Singletråden

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
DenSyngendeLussing
Kort karma: 173
Likede indlæg: 3208

Re: Singletråden

Indlægaf DenSyngendeLussing » 19. jun 2017, 12:16

Animi skrev:
DenSyngendeLussing skrev:
Animi skrev:^Jeg forstår godt hvad du mener. Selvom jeg bare nok ikke er helt enig.

Jeg forstår såmænd også dig. Jeg kunne da helt sikkert godt ønske, at det ikke var nødvendigt at sige, at man altså ikke gider at konkurrere med andre potentielle kandidater om at blive Frøken Eksklusiv, fordi dating for mig ikke bare er tidsfordriv. Kodeordet er desværre bare også "for mig" her, så jeg må acceptere, at andre ser anderledes på dating. Derfor vælger jeg at være direkte, når jeg føler at der kunne være potentiale til noget mere på sigt.

Jeg tror bare jeg stiller mig lidt uforstående over hvorfor det kun gælder i datingfasen fx, men ikke i et officielt forhold.
Fx det med at man ikke har "ret" (i nogens øjne, selvfølgelig) til at føle sig forrådt, hvis en man dater seriøst, knalder med andre uden at nævne det. Fordi man måske ikke lige tænkte over at tage snakken om det. Men ligeså snart man putter lablen "kæreste" på er det mere okay at føle sig forrådt (?) - selvom man måske heller ikke har taget snakken.
Jeg mener, der er jo også 1000 måder at være i et forhold på nutildags - så der burde man vel heller ikke kunne forvente at ens kæreste ser på forholdet på samme måde.

Jamen fordi kærestetitlen vel for langt de fleste (hvis ikke alle) er noget, man tager, når man føler, at man er klar til og har lyst til at give kærligheden og tosomheden med netop denne person et seriøst skud? Selvfølgelig er der undtagelser (for eksempel åbne forhold) men hvis du spørger nærmest hvem som helst, så vil de formentlig sige, at når man bliver kærester, så er det fordi man håber og tror på en fremtid sammen, og derfor vælger at hellige sig hinanden fuldt og helt. Sådan er den populære og traditionelle konsensus bare ikke om dating.

Jeg er for eksempel slet ikke klar til hverken at love eller forlange eksklusivitet allerede på anden date, fordi jeg på det tidspunkt ikke kender ham godt nok til at fornemme, om der kunne være grobund for mere. Til gengæld beder jeg om eksklusivitet, så snart jeg KAN fornemme det seriøse potentiale. Jeg synes da også, det er fair nok, hvis det er vigtigt for en fyr, at jeg ikke er sammen med andre helt fra start, men så må han jo SIGE det, så jeg har en chance for at tage stilling til, om jeg vil rette mig efter det. Og jeg ville ikke finde mig i, at han blev vred på mig, hvis jeg gik på date med en anden dagen efter, at jeg havde været på en afslappet og uforpligtende kaffedate med ham, hvor han måske fik et kys eller sådan noget - og jeg kan nok ikke se, hvorfor det skulle være mere "rigtigt" eller "rimeligt" at forvente total loyalitet, når man ikke selv formår at sætte ord på behovet.
0
Brugeravatar
DenSyngendeLussing

Indlægaf DenSyngendeLussing » 19. jun 2017, 12:28

Det kommer jo også an på, hvad man lægger i de forskellige begreber. For nogle betyder "at date" jo netop den slags møder, hvor man ses regelmæssigt og eksklusivt, og lærer hinanden at kende med henblik på at se, om der kan bygges videre på det. For andre betyder det bare at mødes, hygge sig sammen og bolle uforpligtende, uden der behøver være mere i det. Og modsat "kærester", så er der bare ikke én udbredt konsensus om, hvad det indebærer at date. Derfor bliver man nødt til at være klar i spyttet, for man kan ikke regne med, at man har den samme opfattelse af tingene.
2
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 508
Likede indlæg: 9377

Indlægaf Animi » 19. jun 2017, 12:30

DenSyngendeLussing skrev:Jamen fordi kærestetitlen vel for langt de fleste (hvis ikke alle) er noget, man tager, når man føler, at man er klar til og har lyst til at give kærligheden og tosomheden med netop denne person et seriøst skud? Selvfølgelig er der undtagelser (for eksempel åbne forhold) men hvis du spørger nærmest hvem som helst, så vil de formentlig sige, at når man bliver kærester, så er det fordi man håber og tror på en fremtid sammen, og derfor vælger at hellige sig hinanden fuldt og helt. Sådan er den populære og traditionelle konsensus bare ikke om dating.

