Et nyt liv

Brugeravatar
sansera
Indlæg: 827
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:30
Kort karma: 94
Likede indlæg: 3162

Et nyt liv

Indlægaf sansera » 22. nov 2016, 10:25

Jeg må være ærlig at sige, at jeg aldrig har bevæget mig ind i denne afdeling af debatten - hverken her eller på den unævnelige. Jeg er i den grad fremmed overfor fitness og slankekurer.

Men i starten af året fik jeg en diskus prolaps. Efter 3 måneder med fysioterapi næsten dagligt, reumatolog besøg og stærkt smertestillende begyndte jeg så småt at kunne passe mit arbejde om min familie igen. Det var et virkeligt hårdt forløb.
Beskeden fra reumatologen var klar - hvis du ikke træner dig ryg målrettet, så vil det ske igen. Har åbenbart en dårlig holdning og svag ryg og er frygtelig svajrygget og og og.

Så selvom jeg ALDRIG ville have troet det, er jeg nu i gang med at træne. Jeg startede med træning hos min fysioterapeut, for ALT gjorde pludselig ondt at gøre og svømmede en gang om ugen. Min arbejdsplads har givet mig et gå-bånd under bordet, så nu kan jeg gå mens jeg arbejder eller sidde på en bold. Det betyder at jeg gå ca. 2 timer om dagen i forskellig tempo mens jeg arbejder. Siden bevægede jeg mig så ind i det skræmmende nye land Fitness World
Min grundform er dårlig. Både fordi jeg ikke har dyrket den andet end ved at cykle på arbejde, men 3 måneder mere eller mindre sengeliggende og den laangsomme vej tilbage, har også sat sine spor. Var faktisk først 100% tilbage omkring starten af september.

Jeg har for så vidt ikke brug for at tabe mig. Jeg er 165 og vejer 55 kg. Det er vel okay? Men jeg vil da gerne strammes lidt op nogle steder :genert:

Jeg vil bruge denne tråd til at holde mig selv fast på at komme af sted, holde motivationen, men også at tænke lidt nyt ind i mellem, så jeg ikke bare bliver ved i den samme rille, men udfordre min krop.

De sidste 4 uger har mit program været cirka sådan her.
Cykel til og fra arbejde (fast) og gå-bånd i det omfang jeg kan.

Derudover:
Mandag: Pilates og 3 km på løbebånd hvor jeg får pulsen op. Jeg kan stadig ikke løbe dem alle :fløjt: så det er noget interval-noget med løb 2-3 minutter, gang 1-2 min. og så løb 2-3 minutter osv.
Tirsdag: Fysioterapi
Onsdag: Pilates
Torsdag: Pilates (kan springes over)
Fredag: Cirkeltræning
Lørdag: Pilates
Søndag: Løbebånd min 3 km.

Lige nu fungere det egentlig meget godt, synes jeg. Men sagen er jo, at jeg skal blive ved. Det håber jeg, at denne tråd vil hjælpe mig med.
1
Brugeravatar
Mulan
Indlæg: 1764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 23:15
Kort karma: 622
Likede indlæg: 6446

Re: Et nyt liv

Indlægaf Mulan » 22. nov 2016, 14:19

Sejt Sansera - pas rigtig meget på ikke at overanstrenge dig. Husk den gyldne regel indenfor genoptræning - Muskler heler og vokser hurtigt. Det gør led og sener IKKE. Så få alt det seje bindevæv med i træningen (pilates er jo perfekt til det!) - når du løber, så skal du være meget opmærksom på tidlige ryg/led-smerter, da løb er latterligt hårdt ved kroppen. Der afgives ret hårde stød igennem hele kroppen, inkl. rygraden. Har du snakkes med din fys om, hvilke øvelser du kan hoppe på? :)
1
Rosa Espinosa skrev:Ville slet ikke magte en diller, når jeg bare kom efter en dagmartærte.

