Musthave til slank

Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4404
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 488
Likede indlæg: 10801

Musthave til slank

Indlægaf BlueBunny » 3. mar 2024, 11:53

Jeg bliver ved at sige at nu er det nu.

Nu vil jeg prøve at være forberedt til de sultne øjeblikke.
Hvad er et musthave i køkkenet på vej mod et sundere og slankere liv?

Jeg prøver at være forberedt til morgen, middag, aften og snack

Jeg arbejder hjemme/selvstændig

Jeg er ikke god til at bage - heller ikke noget “nemt”.

Kan I hjælpe med basisvarer, eller måske nogle nemme opskrifter som I har haft glæde af?

Selv vil jeg være glad for nemme salater eller sandwich med tun eller skinke, gerne med æg. Og måske suppe.

Jeg synes en af mine udfordringer er at jeg er sulten. Så det må gerne være noget hvor jeg må spise meget :/

Mit mål er at tabe 20+kg *shit det er meget …
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Dobbeltkonfekt
Indlæg: 201
Tilmeldt: 6. aug 2016, 15:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 453

Re: Musthave til slank

Indlægaf Dobbeltkonfekt » 3. mar 2024, 12:21

Min største udfordring er snacks, så det er primært det, jeg har fokuseret på. Og jeg har fundet ud af, at jeg ofte vælger det usunde alternativ, fordi det er nemmest tilgængeligt, og jeg er doven. Så for mig hjælper det at tænke i sunde snacks, der er nemt tilgængelige. Jeg er f.eks. stor fan af knækbrød med hytteost, frugt, der kan spises, uden man skal gøre specielt meget andet end at skylle det - det samme med grønsager. Så snart, det skal skøres ud, så falder sandsynligheden for, at jeg vælger det. Og så hjælper det mig også at tænke i, at jeg både skal have salt og sødt som muligheder. Vi har stort set også altid skyr med frygtsmag i køleskabet, fordi det både mætter og er nemt at spise. Det samme med kogte æg, der bare lige skal pilles.

Til morgenmad spiser jeg altid det samme, fordi det er nemt, sund og mættende. Og så ved jeg, at jeg bliver mæt, uden at gå amok i kalorier. Så jeg spiser altid en portion havregrød med et æg rørt i toppet med enten vindruer eller banan.

I en periode, hvor jeg primært spiste alene og skulle tabe mig, spiste jeg nærmest fast til aftensmad en købe coleslaw fra Netto (hvor jeg brugte ca. ½ af dressingen. Men selv med fuld portion dressing, mætter det ret meget for få kalorier). Hvis man skal lave det selv, er det jo også en ok nem ret). Dertil ovnbagte kyllingebryster (fordi jeg så sparede på olie ift. stegning) med det krydderi, jeg lige havde lyst til. For det meste lavede jeg en stor portion og så frøs jeg ned, så jeg bare kunne tage dem op og varme dem de fleste aftener. Det er selvfølgelig ikke gourmet mad, men det smagte faktisk fint. Brugte ofte en light mayo eller ketcup som dip og spiste nogle cherry tomater til, og jeg nåede faktisk ikke at blive træt af det.

Ellers har jeg også været glad for bønnefritter. Altså de smager jo ikke som pommes frites, men det er en god måde at indtage en masse grønt, og fordi de er ret kalorielette, kan man også godt spise noget mayo og ketchup til uden at gå kalorie-amok. Så for mig har det (åbenbart) også være en hjælp at have noget dyppelse, der gjorde det hele lidt mere snasket og lækkert.
2
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4404
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 488
Likede indlæg: 10801

Re: Musthave til slank

Indlægaf BlueBunny » 3. mar 2024, 12:30

Tusind tak!
Gode ideer som jeg straks tager til mig!
1
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4404
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 488
Likede indlæg: 10801

Re: Musthave til slank

Indlægaf BlueBunny » 3. mar 2024, 12:41

Jeg har bestilt en masse fra nemlig til levering i morgen aften. Nøj hvor jeg glæder mig. Jeg synes det er meget lækkert mad allerede :D
1
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6187
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1450
Likede indlæg: 16179