Jeg er for eksempel slet ikke klar til hverken at love eller forlange eksklusivitet allerede på anden date, fordi jeg på det tidspunkt ikke kender ham godt nok til at fornemme, om der kunne være grobund for mere. Til gengæld beder jeg om eksklusivitet, så snart jeg KAN fornemme det seriøse potentiale. Jeg synes da også, det er fair nok, hvis det er vigtigt for en fyr, at jeg ikke er sammen med andre helt fra start, men så må han jo SIGE det, så jeg har en chance for at tage stilling til, om jeg vil rette mig efter det. Og jeg ville ikke finde mig i, at han blev vred på mig, hvis jeg gik på date med en anden dagen efter, at jeg havde været på en afslappet og uforpligtende kaffedate med ham, hvor han måske fik et kys eller sådan noget - og jeg kan nok ikke se, hvorfor det skulle være mere "rigtigt" eller "rimeligt" at forvente total loyalitet, når man ikke selv formår at sætte ord på behovet.

Men jeg taler jo heller ikke om de situationer hvor man har været på 1 eller 2 afslappende kaffedates. Ville du ikke kunne forstå det hvis du havde datet en i 2-3 måneder, hvor I opførte jer ret kæresteagtigt - og han så blev ked af det fordi han fandt ud af at du ved siden af havde en anden, du ikke lige havde nævnt for ham?

Og på den anden side, utroskab i forhold bliver jo mere og mere 'normalt' - jeg tror nærmest ikke jeg kender nogen, der ikke har været udsat for utroskab eller selv har været utro på et tidspunkt. Det er i hvert fald meget få. Så det kunne jo godt tyde på at denne her fuldkommen 'tosomhed' i forhold er på vej ud.
Så der er det vel også snart et spørgsmål om tid før man ikke kan forvente eksklusivitet i et forhold, medmindre men eksplicit beder om det.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Animi

Indlægaf Animi » 19. jun 2017, 12:41

Et andet lille input, så kunne jeg ikke lade være med at grine lidt over en Tinderbesked jeg fik. Jeg har bl.a. i min profil skrevet at jeg aldrig har set Star Wars. Så fik jeg denne besked "Har du aldrig set Star Wars?"

Måske er jeg bare blevet for kræsen, men sådanne ukreative beskeder orker jeg bare ikke :-D
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
DenSyngendeLussing

Indlægaf DenSyngendeLussing » 19. jun 2017, 12:43

Animi skrev:
DenSyngendeLussing skrev:Jamen fordi kærestetitlen vel for langt de fleste (hvis ikke alle) er noget, man tager, når man føler, at man er klar til og har lyst til at give kærligheden og tosomheden med netop denne person et seriøst skud? Selvfølgelig er der undtagelser (for eksempel åbne forhold) men hvis du spørger nærmest hvem som helst, så vil de formentlig sige, at når man bliver kærester, så er det fordi man håber og tror på en fremtid sammen, og derfor vælger at hellige sig hinanden fuldt og helt. Sådan er den populære og traditionelle konsensus bare ikke om dating.

Men jeg taler jo heller ikke om de situationer hvor man har været på 1 eller 2 afslappende kaffedates. Ville du ikke kunne forstå det hvis du havde datet en i 2-3 måneder, hvor I opførte jer ret kæresteagtigt - og han så blev ked af det fordi han fandt ud af at du ved siden af havde en anden, du ikke lige havde nævnt for ham?