"thats typical bad male judgment not a cognitive disorder "
Brugeravatar
sansera
Indlæg: 827
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:30
Kort karma: 94
Likede indlæg: 3162

Re: Et nyt liv

Indlægaf sansera » 23. nov 2016, 07:41

Mulan skrev:Sejt Sansera - pas rigtig meget på ikke at overanstrenge dig. Husk den gyldne regel indenfor genoptræning - Muskler heler og vokser hurtigt. Det gør led og sener IKKE. Så få alt det seje bindevæv med i træningen (pilates er jo perfekt til det!) - når du løber, så skal du være meget opmærksom på tidlige ryg/led-smerter, da løb er latterligt hårdt ved kroppen. Der afgives ret hårde stød igennem hele kroppen, inkl. rygraden. Har du snakkes med din fys om, hvilke øvelser du kan hoppe på? :)

Tak :genert:
Jeg passer rigtig meget på, synes jeg. Min fys er med inde over og ellers så siger min krop også selv ret tydeligt fra, hvis noget ikke går.
Lige nu fungere det bedst for mig at jeg er af sted næsten hver dag, men så til gengæld ikke køre på mere end en times tid. Jeg håber, at når jeg bliver stærkere kan jeg tage pas af 1½ til 2 timer og så ikke skulle af sted hver dag, men jeg må prøve mig frem.

I december kan jeg i øvrigt se, at det kommer til at holde hårdt med at komme af sted hver dag, så der må jeg enten skærer ned eller forsøge at gøre mere ad gangen.
1
Brugeravatar
sansera
Indlæg: 827
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:30
Kort karma: 94
Likede indlæg: 3162

Re: Et nyt liv

Indlægaf sansera » 25. nov 2016, 09:46

Jeg holdt mit en - senes jeg selv . velfortjent fridag fra træning i går. Hele familien går og snotter og hoster og jeg var bare træt og mat. Ikke rigtig syg, men måske på en 80% i stedet for 100%. Normalt ville jeg have tvunget mig selv af sted, men et eller andet sted skal der jo også være plads til at forholde sig til, hvordan jeg rent faktisk har det. Jeg var af sted mandag, tirsdag og onsdag. I går blev så en hviledag og i dag skal jeg så af sted igen.

Noget helt andet er, jeg har ikke taget før billede, for i første omgang handlede det jo faktisk ikke om vægttab eller noget andet der kunne dokumenteres med billeder. Det er jeg lidt trist over nu, for jeg kan se forandringer på min krop - tror jeg i hvert fald. Mine arme viser sig fx at have muskler og mine ben ser også mere faste ud synes jeg. Men jeg har ikke noget at sammenligne med, og det er sgu' irriterende. Måske er det bare i mit hoved.
1
Brugeravatar
sansera
Indlæg: 827
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:30
Kort karma: 94
Likede indlæg: 3162

Re: Et nyt liv

Indlægaf sansera » 30. nov 2016, 08:27

Nå - blev slået lidt ud af kurs i weekenden. Blev syg med feber og hoste, så jeg kom ikke af sted til noget træning og lå ned 3 dage i træk.
Så nu har jeg ondt i ryggen. Ikke mega ondt, men ondt nok til at jeg bliver bekymret. Jeg hjælper nok heller ikke, at jeg skal have menstruation om et par dage, og så får jeg altid ondt i lænden.
Nu er jeg i tvivl om jeg bare skal træne eller om jeg skal nøjes med rygøvelser indtil det (forhåbentlig) er bedre.
0
Oddinary
Indlæg: 573
Tilmeldt: 15. jan 2016, 16:08
Kort karma: 57
Likede indlæg: 679

Re: Et nyt liv

Indlægaf Oddinary » 30. nov 2016, 21:39

Mulan skrev:Sejt Sansera - pas rigtig meget på ikke at overanstrenge dig. Husk den gyldne regel indenfor genoptræning - Muskler heler og vokser hurtigt. Det gør led og sener IKKE. Så få alt det seje bindevæv med i træningen (pilates er jo perfekt til det!) - når du løber, så skal du være meget opmærksom på tidlige ryg/led-smerter, da løb er latterligt hårdt ved kroppen. Der afgives ret hårde stød igennem hele kroppen, inkl. rygraden. Har du snakkes med din fys om, hvilke øvelser du kan hoppe på? :)


