Nu tager jeg de sidste 10 kg

Brugeravatar
Patience
Indlæg: 1425
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:04
Kort karma: 102
Likede indlæg: 4869

Nu tager jeg de sidste 10 kg

Indlægaf Patience » 26. apr 2017, 10:42

Jeg har længe taget tilløb til denne tråd, for jeg synes egentlig det er lidt grænseoverskridende sådan at dele personlige ting med et helt debatforum.
Men jeg har brug for at holde mig selv fast i de aftaler, jeg har indgået med mig selv, for nu skal vægten have - endnu - et nøk nedad.

I får lige lidt forhistorie :

Fra. d 1 april sidste år og frem til 1 november var jeg super dedikeret og tabte i alt 20 kg - fra 104 - 84. Det gik virkelig godt og nemt faktisk.
Jeg brugte en app der hedder Lifesum som bare er en kcal tæller, men det virker så fint for mig. Det er så dejligt håndgribeligt - du må spise 1300 kcal - bum.
Jeg har tabt mig før - en del gange - store vægttab - 16- 17 - 20 kg, men så går jeg i stå. Det er som om at så vil min krop og mit hoved ikke længere. Jeg kører træt i at veje alting og tænke over alt jeg putter i munden og at hele tiden være begrænset. Og så langsomt - næsten umærkeligt sniger der sig dårlige vaner ind igen.
Tidligere er der så altid sket et eller andet voldsomt i mit liv (forlist forhold, dødsfald) og så har jeg sluppet kontrollen med maden totalt og trøste/overspist i en periode, hvilket selvfølgelig har resulteret i at alle de tabte kg er vendt tilbage - og nogle gange endnu flere.

Dermed stod jeg med 104 kg endnu en gang og det er simpelthen så svært at tro på at denne gang, der lykkes det. Så jeg udsatte og udsatte at gøre noget ved det, indtil min kæreste en dag spurgte om ikke vi skulle gøre det sammen.
Og det gjorde vi så - 2 ugentlige træningsdage sammen og sund mad, kcal tælling og kiloene raslede af os begge. Omkring 1 september var mmin kæreste så i mål, da han havde væsentligt mndre at tabe end mig og siden da har jeg kæmpet.
Det skal siges, at vi ikke bor sammen, så det er ikke fordi han er et forstyrrende element i hverdagens mad. Men det at jeg ikke længere har en at være sammen om det med, det betyder åbenbart virkelig meget.
Jeg fortsatte lidt halvhjertet frem til november, hvor jeg nåede et stort mål - 20 tabte kg :banan:
Men derefter der har det stået stille. Jeg har heldigvis ikke smidt alle de gode vaner. Jeg træner stadig 2-3 gange i ugen og jeg spiser stadig en virkelig sund og fornuftig grundkost - men der sniger sig bare flere og flere dagen ind hvor jeg ikke lige får talt kcal og hvor jeg ikke lige får sagt nej til kage på arbejdet.
Heldigvis har det ikke kostet på vægten - jeg har svinget mellem 84 og 85 kg hele tiden, så det er i sig selv faktisk ret positivt.

Men nu VIL jeg altså videre nedad - jeg VIL tabe de sidste 10 kg. Egentlig skal jeg nok tabe mere, men 74 kg er det laveste jeg nogensinde har vejet som voksen, så det er mit mål i første omgang.

Jeg startede i mandags med Lifesum igen - og det er gået rigtig fint. Jeg véd jo hvad der virker og hvad jeg skal gøre - det er "bare" om at gøre det.

Og så er der udfordringerne - For mig er det sværeste alle de sociale ting. Jeg er et kæmpe madøre - ikke kun på overspisningsmåden. Men virkelig -- jeg elsker god mad og vin, jeg elsker at lave mad, at læse om det og at spise det. Og en rigtig stor del af mine bedste venner deler denne passion, så når vi ses - så handler det rigtig ofte som en central del af samværet om at dele gode madoplevelser ....suk.

Da jeg var inde i min rigtig gode periode, der var min regel at jeg havde én dag om ugen, hvor jeg ikke behøvede tænke på kcal, men at jeg trods alt stadig skulle have hovedet med og ikke gå amok i kcal. Det vil jeg fortsætte med i denne omgang og nogle uger, der vil der blive 2 af disse dage i hvert tilfælde delvist, men så må jeg være så meget mere disciplineret de øvrige dage.