Og på den anden side, utroskab i forhold bliver jo mere og mere 'normalt' - jeg tror nærmest ikke jeg kender nogen, der ikke har været udsat for utroskab eller selv har været utro på et tidspunkt. Det er i hvert fald meget få. Så det kunne jo godt tyde på at denne her fuldkommen 'tosomhed' i forhold er på vej ud.
Så der er det vel også snart et spørgsmål om tid før man ikke kan forvente eksklusivitet i et forhold, medmindre men eksplicit beder om det.

Jeg synes, du roder lidt rundt i det nu. Det kaldes jo netop "utroskab" fordi man er utro - altså bryder en aftale, man godt er klar over, at man har indgået. Der er jo ingen i faste forhold, det boller udenom og så siger, "nå, det troede jeg altså godt, vi måtte." Alle VED, at det er forkert at være sammen med en anden, når man først er i parforhold. Sådan er det, fordi parforholdet som institution er monogamt i vores kultur, medmindre andet aftales på forhånd.

Om der så er mange, der boller udenom skal jeg ikke kunne udtale mig om - men så er det nok nærmere en diskussion om, om vi som art overhovedet egner os til at være monogame og ikke om linjerne er klart nok trukket op.

Og jo, jeg ville da godt kunne forstå, at han blev ked af det i sådan en situation, hvis han troede vi var på vej til at blive kærester. Jeg ville da også selv synes, det var træls, hvis jeg havde set en fyr i tre måneder og så fandt ud af, at han også havde set en anden i al den tid. Men det ville netop ikke ske for mig, fordi jeg klog af skade er begyndt at spørge om den slags. Jeg har nemlig også prøvet at have set en fyr fast, hvor jeg egentlig troede, vi datede seriøst, fordi vi lavede "kæresteagtige" ting. Det fandt jeg så ud af, at vi ikke gjorde, da jeg fandt et brugt kondom på gulvet ved hans seng, som bestemt ikke stammede fra sex med mig. Han mente bare, at vi var bollevenner og var meget overrasket, da jeg blev ked af det - og jeg kunne simpelthen ikke få mig selv til at blive vred på ham, for vi havde aldrig TALT om de her ting. Jeg havde aldrig sagt noget om, hvad jeg troede, håbede og forventede af ham og "os", og det havde han heller ikke. Vi gik bare hver især ud fra, at vi havde de samme holdninger og syn på vores relation. Klassisk tilfælde af dårlig kommunikation.

Derfor spørger jeg altid nu, og det fungerer rigtig godt.
1
Brugeravatar
Animi

Indlægaf Animi » 19. jun 2017, 12:49

DenSyngendeLussing skrev:Jeg synes, du roder lidt rundt i det nu. Det kaldes jo netop "utroskab" fordi man er utro - altså bryder en aftale, man godt er klar over, at man har indgået. Der er jo ingen i faste forhold, det boller udenom og så siger, "nå, det troede jeg altså godt, vi måtte." Alle VED, at det er forkert at være sammen med en anden, når man først er i parforhold. Sådan er det, fordi parforholdet som institution er monogamt i vores kultur, medmindre andet aftales på forhånd.

Jo, det sker altså. Hvor argumentet netop var - "Vi havde jo ikke sagt at vi ikke måtte."

DenSyngendeLussing skrev:Og jo, jeg ville da synes, det var træls, hvis jeg havde set en fyr i tre måneder og så fandt ud af, at han også havde set en anden i al den tid. Men det ville netop ikke ske for mig, fordi jeg klog af skade er begyndt at spørge om den slags. Jeg har nemlig også prøvet at have set en fyr fast, hvor jeg egentlig troede, vi datede seriøst, fordi vi lavede "kæresteagtige" ting. Det fandt jeg så ud af, at vi ikke gjorde, da jeg fandt et brugt kondom på gulvet ved hans seng. Han mente bare, at vi var bollevenner og var meget overrasket, da jeg blev ked af det - og jeg kunne simpelthen ikke få mig selv til at blive vred på ham, for vi havde aldrig TALT om de her ting. Jeg havde aldrig sagt noget om, hvad jeg troede, håbede og forventede af ham og "os", og det havde han heller ikke. Vi gik bare hver især ud fra, at vi havde de samme holdninger og syn på vores relation. Klassisk tilfælde af dårlig kommunikation.