Re: Musthave til slank

Indlægaf Urtekussen » 3. mar 2024, 13:17

Det, som virker for mig, er ikke at have noget lækkert hjemme. For så æder jeg det. Og selv om det er et sundere alternativ, så er det stadig kalorier, som jeg kunne have sparet væk, fordi jeg snacker, når jeg keder mig.
0
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4404
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 488
Likede indlæg: 10801

Re: Musthave til slank

Indlægaf BlueBunny » 3. mar 2024, 13:27

Urtekussen skrev:Det, som virker for mig, er ikke at have noget lækkert hjemme. For så æder jeg det. Og selv om det er et sundere alternativ, så er det stadig kalorier, som jeg kunne have sparet væk, fordi jeg snacker, når jeg keder mig.


Ja, det vil jeg bare ikke kunne realisere. Vi har vildt meget fra jul - heldigvis ikke mine favoritter. Og så er der bare ofte noget fra børn/mand. Derfor er jeg nødt til at have noget sundt der mætter mig. Og så kan jeg aftale at de ikke snacker foran mig.
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
abcd
Indlæg: 6298
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10312

Re: Musthave til slank

Indlægaf abcd » 3. mar 2024, 13:55

BlueBunny skrev:
Urtekussen skrev:Det, som virker for mig, er ikke at have noget lækkert hjemme. For så æder jeg det. Og selv om det er et sundere alternativ, så er det stadig kalorier, som jeg kunne have sparet væk, fordi jeg snacker, når jeg keder mig.


Ja, det vil jeg bare ikke kunne realisere. Vi har vildt meget fra jul - heldigvis ikke mine favoritter. Og så er der bare ofte noget fra børn/mand. Derfor er jeg nødt til at have noget sundt der mætter mig. Og så kan jeg aftale at de ikke snacker foran mig.


Virker det? Min krop er for klog til den slags tricks. Hvis jeg prøver at spise mig mæt i lavkaloriemad, bliver jeg bare lynhurtigt sulten igen. Kroppen ved hvor mange kalorier den skal have, og hvis man vil give den færre, kommer man så ikke bare uundgåeligt til at være sulten noget af tiden?

Jeg synes det virker psykologisk godt at tillade mig selv at spise mig mæt mindst en gang om dagen. Typisk til aftensmad. Der spiser jeg mig helt mæt og tilfreds. Så kan jeg bedre udholde at være sulten i løbet af dagen. Det der med at skære i alle ens måltider, så man aldrig spiser sig helt mæt, forekommer mig mere pinefuldt. Så hellere være sulten en eftermiddag med udsigt til at man kan indtage det man har lyst til til aftensmad.
3
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4404
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 488
Likede indlæg: 10801

Re: Musthave til slank

Indlægaf BlueBunny » 3. mar 2024, 14:05

abcd skrev:
BlueBunny skrev:
Urtekussen skrev:Det, som virker for mig, er ikke at have noget lækkert hjemme. For så æder jeg det. Og selv om det er et sundere alternativ, så er det stadig kalorier, som jeg kunne have sparet væk, fordi jeg snacker, når jeg keder mig.


Ja, det vil jeg bare ikke kunne realisere. Vi har vildt meget fra jul - heldigvis ikke mine favoritter. Og så er der bare ofte noget fra børn/mand. Derfor er jeg nødt til at have noget sundt der mætter mig. Og så kan jeg aftale at de ikke snacker foran mig.


Virker det? Min krop er for klog til den slags tricks. Hvis jeg prøver at spise mig mæt i lavkaloriemad, bliver jeg bare lynhurtigt sulten igen. Kroppen ved hvor mange kalorier den skal have, og hvis man vil give den færre, kommer man så ikke bare uundgåeligt til at være sulten noget af tiden?

Jeg synes det virker psykologisk godt at tillade mig selv at spise mig mæt mindst en gang om dagen. Typisk til aftensmad. Der spiser jeg mig helt mæt og tilfreds. Så kan jeg bedre udholde at være sulten i løbet af dagen. Det der med at skære i alle ens måltider, så man aldrig spiser sig helt mæt, forekommer mig mere pinefuldt. Så hellere være sulten en eftermiddag med udsigt til at man kan indtage det man har lyst til til aftensmad.