I morgen skal jeg ud at spise lækker mad med min kæreste, så det er min "snydedag" i denne uge. Søndag skal jeg se en rigtig god veninde og det kommer også til at være noget med spisning, men der vil jeg sørge for at det bliver med måde.

Træning er lidt en udfordring også - jeg er ekstremt hypermobil og har rigtig dumme knæ, hofter og ankler - særligt knæ. Så der er mange begrænsninger i mine udfoldelsesmuligheder.
Jeg træner fast 2 gange om ugen i fitness center - cardio består mest af crosstrainer som er fin og skånsom for led og lidt stepper som jeg godt kan i begrænsede mængder og så et styrketræningsprogram som fungerer fint.
Derudover svømmer jeg en gang om ugen.
Og så er jeg startet op med sådan en 30 day butt challenge fordi min flade, men brede, kedelige bagdel er det jeg er mest ked af. Og de øvelser kan jeg lave herhjemme. Jeg har også en bold jeg prøver at tage mig sammen til at bruge noget mere.

Jeg har brugt at give mig selv en lille gave - der ikke må være mad - for hvert 5 kg tabt. Sidste var ved 84 kg og her står jeg jo så endnu. Så næste gave er når jeg rammer 79 kg - det vil samtidig være vildt fantastisk at komme under 80!

Jeg vil bruge tråden her til at skrive mine mål for ugen - de aftaler jeg laver med mig selv og til at holde mig selv fast.
Indspark - hep og gode råd er meget velkomne - hvis nogen af jer har orket at læse hele denne smøre.
5
There are only four questions of value in life. What is sacred? Of what is the spirit made? What is worth living for, and what is worth dying for? The answer to each is the same: only love.
Brugeravatar
Patience
Indlæg: 1425
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:04
Kort karma: 102
Likede indlæg: 4869

Re: Nu tager jeg de sidste 10 kg

Indlægaf Patience » 26. apr 2017, 10:48

Ugens aftaler:

Mandag : Slankedag
Tirsdag: Slankedag + træning
Onsdag: slankedag
Torsdag fridag + svømning
Fredag: slankedag + træning
Lørdag: slankedag
Søndag: delvis fridag - evt træning, hvis jeg ikke har ondt i knæene
0
There are only four questions of value in life. What is sacred? Of what is the spirit made? What is worth living for, and what is worth dying for? The answer to each is the same: only love.
Brugeravatar
Afskylia
Indlæg: 529
Tilmeldt: 7. jan 2016, 12:07
Kort karma: 62
Likede indlæg: 1295

Re: Nu tager jeg de sidste 10 kg

Indlægaf Afskylia » 26. apr 2017, 11:15

Jeg hepper på dig:-)

Har du et link til den der butt challenge. Jeg står også og skal tabe 10 kg og har en også flad bagdel, der godt kunne trænge til lidt trænning..
0
Brugeravatar
Patience
Indlæg: 1425
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:04
Kort karma: 102
Likede indlæg: 4869

Re: Nu tager jeg de sidste 10 kg

Indlægaf Patience » 26. apr 2017, 11:21

Afskylia skrev:Jeg hepper på dig:-)

Har du et link til den der butt challenge. Jeg står også og skal tabe 10 kg og har en også flad bagdel, der godt kunne trænge til lidt trænning..


Der er rigtig mange forskellige hvis du søger på butt challenge. Jeg er lidt begrænset pga mine dumme knæ, men nu prøver jeg denne og ser om det går. Squads er ikke så godt for mig, men nu indeholder denne ikke så mange pr gang, så jeg prøver

http://www.blogilates.com/blog/2015/01/30/30-day-butt-lift-challenge/

Og tak for hep :)
0
There are only four questions of value in life. What is sacred? Of what is the spirit made? What is worth living for, and what is worth dying for? The answer to each is the same: only love.
Brugeravatar
Patience
Indlæg: 1425
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:04
Kort karma: 102
Likede indlæg: 4869