Undskyld, hvad snakker du om? :genert:

Sansera, hvad er grunden til løbetræningen egentlig? Det er selvfølgelig godt med konditionstræning, men det lyder på mig ikke som den mest målrettede strategi mhp. at styrke ryggen? Det er ikke sikkert, det er muligt, hvor du er med din ryg lige nu, men ifølge min viden ville et styrketræningsprogram være mere hensigtsmæssigt på længere sigt. Styrketræning styrker både knoglevævet i sig selv, men en øget muskelmasse er også med til at stabilisere og beskytte ryghvirvlen indirekte. Måske din fysioterapeut kan lægge et program, du kan følge, når jeres genoptræningstimer ophører?
1
Brugeravatar
sansera
Indlæg: 827
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:30
Kort karma: 94
Likede indlæg: 3162

Re: Et nyt liv

Indlægaf sansera » 1. dec 2016, 07:47

Oddinary skrev:
Mulan skrev:Sejt Sansera - pas rigtig meget på ikke at overanstrenge dig. Husk den gyldne regel indenfor genoptræning - Muskler heler og vokser hurtigt. Det gør led og sener IKKE. Så få alt det seje bindevæv med i træningen (pilates er jo perfekt til det!) - når du løber, så skal du være meget opmærksom på tidlige ryg/led-smerter, da løb er latterligt hårdt ved kroppen. Der afgives ret hårde stød igennem hele kroppen, inkl. rygraden. Har du snakkes med din fys om, hvilke øvelser du kan hoppe på? :)


Undskyld, hvad snakker du om? :genert:

Sansera, hvad er grunden til løbetræningen egentlig? Det er selvfølgelig godt med konditionstræning, men det lyder på mig ikke som den mest målrettede strategi mhp. at styrke ryggen? Det er ikke sikkert, det er muligt, hvor du er med din ryg lige nu, men ifølge min viden ville et styrketræningsprogram være mere hensigtsmæssigt på længere sigt. Styrketræning styrker både knoglevævet i sig selv, men en øget muskelmasse er også med til at stabilisere og beskytte ryghvirvlen indirekte. Måske din fysioterapeut kan lægge et program, du kan følge, når jeres genoptræningstimer ophører?


Lige nu er jeg kun på løbebånd en gang om ugen, så jeg ved ikke om det kan kaldes træning :genert: Og det handler egentlig mest om, at det føles rart at få pulsen lidt op, så jeg tænker ikke at det som sådan skal styrke ryggen.
Styrketræning gør jeg via cirkeltræningen og hver tirsdag hos min fys.
1
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Et nyt liv

Indlægaf IrmaPigen » 1. dec 2016, 08:52

Når du har tendens til at få rygproblemer ville jeg helt sikkert vælge crosstræneren til kardio (kredsløbstræning eller som du skriver "at få pulsen op") i stedet for løbebånd.

Det handler ikke om, at løb ikke styrker ryggen. Det handler om at løb er hårdt for ryggen pga trykbelastningen i nedslaget. Så det handler faktisk om, at løb kan være decideret skadeligt for din ryg.

Så ville jeg formentlig indlægge en gang svømning om ugen og i hvert fald helt sikkert 1-2 gange styrketræning om ugen.

Styrketræning gør bare så meget godt for ens krop. Jeg har selv måtte pause den i længere tid i 2016 pga en skade. Og efter et par uger uden styrketræning får jeg ondt i ryg, knæ og arme og jeg får generelt en dårligere kropsholdning uden styrketræning.

