Dårlig/ingen form --> bidt af fitness! :)

Brugeravatar
FionaTheFerry
Indlæg: 142
Tilmeldt: 3. apr 2023, 16:02
Kort karma: 13
Likede indlæg: 199

Dårlig/ingen form --> bidt af fitness! :)

Indlægaf FionaTheFerry » 23. aug 2023, 18:26

Ja, jeg er sgu begyndt at gå i fitnesscenter hver 2. dag! Indtil videre har det holdt 23 dage, jeg er helt vildt stolt.

Jeg har ALDRIG gjort den slags før andet end i ganske korte perioder, og dengang hadede jeg det virkelig - så det er fagre, nye verden. Bottomline: Jeg er den tykkeste på holdene hver gang, det rører mig egentlig ikke, men fuuUUUcck hvor jeg dog sveder og bliver helt - som i HELT - rød i hovedet. Det skal jeg lige lære at leve med... :blush:

Jeg går med på hold hver gang, jeg har fx været på noget løbebånds-træning, men også til step/toning, dans og bodybalance. Prøver for så vidt muligt at følge med, men det kræver liiige lidt at være den nye, som ikke fatter en serie endnu.
Efter holdtræningen gennemgår jeg maskinerne i cirkeltræning/eGym x 2 og så hjemad.

Men altså - hvornår begynder man at kunne se det, bare lidt, på vægten? Jeg vejer det samme som 1. august. Til gengæld kan jeg virkelig mærke, at min røv og lår er blevet fastere, og at jeg er mindre "svag", også i ryggen - hvilket er helt vildt fedt!

Jeg ved ret meget om kost, pt. laver vi dog for nemheds skyld mad efter Arlas madplaner, fx familiefavoritter. De er okay varierende og sunde, men det er selvfølgelig ikke KETO, dog kører vi flexitarisk.
Overvejer meal prep, men finder det svært at køre derudad til mig, når familien jo også skal have mad.
Hvordan spiser I?

Hvad er jeres erfaring omkring fordeling af mad/træning i forhold til virkning? Har jo hørt, at træning er 20% mad er 80% af et vægttab. Skal smide 20 kg. Har selvfølgelig ikke travlt, men man vil altid gerne se resultater. Dem mærker jeg selvfølgelig, men... :)

Hvis I har tips og tricks til en newbie, af alverdens slags - så må I hjertens gerne dele.
Senest rettet af FionaTheFerry 23. aug 2023, 18:29, rettet i alt 1 gang.
9
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 9009
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1530
Likede indlæg: 25761

Re: Dårlig/ingen form --> bidt af fitness! :)

Indlægaf Madam Pomfrey » 23. aug 2023, 18:28

Måske du ikke kun skal måle dit resultat på vægten,.men også med målebåndet? Om taljen, over hofterne, om lår og arme.
11
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
FionaTheFerry
Indlæg: 142
Tilmeldt: 3. apr 2023, 16:02
Kort karma: 13
Likede indlæg: 199

Re: Dårlig/ingen form --> bidt af fitness! :)

Indlægaf FionaTheFerry » 23. aug 2023, 18:30

Madam Pomfrey skrev:Måske du ikke kun skal måle dit resultat på vægten,.men også med målebåndet? Om taljen, over hofterne, om lår og arme.


Orv ja, det skal jeg da! Det har jeg slet ikke tænkt på :genert:
1
Lulu
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2770

Re: Dårlig/ingen form --> bidt af fitness! :)

Indlægaf Lulu » 23. aug 2023, 18:58

FionaTheFerry skrev:
Madam Pomfrey skrev:Måske du ikke kun skal måle dit resultat på vægten,.men også med målebåndet? Om taljen, over hofterne, om lår og arme.


