Forarbejdet mad

Brugeravatar
EmoJanice
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 4. dec 2017, 15:17
Kort karma: 13
Geografisk sted: Rødovre
Likede indlæg: 328
Kontakt:

Forarbejdet mad

Indlægaf EmoJanice » 10. nov 2023, 06:28

En af de ting som jeg har forsøgt under min periode med at finde en diæt som jeg kan holde ud at leve efter, når jeg har nået den vægt, der er målet, er at bygge salater op fra bunden. Noget tyder på at jeg i min blinde famlen efter et ny livstil måske har fat i noget af det rigtige. Åbenbart er forarbejdet mad lidt af en synder når man ser på salt og sukker.

Forsker peger på overset metode til at tabe vægt (TV2)

Desværre er det ikke alt man kan lave fra bunden, da det kan kræve oceaner af tid. Har I tænkt over hvorvidt at I kan nedsætte forbruget af forarbejdede varer?
1
vestjyden
Indlæg: 132
Tilmeldt: 30. aug 2021, 14:39
Kort karma: 5
Likede indlæg: 123

Re: Forarbejdet mad

Indlægaf vestjyden » 19. nov 2023, 19:06

EmoJanice skrev:En af de ting som jeg har forsøgt under min periode med at finde en diæt som jeg kan holde ud at leve efter, når jeg har nået den vægt, der er målet, er at bygge salater op fra bunden. Noget tyder på at jeg i min blinde famlen efter et ny livstil måske har fat i noget af det rigtige. Åbenbart er forarbejdet mad lidt af en synder når man ser på salt og sukker.

Forsker peger på overset metode til at tabe vægt (TV2)

Desværre er det ikke alt man kan lave fra bunden, da det kan kræve oceaner af tid. Har I tænkt over hvorvidt at I kan nedsætte forbruget af forarbejdede varer?

Lige en de-bunking af påstanden i artiklen:
Ifølge TV2 har vi overset, at vi bør spise mere groft og grønt – og mindre mad med tilsat fedt og sukker – hvis vi vil tabe os.

For det har ingen jo nogensinde fået at vide

Dog serveres denne ældgamle anbefaling trods alt med en ny, biologisk begrundelse: det viser sig nemlig, at nogle ”særlige fødevarer” kan få os til at skabe vores egen vægttabsmedicin!

Eller kan de nu også dét?

Artiklen er lavet ud fra et indslag med Anette Sams – PhD og tidligere lægemiddelforsker; i dag primært forfatter og foredragsholder – i TV2-programmet “Go’ morgen Danmark”.

Her fortæller hun, at nogle fødevarer (kål og andre grove grøntsager) har en længere rejse gennem tarmsystemet end andre (ultraforarbejdet mad, generelt).

Jo længere rejsen er, jo flere tarmceller vil maden stimulere til at producere hormonet GLP-1. Det stof, som vægttabsmedicinen, Wegovy, efterligner.

Ergo: Hvis du spiser flere grove grøntsager, så kan du danne din egen vægttabsmedicin – og altså, underforstået, opnå lignende effekter.

Der er bare ét problem med den sammenligning, hvilket Anette Sams også selv erkender:

Uanset hvor meget kål vi spiser, kommer vi aldrig i nærheden af det samme niveau af disse hormoner i blodet, som medicinen giver.

Ikke mindst fordi selvskabt GLP-1 nedbrydes på få minutter i blodbanen, mens lægemiddelversionerne cirkulerer og påvirker sult, appetit og madvalg i ugevis.

At antyde, at man med den rette kost kan få samme oplevelse, som på vægttabsmedicin, er altså mildest talt misvisende.

For udfordringen er jo netop, at vi typisk har markant mere lyst til de kalorietætte, ultraforarbejdede fødevarer end vi har til de grove grøntsager – og når vægttabsmedicin virker, er det fordi det påvirker appetitten, så madvalgene ændres og kalorieindtaget falder.

Men ifølge artiklen, er det slet ikke så kompliceret.

Der findes nemlig en simpel løsning, vi åbenbart har overset:

“Vi skal bare spise den rigtige mad.”

Man fristes til at sige: No shit, Sherlock

/Morten Elsøe

Kilde: https://www.instagram.com/p/Cz0uqpuNJW8/
7
IrmaPigen
Indlæg: 7808
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12476

Re: Forarbejdet mad

Indlægaf IrmaPigen » 20. nov 2023, 07:11

Det er jo helt almindelig kendt.

Jeg har tænkt over det i mange år.

Jeg laver også helst ting fra bunden. Kæresten lavede feks lasagne i går. Han bruger mornaysauce. Er det mig, der laver lasagne, laver jeg helst selv en bechamelsauce med muskat i. Det er også meget billigere. Derudover prøver jeg at begrænse mit indtag af "kemi" i mad, og derfor prøver jeg at begrænse færdigretter og halvfabrikata. Af samme årsag foretrækker jeg at købe økologisk, omend det ikke er muligt for mig at leve fuldstændig økologisk med de handlemuligheder, jeg har her hvor jeg bor og opholder mig.

Rugbrød køber vi dog. Det hænder også vi i en snæver vending spiser Rema1000s frilandsfrikadeller til aftensmad (købes på frost). Falafler er også en af de ting, jeg køber på frost. Og nogle gange spise vi Remas finskefilet'er til frokost, men det er mest i sommerhuset.
1

Tilbage til "Sund og/eller slank"