Re: Nu tager jeg de sidste 10 kg

Indlægaf Patience » 27. apr 2017, 07:45

Jeg havde en rigtig god dag i går. Jeg spiste virkelig lækker aftensmad med min far og holdt mig fint indenfor mine kcal. Det hjælper mig altid at (gen)opdage hvor god mad, man kan spise, selvom man skal tabe sig, hvis man bare spiser det rigtige.
Jeg har hentet 2 30 day challenge apps til min mobil en til mave og en til bagdel. De virker gode. Der er 6 niveauer af træning fra begynder til øvet. Jeg er startet på 1 level, for selvom jeg træner, så er jeg virkelig utrænet i denne slags øvelser.
Jeg har gennemført dag 1 og dag 2 af dem begge og jeg er allerede øm i mine mavemuskler :blush:

Om lidt tager jeg i svømmehallen og i aften står den så på fri fra slankemad og kvalitetstid med min dejlige kæreste.

Jeg vejer mig i øvrigt hver dag selvom "alle" siger at det skal man ikke. Men for mig er det med til at fastholde min motivation. Jeg bliver nemlig både motiveret hvis tallet er større og mindre. Hvis jeg har taget på, så tænker jeg - så må jeg give den en ekstra skalle og hvis jeg har tabt mig, så tænker jeg, at nu må jeg endelig ikke gøre noget for at ødelægge det.
Tallet til morgen var meget dejligt 83,4 - men det er det nok ikke i morgen når jeg har spist god mad og fået vin til aften - men det er okay. Jeg føler jeg er kommet igang igen nu og min motivation er rigtig god.

Jeg ville virkelig bare ønske jeg havde nogle knap så irriterende knæ - 2 dages øvelser og der skurrer allerede lidt i dem. Jeg kommer nok til at sortere lidt i de øvelser undervejs i den der challenge.
2
There are only four questions of value in life. What is sacred? Of what is the spirit made? What is worth living for, and what is worth dying for? The answer to each is the same: only love.
Brugeravatar
Afskylia
Indlæg: 529
Tilmeldt: 7. jan 2016, 12:07
Kort karma: 62
Likede indlæg: 1295

Re: Nu tager jeg de sidste 10 kg

Indlægaf Afskylia » 27. apr 2017, 07:53

Det lyder som om du er rigtig motiveret og fedt med vægten. :gogo:

Det lyder som nogle gode aps. Det må jeg også prøve.

Jeg prøvede en 30 day butt challenge fra youtube i går, jeg er godt nok øm i rumpetten i dag..:-)
0
Brugeravatar
Patience
Indlæg: 1425
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:04
Kort karma: 102
Likede indlæg: 4869

Re: Nu tager jeg de sidste 10 kg

Indlægaf Patience » 27. apr 2017, 08:03

Afskylia skrev:Det lyder som om du er rigtig motiveret og fedt med vægten. :gogo:

Det lyder som nogle gode aps. Det må jeg også prøve.

Jeg prøvede en 30 day butt challenge fra youtube i går, jeg er godt nok øm i rumpetten i dag..:-)


Det er faktisk mægtig fint med de apps på tlf - man krydser af for hver dag man gennemfører og har på den måde sin egen lille træningskalender.
0
There are only four questions of value in life. What is sacred? Of what is the spirit made? What is worth living for, and what is worth dying for? The answer to each is the same: only love.
Brugeravatar
Afskylia
Indlæg: 529
Tilmeldt: 7. jan 2016, 12:07
Kort karma: 62
Likede indlæg: 1295

Re: Nu tager jeg de sidste 10 kg

Indlægaf Afskylia » 27. apr 2017, 08:10

Har du besluttet hvilken gave det skal være når du har tabt 5 kg mere?
0
Brugeravatar
Patience
Indlæg: 1425
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:04
Kort karma: 102
Likede indlæg: 4869

Re: Nu tager jeg de sidste 10 kg

Indlægaf Patience » 27. apr 2017, 08:12

Afskylia skrev:Har du besluttet hvilken gave det skal være når du har tabt 5 kg mere?