Orv ja, det skal jeg da! Det har jeg slet ikke tænkt på :genert:


Og billeder!
Det giver virkelig noget at se billeder også. Også selvom det er meget grænseoverskridende de første mange gange, fordi man måske ikke lige synes man ser alt for godt ud i meget lidt tøj (tip er forøvrigt her at forsøge at have det samme undertøj på hver gang, for så ser man virkelig forskellen)

Jeg tror at jeg kg mæssigt så noget for alvor efter en måneds tid, men altså min vægt kan svinge voldsomt, fra søndag morgen til i morges er der en forskel på 1,2 kg. Så det kan også spille ind.
Jeg kan også se om jeg har trænet cardio eller styrke dagen efter. Dagen efter styrketræning vejer jeg altid mellem 1,5 og 2 kg mere. Det er væk igen dagen efter det, men husk sådan noget også spiller ind.
3
Nigleb
Indlæg: 711
Tilmeldt: 22. jun 2020, 14:48
Kort karma: 92
Likede indlæg: 1803

Re: Dårlig/ingen form --> bidt af fitness! :)

Indlægaf Nigleb » 23. aug 2023, 20:01

Jeg har henover de sidste 3 år tabt mange, mange kilo. Jeg blev i starten også pisse frustreret over at der ikke altid var resultater på vægten, for så at komme et stort ryk, og så op til ugers/måneders stilstand igen. “Alle” andre måler sig og ser resultater den vej igennem, men det er for bøvlet og uinteressant for mig. Så jeg har taget billeder med halve/hele års mellemrum - og dér kan jeg se resultater! Men det der gør mest for mig, er at måle i tøj. Det har faktisk næsten altid været de uger/måneder med stilstand i vægt, at jeg er rykket tøjstørrelser ned, hvor bukser pludselig bliver løsere og løsere. Det har givet et kæmpe boost, hver gang jeg har kunnet rykke endnu en størrelse ned.

Jeg har aldrig været heeelt bidt nok af træningen og har derfor også fokuseret mere på kosten end træning. Min lyst til træning kommer periodevis, hvor jeg får trænet kroppen op, for så at “miste” det hele igen, fordi jeg kører død i det. Så altså, kosten betyder klart mest og kan sagtens stå alene i et stort vægttab.
1
JoyNips
Indlæg: 12128
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 34135

Re: Dårlig/ingen form --> bidt af fitness! :)

Indlægaf JoyNips » 23. aug 2023, 20:06

Sejt du er kommet igang! Det der sker for mange når de begynder at træne er, at de ophober lidt mere væske. Så du har sikkert allerede tabt dig på vægten også.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17448
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3602
Likede indlæg: 42629

Re: Dårlig/ingen form --> bidt af fitness! :)

Indlægaf LaMariposa » 24. aug 2023, 07:49

Som fitnessinstruktør vil jeg bare sige, at vi elsker, når vores deltagere sveder og giver den gas, så fortsæt endelig med det :love: Jeg er personligt helt ligeglad med, hvilken form og alder mine deltagere har.
8
:lun: Be brave
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6193
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1452
Likede indlæg: 16194

Re: Dårlig/ingen form --> bidt af fitness! :)

Indlægaf Urtekussen » 24. aug 2023, 07:59

Du opbygger muskler, så det vejer mere end fedt.

Min erfaring er, at det er kosten, som er størst synder.
Det tager mig en god halv time at løbe 5 km, og for det "kan" jeg spise en plade Ritter Sport. Så går kalorierne i nul ca.
Men en plade Ritter Sport ryger ned på 5 minutter :blush:

Jeg bruger life sum appen til at tælle kalorier. Det har virkelig været en øjenåbner hvor "tungt" meget mad er.
1
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6193
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1452
Likede indlæg: 16194

Re: Dårlig/ingen form --> bidt af fitness! :)

Indlægaf Urtekussen » 24. aug 2023, 08:00

I øvrigt bliver jeg stadig vildt rød i hovedet under træning, selv om jeg efterhånden synes jeg er ved at være i god form.
1
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 17067
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1080
Likede indlæg: 21318

Re: Dårlig/ingen form --> bidt af fitness! :)

Indlægaf Misantropen » 24. aug 2023, 09:13

Hvor er du sej!