Det var mere det omvendte jeg tænkte på - om du ikke godt ville kunne forstå at han blev sur/ked, hvis du knaldede andre uden at fortælle det.
0
Brugeravatar
DenSyngendeLussing

Indlægaf DenSyngendeLussing » 19. jun 2017, 12:51

Animi skrev:
DenSyngendeLussing skrev:Jeg synes, du roder lidt rundt i det nu. Det kaldes jo netop "utroskab" fordi man er utro - altså bryder en aftale, man godt er klar over, at man har indgået. Der er jo ingen i faste forhold, det boller udenom og så siger, "nå, det troede jeg altså godt, vi måtte." Alle VED, at det er forkert at være sammen med en anden, når man først er i parforhold. Sådan er det, fordi parforholdet som institution er monogamt i vores kultur, medmindre andet aftales på forhånd.

Jo, det sker altså. Hvor argumentet netop var - "Vi havde jo ikke sagt at vi ikke måtte."

DenSyngendeLussing skrev:Og jo, jeg ville da synes, det var træls, hvis jeg havde set en fyr i tre måneder og så fandt ud af, at han også havde set en anden i al den tid. Men det ville netop ikke ske for mig, fordi jeg klog af skade er begyndt at spørge om den slags. Jeg har nemlig også prøvet at have set en fyr fast, hvor jeg egentlig troede, vi datede seriøst, fordi vi lavede "kæresteagtige" ting. Det fandt jeg så ud af, at vi ikke gjorde, da jeg fandt et brugt kondom på gulvet ved hans seng. Han mente bare, at vi var bollevenner og var meget overrasket, da jeg blev ked af det - og jeg kunne simpelthen ikke få mig selv til at blive vred på ham, for vi havde aldrig TALT om de her ting. Jeg havde aldrig sagt noget om, hvad jeg troede, håbede og forventede af ham og "os", og det havde han heller ikke. Vi gik bare hver især ud fra, at vi havde de samme holdninger og syn på vores relation. Klassisk tilfælde af dårlig kommunikation.

Det var mere det omvendte jeg tænkte på - om du ikke godt ville kunne forstå at han blev sur/ked, hvis du knaldede andre uden at fortælle det.

Hvor tit sker det reelt? Jeg tror persoligt, det er MEGET sjældent, at folk er utro i faste parforhold, fordi de troede, de godt måtte, fordi man ikke eksplicit havde talt om det. Jeg synes dit argument er lidt søgt nu.

Med hensyn til det andet, så havde jeg læst forkert og har rettet i mit indlæg efterfølgende.
0
Brugeravatar
DenSyngendeLussing

Indlægaf DenSyngendeLussing » 19. jun 2017, 12:55

Animi, mener du helt oprigtigt, at det er udbredt problem, at folk er utro i faste forhold, fordi der i vores kultur ikke hersker en generel konsensus om, at parforholdet som udgangspunkt er monogamt? For så tror jeg ikke, vi kommer til at kunne tale os til rette.
0
Brugeravatar
Animi

Indlægaf Animi » 19. jun 2017, 12:56

DenSyngendeLussing skrev:Hvor tit sker det reelt? Jeg tror persoligt, det er MEGET sjældent, at folk er utro i faste parforhold, fordi de troede, de godt måtte, fordi man ikke eksplicit havde talt om det. Jeg synes dit argument er lidt søgt nu.

Med hensyn til det andet, så havde jeg læst forkert og har rettet i mit indlæg efterfølgende.