Jeg dur heller ikke til at være sulten. Så tror jeg egentlig at jeg løbende spiser endnu mere.

Så det jeg søger er netop mad som jeg må spise MEGET af.
Altså sund kalorielet eller nemt forbrændt mad som giver en mæthedsfornemmelse. Noget som er nemt at til tilberede så jeg ikke tyr til de usunde snacks hvor posen bare skal åbnes.

Jeg har lige spist en sandwich (eller dvs to …)
Med skinke, og let mayo og jalepenos (jeg kan godt lide det smager af noget). Jeg har ikke rigtig så meget sundt (endnu), så jeg skar et æble ud og puttede på maden. Det var virkelig godt.

Det kan godt være det stadig er meget jeg spiser. Men step et må være at det step for step er sundere og så mindre.
Jeg kan ikke bare gå fra nu og så til ingenting.
1
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
abcd
Indlæg: 6298
Tilmeldt: 3. nov 2021, 09:56
Kort karma: 292
Likede indlæg: 10312

Re: Musthave til slank

Indlægaf abcd » 3. mar 2024, 14:18

BlueBunny skrev:
abcd skrev:
BlueBunny skrev:
Urtekussen skrev:Det, som virker for mig, er ikke at have noget lækkert hjemme. For så æder jeg det. Og selv om det er et sundere alternativ, så er det stadig kalorier, som jeg kunne have sparet væk, fordi jeg snacker, når jeg keder mig.


Ja, det vil jeg bare ikke kunne realisere. Vi har vildt meget fra jul - heldigvis ikke mine favoritter. Og så er der bare ofte noget fra børn/mand. Derfor er jeg nødt til at have noget sundt der mætter mig. Og så kan jeg aftale at de ikke snacker foran mig.


Virker det? Min krop er for klog til den slags tricks. Hvis jeg prøver at spise mig mæt i lavkaloriemad, bliver jeg bare lynhurtigt sulten igen. Kroppen ved hvor mange kalorier den skal have, og hvis man vil give den færre, kommer man så ikke bare uundgåeligt til at være sulten noget af tiden?

Jeg synes det virker psykologisk godt at tillade mig selv at spise mig mæt mindst en gang om dagen. Typisk til aftensmad. Der spiser jeg mig helt mæt og tilfreds. Så kan jeg bedre udholde at være sulten i løbet af dagen. Det der med at skære i alle ens måltider, så man aldrig spiser sig helt mæt, forekommer mig mere pinefuldt. Så hellere være sulten en eftermiddag med udsigt til at man kan indtage det man har lyst til til aftensmad.


Jeg dur heller ikke til at være sulten. Så tror jeg egentlig at jeg løbende spiser endnu mere.

Så det jeg søger er netop mad som jeg må spise MEGET af.
Altså sund kalorielet eller nemt forbrændt mad som giver en mæthedsfornemmelse. Noget som er nemt at til tilberede så jeg ikke tyr til de usunde snacks hvor posen bare skal åbnes.

Jeg har lige spist en sandwich (eller dvs to …)
Med skinke, og let mayo og jalepenos (jeg kan godt lide det smager af noget). Jeg har ikke rigtig så meget sundt (endnu), så jeg skar et æble ud og puttede på maden. Det var virkelig godt.

Det kan godt være det stadig er meget jeg spiser. Men step et må være at det step for step er sundere og så mindre.
Jeg kan ikke bare gå fra nu og så til ingenting.


Hvis den slags mad fandtes, ville Novo Nordisk så tjene milliarder på et præparat der reducerer sult? Jeg tror hvis man vil tabe sig, indebærer det at man er nødt til at udholde sult i et eller andet omfang
2
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4404
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 488
Likede indlæg: 10801

Re: Musthave til slank

Indlægaf BlueBunny » 3. mar 2024, 14:24

abcd skrev:
BlueBunny skrev:
abcd skrev:
BlueBunny skrev:
Urtekussen skrev:Det, som virker for mig, er ikke at have noget lækkert hjemme. For så æder jeg det. Og selv om det er et sundere alternativ, så er det stadig kalorier, som jeg kunne have sparet væk, fordi jeg snacker, når jeg keder mig.