Jeg sveder også som et svin. Sådan er det bare. Vær opmærksom på din væskebalance, hvis ikke du allerede er det.
2
JoyNips
Indlæg: 12128
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 34135

Re: Dårlig/ingen form --> bidt af fitness! :)

Indlægaf JoyNips » 24. aug 2023, 09:43

Urtekussen skrev:Du opbygger muskler, så det vejer mere end fedt.


Instruktør-kæphest: massefylden på fedt og muskelvæv er faktisk ikke så forskellig endda. Fedtvæv har en massefylde på 0,94 g/cm3, mens muskelvæv har en massefylde på 1,05 g/cm3. Vand har en massefylde på 0,997 g/cm3 og knogler på 1,85 g/cm3.

1 liter fedt vil altså veje 940 g mens 1 liter muskel vil veje 1050 g. Det er naturligvis lidt over 10 % forskel, men det betyder også, at man alligevel skal tabe en relativt stor mængde fedt og tage tilsvarende kg muskel på for at forskellen i massefylde vil medføre en udseendemæssig/størrelsesmæssigt forskel. Det der nærmere gør sig gældende ifht udseende/størrelse er at man taber fedt og IKKE opbygger samme mængde (kg) muskelmasse.
6
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
FionaTheFerry
Indlæg: 142
Tilmeldt: 3. apr 2023, 16:02
Kort karma: 13
Likede indlæg: 199

Re: Dårlig/ingen form --> bidt af fitness! :)

Indlægaf FionaTheFerry » 24. aug 2023, 16:17

Tusind tak for indspark - jeg noterer alt ned i min kalender :)
0
Brugeravatar
FionaTheFerry
Indlæg: 142
Tilmeldt: 3. apr 2023, 16:02
Kort karma: 13
Likede indlæg: 199

Re: Dårlig/ingen form --> bidt af fitness! :)

Indlægaf FionaTheFerry » 3. sep 2023, 20:56

Hvornår er det, at proteinpulver bliver relevant? Spørger bare dumt helt uden omsvøb. Tak! :-D
0
JoyNips
Indlæg: 12128
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 34135

Re: Dårlig/ingen form --> bidt af fitness! :)

Indlægaf JoyNips » 4. sep 2023, 06:52

FionaTheFerry skrev:Hvornår er det, at proteinpulver bliver relevant? Spørger bare dumt helt uden omsvøb. Tak! :-D


Helt ærligt: sjældent for almindelige motionister. Hvis du dyrker hård styrketræning og gerne vil bøffe op, så brug det. Men hvis det du vil er at tabe dig, stramme op og blive stærkere i hele kroppe uden at have et decideret ønske om at få synligt større muskler, så er det ikke nødvendigt, men derimod bare kcal, du skal undvære andetsteds fra.
7
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
FionaTheFerry
Indlæg: 142
Tilmeldt: 3. apr 2023, 16:02
Kort karma: 13
Likede indlæg: 199

Re: Dårlig/ingen form --> bidt af fitness! :)

Indlægaf FionaTheFerry » 21. sep 2023, 18:39

Det går stadig godt, men der sker intet nedadgående på vægten, tværtimod har jeg taget 2 kg på. Mine mål til gengæld! :slem: Er pænere! Mindre mave, mindre/næsten elimineret baderings-lænde-delle, markeret bagdel og lår.
Jeg kan lide det!
Men havde også forventet et vægttab. Vi spiser Hello Fresh-retter under 650 kcal til aftensmad, jeg spiser sund og grøn, men mættende frokost, meget let eftermiddagsmad, that's it.
Ingen morgenmad.
Faste fra kl 20-12.

Men: Drikker meget automat-kaffe på job - med mælk, dvs pulver-fløde... jeg tror synderen ligger her. Oder was?
2

Tilbage til "Sund og/eller slank"