca. 2000 kvinder ophold på et krisecenter. Af dem har 55 procent været udsat for vold i over tre år.

Kvindekrisecentre tilbyder;
- midlertidig ophold for voldramte og deres børn.

I 2016 blev 4.561 voldsramte kvinder afvist pga manglende pladser.

Begge tilbud er vigtige, men det er 2 vidt forskellige tilbud, som tjener forskellige formål. Mandekrisecentre bruges primært til mænd i livskrise, oftest pga samlivsophør.
Kvindekrisecentre er kun til kvinder og børn på flugt fra voldelge mænd.
Og tallene siger sig selv."


Ikke for noget, men hvorfor bruge "facts" fra en blogger.
En hurtigt google gav mig denne:

I 2014 modtog de danske centre for mænd i krise 5.064 henvendelser, mens 108 mænd tog ophold på et center. Det er en stigning i både henvendelser og ophold i forhold til 2013. Se årsstatistikken 2014 for mandecentrene.
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Kvinder slår mere end mænd

Indlægaf thomassneum » 24. jan 2018, 07:38

LaScrooge skrev:
dgd2007 skrev:
LaScrooge skrev:HVis nogen er interesserede i at læse rapporten, findes den her: file:///C:/Users/Ejer/AppData/Local/Temp/Undersgelse%20af%20indbyrdes%20vold%2016-01-2018_endelig.pdf

Det lyder, som om det er noget på din harddisk ... den har vi vist ikke adgang til? :)


Nå, pudsigt. Jeg kompierede url'en. Men den er også her, øverste søgeresultat: https://www.google.dk/search?q=unders%C ... gAa8pp6YDg


"Det er veldokumenteret, at indbyrdes vold er den mest almindelige form for vold i nære relationer, at kvinder lidt hyppigere end mænd udviser aggression mod deres partner, og at mænd påfører deres partner større skade end kvinder, når de er voldelige."

Det er vel sagens kerne. :gogo:
1
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7465
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1761
Likede indlæg: 24403

Re: Kvinder slår mere end mænd

Indlægaf Moxy-lady » 24. jan 2018, 18:48

Kaffe skrev:Jeg ved godt, det er et sidespor, men jeg er slet ikke i tvivl om, at kvinder er bedst til at belaste partneren psykisk i et forhold. Altså i form af brok, intriger, anklager, krav, endeløse samtaler, krav om at 'sætte ord på følelser', forventning om at manden gider at verbalisere tanker og følelser i timer. Som jeg forstår mænd så må det være et stort pres.
Fysisk vold er selvfølgelig værre, det ved jeg, men det andet er nok heller ikke rart.


Jeg synes ikke at der er tale om psykisk vold når man forventer/beder om at man skal sætte ord på sine følelser? Det forstår jeg slet ikke. Det samme med samtaler om det ene eller det andet. Jeg er med på at man godt kan få for meget af sådan noget, men psykisk vold? Arhhh, det synes jeg er at strække den. Manipulation og at nedgøre sin partner tror jeg helt sikkert at kvinder generelt er "bedre" til. Eller, det er mere udbredt end man kan se i nogle statistikker og måske også mere udbredt end blandt mænd. Kvinder kan være utroligt gode til at såre med ord, og er ofte (min egen oplevelse) mere perfide og mere udspekulerede i deres psykiske vold (man behøver bare at se på mobning i skolerne/arbejdspladsen hvor kvinder kan være langt værre end mænd.)

Så jeg er enig med dig i at der er mange mænd i psykisk voldelige forhold, også som vi ikke ser. Men vil du ikke lige forklare hvordan de her samtaler om følelser/forholdet eller andet kan udgøre psykisk vold? Det synes jeg er lige stramt nok, egentlig. Især fordi gentagne samtaler om dette ofte skyldes at der er reelle problemer i forholdet som personen der opfordrer til samtalen ønsker at løse. Det synes jeg faktisk er ret konstruktivt, og meget langt fra at være psykisk vold.
2
My world 12-10-18 :lun:
Kaffe
Indlæg: 2541
Tilmeldt: 17. apr 2017, 08:57
Kort karma: 355
Likede indlæg: 4860

Re: Kvinder slår mere end mænd

Indlægaf Kaffe » 26. jan 2018, 14:55

Moxy-lady skrev:
Kaffe skrev:Jeg ved godt, det er et sidespor, men jeg er slet ikke i tvivl om, at kvinder er bedst til at belaste partneren psykisk i et forhold. Altså i form af brok, intriger, anklager, krav, endeløse samtaler, krav om at 'sætte ord på følelser', forventning om at manden gider at verbalisere tanker og følelser i timer. Som jeg forstår mænd så må det være et stort pres.
Fysisk vold er selvfølgelig værre, det ved jeg, men det andet er nok heller ikke rart.


Jeg synes ikke at der er tale om psykisk vold når man forventer/beder om at man skal sætte ord på sine følelser? Det forstår jeg slet ikke. Det samme med samtaler om det ene eller det andet. Jeg er med på at man godt kan få for meget af sådan noget, men psykisk vold? Arhhh, det synes jeg er at strække den. Manipulation og at nedgøre sin partner tror jeg helt sikkert at kvinder generelt er "bedre" til. Eller, det er mere udbredt end man kan se i nogle statistikker og måske også mere udbredt end blandt mænd. Kvinder kan være utroligt gode til at såre med ord, og er ofte (min egen oplevelse) mere perfide og mere udspekulerede i deres psykiske vold (man behøver bare at se på mobning i skolerne/arbejdspladsen hvor kvinder kan være langt værre end mænd.)

Så jeg er enig med dig i at der er mange mænd i psykisk voldelige forhold, også som vi ikke ser. Men vil du ikke lige forklare hvordan de her samtaler om følelser/forholdet eller andet kan udgøre psykisk vold? Det synes jeg er lige stramt nok, egentlig. Især fordi gentagne samtaler om dette ofte skyldes at der er reelle problemer i forholdet som personen der opfordrer til samtalen ønsker at løse. Det synes jeg faktisk er ret konstruktivt, og meget langt fra at være psykisk vold.


Jeg forstår godt, hvad du mener, og mit indlæg var også sat rigeligt på spidsen.
0
Jeg mener det, jeg skriver og ikke det, jeg ikke skriver.

Tilbage til "Forhold og sex"