Ja, det vil jeg bare ikke kunne realisere. Vi har vildt meget fra jul - heldigvis ikke mine favoritter. Og så er der bare ofte noget fra børn/mand. Derfor er jeg nødt til at have noget sundt der mætter mig. Og så kan jeg aftale at de ikke snacker foran mig.


Virker det? Min krop er for klog til den slags tricks. Hvis jeg prøver at spise mig mæt i lavkaloriemad, bliver jeg bare lynhurtigt sulten igen. Kroppen ved hvor mange kalorier den skal have, og hvis man vil give den færre, kommer man så ikke bare uundgåeligt til at være sulten noget af tiden?

Jeg synes det virker psykologisk godt at tillade mig selv at spise mig mæt mindst en gang om dagen. Typisk til aftensmad. Der spiser jeg mig helt mæt og tilfreds. Så kan jeg bedre udholde at være sulten i løbet af dagen. Det der med at skære i alle ens måltider, så man aldrig spiser sig helt mæt, forekommer mig mere pinefuldt. Så hellere være sulten en eftermiddag med udsigt til at man kan indtage det man har lyst til til aftensmad.


Jeg dur heller ikke til at være sulten. Så tror jeg egentlig at jeg løbende spiser endnu mere.

Så det jeg søger er netop mad som jeg må spise MEGET af.
Altså sund kalorielet eller nemt forbrændt mad som giver en mæthedsfornemmelse. Noget som er nemt at til tilberede så jeg ikke tyr til de usunde snacks hvor posen bare skal åbnes.

Jeg har lige spist en sandwich (eller dvs to …)
Med skinke, og let mayo og jalepenos (jeg kan godt lide det smager af noget). Jeg har ikke rigtig så meget sundt (endnu), så jeg skar et æble ud og puttede på maden. Det var virkelig godt.

Det kan godt være det stadig er meget jeg spiser. Men step et må være at det step for step er sundere og så mindre.
Jeg kan ikke bare gå fra nu og så til ingenting.


Hvis den slags mad fandtes, ville Novo Nordisk så tjene milliarder på et præparat der reducerer sult? Jeg tror hvis man vil tabe sig, indebærer det at man er nødt til at udholde sult i et eller andet omfang

Ja selvfølgelig. Men der er trods alt nogle retter der er bedre end andre. Som ideen med nem coleslaw og kylling. Og at spise havregrøden op :)
Jeg synes også det er smart at være forberedt på sødt/salt crawing.

Og eftersom det stadig kræver en adfærdsændring i kost og motion, så er der plads til Novo for dem hvor den vej ikke virker.
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Flisseline
Indlæg: 415
Tilmeldt: 23. jan 2016, 07:44
Kort karma: 38
Likede indlæg: 671

Re: Musthave til slank

Indlægaf Flisseline » 3. mar 2024, 14:55

For mig er ordet ‘sandwich’ i hvert fald bandlyst. Jeg kan spise virkelig lidt brød hvis jeg skal tabe mig.

Sult har for øvrigt også været en del af vægttabet for mig. Jeg kan godt holde den nogenlunde væk ved at spise en masse kål og gulerødder, men det er stadig ikke MÆT som når man har spist andet mad.

Light-sodavand var den vigtigste snack for mig når det hele blev for trist! Men ved ikke om du vil kalde det en snack.
Senest rettet af Flisseline 3. mar 2024, 17:20, rettet i alt 1 gang.
2
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 17033
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1078
Likede indlæg: 21255

Re: Musthave til slank

Indlægaf Misantropen » 3. mar 2024, 15:46

For mig er det helt essentielt at jeg køber ind før jeg bliver sulten. Jeg laver ikke en decideret madplan, det gider jeg ikke være afhængig af, men jeg køber ofte ind til flere dage eller så jeg har forskellige valgmuligheder. Og så sørger jeg for at lave noget jeg ved jeg kan lide, og ikke noget jeg bør spise, men uden at det er noget der er spækket med fedt og kalorier.