Så af sted til styrketræning med dig. Tag evt en instruktør til at starte med og sæt vedkommende ind i dine rygproblemer, og så få lagt et program ud fra det. Programmet kan du så tage med til din fys og få denne til at dobbelttjekke om programmet er ok.
3
Brugeravatar
sansera
Indlæg: 827
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:30
Kort karma: 94
Likede indlæg: 3162

Re: Et nyt liv

Indlægaf sansera » 7. dec 2016, 13:01

Kan godt mærke at december griber forstyrrende ind i mine rutiner. Det er julefrokoster og klippe klistre dage og krybbespil over det hele. :panik:
Oven i det har jeg så endelig fået læst de der papir jeg fik, da jeg for flere måneder siden fik en tid til at få fjernet to modermærker i ansigtet på mandag. INGEN motion i 14 dage - hvorfor?
Jeg mener jeg kan forstå de mere hårde ting, hvor man skærer ansigt og sådan, men hvorfor må jeg ikke cykle eller gå til pilates. Suk.
0
Oddinary
Indlæg: 573
Tilmeldt: 15. jan 2016, 16:08
Kort karma: 57
Likede indlæg: 679

Re: Et nyt liv

Indlægaf Oddinary » 10. dec 2016, 07:41

sansera skrev:Kan godt mærke at december griber forstyrrende ind i mine rutiner. Det er julefrokoster og klippe klistre dage og krybbespil over det hele. :panik:
Oven i det har jeg så endelig fået læst de der papir jeg fik, da jeg for flere måneder siden fik en tid til at få fjernet to modermærker i ansigtet på mandag. INGEN motion i 14 dage - hvorfor?
Jeg mener jeg kan forstå de mere hårde ting, hvor man skærer ansigt og sådan, men hvorfor må jeg ikke cykle eller gå til pilates. Suk.


Det er mest af hensyn til arrets udseende, at huden ikke bliver strukket for meget under den tidlige helingsfase. Men det er lidt mærkeligt, når det er i ansigtet, du skal have dem fjernet. Måske er det standardformalia - jeg ville spørge dem.
0
Brugeravatar
sansera
Indlæg: 827
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:30
Kort karma: 94
Likede indlæg: 3162

Re: Et nyt liv

Indlægaf sansera » 13. dec 2016, 08:49

Oddinary skrev:
sansera skrev:Kan godt mærke at december griber forstyrrende ind i mine rutiner. Det er julefrokoster og klippe klistre dage og krybbespil over det hele. :panik:
Oven i det har jeg så endelig fået læst de der papir jeg fik, da jeg for flere måneder siden fik en tid til at få fjernet to modermærker i ansigtet på mandag. INGEN motion i 14 dage - hvorfor?
Jeg mener jeg kan forstå de mere hårde ting, hvor man skærer ansigt og sådan, men hvorfor må jeg ikke cykle eller gå til pilates. Suk.


Det er mest af hensyn til arrets udseende, at huden ikke bliver strukket for meget under den tidlige helingsfase. Men det er lidt mærkeligt, når det er i ansigtet, du skal have dem fjernet. Måske er det standardformalia - jeg ville spørge dem.


I går var jeg inde og få dem fjernet og jeg spurgte dem, hvor alvorligt de mente det her med INGEN motion.
Det mente de skam meget alvorligt sagde hende plastikkirurgen. Ikke noget med at få pulsen op før stingene er fjernet om 14 dag. Spurgte forsigtigt og det også galt pilates - det gjorde det.
:nerve:
Som hun sagde, nu har jeg gjort det, så det bliver pænt. Du skal bare beholde plasteret på OG lade være med at få pulsen op. Det kan du godt.
Og det kan jeg vel. Men det er godt nok en streg i regningen. Føler ellers endelig at jeg var begyndt at få en rimelig fast rutine omkring motion.
Nu er jeg bange for at det er helt forfra, når jeg mellem jul og nytår igen må lave noget.
Min søde mand har dog lovet mig, at vi cykler en tur hver aften, så vi får lidt luft og jeg får bevæget mig. Og et par af de helt simple pilatesøvelser (uden noget med puls) kan jeg vel godt lave hjemme.
Men jeg er faktisk slået lidt ud over det.