Altså jeg har da ikke tal på hvor ofte det sker, og det er da sikkert heller ikke særlig tit det sker. Men det ændrer ikke på at det rent faktisk sker. Jeg kender en der har været ude for det. Fordi selvom de havde titlen på, var deres forhold nyt og derfor (i hans øjne) ikke "seriøst-seriøst".
0
Brugeravatar
Animi

Indlægaf Animi » 19. jun 2017, 12:58

DenSyngendeLussing skrev:Animi, mener du helt oprigtigt, at det er udbredt problem, at folk er utro i faste forhold, fordi der i vores kultur ikke hersker en generel konsensus om, at parforholdet som udgangspunkt er monogamt? For så tror jeg ikke, vi kommer til at kunne tale os til rette.

Næh, men det har jeg sådan set heller ikke skrevet at jeg mener. Det jeg har skrevet om er stadigvæk ift det med forventningsafstemning
0
Brugeravatar
DenSyngendeLussing

Indlægaf DenSyngendeLussing » 19. jun 2017, 12:59

Animi skrev:
DenSyngendeLussing skrev:Hvor tit sker det reelt? Jeg tror persoligt, det er MEGET sjældent, at folk er utro i faste parforhold, fordi de troede, de godt måtte, fordi man ikke eksplicit havde talt om det. Jeg synes dit argument er lidt søgt nu.

Altså jeg har da ikke tal på hvor ofte det sker, og det er da sikkert heller ikke særlig tit det sker. Men det ændrer ikke på at det rent faktisk sker. Jeg kender en der har været ude for det. Fordi selvom de havde titlen på, var deres forhold nyt og derfor (i hans øjne) ikke "seriøst-seriøst".

Jo, men den slags sjældne tilfælde synes jeg så nok bare ikke kan bruges som argument, hvis vi skal debattere generelle spilleregler omkring dating og parforhold (som du jo oprindeligt efterlyste, som jeg forstod det). Det var egentlig bare det. :)
0
Brugeravatar
Animi

Indlægaf Animi » 19. jun 2017, 13:01

Animi skrev:

Jo, men den slags sjældne tilfælde synes jeg så nok bare ikke kan bruges som argument, hvis vi skal debattere generelle spilleregler omkring dating og parforhold (som du jo oprindeligt efterlyste, som jeg forstod det). Det var egentlig bare det. :)

Men det er så nok bare der jeg er uenig. Fordi selvom der måske hersker en 'officiel' mening om parforhold, synes jeg ikke man kan sige at så er folks eget personlige syn på forhold mindre reelt, og deres argumenter mindre okay. Hvis du forstå. Også selvom det er i sjældne tilfælde.

Altså, selvom jeg så heller ikke synes det ville være okay. Men det ville jeg så heller ikke synes var okay, hvis det var sket 14 dage før titlen var kommet på - er min kringlede pointe :P
1
Brugeravatar
DenSyngendeLussing

Indlægaf DenSyngendeLussing » 19. jun 2017, 13:05

Animi skrev:
DenSyngendeLussing skrev:Animi, mener du helt oprigtigt, at det er udbredt problem, at folk er utro i faste forhold, fordi der i vores kultur ikke hersker en generel konsensus om, at parforholdet som udgangspunkt er monogamt? For så tror jeg ikke, vi kommer til at kunne tale os til rette.

Næh, men det har jeg sådan set heller ikke skrevet at jeg mener. Det jeg har skrevet om er stadigvæk ift det med forventningsafstemning

Altså, det gjorde du jo lidt implicit, hvis du vil bruge din vens oplevelse som argument. Forskellen på dating og parforhold er, at der ved det traditionelle parforhold er en meget udbredt og generel konsensus om, at man er monogame. Man behøver ikke aftale det, for det er allerede dybt forankret i vores kultur. Alle ved det, muligvis med få undtagelser. Det samme kan ikke siges om moderne dating, og derfor bliver man nødt til at sætte ord på sit ønske om eksklusivitet, før man med rette kan forvente det.
1
Brugeravatar
DenSyngendeLussing

Indlægaf DenSyngendeLussing » 19. jun 2017, 13:10

Animi skrev:
Animi skrev:

Men det er så nok bare der jeg er uenig. Fordi selvom der måske hersker en 'officiel' mening om parforhold, synes jeg ikke man kan sige at så er folks eget personlige syn på forhold mindre reelt, og deres argumenter mindre okay. Hvis du forstå. Også selvom det er i sjældne tilfælde.