Ja, jeg har længe haft kig på sådan en collage billedramme med plads til feks 12 billeder. Jeg har så mange skønne billeder fra rejser som jeg gerne vil have op, så sådan en vil jeg give mig selv
4
There are only four questions of value in life. What is sacred? Of what is the spirit made? What is worth living for, and what is worth dying for? The answer to each is the same: only love.
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40717

Re: Nu tager jeg de sidste 10 kg

Indlægaf Akehurst2 » 27. apr 2017, 08:16

Jeg vejer mig altså også hver dag. Jeg har brug for at kunne følge med hele tiden og rette ind, inden der sker for store udsving.
4
Brugeravatar
Jydepigen
Indlæg: 1127
Tilmeldt: 12. dec 2016, 13:39
Kort karma: 88
Likede indlæg: 901

Re: Nu tager jeg de sidste 10 kg

Indlægaf Jydepigen » 27. apr 2017, 08:17

Fedt, jeg hepper på dig :)

Jeg er også begyndt på livsstilsændring (igen igen). Har for 2-3 år siden tabt 20-25 kg, men desværre taget dem på pga. psykiske ting. Nu er jeg klar til at tage kampen op og jeg er topmotiveret. Så jeg vil gerne følges med dig, hvis du har lyst :) Jeg vejer mig også næsten hver dag, da det på samme måde som dig, motivere mig.
En god app, jeg har fundet, hedder MY Weight - så kan man se hvor langt man er nået med sit mål i % og ligeledes hvor lang tid i % der er gået.

Gode øvelser til popo´en, som ikke går ud over knæene, er hip thruster (slå den op på youtube, hvis du ikke lige kender den). Fedt at du svømmer - det er rigtig godt til kroppen og ikke så hårdt for led og dårlige knæ.
Jeg har fået en god vane med gåture sammen med en veninde. Det er alligevel motion, dejlig hyggeligt og så får man sine d-vitaminer (hvis solen skinner selvfølgelig).
1
Brugeravatar
Patience
Indlæg: 1425
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:04
Kort karma: 102
Likede indlæg: 4869

Re: Nu tager jeg de sidste 10 kg

Indlægaf Patience » 27. apr 2017, 08:23

Akehurst2 skrev:Jeg vejer mig altså også hver dag. Jeg har brug for at kunne følge med hele tiden og rette ind, inden der sker for store udsving.


Jeg tror mange gør det. Det var i hvert tilfælde også sådan i min gruppe, da jeg var på madlog. Men jeg synes altid jeg hører, at det må man endelig ikke, for der sker jo naturlige udsving og man kan ikke regne med tallet fra dag til dag. Men det véd jeg jo godt, og det tager jeg selvfølgelig med i mine tanker omkring tallet på vægten.

Der er så mange "sandheder" i slankeverdenen. Også den der med at man helst skal spise mange - gerne 6 små måltider. Det fungerer overhovedet ikke for mig. Det gør mig kun kronisk sulten fordi portionerne jo naturligt nok skal være meget små, hvis man skal holde sig omkring 1300 kcal fordelt på 6 måltider. Jeg har prøvet det mange gange igennem årene og det har aldrig fungeret for mig.

Nu spiser jeg som regel 3 måltider hvoraf morgen og frokost er ret kcal fattige - max 500 kcal tilsammen. Det gør at jeg har dejligt mange kcal til at få lækker aftensmad hver dag. Og fungerer perfekt for mig.
1
There are only four questions of value in life. What is sacred? Of what is the spirit made? What is worth living for, and what is worth dying for? The answer to each is the same: only love.
Brugeravatar
Afskylia
Indlæg: 529
Tilmeldt: 7. jan 2016, 12:07
Kort karma: 62
Likede indlæg: 1295

Re: Nu tager jeg de sidste 10 kg

Indlægaf Afskylia » 27. apr 2017, 08:28

Har det ligesom dig og vejer mig også, næsten hver dag.
0
Brugeravatar
Patience
Indlæg: 1425
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:04
Kort karma: 102
Likede indlæg: 4869

Re: Nu tager jeg de sidste 10 kg

Indlægaf Patience » 27. apr 2017, 08:31

Jydepigen skrev:Fedt, jeg hepper på dig :)

Jeg er også begyndt på livsstilsændring (igen igen). Har for 2-3 år siden tabt 20-25 kg, men desværre taget dem på pga. psykiske ting. Nu er jeg klar til at tage kampen op og jeg er topmotiveret. Så jeg vil gerne følges med dig, hvis du har lyst :) Jeg vejer mig også næsten hver dag, da det på samme måde som dig, motivere mig.
En god app, jeg har fundet, hedder MY Weight - så kan man se hvor langt man er nået med sit mål i % og ligeledes hvor lang tid i % der er gået.