Og så er jeg ret berørt af, at skulle gå rundt med plaster i hoved i 14 dage. Jeg ligner noget der er løgn. Har det lidt som i det der afsnit af venner, hvor Rachel bliver tegnet i hoved og det ikke vil gå væk. Jeg ved godt at det er selvopptaget, men jeg kan slet ikke slappe af i det.
0
Brugeravatar
sansera
Indlæg: 827
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:30
Kort karma: 94
Likede indlæg: 3162

Re: Et nyt liv

Indlægaf sansera » 4. jan 2017, 12:07

Nå, Jul og Nytår blev brugt på influenza. Både Hr. Sansera, lille sansera og jeg lå med feber, ondt over det hele, hoste, snot og en masse selvmedlidenhed. Så det blev en ret stille jul. Vi måtte droppe at køre til vores forældre og aflyse vores årlige julefrokost med vennerne. Hmfp!
Så jeg har hvilet en masse.
Startede så småt op på motion igen for et par dage siden. Kan godt mærke at jeg både har holdt 14 dages pause OG været syg.
Vægten siger nu 52.5 kg og det var faktisk ikke meningen, men jeg tænker at det er fordi jeg har været syg, så mon ikke der ryger et par kg på igen i løbet af de næste par uger. Så håber jeg bare, at de vil være søde ikke at sætte sig på maven :)
0
Brugeravatar
sansera
Indlæg: 827
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:30
Kort karma: 94
Likede indlæg: 3162

Re: Et nyt liv

Indlægaf sansera » 19. jan 2017, 08:54

Forfølger stadig målet om 4 x træning om ugen, så træning bliver en rutine.
Jeg tog ikke billeder da jeg startede og det er lidt surt egentlig, for jeg synes at jeg kan se, at der muskelmæssigt er sket en del - men det er jo svært når jeg ikke kan sammenligne.
Jeg kæmper lidt med vægten. Selv om jeg synes jeg spiser meget mere end jeg gjorde før og selv om jeg synes det er fornuftige ting nærmer vægten sig nu de 50 kg. Det er altså for lidt, burde jeg ikke tage på, når jeg har fået større muskler?
Så jeg tænker om jeg skal tælle kalorier. Det er en helt ny verden for mig - jeg har altid hyldet princippet om at spise når man er sulten og spise efter lyst, så længe det ikke betyder voldsomme mængder af slik og kage. Så jeg er helt på bar bund. Hvordan gør jeg det på en fornuftig måde? Skal jeg veje altid? Det synes jeg virker helt urealistisk ...
0
Brugeravatar
sansera
Indlæg: 827
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:30
Kort karma: 94
Likede indlæg: 3162

Re: Et nyt liv

Indlægaf sansera » 19. jan 2017, 12:23

pige1987 skrev:Hvad spiser du på en dag ?
Sørger du for at få nok protein efter træning.


Hmm ja hvad spiser jeg
Om morgen spiser jeg yogurt med banan og musli, til frokost en salat med rester fra køleskabet eller rester fra aftensmad dagen før, om eftermiddag spiser jeg et stykke frugt eller knækbrød eller sådan noget, til aften jamen det er jo forskelligt men kød/ fisk med pasta/ ris og salat.
0
Brugeravatar
sansera
Indlæg: 827
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:30
Kort karma: 94
Likede indlæg: 3162

Re: Et nyt liv

Indlægaf sansera » 24. feb 2017, 12:27

vægttabet er heldigvis stoppet på 51 kg. Det betyder at mit BMI er 18,7, så vidt jeg kan læse er 18,5 og derunder undervægtig, så det er liiige lidt nok måske? Synes nu ikke at jeg ser 'pillet' ud, så så længe jeg ikke taber mig yderligere gør jeg ikke mere ved det.
Holder lige nu et træningsskema der siger 2-3 gange pilates om uge og 2 gange styrke + cardio. Det giver minimum to hviledage om ugen hvilket passer mig godt.
Jeg kan mærke at min krop er blevet stærkere og min fys er glad.
Så lige nu handler det mest for mig om at holde fast i de gode vaner omkring træning og ikke lade hverdagen tage over, så jeg ikke kommer af sted.
1

Tilbage til "Sund og/eller slank"