Altså, selvom jeg så heller ikke synes det ville være okay. Men det ville jeg så heller ikke synes var okay, hvis det var sket 14 dage før titlen var kommet på - er min kringlede pointe :P

Nej, enig, din personlige holdning er altid okay og fin. Jeg synes bare ikke, man har lov til at være vred, fordi andre ikke nødvendigvis har den samme holdning til dating eller er tankelæsere, for at være lidt flabet. Hvis der ikke er en kulturel konsensus eller alment accepterede konventioner og spilleregler omkring dating, så er det da også lidt strengt, hvis din veninde bliver sur på sin ven/flirt/hvad man nu skal kalde ham, fordi han ikke overholder spilleregler, som hun ikke har informeret ham om - sådan groft sagt.

Jeg synes, det er okay, at hun bliver ked af det. Jeg synes bare heller ikke, han har gjort noget forkert.
2
Brugeravatar
Animi

Indlægaf Animi » 19. jun 2017, 13:23

DenSyngendeLussing skrev:Altså, det gjorde du jo lidt implicit, hvis du vil bruge din vens oplevelse som argument. Forskellen på dating og parforhold er, at der ved det traditionelle parforhold er en meget udbredt og generel konsensus om, at man er monogame. Man behøver ikke aftale det, for det er allerede dybt forankret i vores kultur. Alle ved det, muligvis med få undtagelser. Det samme kan ikke siges om moderne dating, og derfor bliver man nødt til at sætte ord på sit ønske om eksklusivitet, før man med rette kan forvente det.

Nej, det gjorde jeg ikke. Jeg har jo selv skrevet at det nok ikke sker særligt tit = ikke et udbredt problem.

Nu blev hele diskussionen selvfølgelig lang og ret kringlet med alle de eksempler, men min pointe koget ned er:

- Jeg synes ikke man har mindre "ret" til at føle sig forrådt eller være vred, hvis en man har datet seriøst i et par måneder har knaldet med en anden, som hvis det sker tre dage efter man har sat kærestetitlen på. Jeg tænker at hvis den der knalder udenom har gjort det, selvom h*n godt vidste den anden nok ikke ville bryde sig om det, synes jeg man har lige ret til at være ked/vred. Uanset den 'offcielle' mening om dating.
- Hvis argumentet "Vi har jo ikke aftalt andet" kan være et fint nok argument i datingfasen, synes jeg at det så også kan været et ligeså godt argument i parforholdet (deraf, mit eksempel med veninden) - for hvis personen der kommer med argumentet rent faktisk har det syn på et parforhold, kan man vel ikke sige at det så er mindre reelt - uanset den 'officielle' mening om et parforhold.

Nu har jeg nok gentaget mig lidt, men jeg blev selv ret forvirret :lol: Og ift om det er strengt at blive sur over at nogen har knaldet andre, selvom man ikke har sagt at man ikke vil have det, så alt efter situationen, synes jeg ikke nødvendigvis det er strengt. Jeg tænker det kommer an på relationen.
Fordi nu hvor der er denne her konsensus om at man er monogam i et forhold, så synes jeg at det ikke er så mærkeligt at gå ud fra at folk i seriøs dating (og ikke efter to kaffedates) så også gerne vil være monogame. Og så synes jeg personligt at det er ens ansvar at melde ud hvis man ikke har lyst til at være monogam - ikke omvendt (selvom det sikkert er en god ide lige at gøre alligevel). Og det kan vi jo så alle være meget uenige om - jeg kan bare ikke rigtig se hvorfor man ikke skulle melde det klart ud.

Og nu tænker jeg at vi efterhånden går lidt i ring i det hele :-D
3

Tilbage til "Forhold og sex"