Gode øvelser til popo´en, som ikke går ud over knæene, er hip thruster (slå den op på youtube, hvis du ikke lige kender den). Fedt at du svømmer - det er rigtig godt til kroppen og ikke så hårdt for led og dårlige knæ.
Jeg har fået en god vane med gåture sammen med en veninde. Det er alligevel motion, dejlig hyggeligt og så får man sine d-vitaminer (hvis solen skinner selvfølgelig).


Jeg vil rigtig gerne følges med dig og heppe og dele erfaringer :)
Jeg har også den der my weight - den er nemlig rigtig fin og dejligt motiverende. Desværre mistede jeg alle mine data på den da min gamle tlf døde - jeg troede de blev gemt i appen, men det gjorde de desværre ikke. Men nu har jeg så lavet ny profil. Jeg har sat mig til at være i mål 1. september - det er nok lige rigeligt optimistisk, men det kan jo rettes til løbende.
Hipthruster øvelsen kender jeg godt, men selvom man muligvis ikke skulle tro det, så er den faktisk hård ved mine knæ.
Jeg satser også på at komme noget mere ud at gå i naturen, når foråret kommer. Jeg elsker at gå tur i skoven med podcast eller lydbog i ørerne - så går en time meget hurtigt og det er jo fin og skånsom motion.
1
There are only four questions of value in life. What is sacred? Of what is the spirit made? What is worth living for, and what is worth dying for? The answer to each is the same: only love.
Brugeravatar
Jydepigen
Indlæg: 1127
Tilmeldt: 12. dec 2016, 13:39
Kort karma: 88
Likede indlæg: 901

Re: Nu tager jeg de sidste 10 kg

Indlægaf Jydepigen » 27. apr 2017, 09:19

Patience skrev:
Jydepigen skrev:Fedt, jeg hepper på dig :)

Jeg er også begyndt på livsstilsændring (igen igen). Har for 2-3 år siden tabt 20-25 kg, men desværre taget dem på pga. psykiske ting. Nu er jeg klar til at tage kampen op og jeg er topmotiveret. Så jeg vil gerne følges med dig, hvis du har lyst :) Jeg vejer mig også næsten hver dag, da det på samme måde som dig, motivere mig.
En god app, jeg har fundet, hedder MY Weight - så kan man se hvor langt man er nået med sit mål i % og ligeledes hvor lang tid i % der er gået.

Gode øvelser til popo´en, som ikke går ud over knæene, er hip thruster (slå den op på youtube, hvis du ikke lige kender den). Fedt at du svømmer - det er rigtig godt til kroppen og ikke så hårdt for led og dårlige knæ.
Jeg har fået en god vane med gåture sammen med en veninde. Det er alligevel motion, dejlig hyggeligt og så får man sine d-vitaminer (hvis solen skinner selvfølgelig).


Jeg vil rigtig gerne følges med dig og heppe og dele erfaringer :)
Jeg har også den der my weight - den er nemlig rigtig fin og dejligt motiverende. Desværre mistede jeg alle mine data på den da min gamle tlf døde - jeg troede de blev gemt i appen, men det gjorde de desværre ikke. Men nu har jeg så lavet ny profil. Jeg har sat mig til at være i mål 1. september - det er nok lige rigeligt optimistisk, men det kan jo rettes til løbende.
Hipthruster øvelsen kender jeg godt, men selvom man muligvis ikke skulle tro det, så er den faktisk hård ved mine knæ.
Jeg satser også på at komme noget mere ud at gå i naturen, når foråret kommer. Jeg elsker at gå tur i skoven med podcast eller lydbog i ørerne - så går en time meget hurtigt og det er jo fin og skånsom motion.


Det er jo forskelligt hvordan ens krop slipper fedtet, så tænker at det er muligt, at ramme dit mål pr. 1/9. Mit mål er sat til 1/12 (-23 kg fra 18/4). Vil ikke være fed når jeg fylder 30 i februar, så motivationen er stor :D
Øv øv, at den også går i knæene. Skal nok lige prøve at skrive hvis jeg kommer i tanke om en øvelse til popo´en, som er mild ved knæene.
Det er bare ud i det blå :) Alt motion tæller og gang gør heldigvis ikke en mere sulten, synes jeg. Vi går typisk 6-9 km ad gangen.
0

Tilbage til "Sund og/eller slank"