Til aftensmad laver jeg indimellem 2-3 forskellige salater i stedet for ris eller kartofler. Der er rig mulighed for at variere indholdet, selvom ingredienserne går igen, så man behøver ikke spise den samme salat hver dag.

Gode råvarer synes jeg også øger mine lyst til at spise sundt.

Hvis jeg skal have et hurtigt og let måltid, der mætter godt og længe, spiser jeg naturel yoghurt med havregryn og evt. hakkede mandler. Hvis det er for kedeligt kan det toppes med bær eller lignende. Greenies, smoothies, vand med frugt, urter osv. kan også være meget lækkert.
1
Dobbeltkonfekt
Indlæg: 201
Tilmeldt: 6. aug 2016, 15:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 453

Re: Musthave til slank

Indlægaf Dobbeltkonfekt » 3. mar 2024, 17:16

BlueBunny skrev:Tusind tak!
Gode ideer som jeg straks tager til mig!


Dejligt, at det kan bruges! :) I øvrigt tænker jeg, at dit fokus på mæthed er et rigtig godt udgangspunkt. Jeg talte en overgang kalorier, hvor jeg i starten lå på 1400 kcal pr. dag. Og jeg var SÅ sulten. Og træt. Og tænkte mest på alt det, jeg ikke måtte spise. Så satte jeg det op til 1600 kcal, og det gjorde en KÆMPE forskel for mig. Selvfølgelig går vægttabet lidt langsommere, men for mig var det både nemmere at overholde, men faktisk også muligt at spise, så jeg både blev mæt og følte, jeg kunne spise nogle lækre ting. Ikke at man behøver tælle kalorier, men mere for at bakke op om ikke at spise for lidt.

Som en anden skriver, har jeg også været glad for light sodavand. Og små brikker kakao lavet på skummetmælk. Der er overraskende få kalorier i dem.

Mine cravings efter især søde sager plejer at være størst om aftenen. Der har det ofte hjulpet mig at tænke, at hvis jeg har lyst næste dag, må jeg købe. Nogle få gange har jeg købt det, men ofte har jeg ikke lydt dagen efter.

Ellers har jeg også været glad for de små slikposer, Netto ofte har i deres tilbuds roderækker til 5-10 kr. Jeg ved, jeg ikke kan styre det, hvis det er en stor pose, og jeg skal gemme det til senere. Så det at få en pose, der er den portion, jeg må få, har fungeret godt for mig.
2
godtnavn
Indlæg: 11187
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 13046

Re: Musthave til slank

Indlægaf godtnavn » 3. mar 2024, 17:48

Her hjælper det at gøre klar til nem sund mad, dvs. altid have en boks med skrællede gulerødder i køleskabet, for så tager jeg ofte dem i stedet for noget mindre sundt. Have forberedt måltider så jeg ved hvad jeg skal lave til frokost, og gjort det klart så det ikke kræver stor indsats når jeg er sulten, for igen ender jeg med en nememre løsning ellers. Jeg gør gerne noget frugt og grønt klar til flere dage og har i boks på køl (har en saladbar) så det er nemt og hurtigt og kun kræver indsats 2 gange om ugen og ikke ved hvert måltid.
1
Iforbifarten
Indlæg: 576
Tilmeldt: 23. aug 2017, 09:33
Kort karma: 38
Likede indlæg: 1000

Re: Musthave til slank

Indlægaf Iforbifarten » 3. mar 2024, 23:24

Det hjalp for mig at logge min mad. Simpelthen skrive ned hvad jeg spiste og drak. Det gjorde at jeg overvejede hvad jeg puttede i munden og det ikke kørte pr automatik.

Og så havde jeg tre bolcher at se frem til som snack hver aften.

Kan tilslutte mig kål, skyr evt med 5 mandler og bønnefritter. Og så virker det også at man kun spiser én tallerkenfuld. Jeg er rigtig forfalden til 2.. portion kun fordi den smager godt.
1

Tilbage til "Sund og/eller slank"